جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 22 اسفند ماه 1399 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده] به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 22 اسفند ماه 1399 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با اجرای جناب آقای سعید طبری آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط سرکار خانم طالبی « ریاست سازمان فرهنگی،اجتماعی،ورزشی شهرداری قائم شهر» ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 38 إلی 40 سوره مبارکه ذاریات کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان همه ی ما را  برای بهره گرفتن از این فرصت های مبارک قسمت پایانی ماه پر خیر و برکت رجب موفق بدارد ، و همچنین در آستانه ی فرارسیدن ماه شعبان که رسول خدا میفرمود ماه من است و دعا داشت در حق کسانی که در این ماه همراهی کنند رسول خدا را ، به روزه داری و به عبودیت و بندگی ذات اقدس اله . پروردگارا در این مظنه ی استجابت دعا ، متضرعانه مسئلت داریم همه ی ما را در مسیر عبودیت و بندگی خودت یاری فرما.ما را در پرهیز از گناه و در انجام واجبات که زمینه ساز تقوا و پاکی و عاقبت به خیری است برای ما ، خدایا یاری مان بفرما.

آیت الله معلمی در ادامه با اشاره به آیات شریفه ی  سوره ی ذاریات کلام الله مجید افزودند:  اینگونه نیست که قرآن مجید ، داستان پیامبران را به صورت یک قصه سرایی و تاریخ از یک جا شروع کند و به یک جا ختم کن ، خیر . بمناسبت هر بحثی ، گوشه هایی از داستان زندگی پیامبران و اقوام سرکش ، یا اقوام مؤمن را بیان می دارد . بعضی از اقوام ایمان آوردند در نهایت ، مثل قوم یونس نبی . البته یونس نبی از ادامه ی تبلیغ خسته شده بود ، ولی قومی که یونس را اطاعت نکرده بودند ، همین که نشانه ی عذاب الهی را مشاهده کردند ، برگشتند و پشیمان شدند و توبه پیشه کردند و سرانجام نجات پیدا کردند . اما بعضی از اقوام خیره سری شان را ادامه داده بودند. مانند قوم لوط نبی .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر فرمودند: فرعون می توانست بفهمد که موسی فرستاده ی خدا است . اگر نمیتوانست بفهمد ، مکلف و معاقب نبوده و مسئولیتی هم نمی داشت . پس او توان تشخیص داشت ، اما معذلک لجاج و عناد و کفر ورزیده و گرفتار استکبار بوده . سال 41 ، مرحوم امام راحل در یک بیانیه ای خطاب به شاه میفرمود که ای شاه ، من تو را نصیحت میکنم . نصیحت یعنی خیرخواهی . که اگر پیشنهاداتی که میشود را بپذیری به نفع تو و ملت و مملکت خواهد بود . اما شاه که از حمایت استکبار جهانی آمریکا برخوردار بود ، مست قدرت بود  ، شبیه به همانچه که فرعون در برابر موسی زیر بار کلمه ی حق نرفته بود . مستکبرین آنهایی هستند که میتوانند حق را بفهمند و بشناسند ، اما معذلک زیر بار حق نمیروند . حالا این مستکبر یک وقتی میشود فرعون و یک وقتی میشود صدام . اما نعوذبالله ، گاهی آدم مستکبر داخل خانه میشود . اگر کسی به همسرش و یا مدیری به زیر دستش ستم بگوید و زور بگوید و ستم روا بدارد و ناروا عمل کند ، آن هم در صف مستکبرین قرار میگیرد. معنای استکبار روشن است . گردنکشی در برابر حق . هرچیزی که آدم حق تشخیص داد ، باید حق را حمایت و یاری و کمک کند و نه عناد و لجاجت داشته باشد. حالا چه طرف مقابل یک عبد خدا و بنده ی معمولی باشد ، و چه طرف مقابل یک پیغمبر فرستاده ی خدا.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند : امروز سالروز تأسیس بنیاد شهید است . بزرگداشت شهدا واقعاً وظیفه ی همه گان ، مخصوصاً مسئولین است . و نه تنها مسئولین فرهنگی جامعه ، بلکه همه ی مدیران ، همه ی مسولان ، تکریم شهدا ، نه تنها شهدا ، بلکه جانبازان ، آزادگان، حتی سالم برگشته های از جبهه ؛پیشکسوتان را پیغمبر خدا در جامعه تکریم داشت.پیشکسوتان در عرصه ی دفاع و جهاد و جنگ و نبرد ، از آنها تعبیر میشد به بدریون . چون اولین جنگ بین اسلام و کفر جنگ بدر بوده ، آنهایی که در بدر حضور پیدا کرده بودند ، حضور مومنانه و شجاعانه و با مقاومت و دشمن را هم شکست داده بودند ، بعد ها در اجتماعات ، پیغمبر خدا تکریم و احترام خاصی برای آنهایی که از بدر برگشته بودند ، و سالم هم برگشتند داشت.حالا دستگاه های فرهنگی و خود بنیاد شهید کارهایی انجام میدهد مشخصاً ، ولی واقعاً آنچه که وظیفه است و آنچه که حق است را خیلی فاصله داریم و هنوز هم نرسیدیم.

 

امام جمعه ی قائم شهر فرمودند: یکشنبه سالروز انفجار بمب در جمع نمازگزاران جمعه ی تهران در سال 63 توسط عوامل آمریکا و جریان نفاق . آدم الآن یک نگاهی به پشت سر که بکند ، میبینید که از چه ورطه های خطری گذشتیم . چرا نمازجمعه را بمب گذاری کرده بودند ؟ همین دو سه روز قبل بمناسبت سالروز شهادت آقا موسی بن جعفر در کاظمین در میان جمعیت عزادار بمب گذاشتند و منفجر کردند که از بین ببرند .  استکبار و عوامل استکبار از اجتماع شیعیان سخت در هراسند . شیعه برخوردار از فرهنگ عاشورا است .شیعه روحیه ی مقاومت دارد . ین روحیه ی مقاومت در برابر ظلم و ظالم را استکبار تحمل نمیکند .

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: هفته ی گذشته ، پاپ ، رهبر کاتولیک های جهان آماده در عراق و داخل کوچه های بسیار باریک که اصلاً آن کوچه قابل خودرو رفتن هم نبوده ، در کوچه ای که منزل حضرت آیت الله سیستانی است ، برود در آن خانه ی محقر به ملاقات ایشان . چه چیزی پاپ رهبر کاتولیک های جهان را به اینجا کشانده است؟اگر جایی که پاپ زندگی میکند ببینید ، شاید بگویید مثلاً اگر مجلل ترین فضا ، بلاتشبیه ، بهشت روی زمین را بخواهند پیدا کنند ، همانجا است که پاپ دارد زندگی میکند . چرا پاپ همچین عملی را وادار میشود؟ صلابت دفاع از حریم و حرم . مرحوم آیت الله آقا سید محسن حکیم ، در روزگار خود ، شعاع مرجعیتش چندین برابر شعاع مرجعیت آیت الله سیستانی امروز بوده است ؛ خب ما آن روزگار را درک کردیم ؛ اما موقعی که ایشان بیمار هم شده بودند حتی ، همین رهبران مسیحیت عراق ، حتی به عیادت ایشان نیامده بودند .بله فقط بعد از فوت ایشان ، در یکی از جلسات ترحیم ، آمده بودند . اسقف های عراقی ، یک جمعی بودند شاید قریب به 18 نفر با لباس مخصوصشان آمده بودند در مراسم ختم مرحوم آیت الله آقا سید محسن حکیم شرکت کرده بودند . اما الانه که پاپ راه می افتاد و میرود در محضر مرجعیت ، باید بدانیم که مرجعیت شیعه امروز این عزت را از ناحیه ی مقاومت به دست آورد . اگر نبود مقاومت ، علمای شیعه منزوی بودند ؛ در طول تاریخ ببینید . امامان ما ، امام حسن مجتبی «ع» خانه نشین شده بود . در اثر کارشکنی کسانی که به ظاهر از نزدیکان و از یاران بودند .

آیت الله معلمی با اشاره به بیانات روز گذشته ی مقام معظم رهبری در سالروز بعثت پیغمبر خدا فرمودند: حقیقتاً سخنان تاریخی دیگری را رهبر معظم انقلاب فرمودند. ایشان بعثت را تبیین فرمودند ، رسالت بعثت و هدف بعثت را . و بعد هم انقلاب عظیم اسلامی ، مضمون بعثت را ، یعنی همان هدف بعثت را و همان ماهیت بعثت را در این دوره تجدید کرد . بعثت پیغمبر برای مقابله با ظلم و ظالم . ولی کلیسا نشین ، اسقف اعظم ، همواره دعوت میکند به صلح و آرامش ، کسی نمیشنود که پاپ بیاید تجاوز زورگویی را به یک کشور ضعیف تر محکوم بکند . اگر پیدا کردید نشان دهید . ولی خصلت پیغمبران ، مقابله ی با ظالم بود . وقتی که ظالم به ظلمش ادامه میدهد ، ما جامعه را به صلح و سازش دعوت کنیم ، معنایش چیست ؟ معنایش این میشود که میخواهیم تقویت ظالم کنیم و بگوییم یعنی وضعیت موجود را بپذیر و آرام و ساکت باش و توو سری خور بمان . ولی این خلاف فرمان خدا است . فرمان خدا مقابله با ظلم و ظالم و کوتاه کردن دست ظالمین بود . هدف اصلی بعثت ، دعوت به پذیرش وحدانیت خدای رحمان و تزکیه ی نفوق و استقرار عدالت در جامعه و حیات طیبه برای بشریت بوده است . ایمان به خدا تنها به اعتقاد کافی نیست که من اعتقاد داشته باشم عالَم را آفریدگاری هست و او خدااست ، خیر ، بلکه باید اثر عملی داشته باشد ایمان به وحدانیت خدا . یعنی باید حاکمیت خدا را بپذیرم . پذیرفتن حاکمیت خدا ، یعنی خودم را مقید کنم به آیین دین خدا ، به قرآن ، به شریعت پیغمبر آخر الزمان . اگر در عمل مقید شدم ، آنوقت من پیرو پیغمبر هستم . وگرنه تنها صرف اعتقاد به وحدانیت خدا باشد و عمل حمایت از مظلوم نباشد و عمل در نتیجه کمک به ظالم باشد ، آن توحید هم آسیب دیده است  .

رئیس  ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند: ابعاد سیاسی اجتماعی دین قبل از پیروزی انقلاب کمرنگ بود . در سایه ی انقلاب اسلامی دین در همه ی ابعاد مطرح  شده ؛ البته نمیخواهیم بگوییم همه ی ابعاد الان عمل و اجرا میشود . نه خیر . نقص داریم . از جمله ی نواقص ما اینکه چرا باید در یک کشور انقلابی ، در یک جامعه ی دینی ، بعضی از منکرات این اندازه گسترش داشته باشد ؟ . مثلاً در قضیه ی سرقت که ، هر شب و هر روز ، عزیزان نیروی انتظامی خبر میدهند از دستگیری یک سارق و از کشف یک سرقت ؛ آنقدر هم جسارت پیدا کردند این سارقین ، که در برابر مأمور انتظامی سلاح کمری جنگی میکشند برای مقابله ! . دست مأموری که زده و آن صاحب سلاح غیرمجاز را انداخته درد نکند . کتاب خدا می گوید که السارق والسارقه فاقطعوا ایدیهما . چرا ؟ برای اینکه عبرت باشد برای ناس . الآنه این ایام زمزمه است و شاید اتفاق بیافتد که رییس قوه ی قضاییه به مازندران سفر کند . باید یکی از مطالبات جدی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی همه ی نیروها ، از رئیس قوه ی قضاییه برخورد قاطع با سارقین و کسانی که امنیت زندگی خانواده ها و جامعه را خدشه دار میکنند و نا امن میکنند و آسیب میزنند باشد . باید برخورد به گونه ای باشد که عبرت ایجاد بکند و این خواسته ، خواسته ی همه ی آحاد جامعه است .

آیت الله معلمی فرمودند: عوامل استکبار از اجتماع مومنین ، از اجتماع شیعیان هراس دارند . یک وقتی با تبیغات سوءشان و یک وقتی هم با بمب گذاری شان . ایامی که مسئولین امر ، اعضای ستاد کرونا ، مجاز ندانسته بودند ، نه اینجا ، و نه هیچ جای دیگری ، هیچ شهر دیگری نمازجمعه برگزار نمیشد . اگر الانه بحمدالله به فضل الهی اعلام برگزراری میشود ، چون مجاز دانستند و اجازه دادند ، البته با رعایت فاصله ، البته با رعایت موازین بهداشتی و واقعاً جدی است این قضیه عزیزان . همه ی شهروندان باید رعایت بکنند ، این فاصله را حفظ کنند و این رعایت مسائل بهداشتی لازم را داشته باشند تا به خواست خدا به زودی شاهد ریشه کن شدن این بیماری از جامعه بشویم ان شاءلله.

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند: انتخابات شوراها ثبت نامش شروع شده است . ببینید مومنین ، در قانون اساسی آمده و اجرایی شده ، میتواند فرصت خوبی باشد برای هر شهر و هر آبادی ، اما خدای ناکرده هم میتواند موجب چالش بشود . اینکه رهبر معظم انقلاب فرمود حل مشکلات جاری کشور به حضور جدی است ، این وعده ی الهی است ، این سخن خدا است : ان الله لا یغیر ما بغوم ، حتی یغیروا ما بانفسهم . شما اگر از این شرایط موجود جامعه راضی نیستید ، باید برای بهبود اوضاع ،تصمیم بگیرید ، اراده کنید ، حضور پیدا کنید ؛ ببینید ، وسوسه گران ممکن است وسوسه کنند و خناسی کنند ، که بگویند : «چه فایده دارد انتخابات که مثلاً رأی دادیم مگر چگونه عمل کردند و اگر رأی دوباره بدهیم باز همان آش و همان کاسه» نه خیر ، بلکه میشود انسان با رأی خود جریانی را سرکار بیاورد که با جریان قبلی اگر مفید به فایده نبوده متفاوت باشد . بارها مقام معظم رهبری تصریح کرد این نکته را که یک جریانی باورمند است در کشور ، که برای نگهداری نظام ، باید یک مذاکره و سازشی با بیرونی ها داشته باشیم ، اما وصیت نامه ی امام را که مراجعه میکنیم میبینیم امام غیر این را می خواهد . رهنمود رهبری را نگاه کنیم میبینیم همان وصیت امام را سفارش دارد . رهبر و امام از پیش خودشان نمیگویند ، بلکه از منطق قرآن می گویند که : ان تطیعوالذین کفروا یردوکم علی اعقابکم . یعنی ای کسانی که ایمان آوردید ، اگر پیشنهاد کفار را بپذیرید و با آنها سازش کنید ، آنها میخواهند شما را برگردانند به دوران جاهلیت . اینجا هم میخواهند ما را برگردانند به دروان قبل 22 بهمن 57 . همان ارباب رعیتی که حاکمیت داشت ، همان ارباب رعیتی را میخواهند . اما این انقلاب عظیم با آنهمه فداکاری و ایثار ، برای اینکه این ملت ، عزت استقلال را پیدا کند و مستقل زندگی کند و وابسته به بیگانه نباشد . همین الان تهدید کرده بودند که قطعنامه صادر میکنیم در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران. اما یک هفته ی بعد کوتاه آمدند . چرا ؟ بینی و بین الله ، همه ی آگاهان میفهمند ، آنها تهدید به قطعنامه کردند ، که بترسانند ، با ترس ، جمهوری اسلامی و مسئولین کوتاه بیایند ، اما همین که دیدند نه ، در این مرحله همه یک دست و یک صدا ، گوش به فرمان رهبری شدند ، ایستادند ، لذا آنها هم عقب نشینی کردند و دیگر دنبال قطعنامه صادر کرد الآن نیستند. همه جا همین است . آنها میفریبند مسئولین مارا ؛ البته گاهی ممکن است مسئول خودش هم آدم ترسویی باشد و آن شهامت لازم را نداشته باشد ، در هر صورت ، باید هم از خدا بخواهیم و هم خودمان هشیاری مان را افزایش بدهیم ، حضور جدی مان را تقویت کنیم ، پای انتخابات ریاست جمهوری.برای شوراها هم قطعاً در میان کسانی که ثبت نام میکنند ، آدم های لایق و شایسته پیدا میشود . من نمیخواهم از خودم هیچ ویژگی را برای اعضای شورا مطرح کنم ؛ آنچه که قرآن میگوید عرض میکنم  . یوسف صدیق به عزیز مصر پیشنهاد میدهد که من را در فلان جایگاه قرار بده ، میفرماید که انی حفیظٌ علیم . قرآن بهترین ویژگی را حفیظ و علیم لحاظ میکند . کسی باشد هم دانش و آگاهی نسبت به آن کار داشته باشد . اعضای شورای شهر واسطه ی بین مردم و شهردار و دولتی ها و مسئولین دولتی ، هم باید مبانی عمرانی شهر را بدانند ، منافع و مصالح مردم و جامعه را هم تشخیص بدهند ، و هم مقررات قانونی را یا بدانند ، یا بتوانند بفهمند ؛ باید کسی را آدم رأی بدهد که هم آشنا باشد به مقررات قانونی ، و هم توانمند باشد ، و هم امانتدار و دیندار.دینداری اساس امانت داری است . اگر دین ضعیف باشد ، به موقع عم طرف می لغزد . اگر میخواهیم افراد لغزنده نباشند ، باید بُعد دیانت طرف را مورد توجه و لحاظ جدی قرار بدهیم.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب آقای حسن علیزاده اقامه شد.

xh58_img_9664.jpg

fxtm_img_9668.jpg

yx4q_img_9672.jpg

8c4s_img_9695.jpg

u1hh_img_9698.jpg

ahmu_img_9718.jpg

i8d5_img_9720.jpg

kxj_img_9724.jpg

pyd9_img_9726.jpg

8pyy_img_9727.jpg

fwvk_img_9741.jpg

65hv_img_9743.jpg

wkym_img_9752.jpg

3o7z_img_9758.jpg

8wr7_img_9765.jpg

vgmu_img_9767.jpgfujh_img_9779.jpg

مطالب مرتبط

آیت الله معلمی ، با حضور در شعبه اخذ رأی شهری مستقر در مسجد صبوری شهرستان قائم شهر ، رأی خود را در صندوق أخذ رأی الکترونیکی ثبت فرمودند + تصاویر

صبح جمعه ، بیست و یکم اردیبهشت 1403 ، در آغازین لحظات شروع اخذ آراء دوره دوم انتخابات دوازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی ،  آیت الله

ادامه مطلب

آئین گرامیداشت مقام معلم ، از سوی مرکز آموزشی علیم ، با حضور آیت الله معلمی در مرکز آموزشی امام صادق «ع» شهرستان ساری ، برگزار شد + تصاویر

عصر دوشنبه مورخ 17 اردیبهشت 1403 ، آئین گرامیداشت مقام معلم ، از سوی مرکز آموزشی علیم ، با حضور آیت الله معلمی در مرکز

ادامه مطلب