جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 22 اردیبهشت ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 22 اردیبهشت ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین و ایستگاه سنجش سلامت هلال احمر شهرستان قائم شهر آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای مصطفی یوسفپور ، و اجرای سرود جمعی توسط گروه سرود دانش آموزی نسل سلیمانی کانون فرهنگی هنری حضرت ولیعصر«عج» مسجد جامع آهنگرکلا بیشه سر  ، و سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای نصیری«رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شهرستان قائم شهر» ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 15 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: خانواده در اسلام عنوان ارزشمندی است ؛ به خلاف نگاه غربیون که پدر و مادر پیر را به سرعت به مراکز سالمندان فرستادن و خود را راحت ساختن الگوی معمول است ، اما این شیوه ی درست انسانی نیست. صدر آیه فرمود : «وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ » یعنی هرکه انسان است باید در برابر زحمات مادر و پدر ، عاطفه ی انسانی به خرج بدهد . حتی اینجا اگر مسلمان هم نباشد ، ولی انسان است و نه حیوان ، انسان باید نسبت به پدر و مادر نهایت تکریم را داشته باشد. حالا اگر در روزگار جوانی گرفتار غفلت و غرور بوده است و درست انجام وظیفه نکرد ، دیگر بعد از چهل سالگی عذری ندارد . وقتی که به 40 سالگی رسید ، حالا دیگر اگر آقا است نوعاً پدر شده است و اگر خانم است نوعاً خودش مادر شده است و رنج مادری و سختی کار پدر بودن را درک کرده است ، پس باید در برابر پدر خود و مادرش آنگونه ادای وظیفه کند که حداقل خود توقع پیدا میکند که در آینده فرزندان خود نسبت به او چنین رفتاری را داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: کدام نعمت خدا را میتوان شکر کرد؟ هر آن و هر لحظه ، خیلی زیبا و حکیمانه گفته سعدی که منت خدای را عز و جل ، که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت . بندگی خدا خدمت بلاعوض نیست . بندگی خدا اوج تعالی انسان است که تقرب الی الله پیدا کند انسان . اگر نعمت خدا را شاکر باشیم ، نعمت افزایش پیدا میکند . مهم این است که انسان غافل نباشد از خدا . همین توجه به خدا را حفظ کند . این که باید در طول 24 ساعت رو به خانه ی خدا و دل به خدای جهان آفرین ، خدای رحمان و رحیم بدهد ، برای این است که همواره به یاد خدا باشد . حتی توفیقاتی که پدر داشت ، باز نعمت است برای فرزند . توفیقاتی که حتی جد داشت ، نعمت است برای فرزند . داشتن پدر خوب ، هنر انسان نیست ، اما عنایت خدا و لطف خدا میشود بر انسان که پدر خوب و مادر خوب داشته باشد . سزاوار است همیشه مخصوصاً سحرگاهان و دلهای شب در نماز شب ، از جمله عاها ، از خدا مسئلت کردن صلاح در ذریه ی انسان .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: در دوران دفاع مقدس ، واقعاً رزمندگان ما جهاد کردند ، خالصانه و صادقانه و جانانه . ایثار کردند و جان کف دست گرفتند ؛ اما در پایان جنگ ، همان فرماندهان جهادی نبودند که در عرصه ی مدیریت عهده دار شده باشند و عده ی دیگری عهده دار به قول خودشان سازندگی کشور شده بودند که اینها میبایست ایمان قوی تر و بالاتری میداشتند چرا که در عرصه ی جهاد اکبر که جهاد با نفس است قدم گذاشته بودند . وقتی ایمان و اخلاص قویتر نشود ، اژدهای هفت سر فساد پیدا میشود که رهبری معظم انقلاب این تعبیر را بارها مطرح و جامعه و مسئولین را برای مبارزه با فساد توصیه کرده است. بله این تعبیر است که اگر سرچشمه اصلاح بشود و در مرکز کشور و عاصمه ی کشور سرچشمه های فساد بسته بشود ، در شهرستان ها و استان ها کار راحت تر پیش میرود . فساد اداری از بالادست میتواند بیشتر نفوذ کند به سایر استان ها . پناه به خدا میبریم که این اژدهای هفت سر فساد اگر وجود نداشت ، اوضاع اقتصاد و معیشت مردم و قیمت ها به این شکلی که الآن گرفتاریم در نمی آمد . پیغمبر وقتی به آن رزمندگانی که جان کف دست گرفتند و ایثار کردند ، فرمود این جهاد شما جهاد اصغر است . بله حقیقت است ، چرا که صرف نظر از شهامت و درجات رزمندگان و شهدا که اینها جای خود ، بعضی ها واقعاً بر اساس غیرت میجنگیدند . آن جایی که جان کف دست گرفتند و چه تعدادی جانباز وشهید شدند و هم هی این خطرات بود ، اما معذلک پیغمبر میفرماید این جهاد اصغر است . یعنی میدان جهاد اکبر خطرناک تر است ، جایی که نفس اماره وسوه میکند و شیطان انسی و جنی و عوامل داخلی و خارجی برای خراب کردن اوضاع و فشل کردن امور جاری کشور . هشیاری لازم و عزم قوی تر و تعهد بیشتر و تقوای سنگین تر نیاز دارد . وقتی مدیران جامعه جهاد با نفس اماره داشته باشند ، فساد پیدا نمیشود . زمانی فساد پیدا میشود که مدیران از جهاد با نفس غافل بمانند  .

آیت الله معلمی در ادامه با اشاره به سالروز لغو کاپیتولاسیون در سال 58 افزودند : کاپیتولاسیون سند ذلت بود برای ملت ایران . بارها شنیده اید و سزاوار است تکرار بشود و فراموش نکنیم ؛ مجلس شورای ملی زمان شاه مصوبه گذراندند که آمریکایی ها در ایران اگر مرتکب جرمی شدند ، پلیس ایران حق ندارد اینها را تعقیب و دستگیر کند و محاکم ایرانی حق ندارند اینها را محاکمه کنند ؛ فقط باید گزارش بدهند به سفارت امریکا . این بود که امام راحل فریادش بلند شده بود . و مقام معظم رهبری هم در بیانیه ی گام دوم ، این تعبیر را دارد که انقلاب اسلامی به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد ؛ کشور که در دوران پهلوی به شدت تحقیر شد با انقلاب در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر در ادامه ضمن اشاره به سالروز لغو امتیاز تنباکو در پی فتوای مرحوم آیت الله میرزا حسن شیرازی در سال 1270 فرمودند : 132 سال قبل انگلیسی ها امتیاز همه ی مراحل خرید و فروش و کشت و تولید تنباکو در ایران با یک مبلغ بسیار ناچیز از ناصرالدین شاه دریافت کرده بودند و واقعاً به نوعی ذلت بود برای ملت ایران . هر قیمتی که آنها خودشان میگذاشتند میخریدند و بعد هم میخواستند بفروشند به مردم ایران ، هر قیمتی دلشان میخواست میگفتند و این وسط ایران ذلیل در برابر انگلیسی ها . از همان تاریخ شیاطین بزرگ و کوچک عالم ، قدرت و نفوذ کلام مراجع تقلید و علمای بزرگ را به ضرر سیاست های خودشان شناختند و تشخیص دادند و از همان ایام در صدد آسیب زدن و ضربه زدن و چند دسته کردن و پراکنده کردن مردم برآمدند که مردم متحد و منسجم و گوش به یک مرکز نباشند . گوش به یک مرکز بودن رنج شیطان بزرگ و شکست سیاست های استکباری و استبدادی داخلی است . قدر امامت و ولایت را بدانیم . برکت و ثمره ی امامت و ولایت را بشناسیم و درست فکر کنیم .

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای دیلمی اقامه شد.

لازم به ذکر است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، خانم اصغری به ایراد بیاناتی با محوریت مطالبه گری عفاف و حجاب پرداختند.

مطالب مرتبط