سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله رب العالمین الصلوه و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته اجمعین. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «انهم کانوا قبل ذلک مترفین/و کانوا یصِرُّن علی الحنث العظیم/ و کانوا یقولون ائذا متنا و کُنّا تُراباً و عظاماً أءِنّا لَمبعوثون/ أوَ ءاباؤُنا الاوّلون/ قُل انّ الاولین و الاخرین/ لَمجموعون الی میقات یومٍ مَّعلوم». امیدواریم خدای رحمان توفیق درک مفاهیم قرآن را به همه ما مرحمت بفرماید و ما را در پایبندی به موازین آیات و دین و احکامش موفق بدارد. خدای رحمان در این مظنهی استجابت دعا همه ما را مشمول رحمت و رضوان و غفران بی پایان خود قرار بدهد. گذشتگانمان را به کرمش ببخشد و بیامرزد. بیماران را شفا عطا کند و حوائج حاجتمندان را روا بگرداند به برکت صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ص).
عزیزانی که هفته قبل حضور داشتند مستحضرند سخن درباره اصحاب شِمال، یعنی کسانی که فردای قیامت نامه عمل را به دست چپشان میدهند «و ما اصحابُ الشِمال» وضعشان مایه تعجب است. اگر بدانید چه وضع دردناکی دارند. فرموده بود : « فی سَمومٍ و حمیم» در میان بادهای کشنده. گاهی اردیبهشت ماه بادی میوزید که زراعت گندم فاسد میشد. از او تعبیر به «باد سام» میکردند. همین ریشه قرآنی دارد که فرموده است: «فی سمومٍ و حمیم» «سام» در ماده «سم» است. همانگونه ای که سم در بدن نفوذ میکند و همه جای بدن را آلوده میسازد این باد هم در تمام وجود انسان نفوذ مییابد. باد کشنده، آب سوزان که معنای «حمیم» است. «و ضلٍّ من یحموم» سایه ای از دود ولی دودِ آتش زا و خفه کننده. ای کاش که یک مرتبه طرف مثلاً خفه بشود و بمیرد و راحت شود ولی اینجوری نیست. در دنیا بواسطه آسیب دیدگی انسان میمیرد و به ظاهر تمام شده ولی آنجا فردای قیامت بین مرگ و حیات دست و پنجه نرم میکند. نه میمیرد و نه سالم میماند بلکه در رنج بسر میبرد. خلاصه در ادامه درباره این اصحاب شِمال فرموده بود که میان بادهای کشنده و آبهای سوزان که بدن را همانند تاثیرِ سم متأثر میکند. دودهای متراکم و آتشزا. بادهای سوزان از یک سمت و آب جوشان از سمت دیگر، دود آتشزا از سمت دیگر همه اینها به سمت اصحاب شِمال هجوم میآورند و بعد فرمود «و ظلٍّ من یحموم» دود غلیظ، دودداغ، «لا باردٍ و لا کریم» باد همیشه باید نوازش دهنده و آرامش بخش باشد مثل باد بهاری. اما دودِ انجا نه خنک کننده و نه دارای فایده بلکه آزار دهنده است. اینها برای چه کسی است؟ «انّهم کان قبل ذلک مترفین» اینها کسانی بودند که در دنیا سرمست نعمت و قدرت و از خدا غافل و بی خبر بودند. و به فکر قیامت نبودند. به عالم برزخ اصلاً فکر نمیکردند. «کانوا قبل ذلک مترفین» «مترفین» را در پی فراوانی نعمت کسی سرمستی پیدا کند مغرور شود و یا به تعبیر دیگر در نازپروری زندگی کند و خوش گذران باشد این گرفتاریها را سر آخر خواهد داشت. امروز هم در دنیا عمده گرفتاری جوامع بشری از ناحیه همین مترفیت است. فساد جامعه از نازپروردههاست. اگر مدیران و مسئولان درد و زجر کشیده باشند، درور خدا به امام راحل، رحمت و رضوان الهی به امام راحل، امام میفرمود که اگر مدسیران از قشر متوسط جامعه یا مادون متوسط جامعه باشند درد مردم را بهتر احساس میکنند. امروز هم عرض کردم که اگر خدای نکرده بی دردها در مراکز تصمیم گیری بنشینند فکرِ بقول عامیانه بدبخت و بیچارهها را نمیکنند. گرایشهای انحرافی از همین جاها میآید. ما گاهی به هم احترام میگذاریم اما از حقایق غافل میشویم. اگر حقیقت دین و آیات را بفهمیم و خدا را ملاحظه گنمی آنوقت اینها میشود یک تلنگر. کسی که در رأس کار نشسته یک هشدار و تذکری دریافت کند. همین امروز سالروز حماسه هزارسنگر آمل در سال 1360 است که بالای 42 نفر جان دادند و به شهادت رسیدند. برای اینکه در برابر نیروهای مسلح مزدور بیگانه تسلیم نشدند و مقاومت کردند و در پی آن 42 نفر به شهادت رسیدند. اگر واقعاً آن مقاومتها نبود امروز که این صندلیها برای مدیران امروزی نبود. چرا باید از آنهمه فداکاری و ایثار غافل و یا خدای نکرده تصمیمات غیر دردمندانه برای جامعه داشته باشند. بخشی را در خطبه دوم عرض میکنم. « و کانوا یصِرُّن علی الحنث العظیم »اینها کسانی بودند که در دنیا بر گناه اصرار داشتند « و کانوا یقولون ائذا متنا و کُنّا تُراباً و عظاماً أءِنّا لَمبعوثون » میگفتند ما که مردیم و پوسیده شدیم و خاک شدیم باز هم ما زنده میشویم؟«أوَ ءاباؤُنا الاوّلون» آن پدران و اجداد ما که صدها سال قبل از دنیا رفتند آنها هم زنده میشوند؟ با این ادبیات افکار جامعه را از مسئله معاد منحرف بکنند. یک عرب جاهلی یک استخوان پوسیده را پیش پیامبرآورده بود و گفت شما میگویید این زنده میشود؟ «من یحیی العظام و هی رمیم» چه کسی میخواهد این استخوان را زنده کند؟ این که الان خورد شده و پوسیده است. جبرئیل آمد و آیه آورد: «قل یحیی الذی انشأها اول مره» بگو آن کسی که بار اول از یک ذره نه اط یک قطره، از کمتر از یک قطره آب تو را خلق کرد و آفرید. همان قدرت لایزال مجدداً زندهات میسازد. قُل انّ الاولین و الاخرین » بله آدمهای اول و آخر، «لَمجموعون الی میقات یومٍ مَّعلوم» هم هدر عرصه محشر جمع میشوند به قدرت خدا، کلمه «میقات» از ماده وقت است. «مِوقات» بود و «میقات» شد. هم برای مکان و هم برای زمان و مصدر نیمی به کار برده میشود. «ثم انکم ایّها الضّالون ایها المکذبون» تا اینجای کار مترفین سه تا خلاف داشتند، اولاً مست و مغرور نعمت بودند ، برگناه اصرار داشتند، انکار معاد میکردند ولی متقابلاً سه نوع شکنجه باد سوزان و آب داغ و سایه ای که از دود آتش زا بر سرشان افکنده میشود نه میمیرند و نه حیات طبیعی پیدا میکنند، در آن رنج و در آن عذاب میمانند، البته نتیجه عملکرد خودشان است. «کل نفسٍ بما کسبت رهینه» اگر میخواهیم به این گونه عذابهای دردناک گرفتار نشویم دل به خدا بدهیم و رو به سوی خدا داشته باشیم و امر خدا را اطاعت و نهی خدا ر ترک کنیم که میشود تقوا. یعنی پرهیز از گناه و انجام واجبات و زمینه ساز نجات و رستگاری انسان خواهد بود.
{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قل هوالله احد ؛ الله الصمد ؛لم یلد و لم یولد ؛و لم یکن له کفواً احد}}
پایان خطبه اول//
ــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفیی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.
صلوات…
بار دیگر تأکید بر رعایت موازین تقوا ، راه نجات و سعادت و آرامش و آسایش هم در دنیا و هم در آخرت . هرکه از یاد خدا غافل شود ، در کمین شیطان گرفتار خواهد آمد . یاد خدا است که انسان را نجات می بخشد ؛ و یاد خدا کمک میکند برای انجام واجبات و ترک گناه . که همواره باید به خدا پناه ببریم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم .و همواره به درگاهش استغفار داشته باشیم استغفرالله ربی و اتوب الیه . خدایا از تو مغفرت می خواهم . و به سوی تو برگشت دارم . توبه ی از گناه و روی آوردن به خدا .
وارد ماه بهمن شدیم . ماه پرخاطره در تاریخ معاصر است که الآن سی و نهمین سال را پشت سر میگذاریم و آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب را در 22 بهمن ، پیش رو داریم . جوان های سی ساله ی امروز نبودند و ندیدند آن ایام گذشته را درک کنند ، و پیرتر ها باید بگویند ذلتی را که ملت ایران داشت و تسلطی را که آمریکایی ها بر ایران آن روز داشتند . امام فرموده بود که در ذلت آن روز ملت ایران همین بس که طبق لایحه ی کاپیتولاسیون ، یک سگ آمریکایی بر شاه ایران شرف داشت . و اگر کسی متعرض سگ آمریکایی میشد ، باید محاکمه میگردید ، ولی اگر یکی از مستشاران آمریکایی به شاه ایران متعرض میشد ، یک ایرانی حق دخالت و یا اعتراض نداشت ؛ بلکه اگر خود آمریکایی ها مصلحت دانستند او را تنبیه کنند ، و اگر مصلحت ندانستند نه. ایران یک همچین ذلتی داشت . وقتی رژیم غاصب و جعلی اسرائیل تشکیل شد ، در میان هم هی کشورهای اسلامی که همه بهتشان زده بود که آمریکا ، انگلیس ، به زور یهودی ها را آوردند آنجا و همه گونه امکانات در اختیارشان گذشاتند و کلاهک هسته ای هم به آنها دادند و گفتند شما در منطقه مورد اعتماد و پایگاه و عمود ما و تکیه گاه ما باید تقویت شده و بمانید . کلّ مسلمان ها متحیر بودند ، ولی در میان همه ی کشورهای اسلامی ، اعم از عربی و غیر عربی ، ایران آن روز ، اولین کشوری بوده که اسرائیل را به رسمیت شناخت و ننگی بر دامن ملت ایران نشانده بود. ما چنان وضع اسفناکی داشتیم و خدای رحمان بر ما منت نهاد و در پی مجاهدات چند ده ساله ی امام و جانفشانی جمعی از اهل ایمان ، مردان و زنان مقاوم که چقدر در راهپیمایی ها شهید دادیم ، و همین در قائم شهر که شهر کوچکی بوددر کلّ کشور ، سه شهید دادیم. خلاصه مردم به صحنه آمدند . زحمت کشیدند ، سرمایه گذاری کردند تا حکومتی بر اساس دین ، استوار بشود در این کشور. نکته را دقت کنید که چه می خواهم عرض کنم ؛ ببینید عزیزان ، یک وقتی اگر این نظام خدای ناکرده در اجراییات گرفتار انحرافات بیشتر بشود و اجحاف به مردم بشود ، باز هم ممکن است کسی نعوذ بالله بگوید: « که نظام اسلامی این است» ، در حالی که باید عقلا و عامه ی با بصیرت دقت کنند ، که همچین فرصتی در اختیار آمد که اصل دین خدا و شریعت پیغمبر ، حاکم باشد . موهبت الهی بود که از طرف خدا پیغمبر بر بشر مبعوث شد ، اما بعد از رحلت پیغمبر ، همان خواص و همان دور و بری ها خشت بنای کج نهادند ، ولی اگر عامه ی مردم مقابلشان می ایستادند و امر به معروف و نهی از منکر می کردند ، شاید اوضاع بهتر پیش میرفت. این که گفته شود به من چه و یا به تو چه ، کار را خراب در می آورد .
شرایط امروز یک شرایط استثنایی در طول تاریخ است ؛ کدام کشور دنیا یک حکومتی بر اساس موازین دین تشکیل داده باشد ؟ و اگر هدف امام را می خواهیم بدانیم که با چه هدفی این انقلاب را پدید آورد ، برویم وصیت نامه ی امام را بخوانیم ، و سپس ، عملکرد امروز دولت و حکومت را مقایسه بکنیم ، اگر در همان راستای وصیت نامه ی امام است ، بگوییم دستتان درد نکند ، بارک الله ، و اگر احساس کردیم که خیر ، بلکه از وصیت نامه ی امام دارد انحراف پدید می آید ، هشدار بدهیم و نهیب بزنیم که آی برادر ، ما به شما رأی دادیم برای اینکه این ارزش ها حفظ بشود . حکومتی که بر اساس دین ، با حسن نیت و مجاهدت چند ده ساله ی امام ، خونبهای شهیدان ، پا گرفت . اگر ایران نبود و در هرجای دنیا یک چنین حکومتی شکل میگرفت ، همه ی متدینین وظیفه داشتند به اندازه ی ممکن کمک و حمایت و پشتیبانی کنند . واقعاً یکی از مصائب بزرگ و ظلمی نابخشودنی این است که فرض کنیم یک نفر مدیر و مسئول بد عمل کند و نتواند درست عمل کند ، دیگری بگوید نظام اسلامی این است . نه خیر؛ نظام اسلامی عیب ندارد ، مدیریت و اداره کردن من و شما ممکن است عیب داشته باشد . چرا مقدسات را زیر سوال میبرند؟ چون اعتقادات ما پایه و اساس مقاومت در برابر استکبار و زورگویی و سلطه جویی و تجاوزگری است. چرا ظاهر قبر امام حسین را در کربلا با انفجار تعرّض میکنند؟ چون امام حسین مظهر مقاومت بود و هرکه دارد به سمت امام حسین میرود ، میشود اهل مقاومت و استکبار میخواهد اینگونه نشود.ناکارآمدی افراد صدر امور مسئولت را به ناکارآمدی نظام می خواهند تعبیر کنند که این ظلم نابخشودنی است . دو سال از اجرایی شدن برجام گذشته است. الآن در همین صحبت پریشب رئیس جمهور صریحاً فرمودند که : مشکل بانکی ما سر جایش هست ؛ معذلک گفته شود که برجام تا ظهور آقا امام زمان درخشان می ماند ! . من نمیدانم واقعاً چگونه توجیه میکنند عزیزان این حرف ها را . مشکلات دولت قبلی را مشکلات مدیریتی معرفی میکردند و میگفتند که قطعنامه های تحریم خیلی به ما آسیب نمیزند ، بلکه مدیریت ضعیف است . فراموش نکردیم که ، همه یادمان هست. ولی الآن پنج سال است مدیریت عوض شده است . چطور سالهای اول و دوم مرتب مشکلات را حواله به دولت قبلی میکردید؟ خب از وقتی که سر کار آمدید بگویید چه کردید؟ . به والله که قسم جلاله است ، دوست داریم و خوشحال میشویم که دولت موفق باشد . یک قدری گوش کند از رهبری . یک قدری این اهل تشریفات را از کنارش دور کند ؛ آدم های بی درد را دور کند .
ببینید الآن لایحه ی بودجه خلاصه دارد آماده میشود برای صحن علنی مجلس .سخنگوی دولت می آید میگوید که نمایندگان در شهر خودشان هرچقدر رأی داشتند ، رئیس جمهور در شهرشان بیشتر رأی داشت ؛ حالا لایحه را که دولت تصویب کرد داد به مجلس ، مجلس هم باید تصویب کند! ؛ خب این رئیس جمهور که دیگر رأی نمیخواهد از مردم . ولی نمایندگان دوباره از مردم رأی میخواهند . دولت میگفت نفت را قبلاً تحریم بودیم و صادرات نداشتیم . الآن که صادرات میکنند و میفروشند خب پس با این درآمد باید دست و بال دولت بازتر شده باشد ، ولی در عمل نشده و این اتفاق نیافتاد ؛ حالا بگوییم که باز هم اشکال و گیر از گذشته است؟ خیر ، اشکال و گیر از گذشته نیست ، بلکه از اینجا بود که از پنج سال قبل ، از شش سال قبل اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفتند ؛ هزینه های تشریفاتی را پایین نیاوردند ، حالا در لایحه ی بودجه مواجه میشوند با کسری و کمبود ، میگویند مالیات را افزایش بدهیم تا از جیب مردم رفع کسری کنیم. از یک سمت شعار میدهیم میگوییم برای جوانان تسهیلات فراهم کنیم برای ازدواج کمک بشود برای آنها ، از سوی دیگر هزینه ی ثبت ازدواج ظرف همین چهار سال گذشته دو مرحله و دو پله افزایش پیدا کرد . دَم از شفاف سازی میزنند آقایان و خیلی هم خوب است واقعاً . ولی ایکاش در درجه ی اول و قبل از آنی که بگوید به فلان نهاد مذهبی مثلاً چقدر دادیم و میدهیم ، ای کاش از اول میگفتند برای خود نهاد ریاست جمهوری چقدر در طول سال اعتبار لحاظ شده است و کجاها هزینه میشود در طول سال . امام راحل می فرمود : اساس ادامه ی انقلاب این است که مسئولان از طبقه ی متوسط و مادون متوسط باشند . اگر واقعاً اهل درد باشند درد مردم را حس میکنند . مردم ناداری را تحمل میکنند ، ولی تبعیض ناروا را خیر . خب اینهمه موسسات مالی ، پول مردم امانت بوده ، شما که الآن پنج سال است سر کار هستید ، اینها از چه کسی مجوز گرفتند ؟ چرا اینجور رها شدند ؟ حالا آنهایی که سی میلیارد تومان از همین موسسات مالی میگرفتند ، چرا آنها را افشا نمیکنید؟ ؛ مومنین ، دوستان ، هشیار باشید ؛ اصل انقلاب با هدف پاک و نیت خالص ، با وجود شخصیتی مثل امام راحل که تا آخر عمر در یک خانه ی 120 متری زندگی کرد بوده است . ایکاش همه می رفتند جای زندگی امام را میدیدند و الآن هم جای زندگی وزرا و مدیران را هم ببینند. همسویی با امام و اطاعت از رهبری و جانشین امام ، راز و رمز موفقیت است.هر قدر فاصله بیشتر بشود ، گرفتاری بیشتر میشود و به تعبیر مقام معظم رهبری زخم ایجاد میشود و آنوقت مگس بر روز این زخم مینشیند. آنهایی که میخواهند اصل انقلاب را آسیب بزنند و آنهایی که میخواهند نام امام را محو کنند و آنهایی که میخواهند پای آمریکا و پای انگلیس و رابطه ی با اسرائیل را مثل عربستان در ایران باز کنند ، البته آرزو را به فضل الهی به گور میبرند.
اما آن عوامل بیگانه منتظرند که یک بهانه و فرصتی پیش بیاید تا بر موج سوار بشوند و اهداف خبیثانه ی خود را تعقیب کنند . قطعاً هشیاری شما عزیزان و همه ی مومنین در سرتاسر ایران اسلامی چنین فرصتی را به عوامل دشمن نخواهد داد . امسال بهمن و دوازده بهمن و دهه ی فجر و 22 بهمن را باید گرامی تر بداریم به واسطه ی این حساسیت ها .
تشکر میکنم از خواهر مکرمه سرکار خانم حیدری که به مناسبت هفته ی پرستاری که البته سالروز ولادت عقیله ی بنی هاشم هفته ی گذشته بود و عرض ادب کرده بودیم ؛ ایشان صحبت کردند قبل از خطبه ها . امروز هم ششم بهمن و حماسه ی مردم آمل ، که امام راحل در پیامش فرمود : آمل هزار سنگر ؛ یعنی دشمن خیال میکرد آملی ها از آنها استقبال میکنند . اما آملی ها به جای یک سنگر هزار سنگر بستند و ایستادند .
یکی از مسائلی که واقعاً موجب رنج است ، ورود کالاهای قاچاق و حتی بعضاً از طریق مبادی قانونی و رسمی است متأسفانه . یک وقت هایی اوایل انقلاب ، هواپیما ربایی در عین اینکه هواپیمایی حفاظت و حراست داشت ، ولی رواج گرفته بود و چند هواپیما را عوامل استکبار و نفوذی ها می دزدیدند و میبردند . امام راحل دستور داد سپاه در فرودگاه ها مستقر بشود ، حفاظت هواپیما را سپاه به عهده بگیرد ، این اتفاق افتاد ، و از آن روز تا به الآن سی و شش سال میگذرد که در عین اقدام برای این امر از جانب عوامل استکبار ، ولی هواپیما ربایی اتفاق نیافتاد.قاچاق چه ضرری دارد و جلوی قاچاق را گرفتن چه نفعی دارد؟ ؛ واقعاً آدم احساس میکند که اگر این گمرکات را دولت موافقت کند بدهد دست سپاه ، جلوی این قاچاق و این ضرر گرفته میشود.
ببینید همین الآن من امروز صبح در روزنامه ای که برای روز چهارشنبه ی همین هفته ی گذشته بود دیدم فرمانده نیروی انتظامی یزد اعلام کرده بود از یک دستگاه تریلی سه هزار و هشتصد و پنجاه و پنج توپ انواع پوشاک قاچاق خارجی گمرک نداده که از جنوب داشتند می آوردند ، نیروی انتظامی یزد شناسایی و ضبط و تخلیه کردند . حالا چطور گمرک نداده ؟ با این حجم انبوه . حالا دیگر باقی را خودتان فکر کنید ؛ شما رو به قبله دارید و من هم ان شاءالله دل به قبله دارم در این تریبون ؛ انواع شبهات به ذهن آدم می آید . چرا؟ واقعاً نمیتوانند کنترل کنند؟
آنوقت حالا انواع این پوشاک که می آید ، نتیجه چه میشود ؟ چون گمرک نداده و عوارض نداده به ظاهر ارزان می فروشد ؛ آنوقت کارگاه های داخلی باید رکود پیدا کند و بی مشتری بشود . اگر جلوی قاچاق گرفته بشود ، طرف ناچار است از تولیدات داخل بخرد ، تولیدات داخل رونق پیدا میکند و فرصت اشتغال ایجاد می شود و اقتصاد درون (داخلی) تقویت میشود .چگونه این تولیدات داخلی آسیب نبینند؟ ، حتماً همینجور است که آسیب میبینند .
فردا 7 بهمن سالروز تحصّن روحانیون در دانشگاه تهران . چون دولت بختیار اعلام کرده بود فرودگاه را می بندم ، اجازه ی ورود امام نمیدهم.روحانیون نه تنها از تهران بلکه از خیلی از شهرستان های کشور رفته بودند در دانشگاه تهران ، در مسجد دانشگاه تحصن کرده بودند که دیگر دولت بختیار ناچار شده بود کوتاه بیاید. چهارشنبه ی پیش رو هم سالروز شهادت حبیبه ی خدا فاطمه ی زهرا«س» بر حسب نقل 75 روز است . و پنجشنبه دوازده بهمن سالروز بازگشت امام راحل و آغاز دهه ی فجر است .
((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.
در طول یک هفته در دوران دفاع ، از یک شهرستان این تعداد جوانان جان دادند تا این نظام بماند . اما نه به هر شکل ، بماند و اسلامی بماند . بماند و مسئولین در پی اجرای عدالت باشند . نه اینکه فیش های نجومی و حقوق های کلان ، مدیران را رنج ندهد ولی برای کسری و کمبود بودجه ، مرتب دست به جیب مردم برده بشود. پناه بر خدا.
{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر/ ان الانسان لفی خسر/ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات/ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}
پایان خطبه دوم//