جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متن خطبه های نمازجمعه 13 بهمن 1396 شهرستان قائم شهر – خطیب : ابوالشهیدین آیت الله معلمی + فایل صوتی

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی الحمد لله رب العالمین الصلوه و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص)  و علی عترته و اهل بیته اجمعین. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «ثم انّکم ایها الضّالّون مکذبون/ لاکلون من شجرٍ من زقّوم/ فمالئون منها البطوهن/ فشاربون علیه من الحمیم/ فشربون شرب الهیم/ هذا نُزلُهم یوم الدین » نعوذ بالله پناه بر خدا که اگر از این دسته باشیم. باید تلاش کنیم از دسته مقابل که اصحاب یمین بودند باشیم. اصحاب یمین در ناز و نعمت بسر می‌بردن در عرصه محشر. درسایه لطف خداوند سایه لطیف و با طراوت بر آنها افکنده می‌شود. از بهترین میوه ها و از گواراترین چشمه ها برخوردارند. اما نقطه مقابلشان اصحاب شِمال اهل دوزخ با سختترین خطابهای تحقیر آمیز مواجه هستند. چه خطابی سنگین‌تر و سرکوب گرانه‌تر از این تعبیر ««ثم انّکم ایها الضّالّون »آنگاه به اصحاب شمال خطب می‌شود ای گمراهان، «المکذِّبون» علاوه بر اینکه گمراه بودید در گمراهی خود پافشاری داشتید و تکذیب حقایق می‌کردید. گاهی انسان نمی‌داند ولی سعی و تلاش می‌کند که بداند، جویای حقیقت شود. این انسان نجات یافته است. اگر انسان نداند و راهی برای شناخت نداشته باشد انوقت تکلیف بلابیان قبیح است. مواخذه بدون علم از جمله چیزهایی که قلمِ عذاب و کیفر را بر انسان بر می‌دارد است. اگر انسان حکمی را نمی‌دانست یا نشنیده بود و عمل کرد مواخذه نمی‌شود. اما وقتی که در برابر دعوت حق و پیغمبر خدا و در برابر آیات نورانی و موعظه صالحین قرار گرفت حد اقل باید یک احتمالی بدهد و اگر باورش نمی‌آمد برود تحقیق و جستجو کند تا به یک نتیجه ای برسد. « ثم انّکم ایها الضّالّون مکذبون» آنگاه به آنها خطاب می‌شود ای گمراهان، همان گمراهانی که ما در هر نماز واجب و مستحب دوبار بخدا پناه می‌بریم و از خدا می‌خواهیم که ما گمراه نباشیم. می‌گوییم «اهدناالصراط المستقیم/صراط الذین انعمت علیهم» راه آنانی که نعمتت را بر آنها ارزانی داشتی« غیر المغضوب علیهم ولاالضالین» نه راه آنانی که بر آنان غضب کردی و نه راه آنانی که گمراه شدند. حالا این همان گمراهان را خطاب می‌کند « ثم انّکم ایها الضّالّون مکذبون » ای گمراهان تکذیب می‌کردید وعده پیغمبر خدا و آمدن قیامت را. « لاکلون من شجرٍ من زقّوم » «شجر» در عرف عامه به معنای درخت است اما در لغت به معنای روییدنی از زمین اعم از گیاه یا بوته یا درخت.می‌خورید از بوته زقوم. زقوم در چند جای قرآن آمده و در هر جا که آمده به عنوان خوراکی اهل جهنم ذکر شده، گیاهی تلخ و بد بو و طعم در صحرای طحمه می‌روبد و شیره این گیاه اگر به بدن و پوست اثابت کند ورم می‌کند. یعنی آنقد مواد سمی دارد. کنایه از هر نوع غذای تنفر آمیز ایت. ابوجهل این آیه را مسخره می‌کرد و می‌گفت در منطقه ما که زقوم روییده نمی‌شود که به ما بخورانند.ابوجهل یک روزی در جمعی پرسید معنای «زَقّوم» را میدانید یعنی چه؟ یکی گفت اگر کره و خرما آمیخته شود می‌شود «زقوم». بعد ابوجهل کنیزش راصدا زد که کره و خرما بیاور. آن دو را با هم مخلوط کرد و گفت حالا ما «زقوم» می‌خوریم. با این تعبیرات آیات نورانی قرآن را مسخره می‌کرد. «لاکلون من شجرٍ زقّوم » ما اگردر دنیا گیاه مصموم را بخوریم می‌میریم ولی خوراکی اهل جهنم آنها را نابود نمی‌کند بلکه در شکنجه نگهمیدارد، می‌خورند و رنج می‌برند و سیر نمی‌شوند. «فمالئون منها البطوهن» شکم را از او پر می‌کنند. «فشاربون علیه من الحمیم» پشت سر خوردن زقوم «حمیم» می‌آشامند. « فشربون شرب الهیم» «هیم» یک نوع بیماری است که شتر به آن مبتلا می‌شود که آب فراوان می‌خورد و هر چه بخورد سیر نمی‌شود. اهل جهنم همچین حالتی پیدا می‌کنند. آنهایی که در دنیا حریص بودند به دنیا و در دنیا حلال و حرامنشناخته بودند و شکم را از مال حرام پر می‌کردند نعوذبالله پناه بر خدا باید منتظر چنین صحنه هایی در آینده باشند. « هذا نُزلُهم یوم الدین » این تازه آغاز کار است. «نُزُل» در اصطلاح و ادبیات عربی «پیش پذیرایی» گفته می‌شود. بدانیم که آن روز، روز جزا و پاداش است. هر چه که به انسان داده می‌شود نتیجه عمل انسان است. عذاب را انسان با اراده و به دست خود، برای خود فراهم می‌سازد. در یک روایتی عثمان ابن عیسی از امام صادق «ع» نقل می‌کند: مردی از امام صادق «ع» پرسید: به یک نفس آب خوردن اشکال دارد؟ آقا فرمود نخیر، هر کسی اشتها دارد یک نفس آب بخورد اشکالی ندارد ولی بهتر است آب خوردن را سه قسمت کند. آن مرد گفت: مردم می‌گویند یک نفس آب خوردن «شُرب الهیم» است، امام صادق «ع» فرمود: خلاف گفتند، شرب هیم آن است که موقع آشامیدن نام خدا را به زبان نیاورده باشد. یعنی مومن موقع آشامیدن نام خدا را به زبان می‌آورد، و همینطور موقع خوردن. و وقتی اتمام کردی الحمدلله رب العالمین.تا آنی و لحظه ای انسان از یاد خدا غافل نشود. غفلت از یاد خدا انسان را به ورطه گناه و معصیت می‌کشاند اما یاد خداست که بازدارندگی ایجاد می‌کند و انسان را پای علم تقوا نگهمیدارد و پاکدامنی و پرهیز از گناه و انجام واجبات در سایه یاد خدا. خدایا به خودت پناه می‌آوریم و از درگاه با عظمتت طلب رحمت و رضوان و مغفرت داریم. هم ما را بیامرز و هم گذشتگان ما غرق رحمت بفرما. حوائج مشروعه مومنین را الها به کرمت روا بگردان. بیماران را شفا مرحمت بفرما.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قل هوالله الحد ؛ الله الصمد ؛  لم یلد و لم یولد ؛ ولم یکن له کفواً احد}}

پایان خطبه اول//

 

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

بار دیگر خود و همه ی شما برادران و خواهران را تأکید و سفارش به رعایت موازین تقوا میکنم ، که ملاحظه ی خدای رحمان در هر قضیه و در هر کار لازم است. غفلت از یاد خدا ، آنی و لحظه ای ، اساس گرفتاری انسان می شود . ولی به یاد خدا بودن ، انسان را نگه دار است و دستمایه ی انسان برای نجات از گرفتاری های دنیا و آخرت است.خدایا در این مسیر ما را یاری بفرما و ما را از وسوسه های نفسانی و ابلیسی محفوظ بدار.

خب مستحضرید که در ایام دهه مبارکه فجر قرار داریم . یعنی سالگرد ایام الله بزرگ 12 بهمن که دیروز بود و پشت سر گذاشتیم و بیست و دوی بهمن را که پیش رو داریم . چرا یوم الله گفته اند؟ بارها عرض کردم و جای دیگر هم فراوان گفته شده و شنیده اید . ولی باد تکرار شود تا غفلت نکنیم . بخشی از وصیت امام را هم میخواهم بخوانم که همین یوم الله را اشاره دارد.

یوم الله یعنی روزی که خدا قدرت خود را نشان داد ؛ چون واقعاً در شرایط سیاسی-اجتماعی آن ایام ، هیچ کسی احتمال نمیداد که روزی برسد امام برگردد به وطن ! ؛ تازه به صورت عادی ، به صورت یک نفر سفر کرده برگردد به وطن! ؛ چنین چیزی را محتمل نمیدانستند ؛ طلبه هایی که به درس امام می رفتند را ملامت و سرزنش می کردند که مثلاً شما پُل پشت سر را ویران کردید و مگر بنای برگشتن به ایران را ندارید؟ . بحث ولایت فقیه امام را آنهایی که محترمانه حرف می زدند ،نعوذبالله میگفتند: این حرف ها حرف های آرمانی و خیالی است! ؛ که مگر امکان دارد نظام شاهنشاهی ساقط بشود و یک فقیه و یک مجتهد برود جای او اداره ی امور کشور را به دست بگیرد ؟! ؛ آن ها این حرف ها را خیال بافی معرفی میکردند نعوذبالله. اما خدا را شکر که خدای رحمان ، وعده ی خود را که نصرت به مومنین مخلص و کسانی است که خالصاً لوجه الله ، جهاد در راه او داشته باشند محقق کرد.

واقعاً یک چیزی که در جامعه ی ما جایش خالی است ، وصیت نامه ی امام رحمه الله است.وصیت نامه ای که در سی و شش صفحه ی آ چهار ، امام به خط خود نوشته است.حقیقتاً دولتِ در خطّ امام باید هر ساله اهتمام بورزد ، با استفاده از همین فرصت دهه ی فجر ؛ چرا وصیت نامه ی امام گسترده توزیع نمیشود؟ ؛ چرا همه گان در جریان وصیت نامه ی امام قرار نمیگیرند؟ . پریروز در مرقد امام راحل ، رئیس جمهور حرف هایی زد که این حرفهایش تشکر دارد واقعاً که امام به ما آموخت مقاومت را  و روی پای خود ایستادن را. آفرین ؛ ما هم همین ها را می خواستیم از شما و ای کاش همیشه همینگونه سخن بگویید. نَوه ی امام ، حاج سید علی آقا هم خیلی زیبا از مقام معظم رهبری دفاع کرد که حرف بسیار خوبی است .بخدا قسم ما همیشه توقعمان همین بوده . همینگونه اگر سخن بگویید دستتان را می بوسیم .

اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی که دستاورد میلیونها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاوید آن و آسیب دیدگان عزیز، این شهیدان زنده است و مورد امید میلیونها مسلمانان و مستضعفان جهان است، به قدری است که ارزیابی آن از عهده قلم و بیان والاتر و برتر است. اینجانب، روح الله موسوی خمینی که از کرم عظیم خداوند متعال با همه خطایا مأیوس نیستم و زاد راه پرخطرم همان دلبستگی به کرم کریم مطلق است، به عنوان یک نفر طلبه حقیر که همچون دیگر برادران ایمانی امید به این انقلاب و بقای دستاوردهای آن و به ثمر رسیدن هرچه بیشتر آن دارم، به عنوان وصیت به نسل حاضر و نسلهای عزیز آینده مطالبی هر چند تکراری عرض می‌نمایم. و از خداوند بخشاینده می‌خواهم که خلوص نیت در این تذکرات عنایت فرماید ..

امام نمیگوید من کردم این کارها را . خدا میداند و خلق خدا میدانند اگر امام نبود ملت یکپارچه نمیشد . به والله ، قسم جلاله ، سال اول پیروزی انقلاب ، رفته بودم برای حج ، مدینه تصادفاً جایی که ما را اسکان داده بودند ، منزل یک نفر فرهنگی رئیس دبیرستانی در مدینه بود که خانه اش را به زوّار ایرانی اجاره داده بود . وقتی متوجه شد آن فرد که ما به عربی میتوانیم سخن بگوییم ، می آمد مینشست با هم صحبت کنیم . من به او گفته بودم اینجا سرزمین وحی است ، سرزمنی نزول قرآن است ، چرا باید آمریکایی ها اینجا تسلط داشته باشند؟ او برگشت و گفت که خب چه کار کنیم؟ چه اری از دست ما بر می آید؟گفتم همان کاری را که مردم ایران کردند شما هم بکنید . خدا شاهد است برگشت و گفت اینقدر به خودتان نبالید ، اگر نبود امام روح الله ، شما همان بودید که زیر سلطه ی پهلوی زندگی میکردید.من هم دیگر ماندم چون جوابی نداشتم به او بگویم . گفت که ما کسی را اینچنین نداریم . بعد من هم برگشتم گفتم که این شخصیت انحصاری نیست که مال تنها ایرانی ها باشد . امام شخصیت اسلامی است و مال ملت اسلام است ، شما هم از او پیوری کنید . گفت که نه نمیشود ، ما باید یک رهبر عرب داشته باشیم . اما حالا اخلاص امام را ببنید. امام میگوید مردم ، مردم انقلاب کردند . با اینکه خودش مردم را به حرکت درآورد.

۱) ما می‌دانیم که این انقلاب بزرگ که دست جهانخواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد، با تأییدات غیبی الهی پیروز گردید. اگر نبود دست توانای خداوند امکان نداشت یک جمعیت ۳۶ میلیونی با آن تبلیغات ضداسلامی و ضد روحانی خصوص در این صد سال اخیر و با آن تفرقه افکنیهای بیحساب قلمداران و زبان مُزدان در مطبوعات و سخنرانیها و مجالس و محافل ضداسلامی و ضدملی به صورت ملیّت، و آنهمه شعرها و بذله گوییها، و آنهمه مراکز عیاشی و فحشا و قمار و مسکرات و مواد مخدره که همه و همه برای کشیدن نسل جوان فعال که باید در راه پیشرفت و تعالی و ترقی میهن عزیز خود فعالیت نمایند، به فساد و بی‌تفاوتی در پیشامدهای خائنانه، که به دست شاه فاسد و پدر بی‌فرهنگش و دولتها و مجالس فرمایشی که از طرف سفارتخانه‌های قدرتمندان بر ملت تحمیل می‌شد، و از همه بدتر وضع دانشگاهها و دبیرستانها و مراکز آموزشی که مقدرات کشور به دست آنان سپرده می‌شد، با به کار گرفتن معلمان و استادان غربزده یا شرقزده صد‌درصد مخالف اسلام و فرهنگ اسلامی بلکه ملی صحیح، با نام «ملیت» و «ملی گرایی»، گرچه در بین آنان مردانی متعهد و دلسوز بودند، لکن با اقلیت فاحش آنان و در تنگنا قرار دادنشان کار مثبتی نمی‌توانستند انجام دهند و با اینهمه و دهها مسائل دیگر، از آن جمله به انزوا و عزلت کشیدن روحانیان و با قدرت تبلیغاتْ به انحراف فکری کشیدن بسیاری از آنان، ممکن نبود این ملت با این وضعیت یکپارچه قیام کنند و در سرتاسر کشور با ایده واحد و فریاد «الله اکبر» و فداکاریهای حیرت‌آور و معجزه آسا تمام قدرتهای داخل و خارج را کنار زده و خودْ مقدرات کشور را به دست گیرد. بنابراین شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلابها جدا است: هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام. و تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارتزده عنایت شده است .

دست توانای خداوند است که می گوییم دوازده بهمن ، و بیست و دوی بهمن یوم الله است ، یعنی روزی که خداوند قدرت نمایی کرد .

ینجانب که نفسهای آخر عمر را می‌کشم به حسب وظیفه، شطری از [شطر یعنی مقداری] آنچه در حفظ و بقای این ودیعه الهی دخالت دارد و شطری از موانع و خطرهایی که آن را تهدید می‌کنند، برای نسل حاضر و نسلهای آینده عرض می‌کنم و توفیق و تأیید همگان را از درگاه پروردگار عالمیان خواهانم.

طولانی است ؛ خب این وصیت نامه را اگر مومنین داشته باشند و سر فرصت بخش هایی از این وصیت نامه را بخوانند ، قطعاً مفید است ، در هر صورت هرساله این ایام فرصتی است برای بازنگری که هدف امام و انقلاب چه بود و الآن کجای کار هستیم ؛ و اگر واقعاً میبینیم مدیران و مسئولان ما در مسیر انقلاب و مسیر وصیت امام حرکت میکنند کمک و حمایت و تقویت کنیم و اگر خدای نکرده جایی ببینیم از آن خط امام ، گاهی خواسته و گاهی ناخواسته دارد فاصله ایجاد میشود ، آن جاها را تذکر بدهیم . امر به معروف و نهی از منکر کنیم . اگر یک تذکری یک فردی جایی داد ، حالا دیگری بگوید بله این حرف درست بود ، ولی جایش اینجا نبود. جایش کجا بود پس؟ در  جامعه باید ببینیم چه میگذرد و مردم بدانند چه میگذرد تا مردم آگاهی و بصیرتشان افزایش پیدا بکند. گاهی ما ممکن است بخواهیم به بهانه این که ملاحظه ی همدیگر را بکنیم سکوت میکنیم. خدا میداند امام غیر از خدا دیگری را ملاحظه نمیکرد و غیر از موازین دین خدا دیگری را ملاحظه نمیکرد.اگر ما هم عادت کنیم حق را و خدا را ، و تواصی به حق داشته باشیم ، قطعاً پیامدهایی هم دارد ، باید صبر پیشه کنیم و اگر توقع باشد که همیشه برایمان تعریف کنند و تشویقمان کنند  نمیتوانیم تواصی به حق داشته باشیم.

شرایط دنیا را ببینید. داعش در سوریه و عراق برای شکستن مقاومت و برای  اینکه اسرائیل جان تازه بگیرد برای تعدیات و تجاوزات دست به ایجاد نا امنی زدند.از اول شعار اسرائیل این بود: مِن النّیل اِلی الفرات ؛نیل رودخانه ای است در مصر و فرات رودخانه ای است در عراق ؛ یعنی میگویند اینها مال ما هست و باید ما حیطه ی قلمرو خود را توسعه بدهیم. ولی انقلاب اسلامی آمد سر راه توسعه ی اسرائیل غاصب مانع ایجاد کرده است . مقاومت آفریده است.  برای شکستن مقاومت سوریه را ناامن کردند . به قول خودشان بشار اسد را بردارند و یک مهره ی آمریکایی سر جایش بگذارند تا اسرائیل دلگرم بشود . عراق را هم ابتداءً خیال میکردند اگر انتخابات برگزار شود با رأی مردم یک آمریکایی رأی می آورد ولی غافل بودند که در عراق اکثریت با شیعیان بوده ، آنجا رو دست خوردند در عراق ؛ با رأی مردم یک عنصر شیعی آمده سر کار. و الآن هم که  قبلاً شنیده بودید که آمریکایی ها داعش را دارند از سوریه بیرون میبرند ، کجا بردند؟ الآن نشاندند در افغانسات که ظرف دو ماه ، بالای پنج ، شش انفجار سنگین و کشتن آدم های بی گناه ایجاد کردند. مقام معظم رهبری هم سه شنبه قبل از شروع درس خارج با اشاره به این کشتار مردم در افغانستان در پی اعمال تروریستی فرموده بودند:دستهایی که داعش را ایجاد کرد به دنبال انتقال آن به افغانستان است .آنچه امروز برای آمریکا در درجه ی اول قرار دارد این است که منطقه روی آرامش نبیند ؛ دولت ها و ملت های این منطقه به خودشان مشغول باشند تا به فکر معارضه با عامل خبیث استکبار در منطقه  یعنی صهیونسیت نیافتند.و دیگر  این که آمریکا حضورش را در این منطقه توجیه کند ؛ حالا آدم های بلانسبت ،بزدل ، زبون ، میگویند خب آمریکا این است دیگر  ، نمیشود با او در افتاد ، پس یک جور با او کنار بیاییم. امام با دست خالی با آمریکایی ها در افتاده بود . موقعی که آمریکایی ها پشت صدام و بعثیون ایستاده بودند ، آن جنگ تمام عیار را علیه ما ایجاد کرده بودند ، ما برای وارد کردن سیم خاردار مشکل داشتیم . این شعار و دروغ نیست . این یک حقیقتی است که سیم خاردار را اجازه نمیدادند وارد کشور بشود ، میگفتند چون استفاده ی دوگانه دارد ؛ هم نظامی و هم غیر نظامی ؛ ایران حق ندارد ابزار نظامی وارد کند . ولی به بعثی ها میراژ آمریکایی و فرانسوی میدادند. سلاح شیمیایی میدادند ، ولی ایران حق نداشت سیم خاردار وارد کند . از آن شرایط ما عبور کردیم . ما توانمندیم . بعضی ها که شخصاً ناتوانند ، ملت را به ناتوانی متهم میکنند . نه ؛ هم ملت ایران توانمند است و هم جوانان تحصیلکرده ی ایران بحمدالله . نو آوری ها و فنّاوری ها و این همه پیشرفت ها در صنایع موشکی که داریم را چرا در صنایع عادی غیر نظامی نداریم ؟ برای خاطر اینکه آن مدیریت و آن استقامت و پایداری و آن تثبیتی که آنجا بود ، متأسفانه در صنایع غیرنظامی متأسفانه نداریم. هرچهار سال یا حداکثر هر هشت سال دولتی عوض بشود و مدیریت و سلیقه ها عوض بشود . طبعاً در سایه ی تزلزل مدیریت،موفقیت در صنایع غیرنظامی کمتر خواهد بود . اما معذلک میتوانیم . به یک شرط ؛ امام در همین وصیت نامه هم میفرماید : شرط دوام و بقای انقلاب، همان شرط حدوث انقلاب است . حدوث انقلاب از آرمانهای اسلامی ، اعتقاد ، اندیشه ، هماهنگی ، و همدلی . خب امام نیفرمود که گوش کردن جامعه از من . اما ما میفهمیم که در سایه ی اطاعت از امام ، ملت انسجام پیدا کرد و هماهنگ شده بود . الآن هم جانشین خلف امام ، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای نو آوری ها و فنّاوری ها و این همه پیشرفت ها در صنایع موشکی که داریم را چرا در صنایع عادی غیر نظامی نداریم ؟ برای خاطر اینکه آن مدیریت و آن استقامت و پایداری و آن تثبیتی که آنجا بود ، متأسفانه در صنایع غیرنظامی نداریم. هر چهار سال یا نهایتاً هر هشت سال دولت عوض بشود و مدیریت ها و سلیقه ها عوض بشود ؛ طبعاً در سایه ی تزلزل در مدیریت ، موفقیت در صنایع غیرنظامی کمتر خواهد بود . اما معذلک میتوانیم . به یک شرط ؛ که امام در همین وصیت نامه هم میفرماید: شرط دوام و بقاء انقلاب همان شرط حدوث انقلاب است که آرمانهای اسلامی ، اعتقاد ، اندیشه ، هماهنگی و همدلی بوده است.خب امام نمیفرمود که گوش کردن جامعه و مردم از من . اما ما میفهمیم که در سایه ی اطاعت از امام ، ملت انسجام پیدا کرد و هماهنگ شده بود . الآن هم جانشین و خلف صالح امام ، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ؛ اگر دولت و ملت ، همدل و همصدا ، خالصانه و صمیمانه و صادقانه ، دیگر  بهانه در نیاورند و دیگر زاویه ای ایجاد نکند و پیش برویم ، خدا میداند که خداوند آنگونه ای که ، احتمالش را نمیدهیم یاری میکند.این وعده ی حق الهی ست ؛ فرمود که اگر  تقوا باشد ، اگر ایمان باشد ، یرزقه مِن حیث لا یحتسب . و بیرون رفتن از مشکلات ، که یجعل له مخرجا .

اینها همه وعده ی حق الهی است . به شرطی که انسان دل به عوامل بیگانه و دشمن نبندد و دل به خدا ببندد.اطاعت از ولی امر داشته باشد . خدای رحمان یاری و کمک میفرماید.

امروز روز فناوری فضایی و سالروز لغو امتیاز خرید و فروش تنباکو از شرکت رژی انگلیسی ، به فتوای میرزای شیرازی ، چیزی حدود صد و سی و چند سال قبل ، انگلستان ، کِشت و برداشت و خرید و فروش توتون را در  انحصار خودش گرفته بود . میرزای شیرازی هم فتوا داده بود: استفاده ی از توتون و تنباکو بِأیّ نحوٍ کان حرام ؛ و آن شرکت که در حال سرمایه گذاری بود شکست خورد در ایران . از همان وقت فهمیدند اعتقادات مردم ایران ، باورهای مردم ایران اثرگذار است و در صدد تخریب باور ها و ایجاد فاصله بین مردم و مرجعیت و ولایت امر برآمده بودند . تا الآن هم تلاش میکنند ، ولی به خواست خدای رحمان این آرزو را که ایجاد فاصله کنند به گور خواهند برد. یکشنبه 15 بهمن ماه سالروز تأسیس دولت موقت قبل از 22 بهمن . هنوز 22 بهمن نرسیده بود امام فرمود دولت تعیین میکنم.من به دهن این دولت میزنم . دولت بختیار.چون ملت مرا میخواهد . یعنی انقلاب را میخواهد.با یک جرأت و شهامت بالا امام تصمیمش را گرفت ، آنها هم اعلام حکومت نظامی کرده بودند . برای اینکه کار را یکسره کنند و امام را بردارند و به نقطه ی نا معلومی ببرند . ولی امام فرمان داد که این اعلام حکومت نظامی غیر قانونی است . بریزید به خیابان ها . مردم هم ریختند به خیابان ها. پنجشنبه هم سالروز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است . روز اعلام همبستگی همافران با امام و انقلاب در محل استقرار امام راحل داخل مدرسه ای در تهران بود . امیدواریم که امسال با این حوادثی را که پشت سر گذاشتیم ، مصمم ، جدی ، حضوری پرمعنا و باشکوه داشته باشیم  ، پاسخی باشد به استکبار و همه ی عوامل استکبار در منطقه ، داخلی و خارجی ؛ چشم دشمن کور ، و دوستان در اقصی نقاط عالم دلشان شاد ، از حضور ملّت ؛ خیلی دارند زمینه سازی میکنند برای اینکه برجام مجدداً مذاکره بشود و مجدداً امتیاز بگیرند . مثل اینکه مزه افتاد زیر دندان آمریکایی ها انگلیسی ها حتی اسرائیلی ها .آنها خیال میکنند یک قدری فشار آورده بودند و یک امتیازاتی گرفتند ، حالا باز فشار بیاورند ، امتیاز دوم را کسب کنند. ولی حضور سنگین شما چنان مشتی بر سینه ی دشمن خواهد زد ، برای همیشه ان شاءلله شرّش از سر ملّت کوتاه بشود.

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

مومنین دوستان ، خانواده های نیازمند متأسفانه فراوان درایم ، مخصوصاً سر قضیه ی ازدواج ، بعضی از خانواده ها مشکل دارند . برای تهیه ی جهیزیه .اگر به یک نفر ، به دو نفر یا ده نفر آدم بگوید شما کمک بکنید ، شاید یک بار، دو بار ، خسته بشوند سخت بیاید بر آنها . اما واقعاً ید الله مع الجماعه . اگر یک هیئت امنای 10 – 15 نفره ای تشکیل بشود از خود مومنین ، از قشرهای مختلف ، از کسبه ی بازار ، از فرهنگیان شریف ؛ خودشان در جمع خودشان ؛ این موسسات خیریه هم که وجود دارد در داخل شهر ، اینها را هم بیاورند منسجم بکنند . و بعد ، جامعه ببیند که یک صندوقی و یک افراد امین و خوشنامی وسط کار هستند ، قطعاً کمک میکنند هر یک نفر فرض کنید از باب مثال ماهی ده هزار تومان اگر کمک بکند ، آنوقت میبینید سرجمع یک کمک سنگینی میشود برای این خانواده هایی که برای امر ازدواج مشکل دارند . و اگر آن جمعیت درست بشود ، حتی برای مشاوره و برای کمک کردن خانواده ها در تصمیم گیری ها برای ازدواج هم میتوانند کمک کنند . امیدواریم حالا به موقع دعوت کنیم و هرکسی  آمادگی دارد برای حضور در این عرصه ، اصامی شان را بگیریم تا بتوانیم یک همچون صندوق و جمعیت و هیئت امنایی را از خود مومنین تشکیل بدهیم.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر/ ان الانسان لفی خسر/ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات/ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//

مطالب مرتبط