جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 12 اسفند ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 12 اسفند ماه 1401 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین ، رؤسا و معاونین کمیته امداد امام خمینی «ره» شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای سعید طبری ، و سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای عموزاده «رئیس آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر» ، اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه ، و خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد..

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 1 إلی 3 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: در طول تاریخ این بوده که قدرتهای عالَم شکسته میشود ؛ اما تنها قدرتی که شکستنی نیست ، قدرت خدای قادر متعال است . لذا از  خداوند متعال تعبیر به عزیز میشود .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: قوم عاد از جمله اقوام قدرتمند دورانشان بودند ، مثل روزگار ما که آمریکایی ها و اروپایی ها ، در صنعت های مختلف به نظر پیشرفته بودند ؛ اساس دشمنی استکبار هم الآن با جمهوری اسلامی همین است که چرا دارد در پیشرفت های علمی و صنعتی ترقی میکند. آنها میخواهند کشورهای اسلامی همه زیر سلطه ی آنها باشند و هرگونه فرمان دادند آنها بگردند . قوم عاد هم در صنایع مختلف پیشرفتهای چشمگیری داشتند ، اما طغیانگری کردند و خدای رحمان نابودشان کرد .

امام جمعه قائم شهر افزودند: بندگی کردن خدا نیاز به طرح و برنامه و دستورالعمل دارد که چگونه عمل و رفتار کنیم که بندگی خدا باشد. این چگونه رفتار کنیم به یک زبانی می بایست نازل میشد که آن زبان دین بندگان خدا باشد ؛ حالا زبان اقوام و نژادها مختلف است ، ولی این زبان اقوام و نژادهای مختلف ، در سایه ی کتاب آسمانی قرآن ، زبان واحد پیدا میکنند ، یعنی باید همه ی مردم علم بفهمند که هدف مشترکی هم باید داشته باشند . همه میخواهند اهل لا اله الا الله باشند و همه میخواهند اعتلاء اسلام و مسلمین را هدف داشته باشند . دیگر برای کسب عزت دنبال قدرهای طاغوتی نروند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: راه نجات انسان از همه ی گرفتاری های دنیا و آخرت ، اطاعت از فرمان خدا و گوش به فرمان قرآن بودن و ترک گناه و انجام واجبات و توکل به خدای رحمان است . توکل به خدا یعنی سلیقه شخصی ام را کنار بگذارم و در هر معامله و قضیه ای ببینم دستور دین و خدا و قرآن چیست ؛ آنگونه عمل کردن میشود توکل به خدا .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند: امیرالمومنین در میان نکته های فراوان که به فرزندانشان می فرمودند ، اما بعضی از نکات را مکتوب انتقال میداد ، و از جمله چیزهایی که برای امام حسن«ع» نوشته بود این بود که إنّما قَلْبُ الحَدَثِ کالأرضِ الخالِیهِ ما اُلقِیَ فیها مِنْ شیءٍ قَبِلَتْهُ ، فبادَرتُکَ بِالأدَبِ قَبلَ أن یَقسُوَ قَلبُکَ ، و یَشتَغِلَ لُبُّکَ ؛ دل جوان ، مثل زمین خالی است . در زمین خالی ، هرگونه بذری بیافشانی ، همان بذر روئیده میشود . آنچه که انداخته شد در زمین ، همان را میپذرید و همان را جوانه میدهد و همان را حاصل میدهد . فرمود که من برای تربیت شما پیش قدم شدم ، قبل از آنی که شما بخواهید و قبل از اینکه قلبت سخت بشود . حقیقتاً میبینیم که نه تنها خود ما ، بلکه بعضی از دانشمندان خود غربی هم احساس خطر میکنند که قصه ی تربیت برای فرزندان در گذشته فضایی محدود بود ، ولی الآن با وجود این فضای مجازی نمیشود تربیت را کنترل کرد . قبل از اینکه پدر و مادر مطلع بشوند ، ممکن است خدای ناکرده ذهنیت جوان یک ذهنیت انحرافی و غلط بار بیاید. لذا باید تربیت را همه ، هم خانواده و هم آموزش و پرورش دست به دست هم همت کنند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر ضمن تشکر از بیانات آقای عموزاده ریاست آموزش و پرورش شهرستان بعنوان سخنران پیش از خطبه افزودند: حقیقتاً کار ایشان و همه ی معلمین و آموزگاران و آنهایی که واقعاً دل میسوزانند و زحمت میشکند برای تعلیم و تربیت بچه ها ، مقام عالی و ارزشمندی دارند و باید در جامعه هم مورد تکریم باشند . بیخود نبود که امام راحل«ره» میفرمود معلمی شغل شریف انبیا است . یعنی معلم باید قدر و جایگاه خود را بداند که میتواند دستیار پیامبران باشد . اما خدای ناکرده ممکن است یک معلم هم دستیاری شیطان را انجام بدهد ؛ این سمت یعنی هم احتمال خطر وجود دارد و هم یک موفقیت بسیار بزرگ . شبیه قضات دستگاه قضایی و دادگستری ؛ ببینید آدم های معمولی مثل من و شما یا خدای ناکرده جهنم دارند ، و یا بهشت ، و یا اینکه اعراف که نعمت بهشت را ندارند و غذاب جهنم را هم ندارند ؛ اما میگویند قضات دستگاه قضایی اعراف ندارند ، یا بهشتی اند یا جهنمی ؛ چرا؟  چون کار حساسی دارند . تعلیم و تربیت هم مشابه همین معنا است . کار بسیار حساس و ظریف و شریف ، که خدا کند همه ی عزیزان موفق به انجام وظیفه ی الهی خود باشند ان شاءالله . امام راحل«ره» میفرمود شما تا جوان هستید میتوانید کاری انجام بدهید و تا نیرو و اراده ی جوانی دارید میتوانید هواهای نفسانی و دنیایی و خواسته های حیوانی ار از خود دور سازید ، ولی اگر در جوانی به فکر اصلاح و ساختن خود نباشید ، دیگر در پیری کار از کار گذشته است . رهبر معظم هم فرموده بودند که من با همه ی وجود معتقدم که نسل جوان امروز خواهد توانست نقش تاریخی خود را در همه ی امتحان های دشوار ایفا کند .

ایشان افزودند: یکشنبه سالروز تأسیس کمیته امداد و روز احسان و نیکوکاری است . رهبر معمظ انقلاب میفرمودند که همه باید تلاش کنند که فقر را ریشه کن کنند و محرومان را از محرومیت درآورند . خب شاید بعضی ها هم تصور کنند که کمیته امداد فقط یک مبلغ و متاعی به نیازمند میرساند ؛ ولی نه خیر ، بلکه بحمدالله مدت ها است که کار عمده کمیته امداد ، خودکفا ساختن نیازمندان است . خب بعضی ها هم واقعاً توانش را ندارند و مریض و ناتوان هستند ، یا مشکل جسمی و فکری دارند که در توانشان نیست . ولی بعضی ها که توانایی دارند و امکانات ندارند را کمیته امداد موظف است و فراوان هم از نزدیک دیدیم که افراد به خودکفایی رسیدند . یعنی تا یک مدتی نیاز به حمایت کمیته امداد داشتند ، ولی دیگر از یک مرزی به بعد کمیته امداد رهایش میکند ، مثل پدری که هزینه عروسی و منزل و کارهای فرزندش را میرسد ، و بعد او را به حال خود میگذارد که کار و زندگی بسازد ؛ این حالت بسیار مبارکی است در کمیته امداد امام خمینی «ره»  .

آیت الله معلمی افزودند: متأسفانه متأسفانه گاهی واقعاً خانواده ها در روستاهای ییلاقی و دامنه ی جنگل ها در ملک خود ، برای اعضای خانواده خود اگر بخواهند اتاقی اضافه کنند گاهی دچار مشکل میشوند ، ولی بعضاً آدم میبیند که به بهانه های مختلف بخش عمده ای از منابع طبیعی تصرف شده است . ببینید ، این کار مربوط به بشر است ؛ بله نظام اسلامی شده است ، اما اگر افراد و مسئولین و اشخاص و هر کسی در هر جایگاهی هست درست عمل کرد ، او میشود کارگزار نظام اسلامی ، و اگر خدای ناکرده بد عمل کرد او دارد به اهداف این نظام خیانت میکند .

نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزودند: واقعاً جنگ جنگ جدی است ، که اوایل پیروزی انقلاب ، استکبار تصورش این بود که ارتش ایران متلاشی شده بود و سپاه ایران اسلحه ی انفرادی داشته سلاح سنگین در اختیار نداشت ؛ آن روز جرئت کردند و صدام را برای شکستن انقلاب اسلامی به صحنه فرستادند ؛ همان ایام یک عده ای که سینه سپر کرده بودند برای دفاع ، شهید میشدند و جانباز میشدند و خانواده عضو دیگری از خودش را میفرستاد به صحنه ی دفاع ، که میبینیم چقدر خانواده ها دو شهید و بیشتر دارند ، اما همان ایام این بهانه بگیران سیاسی که الآن هم بهانه تراشی میکنند آن ایام هم نق میزدند ، که : «چرا کوتاه نمی آیید و جنگ تا کی بخواهد ادامه داشته باشد!» . جنگ هدفش این بود که بشکند انقلاب و اسلام را ؛ جوانان جان دادند تا اسلام بماند ، اما الآن سخت تر از جنگ تمام عیار هشت ساله ی صدام علیه جمهوری اسلامی ، جنگ در ابعاد مختلفی است که میبینید . خبر میرسد که در فلان شهر ، دانش آموزان یک مدرسه مسموم شدند . آیا این عادی و تصادفی و طبیعی است یا اینکه دست دشمن در کار است؟ هر روز بالا بردن نرخ ارز ، طبیعی است که دست دشمن در کار است .

امام جمعه قائم شهر افزودند: شاید بعضی که بی اطلاع باشند همه چیز را به چشم رهبری ببینند ، اما غافل از اینکه در قانون اساسی ، حدود اختیارات و مسئولیت ها مشخص شده است و اجرائیات کشور با رهبری نیست ، بلکه سیاست کلی نظام با رهبری است و مصوبات قانونی با مجلس شورای اسلامی منتخب مردم است ، و اجرا با دولت و قوه مجریه منتخب مردم است .

 در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد.

لازم به ذکر است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، آقای یعقوبی«رئیس کمیته امداد امام خمینی «ره» قائم شهر» در بیاناتی کوتاه به ارائه گزارش فعالیت پرداختند.

مطالب مرتبط