جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متن خطبه های نمازجمعه 27 بهمن 1396 شهرستان قائم شهر-خطیب:ابوالشهیدین آیت الله معلمی

1vx_img_1654.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم  حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله رب العالمین الصلوه و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص)  و علی عترته و اهل بیته الطّیبین الطّاهرین. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «نحن قدّرنا بینکم الموت و ما نحن بمسبوقین/ الا ان نبدّل امثالکم و نُنشئکم فی ما لا تعلمون / و لقد علمتم النشأه الاُولی فلوللا تذکّرون» امیدواریم که خدای رحمان توفیق ذکر و یادآوری حقایق وعده الهی و یادآوری مردن و رفتن و لحظه پس دادن حساب را از ما نگیرد و ما را گرفتار غفلت نسازد. پروردگارا در این مظنه استجابت دعا به درگاهت روی آورده ایم و متذرعانه استغفار داریم و از تو طلب رحمت و مغفرت داریم خدایا به کرمت ما و گذشتگانمان را ببخش و بیامرز. حوائج اهل ایمان روا بفرما و عزت اهل ایمان را مستدام بدار. ظهور و فرج ولیّ ات را نزدیک بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد(ص).

سوره مبارکه واقعه هست و به ترتیب به آیه 60 از این سوره رسیدیم. «نحن قدّرنا بینکم الموت» ما تقدیر کردیم برای شما مرگ را. مرگ تقدیر الهی و قانون خداوندی است و این قانون را هرگز نمی‌تواند کسی بهم بزند « و ما نحن بمسبوقین» کسی بر ما سبقت و پیشی نمی‌گیرد(در آفریدن و در بردن)  یعنی کسی نمی‌تواند اراده خود را بر اراده خدا غلبه دهد. مرگ نه بخاطر اینکه نمی‌توانیم عمر جاویدان دهیم اما «الا ان نبدل امثالکم» تقدیر ما بر این است که مرحله به مرحله قومی را ببریم و قوم دیگر را جایگزین سازیم .« و نُنشئکم فی ما لا تعلمون » سر انجام در جهان دیگر خداوند آفرینش تازه می‌بخشد که ما نمیدانیم. چند وقت پیش عرض کردم که در دنیا انسان دچار تحولاتی مثل بیماری و سلامت و تغییر چهره و… می‌شود اما در آخرت شبان منورین می‌شوند، یک چهره جدیدی پیدا می‌کنند. این آیه هم به ان معنا اشاره دارد: «و ننشئکم فی ما لا تعلمون» به یک شکلو اندازه ای شما را می‌آفرینیم که الان شما نمی‌دانید چه اتفاق خواهد افتاد. خداوند از آفرینش حیات و ممات قطعاً هدفی دارد. ما که می‌گوییم آدم عاقل کاری را بی هدف انجام نمی‌دهد. این عقل را خدا به ما داد و ما بر اساس مقتضای عقل قضاوت می‌کنیم که هیچ کسی بی انگیزه و هدف بدون اینکه مقصودی داشته باشد کاری را انجام نمی‌دهد، خالق عقل وقتی کاری را انجام می‌دهد آیا تصور می‌شود که بی هدف است؟ نعوذ بالله که چنین تصوری داشته باشیم، خداوند هدف دارد از این آفرینش. اگر هدف تنها زندگی دنیا بود می‌بایست عمر انسان جاودانه باشد نه کوتاه و آمیخته با هزاران ناملایمات، گرفتاریها و ناداریها و بیماریها و دشمنیها.دنیا گذرگاه است نه منزلگاه.پلی است برای عبور. برای گذشتن نه برای ماندن. باش خبردار که دنیا پلی است/ بر سر پل زیستن از جاهلیست// هیچ کسی بر سر پل جا نساخت/ خوابگه و منزل و مأوا نساخت// هر که بنایی ز خود آباد کرد/ چون عجل آمد همه را یاد کرد. در سوره مبارکه«ص» آیه 27 می‌فرماید «و ما خلقنا السماء والارض و ما بینهما باطلاً» نیافریدیم آسمان و زمین و آنچه که بین آسمان و زمین است باطل و بیهوده. این امواجی که کارهای محیرالعقول انجام می‌دهند که صدای شما را تا فاصله 2000000 می‌برد و می‌آورد و تصویر را همچنین، اینها باطل و بیهوده خلق نشده اند. «ذلک ظنّ الذین کفروا» آنهایی که کفر پیشه کردند خیال می‌کنند که خلقت عبث و باطل است. صحنه معاد را هرساله داریم می‌‌بینیم، فصل زمستان خاموش شدن فعالیت درختان، فصل بهار می‌رسد مجدداً آثار حیات و زنده شدن نمایان می‌شود بر شاخه های درخت، اینها به ما می‌آموزد که بعد از مرگ مجدداً تجدید حیات امکانپذیر است. در سوره «روم» آیه 27 «و هوالذی یبدأ الخلق ثم یعیدُه» اوست خدایی که خلق را آفرید آنگاه برمی‌گرداند آفرینش را بعد از مرگ، «و هو اهون علیه» این کار دوم از کار اول آسانتر است، چرا؟ بخاطر اینکه بعد از مرگ اگر پوسیده شدیم و خاک شدیم آن خاک باقی است ولی از اول که هیچ چیزی نبودیم، از هیچ شدیم انسان، آن قادر متعالی که از هیچ، انسان زیبا آفرید. در این آیه می‌فرماید اوست خدایی که آفرینش را آغاز کرد «ثم یعیده» سپس برمی‌گرداند، بعد از مرگ باز هم زنده می‌سازد «و هو اون علیه» این کار بر خدا آسانتر است. از آقا امام زین العابدین سلام الله علیه نقل شده است که فرمود: تعجب است از آدمی که برانگیخته شدن آخرت را تکذیب می‌کند در حالی که برانگیخته شدن اول را با چشم خود دارد می‌بیند که چگونه انسان آفریده می‌شود، با آمیزش زن و مرد این انسان با این وضع آفریده می‌شود. از عجایب خلقت در عالم هستی خودِ انسان است که انسان عالَم صغیر است در برابر عالَم کبیر. اگر هم کسی دار آخرت را باور دارد ولی برای آن دنیا کاری نمی‌کند جای تعجب است. اگر عالم بعد از مرگ را باور داری باید برای آن صحنه و آن لحظه خودت را آماده سازی. مولی الموحدین امیرالمومنین (ع) فرمود: «ای مردم بدانید که دنیا دار فناست و آخرت دار بقبا و ماندگاری است . بردارید از این محل عبور و مرورتان برای آن قرارگاهتان ذخیره سازی کنید و پرده های را ندرید نزد کسی که اسرار شما بر او مخفی نمیماند» دل شما چسبیده به دنیاست؟دلتان را از دنیا آزاد کنید. گاهی آنقدر انسان دلبسته به مقام می‌شود که هرگونه ذلت و خلاف شرع را مرتکب می‌شود برای رسیدن به یک جایگاه. یا متقابلاً حریص دنیا می‌شود برای بدست آوردن مال دنیا و به هر خیانتی و به هر شکل و شیوه ناپسندی گرفتار می‌شود. امیرالمومنین می‌فرمود : دلتان را از دنیا بکنید قبل از آنکه بدن شما از دنیا خارج بشود، در دنیا آفریده شدید اما برای دنیا خلق نشدید و برای آخرت خلق شدید مقام و مال دنیا مثل سم است و کسی اگر سم را بشناسد نمیخورد.انسان وقتی بمیرد فرشتگان می‌گویند این آدم چکار کرد؟ چه باری را پیش فرستاد؟ذخیره اش چیست؟ مردم می‌گویند چه چیزی باقی گذاشت؟ اگر پیش فرستادید برای خودتان ذخیره می‌شود. اگر یک قدری از مال دنیا باقی بگذارید حسرت می‌شود موقع مرگ برایتان، محروم ان آدمی است که از مال خوبش، خودش بهره نبرده باشد. می‌گویند رسول خدا (ص) قربانی کرده بود و همه را تکه تکه جدا کرد و به در خانه این و آن فرستاد و یکی از همسرانش گفته بود که یا رسول الله برای خودمان مختری گذاشتی و بقیه را بیرون فرستادی، حضرت فرمودند همه را برای خودمان نگهداشتیم و مختصری را از خودمان دور ساختیم، یعنی آن قسمتی را که فرستادم برای فقرا و نیازمندان برای خودم نگهداشتم. نگاه و تشخیص فرق می‌کند. اگر انسان بصیرت داشته باشد خیرات دنیا را برای خود ذخیره می‌بیند. کسی مورد غبطه قرار می‌گیرد که ایکاش جای کسی بود که برای آخرت خویش توشه فرستاده. الها پروردگارا از این گفتن و شنیدن همه ما را توفیق  فهم و درک عطا بفرما. همه ما را در مقام عمل، پایبندی و اخلاص عطا بفرما.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قل اعوذ برب الفلق ؛ من شرّ ما خلق ؛ و من شرّ غاسقٍ اذا وغب ؛ و من شرّ نفّاسات فی العقد ؛ و من شرّ حاسدٍ اذا حسد ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه اول//

 

 

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی و غافل نشدن از یاد خدای رحمان و غفلت نکردن از مرگ و مردن سفارش میکنم. اگر پرهیز از گناه باشد ، اگر انجام واجبات باشد ، انسان آن میشود که خدا میخواهد ؛ آن میشود که خدا از او راضی و خوشنود باشد .آنوقت صاحب نفس مطمئنه میشود و لحظه جان دادن و مرگ ، لحظه ی راحتی او خواهد شد و مصداق {{ یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعی إِلى رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلی فی عِبادی وَ ادْخُلی جَنَّتی}}.

از جمله مسائل بسیار مهم این ایام ، پدیده ی مبارک 22 بهمن امسال بود . عوامل استکبار با تبلیغات گسترده خواستند راهپیمایی را بی رونق بسازند . یا به تعبیر مقام معظم رهبری ، 22 بهمن را تبدیل به ضد خودش کنند . یعنی در 22 بهمن انقلابی پیروز شد ، در 22 بهمن هم فاتحه ی انقلاب نعوذ بالله . این خواسته ی استکبار بود .اما چه سرّی است که مقام معظم رهبری قرص و محکم اظهار امیدواری کند که 22 بهمن امسال تماشایی خواهد بود ؛ و دنیا تماشا کرد که 22 بهمن ایران تماشایی شده بود  . اینها را میگویند نتیجه ی اثر نَفَس و اخلاص و ایمان و توکل به خدا . واقعاً آدم دقت میکرد میدید که این حضور بی سابقه بود . من داخل قائم شهر پانزدهمین راهپیمایی 22 بهمن ار شاهد بودم امسال ؛ حقیقتاً با تمام وجود انسان باورش می آمد که هرچند شکوه و عظمت داشت سالهای قبل ، ولی چنین صحنه ای با این عظمت و درجه نبود.

و این حضور عظیم و بی سابقه و عزم و بصیرت مردم که حادثه ی بزرگ و منشأ یک تحولی را پدید آورد؛این حرکت ، پاسخ دندان شکن به بیگانگان و دشمنان و سست عهدان بود .در برابر این شکوه و این عظمت و این حضور  ، در آن اجتماع سنگین تهران ، که خداوند جزای خیر بدهد و قطعاً می دهد ، چون در طول تاریخ ، بی سابقه بود و یک بار عَلَم به نام حاکمیت اسلام بلند شد . حالا آدم می فهمد که امیرالمومنین سلام الله علیه چه خون دل و گرفتاریی داشت.حجت خدا بود و امام معصوم بود . عَلَم اسلام ناب محمدی را بر افراشته بود . و امام راحل و رهبر کبیر انقلاب ، با چه اخلاص و استقامت و پشتکاری توانست یک تحول عظیم این چنینی ایجاد کند و نظام 2500 ساله ی شاهنشاهی را البته با حضور ملت ، ولی اثر نفَس امام بود که ملت را منسجم ساخت.وگرنه همه ی کشورها اگر رهبری همانند امام داشته باشند قطعاً تحولاتی پیدا میشود . چرا انقلاب مصر شکست خورد ؟ برای خاطر اینکه رهبری ندارند . امام در وصیت نامه اش می فرماید: «« به ملت عزیز ایران توصیه میکنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردید ، همچون عزیزترین امور ، قدرش را بدانید .بار دیگر وصیت من به مجلس و رئیس جمهور حال و آینده آن است که نگذارند این دستگاه های خبری و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند . همه باید بدانیم آزادی به شکل غربیِ آن موجبِ تباهی جوانان میشود.»» ولی متأسفانه نفوذ فرهنگ بیگانه در درون رفته رفته دارد ما را مسخ میکند و داریم پذیرا میشویم و نباید پذیرای فرهنگ غرب بشویم. خب اینکه در آن اجتماع که سنبل راهپیمایی ملت ایران است و اینهمه خبرگزاری های خارجی آنجا حضور دارند و میخواهند پخش کنند . آنجا گفته بشود که «عده ای را از قطار انقلاب پیاده کردیم ، میتوانستیم پیاده نکنیم» چه کسی؟! چه کسی را از قطار انقلاب پیاده کردند؟ اینهمه امام رحمه الله علیه نصیحت و موعظه میکرد ، خواهش میکرد از گروه های مختلف که بیایید در مسیر ملت و جدا نشوید از ملت . اگر بنی صدر از قطار انقلاب پیاده شد نمی بایست این کار را میکردیم؟ دیگران و دیگران از قطار انقلاب پیاده شدند ، نمی بایست و باید طور دیگر؟! ؛ نمیدانیم این چه حرف زدن تلخی است که ذائقه ها را تلخ میسازد.گفته بشود مردم را راحت بگذاریم . خب اگر واقعاً جدی بنایتان این است که مردم را راحت بگذارید ؛ شما که وعده داده بودید با اجرایی شدن برجام  همه ی مشکلات اقتصادی حل بشود . ولی الآن بعد از سه سال از اجرایی شدن برجام ، ظرف 4 ماه 1300 تومان بر نرخ ارز افزوده شده است . از یک سمت شعار میدهید که مردم را آزاد بگذارید هرکار میکنند بکنند ؛ ولی از سوی دیگر ناچار میشوید آخر بیایید در ظرف پنج دقیقه به قول خودتان نَود نفر از دلالان ارز را دستگیر بکنید.این دستگیر کردن خودش سَند است که آن طراحی و برجام و آن تدبیر جواب نداده است .اگر تدبیر ، تدبیر درستی بود دیگر نمی بایست ظرف پنج دقیقه 90 دلّال ارز دستگیر بشوند . ببینید ، آنهایی که بار انقلاب بر دوششان بود ، رزمندگان و جانبازان و خانواده های شهدا از این حرف های نامربوط رنج می برند ؛ حالا میگوید «و اکنون باید همه را به این قطار دعوت کنیم . من از همه می خواهم راه انتخابات را سهل کنند.» . هر کسی میخواهد بیاید وکیل یا رئیس جمهور بشود بشود  ؟! در متن وصیت نامه ی امام آمده که امام می فرماید: «دقت کنند در انتخاب ، باید هشیار و بیدار و مراقب باشید که سیاست بازان پیوسته به غرب و شرق ، با وسوسه های شیطانی شما را به سوی این چپاول گران بین المللی نکشند ؛ اشخاصی که انتخاب میکنند روی ضوابطی باشد ، بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی باشد .کسانی را که انتخاب میکنید از طبقه ای باشند که محرومیت محرومان جامعه را لمس کرده باشند ؛ نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفّه» . الان اگر بپرسیم از این وزرا و مسئولین ، چند نفرشان بچه هایشان در خارج دارند تحصیل میکنند؟ خب وقت بچه ها در خارج تحصیل بکند پیداست که هزینه سنگین میشود و پیداست که باید حقوق ها نجومی بشود برای تأمین مخارجش. خلاصه انقلابی که امام  او را پایه گذاری کرد و شهدا برای آن انقلابی که جان دادند ، انقلابی است که عدالت اجتماعی در آن رعایت بشود و تحقق پیدا بکند ، و نه این که اختلاف طبقاتی به این شکل ها در بیاید . سخنگوی دولت میگوید: قیمت ارزها حباب است ، می ترکد . اما حباب نترکید ، بلکه منجر شد به دستگیری دلّالان ، تا در نتیجه وقتی 1300 تومان رفته بالا ، حالا بعد از دستگیری 90 نفر ، یکصد تومان آمده پایین! . خب نشانه ی تدبیر و بی تدبیری را مردم دارند میبینند. حالا که رسوایی جاسوسیِ جمعیتی که به نام حمایت از حیات حیوان و محیط زیست آمدند در ایران و محیط زیست ایران به اینها مجوّز داد و اینها در بیابان های بین گرمسار و دامغان و مناطق کویری و دامنه ی کوه ها دوربین نصب کنند که ما میخواهیم رفت و آمد و زندگی یوزپلنگ های ایران را رصد بکنید و تصویربرداری کنیم.اما در واقع جاسوس بودند و میخواستند مراکز موشکی ایران را فیلم برداری کنند و تحرکات فضایی ایران را میخواستند رصد کنند . حالا تعجب اینجاست یک عده ای جان کندند تا شناسایی کردند و کشف کردند و دستگیر کردند و اسناد زنده گرفتند و چون اسناد زنده گرفتند و فرد دستگیر شده و رفته تهیه ی مقدمات خودکشی خودش را فراهم کرد برای خاطر اینکه به اصطلاح به ظاهر از یک خانواده ی محترم بوده و کسی احتمال اینکه او جاسوس باشد نداده ولی در برابر مدارک و اسنادی که به رخَش کشیده شد رفته دست به خودکشی زد . خب اگر واقعاً نظام میخواست اعدام بکند یک جاسوس را و اگر کسی محکوم به اعدام باشد و حکم برای او صادر بشود ، که خب واهمه ای ندارد نظام و اجرا میشود . نه اینکه داخل زندان او را بکشند ؛ خودکشی کرده در زندان برای اینکه بیشتر رسوایی باز نشود و نیاید در محکمه و نیاید افشا بشود ؛ ولی تأسف در این است که مسئول محیط زیست باز می آید دفاع میکند که اینها جاسوس نبودند و بُرد دوربین هایی که اینها داشتند تا 50 متر بوده است.خب اگر واقعاً دوربین 50 متر بُرد دارد کجا میتواند یوزپلنگ را تعقیب بکند و همه ی حرکات او را ثبت و ضبط کند؟ ؛ حالا همه ی اسناد و اعترافات در پرونده هست ؛ به جای اینکه عذرخواهی کنند از ملت و نظام و رهبری ، حالا دارند توجیه و دفاع میکنند . اینها را میگویند نفوذ ؛ نفوذ دشمن . خدایا به تو پناه می آوریم ؛ خودت یاری کن و شرّ دشمن و ایادی آنها را از سر این انقلاب کوتاه بگردان . مردم برای این انقلاب زجر کشیدند و رنج دیدند . آن وقت یک عضو هیئت علمی می آید مینویسد : « از کِی تا به حال سرگین یوز هم جزو اطلاعات طبقه بندی شده است» خب دیگری هم نوشت که : « باید به این عضو هیئت علمی گفت : از کِی تا به حال جمع آوری اطلاعات موشکی توسط جاسوسان امریکایی و اسرائیلی را جمع آوری سرگین یوز می نامند؟» .

اینهاست که واقعاً دل آدم را می رنجاند . آن وقت در همان اجتماع عظیم گفته بشود که « بزرگترین ثمره ی انقلاب اسلامی ، و میراث امام قانون اساسی است . » آقا قانون اساسی که جلوتر هم بوده است! ؛ نهضت مشروطیت هم قانون اساسی داشت ؛ اتفاقاً قانون اساسی نهضت مشروطیت هم قانون خوبی بوده است .  اما مشکل این بود که اجرا نمیشد . بزرگترین ثمره ی انقلاب اسلامی را دوست و دشمن میفهمند که ولایت فقیه بود و هست . چیزی که قبلاً سابقه نداشت . به صورت ابتکار در انقلاب اسلامی ایران پدید آمد حاکمیت ولایت فقیه است . این را به زبان نیاورد سخنران ، ولی به قانون اساسی فقط تکیه بکند؟ . ای کاش به همان قاون اساسی هم پایبند باشد که اگر به همان قانون اساسی پایبند باشند دیگر نباید بگویند سهل بگیریم تا هرکسی بخواهد انتخاب بشود بیاید . قانون اساسی مقرراتی گذاشت ؛ برای نمایندگان مجلس شرایطی گذاشت ، برای ریاست جمهوری شرایطی گذاشت .خب اینهایی که فتنه گر سال 88 بودند ، اینها اگر پایبند به قانون اساسی بودند که می بایست قانونی رفتار میکردند .  نه اینکه آشوب خیابانی به پا کنند . از یک سمت گفته بشود هرکه قانون اساسی را قبول دارد انقلابی است و از سوی دیگر هم گفته بشود چرا از قطار انقلاب پیاده میکنیم افراد را و نباید  پیاده بکنیم  .

شبِ شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها ، چند تَن از شهدای گمنام را می آورند در قائم شهر ، در حسینیه عاشقان ثارالله ، مراسم وداع هست و صبح فردایش یعنی صبح سه شنبه ، سالروز شهادت بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها تشییع پیکر شهدای گمنام است  . ان شاء لله مومنین حضور پیدا میکنید و تکریم و تجلیل از این شهدایی که هرچند پیکر را می آورند ، ولی هنوز خانواده ها نمی دانند که این جسد مال چه کسی و آن جسد مال چه کسی است ، در هر صورت با خانواده ها اظهار همدردی کردن موجب میشود که ان شاءلله خدای رحمان به شما جزای خیر عطا بفرماید.

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قل هوالله الحد ؛ الله الصمد ؛  لم یلد و لم یولد ؛ ولم یکن له کفواً احد؛ صدق الله العلی العظیم }}

پایان خطبه دوم//

مطالب مرتبط