جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نماز جمعه هفتم آبان ماه هزار و سیصد و نود و پنج قائم شهر- خطیب:آیت الله معلمی

IMG_6075
خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ خب قبل از ورود به خطبه ی دوم ، عرض کنم که اولاً بعد از اقامه ی نماز جمعه ، پیکر عزیز شهید جانباز ، یکی از آسیب دیدگان دوران دفاع مقدس ، جانباز هفتاد درصد که به خیل همرزمان شهیدش پیوست ، شهید باقری که در منطقه ی عملیاتی زبیدات عراق در اثر اصابت ترکش خمپاره از ناحیه ی موارد مختلفی از بدن آسیب دیده بود ؛ بعد از سی و چهار سال تحمل درد و رنج جانبازی ، در بیمارستانی در تهران به شهادت نائل آمده است شهید شیدالله باقری ؛ نثار روحش صلواتی ختم کنید . بعد از اقامه ی نماز ، نماز میت بر جنازه ی این عزیز شهید راحل اقامه خواهد شد و بعد با حضور شما عزیزان هم در این مسیر تشییع می شود ، و بعد هم در جایگاه ابدی اش به خاک سپرده خواهد شد.

این طوفانی که آمده بود و اشکالاتی که در برق رسانی مصلی ایجاد شده بود ، حقیقتاً یک خسارت سنگینی وارد شده و الآن برادران در ستاد نمازجمعه متحمل چهل میلیون قرض شدند ، تا گوشه ای از این اشکالات ، که اولاً کلّ کنتور سوخته و فیوزها همه سوخته ، در نتیجه کولرها از کار افتاده بود همه ، پنکه هم از کار افتاده بود ؛ لذا انتظار کمک مناسب مومنین هست برای اینکه این هزینه ها جبران بشود ان شاءلله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

مجدداً در آغاز این خطبه بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را تأکید و سفارش دارم به یاد خدا ، به ذکر حضرت حق ، به غافل نشدن از یاد خدا . غفلت از یاد خدا اساس بدبختی انسان را فراهم می سازد.یاد خداست که انسان را در مسیر عبودیت و بندگی ، پایبندی به موازین تقوا نگه میدارد . تقوا بهترین پس انداز و عالی ترین ذخیره برای آیند هی انسان است . آینده ای که از مرگ آغاز میشود و پایانی ندارد و پایانش را خدا می داند.

متنی از کتاب شریف فقهیِ تحریر الوسیله ی امام راحل (زضوان الله تعالی علیه) نقل خواهم کرد . وسیله النجاه کتابی بود که مرحوم آقا سید حسن اصفهانی تنظیم کرده بود . مرحوم امام ، حاشیه ای بر این کتاب داشت و بعد در ایام اقامت در ترکیه تنها کتابی که با خودش داشت همین وسیله النجاه بوده و حواشی فتاوی خود را در متن کتاب گنجانید ، لذا کتاب مستقلی شد به نام تحریرالوسیله . در این کتاب تحریرالوسیله بحث نمازجمعه را دارد ؛ البته این مطالب حتی مال قبل از انقلاب است ؛ درباره ی نماز جمعه شرایطی بود که قبل از انقلاب ، اقامه ی نماز مقدور نبود . برای اینکه باید خطیب با تکیه بر سلاح خطبه بخواند . سلاحی که فرماندهی اش بر عهده ی طاغوت باشد ، مشروعیت نخواهد داشت ؛ بحمدالله به فضل الهی در سایه ی انقلاب ، فرماندهی نیروهای مسلح در این کشور آقا امام زمان به عهده ی فقیه عادل قرار گرفته ؛ در این صورت است که نماز جمعه امکان برگزاری پیدا کرده است . حالا در بحث نماز جمعه ی ما می فرماید:خطیب جمعه سزاوار است که در خطبه ها ، مصالح مسلمان ها ، مصالح دینشان ، مصالح دنیایشان را بگنجاند.آنچه که در بلاد اسلامی اتفاق می افتد ، مسلمان حق ندارد بگوید به من چه ؛هم باید بداند و هم باید بر اساس توانش عکس العملی داشته باشد . یک جا به مسلمان ها ستم میشود ، یک جا مسلمان ها موفقیت پیدا میکنند ؛موفقیت مسلمان ها موجب خشنودی همه ی مومنین و مسلمین باید بشود و گرفتاری مسلمان ها سایر مسلمین را باید نگران بسازد . فرمود خبر بدهد آنان را به آنچه که در بلاد اسلامی و غیر از بلاد اسلامی حتی چیزهایی که ضرر است برای مسلمان ها ، و چیزهایی که نفع است برای مسلمانها . ببینید ، خدای رحمان بر این نکته تأکید داشت که هم معاش ، هم معاد. هم دین هم دنیا ، هم شکم ، هم عبادت . و آن چزهایی که باعث استقلال مسلمان ها میشود.مسمانها باید به هوش باشند . مبادا زیر سلطه ی کفار قرار بگیرند… ؛ تمام همّ امام راحل این بود که ملت ایران بشوند ملت مستقل . و تمام مکاتب اهل بیت پیغمبر ، همین معنا را اقتضا دارد . و امروزه به فضل الهی رهنمود مقام معظم رهبری هم در همین راستا است . ایکاش همواره دولت و ملت گوش به فرمان امامت می بودند . و در راستای رهنمود امامت ، خدا میداند هیچ کسی ضرر نمیکرد . نه میلت و نه دولت ضرر نمیکردند. به نفع همه گان می بود . ولی واقعاً جای تأسف و جای شرمندگی است ، آدم بشنود یک چیزهایی را که حقیقتاً درد و رنج آور است .خب ، آغاز کار همین دولت عزیز و محترم ، یادم است که رئیس جمهور میفرمود که دولت دستپاک بنا بود تشکیل بشود . حالا در این دولت دستپاک و راستگو و پاسخ گو ، خبر برسد که از صندوق ذخیره ی فرهنگیان ناحقّیی شده .

ببینید در میان کارمندان دولت ، توهین و جسارت نباشد ، واقعاً فرهنگیان مظلومند .از نظر کمی حقوق عقب افتاده اند . وگرنه دستگاه های دیگر  حقوق بالا . فرهنگیان حقوقشان کم است . نهصد هزار نفر از فرهنگیان این کشور در این صندوق ذخیره سهم دارند . آنوقت خبر برسد از فساد هشت هزار میلیارد تومانی در این صندوق . فاجعه هست . من نگران این معنا هستم که رفته رفته فساد مالی در دستگاه های دولتی مثل اینکه دارد نهادینه میشود . یعنی قبح و قباحتش گویا دارد از بین میرود . در کشورهای کمونیستی با اینگونه فساد برخوردی در حد مجازات اعدام میکردند . ولی متأسفانه در اینجا…
حالا اوایل کار ، بعضی از دولتمردان ما هی میگفتند در گذشته فساد بود ؛ خب بابا اگر در گذشته فساد بود ، شما اولاً می بایست فساد را ، فاسد را می گرفتید ، معرفی میکردید ، محاکمه میکردید. اما نه اینکه هشت هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان سوء استفاده بشود .

خبر دیگر ، از یک صندوقی که واقعاً خجالت دارد ، خدا میداند خیلی سختم است بیان میکنم ، صندوقی که مال بچه های شهداست ، مال خانواده ی شهداست. از آن صندوق فساد در بیاید …الله اکبر…الله اکبر…

داخل همین هفته ، هشت نفر از نمایندگان مجلس به رئیس محترم جمهور تذکری رسمی دادند که در مجلس خوانده شد و از رادیو هم پخش شد.در مورد تجدید نظر در اجرای برجام به دلیل نقض عهد طرف مقابل یعنی آمریکا . ولی آنوقت آن سمت ، رئیس جمهور در اجلاسی که برای صادرات تشکیل شده بود ، آنجا نقل شد که فرموه بود ،بعضی از کشور ها مثلاً از قبیل مالزی ، ویتنام ، از این دست کشورها ، اینها در صادرات اگر موفقیت هایی داشتند و دارند ، چون رابطه شان را با دنیا درست کردند . خب ایران با که مخالفت دارد ؟ با که دشمنی دارد؟ آیا غیر از اسرائیل ، کشور دیگری را امام و انقلاب و رهبری منع کرده بودند؟با همه ی دنیا آماده ی برقراری ارتباط ، اما ارتباط سالم و متقابل ؛ نه ارتباطی که موجب نفوذ دشمن در درون بشود . این هم فقط خصلت آمریکا و آمریکایی هاست . یعنی آمریکای تنها ، کلّ دنیا میشود ؟ ؛ خلاصه وعده بود که از روز اجرایی شدن برجام ، همه ی تحریم ها برداشته بشود . ولی خب عملاً خود مسئولین فرمودند که نه ، کارشکنی در ارتباطات بانکی همچنان ادامه دارد . خب پس ببینید به جای این که اصل مشکل ، واقعاً شفاف و صادقانه مطرح بشود ، چرا یقه ی همدیگر را بگیریم که آقا در درون مخالفت کردند.نگذاشتند ارتباط برقرار بشود ؛ بابا کار جای دیگر خراب شده ؛ درون ، همه می خواهند دولت موفق باشد . خدا میداند اینجا ایستادم خدایا در محضر تو هستم ؛ واقعاً با تمام وجود طالب این معنا بودیم و هستیم که دولت موفق باشد . عدم توفیق ، ضرر برای همه هست . ضرر برای نظام است . اما یک اصل را هرکسی میخواهد وارد یک عرصه ی مدیریت بشود ، اگر بداند و ببیند که میتواند یا نمیتواند ؛ اگر وارد شد ، یک جا فهمید نمیتواند ، جوانمردی ، صداقت ، صادقانه آدم با مردم حرف بزند . نه همه ش فرافکنی ، حواله به این و آن . حل مشکل را موکول کردن به یک چیزهایی که در عهده ی دیگران است و یا نشدنی است گویا . خلاصه این فساد در دستگاه ها از آن حقوق کلان گرفته تا این صندوق ها که این چنین ، خب این ها که دیگر مشکل خارجی نبوده ، اینها که دیگر مشکل قطعنامه نبوده ! ؛ اینها مسائل داخلی است . معاون رئیس جمهور اخیراً گفته بود که سال نود و چهار ، بدترین سال بودجه بود برای ما . خب ببینید جلوتر گفته میشد ، مشکل مشکل مدیریتی است ، مشکل همه از ناحیه ی قطعنامه و همه از ناحیه ی تحریم نیست . سال سوم بود که گشت ، سال چهارم هم چند ماهی اش گذشته . چندماه دیگر باقی نمانده . حالا تا انتخابات فرصت زیادی است ، واقعاً آیرفته رفته رفتیم به این سوی و سمت که آیا انتخابات ما باید فرد محوری باشد یا تمرکز تیمی . یعنی چه؟ یعنی یک وقتی میگویید آقا فلان کس آدم خوبی است یا بد ، به او رأی بدهم یا ندهم.واقعاً الآن دیگر فرد نیست . الآن جریان است . برای خاطر اینکه من بعید میدانم بعضی از این کارها را شخصاً رئیس جمهور محترم میپسندید یا ساکت یا قانع میشد . اما تیمی که احاطه کرده……

حالا فردای دیگر هم ، اردیبهشت دیگر ، کسی میخواهد انتخاب بشود ، واقعاً رأی دهنده ببینید و فکر کند با انتخاب این فرد کدوم جریان را میخواهد بیاورد بالا.کدوم تیم را . الآن چند تا وزیر ، حالا یا عزل شدند یا استعفا کردند  ؛ خلاصه مجلس بنا داشت سوالاتی داشته باشد ، اگر پیش میرفت قانونی ، نمایندگان سوال میکردند ، وزرا پاسخ میدادند ، مردم هم یک چیزهایی میفهمدیدند از این وسط، اما به گونه ی دیگر که بر سوال و جواب سرپوش گذاشته بشود و سوال و جواب مطرح نشود . آنوقت پیامک های متعددی برای رأی گرفتن وزرای پیشنهادی بیاید با این تعابیر که مثلاً وزرای پیشنهادی از نگاه شخصیت ها .خب این از نگاه شخصیت ها ، اولاً میخواهند شخصیت بسازند و بعد هم به اصطلاح زمینه سازی که نمایندگان در برابر آن زمینه سازی تأثّری پیدا بکنند . آنوقت میگوید فلان آیت الله از مدرسین حوزه ی علمیه ی قم ، ام حرفی که از او نقل میکند برای معرفی یکی از وزرا ، می آید میگوید که : گروه های مختلف ، با افکار متضاد و غیر مرتبط با وزارت فرهنگ کار دارند . که وزیر باید مانند نخ تسبیح ، این مهره ها را نگه بدارد .خب اگر افکار متضاددارند که خودت میپذیری ، یکی سکولار است ، یکی مذهبی است ، میگوید وزیر فرهنگباید کسی باشد مثل نخ تسبیح این ها را کنار هم نگه بدارد . بابا وزیر فرهنگ باید خط ده باشد ، باید جهت ده باشد . باید فرهنگ اسلام ناب محمدی را ترویج بدهد. وزیر فرهنگ که نباید افکار الحادی را  هم مشوق و نگه دار باشد .ببینید گاهی این که گفته میشود نفوذ ، نفوذ ، یک جاهایی نفوذ سر درمیاورد ، آرام و بی صدا و ابتداءً ظاهراً  گاهی آدم ممکن است خیال بکند خب حرف بدی نیست ؛ میگوید آرامش باشد ، همه کنار هم باشند ، اما همه کنار کدام سفره ، در کدام عرصه ، در کدام میدان؟ . وزارت فرهنگ و ارشاد که از بیت المال ملت دارد ارتزاق میکند ،باید حافظ فرهنگ اسلام و انقلاب باشد.

من معتقدم که آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد ، شخصاً اشکالی نداشت . اشکال در برنامه هاست، اشکال در نگرش هاست . اگر بناست اصلاح بشود باید نگرشها و برنامه ها اصلاح بشود . اگر برنامه برنامه ی درستی باشد ، آنوقت اگر وزیری نتوانست درست عمل کند ، آنگاه کنار گذاشته بشود . حالا مسائل فرهنگی واقعاً مهم است . مسائل اقتصادی هم اهمیتش از مسائل اقتصادی کمتر نیست و لی توقع  اکثریت که آدم برخورد میکند با آحاد جامعه ، این بود که در مسائل اقتصادی دولت یک تحول جدیدی ایجاد بکند . ولی متأسفانه خب دیده نشده است. پذیرفتن اشتباهات عاقلانه است ، نه مغلطه و فرافکنی.حالا بگذرم از این مسائل ، چون تشییع پیکر داریم نمیخواهم طولانی بوشد خطبه ها .

امروز هفتم آبان است سالروز شهادت دانش آموز بسیجی سیزده ساله ، محمد حسین فهمیده . به مناسبت شهادت این عزیز ، امروز روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی نام گذاری شده . بسیج دانش آموزی فضای بسیار بابرکتی است . ای دانش آموز داران ، پدران ، مادران ، تشویق کنید عزیزان را برای پیوستن به عرصه ی بسیج دانش آموزی ؛ که هم کمک برای تحصیل است ، و هم کمک برای حفظ ادب و اخلاق و نزاکت .

دوشنبه سالروز شهادت اولین شهید محراب ، شهید آیت الله سید محمد علی قاضی طباطبایی ، امام جمعه ی وقت تبریز در سال پنجاه و هشت . عنصری مقاوم و از یاران باخلاص امام در روزگار غربت امام بود .

سه شنبه روز ورود غمبار کاروان اسرای اهل بیت اباعبدالله الحسین به شام…. اول ماه صفر ؛

پنجشنبه هم بر حسب نقلی سالروز ولادت امام باقر ؛ سالروز بازداشت امام راحل و تبعیدی امام به ترکیه در سال چهل وسه . از قضا در سال پنجاه و هشت همین روز روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانش جویان پیرو خط امام و روز ملی مبارزه با استکبار . استکباری که در منطقه آتش افروخت و مسلمان ها را به جان هم انداخت ، با پدید آوردن فرقه ی کثیف داعش. جهان اسلام در آتش فتنه ی تکفیری ها دارد میسوزد و اسرائیل حاشیه ی امنی پیدا کرده است . ألا لعنه الله علی القوم الظالمین .

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که سالگرد شهادت آنان هفته ی پیش رو است))) ،

نثار ارواح این عزیزان ، و این شهید جانبازی که بعد از نماز تشییع میشود همه باهم صلوات.
{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
پایان خطبه دوم//

 

مطالب مرتبط