مراسم نماز جمعه 8 مهرماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

جمعه 8 مهر 1401

مراسم نماز جمعه 8 مهرماه ماه 1401 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای سعید طبری آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای مؤذّن «جناب آقای رستمی»، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 16 و 17 سوره مبارکه محمد«ص»  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان ، ما را از تبعیت هوای نفس حفظ کند و ما را برای طاعت و بندگی خود یاری بفرماید . اگر عنایت و توفیق او نباشد ، انسان نمیتواند موفق شود در عرصه ی عبودیت و بندگی . خودِ بندگی خدا هم نیاز به عنایت و لطف او دارد ، و باید همواره به درگاه او مسئلت داشته باشیم که خدایا ما را در مسیر بندگی یاری بفرما .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: نفاق ، در نهایت انسان را به کفر میکشاند . ظاهراً مسلمان زاده ، شناسنامه اش اسلامی ، در جمع مسلمین حاضر ، اما خدای ناکرده ، پناه بر خدا ، اگر کار نفاق پیشگی را ادامه دهد ، سرانجام کارش به کفر منتهی میشود ، و از این منظر ، مومن در یک سمت ، و منافق و کافر در یک ردیف و در یک دسته قرار میگیرند . از نشانه های مومن ، داشتن آگاهی کافی نسبت به امر دین است و علم سرچشمه ی ایمان است و هم زائیده ی ایمان . یعنی ایمان خالص به خدا ، خودش زمینه ساز افزایش دانایی انسان میشود و دانایی هم سرچشمه ی ایمان است . انسان اگر درست بفهمد مسائل را ، به خدا ایمان می آورد ؛ ولی وقتی نمیخواهد به خدا ایمان بیاورد ، پیدا است که مسائل عالم را هم درست نفهمد و دریافت نکند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: غفلت از یاد خدا لحظه ی خطرناک در زندگی انسان است ؛ ولی یاد خدا لنگر است برای نیافتادن در ورطه ی خطر و در عرصه ی گرفتاری ها . یاد خدا کمک میکند انسان را در همه ی امور زندگی .

 امام جمعه قائم شهر فرمودند : امروز دومین جمعه از ماه مهر است ، که در کاشان ، در مشهد اردهال ، مراسم قالیشویان برگزار میگردد . امام زاده ای است ، به نام سلطان علی ، که یا فرزند امام باقر«ع» است ، یا نوه ی امام باقر«ع» است. در دوران تسلط بنی امیه و آغاز بن العباس در منطقه ی اردهال کاشان ، به شهادت رسیده است . لذا برای انجام یادمان و کار نمادین تشییع و به خاک سپردن ایشان ، هرساله در آنجا مراسم قالیشویان دارند . روایتی را صاحب وسائل الشیعه از رسول خدا نقل کرده است ، که میفرماید : « مَنْ زَارَنِي أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتِي زُرْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا» هرکه به زیارت من ، یا به زیارت یکی از ذریه ی من حرکت کند و بیاید ، فردای قیامت ، من به زیارت او میروم . این در صورتی است که زیارت با اخلاص باشد ، و برای زیارت برود ، نه برای تفرج و فراغت . در ادامه رسول خدا وعده میفرماید که از هول و ترس فردای قیامت او را نجات میدهم. امسال بحمدالله هم زیارت اربعین اباعبدالله الحسین با آن شکوه سنگین و عظمت ، و هم زیارت آقا امام رضا به مناسبت سالروز شهادتش ، بر حسب آماری که رسماً اعلام شده ، بیش از هر سال قبل و گذشته ، جمعیت حضور پیدا کرده بودند . اینها حکایت از وابستگی این مردم و ملت به اولیاء خدا دارد . دشمنان و بدخواهان نمیخواهند ببینند ؛ چرا که گرایش به اهل بیت یعنی روش و گرایش آنها را میپسندیم و فکر و اندیشه ی آنها را قبول داریم . هرکه به سمت اباعبدالله حرکت کند ، به مکتب عاشورایی اباعبدالله آشنایی بیشتری پیدا میکند و وابستگی بیشتری پیدا میکند ، لذا برای مستکبرین ، مایه ی نگرانی است ؛ آنها نمیخواهند ملت ها اهل مقاومت باشند . میخواهند ملت ها اهل تسلیم باشند تا برای آنها راحت تر کار پیش برود . اما اگر ملت ها در برابر ظلم و زورگویی و سلطه جویی آنها اهل مقاومت باشند ، آنها تحمل ندارند .

ایشان افزودند : فردا روز همبستگی و همدردی با کودکان فلسطینی و روز جهانی سالمندان است . بزرگتر ها و پیرمردها را احترام کردن ، از سفارش اولیاء خدا است . رسول خدا میفرماید : هرکه احترام بگذارد به مسلمان محاسن سفیدی ، خدای رحمان او را ایمنی میدهد ، از وحشت و ترس و هراس فردای قیامت . یکشنبه هم پنجم ربیع ، سالروز وفات حضرت سکینه ی آقا اباعبدالله الحسین است. چهارشنبه هم سالروز شهادت امام عسگری«ع» است در سنه ی 260 . از همان لحظه ی شهادت ایشان ، آغاز دوران امامت یادگار پیامبر اسلام و امامان معصوم ، حضرت مهدی موعود«عج» است .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند: چهارشنبه روز نیروی انتظامی است . درود و رحمت الهی بر امام راحل و تشکر و تقدیر و دعای خیر برای رهبر معظم انقلاب  . چه واقع بینانه ، هم نیروهای مسلح را ، مخصوصاً نیروی انتظامی که با مردم بیشتر سر و کار دارد ، هم بارها نصیحتشان کردند که در برخورد با مردم رأفت و محبت و مهربانی را غفلت نکنند و هم در مقابله ی با اشرار ، کوتاه نیایند . اقتدار در برابر قانون شکنان، هم تأکید امام راحل بوده و هم تأکید مقام معظم رهبری  نیروی انتظامی در برابر قانون شکنان باید اقتدار خود را به نمایش بگذارد . اقتدار در برابر قانون شکنان و جنایتکاران و برخورد همراه با رأفت و ادب ، با مردم . ببینید ، چه ظریف و زیبا در کنار هم قرار گرفته است . یعنی اگر تأکید میکند در برابر جنایتکاران و اشرار اقتدار داشته باشید ، بلافاصله همینجا در برابر مردم دستور مهربانی و عطوفت و ادب و رأفت را میفرماید . در جایی هم امام راحل فرمودند که مردم از پلیس نظام شاهنشانی خاطره ی خوشی نداشتند ، بلکه ذائقه شان تلخ بود . لذا باید توجه کنید ، آن تلخ کامی را از ذائقه ی مردم بیرون کنید ؛ مقام معظم رهبری میفرمود نیروی انتظامی باید پناه دلهای مردم باشد . نیروی انتظامی باید احساس امنیت را در بیننده به وجود بیاورد . نیروی انتظامی را که مردم ببینند ، اطمینان خاطر پیدا کنند که امنیت و آرامش برقرار است . حقیقتاً هم در همین اغتشاشات ، مواجه شدن با آن صحنه ی خطر ، که مزدوران خبیث چهره را بسته بودند که شناسایی نشوند . گاهی با حربه ی کارد و قمه و اسلحه در شهرهای مختلف ، برخوردهای مختلف و گوناگون ، ولی همه شرارت آمیز را دیدیم . ابتداءً نیروی انتظامی تحمل و خویشتن داری را واقعاً از حد گذرانده بود ؛ خیلی ها که در صحنه حاضر بودند و تماشای صحنه را داشتند ، ابتدا که شرارت را شروع کردند ، همه توقع داشتند نیروی انتظامی وارد بشود و برخورد کند ، ولی نیروی انتظامی خویشتنداری کرده بود و تحمل کرده بود . و این تحمل  و خویشتنداری هم به مصلحت بود که مردم ببینند خباثت و شرارت و ماهیت اینها را . آشوبگرانی که یک دختر کردستانی را فدا کردند ، و او را بهانه و پیراهن عثمان درست کردند برای اینگونه اغتشاشات . وگرنه آیا به صورت طبیعی برای حمایت از یک دختر ، که از دنیا رفته باشد ، اینهمه شرارت و اینهمه خرابکاری فقط برای او ؟ یا آنها دنبال بهانه بودند . از جای دیگر کینه داشتند ؛ از اجتماع اربعین کربلا و از حضور رئیس جمهور اسلامی ایران در اجلاس شانگهای و در اعلام به رسمیت شناختن و عضویت ایران در سازمان شانگهای . واقعاً شیاطین خوب فهمیدند و قدم های خوبی دارد برداشته میشود . درست است که مردم الآن گرانی و گرفتاری دارند ، اما قدم ها به سمت اصلاح مسائل اقتصادی میرود . مخصوصاً اجلاس بین المللی سالانه سازمان ملل . آنجا برای اینکه سخنان رئیس جمهور اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار بدهند این اقدامات را عَلَم کردند ، در شرایطی که ایشان خیلی صریح ، واقعاً سخنان تاریخی را مطرح فرمودند ؛ خدا رحمت کند شهید رجائی را . او هم در سازمان ملل ، خیلی عریان و صریح ، حمایت آمریکا از نظام شاهنشاهی را مطرح کرد ، که نظام شاهنشاهی چه فساد و جنایاتی داشت . و بعد هم قسمتی از پای خودش که در زندان ساواک مورد شکنجه قرار گرفته بود همانجا به جمعیت نشان داد . اصلاً چرا رئیس جمهور ایران اسلامی ، جناب آقای رئیسی عکس شهید سلیمانی را روی دست گرفت و نشان داد ؟ برای خاطر اینکه بعد از شهادت شهید سلیمانی ، اصلاً سیاست متمرکز استکبار ، آمریکا ، انگلیس و بعضی از کشورهای اروپایی وابسته به اینها این بود که اصلاً اسم سلیمانی برده نشود و فراموش بشود و مطرح نشود . برای خاطر اینکه خب میدانستند که مردم میدانند و میدیدند عراق و سوریه داشت تجزیه میشد و داعش را آمریکا درست کرده بود و داعش داشت شهرهای عراق را میگرفت . با همت جمهوری اسلامی با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی در عراق و سوریه داعش سرکوب شد . خب این ضد تروریست بودن حاج قاسم را همه ی مردم دنیا فهمیده بودند ، که چرا حاج قاسم باید ترور بشود ؟ چون حاج قاسم ، داعش را که خود استکبار آفریده بودند ، نابود کرد . از نظر آنها باید حاج قاسم نابود بشود ، ولی فضل الهی ، و مقام شهادت ، آن معنویت و اخلاص حاج قاسم ، مگر به این زودی ها فراموش میشود ؟ چون رسانه های آمریکایی و رسانه های غربی به هیچ وجهی نمیخواستند حاج قاسم مطرح بشود ، یک بار دیگر با بالابردن عکس حاج قاسم ، همه ی خبرنگاران آمریکایی و اروپایی و غربی عکس گرفتند و بار دیگر حاج قاسم مطرح شد و جنایت آمریکا و ترامپ خبیث ملعون جهنمی که الآن هم از این عریان سخن گفتن رئیس جمهور ایران ، در جهنم وحشت به سر میبرد باید در همین جهنم وحشت بسوزد و بمیرد و از بین برود، نمایان شد. لذا خواستند این عمل بزرگ جناب آقای رئیسی کمرنگ جلوه کند ، این فتنه و آشوب را به راه انداختند. آنها خیال کردند دولت حاج آقای رئیسی نمیتواند پیش ببرد ، و نمیتواند مسلط بر اوضاع بشود . اما رفته رفته گراها را دریافت کردند و نشانه های تثبیت نظام و تقویت دولت را دریافت کردند ، در همین دولت با همه ی گرفتاری هایی که وجود داشت ، اینها را دیدند ، لذا یک بار دیگر سراسیمه شدند برای اغتشاشگری . چون سابق منتظر بودند بهانه ای پیش بیاید ، مثلاً انتخابات یک بهانه بود که طرف رأی نیاورده بود ، به بهانه ی ادعای دروغ تقلب در انتخابات شورش خیابانی به پا کنند و یا در قضیه ی افزایش قیمت بنزین که مردم مثلاً ناراضی باشند از افزایش قیمت ، او را بهانه کرده بودند اینجا بهانه نداشتند ، دنبال ساختن بهانه رفته بودند  و این بهانه تراشی و بهانه ساختن برای بلوایی که میخواستند در جامعه ایجاد کنند . آنها تصور غلط دارند که اگر در بعضی از کشورها اینگونه اغتشاشات بوجود آمده ، دولت سقوط میکرد . اینجا دولت نیست ، بلکه اینجا مردم هستند . اینجا این نظام در دل خانواده ها ریشه دارد ؛ ولی آنها کور و کرند و نمیفهمند این مسائل را . این نظام از پیروزی اش شهید داده است و در عرصه ی دفاع شهید داده است و به دست مزدوران منافق از خدا بی خبر شهید داده است . این شهدا که خدا فرمود زنده هستند و نمرده اند ، یعنی اثر وجودی دارند . باور کنید اگر شهدای انقلاب نبودند ، شهدای دوران دفاع نبودند ، در برابر این فتنه ها و آشوب هایی که به پا میشد ، امکان این داشت که دولت بلغزد . اما چرا الآن نمیلغزد و ملت مستحکم ایستاده اند ؟ برای اینکه پشتوانه ی معنویت شهدا و استقامت در راه آنها و درس آموزی آنها برای آیندگان را داریم . همین الآن هم هرکجا اعلام بشود یادواره شهدا برپا است ، جمعیت مومنین موج میزند . اگر یک جوان پاک و مومن و درست ، دو سال قبل تصادف کرده باشد و فوت شده باشد ، حداکثر یک سالگرد برایش بگیرند تمام میشود ؛ اما 37 سال ، 38 سال از شهادت شهدا گذشته ، وقتی اعلام میشود برای شهیدی مراسم است ، مثل همان سال اول شهادت ، مردم حضور جدی پیدا میکنند . اینها صحنه ی استقامت مردم و صحنه ی پایداری مردم است . نمایش با انقلاب بودن و با هدف بودن است  . اینها کورند و نمیبینند و کرند و نمیشنوند و خیال میکنند با آشوب چند مزدور میتوانند نظام را آسیب بزنند .

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای آقای حسن علیزاده اقامه شد.

دیدگاه ها