جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه پنجم بهمن ماه 1397 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه پنجم بهمن ماه 1397 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای  سعید طبری آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر با نوای حجت الاسلام و المسلمین جناب حمزه علیزاده ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات 62 إلی 69 سوره مبارکه الرحمن کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان به همه ی ما درک و فهم آیات نورانی قرآن را عموماً ، خاصه آیاتی که مربوط است به عرصه ی محشر ، وعده ی آخرت ، از بهشت و جهنم ، باورمان بیاید ، و در عمل پایبندی داشته باشیم ، تا در عرصه ی محشر ، با روسفیدی استحقاق بهشت و رحمت و رضوان الهی را پیدا کنیم . پروردگارا ، در این مسیر ، همه ی ما را یاری بفرما.پروردگارا ، حوائج مشروعه ی اهل ایمان برآورده بگردان.شر اشرار و اجانب از سر مومنین ، مسلمین ، موحدین ، دور بگردان .

ایشان در ادامه با اشاره به آیات سوره ی مبارکه الرحمن افزودند: مراتب اهل بهشت ، به تناسب درجات ایمان و عمل همه ی افراد ، مختلف میشود . درجات ایمان و عمل همه ی افراد یکسان نیست . هرکسی به تناسب درجه ی ایمان و عمل خود جایگاه پیدا میکند . ایمان همانگونه که گفته شد درجاتی دارد ، بهشت هم طبقاتی و درجاتی دارد .مرحله ی دیگر یا پایین تر بهشت ، مال اصحاب یمین میشود.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در قسمت انتهایی خطبه اول فرمودند : همیشه فتنه گران در طول تاریخ ، برای فریب مردم ، از چیزهای مقدس ، از عناوین مقدس ، و از افراد مورد احترام و علاقه ی مردم هم سعی میکنند استفاده بکنند  . لذا مومنین نیاز به بصیرت دارند ؛ بصیرت . یعنی برای خنثی ساختن اینگونه حرکات موذیانه ، بصیرت اهل ایمان نیاز است .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، یعنی ملاحظه ی خدای رحمان در همه حال ، ملاحظه ی خدای رحمان ، اقتضا میکند سعی در انجام واجبات داشته باشیم . اقتضا میکند سعی بر ترک محرمات ، و مفاسد و گناه داشته باشیم . نتیجه اش ، نتیجه اش میشود زیور تقوا برای مومنین . در بیانی از امام صادق برحسب نقلی از مرحوم کلینی از کافی ، که فرموده اند : خداوند آنهایی را که میخواهند حق را یاری کنند ، آنها را نهی میکند که خیال نکنند با گرایش به دشمنان دین خدا میتوانند دین خدا را یاری کنند . خیر . آب و آتش با هم سازش ندارند . اگر میخواهی حق را یاری کنی ، نباید ، اعداء دین خدا را گرایش پیدا کنی. باید مرزت مشخص باشد ؛ ببینید ، خدا نهی فرمود . آنهایی که اهل یاری حق هستند و می خواهند واقعاً حق را یاری کنند ، آنها را نهی کرد از اینکه دشمنان دین خدا را دوست بگیرند . و برای جلب رضایت آنان ، قدمی بردارند . و حق ندارند از آنها کمک بخواهند و یاری بخواهند . اگر میخواهی خدا را بنده باشی ، باید از غربی ها چشم بپوشی . اگر میخواهی دین خدا و مکتب اهل بیت را پیروی کنی و زنده نگه بداری ، باید روی پای خود بایستی . دلبستگی به غرب ، و دلدادگان به غرب ، نمیتوانند به درستی خدا را بندگی کنند . این صریح کلام امام صادق سلام الله علیه ، در اصول کافی است .

نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزودند: راهبرد صحیح خطبه های نمازجمعه ، هرکسی و هرکجا اقامه کند ، باید اینچنین باشد که واقع بینانه .یعنی واقع بینانه دفاع بکند و واقع بینانه نقد منصفانه داشته باشد . ممکن است آدم یک وقتی از کار و عملکرد یک مسئول در یک مقطعی تعریف بکند ، ولی در مقطعی دیگر ، از عملکرد آن مسئول ، انتقاد بکند . بلانسبت شما مومنین ، یک آدم کوتاه نظر شاید برای او جای سوال باشد که ، خب دو روز پیش داشتی علیه فلانی حرف میزدی ، امروز چرا پس تعریف او را میکنی؟ ؛ خب آن تعریف مال شخص نبوده ، مال آن عمل بوده ، و این انتقاد هم مال این عمل است ، نه مال آن شخص . کار خوب کرد ، کار را ستایش کردن درست است .بد عمل کرد ، گِلِه کردن و انتقاد کردن درست است . گاهی بلانسبت همه ی مونین ، وسوسه گران در جامعه هستند ، وسوسه ی آنها خطرناک هم هست . اگر خطرناک نبود ، خدای رحمان با این صراحت معوّذتین را نازل نمیکرد . و تأکید پیغمبر خدا بر قرائت معوّذتین نمیداشت .  بسم الله الرحمن الرحیم ، قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ، بگو پناه میبرم به خدای شکافنده ی شب ،  مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ،  وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ ،  وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ  ، وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ  ؛ بسم الله الرحمن الرحیم ، قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ «1» مَلِکِ النَّاسِ «2» إِلهِ النَّاسِ «3» مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ «4» الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ«5» مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ.

گاهی خنّاسان میگویند مثلاً فلان امام جمعه توقفعی از دولت داشت و دولت چون برآورده نکرد حالا عیب و ایراد دولت را بگیرد . برای خنثی ساختن اثر آن انتقاد . من به شما عرض کنم مومنین ، در طول این چهل سال بعد از پیروزی انقلاب ، خدای رحمان را شاکرم ، یک مورد برای مسائل شخصی ، من مراجعه ای به دولتمردان نداشتم ؛ فراوان مراجعه داشتیم برای کار مردم ، برای کار محیط ، برای کار منطقه ؛ نه برای مسائل شخصی ام . خدا میداند روزها گاهی جوانهای تحصیل کرده ، خودشان می آیند ، گاهی خانواده ها هم همراه آنها می آیند ، واقعاً شرمنده میشویم از بیکاری جوانها ، خب اصلاً مسئولیتش با مانیست و ربطی به ما ندارد ؛ خب ادارات مختلفی هست که دارند حقوق میگیرند چندین نفر در آنجا که پیگیر کار برای جوانان باشند ، اما بیچاره ها پناهگاهی و جایی ندارند ، گاهی به ما مراجعه میکنند . چگونه قانعشان کنم ؟ خب حالا یا تقدیر الهی بود ، یا هرچه که بوده ، من در خانواده ام دو نوه ام ، فوق لیسانس ، آن هم از دانشگاه شهید بهشتی و از دانشگاه علامه طباطبایی ، دو تا دانشگاه معتبر کشور ، دارند ، یکی الآن شش سال و یکی هم چهار سال است دفاع کرد ، خدا میداند هردو بیکار و هردو هم دلشان میخواست شاغل بشوند. پیش احدی از مسئولین نه التماس کردیم و نه خواهش کردیم . گفتیم بروید ببینید بچه های دیگر مردم چه کار میکنند . اگر فرصتی پیش آمد خب ان شاءلله خیر است . اگر نیامد هم شما هم مثل بقیه  . حالا ارباب رجوع که از این قضیه مطلع میشود ، خودشان بیچاره ها عذرخواهی میکنند و میروند . از هیچ دولتی توقع شخصی نداشتم ، مگر برای مردم ، و برای انقلاب . الحمدلله . حالا ؛ عمکلرد دولت مورد نقد هست ، باید مورد نقد قرار گیرد و اگر نقد نشود واقعاً مومنین حق دارند بگویند خب شما به ما نگفته بودید و ما از بعضی از مسائل بی توجه بودیم . خلاصه نهایتاً تسلیم دولتها نباید بود ؛ خب دولتها ایراد دارند ، خوبی دارند ، موفقیت دارند و عدم موفقیت دارند ، باید نگاه به عملکردها داشته باشیم . تسلیم میخواهیم بشویم ، فقط در برابر خدا ، پیغمبر ، رهبری . یعنی تسلیم در برابر رهبری ، در امتداد تسلیم در برابر خدا و پیغمبر و امامان معصوم است . ولایت اللهی ؛ الله ولی الذین آمنوا . در رتبه ی پایین تر هم پیغمبر ، اطیعوالله و اطیعوالرسول. در رتبه ی پایین تر ، امامان معصوم ، و اولی الامر منکم . و درباره ی عصر غیبت ، در این دوره ای که ما به سر میبریم ، عزیزانی که اهل مطالعه هستند ، کتاب اصول کافی ، باب حجّه ، حدیث هشتم ، از عنوان معرفه الامام ، و الردُّ الیه ، یعنی ارجاع امور به امام . این ارجاع امور به امام ، را آقا امام محمد باقر ، به محمدبن مسلم ، که او هم از چهره های برجسته و سرشناس است ، خطاب میکند : کسی چشم باز کند ، روزی و روزگاری باشد ، که رهبری ، پیشوایی ، از طرف خدا نداشته باشد ، رهبری ظاهر و عادل ؛ نمیگوید معصوم . جامعه نیاز به رهبری دارد ؛ نه جامعه ی فقط زمان پیغمبر و فقط زمان امام معصوم . نه . هر جامعه ی بشری نیاز به امامت دارد ، و در هر عصری امکان امامت الهی وجود دارد در جامعه . همان امامتی که امامان معصوم داشتند در عصر غیبت ، به نواب عام امامان معصوم منتقل میشود . وقتی که خبرگان متدین ، فقیه عادلی را به عنوان نیابت از ولی الله الاعظم معرفی میکنند ، اطاعت از او همچون اطاعت از امام معصوم خواهد بود . ما الآنه ، در پی آن جهاد جهادگران ، آن ایثار ایثارگران ، آنهایی که قبل از پیروزی انقلاب سینه سپر کرده بودند ؛ والله آنها امید مقام نداشتند . آنها امید مال نداشتند . برای اینکه کسی احتمال نمیداد انقلاب پیروز بشود.پیروزی انقلاب بسیار مستبعد بوده ، ولی مومنانه مقاومت کرده بودند . هدفمندانه ایستادگی کرده بودند و الآنه سفره برای بعضی آدم های بی درد ، آدم های رفاه طلب ، مهیّا شده متأسفانه .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر در ادامه فرمودند : در شرایطی که دولت حالا به جای اینکه برای حل مشکلات اقتصادی ، معیشتی ، تلاش کند  و بپردازد ، اصرار دارد  FATF را ، که یک پیشنهادی است خواسته ی آمریکا و انگلیس و خواسته ی اسرائیل ، پیوستن جمهوری اسلامی به این معاهده . ببینید ، ما در برجام پیوستیم و پذیرفتیم و امضا کردیم ، اما حریف ، طرف مقابل ، راحت کنار گذاشت ، ولی ما همچنان دست بسته ماندیم . این قصه هم مشابه همان قصه هست ؛ ما خودمان را محدود بسازیم با دست خودمان  در اختیار دشمن . و آنوقت آنها حالا چه تضمینی میدهند و وجود دارد که آنها متقابلاً پیشبینی هایی که شده برای ما رفاه ایجاد کنند؟ خب اگر نکردند چه؟ هیچ پیشبینی وجود ندارد . به قول طلبه ها الکلام ، الکلام و همانجروی که برجام را امضا کردند و زیرش را زدند ، حالا اینجا هم ما امضا کنیم و خودمان را دست بسته تحویل آنها بدهیم ، ولی آنها هر بلایی خواستند باز سر ما بیاورند .

رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه فرمودند : در شرائطی که رهبری معظم برای حل مشکلات معیشتی جامعه تأکید دارد ، حالا در یک همچین شرایطی ، رئیس جمهور بیاید یک صحبتی بکند که داد مراجع تقلید را در بیاورد . ایشان در صحبتهای خودشان گفتند که : «ما چه اختیاری داریم ؟ ما اختیاری از آسمان برای ما که نیامد ؛ ما نمیتوانیم بر زمینیان فرمان صادر کنیم . و ما علینا الا البلاغ. »ببینید ، یک خط قرآن را خواندن و خط دیگر را ندیدن ، گمراهی می آورد ، سرگردانی می آورد ؛ آیات قرآن را باید کنار هم بخوانیم . ببینید ، آیه هست در قرآن که لا اکراه فی الدین . خب این لا اکراه فی الدین را گفتن صرف ، کلمه حقٍّ یراد به الباطل . گاهی طرف از همین لا اکراه فی الدین استفاده میکند ، و میگوید نه ، دین داری نباید از روی کراهت باشد و هرکسی آزاد است . نه آقا ! لا اکراه فی الدین این را نمیگوید . نکته این است که پذیرش حجاب ، یک کسی بگوید من حجاب را قبول ندارم ، خب نداشته باشد ؛ مال خودش ؛ اما حق ندارد بی حجاب بیاید در جامعه و انظار . چرا؟ برای اینکه حجاب ، قانون است در جامعه ی اسلامی.  یک کسی میگوید من نماز نمیخوانم ؛ اما حق ندارد علیه نماز تبلیغ کند . حق ندارد برای نمازگزار مزاحمت ایجاد بکند  . لا اکراه در پذیرش اعتقاد درونی است . اما رعایت مقررات جامعه ی اسلامی ، امر لازم عقلی ، شرعی است . خب اگر لا اکراه فی الدین را خواندی ، آن آیه ی قرآن را چرا نمیخوانی : وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ ؛ چرا آن آیه را نمیخوانی : یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ . ببینید ، اگر فقط به ظاهر این آیه پایبند باشیم ، که آیه فرمود : وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ ؛ خب پس پیغمبر هم می بایست بنشیند ، فقط بگوید ؛ حالا هرکه عمل کرد که کرد ، هرکه عمل نکرد هم نکرد . این بود؟ یا اینکه نه ؛ خدا به پیغمبر فرمان داد دست متجاوزین را کوتاه کن . مقابله با سلطه جویان در سرلوحه ی برنامه ی همه ی پیامبران خدا بوده . همه ی انبیا بوده . ایشان میگوید که : «مردم باید خودشان انتخاب کنند .، با تحمیل نمیشود دین درست کرد .» مگر کسی این را گفته که با تحمیل میشود دین درست کرد که این را میگویی شما؟ . خیر ، ولی دین را میشود حاکمیت داد . دین را حاکمیت بده ، اگر حاکمیت پیدا کرد دین ، آنوقت میشود اذا جاء نصر الله والفتح  ، و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا . مکه که فتح شد ؛ حالا گروه گروه ، فوج فوج ، می آمدند وارد اسلام بشوند . اگر بنا بود ملت ها را رها کرد ، پس اینهمه آیات امر به معروف و نهی از منکر برای چیست ؟ او میگوید بگوییم ، ولی کار نداشته باشیم که عمل میکنند یا نه ؛ خب اگر بنا بود عمل بکنند یا نه ، پس این آیات امر به معروف و نهی از منکر برای چیست ؟ . حالا عکس العمل مراجع را ببینید : حضرت آیت الله مکارم شیرازی ، ایشان در باره ی همین سخنان رئیس جمهور در باره ی فضای مجازی و حجاب ، میفرماید متأسفانه هردو زننده بود . هم درباره ی حجاب ، سخن رئیس جمهور را ایشان میفرماید زننده ، هم درباره ی فضای مجازی . بعد ادامه داد ، فرمود : رئیس جمهور قسم خورده ارزشهای اسلامی را حفظ کند . اینهمه فداکاری ، اینهمه شهدا ، اینهمه جانبازان ، برای باقی ماندن نظام اسلامی برای حفظ ارزشها .شما رئیس جمهور نظام اسلامی هستید . نه کشور دموکراتیک سکولار . یعنی این حرفهایی که تو میزنی آقای رئیس جمهور ، این حرفها مال یک کشور سکولار است . سکولار چه میگوید؟ میگوید «هرکسی میخواهد دیندار باشد برای خودش ، هرکسی میخواهد دیندار باشد برای خودش، هرکی هم نخواست باشد برای خودش و کسی مزاحم دیگری نشود و نباید بگوید که چرا فلان حرام را خوردی و چرا فلان حلال را انجام ندادی ».بعد هم آقای مکارم ادامه داد : در فضای مجازی ، چقدر مفاسد پیدا شد ؟ ما مخالف استفاده از تکنولوژی نیستیم ، اما چشم و گوش بسته نباید پیش رفت . با حاشیه ها مردم را سرگرم نکنید . مشکل مردم اقتصاد و معیشت است ؛ دم از خواسته ی مردم میزنید و میگویید خواسته ی مردم را باید اجابت کرد . اگر راست است واقعاً ، خب خواسته ی مردم این است که گرانی نباشد ؛ خواسته ی مردم این است که بیکاری نباشد .ایجاد فرصت اشتغال برای جوان ها خواسته ی مردم است . نسبت به این حرفها یک کلمه حرف نمیزنند ، اما حالا فضای مجازی باز باشد و زنان هرجور می آیند بیرون آزاد باشند ، اینها را راحت بیان میکنند! . حضرت آیت الله نوری همدانی هم فرمودند : مسیر اشتباهی را در پیش گرفته اید ؛ مردم وعده های زیادی شنیدند ، اما ارزانی در سفره ی خود ندیدند ؛ به جای طرح اینگونه مسائل ، به مردم خدمت کنید .

در  پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای حسن علیزاده اقامه شد .

 

ajy5_img_5139.jpg

sof1_img_5157.jpg

u14r_img_5162.jpg

6c4v_img_5170.jpg

ljzz_img_5173.jpg

ky5h_img_5171.jpg

94r_img_5174.jpg

ee5l_img_5178.jpg

es8r_img_5242.jpg

y1sk_img_5179.jpg

800f_img_5188.jpg

8f3s_img_5194.jpg

khr1_img_5199.jpg

qoq9_img_5202.jpg

ecu1_img_5206.jpg

aa1o_img_5208.jpg

xlei_img_5218.jpg

cw9s_img_5220.jpg

lz2p_img_5226.jpg

03ck_img_5246.jpg

h04v_img_5255.jpg

72kt_img_5260.jpg

مطالب مرتبط