جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 21 بهمن ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 21 بهمن ماه 1401 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین شهری ، رؤسا و معاونین ادارات ، دستگاه ها و سازمان های شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی بمناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای رضا قدمی ، و سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای عبدالله گرزین«راوی تاریخ دفاع مقدس و سیره شهداء» ، اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای مهدی دیلمی اقامه ، و خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 35 سوره مبارکه {محمدص} کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدا رحمان توفیق فهم و درک معانی آیاتش را به همه ی ما ارزانی بدارد و ما را در مقام عمل ، پایبندی به مقررات کتابش ، و مقررات دینش موفق بدارد ، و با رعایت مسائل تقوا ، پرهیز از گناه و انجام واجبات ، ما را به سوی یک سعادت ماندگار سوق بدهد و همه ی بیماران و آسیب دیدگان در این حادثه ی سنگین و تلخ زلزله ، چه در منطقه ی خوی ایران و هم در جنوب ترکیه و شمال سوریه ، خانواده های فراوانی گرفتار شدند ، خداوندا یاری شان بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد«ص».

ایشان با اشاره به آیات سوره مبارکه محمدص کلام الله مجید افزودند: دستور پذیرش یا پرهیز از صلح ، ریشه ی قرآنی دارد . این مفاد و نتیجه ی صلح آیا به نفع مسلمین و ارزش های اسلامی و عزت مسلمان ها خواهد بود ، اینجا دستور به استقبال دارد . اما اگر نتیجه ی صلح ، موجب سرشکستگی و ذلت و خواری شود ، آنجا را هرگز .تشخیص این معنا با چه کسی باید باشد؟ تشخیص این معنا که آیا این پیشنهاد صلح آمریکا در این ایام ، و پیشنهاد معاویه در آن ایام ، به خیر و صلاح است ، با چه کسی باید باشد ؟ آیا هر فرصت طلب سیاسی مفلوکی که از قدرت کنار گذاشته شده ، و در کنار نشسته ، و آب به آسیاب دشمن میریزد ، آیا باید حرف او را گوش کرد ؟ یا در روزگار رسول خدا ، چشم و گوش به ست حجت حق میبایست می بود؟ در روزگار علی مرتضی ، در روزگار امام حسن مجتبی … ؛ ببینید ، صلح امام حسن با معاویه ، مفاد درست و به نفع مومنین داشت ؛ آنچه را که امام حسن پذیرفت و امضا کرد ، اگر اجرا میشد ، به نفع مومنین بود . ولی شبیه به همین قصه ی ترامپ ، معاویه یک منزل که از کوفه دور شد ، آنگاه این مفاد صلح را انداخت و لگدمال کرد و گفت زیر پای خودم نهادم و به هیچ مفادی از آن پایبند نخواهم بود . لذا پشت سر ، آقا اباعبدالله الحسین ، هرگز پیشنهاد صلح دودمان بنی امیه را نمیپذیرفت . و مقاومت را ادامه داد . اگر امام حسن ، آن صلح را نمیپذیرفت ، مفادش که به ظاهر ضرر مسلمان ها نبود و به نفع مسلمان ها بود ، آنجا حتماً بهانه میگرفتند که: «شما جنگ طلبید و اینها پیشنهاد به نفع شما دادند و چرا نمیپذیرید.» حجت الهی تمام شد بر مردم آن ایام ، که امام مجتبی پیشنهاداتی که به ظاهر به نفع مسلمین بود را پذیرفت ، ولی طاغوت زمان پایبند نماند . همه ی شرایط صلح را زیر پا گذاشت ، لذا سالار شهیدان اباعبدالله الحسین با عزت و اقتدار ، به مقاومتش تا سرحد شهادت ادامه داد . ببینید شهادت پایان کار انسان نیست ، بلکه آغاز یک مرحله ی مبارک از کار آن رزمنده و آن جهادگر خواهد بود . اصلاً ریشه کن شدن دودمان بنی امیه از نتیجه ی شهادت اباعبدالله اتفاق افتاد . خداوند به مومنین بشارت میدهد که شما برتر هستید، چون خدا با شما است اگر خدا را بنده باشید . که ان شاءالله مومنین هستند ، ولی سیاسیون کج فهم و منحرف و بریده از خدا و دلبسته به قدرت های استکباری ، به بیراهه افتادند .

امام جمعه قائم شهر فرمودند: راز و رمز نهضت امام «ره» همین یک کلمه بود : «خدا» . ببینید همین آزاد شدن خرمشهر یک معجزه بود . در محاسبات نظامی دنیا اصلاً قابل تصور نبود . برای احدی قابل پیشبینی نبود ، ولی این اتفاق که افتاد ، فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد . یعنی مغرور نشوید رزمندگان ، که خدا یاری تان کرد تا با خدا باشید و این موفقیت را پای خود نگذارید ، بلکه بدانید که خداوند یاری تان کرد . همیشه میفرمود ما باید ببینیم وظیفه ما چیست . اگر خیلی موفق باشیم به وظیفه عمل کنیم . اما این که نتیجه چه خواهد شد ، نتیجه به ظاهر شکست باشد ، نتیجه به ظاهر پیروزی باشد ، اما آدمی که به وظیفه عمل میکند ، به یکی از خوبی ها میرسد . یک خوبی این است که توقع داریم پیروزی ظاهری باشد ، اما اگر این نشد ، خوبی دیگر این که انسان به وظیفه ی خود عمل کرده باشد . اگر به وظیفه عمل کرد و کشته هم شد ، پیش خدا ضایع نمیشود کار او . نه خودش ضایع میشود و نه کار او ضایع میشود ؛ بلکه اثرگذار میشود برای آیندگان . پس میبینید که صلح هم میتواند چیز خوبی باشد ، و در جایی سفارش شده در کلام خدا که بپذیریم ، و هم جایی نهی شده که سستی نکنیم و نپذیریم و زیر بار ذلت نرویم . تشخیصش با کیست ؟ برای تشخیص باید حجت شرعی داشته باشیم . امروزه در عصر غیبت ولی الله الاعظم ، هیچ تردیدی در این امر وجود ندارد و برای همه ی فقهای صاحب نظر امر مسلم است که نظر فقیه عادل در جایگاه نیابت از ولی الله الاعظم حجت است ، نه سیاسیون مفلوک ورشکسته ی کنارگذاشته شده که میخواهند عقده ی دل خالی کنند و هر رهنمودی که رهبری میدهد ، آنها یک بیانیه ای صادر کنند و بهانه جویی کنند ؛ اینها که هستند ؟ شما بروید سابقه شان را نگاه کنید ، که نه برای این انقلاب یک سیلی خوردند و نه برای این انقلاب یک ساعت بازداشت شدند .

آیت الله معلمی فرمودند: امام مردم را حرکت داد به اندیشه و تفکر الهی خود و جامعه را بسیج کرد برای رسیدن به یک هدف مقدس . نه این که هرچیز که جامعه بخواهد ، الزاماً امام بخواهد . اخیراً فرماندهی محترم سپاه سردار سلامی عزیز فرموده بودند که آمریکا ، از همین هایی که شما تحریکشان کردید اغتشاشات را به وسیله ی اینها به وجود اوردید ، ما از همین ها سرباز خواهیم ساخت . امام هنرش این بود که همانهایی که رفته بودند به رفراندوم شاه در سال 41 رأی دادند ، از همان ها لشگر الهی درست کرد . یعنی امام دارای هدفی بود و جامعه را به سمت آن هدف به حرکت درآورد . این راز و رمز موفقیت امام راحل بوده است .

ایشان افزودند: الآن به فضل الهی چشم زهره از همه ی نیروهای مسلح دشمن گرفته شده که بخواهند به آب و خاک جمهوری اسلامی کَج نگاه کنند . آمریکایی هایی که در عراق و افغانستان با نیروی نظامی ورود پیدا کردند ، اینجا میترسند . در صنایع دفاعی دیدید که بحمدالله چه موفقیت هایی کسب کرده جمهوری اسلامی . کشوری که این اندازه موفقیت دارد ، چرا اداره ی امورش به فشلی می افتد گاهی ؟ قطعاً به خاطر دوگانگی . ببینید بارها عرض کردیم که اگر در پایان جنگ ، نگفته بودند که : «جنگ تمام شد و حالا دوران سازندگی است ، و حالا باید عده ای دیگر به روی کار بیایند» ، و اگر همان نیروهای جهادی و بسیجی دوران جنگ را در عرصه ی مدیریت کشور ورود و حضور میدادند ، قطعاً شرایط ما غیر از این بود . از 15 سال پیش رهبری تأکید داشت به اقتصاد مقاومتی ؛ ولی گوش نکردند و توجه نکردند و به این فشلی مبتلا ساختند . حالا به جای عذرخواهی کردن طلبکار هم میشوند . این آدمی که خودش رئیس و مسئول بود و میگفت حل مشکل آب خوردن مردم هم بسته به برجام است و اگر امضا بشود همه چیز حل است ، اما الآن بدون برجام ، مشکل خوزستان ، این استان بزرگ ، یک شبکه ی آب رسانی بسیار عظیم و سنگین ، در همین دولت اتفاق افتاد و تمام شد و به بهره برداری رسید ، یک کلمه لب باز نکردند بگویند دست مریزاد ، و فقط منتظرند هرجایی یک بهانه بگیرند و این بهانه ها ر به قول خودشان بزرگ نمایی کنند . خدایا به تو پناه می آوریم . دشمن ما چقدر خباثت دارد ، که همین دیروز در سرزمین های اشغالی فلسطین ، صهیونیست مسلح ، یک جوانی را در داخل خیابان هدف قرار میدهد و وقتی گفته شد که چرا زدی ؟ گفت که او میخواست با سلاح سرد به ما حمله کند ، گویا نیت خوانی داشتند . حالا اگر این اتفاق در ایران افتاده بود ، و اگر پلیس ایران یک نفر که مشکوک شده بود به او ، اگر میزد او را چه بلوایی راه می انداختند ؟ خب چرا ما خودمان را در موضع انفعال قرار بدهیم؟ فردا موعد یوم الله بزرگ است ، و ان شاءالله با حضور گسترده تان ، فریادتان ، برای چهل و چهارمین سالی که گذشت و آغاز چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب عظیم اسلامی ، با حضور گسترده ان شاءالله مراسم خواهیم داشت .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: پیروزی انقلاب ، یک واقعه ی بی بدیلی بود . حقیقتاً خیلی از آدم های عاقل عارف و تحصیلکرده هم مأیوس بودند از این که نظام شاهنشاهی مگر قابل شکستن است؟ اما هرکه با خدا باشد خدا با او است . در عرصه های سخت ، واقعاً مومنین قبل از پیروزی انقلاب مقاومت کردند و زندان های شکنجه و تبعید شده بودند و گرفتاری ها کشیده بودند . اما با توکل به خدا و استقامت و مجاهدت و حضور عامه ی مردم ، انقلاب به پیروزی رسید . حالا بعد از پیروزی انقلاب ، بعضی از جریانات سیاسی ، میخواستند طلبکار باشند ؛ امام راحل فرمود که کار هیچکدامتان پیش نمیرود اِلّا به اسلام . این نهضت را اسلام پیش برد . یعنی همه ی مردم میگفتند ما اسلام را میخواهیم، ما جمهوری اسلامی میخواهیم و وقتی هم پای رأی دادن شد ، همه دیدید که اگر چنانچه قضیه ی اسلام در کار نبود ، آن طور رفراندوم را آیا کسی میتوانست درست کند که کل مردم آمده بودند برای جمهوری اسلامی و نود و هشت و دو دهم درصد رأی بدهند که جمهوری اسلامی آری .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند: فردا ویژگی خاصی دارد . البته که بعد از اغتشاش ، یک بار در  13 آبان حضور ویژه ای پیدا کردید ، و فردا هم وضو بسازید و قربتاً الی الله ، به کوری چشم استکبار و عوامل شیطان بزرگ ، شیطان های کوچک در منطقه و اروپا ، فردا باید نمایش اقتدار ملت را دنیا تماشا کند . ببینید ، درست است که سختی و گرانی داریم، ولی واقعاً اینها جفایی بود که بر این نظام و ملت و مردم وارد کردند مدیران بی عرضه ی حرف نشنو . دیدید که این جاسوسی را که محکوم به اعدام شده ، در درون تشکیلات دولت جاسوسی میکرد و حضور داشت و از درون تشکیلات به دشمن خبر میداد ؛ خب این آلودگی ها و عوامل دشمن و عناصر مفسد ، به فضل الهی در نیروهای مسلح ما ، از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی  نفوذ نکردند بحمدالله.

در قسمت پایانی خطبه دوم اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب مهدی دیلمی اقامه شد.

مطالب مرتبط