جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زندگی نامه ابوالشهیدین حضرت آیت الله معلمی امام جمعه شهرستان قائم شهر و عضوخبرگان رهبری

مشخصات کلی :
نام و نام خانوادگی : علی معلمی
مهم ترین اساتید درس خارج : حضرت امام خمینی (رضوان الله) ، مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی، حاج شیخ مجتبی لنکرانی ، راستی کاشانی ، مرحوم حاج سید عبدالله شیرازی، آیت الله حاج سید محمد شاهرودی و مرحوم آقا میرزا باقر زنجانی
مهم ترین آثار علمی : کتاب برآستان علی (ع) – جویباری برسرچشمه های زلال – مجموعه مقالات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی
فعالیت های علمی : تالیف ، تحقیق ، تفسیر قرآن ، تدریس و سخنرانی
مسئولیت های کنونی : نماینده مردم شریف مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان قائمشهر
مسئولیت های گذشته : مبلغ و مدرس حوزه- مسئول هیات پاکسازی دادگستری مازندران- مدیر و موسس سازمان تبلیغات اسلامی ساری- مدیر و موسس نهضت سواد آموزی- نماینده مجلس شورای اسلامی- نائب رئیس اول کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی- امام جمعه شهرستان جویبار
*تولد و دوران کودکی و تحصیلات مقدماتی
در تاریخ بیست و پنجم ماه رمضان المبارک سال ۱۳۶۲ هجری قمری،در کلاگرمحله جویبار در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشودند.
پدرگرامیشان مرحوم کربلایی شیخ غلام حسین و جدشان مرحوم میرزا محمود، هردو معلم قرآن و مکتب خانه دار بودند. این سنت حسنه در خانواده شان سابقه دار است ، بدین لحاظ شهرت و نام فامیلی ایشان را معلمی نهادند.
چون پدر محترمشان مکتب خانه دار و معلم قرآن بود و ایشان هم اولین پسر خانواده و مورد علاقه پدر بود ، طبعا در فضای مکتب خانه رشد و نمو یافت. تا دوازده سالگی نزد پدر به خواندن و نوشتن فارسی و آموختن قرآن پرداختند. بخشی از مقدمات ادبیات عرب را نیز نزد مرحوم شیخ ابوالقاسم منتظری فرا گرفتند.
در سال ۱۳۳۴ با دادن امتحان ورودی به کلاس چهارم دبستان سعدی جویبار وارد شدند و در امتحانات نهایی پایان دوره شش ساله ابتدایی، ایشان را نفر اول اعلام کردند.
*شروع تحصیلات حوزوی
تحصیل در حوزه را از مدرسه علمیه مرحوم حاج رضاخان ساری نزد مرحوم علامه حاج شیخ مصطفی صدوقی آغاز نمودند، بیش از دوسال از حضور و تحصیل نگذشته بود که پدر گرامیشان دوچاره بیماری گشتند و پس از چندی براثر همان بیماری پدر بزرگوارشان را از دست دادند . ایشان پس از هشت سال تحصیل در مدرسه علمیه حاج رضا خان ساری و حضور در محضر استیدی همچون حضرات آیات : حاج سیدرضا سعادت، حاج شیخ محمدتقی نظری و حاج شیخ عبدالوهاب خلدری حضور یافتند و در این مدت کتاب های شرح لمعه و مباحث الفاظ قوانین الاصول را به پایان رساندند.
پس از تحصیل در مدرسه علمیه ساری راهی حوزه علمیه نجف شدندو شش سال در آنجا بدون وقفه به تحصیل خود در تتمه سطح (رسائل، مکاسب، کفایه) را محضر حضرات آیات مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی، حاج شیخ مجتبی لنکرانی و راستی کاشانی گزراندند. سه سال هم در درس خارج حضرت امام خمینی (ره)، مرحوم حاج سید عبدالله شیرازی، آیت الله حاج سید محمد شاهرودی و مرحوم آقا میرزا باقر زنجانی حضور یافتند و در نهایت در قضیه تفسیراجباری ایرانیان در بهمن ماه سال ۱۳۵۰ از نجف به ایران برگشتند.
*حکم اجتهاد و تصدی امور حسبه
حضرت آیت الله معلمی در نهم ذی القعده سال هزار وسیصدو نود ویک هجری قمری مصادف با سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در سن ۲۶ سالگی حکم اجتهاد خویش را از حضرت آیت الله سیدعبدالله شیرازی دریافت نمودند.همچنین در بیست و دوم جمادی الاولی سال یک هزار و سیصدو نود و یک مصادف با (۱۳۴۸ هجری شمسی) در سن ۲۶ سالگی حکم اجتهاد دیگری از حضرت آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی دریافت نمودند.آیت الله علی معلمی همچنین حکم تصدی امور حسبه را از حضرت امام خمینی (رضوان الله) اخذ نمودند.
*حضور در دفاع مقدس
حضرت آیت الله علی معلمی «امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر و نماینده مردم شریف مازندران در مجلس خبرگان رهبری» پدر دو شهید بزرگوار بوده که یکی از فرزندان او به نام غلامعلی در مقابل دیدگانش در آب خروشان اروند پرپر شد و هنوز بعد از سالیان سال، پیکر پاکش مفقود است.فرزند عزیز دیگرشان به نام غلامرضا در روز هفتم محرم به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. آیت‌الله معلمی بارها برای سرکشی از رزمندگان به جبهه‌ها می‌رفتند.
*سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی
در دوره پنجم مجلس به نمایندگی مردم شریف شهرستان قائمشهر،سوادکوه و جویبار انتخاب شدند و عهده دار وظیفه نائب رئیس اول کمیسیون اصل نود مجلس شدند، همچنین مسئولیت چندین هیات تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایشان واگذار گردید . برحسب اعلام رسمی مرکز پژوهش های مجلس ، ایشان به عنوان فعال ترین نماینده مازندران معرفی گشتند. در همین دوره با پیگیری های مستمر، موفق به انجام اقدامات مهمی شدند که به برخی از آنان اشاره می کنیم:
۱- تاسیس مرکز تحقیقات بیماری های طیور در قائمشهر.
۲- به تصویب رساندن تاسیس شهرک صنعتی جویبار که فرصت اشتغال خوبی برای جوانان شده است.
۳- احداث بیمارستان عزیزی جویبار که با خودیاری اهالی ، خصوصا خانواده مرحوم حاج رمضان عزیزی،ساختمان آن بنا شد و با مساعدت وزارت بهداشت و درمان تجهیز و راه اندازی شده است.
۴- تبدیل بخش جویبار به شهرستان جویبار و تاسیس فرمانداری جویبار و بخشداری کیاکلا که هم زمان در یک جلسه به تصویب رسید.
*مسئولیت و کارهای اجرایی
– مبلغ و مدرس حوزه
– مسئول هیات پاکسازی دادگستری مازندران
– مدیر و موسس سازمان تبلیغات اسلامی ساری
– موسس حوزه علمیه خواهران الزهرا شهرستان قائمشهر
– مدیر و موسس نهضت سواد آموزی
– نماینده مردم شریف شهرستان قائمشهر،سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی
– نائب رئیس اول کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی
– امام جمعه شهرستان جویبار
– نماینده مردم شریف مازندران در مجلس خبرگان رهبری
– رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائمشهر

مطالب مرتبط