اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحمن رحیم ؛ الحمد لله رب العالمین ، نحمده و نستعینه ، و نستغفره و نتوکل علیه ؛ اللهم صل و سلّم علی حبیبک و صفیّک ، سیدنا و مولانا اباالقاسمم المصطفی محمد. و صل و سلم علی علیٍّ امیرالمومنین و علی فاطمه الزهرا سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین سید العابدین و محمدِ بن علیٍ الباقر و جعفرِ بن محمدٍ الصادق و موسیَ بن جعفرٍ الکاظم و علیِ بن موسی الرضا المرتضی و محمدِ بن علیٍ التقی و علیِ بن محمدالنقی و الحسنِ بن علیٍ العسگری و الخلف القائم المهدی . حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک ، صلاهً کثیرهً دائمه ، متواصلهً مترادفه ، کأفضل ما صلّیتَ علی احدٍ من اولیائک .
مجدداً خودم و همه ی شما عزیزان نمازگزار ظهر جمعه را به تقوای الهی ، به دوری از معاصی و گناهان سفارش میکنم.
جا دارد تشکر کنیم از حضور آقای دکتر امام زاده و دوستانشان ، خدّام الرضا در جمع نمازگزاران جمعه ی امروز ما ، و خداوند ان شاءالله این عزیزان و همه ی ما را از خدام اهل بیت و خدام امام رضا «ع» قرار بدهند ان شاءلله. روز دوشنبه پنجم ذی القعده روز تجلیل از امام زاده ها است . فلسفه ی تجلیل از امام زاده ها و تکریم از آنها ، فقط به این جهت نیست که آنها ذریه ی اهل بیت هستند ، البته این دلیل بسیار مهمی است و ذریه ی اهل بیت باید تکریم بشوند ، بله ؛ اما این تنها دلیل نیست و دلایل دیگری دارد . یکی از ادلّه ی مهمی که آنها باید مورد تکریم قرار بگیرند فضیلت و علم آنهاست . خیلی از این امام زاده ها دارای فضائل علمی بسیاری هستند ، فقیه و محدّث هستند . صاحبان علم ، صاحبان درجات و رتبه هایی هستند طبق کلام الله مجید .تجلیل اینها مثل سید عبدالعظیم حسنی ، که ایشان از محدثین و فقها است ، و نزدیک 355 روایت اهل بیت را ایشان نقل فرمودند . یا همین حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها که نقل کردیم ، و خیلی از امام زاده ها از این جهت که صاحبان علم هستند مورد تجلیل قرار میگیرند . یک جهت هم این است که آنها کسانی هستند که مورد مدح امامان معصوم قرار گرفتند . روایات متعددی پیرامون مدح اینها رسیده است . مثلاً همین امامزاده سید عبدالعظمی حسنی که با چهار واسطه به امام حسن مجتبی میرسد ، در روایت وارد شده که هرکسی که ایشان را زیارت کند ، انگار که امام حسین را در کربلا زیارت کرده است . و لذا شهر ری را کربلای ایران میدانند . این روایت هایی که از اهل بیت در محد این امام زاده ها آمده ، این خودش دلیل ویژه ای است برای تکریم این ها ، برای تجلیل اینها ؛غیر از اینکه آنها از ذریه ی رسول خدا هستند .
دلیل دیگری که باز وجود دارد برای تجلیل از اینها ، ولایتمداری اینها است . ای نکته ی مهمی است . از امام زاده ها ، از قمر بنی هاشم ابالفضل العباس و زینب کبری سلام الله علیها که فدایی ولات امام زمان خود شده اند ، تا حضرت معصومه ، تا همه ی امام زاده هایی که به خاطر امام رضا از مدینه کوچ کردند برای همراهی با امام زمانشان آمدند و به اقصی نقاط این مملکت در زمان مأمون عباسی ، مأموران عباسی آنها را به شهادت رساندند.این شهادت برای آنها این کرامت را آورده که مردم از آنها تجلیل میکنند .
از این فرصت من استفاده کنم . یکی از این امام زاده های واجب التعظیم و واجب التکریم امام زاده یوسف رضای قائم شهر است ؛ اسناد و مدارکی وجود دارد ، که این امام زاده امام زاده بلافصل است ؛ قطعاً یکی از امام زاده های نزدیک به اما رضا است و در برخی از نقل ها به همراه امام رضا وارد ایران شد و برای تبلیغ به همراه خواهرش به مازندران و قائم شهر آمد و اینجا مأمون عباسی او را به شهادت رساند.بر اساس بعضی از نقل ها ، که مثلاً در سفرنامه ی ناصرالدین شاه قاجار آمده است : «به علی آباد رسیدیم ، آنجا امام زاده یوسف رضا واقع است . خوب ساخته اند . یک درخت بلندی در صحنش بوده است ؛ سردر مطبوعی داشت » . هم میگوید یک درخت سرو عظیمی وسط صحن و سرای حرمش وجو داشت ، و هم میگوید یک سردر مطبوعی داشته است . بر اساس بعضی از نقل ها الآن درب حرم حضرت یوسف رضا در یکی از موزه های انگلستان قرار دارد و چهارصد سال این درختی که آن زمان ناصرالدین شاه بوده همان هنوز هم هست و مردم هم به قبر حضرت یوسف رضا دسترسی ندارند ، به اشتباه این درخت را میبوسند و دروش میگردند و زیارت میکنند . شجره نامه ی امام زاده یوسف رضا را حضرت آیت الله معلمی دیده اند . روی پوست آهو ، وجود دارد الآن و جای تردیدی نیست که مثل شاه چراغ و مثل سایر امام زاده های بزرگ دیگر باید تجلیل و تقدیر بشود از این امام زاده . قدیمی ترین وقف نامه ی استان مازندران مال 525 سال قبل است ، تقریباً 914 هجری قمیری که آن وقف نامه مربوط به زمینی است در منطقه ی پرجیا اطراف تلار از فردی به نام رستم روزافزون که سپه سالار آن مرعشی ها بوده است ، یک زمینی را وقف یوسف رضا کرده بود 525 سال قبل . یک شخص دیگری هم به نام کربلایی علمدار ، یک زمینی 26هزار متر را در سال 1138 ، یعنی نزدیک 300 سال قبل ، برای امام زاده یوسف رضا وقف کرده . اصلاً همینجا میامدند برای زیارت و اینجا توقف میکردند و از اینجا به مشهد رهسپار میشدند . انقدر زائر بود که کسانی که اطراف این حرم بودند ، مجاور این حرم بودند . هنوزهم بهشتی محله که میگوییم مجاور محله بوده . اما الآن بعد از چهل سال از انقلاب چه چیزی از این حرم میبینیم که باقی مانده است؟ حالا قبل از انقلاب که آن خاندان پهلوی ، رضاخان ملعون ، حرم را خراب کرد ، برای اینکه مردم اعتراض نکنند بیمارستان جایش ساخت . حالا بیمارستان ار جای دیگر یعنی نمیتوانست بسازد ؟ زمین نبود؟ بیمارستان نیاز بود برای این شهر ، ولی درست در حرم آقا آمدند این بیمارستان را ساختند و هنوز هم در این 40 سال انقلاب کار جدی صورت نگرفته ، استاندار محترم باید پیگیری بکنند .کار باید در سطح کلان کشوری انجام بگیرد . سازمان اوقاف ، شهرداری . البته مشکل امروز جامعه ی ما علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی که مردم دارند ، یکی از مشکلات ، مشکلات فرهنگی جدی است که امامزاده ها قطب فرهنگی کشور هستند . در شهر ، شهرداری ، در شورای شهر ، فرمانداری . تبریک میگویم به جناب آقای یوسف پور فرماندار محترم جدید شهرستان قائم شهر که اخیراً منصوب شدند و تشکر کنم از آقای محمدی که شش سال در این شهرستان خدمت کردند و شهردار هم فعلاً نداریم ، ان شاءلله تا شهردار جدید بیاید و منصوب بشود ، و به این مراکز فرهنگی که اخیراً سازمانی در شهرداری تشکیل شده به نام سازمان فرهنگی ورزشی ، خب اینها باید مواظب باشند کارهای موازی انجام ندهند با سازمان تبلیغات ، با ارشاد اسلامی و با ستاد نمازجمعه و بیشتر باید بروند به سمت ساختمانها و عمران و آبادی فرهنگی . تا یکی از مهمترین از این ساختمان ها که حرم حضرت یوسف رضا است سامان جدی بگیرد . امیدواریم پیگیری جدی در این زمینه صورت بگیرد . دادگستری منطقه ، میراث فرهنگی استان . بالاخره ما باید در روز قیامت جوابگو باشیم که گذشته این بزرگان حرم و بارگاه داشتند و در چهل سال انقلاب ما کاری برایشان نکردیم و این یکی از نقاط ضعف جدی فرهنگی است . این شهر یک شهر معنوی و فرهنگی بوده و قبل از این خاندان پهلوی تبدیل شد به شهر کارگری ، اما نباید این شهر فرهنگی از بین میرفت . و لذا باید هم به جهات فرهنگی توجه بشود و هم به جهات اقتصادی .
خب نکته ی دیگری که باید در خطبه ی دوم اشاره نم موضوع حج و هفت هی حج است و چهار کاروان از شهرستان قائم شهر عازم حج هستند که ان شاءلله در صحت و سلامت بروند و با قبولی حج و سعی مشکور ، در صحت و سلامت هم برگردند . اما دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند کارگزاران حج ، نکات برجسته ای را مقام معظم رهبری فرمودند که : حج دارای ابعاد مختلفی است ، هم ابعاد اجتماعی ، و هم ابعاد سیاسی ؛ وحدت مسلمان ها ، حمایت از مردم فلسطین ، حمایت از مردم یمن ؛ برادریی که باید بین مسلمان ها اتفاق بیافتد . همه ی اینها را فرموند که از تعالیم و تکالیف دین ما است. و باز نکته ی جالبی که فرمودند این است که اگر کسی بگوید اعتراض نکنید بر علیه استکبار جهانی و آمریکا ، این یک کار شیطانی است . باید برائت از مشکرین هم باشد ؛ هرسال هم بوده و همچنان باید ادامه پیدا کند . حج ابراهیمی اینگونه است . ضمن اینکه حج نمادی از توحید است . وقتی همه جمع میشوند و شعار لبیک اللهم لبیک ، لبیک لا شریک لک لبیک سر میدهند ، همه شعار توحید سر میدهند ، یک نمادی است از توحید . و از طرفی نمادی از نبوت است . میروند آنجا مرکز وحی ، سرزمین وحی ، غار حرا را میبینند . محل تولد پیغمبر را میبینند . جایی که پیغمبر حضور داشت ، آنجا با نبوت آشنایی پیدا میکنند . حج نمادی است از امامت . حاجی واقعی آن حاجی است که در پایان حجش به ملاقات امام زمان برسد . این روایت ما است که تمام الحج لقاء الامام . حجی تمام است که پایانش انسان به ملاقات امام زمانش برسد . حج یک سمبلی است از عدالت الهی ؛ وقتی نگاه میکنیم ، وزیر و وکیل و شاه و گدا و سیاه و سفید ، همه ی آنها در برابر خدا مساوی هستند و همه در یک صف قرار میگیرند ، یک نمادی از عدالت است . و همینطور یک تبلوری است از قیامت ؛ وقتی انسان نگاه میکند هه ی حجاج را که با لباس های سفید ، به یاد محشر و قیامت می افتد آنجایی که انسان ها جمع میشوند در صحنه ی محشر ؛ آثار و برکات فراوانی دارد . ابعاد مختلفی دارد ، از جمله ی آنها ابعاد اجتماعی و سیاسی است .که ان شاءلله خداوند سبحان نصیب همه ی ما و همه ی آرزومندان قرار بدهد ان شاءلله .
نکته ی پایانی عرض من و مطلب سوم پیرامون این نکته است که در روز یکشنبه بر اساس گفته های سخنگوی شورای امنیت ملی ، گام دوم کاهش تعهدات برجامی قرار است که گرفته بشود . در دو ماه گذشته گام اول گرفته شد . یک ذخیره ی اورانیوم را به مقدار 300 کیلوگرم ، محدود نکردند ، از 300 کیلوگرم گذشتند ؛ و هرچه بخواهیم ذخیره میکنیم . گام دومشان که از یکشنبه قرار است گرفته بشود این است که نمیخواهند محدود به 3.67درصد اورانیوم را غنی بکنند ، هرچه خواستند میتوانند بیشتر ؛ تعهدی را قائل نیستند در این زمینه . بیست درصد ، سی درصد را غنی سازی کنند .آنگونه که رئیس جمهور در روز چهارشنبه گفت که هرچه ضرورت و مصلحت داشته باشد و هرچه نیاز داشته باشیم و پایبندی ما در تعهد برجام ، به همان مقداری است که آنها متعهد هستند . تاحالا یک سال و خورده ای ما صبر کردیم ؛ حالا اینها صبر کنند . فقط صبر ما این بود که آنها میگفتند تأسف میخوریم که امریکایی ها از برجام خارج شدند . در واقع هردوی کار آمریکایی ها و کار اروپایی ها مثل دو روی یک سکه بود . امریکایی ها یک دفعه این کار را کردند ، اروپایی ها قطره ای و پلّکانی دارند این کار را میکنند . بعد از اقدام جدی ایران مبنی بر کاهش تعهدات ، اول اروپاییه ا افراد مختلف را فرستادند و رفت و آمد ها زیاد شد . دیدند که ایران خیلی جدی است ، یک مقداری اینستکس را بیشتر توجه کردند . این کانال الی که فقط یک ظاهری دارد ، یک کانالی است که باید مبادلات مالی در او اتفاق بیافتد . این را یک کمی جدی تر گرفتند . اما این یک مقدمه است ، یک ابزار است ؛ مثل ساختمان یک بانک است . اگر بانک درش پول نباشد ، پول کم وزیاد نشود ، آن بانک که ارزشی ندارد که ؛ خب ساختمان تنها که فایده ای ندارد . ماشینی که بنزین ندارد مثلاً . یک مقدمه است و 11 تعهد باید در کنار این مقدمه باشد تا اینها نشان بدهند که واقعاً در صدد این نیستند که از برجام خارج بشوند . اما الآن هم اروپایی ها و هم آمریکایی ها نشان دادند که توجهی به برجام ندارند . اروپایی ها وقتی دیدند رفت و آمدها اثری نگذاشت و این کانال مالی که گذاشتند اثری نداشت ، آخرین گامی که برداشتند این بود که تهدید کردند و نفت کش ما را در روزهای گذشته در جبل الطارق توقیف کردند . خب البته مسئولین ما با این موضع گیری این بار ، برخلاف گذشته ، نشان دادند که در تصمیمی که گرفتند قاطع هستند . اگر اینها نشان بدهند که بر تصمیمی که گرفته اند ، کاهش تعهدات ، استوار هستند و جدی هستند ، قطعاً آنها نمیتوانند کاری کنند . آنها دیگر دیدند که ایران در این برنامه جدی است . و هرچه هم بخواهند کارشکنی کنند تأثیری نخواهد داشت . ملت ایران در مقابل دشمنی آمریکایی ها چهل سال مقاومت کرد . قطعاً در مقابل این کارشکنی های اروپایی ها هم مقاومت میکند و اگر آنها در مقابل انقلاب و دین و مملکت ما بایستند ، قطعاً ما در مقابل تمام دنیای آنها خواهیم ایستاد . و این را خواهند دید و آینده این را نشان خواهد داد که هم مردم ایران و هم مسئولین نظام جدی هستند . بر اساس بند 26 و 36 برجام هم هست . مطابق برجام اگر آنها از تعهداتشان خارج شدند ما هم میتوانیم به صورت کلی و یا به صورت جزئی تعهداتمان را کم بکنیم .
نکته ی دیگری که در پایان عرضم خدمت شما عزیزان عرض کنم ، درواقع دعایی است بکنیم برای همه ی کسانی که روزهای گذشته و امروز امتحان کنکور داشتند . جوانهایی که مدت ها زحمت کشیدند ان شاءلله خداوند سبحان آنها را کمک کند و در رشته های مورد علاقه شان قبول بشوند . اما کنکور پایان نیست .یعنی مثل گذشته دیگر نیست که اینقدر استرس داشته باشند . این بیشتر برای اولویت است و دانشگاه های مختلف امروزه دیگر به صورت بدون کنکور هم ثبت نام میکنند . از الآن تا مهرماه فرصت دارند بروند در دانشگاه های ملی ، در دانشگاه های دولتی ثبت نام بکنند ودرسشان را بخوانند . بله اگر میخواستند در داتشگاه های درجات بالاتری بروند قطعاً باید در آن کنکور که برای تعیین اولویت ها است حضور پیدا کنند . ان شاءلله امیدواریم که خداوند آنها را موفق بدارد .
نکته ی آخر اینکه روز شهرداری ها هم هست ، امیدواریم که توجه جدی به شهر و شهرداری بشود و امروز ظاهراً سالروز گروکان گرفتن دیپلمات های ایرانی در لبنان است . مثل جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان ، ان شاءلله امیدورایم که خداوند خبری از اینها به خانواده هایشان برساند . اینها مقاومت کردند ؛ شهدا هم مقاومت کردند و امروز ما نتیجه ی مقاومت شهدا را میبینیم .
درود میفرستیم به ارواح تابناک شهدا ، به ویژه شهدای هفته ی جاری ((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) ان شاءلله خداوند این شهدا را با شهدای کربلا محشور بفرماید.
{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ؛ اللَّهُ الصَّمَدُ ؛ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ؛ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ؛ صدق الله العلی العظیم}}
والسلام علیکم و رحمه الله.
پایان خطبه دوم//