جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 29 دی ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 29 دی ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگویی مسئولین اداره های محیط زیست و ثبت اسناد شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای سعید طبری  و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای رستمی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 34 و 35 سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان توفیق دهد آنگونه عمل کنیم که فردای قیامت مورد مؤاخذه و مورد عتاب قرار نگیریم و در محضر عدل الهی شرمنده نباشیم و پرودگار متعال ، در مسیر عبودیت و بندگی ، همه ما را یاری بفرماید و از وسوسه های نفسانی و ابلیسی مصون و محفوظ بدارد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی جاثیه کلام الله مجید فرمودند: قیامت صحنه دردناکی برای بعضی و لحظه ی مسرت است برای بعض دیگر که مومنین باشند و پایبند و منظم گوش به فرمان خدای رحمان بودند و امر خدای رحمان را اطاعت کردند و نهی قرآن را اطاعت کردند ، و هیچ لذتی به اندازه ی لذت آخرت آنها نخواهد بود که دنیا قلیل است و آنجا کثیر.دنیا ناقص است و آنجا کامل برای اهل ایمان . متقابلاً یک عده در قیامت شرمندگی پیدا میکنند و التماس میکنند و کمک میخواهند که به آنها خطاب میشود شما فراموش شده اید . این خطاب از جانب خدای قادر متعال است . نه به این معنی که آنها را از یاد برده باشد ؛ بلکه به این مفهوم که روز قیامت باید از آنهایی که خدا را فراموش کردند در دنیا ، اینجا روی گردانده شود . چرا که در دنیا ، هروقتی که بحث مرگ و قبر و قیامت میشد ، روی میگرداندید و تحمل نمیکردید و روز قیامت را به فراموشی سپردید . پس این دوزخ میشود ساخته ی عملکرد بدکاران در دنیا. الدنیا مزرعه الآخره. مهمترین عامل بدبختی انسان غرور است و مغرور شدن .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: در آغاز خطبه دوم ، کلمه ای از امام مظلوم به شهادت رسیده در سن جوانی ، امام جواد«ع» که همین هفته دوشنبه ، روز ولادت ایشان است ، عرض کنیم که فرمودند: مَنِ اسْتَغْنی بِاللهِ إفْتَقَرَ النّاسُ إلَیْهِ  ؛ گاهی آدم محتاج این و آن میشود و برای اینکه محتاج این و آن نشود ، چه خوب است که قبل از هرچیز ، خود را محتاج خدا بداند. بی نیازی خود را از خدا بخواهد و خدادار ثروتمند باشد و ثروتمندی اش ایمان به خدا و توکل به خدا باشد و روزی را از خدا بخواهد ، اما نه بیکار و بی همت ، بلکه حقیقت است که از تو حرکت ، از خدا برکت ، که خدا هم میخواهد انسان تحرکی و سعی داشته باشد ، اما سعیش منظم باشد و موجب اذیت و آزار دیگران نشود و سعی و کسب حلال و مباح داشته باشد . آن وقت است که دیگران به او محتاج خواهند شد ، و نه او به دیگران . مخلوق خدا گاهی شرور میشود ؛ گاهی شرور اخلاقی و گاهی شرور اقتصادی و گاهی شرور تروریستی و … ؛ اما اگر تقوای الهی باشد ، عامه ی مردم به او علاقمند میشوند . آثار و نشانه تقوا ، امانتداری و درستکاری و صداقت و … . صداقت خیلی اهمیت دارد در پیشگاه خدای رحمان .

آیت الله معلمی در ادامه با اشاره به اجلاس ائمه جمعه کشور در هفته ی گذشته ، فرمودند: برکت این اجلاس ، دیدار با رهبر معظم انقلاب بود . در این دیدار هم ، مثل همیشه که نکته های ظریف در طول دوران رهبری شان ، در اجتماعات مردمی ، در برخورد با ائمه جمعه ، مسئولین و اقشار بوده ، اینجا هم به همچنین فرمایشات راهگشایی داشتند. یکی اینکه فرمودند در نمازجمعه از یک سمت اخلاص و توجه به خدا و از سمت دیگر توجه به خلق خدا . و اشاره ایشان به شعری که مومن در نماز ، پشت به خلق می ایستد و روی به خدا که مال نمازهای معمولی یومیه است ؛ اما در نماز جمعه که خطبه جزء و بخشی از نماز است و استماع خطبه لازم است ، خطیب ، رو به مردم سخن میگوید ؛ این رو به مردم سخن گفتن ، نکته و معنایی دارد که یعنی از یک سمت توجه به خدا ، و از سمت دیگر توجه به خلق خدا است . توجه به خلق خدا ، برای چه؟ در حد ممکن ، برای حل مشکلات ، و تذکرات به مسئولین . این نکته ی مهم توجه به مردم در نمازجمعه ، جلوتر کمتر مطرح میشد ، ولی اخیراً ایشان بسیار موشکافانه تبیین فرمودند که این توجه به مردم ، نشان از جایگاه اساسی مردم هم دارد . یعنی ائمه جمعه و نظام و مسئولین نظام نیاز به مردم دارند و باید خدمتگزار مردم باشند تا مردم هم به موقع، دعوت و خواسته را صادقانه اجابت کنند ؛ نقش مردم در اصل پیروزی انقلاب ، کاملاً نمایان است. کیست که نداند اگر مردم همراهی نکرده بودند انقلاب پیروز نمیشد .نقش مردم اثرگذار شد که انقلاب پیروز شد . قدرتهای استکباری صدام را جلو انداختند و او هم انگیزه های خاص خود را داشت و آن جنگ تحمیلی تمام ایار که واقعاً جنگ جهانی بود ، علیه جمهوری اسلای ایران به راه انداخت. از یک سمت آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و اسرائیل پلید ، و از یک سمت دیگر اتحاد جماهیر شوروی ؛ که لذا آن موقع میگفتیم مرگ بر آمریکا و  بلافاصله میگفتیم مرگ بر شوروی که اینها همه پشت صدام بودند. حضور و توکل به خدا و صبر و استقامت . آیا ابزار نظامی ما از دشمن بهتر بو؟ نه والله . پیشرفته ترین سلاح های مخرب موشکی وشیمیایی را در اختیار او گذاشته بودند ، اما چیزی که اینجا کار را پیش برد ، ایمان و استقامت مردم بود . لذا نقش مردم در تأسیس نظام ، و نقش مردم در دفاع مقدس ، و در دفع فتنه ها ، و مخصوصاً فتنه 88 که پشت سرش بعد از چند ماه ، در 9 دی ، آن حضور یکپارچه ی ملت ، سرتاسر کشور به دفاع از ولایت و امامت که نقش آفرینی ملت است و ارزشمند است و همه باید قدر ملت را بدانند  .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائمشهر در ادامه با قرائت و اشاره به آیه شریفه 62 سوره مبارکه انفال کلام الله مجید[هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ] فرمودند : خدایی که پیغمبر را یاری کرد و نصرت داد ، به وسیله مومنین . مومنین ، قدر خود را بدانید . اگر کار الهی بکنیم ، عزیز خواهیم بود نزد خدا . هیچکس نمیتواند عزت اهل ایمان را از بین ببرد . الآن در این انتخابات پیش رو عوامل دشمن سع دارند مأیوس کنند دشمن را . اما آیا مأیوس شدن و کنار کشیدن مشکل را حل میکند؟ نعوذبالله ، بر مشکل به مراتب می افزاید . اگر احساس میکنیم مشکلی داریم ، باید با حضور جدی تر خود ، رفع مشکل کنیم . چند وقت پیش از استاندار مازندران در مورد سد فینسک پرسیدم . این قسمت خطیرکوه ، که عمده آب از چشمه روزیه بود و انتقال دادند به سمت سمنان و آن سمت هم یعنی سمت شرقی مسیر کیاسر به فولاد محله ، منطقه ای به نام فینسک که آنجا هم شروع کردند به سد سازی برای انتقال آب به سمت سمنان که آقای استاندار فرموده بودند متوقف شد و مشکلی نیست ؛ اما اخیراً متأسفانه در فضای مجازی دیدیم که رئیس شورای شهر سمنان خیلی صریح و رُک توهین و جسارت به استاندار مازندران که او این حرف را نباید بزند ، و گفت که مصوب مجلس را داریم و در لایحه ی بودجه برای این سد بودجه گرفتیم و مجلس مصوب کرد .دقیقاً مشابه این حرف در مجلس چهارم اتفاق افتاده بود که پشت سر در مجلس پنجم که پیگیری شد ، متأسفانه دوستان همراهی نکردند ؛ وقتی از وزیر نیرو در آن وقت سوال شد که چرا این خیانت دارد در حق مردم مازندران و دستبرد به دستگاه خلقت و طبیعت خدا صورت میگیرد ؛ در حالی که خدا این دیوار البرز را  حد وسط قرار داد ؛ چشمه هایی آن سمت و چشمه هایی این سمت جاری است ؛ وزیر آن وقت برگشت و گفت که مصوبه مجلس است و او دستگاه اجرایی است و دارد اجرا میشود . بعد هم گفته شده بود که برای جبران خسارت در منطقه کسلیان سدی احداث میشود که شروع هم کرده بودند مطالعات را ، اما وقتی مجلس پنجم تمام شد ، متوقف کردند و دیگر کسی پیگیری نکرد . الآن متأسفانه مجدداً همان شیوه دارد تکرار میشود . شیوه بسیار رذیلانه از این نظر که نیامدند به مجلس صریحاً بگویند آب مازندران را میخواهند منتقل کنند به سمنان ؛ بلکه در لایحه ی بودجه پیوستی هست که تعداد سرفصل ها بسیار زیاد است و در یک سرفصل مثلاً مینویسند تأمین آب فلانجا از فلانجا و فلان مبلغ ، که متأسفانه گاهی نمایندگان مجلس توجه و ملاحظه نمیکنند و این عواقب تلخ پیش می آید ؛ درست است که آن سد قسمت جنوبی شهرستان ساری است اما واقعاً خسارتش برای همه ی مازندران است . کما اینکه چشمه روزیه هم درست است که مال منطقه سوادکوه بود ، اما خسارتش برای تنها سوادکوه نبود و خسارت برای مازندران شده .  الآن هم سزاوار است که تمام نمایندگان مازندران ، احساس مسئولیت کنند . چیزهایی که نفع مردم است باید تعقیب بشود و چیزهایی که به ضرر مردم است باید جلوگیری بشود . حق دوجانبه است که مردم هم نسبت به ولی امر و نظام وظیفه ای دارند ، و هم حاکمیت و نظام نسبت به مردم وظیفه ای دارند ، که هر دو سمت را باید رعایت کرد .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائمشهر در ادامه فرمودند: خوشبختانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ، از خردادماه ، بخشنامه سرتاسری برای همه ی کشور فرستاد ، و از ائکه جمعه خواستند که شما در بررسی صلاحیت ها ، نفیاً ، اثباتاً ، کتباً و شفاها ، دخالت نکنید و طبعاً اطاعت شده و میشود . اما اگر کسی رد صلاحیت شد ، این را اعتماد داریم که آنها که بررسی صلاحیت میکنند مسلمان و معتمد هستند که قیدهایی دارند. ببینید ، مثلاً اگر افرادی شهادت بدهند که ما با فلانی بودیم از ظهر تا مغرب و او نماز نخوانده بود ، طبق قانون اینجا او التزام عملی به اسلام ندارد و دلیل بر رد صلاحیتش میشود ، و یا اینکه ماه رمضان باشد و مریض و مسافر نباشد و شخص در حال روزه خواری رؤیت بشود ، خب این طبعاً نباید نماینده مملکت اسلامی بشود ، چرا که قانون منع میکند و قانون میگوید که باید ملتزم عملی باشد . خب خیلی از مصادیق پیدا میکند و آنوقت ممکن است طرف را آدم خوبی بشناسید ، اما خبر نداشته باشید که خرابی هایی هم میتوانست وجود داشته باشد ؛ لذا ممکن است برای تخریب ذهن جامعه گفته بشود که مثلاً شخصی رد شده باشد و شرکت نشود که حرفهای ناربوط است . الآن بحدالله 64 نفر در شهرستان اعلام صلاحیت شدند که قطعاً در میان این 64 نفر انسان میتواند فردی را پیدا کند که به او اعتماد کند . وقتی که اعتماد کرد ، کفایت میکند به رأی دادن .

امام جمعه شهرستان قائمشهر در ادامه فرمودند متأسفانه جوان زحمتکش ، عزیز راحل ، مرحوم عمران قبادی ، کارگر تشکیلات برق بود و در اثر حادثه حین انجام وظیفه از دنیا رفت ؛ اینجا واقعاً از مسئولین سوال است که آیا ابزار آلات و وسائل ایمنی در اختیار این عزیز و سایر عزیزان همکارشان بوده و هست؟ که اگر لوازم ایمنی کامل باشد ، نمیشود به این سادگی و سرعت گرفتار حادثه بشوند ، و اگر لوازم ایمنی در اختیارشان بود هم میبایست تذکرات و نظارت جدی باشد که اینگونه خسارتها پیش نیاید . یک نیروی کار از دست برود و یک خانواده ، پدر و مادر و همسر و فرزندان گرفتار بشوند. مرحوم عمران قبادی که حین انجام وظیفه گرفتار سانحه شد و از دست رفت ؛ نثار روح ایشان و همه خدمتگزارانی که در عرصه کار و خدمت جان باختند صلواتی ختم مینماییم.

ایشان افزودند: قدرت های استکباری که خودشان ابراز کردند که داعش و سایر گروه های تروریستی را پروراندند و تربیتشان کردند و امکانات در اختیارشان قرار دادند ؛ از یک سمت به ظاهر می آیند جنایت تروریستی کرمان را محکوم میکنند ، اما وقتی اقدامی علیه این جنایتکاران ، و این ددمنشان و دیو سیرتان به عمل بیاید از سوی جمهوری اسلامی ، این اقدام را هم محکوم میکنند و میگویند که چرا شما اینها را موشک باران کردید! ؛ ببینید ، انتقام مقتدرانه و مردانه و صریح و روشن از سوی جمهوری اسلامی ایران ، و سپاه پاسداران ، که به فضل الهی اتفاق افتاد و درست است که آن خسارت ما را جبران نمیکند ، که قریب به سیصد نفر از شهدا و مجروحین آمارشان در جنایت کردمان شده بود ، اما حداقل یک بازدارندگی برای تکرار نشدن این قضیه بوده و میشود . بهانه میکنند که نقض حاکمیت عراق شده! ببینید ، فرق بین کشور مستقل ، و کشور وابسته در همین است . خدا شاهده مردم عراق از اینکه سپاه پاسداران ایران مرکز تروریست ها در اقلیم کردستان عراق را  هدف قرار دادند ، این مردم عراق شادند ، اما چرا دولت عراق عکس العمل نشان میدهد؟ این سند وابستگی است . این دولت ها در برابر آمریکا ذلیل هستند . مثل خود پاکستان ، که در برابر آمریکا ذلیل هستند . ولی خدا را شاکر باشید ، الآن زیر این سقف آسمان ، تنها کشوری که در برابر قدرتهای استکباری ذلت ندارد ، بلکه مقتدرانه سربرآورده است ، تنها و تنها جمهوری اسلامی ایران است .ان شاءالله خدای رحمان بر اقتدار نیروهای مسلح و سپاه پاسداران بیافزاید . نه تنها مردم ایران و شما ، بلکه همه ی آزادی خواهان عالم از این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در هدف قرار دادن مواضع تروریست ها احساس شخصیت و غرور و قدرت کردند و سرتاسر کشور بحمدالله این فریاد بلند است که (سپاه پاسداران تشکر ، تشکر) .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید طبری اقامه شد.

مطالب مرتبط

آقای قاضی زاده هاشمی«معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، با آیت الله معلمی دیدار کردند + تصاویر

عصر چهارشنبه مورخ 12 اردیبهشت ، آقای قاضی زاده هاشمی«معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران» با حضور در دفتر امام جمعه

ادامه مطلب

سرهنگ غفارپور«مسئول بسیج ورزشکاران استان مازندران» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، با آیت الله معلمی دیدار کردند+ تصاویر

پیش از ظهر چهارشنبه مورخ 12 اردیبهشت 1403 ، سرهنگ غفارپور«مسئول بسیج ورزشکاران استان مازندران» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، با

ادامه مطلب