جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 21 اردیبهشت  ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 21 اردیبهشت  ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگویی مسئولین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مراجعات مردمی ، با حضور مدیران دستگاه های تابعه وزارت ارتباطات استان مازندران آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای سعید طبری  و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای فضل الله روحانی زاده ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 51 الی 55 سوره مبارکه دخان کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحان توفیق رعایت موازین تقوا را به همه ی ما عطا بفرماید که اگر در دنیا موازین تقوا رعایت شود ، لحظه ی مرگ ، آغاز آرامش انسان و آغاز خوشی و راحتی انسان و در نشئه ی آخرت هم اینچنین خواهد بود .

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره دخان کلام الله مجید فرمودند : اهل تقوا بعد از مرگ در ایمنی به سر میبرند .در جای بی خطر و بی دغدغه و امن و بی ناخوشی. هم باغستان دارند و هم چشمه ها دارند . درک مفهوم این معنا برای انسان ممکن است سخت باشد . اما خیلی از شماها گاهی خواب خوش دیده اید و گاهی هم خواب تلخ دیده اید . آنچه ار آدم در خواب میبیند ، یک نمونه کوچک از یک حقیقت بزرگ است. همان گونه که انسان شب میخوابد ، فرمودند خواب ، مرگ کوچک است . انسان خوابیده از اطرافش خبر ندارد  . گاهی با یک صدا بر میخیزد و گاهی با صدای بلند هم بیدار نمیشود . یک خواب بزرگتر میرسد و از او تعبیر به مرگ میشود . آن وقت در آن خواب بزرگ که مرگ است ، آنجا هم انسان یا خوشی دارد ، یا ناخوشی دارد . مواهب و پاداش بهشتیان ، مواهب هفتگانه ، در درجه اول اینکه جایگاهشان جایگاه امن و بی خطر است . سرقت و دزدی و شرور و مزاحم ندارد آنجا . ویژگی دوم هم اینکه از باغ ها و چشمه ها بهره مند هستند . هم انواع مختلف میوه جات ، و حتی میوه ای که در دنیا ندیده است ، آنجا میبیند .

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند: انسان باید توجه کند و بسنجد که آیا کاری که به او پیشنهاد شده است گناه است و شر است یا خیر. اگر واقعاً توان تشخیص نداشته باشد انسان ، تکلیف هم ندارد . تکلیف متفرع بر تشخیص است . لذا میگویند انسان دیوانه تکلیف ندارد . واقعاً اگر کسی بیمار دیوانه است و هرگونه خلافی هم مرتکب شده است ، به واسطه ی آن خلاف کیفرش نمیکنند چون سرمایه عقل و توان خویشتنداری نداشته است . اما من و شمای انسان به ظاهر عاقل و سالم ، ما مکلفیم که پیش پای خودمان را نگاه کنیم و ببینیم این کار خوب است یا بد است و این جریانی که داریم کمک میکنیم جریان حق است یا باطل . جریان فسادزا است یا دنبال سلامت جامعه و اوضاع عمومی است . “مراقبت کردن” ، این ویژگی را خدای رحمان برای انسان عاقل قرار داد . عقل سرمایه بزرگ الهی است و انسان در برابر عقلش مسئول و مکلف است وباید از عقل در همه کارها بهره بگیرد . وگرنه بظاهر عاقل باشد و کار ناعاقلانه انجام دهد ، آنجا تنبیه میشود و کیفر میبیند.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن تلاوت آیه شریفه 58 سوره مبارکه نساء کلام الله مجید، فرمودند:  از جمله مصادیق امانت ، منصب و مقام و مسئولیت است .این که میخواهند کسی را در جایگاهی قرار بدهند ، آن جایگاه شخصی نیست و آن جایگاه مربوط به عموم و آحاد جامعه و نظام است .اگر اینچنین است آنجا میشود مصداق امانت و امانت را باید به اهلش سپرد . مستحضرید که انتخابات در این حوزه برای مجلس شورای اسلامی به دور دوم افتاد و امروز سرنوشت نهایی دو کرسی از کرسی های مجلس شورای اسلامی که سهمیه این منطقه است تعیین میشود . حضور ، تکلیف است واقعاً و وظیفه است . انسان هم برای اداره زندگی شخصی خود مسئولیت دارد و هم برای زندگی اجتماعی خود و اداره امور جامعه خود به نوعی انسان سهیم است و مسئولیت و تکلیف دارد و باید دقت کند در میان افراد، اصلح را برگزیند .  

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه فرمودند: گاهی مکن است انسان خودش را قانع کند که هرکسی را که تأیید کردند که در مرحله قبل بالای 50 ، 60 نفر اعلام تأیید صلاحیت شدند ، پیداست هر عاقلی تشخیص میدهد که همه در یک مرتبه نیستد . بعضی را باید فرض کنیم که کف و اقلّ صلاحیت را دارند و بعضی بالاتر و بعضی هم درجه ی بالاتر . آن وقت من و شمای رأی دهنده هستیم ، که باید اینجا دقت کنیم ، انتخاب احسن داشته باشیم که طرف در درجه اول سلامت و صداقت و دینداری و امانت داری اش احراز بشود برایمان و بعد هم توانمندی اش برای این کار مشخص باشد که ان شاءالله امروز تکمیل میشود .  

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائمشهر با اشاره به دیدار جمعی از کارگزاران حج با مقام معظم رهبری بمناسبت پیش رو بودن مناسک حج فرمودند : مقام معظم رهبری در بیاناتشان نکته بسیار مهم و حقیقتاً از منظر قرآن و اسلام و انسانیت ، بسیار ارزشمند را مطرح فرمودند که : حج امسال ، حج برائت از جنایات اسرائیل  و حمایت آمریکا از جنایات اسرائیل باید صورت گیرد . این که مسلمین با این جمعیت کثیر در عصر روز نهم ذیحجه در صحرای عرفات و شب در مشعر و فردای صبح در منا اجتماع سنگین داشته باشند ، و اگر کسی عرفات را درک نکرد حجش ناقص میشود ، این حکمتی دارد و فلسفه ای دارد . فلسفه ی این حضور در عرفات و مشعر و منا و در ایای مشخص یعنی عصر نهم تا روز دوازدهم ذیحجه ،این حکمتی دارد ، که آن آشنایی مسلمانان با یکدیگر و همفکری و تصمیم گیری مشترک است تا نتایج مبارک و عینی حج نصیب عالم اسلام گردد و همه بشریت بهره ببرند ، که اکنون در دنیای اسلام در زمینه تصمیم گیری مشترک ، خلأ بزرگی وجود دارد . اصلاً فلسفه ی حج ، برای همصدا شدن است . ولی الآن آل سعود خبیث در عربستان اجازه نداد مردم مرگ بر آمریکا بگویند . در یک مقطعی زوار ایرانی در مکه مرگ بر آمریکا گفتند و آل سعود خبیث آنها را به گلوله بستند که چرا گفتید مرگ بر آمریکا . دنیای اسلام گرفتار یک چنین فاجعه و مصیبتی شده است . مقام معظم رهبری فرمودند اکنون در دنیای اسلام ، در زمینه ی تصمیم گیری مشکتر ، خلأ بزرگی وجود دارد . از ابتدای انقلاب ، در صحرای عرفات و در خود مکه منا ، برائت از مشرکین یک رکن جاری و بخشی از اعمال در حج بوده است . اما امسال با توجه به حوادث عظیم و عجیب غزه که بیش از همیشه چهره خون آشام مجموعه برخاسته از تمدن غربی ، یعنی انگلیس و فرانسه و اینها که دارند در غرب از اسرائیل حمایت میکنند آشکار کرده است ، حج امسال به صورت ویژه حج برائت است. عزیزان ، اصلاً قانون ایرانی قد غن کرده بود که پلیس در محوطه دانشگاه ورود پیدا کند . اگر خدای ناکرده یک غیر دانشجو در محوطه دانشگاه ، انواع مختلف فجایع را به نمایش بگذارد ، اگر پلیس مداخله کرد ، شیون کنند و فریاد کنند که حرمت دانشگاه شکسته شده باشد ، اما دانشجویان آمریکا در فضای دانشگاهی ، به حمایت از فلسطینی های مظلوم فریاد زدند ، نه اینکه مرگ بر آمریکا و مرگ بر بایدن زده باشند ، بلکه حمایت از فلسطینی ها را فریاد زدند ، اما چه خشمگینانه پلیس آمریکا به آنها حمله کرد و سرکوبشان کرد . آنوقت این رسانه های داخلی ما که با آنها همیشه همصدا بودند ، الآن خفه شده اند و هیچ عکس العملی نشان نمیدهند . گویی فقط در ایران باید حد اعلای حقوق بشر را رعایت کند ، اما آمریکا از رعایت حقوق بشر معاف و مستثنی است ! گویی هر جنایتی را بر سر بشریت بیاورد کسی حق ندارد اعتراض کند! . دانشجویان آمریکا اعتراض کردند به دولت خودشان که چرا اسرائیل را کک نظامی میکنید و این جرم این دانشجویانی است که در آمریکا دارند به خاک و خون کشیده میشوند که چرا اعتراض کردید و شما چکار به کار دولت دارید !

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای سعید طبری اقامه شد .

مطالب مرتبط

آیت الله معلمی ، با حضور در شعبه اخذ رأی شهری مستقر در مسجد صبوری شهرستان قائم شهر ، رأی خود را در صندوق أخذ رأی الکترونیکی ثبت فرمودند + تصاویر

صبح جمعه ، بیست و یکم اردیبهشت 1403 ، در آغازین لحظات شروع اخذ آراء دوره دوم انتخابات دوازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی ،  آیت الله

ادامه مطلب

آئین گرامیداشت مقام معلم ، از سوی مرکز آموزشی علیم ، با حضور آیت الله معلمی در مرکز آموزشی امام صادق «ع» شهرستان ساری ، برگزار شد + تصاویر

عصر دوشنبه مورخ 17 اردیبهشت 1403 ، آئین گرامیداشت مقام معلم ، از سوی مرکز آموزشی علیم ، با حضور آیت الله معلمی در مرکز

ادامه مطلب