جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 29 مهرماه ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 29 مهرماه ماه 1401 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای رضا قدمی آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای ناصری«مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فروردین قائم شهر» ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 18 سوره مبارکه محمد«ص»  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان ، آن و لحظه ای ما را از یاد خودش غافل نگرداند . همواره به یاد و ذکر خدای رحمان ، خدای روزی دهنده و خالق و رحیم رحمان بودن نجات بخش است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: از جمله نشانه های خرابی عالَم ، ضایع ساختن نماز خوهد بود . بدانیم که این سخن تنها مال ما ایرانی ها و تشیع و تسنن نیست ، بلکه مال همه ی جهان اسلام است . متأسفانه ما یک جور نماز را ضایع میکنیم ، ولی سنی ها هم جور دیگر نماز را ضایع میکنند . روح نماز امامت است و ولایت ، که آنها از امامت بهره ای ندارند . امام اول ما شهید محراب است ، یعنی آن قدر اُنس با مسجد و محراب داشت ، آنقدر حضور در مسجد داشت ، دشمنی که قصد جانش را کرده بود ، بهترین فرصت و بهترین مکان و مجال را در مسجد انتخاب کرد برای ترور و ضربه ی مهلک بر فرق میرالمومنین و لحظه ای که در مسجد و در محراب است ، که آنجا توجه به دیگران نخواهد داشت و توجهش معطوف به خدای رحمان است . پس هر طایفه و فرقه ای به شکل و گونه ای نماز را متأسفانه تضییع و تضعیف دارند . اهمیت ندادن به نماز ، ضایع ساختن نماز است  . اقامه نماز ، اهمیت دادن به نماز است . اقامه ، با خواندن نماز فرق میکند . یک وقتی انسان نماز را برای آخر وقت میگذارد که در سر فرصت و راحت به فرادا نماز را به جا بگذارد . اما یک وقتی کسی اول وقت را رعایت میکند و حضور در مسجد و کنار مومنین و شرکت در جماعت را برمیگزیند ، آیا این هردو با هم برابرند؟ قطعاً این گونه نخواهد بود و در ثواب و بهره متفاوتند .  

ایشان افزودند : خدا نکند کسی دین را بفروشد و از دست بدهد تا به منفعتی برسد . مثلاً فرض کنیم خدای ناکرده کاسبی در فروختن متاع به دروغ قسم بخورد . دین میگفت دروغ نباید گفت ، دین میگفت قسم دروغ نباید خورد ، اما قسم دروغ میخورَد که استفاده و بهره ی مادی بیشتری ببرد ، که این میشود فروختن دین به دنیا . در مسائل سیاسی و در مسائل اداری و خیلی از جاها در عرصه های مختلف زندگی انسان ، گاهی انسان می ماند ؛ اگر توانست خدا را همواره مد نظر داشته باشد ، اوامر الهی را اطاعت کند ، و موازین ایمان را حفظ کند ، آن انسان موفق است و دینش را حفظ کرده است . اما اگر دین را فدای دنیای خود یا فدای دنیای دیگران کند متضرر خواهد شد . گاهی بلانسبت مومنین ، طرف آنقدر کم همت است که دین خود را فدای دنیای دیگری میکند . آن که دین خود را فدای دنیای خود میکند ، او خسارت میکند ، چه رسد به اینکه دین را فدای دنیای دیگری کند ، که او اخسر الخاسرین خواهد بود . پیغمبر فرمود که شرایط اینچنین اگر در جامعه پیش بیاید ، مومنین خیلی آزرده میشوند و دلشان ذوب خواهد شد به اصطلاح ، اما چاره ای ندارد ، همانگونه که نمک در آب ذوب میشود . چرا که میبیند خلاف و منکرات در جامعه دارد رواج پیدا میکند ، ولی او توان تغییر اوضاع و تغییر روش و اصلاح عادت جامعه را ندارد ؛ کما اینکه همین الآن به یک بهانه ای حمله به حجاب بیاورند . انگار که حجاب را انقلاب اسلامی ایران آورده است! حجاب را که انقلاب اسلامی ایران نیاورده است ، حجاب را قرآن آورده است .از لحظه ای که قرآن نازل شد ، حجاب با قرآن آمد . ریشه ی حجاب در قرآن است . خب پیدا است که هرکسی با حجاب مخالفت کند ، اعتنای به این امر نکند ، یعنی نعوذبالله قرآن و حکم قرآن را در زیر پا میگذارد ، و بعضی ها هم غافل هستند . عزیزانی که غافل نیستند ، سزاوار است نه با خشونت و تندی و نه با دعو ، بلکه با نصیحت و تذکر هدایت کنند . گاهی آدم عصبانی میشود که طرف مثلاً بی حجاب است یا مرتکب فلان معصیت است ، و آدم تندی میکند ، به جای اینکه نتیجه بدهد نتیجه اش عکس میشود و طرف بیشتر فرار میکند . باید نهی از منکر و امر به معروف بکنیم ، اما شیوه هایش را باید رعایت کنیم و یک جوری برخورد کنیم که اثر بگذارد . نه اینکه تشر بزنیم و خوشحال بشویم که نهی از منکر کرده ایم . بلکه باید در این صدد باشیم که اثرگذار باشیم و بتوانیم تربیت کنیم طرف را .

آیت الله معلمی با بیان روایتی از رسول خدا فرمودند: از نشانه های برپایی قیامت در بیان رسول خدا است زمانی که منکر معروف جلوه کند ، و مثلاً بی حجابی که منکر است بشود مُد و مورد علاقه و جاافتادگی پیدا کند ، زشتی ها زیبا بشود ، و معروف ها منکر بشود و روسری و چادر و حجاب و حفظ حجاب را به سُخره بگیرند . در این شرایط مردم ، امین و خیانت کار را تشخیص نمیدهند و به کسی اعتماد میکنند و تصور میکنند امین است ، اما خیانت پیشه میشود و کار به جایی میرسد گاهی که اگر طرف پایبند به صداقت باشد ، دیگران او را تکذیب میکنند ، و اگر دروغگو باشد او را تأیید بکنند ؛ پناه بر خدا ، نعوذبالله . کار به جایی برسد که دروغگو را آدم زیرک معرفی کنند و پردخت دیون واجب مالی ، زکات ، خمس و خیرات را غافل باشند ، و بیت المال را غنیمت تصور کنند.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: غفلت از یاد خدا مسیر لغزنده و خطرناکی است که موجب سقوط انسان میشود .

امام جمعه قائم شهر فرمودند : هفته ی گذشته ، جمع زیادی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور ، با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند . مثل همیشه هم بسیار حکیمانه حقایق بسیار محکم و جدی نظام و شرایط موجود و انگیزه ی خصومت دشمنان علیه ملت ایران را تبیین فرمودند. مقام معظم رهبری فرموده بودند : «با قابلیت اثبات و با دلیل عرض میکنم که با انقلاب اسلامی ، زمینه برای نخبه پروری فراهم شد .» ممکن است همینجا  کسی به ذهنش بیاید که چرا بعضی از نخبگان هجرت میکنند و بیرون میروند؟ ببینید ، نظام زمینه را فراهم کرده است ، اما معلوم نیست که همه ی اساتید دانشگاه به این فرصت باور و ایمان داشته باشند و بخواهند از این فرصت استفاده کنند . بعضاً پیدا میشوند که در کلاس درس حتی دانشجو را ترغیب میکنند به خارج شدن از کشور . هستند کسانی که کنار سفره ی انقلاب متنعم هستند ، ولی برخلاف مبنای انقلاب عمل کنند . ببینید ، در این انقلاب ، نه امام از خودش چیزی آورد و نه رهبری . هر چه که در این انقلاب هست از اسلام و قرآن و مکتب اهل بیت است . یک کلمه ی دیگر خارج از چهارچوب قرآن و خارج از چهارچوب مکتب اهل بیت را ، نه امام راحل مطرح کرد و طلب کرد و نه رهبر انقلاب . رهبری فرموده بودند: «زمینه و فرصت برای نخبه پروری فراهم شد » حرف درست وصحیح ؛ حالا از این زمینه ، یکی استفاده میکند و یکی هم خودش را محروم میسازد . چرا محروم ساخت ؟ شاید یکی او را اغوا کرد و او محروم شد و یا اینکه خودش خودش را محروم ساخت . رهبری فرمودند : «واقعاً باید از دانشگاهیان تشکر کنیم که نگذاشتند محتاج غربی ها بمانیم . دانشگاه ، جلوی سلطه ی دشمن را میگیرد . نخبگان مایه ی آبرو شدند . هرچه دانشگاه را بتوانند لنگ و تعطیل و خراب و ناقص کنند ، برای دشمنان پیشرفت کشور مغتنم است .» ببینید ، دشمنان که پیشرفت کشور را نمیخواهند . طبیعی است که عوامل خودشان را نفوذ میدهند که دانشگاه را مختل کنند . در دانشگاه آشوب به پا کنند . دانشگاه در سایه ی آرامش با داشتن اساتید و معلمین متعهد ، مایه ی رشد و اعتلاء کشور است . بعد هم گله از دستگاه های دولتی فرمودند: « چرا با انواع ترفندها جلوی هیئت علمی شدن نخبگان را میگیرند؟ ؛ در هر زمینه ای که دانشمندان ما ورود و تمرکز کردند ، تحسین مجامع علمی جهان را برانگیختند. »

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند : امروز روز صادرات است و واقعاً در کنار کارهای دولتی افرادی که کالا صادر میکنند وظیفه ای دارند که کیفیت محصولات صادراتی و نوع بسته بندی و استحکام و زیبایی محصولاتی که چه صنعتی باشد و چه مواد غذایی و میوه جات باشد ، باید ارتقا دهند . صادرات از توانمندی مردم کشور حکایت دارد . قدرت یک ملت را و ابتکارات سلیقه ی یک ملت را صادرات از آن کشور نشان میدهد . مثل فرش که صادر میشود ، طرح و نحوه ی بافت فرش ، حکایت از هنر ملی خانواده ها دارد . لذا آنهایی که اهل صادرات هستند و کالا صادر میکنند باید خیلی دقت کنند و مواظب باشند ، نه تنها برای سود خودشان فکر کنند ، بلکه باید برای حیثیت و اعتبار ملت و کشور و نظام هم به فکر باشند ، مبادا کالایی صادر بشود که موجب وهن برای کشور بشود .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند: مومنین ، عزیزان ، این ایام که یادواره های شهدا برگزار میشود ، سعی کنید حضور پیدا کنید . دشمنان میخواهند مجامع شهدا ، نمازهای جمعه و اجتماعات مذهبی ما را خلوت کنند ، ولی هشیاری و همت و غیرت دینی متقابلاً جبران میکند و تلاش های دشمن را خنثی میسازد . دیشب اینجا مراسمی بود برای شهدای منطقه خیابان آیت الله العظمی صالحی مازندرانی با همت چند پایگاه مقاومت و همکاری های خوب خانواده های شهدا و شوراهای پایگاه های مقاومت ، برنامه ی بسیار جالبی تشکیل شد  و پنجشنبه ی پیش رو هم باز در همین مصلی قبل از ظهر یادواره شهدی توپخانه دایر است که تفسیرش ان شاءلله در همان جلسه بیان میشود . نقشی که توپخانه در جنگ داشت و شهدای توپخانه چه اثرگذاری برای رزمندگانی که باید پیشروی میکردند داشتند ، تبیین میشود .

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد.

مطالب مرتبط

آیت الله معلمی ، با حضور در شعبه اخذ رأی شهری مستقر در مسجد صبوری شهرستان قائم شهر ، رأی خود را در صندوق أخذ رأی الکترونیکی ثبت فرمودند + تصاویر

صبح جمعه ، بیست و یکم اردیبهشت 1403 ، در آغازین لحظات شروع اخذ آراء دوره دوم انتخابات دوازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی ،  آیت الله

ادامه مطلب