جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نمازجمعه بیست و پنجم دی ماه نود و چهار قائم شهر – آیت الله معلمی


خطبه اوّل :

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجّل فرجهم ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَهُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . لا حولَ وَلا قُوَّهَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . ألصّلاهُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .

قالَ الحَکیمُ  فی کِتابِهِ الکَریم : {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ؛  لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ }}

امیدوارم خدای رحمان ، همه ی ما را در دین داری ثابت قدم و استوار بگرداند . همه ی ما را به معارف دین ، به ضوابط دین بهتر از گذشته ، آشنایی عطا بفرماید . خدای رحمان ، همه ی ما را برای پایبندی به ضوابط دین و رعایت موازین تقوا ، پرهیز از گناه ، و انجام واجبات موفق بدارد ؛ گذشتگانمان را ببخشد و بیامرزد ، بیماران را شفا مرحمت بفرماید ،  به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

بعد از سوره ی مبارکه ی کوثر ، به سوره ی کافرون میرسیم . نام این سوره ، برگرفته از همین اولین آیه ، {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} یک اعلامیه ی جهانی ، خدای رحمان ، به حبیبش ، خاتم پیغمبران داد ؛ رسولم ، فرستاده ام ، بگو ، به چه کسی بگوید؟{{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} بگو ای کفّار ، {{ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ }}آنچه را که شما پرستش میکنید ، من پرستش نخواهم کرد . چه بود قصه که خدا به پیغمبر تأکید کند ، به کفار بگو ، آنچه را که شما پرستش میکنید من پرستش نمیکنم ؛ این سوره در مکه نازل شده بود ، قبل از هجرت پیغمبر نازل شده بود . دوران قبل از هجرت ، بعد از بعثت ، یعنی سیزده سال پیامبری رسول خدا در مکه روزگار سختی بود ، روزگار تلخی بود ، هم برای پیغمبر ، هم برای مومنین که در اقلیت بودند و تحت فشار مشرکین قرار داشتند . آنها وقتی دیده بودند مشرکین که پیمبر دست بردار نیست و مقاومت میکند ، در نهایت آمده بودند و پیشنهاد سازش را مطرح کردند . گفتند ، حالا شما یک قدری بیا بت ها را پرستش کن و قدری هم ما خدای تو را پرستش میکنیم ، یا اینکه نه ، کنار هم باشیم ، شما خدا را پرستش میکنید ، ما هم بت را پرستش کنیم . {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} مرزبندی جدا . ای کفار ، آنچه را که شما میپرستید ، من نمی پرستم ؛

{{ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ  }} آنچه را که من میپرستم شما هم نمیپرستید ، باز ، آیه تکرار میشود ، برای تأکید قضیه ، {{ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ }} آنچه را که شما پرستش کردید و میکنید ، من هرگز پرستنده ی آنها نیستم . {{ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ }} ببینید ، ما الآن دم از این معنا میزنیم که اختلاف را کنار بگذاریم ، مقام معظم رهبری که فرمود همدلی ، از این بیان آقا استفاده بکنیم و همه چیز را فراموش کنیم . اگر منظوراین است که واقعاً همه چیز را فراموش کنیم آنهایی که در فتنه ی هشتاد و هشت ، آب به آسیاب کفّار ریخته بودند ، صادقانه بیایند عذخواهی کنند در محضر ملّت . بگویند ، ای مومنین و ای مردم ، ما اشتباه کردیم . یا اصلاً ما نمیخواستیم این اتفاق بیافتد .  فریب دادند ما را ؛ فریب خوردیم دست در دست دشمن گذاشتیم . بیایند از دشمن و از کفار برائت بجویند ، آنگاه اگر نظام و اگر ملت و رهبری آنها را نپذیرفتند آنوقت گله بکنند . این که دست در دست دشمن گذاشتند ، خواسته یا نا خواسته ، اهداف دشمن را تعقیب کردند در داخل خواسته یا ناخواسته ؛ حالا هم مثلاً توقع داشته باشیم همینجوری سرپوش گذاشته بشود . این نشد {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} ؛ مرزبندی ها باید جدا ؛ باید فاصله شان را از کفار نمایان بسازند . فاصله شان را از عوامل استکبار نمایان بسازند ؛ آنوقت دست برادری و دوستی به همه ی مومنین ، به همه ی باور مندان خدا و قرآن و قیامت و ولایت بدهند .

در فضیلت این سوره ، روایات فراوانی است . خب محتوای این سوره را استحضار پیدا کردید ، حالا به تفصیل بعد وارد میشویم. در اساس معتقدات ، سازش با کفار محکوم است . {{ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ }} . در این انقلاب هم یک چیزهایی اساس است . از جمله ی آنها حمایت از مظلومین . ابراز نفرت از ظالم .  نمیشود انسان مومن به خدا و قرآن باشد ، اما همچنان بخواهد با ظالم رفاقتش را ادامه بدهد . بخواهد با متجاوز روی خوش نشان بدهد . این ها مسائل اصولی و عملی است . از مبانی انقلاب ، حمایت از مظلوم و اظهار تنفر و انزجار از ظالم ، برگرفته از سفارش امیرالمومنین ، امام المتقین ، «کونا لِلظّالمِ خصماً» فرزندانم برای ظالم و متجاوز دشمن باشید . «وَ لِلمظلومِ عوناً» برای مظلومین یار باشید .  در فضیلت این سوره ، دو الی سه روایت را میخوانم. در یک بیانی ، خود خاتم انبیا ، محمد مصطفی فرموده بود : «مَن قَرَأَ یا أیُّها الکافرون فَکَأنَّما قَرَأَ رُبعَ القُرآن» هرکه قل یا ایها الکافرون را بخواند مثل اینکه یک چهارم قرآن را خواند . چرا فرموده مثل اینکه یکچهارم قرآن را خواند ؟  شاید،شاید به این اعتبار یاشد ، تفسیر به رأی نمیکنم ، ولی شاید به این اعتبار باشد که یک چهارم قرآن در ارتباط با هشدار بندگان خدا در ارتباط با شرک ، کفر ، کفّار، برائت جستن از آنها ، و در این سوره ی کافرون ، عصاره ی آن مطالب مفصّل قرآن ، به آنها اشاره شده  . «وَ تَباعَدَتْ عَنْهُ مَرَدَهُ الشَّیْطانِ» شیاطین سرکش ، طغیانگر از این آدم دور میشوند ؛ آدمی که سوره ی مبارکه ی کافرون را تلاوت بکند . حداقل برای آن فرصت باقیمانده تا خوابش ، آن روزش تمام نشده ، آن شبش تمام نشده ، «وَ بَرَأَ مِنَ الشِّرْکِ» با تلاوت و توجه به مفاد این سوره از شرک برائت پیدا میکند . فاصله و جدایی از شرک را سبب میشود . «وَ یُعافى مِنَ الْفَزَعِ الأَکْبَرِ» از فزع اکبر ، یعنی از وحشت و هراس قیامت ، معاف میشود ، در امان میماند ؛ دور شدن شیطان ، تناسب هم دارد با محتوای سوره ؛ محتوای سوره دست رد بر سینه ی مشرکین زدن است . و عوامل مشرکین همان خصلت شیطان را دارند ؛ مثل اینکه همین الان میبینید ، عوامل وابسته به استکبار برای فریب ملت ها و برای گرفتن یار در جهت اهداف خودشان ، این ها همه میشوند عوامل شیطان . آدم میخواهد خلاص بشود از عوامل شیطان ، یک قدری به این سوره ها پناه ببرد .  مخصوصاً همین چهار سوره ، به تعبیر عامیانه ، چهار قل ، {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} {{قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ}} {{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ }} {{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ}} ، حالا یکی یکی را بنده عرض میکنم . نجات قیامت هم در گرو پایبندی به موازین توحید است . در این سوره هم نفی شرک و هم اثبات توحید ؛  مردی آمده بود پیش رسول خدا ، عرض کرد یا رسول الله ، چیزی یادم بدهید ، موقع خوابیدن ، بخوانم و بخوابم ؛ رسول خدا فرمود : «إذا أخَذتَ مَضجَعَک» همین که به بسترت رفتی و وارد رخت خوابت شدی ، «فَقرَأ» بخوان : {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ؛ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ }}  « ثُمَّ نُم»

پیغمبر فرمود این سوره را بخوان و سپس بخواب . « ثم نُم علَى خاتمتها»در پایان سوره بخواب ، « فانها براءه من الشرک» اگر از این خواب بیدار نشدی ، اگر مرگت فرارسیده ، مشرک از دنیا نرفتی ، موحّد از دنیا رفتی ؛ مردی به نام جُبَیر بن مَطعَم یا مُطعِم، از صحابه ی رسول خدا بود . در بعضی از قضایا نامش مطرح است ، در قضیه ی روزه ی ماه رمضان هم نامش مطرح است ، این جُبَیر ، آمده بود پیش پیغمبر ، رسول خدا فرمود : « أ تحب یا جبیر إذا خرجت فی سفر أن تکون من أمثل أصحابک هیئه و أکثرهم زادا؟ » ، جُبیر ، نمیخواهی آموزش ببینی ، چیزی یادت بدهم ، که اگر خواستی سفر بروی ، آدم نمونه باشی؟ « من أمثل أصحابک» در میان هم کاروانی ها و هم سفرها نمونه باشی . « و أکثرهم زادا؟ »» بین راه ، دست خالی نمانی ، بین راه ضایع نشوی ، زاد و توشه ات تمام نشود ؛ «قُلتُ نَعَم» گفتم بله یا رسول الله . « فقلت: نعم، بأبی آنت وامی» پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله ؛  « قال: فاقراً هذه السور الخمس» ؛ رسول خدا فرمود میخواهی مسافرت بروی ، این پنج سوره را بخوان . پنج سوره ؛ کدام پنج سوره؟ {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ}} دومی :{{إذا جاء نصر اللهِ وَ الفَتح}} سوم:{{قُل هُوالله أحد}} چهارم : {{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ }} پنجم {{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ}}. چهار قل بعلاوه ی {{إذا جاء نصر اللهِ وَ الفَتح}} ؛ فرمود این پنج سوره را بخوان ؛ «وَفتَح قِرائَتَکَ بِبِسم اللهِ الرّحمن الرّحیم» قرائتت را هم با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کن، افتتاح کن . «قال جُبَیر ، وَکُنتُ غَیرُ کَثیر المال»جبیر میگوید من مال زیادی نداشتم ، «وَ کُنتُ أخرُجُ مَعَ مَن شاءلله أن أخرُج» خیلی از رفقای دیگر ، مثلن من را نمیپذیرفتند که مثلاً از پیش ، من همسفر هایم را انتخاب بکنم ؛ با توکل به خدا راه می افتادم ، تصادفاً بین راه با هر کسی همراه شده باشم ، «أمّا فَأکونُ أکثَرُهُم هَیئَتاً وَ أمثَلُهُم زاداً»از وقتی که رسول خدا این پنج سوره را آموزشم داد و من قرائت این پنج سوره را مواظبت میکنم در میان همسفرهایم نمونه شدم ، «حَتّی أرجِعُ مِن سَفَری» تا برگردم . یعنی هیچوقت در سفر ، دست خالی هم نمیمانم ، محتاج دیگران هم نمیشوم ، بعنوان یک مسافر نمونه موفق هستم .

 در نهایت ، روایت پایانی ، آقا امام صادق سلام الله علیه فرمود: « کانَ أبی یَقول » پدرم امام باقر میفرمود : {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ}} رُبعُ القرآن ، سوره ی یا أیُّها الکافرون یک چهارم قرآن است «وَ کانَ إذا فَرَغَ مِنها» میگوید ، پدرم هروقت این سوره را میخواند و از این سوره فراغت پیدا میکرد ، «قال: أعبُدُلله وَحدَه ، قال: أعبُدُلله وَحدَه » .  خدا را بندگی میکنم ، به تنهایی ، خدا را بندگی میکنم به تنهایی ؛ اگر انسان واقعاً با توجه با التفات ، با ایمان ، این آیات را و این سوره را تلاوت بکند ، دیگر به غیر خدا دل نمیبندد ؛ دل به مال دنیا ، دل به مقام دنیا ، دل به جایگاه ، دل به پُست ، هرچه . چون همه ی اینها زوال پذیر است . دل به خدا ببند که لا یزال است .  {{یا أیُّهالّذین آمنواذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا }} ای کسانی که ایمان آوردید ، خدا را یاد کنید ، یاد فراوان ؛ ذکر کثیر ، {{ وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَهً وَ أَصِیلاً}}صبحگاهان ، شامگاهان ، تسبیح الهی بگویید ، به او پناه ببرید ، و از او مدد بخواهید ، شما را یاری کند در انجام واجبات دینی و ترک محرّمات که میشود مصداق تقوا . زاد سفر آخرت برای همه ی اهل ایمان . خدایا ما را موفق بدار .

 {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ  اللَّهُ الصَّمَدُ  لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ  وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ }}  //  پایان خطبه اوّل-

خطبه دوم :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا. صلوات…

عباد الله ، بندگان خدابرادران و خواهران ، نمازگزاران ؛ اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَاالله ؛ شما و خودم را به توجه به ذات اقدس حق ، خدای رحمان ، تذکر دارم ؛ آنی و لحظه ای از یاد خدا ، یاد مرگ ، یاد پایان کار ، غافل نباشیم؛ امیدوارم خدای رحمان همه ی ما را در مسیر عبودیت و بندگی ، پایبندی به موازین تقوا موفق بدارد ان شاءلله ؛ امروز سالروز ولادت عبد العظیم حسنی است ؛ همین شاه عبد العظیم که معروف است در ری ؛ با چهار واسطه از نسل امام حسن مجتبی است ؛ یعنی پدرش عبد الله ، جدش علی ، جد بالاترش هم حسن ، حسن فرزند زید ، زید فرزند امام حسن مجتبی است . عبدالعظیم حسنی از عالمان و راویان بزرگ حدیث است .مورد خشم و غضب متوکل عباسی و معتز عباسی .عقاید خود را با امام هادی  در میان گذاشت ؛ هم امام رضا را درک کرده بود ، هم امام جواد را و هم امام هادی را . از امام هادی سلام الله علیه نقل شد که فرمود اگر کسی قبر عبد العظیم حسنی را در ری زیارت کند ، گویا یعنی به منزله ؛ گویاقبر حسین بن علی را زیارت کرده است . برا خاطر این که از دودمان پیغمبر ، فرزند شایسته ای بود . سید صالحی بود . خدمت گزار دین و خدمت گزار اهل ایمان بود . مردی به نام ابو حمّاد رازی ، نزد امام هادی رفته بود ؛ مسائلی داشت ، پرسید ، ضمن دریافت پاسخ ، آقا امام هادی به او فرمود هرگاه دچار مشکل شدی و دسترسی به م نداری از عبدالعظیم بپرس و سلام مرا به او برسان ؛ این ابو حمّاد رازی ایرانی بود ؛ دسترسی فرمود اگر به من نداری ، از او که در ری در محله ی موالیان یا به تعبیر امروزی ، حاشیه ی شهر نشین ها ، محله ی فقرا ، خانه داشت و زندگی میکرد . در هر صورت از دودمان رسول خدا نشانه هایی افراد برجسته ای ، در ایران ، آن ایام از شرّ خلفاء عباسی که میگریختند ، به این سمت پناه می آوردند ، ایران ، عموماً به ویژه خصوصاً همین مناطق شمالی و مازندران ، مأمن سادات ، علوی ها و بنی هاشم بوده است ، امیدواریم که ما هم این میراث گرانقدر ولایتداری را همچنان پاس بداریم ، حفظ کنیم ، و به نسل های بعدی هم بسپاریم . خبر دستگیری تفنگداران آمریکایی را شنیدید.هرکسی شنید هم خوشحال شده بود . بعضی ها هم از آزاد کردن این ها عصبانی شدند.نه واقعاً جای عصبانیت هم ندارد ، واقعاً ببینید ، سندی است ، یک تابلویی است این کار ، از هوشیاری در درجه اول ، از هوشیاری نیروهای مسلّح ما ، و در درجه ی دوم حکایت از اقتدار نیروهای مسلّح ما دارد . شب هنگام داخل دل آب ، خلیج فارس ، دریای عظیم ، دو شناور نظامی آمریکا ، این شناور ها مسلّح و مسلسل کالیبر پنجاه ، هر شناوری یکی در قسمت جلو ، و دو تا در دو سمت شناور ، نصب کرده ، آماده ی تیر اندازی هم داشند.هر شناور هم پنج نفر سرنشین ؛ دو تا شناور هم ده نفر مجموعاً . خب این شناور ها از آن ناو هواپیمابر آمریکایی جدا شدند و آمدند.یعنی ناو ، پشتیبان این ها بود . آمدند ورود پیدا کردند به سرزمینی آبی جمهوری اسلامی ایران . حال ، غافل و به اصطلاح بی خبر آمدند ، خیال میکردند ، میایند و برای خودشان اطلاعاتی کسب کنند و فیلمی بردارند و گزارشی تهیه کنند و برگردند . اما هرگز احتمال نمیدادند اینچنین به سرعت در معرض محاصره قرار بگیرند . فرصت کمترین جنبیدن از آنها گرفته شد . در محاصره ، اخطار تسلیم شدن به آنها ارائه شد . دیگر خب چاره ای نداشتند و تسلیم شدند . ببینید ، این وعده ی خداست که فرمود ، اگر آماده باشید ، میترسانید ، این آمادگی شما دشمن را می ترساند ، {{تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ الله وَ عَدُوَّکُم}} . خداوند رعب را به دل دشمن می افکند . اگر مومن کار خودش را انجام بدهد ضعفش را خدا جبران میکند .  همین اتفاق هم افتاد . در خیلی از جا ها . بیابان طبس و در عرصه ی دفاع مقدس ، حالا اینجا مقتدرانه و به موقع ، هوشیاری ، بیداری ، خواب نبودن ، خودش خیلی مسئله ی مهمی است . مقتدرانه این ها در محاصره قرار گرفتند ، فرصت برای فرار نداشتند ، به ناچار تسلیم شدند ، اینها را آوردند تخلیه کردند . البته هم همان لحظه ناو خبردار شد ، و شروع کرد به تهدید کردن که نیروهای جمهوری اسلامی کنار بکشند تا آنها از محاصره   بیرون بیایند و برگردند.وقتی تهدید کردند ، به آنها هم پیشنهاد شد که میخواهید امتحان کنید . میخواهید ما را هدف قرار بدهید بدهید تا ببینید ، به قول معروف که میگفت زدی ضربتی ، ضربتی نوش کن ؛ از ضربت جمهوری اسلامی ، آنهایی که داخل ناو هواپیما بر جنگی آمریکا بودند سخت به هراس افتادند . هم قدر نیروهای مسلحمان را بدانیم ، در حقشان دعا بکنیم ، و از خدای رحمان بخواهیم که اقتدار نظام اسلامی مان را روز افزون بگرداند .

قطع رابطه ی عربستان سعودی با ایران ، پیداست هر رژیم و خانواده ی پلیدی که با اسرائیل دست رفاقت و دوستی دراز میکند ، آن دست نجس است و سزاوار دست دادن به جمهوری اسلامی ایران نیست اصلاً . قطع رابطه ی آل سعود با ایران برای اثبات دوستی با اسرائیل ؛امام چند سال است که فوت شده است ؟ یک وقتی عربستان این کار را کرده بود . این جمله را امام فرمود : «قطع رابطه ی آل سعود با ایران برای اثبات دوستی خود با اسرائیل است .» میخواهد به آنها نشان بدهد که من با شما هستم . باشد ؛ ولی بداند که به سرنوشت ظالمین ان شاءلله به زودی مبتلا خواهد شد . آل پلید سعود . خب این ایام نزدیک است به اجرای برجام . مقام معظم رهبری مدّت ها قبل فرموده بود که:«حتّی اگر مسأله ی هسته ای هم حل شود ، ده ها بهانه ی دیگر برای تحریم و فشار پیش میکشند.» دیدید اخیراً کنگره ی سنا ، باز مصوّبه ای برای ادامه ی تحریم جمهوری اسلامی را مطرح کرد . و آقای اوباما سخاوتمندی کرد و گفت که اگر مصوّب کنند ، من امضا نمیکنم ، و به اصطلاح وتو میکنم . در درون خودشان جنگ زرگری راه می اندازند ؛ برای چه؟برای اینکه تعهداتی را که در برجام پذیرفتند زیر پا بگذارند ؛ معاویه ی نامرد ، این مردانگی را داشت ، صریحاً آمده بود در حضور مردم گفت من قرارداد و معاهده ای که با حسن بن علی امضا کردم همه را زیر پا گذاشتم . اما اینها الآن دولت آمریکا نمی آید بگوید من همه را زیر پا گذاشتم ؛ سنا و کنگره را جلو می اندازد و میگوید آنها مصوّبه کردند . آنها میخواهند ؛ یعنی جنگ زرگری در داخل خودشان ؛ ولی خصلت ، همان خصلت معاویه ؛ پای بند نبود به مواد صلح با امام حسن ، ولی رسماً هم آمد و اعلام کرد که من همه را زیر پا گذاشتم .

پسفردا یکشنبه بیست و هفتم دی ماه سالروز شهادت مظلومانه ی شهید مظلوم ، حجّه الاسلام والمسلمین نوّاب صفوی ، خلیل طهماسبی ، عبدالحسین واحدی ، همین یکشنبه ، یعنی فرداشب نه ، پسفردا شب ؛ شهید ذوالقدر ، در سال هزار و سیصد و سی و چهار ، و همچنین سالروز شهادت آیت الله سید مهدی حکیم در سال هزار و سیصد و شصت و شش ، به دست دژخیمان بعثی در زمان صدام در عراق . سه شنبه سالروز ولادت امام حسن عسکری علیه الصلوَهُ والسلام است . پنجشنبه سالروز وفات حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها ؛ و همچنین سالروز اعدام انقلابی حسنعلی منصور ، به دست شهید مظلوم بخارایی در سال چهل و سه . از جمله مسائل منطقه ای و محلی ، مستحضرید برادران و خواهران ، قصه ی بزرگ انتخابات ؛ یک مرحله از حماسه ی بزرگ حضور ملّت در پیش است . همه ی کسانی که ثبت نام کردند ،  باید بر این باور باشند ، احساس توان در خودشان داشتند ، برای خدمت در این عرصه ، خودشان را عرضه کردند ، اگر احیاناً صاحب اکثریت آرا شدند ، باید به خدا پناه ببرند ، و از خدا مدد بخواهند که خدای رحمان توفیق بدهد بتوانند اعتماد مردم را پاسخ درستی داده باشند ؛ بتوانند انجام وظیفه ی درست نمایند ؛ و اگر حائز اکثریت آرا نشدند ، باید بگویند خدا را شکر ، مسئولیت متوجه ما نشد .  چون اصل ورود ، واجب کفایی است ؛ هر کسی که احساس میکرد توان این کار را دارد ، آمده ، خب به وظیفه ی خودش عمل کرد . اگر رأی نیاورد و اگر به هر دلیلی کنار گذاشته شد . باید راحت باشد به درگاه خدا .لذا آحاد جامعه ی ما هم باید همه را به دیده ی احترام نگاه کنند ، تا مسئولین ذی ربط در پایان بررسی ها تصمیم نهایی خودشان را بگیرند ، و آنچه که تصمیم نهایی شده و انتخابات برگزار میشود در کمال آرامش و متانت بپذیرند . دشمن میخواهد در سایه ی برگزاری انتخابات ، مومنین بدانید ، برادران و خواهران ، حدس نیست ؛ خیال خالی نیست . علائم و نشانه هایی دارد که دشمن میخواهد در سایه ی برگزاری انتخابات جامعه را متشنّج بکند . ولی هشیاری و بصیرت و معرفت بالای ملّت به خواست خدای رحمان برای چنددهمین بار دشمن را مفتضح و رسوا خواهد ساخت و انتخابات را با کمال آرامش ، متانت ، با حفظ وقار ، در خور شأن ملّت انقلابی ایران ، به پایان خواهد برد . امیدواریم که نتیجه ی انتخابات هم برای ملت و برای نظام خیر باشد . دست اندر کاران زحمت میکشند ، واقعاً کار سختی است ، خستگی فکری دارد و خستگی جسمی دارد . شب نخوابیدن دارد . دستگاه های اجرایی و دستگاه های نظارتی ، همه هم باید با حفظ آرامش فرصت را در اختیار مسئولان بگذاریم تا مسئولان تصمیم خودشان را بگیرند و در نهایت هم تا روز هفتم اسفند انتظار بکشیم ، آن روز را استقبال کنیم از صحنه ی انتخابات . چه انتخابات مجلس شورای اسلامی ، چه انتخابات خبرگان ؛ در درجه ی اول ، هر انسانی مسئول عملکرد خویش است ، مومن ، برادر ، خواهر ، آدم دارد حرف میزند مسئول حرف زدن خودش است در پیش خدا . دارد رأی میدهد مسئول رأی دادنش است . حالا یکی ممکن است بگوید که مگر رأی دادن مسئولیت دارد ؟ پس من رأی ندهم .  نه ، رأی ندادن مسئولیتش سنگین تر است . وظیفه رأی دادن است ، سعی کردن بر شناخت ، خود آقا فرمود ؛ آدم سعی خودش را بکند برای شناخت افراد ، به  یک نتیجه ای رسید ، عمل میکند ، خدای رحمان از دل خبر دارد ، از کار آدم خبر دارد ، خدا میداند که من مثلاً سعی کردم شناسایی کنم و آن کسی که لایق تر و سزاوارتر است را رأی بدهم ، من تلاشم را انجام دادم مثاب هستم ، و عدل الهی نیز همین را اقتضا دارد .ولو حتّی اگر خدای نکرده اشتباه هم کرده باشم .

یک نکته عرض کنم ، الآن به واسطه ی پایین آمدن قیمت نفت ،دولت یک قدری مشکل پیدا کرده یا میکند ؛ ان شاءلله مشکل جدی هم نخواهد بود ، از پسش به خواست خدا ملت و دولت به خوبی عبور میکنند ، ولی بعضی از دستگاه های تولیدی و کارخانجات ، حقوق کارگرها را پرداخت نکنند ، این ربطی به دولت ندارد ، کارخانه دارد کار میکند و تولید میکند ، فروش دارد ، باید حقوق کارگر را به موقع پرداخت کند ، متأسفانه الآن سه چهارماه شاید شده باشد ، که بعضی از کارگران نساجی حقوق نمیگیرند ، خبر دارم که فرماندار محترم ، دستگاههای امنیتی سخت دارند پیگیری و تعقیب میکنند ، باید مدیر عامل بداند که کارگر دارد کار میکند و کارخانه تولید دارد. هیچ توجیهی ندارد که الآن حقوقش پرداخت نشود . مثلاً در آشفته بازار سیاسی آنوقت بگویند که دولت مشکل اقتصادی دارد .خب این کار کارخانه چه ربطی به دولت دارد؟ و بخشی از بازنشستگان البرز مرکزی ، آنها هم الآن چند ماه گله دارند که حقوقشان را دریافت نکردند . سزاوار است که منابع اطلاعاتی و امنیتی ، منتقل کنند و پیگیری کنند ، و قطعاً هم خواهند کرد . باید این دستگاه ها ، مدیران مسئولشان متوجه باشند و به هوش باشند . اگر خود کارفرما ها هم حقوق نگیرند مثل خود کارگر ، حقوق آنها هم تأخیر داشته باشد ، آنوقت آدم میتواند تحمل بکند ؛ ولی آنهایی که کادر اداری اند حقوقشان را کافی و مکفی دریافت بکنند ، کارگر زحمتکش بیچاره ، حقش ضایع بشود و تأخیر داشته باشد ، این قابل تحمل نیست . امیدوارم که ان شاءلله با تأکید بیشتری مسئولان ذیربط پیگیر قضیه باشند . امیدواریم که هفته های آینده خبر خوشی را در این زمینه داشته باشیم و مطرح بکنیم .

 ما داخل هفته ی آخر دی ماه ، فقط در سال شصت و پنج ، حد اقل پنجاه شهید داشتیم از همین شهرستان .

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.))) نثار ارواح این عزیزان همه باهم صلوات…

{{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}} // پایان خطبه دوم-

 

مطالب مرتبط

مراسم گرامیداشت مقام شامخ رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش ، همراه با مراسم نمازجمعه 4 خرداد 1403 به روایت تصویر

پیش از ظهر جمعه مورخ 4 خرداد 1403 ، مراسم گرامیداشت مقام شامخ رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش ،

ادامه مطلب

پیام آیت الله علی معلمی«عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم شهر» در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی «رئیس جمهور شهید ایران اسلامی»

بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا سرمایه بزرگی را

ادامه مطلب