جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نمازجمعه 29 مرداد 1395 قائم شهر – آیت الله معلمی

IMG_8014

خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…
اوصیکم و نفسی عباد الله بتقواالله ؛ بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران نمازگزار را به تقوای الهی ، به پرهیز از معصیت ؛ به انجام واجبات و اطاعت از دستور دین خدا تأکید و سفارش دارم . از برادر عزیزمان جناب دکتر رحمانی ، ریاست محترم دانشگاه پیام نور شهرستان که بیاناتی داشتند قبل از خطبه ها تشکر دارم .

امروز سالروز اعلام آتش بس از سوی دبیر کل سازمان ملل در جنگ عراق علیه ایران در سال 67 است. سازمان ملل قطعنامه صادر میکرد که شما دست از جنگ بکشید ، اما نمیگفت کدام طرف آغازگر جنگ بوده . کدام طرف آتش جنگ را شعله ور می ساخت . اینها را ذکر نمیکردند ؛ چرا؟ برای خاطر اینکه خود قدرت های بزرگ تحریک کرده بودند صدام عفلقی را . امکانات در اختیارش گذاشته بودند . بدون معرفی متجاوز می خواستند جنگ خاتمه پیدا کند . البته خدای رحمان این ملت مظلوم را یاری کرد ؛ قدرت های بزرگ و کوچک عالم که پشت صدام ایستادند ، به هیچیک از اهدافشان خوشبختانه نرسیدند . این ملت را آسیب زدند ، اما این ملت روز پای خود مقاوم و استوار ایستاد . خدایا عزت این ملت را محفوظ و مستدام بدار.

فردا سالروز بزرگداشت علامه بزرگ ، مرحوم مجلسی ، صاحب کتاب های فراوان ، از جمله ی آنها بحار الأنوار . که واقعاً خدمت بزرگی به مکتب اهل بیت برای حفظ میراث بزرگ ، تُراث عظیم علمی ، انجام داد. همچنین سالروز درگذشت مرحوم آیت الله آقا شیخ عبدالکریم حائری ، مؤسس حوزه ی بزرگ و مهم علمیه ی قم در 82 سال قبل دار دنیا را وداع گفته بود . درود خدا به ارواح همه ی عالمان عامل . یکشنبه سالروز آتش سوزی مسجد الأقصیبخ دست صهیونیست ها در سال 1369 ، بخشی و قسمتی از مسجد الأقصی را به آتش کشیده بودند . {{  وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ}} آیه ی قرآن است . کیست ظالم تر از کسی که از ورود مردم ، بندگان خدا به مسجد مانع بشود؟ {{  وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ }} از اینکه بندگان خدا بیایند وارد مسجد بشوند ، یاد خدا را اقامه کنند مانع میشوند ؛ چه کسی از آنها ظالم تر ، {{  وَسَعَى فِی خَرَابِهَا}} سعی در خرابی مسجد و خانه ی خدا دارند ، {{  أُولَئِکَ مَا کَانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوهَا إِلاَّ خَائِفِینَ }} ظالمین نباید راحت و با خیال آسوده وارد مسجد خانه ی خدا بشوند ؛ {{لهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ}} باید در دنیا خواری و ذلت ببینند . {{  وَلَهُمْ فِی الآخِرَهِ عَذَابٌ عَظِیمٌ}} اگر در برابر تجاوزات اسرائیل غاصب و صهیونیست ، از آغاز تشکیل این نظام غاصبانه ، نظام جعلی ، که امام راحل فریاد داشت ، حق داشت و بر اساس رهنمود قرآن احساس وظیفه میکرد .
همچنین یکشنبه سالروز صنعت دفاعی است ؛ جنگ تحمیلی را که علیه این ملت آغاز کرده بودند ، امیدوار بودند پیش ببرند ؛ ولی هرچند این جنگ گرفتاری فراوانی برای این ملت به بار آورد ، سرمایه های سنگین انسانی گرفت ، و در سایه ی این جنگ ، از جمله ثمراتی که این جنگ داشت ، بحمدالله رهبری نظام ، چه ایام امام و چه بعد از ارتحال امام ، دلسوزان نظام ، خوب دریافتند چگونه باید پیش بروند ف تا بتوانند دفاع کنند . امروزه از صنعتدفاعی ، از صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران ، استکبار جهانی سخت در هراس است ؛ و باید در همین هراس به قول شهید مظلوم بهشتی می فرمود که دشمنان از ما خشمگینند ، در همین خشم بمیرند . حالا استکبار جهانی سخت در هراس است از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران .

دوشنبه روز بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک . از خدمات همه ی پزشکان دلسوز ، و خدوم ، تشکر و تقدیر میکنیم . مقام معظم رهبری می فرمود : جامعه ی پزشکی در زندگی مردم جایگاه بسیار مهمی دارد و می توانند در پرتو رفتار صحیح با مردم ، منافع حقیقی خویش را بیش از پیش تأمین کنند . یک وقتی شاید تصور بشود منافع ، همین منافع مادی است . اگر علاوه بر تعرفه ی بیمارستان ، به قول عامیانه زیر میزی بگیرند ، مثلاً احساس کنند که منفعت بردند ؛ اما واقعاً این منفعت در شأن یک پزشک و طبیب نیست . شأن پزشک و طبیب که نجات بیمار است ، فراهم ساختن زمینه ی درمان و شفای بیمار است ، شأن بسیار بزرگ و ارزشمندی است ؛ اگر واقعاً این شأنیت حفظ بشود جایگاه پزشک بسیار جایگاه رفیع و منیع ، و خطیری است .

سُئِلَ امیرالمومنین فَقیلَ : إنَّ فِی القُرآنِ کُلَّ عِلمٍ إلاَّ الطِّبَّ؟ ؛ یک مردی آمده بود نزد امیرالمومنین گفت که یا ابالحسن ، قرآن همه چیز دارد ف یعنی بحث توحید و نبوت و معاد دارد ، تاریخ انبیا و امم دارد ، این آدم به امیرالمومنین گفت که : إنَّ فِی القُرآنِ کُلَّ عِلمٍ إلاَّ الطِّبَّ؟ ؛ چرا در قرآن آیاتی در مورد طب و طبابت نیامد؟ ؛ امیرالمومنین فرمود:  أما إنَّ فِی القُرآنِ لاَیَهً ؛ آگاه باش ، و بدان قرآن آیه ای دارد ،  تَجمَعُ الطِّبَّ کُلَّه ؛ این آیه ، تمام طبابت را ، یعنی تمام موازین و مقررات و قوانین طب را این آیه جمع کرده در خود . سپس آن آیه را تلاوت کرد :  وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ ؛ بخورید ، بیاشامید ، اما اسراف نکنید . پرخوری اساس بیماری است . اگر خوردن به اندازه ی نیاز جسم باشد ، دیگر در درون انسان ، غده ای تشکیل بشود و عوارضی پیدا بشود ، یا اصلاً اتفاق نمی افتد ، یا بسیار نادر خواهد بود . طبیب عجم وارد مدینه شده بود ؛ یک سالی مانده بود ، کسی به او مراجعه نکرده بود ؛ آمده بود پیش پیغمبر ، گله ، شکایت ، که من برای خدمت اصحاب آمد تا به اصحابت خدمت کنم . اما در طول این مدت کسی به من مراجعه نکرد . گله میکرد به این تصور که بی اعتنایی دارند به او . حضرت فرمود این قوم را عادتی است ، که تا احساس گرسنگی نکردند نمیخورند . و تا حس گرسنگی باقی است دست می کشند . طبیب برگشت و گفت که همین است راز و رمز  سلامتی . حضرت به او فهماند که اینها اگر به شما مراجعه نکردند ، دلیلش این بود که بیمار نشده بودند و به شما نیاز پیدا نکرده بودند ، نه که از شما ناراضی بودند .

سه شنبه آغاز هفته ی دولت ؛ هرساله هشتم شهریور که سالروز شهادت دولتمردان شهید ، رجایی و باهنر ، اسوه های ایثار و فداکاری بودند . من در یک گزارشی دیدم شهید رجایی ، که خب در یک مقطعی شده بود نخست وزیر ، رئیس جمهور که بود؟ بنی صدر ؛ شده بود نخست وزیر ، خودش اقدام کرد ، طبق مقررات حقوقی که نخست وزیر قبل از او می گرفت ، او برای خود یک چهارم ، یعنی مثلاً از باب مثال ، اگر بیست هزار تومان حقوق میگرفت نخست وزیر قبلی ، یا نخست وزیر زمان شاه ، ایشان آمد یک چهارم ، یعنی مثلاً بیست هزار تومان را تقسیم بر چهار کرد ، شده پنج هزار تومان و به آن قانع شده بود . اگر واقعاً در طول این مدت ، همچنان نامش ، یادش ، به خوبی و عظمت ماند ، بی جهت نبود . انسانی مخلص بود . دولتمردان انقلابی باید یک چنین ویژگی هایی داشته باشند ، برای خاطر اینکه سزاوار این ملت انقلابی ، و سزاوار آنهمه فداکاری و ایثار و شهادت طلبی ، این چیزها را اقضا میکند ؛ نه اینکه آدمی که اصلاً بوی جبهه و جنگ به مشامش نرسیده ، آمده شده مدیرعامل فلان صندوق ملی ، آنوقت حقوقش بشود بالای دویست میلیون تومان . بشود بالای صد میلیون تومان . اینها آدم های بی درد ، که اصلاً تناسبی با ملت دردمند ، ملت انقلابی و صبور ندارند . هرساله سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر که هشتم شهریور است ، جلوتر از یک هفته ی قبل ، به عنوان هفته ی دولت عنوان میشود . فرصتی است که دولت مردان ، یک نگاهی به گذشته بکنند ؛ خدماتی را انجام دادند ، موفقیت هایی داشتند ؛ احیاناً مشکلاتی را هم پیش رو داشتند ، موفقیت ها را تقویت کردن ، سعی در رفع مشکلات داشتن ، تا بتوانند خدمت بهتری به مردم خویش ، به ملت و رعیت خود داشته باشند .

اصلاً امیرالمومنین سلام الله علیه در مکاتباتش با فرمانداران خود ، با والیان ، از مردم تعبیر به رعیت میکند ، تعبیر به ناس نمیکند ، میدانید چرا؟ خطاب به حاکم میگوید یعنی تو حاکمی ، تو باید مراعات مردم را داشته باشی ، رعیت یعنی مراعات شده ؛ تو باید دلسوز مردم باشی ، تو باید خیرخواه مردم باشی ، مردم وقتی که مشکلات دولت را ببینند ، مردمی که واقعاً قانع اند ، همراهی دارند ، اما گاهی میبینید نه ؛ به جای اینکه یک پاسخ قانع کننده ی آرام به ارباب رجوع داده بشود ، مثلاً با یک تندی هایی رو به رو بشوند ؛ خب طبیعی است که آزردگی پیدا بکنند .

پنجشنبه روز کارمند ، که در داخل هفته ی دولت ، برای تکریم و تجلیل از کارمندان زحمتکش ، خدوم ، پیشبینی شده است .

این ایام یک نوار صوتی از مرحوم آقای منتظری پخش شده ؛ خب این سابقه هم داشت ، جلوتر هم رادیوی BBC پخشش کرده بود . خیلی ها می پرسند ، چیست این نوار صوتی که بر علیه امام و نظام صحبت شده بود در آن نوار صوتی ؛ و چه زمانی بوده این صحبت اصلاً؟ ؛ در قضیه ی مرصاد ، که منافقین و بعثی ها نامش را فروغ جاوید گذاشته بودند ، آنها منتظر بودند به اصطلاح جریان وابسته ی به نفاق از داخل ، بپیوندد ، به آن نیروهایی که از بیرون آمدند . همزمان شده بود عده ی زیادی از وابستگان به نفاق محکوم به اعدام بودند ؛ ولی نظام چند سال نگهشان داشت ، تا شاید توبه کنند ، متنبه کنند ، مشمول عفو بشوند ، و حکم اجرا نشود ؛ همین که خبر آغاز حمله در قضیه ی مرصاد پیش آمده بود ، در بعضی از زندان ها جریان نفاق که عواملشان محکوم بودند ، دست به شورش زده بودند ، که از زندان بیرون بیایند و داخل شهرها هم به اصطلاح شورش به پا کنند و به ظاهر بپیوندند به آنهایی که از بیرون ، از آغوش صدام آمده بودند ؛چند نفر از آنها که شرورتر بودند ، آنها را اعدام کرده بودند ؛ اعدام کردند ، در آن ایام ، همان جریان نفاق ، آنقدر در آقای منتظری تأثیرگذار بودند که ایشان یک صحبتی میکند ، و گله میکند از امام ، که چرا اجازه دادی ، چرا گذاشتی این جنایت اتفاق بیافتد ؟ . حالا آنهایی که محکوم به اعدام بودند ، یعنی حکم محکمه ، یعنی دادگاه اسلامی برای آنها آمده بود . حالا آنهایی که شانزده هزار نفر آدم های بی گناه حزب اللهی را ترور کرده بود جریان نفاق در داخل ، ولی آقای منتظری نیامده بود ترور کننده را محکوم کند . تروریست را محکوم کند . حالایی که تروریست در محکمه محکوم به اعدام شده ، حالا برای او دلسوزی کردن و بحث حقوق بشر را مطرح کردن . اینها سبب شده بود که امام راحل رضوان الله تعالی علیه ، در آن آخرین نامه ، در شِشِ یکِ شصت و هشت ، که برای آقای منتظری نوشت ، در همان نامه فرموده بود که دیگر برای من نامه ننویس ؛ خطاب به منتظری فرمود امام که : شما معتقدید لیبرال ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند ؛ تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلّحانه علیه نظام محکوم شدند ، شما آنها را به آلاف و الوف رساندید ؛ یعنی گفتی هزاران نفر را کشتند ، اینها تعداد بسیار معدودی بودند . میبینید چه خدمت ارزنده ای به استکبار کرده اید . ؛ امام در نامه ی خودش در ادامه چند تا نکته را تصریح کرد ، تأکید کرد امام در نامه : یک: سعی کنید افراد بیت را عوض کنید تا سهم امام به حلقوم منافقین نریزید .یعنی مردم به شما اعتماد میکنند سهم امام می آورند پیشت ؛ اما آنهایی که دور و برت هستند ، سهم امام را به حلقوم منافقین میریزند ؛ دو : نامه ها و سخنرانی های منافقین که به وسیله ی شما به رسانه ها داده میشود ، ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان و خونهای پاک شهیدان گردید ؛ امام فرمود:برای اینکه در قعر جهنم نسوزید ، خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید ، شاید خدا کمکتان کند و شما را بیامرزد ؛ بعد هم فرمود: از آنجا که ساده هستید ، سریعاً تحریک میشوید ، در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید.

حالا چرا این ایام مجدداً پخش کردند ، آیا بی ارتباط است به نشست سالانه ی منافقین در فرانسه ؟ آیا بی ارتباط است به حضور نماینده ی دولت پلید و شاهنشاهی سعودی در آن اجلاس منافقین ؟ . آیا بی ارتباط است با ملاقات محمود عباس در سرزمینهای اشغالی با مریم رجوی؟ در یک همچین شرایطی میبینید دوتا تیم برای ایجاد وحشت ، برای ترور اعزام شدند آمدند در کرمانشاه ،  دست قدرت الهی که از آستین سربازان گمنام امام زمان و با همکاری نیروی انتظامی قهرمان دستگیر شدند ، برخورد شده با اینها ، بعضی ها معدوم شدند ؛ و بعضیها هم زنده دستگیر شدند و اطلاعات خوبی هم از آنها به دست آمده . پروردگارا این عزیزان را و این نهادهای امنیتی و نظامی و انتظامی را مؤید و منصور بدار. در یک همچین شرایطی که هجمه ها از چندجانبه علیه جمهوری اسلامی داشت آغاز میشد ، یک چنین فایل صوتی از منتظری علیه امام و علیه نظام منتشر میشود . آیا همه ی علاقمندان به امام ، حق ندارند فریاد بزنند؟ حق ندارند تقاضای محاکمه ی منتشر کننده ی این فایل صوتی را خواستار بشوند از دستگاه محترم قضایی؟ که حتماً جا دارد مومنین مطالبه بکنند ، همه ی علاقمندان به نظام ، به امام ، به انقلاب ، و شهدا ، حق دارند محاکمه ی انتشار دهندگان این فایل صوتی را داشته باشند . شرایطی که در بیت مرحوم منتظری حاکم بود ، شبیه به همان شرایط ، امام جمعه ی قبلی اصفهان ، مرحوم آیت الله طاهری گرفتار بود . وقتی که استعفا کرده بود ، مقام معظم رهبری یک نامه ای برای ایشان نوشت . در این نامه بخشی از نامه این است: فرمود بلای گرفتاری در مشت اطرافیان نامطمئن موجب شد که یکی از یاران و شاگردان نزدیک امام ، در اواخر عمر آن یگانه ی زمان ، مترود ایشان واقع شود ، و او را از دخالت در امور سیاسی منع کند ؛ و باز اگر آن شخص به این تصمیم و اخطار حکیمانه ی استاد و مراد خود عمل میکرد ، یقیناً مشکلات بعدی را برای خود و کشور به وجود نمی آورد ؛ یعنی نفوذ بیگانگان در بیوت بزرگان ، همواره بود و خواهد بود . اما هوشیاری می طلبد ؛ که بیوت بزرگان هوشیار باشند و از نفوذ بیگانه پرهیز داشته باشند و دست رد به سینه ی بیگانگان زده باشند .

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.)))

نثار ارواح این عزیزان صلوات . دو خطبه چهلو پنج دقیقه طول کشید ف ولی شما حق دارید ، فضا گرم است ؛ خیّرین و مومنینی که واقعاً تمکّن دارند اگر محبت کنند کمک کنند که یک قدری دستگاه سردکننده ی بیشتر در این فضا تهیه بشود تا نمازگزاران یک قدری آسایش بیشتری داشته باشند ، قطعاً مورد عنایت و اجر الهی خواهد بود .

مطالب مرتبط