خطبه اول:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَهُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . لا حولَ وَلا قُوَّهَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . ألصّلاهُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .
قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }}
امیدوارم خدای رحمان ، توفیق تسبیح و ذکر و یاد خود را همراه با استغفار به همه ی ما مرحمت بفرماید و در این مظنه ی استجابت دعا ، به درگاه او عرضه میداریم : «استغفرالله ربی و أتوب الیه» ، امیدواریم همه ی ما را مشمول مغفرت بی کران خود قرار بدهد . گذشتگانمان را بیامرزد ، گرفتاری از کافّه ی اهل ایمان بر طرف بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
به مناسبت تعبیر این سوره ی مبارکه ، {{ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ}} درباره ی تسبیح ، درباره تحمید ، حمد و ذکر خدا ، جمعه های گذشته ، روایاتی عرضه شده است .همچنان امروز هم در ادامه ، روایات دیگری تقدیم میگردد . اگر به ذهن بیاید چرا این همه پیگیری یک مطلب ، پاسخش این است که خود خدای رحمان ، تعبیراتی را در آیات دیگر قرآن ، از جمله در سوره ی مبارکه ی آل عمران ، آیه ی چهل و یک ، میفرماید:{{وَاذکُر رَبَّکَ کَثیرا}} ؛ خدایت را فراوان یاد کن . خدایت را فراوان یاد کن ، پس بحث یاد خدا هم باید تکرار شود ، باید فراوانی داشته باشد . ؛ و در آیه ی چهل و یک سوره ی احزاب :{{یا أیُّها الذین آمنواذکروا الله کثیرا}} ای کسانی که ایمان آوردید ، یاد خدا را فراوان داشته باشید . {{ و سبّحوه بکرهً و اصیلاً}}تسبیح او را صبحگاهان ، شامگاهان ، تکرار کنید ؛ غفلت نداشته باشید از یاد خدا ؛ اول روز ، آخر روز ؛ آغاز کار ، پایان کار و تلاش ، همواره به یاد خدا باشید . روایتی را مرحوم مجلسی در بحار ، از امالی شیخ صدوق آورده است . این روایت ، سلسله ی اسناد ، به امام صادق میرسد ، آقا امام صادق هم می فرماید: پدرم ، جدم، امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه صلاه و السلام ، او نقل کرد ؛ فرمود:« جاء الفقرا الی رسول الله» امیرالمومنین برای دیگران نقل میکرد ، میفرمود: جمعی از فقرا آمده بودند پیش پیغمبر ؛ «فقالو یا رسول الله»گفتند ای پیغمبر خدا ، « إن للأغنیاء ما یُعتقون و لیس لنا » ثروتمندان مال و پول دارند ، بنده میخرند در راه خدا آزاد میکنند ثواب میبرند ،« و لهم ما یَحِجُّون بِه» پولدارها پول دارند و مکه میروند و مناسک حج به جا می آورند ، قربانی میکنند ، ما نداریم . ما از این فضیلت محروم ماندیم.« و لهم مایَتَصَدَّقون به و لیس لنا» پولدارها ، پول دارند و صدقه میدهند و ثواب میبرند ، اما ما که دستخالی هستیم و نداریم ، ما از این ثواب محروم مانده ایم . گِله داشتند از اینکه در جاهایی پولدارها پول خرج میکنند و بهره و ثواب میبرند ، ولی ما که پول نداریم محروم میمانیم از این ثواب الهی . « و لهم ما یجاهدون به و لیس لنا»برای ثروتمندان ، مال است . بخ وسیله ی مال ، جهاد در راه خدا میکنند . به وسیله ی مال کمک میکنند ، اسب و شتر میدهند ، لوازم میدهند ، خوراکی میدهند ؛ ببینید ، چند جمله را ، چهار بار مطلب را این ها مطرح کردند . عتق رقبه ، بنده خریدن و آزاد کردن ، پول میخواهد ، گفتند ما نداریم . حج خانه ی خدا . گفتند پول میخواهد ما نداریم . صدقه دادن ؛ پول میخواهد ما نداریم . و همچنین جهاد در راه خدا که پاداش بزرگی دارد ، پولدارها با مالشان جهاد میکنند ، {{یُجاهدیون فی سبیل الله بِأموالهم و أنفُسهم}} تعبیر قرآن است . جهاد اول با مال ، بعد با جان . فقرا گله کردند که ما ، مال نداریم ، از این ثواب ها محرومیم ؛ ««فقال النبی صلّ الله علیه وآلهِ وسَلَّم »» ، رسول خدا در پاسخ فرمود:« من کبَّرَ الله مِائَهَ مَرَّه کان أفضل مِن عِتقِ مِائَهَ رَقَبه»» هرکه صد بار تکبیر الهی بگوید ، الله اکبر، ذکر خدا ، به یاد خدا باشد ، ثواب او هم هم تراز آزاد کردن بنده خواهد بود ؛ خیال نکنید ثواب ، فقط در آزاد کردن بنده هست . خیال نکنید ثواب ، فقط در پول خرج کردن است . بله ، کسی که پول دارد ، وظیفه اش هست پول خرج کند ، بهره ببرد . اما اگر کسی دستش خالی بود معنایش این نیست که از پاداش الهی هم محروم بماند ؛ کار دیگری را انجام بدهد ، همتراز خرج کردن پول در راه خدا ثواب خواهد داشت . و فرمود : « من سَبَّحَ الله مِائَهَ مَرَّه» هرکه تسبیح خدا بگوید ، تسبیح: سبحان الله ؛ تسبیح بگوید خدا را صدبار ، « کان أفضل من سیاق مائه بَدَنه»بهتر است از کشاندن صد قربانی به حج و آنجا ذبح کردن ، نحر کردن ، قربانی کردن . « و من حمد الله مائه مره کان أفضل من حَمَلان مائه فَرس فی سبیلالله بسرجها و لَجمها و رکبها » هرکه حمد خدا بگوید صدبار ، افضل و بهتر است در برابر آن کسی که پول داشت و خرج کرد ، جهاد مالی کرد ، اسب فرستاد برای مجاهدین ، شتر فرستاد برای مجاهدین ، از باربرندگان صد اسب در راه خدا که هم پالان داشته باشند ، افسار داشته باشند ، لوازم داشته باشند بهتر است . « و من قال لا إله إلا الله مائه مره» هرکه صدبار « لا إله إلا الله» بگوید ، « کانَ أفضَل الناس عملاً» بهترین مردم میباشد در آن روز ،«ذلک الیوم إلّا مَن زادَ» مر این که دیگری علاوه بر صد بار لا إله إلا الله ، دفعات بیشتری این ذکر را تکرار کند . او مقامش بالاتر . «امیرالمومنین فرمود:«بلغ ذلک ألأغنیاء فَصَنوُه » این سخن پیغمبر به پولدارها هم خبر رسید ، که فقرا رفتند گِله کردند ، پیغمبر اینچنین فرمود ، پولدارها هم شروع کردند تسبیح الهی ؛ سبحان اله ، الحمد لله ؛ بارها این نکته را عرض کردم که مستبعد به نظر میرسد ، آدم تسبیح بگوید و این همه بهره ببرد؟! ؛ از همین تسبیحی که خرج ندارد ، زحمت هم ندارد ، متأسفانه خیلی از من و شماها محرومیم . غفلت داریم ؛ نه اینکه خدای نکرده عناد داشته باشید و نخواهیم خدا را تسبیح بگوییم ؛ نه غفلت ، اشتباه در دنیا ؛ مانع میشود انسان را از یاد خدا و از ذکر خدا ؛ خودش هم توفیق میخواهد ، باید به خدا پناه ببریم و از او توفیق طلب کنیم تا بتوانیم همواره به یاد او باشیم . امیرالمومنین فرمود این خبر به پولدارها هم رسید ، پولدارها ه شروع کردند ذکر گفتن ، « قال فأتوا الی النبی» این فقرا با خبر شدند ، فقرا مجدداً آمدند پیش پیغمبر ،« فقالو یا رسول الله ، قَد بَلَغ الأغنیا ما قُلتَ فَصَنَئوه» به پیغمبر گفتند سخن شما ، کلام شما به پولدارها هم رسید ، آنها هم دارند این کار را میکنند ، آنها هم دارند ذکر میگویند ، خب این دیگر جای گِله نداشت اصلاً ؛ اصلاً من و شما بودیم ، میگفتیم ، مگر حسودی ، مگر بخیلی ؛ حالا پولدار آمد به یاد خدا افتاد ، دیگر چرا گِله بکنید ، چرا بیایید و اعتراض بکنید؟ فقال: «ذلک فضل الله» بهره ی این اذکار ، فضل الهی است ؛ {{یُعطیهِ مَن یَشاء}} پیغمبر ادامه داد :خدا بخواهد به هرکسی بدهد میدهد ؛ آن دیگر دست من و شما نیست ؛ حالا این همه پاداش دارد ذکر خدا ، اما از یک نکته هم غفلت نکنیم ، آن یک نکته در این روایت ؛ از خودم چیزی نگویم ؛ همان نکته را که به ذهن خیلی از من و شما هم ممکن است بیاید ، حالا از متن روایت میشنویم ؛ باز از رسول خداست : « « من قال سبحان الله غرس الله له بها شجره فی الجنه »» پیغمبر فرمود هرکه یک بار بگوید سبحان الله ، خدای رحمان ، یک درخت در بهشت برای او غرس میکند ؛ «« من قال الحمد لله غرس الله بها شجره فی الجنه »» الحمد لله گفتن هم درخت بهشتی می آفریند ؛ «« من قال لا اله الّا الله غرس الله بها شجره فی الجنه »» «« من قال الله اکبر غرس الله بها شجره فی الجنه »» «« فَقال رَجُلٌ من قُرَیش»» پیغمبر این جملات را که فرمود هرکه این ذکر ار بگوید یک درخت بهشتی خدای رحمان برای او نهال میکند ؛ مردی از قریش درآمد و گفت ««یا رسول الله إن شجرنا فی الجنه لکثیر»»درختان ما در بهشت الحمد لله فراوان و زیاد است . رسول خدا فرمود:«نَعَم وَلکن» فرمود بله ، ولی تبصره را گوش کن: ؛ «« إِیَّاکُمْأَنْ تُرْسِلُوا عَلَیْهَا نِیرَاناً»» با ذکر خدا ، درخت بهشتی کاشته میشود ، اما مواظب باشید و بر حذر باشید ، مبادا آتش معصیت شما برود و آن درخت را بسوزاند ؛ مبادا به سوی درختان بهشتی خودتان آتش بفرستید.آتش بافروزید ؛ فَتَحرِقوها ، بسوزانید آن درختان را ؛ ««وَ ذلک»»پیغمبر ، خودش استناد به آیه ی قرآن کرد ؛ «أنّ الله عَزَّ وَجَلَّ یَقُولُ- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ»» ای کسانی که ایمان آوردید ، خدا را اطاعت کنید ، رسول خدا را اطاعت کنید ، جانشین رسول خدا را اطاعت کنید ؛ ولی امر را اطاعت کنید ؛ از سید رشید و شجاع ، سید حسن نصرالله ، نقل شد اخیراً میفرمود که فرق ما با دوستان ما و شیعیان در ایران این است که ما اینجا که هستیم ، هرچه که از رهبری معظم انقلاب به مابرسد ، ما بی چون و چرا ، تعهد داریم ، ولی متأسفانه دوستان در داخل ،گاهی در برابر رهنمود رهبر چون و چرا میکنند.اما و اگر می آورند ، و تعلل میکنند . البته ، اگر به نهج البلاغه مراجعه کنیم ، میبینیم امیرالمومنین سلام الله علیها دچار همین مصیبت بود .حالا چه سرّی است ، چرا شیعه با داشتن این سرمایه ی بزرگ ، سرمایه ی ولایت ، سرمایه ی امامت ، چرا نا سپاسی میکند ، طبع بشر و دلبستگی به دنیا و دلبستگی به مقام ، گرفتار میسازد انسان را ؛ آیه میفرماید ، {{یا ایها الذین آمنو }} ای کسانی که ایمان آورده اید ، اطاعت کنید خدا را ؛ اطاعت بی چون و چرا ؛ {{وَ اطیعو الرسول}} اطاعت رسول خدا {{وَ لا تبطلو اعمالکم}} اعمال خود را باطل نسازید ؛ نماز خواندی ، روزه گرفتی ، بهره داری ، ثمره داری ، مبادا خراب کنی با معصیت ، با گناه ؛ این گونه نیست که بگوییم اگر ما نماز میخوانیم ، اهل نجاتیم ، پس اگر معصیت کردیم بخشوده میشود ؛ نه خیر ؛ معصیت آسیب میزند به ثمره ی عبادت . هم باید انجام واجبات باشد ، هم ترک محرّمات تا مصداق روشن تقوا ؛ پرهیزگاری ؛ {{اتقوا الله}} خدا را ملاحظه کنید ، از خدا بترسید ، برای اینکه اطاعت هم در اوامر باشد و هم اطاعت در نواهی ؛ اطاعت در اوامر ، نماز بخوان ، بخوانم ، روزه بگیر ، بگیرم ؛ زکات بده ، زکات بدهم ؛ اما نهی: دروغ نگو ، مردم آزاری نکن ، غیبت نکن ، حرام نخور ؛ پروردگارا برای طاعت و بندگی بی چون و چرای خودت ، ما را موفق بدار. {{ بسم الله الرحمن الرحیم. وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم }} //
//
پایان خطبه اول-
خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.
صلوات…
مجدداً خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، به یاد خدا ، برای انجام واجبات و ترک محرمات ، تأکید سفارش دارم . امروز همزمان است با قطع رابطه ی سیاسی ایران و آمریکا در سال هزار و سیصد و پنجاه و نُه ؛نه تنها بعد از پیروزی انقلاب خصومت آمریکایی ها علیه ملت ایران نمایان شد ، بلکه از پیش در همان قضیه ی کودتای بیست و هشت مرداد ، در برابر دولت نسبتاً ملی و مردمی دکتر مصدق ، آمریکایی ها نمیتوانستند تحمل کنند ؛ برنتابیدند ؛ و با راه انداختن یک مشت اشرار در خیابان های تهران ، با پول آمریکا ، طراحی انگلیس ، یعنی همراهی و همدستی انگلیس با آمریکا ؛ شاه را مجدداً برگردانده بودند . گرفتاری های قبل از پیروزی ، همه از ناحیه ی آمریکایی ها بود . آنها با پیروزی انقلاب ، سخت سیلی خورده بودند ؛ و منافع خودشان را نه تنها در ایران از دست رفته ، بلکه در منطقه هم منافع خودشان را در خطر میدیدند ؛ لذا از روز اول پیروزی ، توطئه های پیچیده ی پنهان و آشکار پیاپی علیه این نظام و علیه این ملت داشتند و دارند و دست بردار نیستند ؛ دیدم در همین داخل این هفته در یکی از روزنامه ها ، به نقل از روزنامه ی واشنگتن پُستِ آمریکایی ،طی مقاله ای میگوید آمریکا در ایران به دنبال تقویت میانه روها هست . و متقابلاً وارد کردن فشار در سپاه و بسیج .خیلی روشن . این را همین روزنامه ی آمریکایی میگوید.کما اینکه در همین انتخابات هم بعضی از کاندیداهای مجلس خبرگان را خشن و تند معرفی میکردند ؛ خشونت اینها هم ، سندش این بود که اینها در جنگ ، یا خودشان یا بچه هایشان آسیب داشتند . مثل اینکه هر کسی اطو کشیده و نرم زندگی کرده بود و زندگی بکند و راحت الحلقوم در اختیار آمریکایی ها باشد ، آنها عنصر مطلوبند ؛ اما اگر کسی روحیه ی مقاومت در برابر زیاده خواهی های آمریکا داشته باشد ، اینها خشنند ، تندرو هستند ، و اینها باید سرکوب بشوند . بعد در همان مقاله میگوید ، ما میخواهیم خاور میانه ثبات پیدا کند ، سیاست سپاه ثبات زدایی است ؛یعنی میگوید ما میخواهیم آرامش و امنیت در خاور میانه برپا بشود ؛ خب میبینید که عربستان سعودی ، با سلاح آمریکایی و با راهنمایی های آمریکایی چگونه بر سر مردم بی دفاع یمن آتش دارند میریزند ، چه گونه دارند قتل عام و نسل کشی میکنند ، مدعی هستند که ما دنبال ثباتیم در منطقه ؛ و بعد در همان مقاله سعی دارد کهوانمود کند در ایران دو گونه فکر وجود دارد ؛ اختلاف است میان دولت و نیروهای بسیج و سپاه . بحمدلله حتماً اینگونه است که دولت ما حواسش جمع است ، هشیار تر از آن است که در دام فریب عوامل استکبار بیافتند . دولت و ملت همه میدانند ، بقول امام راحل ، اگر سپاه نبود ، کشور نبود ؛ آن قصه ی سید و ملا و درویش را که شنیده دارید .طرف ، چوب دستی را گرفته بود و گفت که سید سهم خودش را دارد ، ملا هم سهم خودش را دارد ، درویش ، تو چه کاره ای؟ شروع کرد به زدن درویش ، سید و ملا تماشا کردند ، بعد آمد به سراغ ملا ، گفت سید زریه ی پیغمبر است، تو چه کاره ای ؟ ؛ سیاست استکبار ، چنین سیاستی است ؛ ومتقابلاً هشیاری و بصیرت ملت و دولت ما خنثی گر توطئه های استکبار باید باشد و اینچنین نیز خواهد بود . علیرغم خباثت های استکبرا و شیطنت های آنها برای ایجاد دو دستگی و برای ایجاد اختلاف ، همه باید بدانند ، دولت ، ملت ، که این نظام و این انقلاب تا به امروز ، با روحیه ی بسیجی ، با حضور بسیجیان ، با حضور مقتدرانه ی سپاه در صحنه حفظ شد و به خواست خدای رحمان ، ملت بزرگ ایران این سرمایه را از دست نخواهند داد. دشمن از برخورد نظامی با جمهوری اسلامی و مستقیماً وارد صحنه شدن سخت در هراس است.لذا به شیوه های رذیلانه ، تشکیل گروه های منحرف نظامی ، از قبیل داعش و النصره و القاعده و … ؛ همه ی اینها آبشخورشان آمریکا و اسرائیل و انگلیس ؛ برای ایجاد اختشاش در کشورهای اسلامی و برای اختلاف و به جان هم انداختن ، ؛ و اما راجع به ایران ، به خصوص مضیقه های اقتصادی پیش کشیدن ؛ در همین دیدار آغاز سال جدید که جمعی از مسئولان از هر سه قوه ، هم از مجلس ، هم از دولت ، هم از دستگاه قضایی به محضر رهبر معظم انقلاب شرفیاب شده بودند ؛ آقا تأکید فرمودند قرارگاه مرکزی اقتصاد مقاومتی ، باید با فرماندهی دولت … ؛ بعضی از شما مومنین ، هفته ی قبل بودید که من عرض کرده بودم همه باید کمک کنند ، اما چه کسی باید مدیریت کند؟مدیریت باید با دولت باشد ، که الآن آقا هم تأکید فرمود . با فرماندهی دولت و شخص معاون اول رئیس جمهور را موظف فرمودند برای پیگیری ؛ فرمودند اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی باید به گونه ای باشد که در پایان سال ، امکان ارائه ی گزارش ، که به فرض فلان کار را کردیم ، از وارد کردن فلان کالا جلوگیری کردیم . این معنای اقتصاد مقاومتی است ؛ یا تولیدات داخل را چگونه افزایش دادیم . کجا بوده ؛ سند دادن ؛ حالا خوشبختانه خود آقای جهانگیری هم در جلسه که گزارش میداد ، خود جهانگیری اظهار کرد: برنامه ی جامعی برای عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی تدوین کردیم . فرمود دولت تدوین کرد.اینهمه زمان گذشت ، باز هم خدا رو شکر . باز هم تشکر میکنیم ، دستشان درد نکند ؛ که الآن سیاست ها را تدوین کردند . حالا جلوتر اراده نبود ، یا اراده بود ، فرصت از دست رفت یا نرفت ، جلوی ضرر را هروقت گرفتن منفعت است. امیدواریم که ان شاءلله خدای رحمان توفیقات بیشتر بدهد و عزیزان دولتمردان با عزمی جدی تر وارد قضیه بشوند . باید باورشان بیاید که نمیتوانیم همواره انتظار داشته باشیم دشمن به ما ترحم بکند . نه ؛ دشمن ، خصلتش دشمنی است ؛ باید سعی کنیم روی پای خود بایستیم ؛ ممکن است کسی مأیوسانه مدعی بشود که آقا نمیتوانیم ؛ ولی واقعاً خدا میداند که میتوانیم ؛ {{إن تَنصُرالله یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت أقدامَکم}} {{إنّ الله لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّرُ ما بِأنفُسِهِم}} بخدا سوگند ، هرملتی ، هر مردمی ، تصمیم بگیرند و بخواهند درست عمل کنند ، مخصوصاً ملت موحّد و ملت خدا شناس و ملت با توکل به ذات اقدس اله ، بخواهند روی پای خود بایستند ، در سایه ی ایمان ، در سایه ی توکل ، خدا ذلیل نمیکند بنده ی مخلص خود را ؛ خدا یاری میرساند ، فرمود اگر مقررات دینم را یاری کنید من هم شم را در زندگی تان کمک میکنم ، یاری میکنم . بارها شنیدید ، یکی از اباذر غفاری پرسیده بود که حال ما بعد از مرگ چگونه خواهد بود ، {{ان الأبرار لفی نعیم وَ إنّ الفُجّار لفی جحیم }} اگر خوب عمل کردی خوب میبینی ، اگر بد عمل کردی بد میبینی ؛ طرف گفت پس خدا رحمان است کو؟ رحمانیت خدا چه؟باز آیه ی قرآن : {{إنَّ رَحمه الله قریبٌ مِن المحسنین}} رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است . یعنی الآن فصل بهار و کار و کشاورزی ، کشاورزی که رفت خودش را خسته کرد زمین را آماده کرد بذر را افشاند ، رحمت الهی پشت سر میرسد ، دانه شکافته میشود . این مظهر رحمت است . جوانه ی سبز بالا می آید ، اما آدمی که بلا نسبت تنبلی کرد ، زمین را رها کرد ، نرفت آماده نساخت و بذر نیافشاند ، اینجا رحمت الهی به سراغش نمیرود . {{إنَّ رَحمه الله قریبٌ مِن المحسنین}} آدم عمل کند خدا یاری میکند . خب بگذریم . و این که عرض کردم ممکن است بعضی ها خیال کنند ما نمیتوانیم ، خود آقا از امکانات دولت ، از امکانات کشور مطلع است آقا ؛ فرمود : مجموعه ی دستگاه اجرائی توانایی تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را دارد.البته فرمود نمیخواهیم سطح توقعات را بالا ببریم . نه ، در اندازه ی امکانات ، اما میشود عمل کرد .
متقابل روز قطع رابطه با آمریکا ،امروز ، روز ملی فناوری ؛ یعنی آمریکا ، قطع رابطه کردی ؛ ما به سوی قله ی خود کفایی هدف گرفتیم ، و فناوری های گوناگون علمی را پیشه میکنیم ، و روی پای خود ان شاءلله می ایستیم . همچنین سالروز شهادت متفکر بسیجی ، سید مرتضی آوینی رحمت الله علیه در سال هفتاد و دو ؛ به این مناسبت روز هنر انقلاب نامگذاری شده .
فردا اولین روز از ماه با برکت رجب ؛ رجب الأصَب . رحمت الهی ریز دارد در ماه رجب ؛ ماه رجب، فرصت بسیار مبارکی ، برای بندگی بیشتر ذات اقدس اله ، از ماه های بسیار پرفضیلت ؛ ماه شعبان ماه رسول خدا ، ماه رمضان ماه امت . از اشهر حُرُم است . ماه رجب ، ماه حرام است . ماه حرام است یعنی چه؟ یعنی آغاز جنگ ، ادامه ی جنگ در ماه رجب حرام است بر اهل ایمان ،مگر دشمن حرمت را نگه نداشته باشد . دشمن در ماه رجب اگر حمله کرد ، تو حق دفاع داری . ولی تو حق نداری آغاز کنی ؛ یا جنگ داشتی ، ماه رجب رسیده باید دست بکشی ؛ تا زمانی که مجدداً دشمن حمله نکرده باشد ؛ و همچنین اگر جنایتی در ماه رجب اتفاق بیافتد ، دیه افزایش پیدا میکند ؛ برای اینکه حرمت ماه نگه داشته نشده . لذا خیلی باید رانندگان احتیاط بکنند . اگر خدای نکرده اتفاقی بیافد ، دیه مضاعف است در ماه رجب . ماه رجب آمیختگی دارد با یاد رسول خدا ، علی مرتضی ، مبعث رسول خدا را دارد ، ولادت امیر مومنان را دارد ماه رجب ؛ مناسبت های فراوان که ان شاءلله هفته های بعد به عرض خواهد رسید . و مهم ترین عمل این ماه ؛ روزه ، خیلی ثواب دارد . مردی به نام سالم میگوید وارد شدم بر امام صادق ، داخل ماه رجب بود ، قسمت پایانی ماه رجب بود ، آقا امام صادق به من نگاه کرد و فرمود که: در این ماه هیچ روزه گرفتی؟میگوید من عرض کردم که نه یا ابن رسول الله ؛ موفق نشدم . روزه نگرفتم . قسمت آخرهای ماه رجب بود . فرمود که خیلی از ثواب فوت شده از تو ، که اندازه اش را جز خدا کسی نمیداند . همانا این ماهی است که خدا او را برتری داده ، فضیلت داده . خدا برای روزه داران در ماه رجب ، کرامت خود را منظور کرد ؛ میگوید این آدم که: گفتم ای پسر رسول خدا ، حالا این چند روز باقی مانده را اگر روزه بگیرم ، به چیزی از ثواب میرسم یا نه؟ امام صادق فرمود : سالم ، اگر یک روز آخر را حتی ؛ حالا این آخر موضوعیت ندارد ، یعنی اگر حتی یک روز فرصت پیدا کردی ، ماه دارد تمام میشود ؛ همان یک روز را هم روزه بگیری ، امان خواهد بود از شدت سختی جان دادن. الله اکبر ؛ همه باید از سختی جان دادن بترسیم . برای تخفیف سکرات مرگ ، بر حسب این بیان امام صادق ، روزه ، روزه ؛آن لحظه ای که انسان از دنیا چشم میبندد ، چشمش به عالم برزخ گشوده میشود ، ترسناکترین لحظه است برای انسان ؛ برای اینکه آن ترس کم بشود ، برای اینکه برطرف بشود پناه بیاوریم به روزه ی ماه رجب . دو روز روزه ی ماه رجب ، از پل صراط ، راحت عبور میدهد . روز قیامت ، در امان خواهد بود از آن وحشت و از آن هراس بزرگ روز قیامت ، کسی که سه روز ماه رجب را روزه بگیرد . و داده میشود برات آزادی از آتش جهنم . یعنی جهنم کارگر نباشد برای این مومنی که ماه رجب را روزه دار بگذراند .
همچنین فردا سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب ؛ ما انجمن خیّرین مدرسه ساز داریم . خیّرین سلامت ، اخیراً تشکیل دارد میشود . سزاوار است خیّرین برای سرپناه و مسکن بی سرپناهان اقدام کنند . من چند سالی است که کمیته ی امداد ، واقعاً وسیله ی خیر شد ، میرفتیم ؛ گاهی هم در خدمت مسئولین ، مخصوصاً سال گذشته در خدمت فرماندار محترم ، جناب آقای محمدی ، بعضی از جاها رفتیم ؛ واقعاً بعضی از جاها دلخراش بود . زندگی بعضی ها ؛ بعضی ها روزانه می آیند از من ، شما ، دیگری ، سوال میکنند و کمک میخواهند ؛ اما واقعاً این ماه رمضان میرفتیم ، خودم احساس کردم یک چیزهایی را کشف کردیم ؛ هستند آدم های آبرومند نادار ، نمیایند روزانه بگردند و سوال کنند . باید مومنین هنر کنند و بروند آنها را پیدا کنند . اگر توانستی یک سرپناه محقّری هم که شده برای بی سرپناه بسازی ، بروید به سراغ کمیته ی امداد ، آنها خوب میشناسند ؛
و همچنین فردا سالروز شهادت امیر سرتیپ سپهبد سیاد شیرازی رحمه الله علیه در سال هفتاد و هشت است .
دوشنبه سالروز شهادت امام علی النقی در سال دویست و پنجاه و چهار . همزمان ، سالروز ارتحال نماینده ی فقید امام راحل در استان مازندران ، از قبل پیروزی انقلاب ، حین پیروزی انقلاب ؛ مرحوم آیت الله آقا شیخ هادی روحانی ؛ هم روز تولدش روز ولادت امام هادی بود که نامش را هادی گرفتند ، هم روز وفاتش روز وفات امام هادی بود .واقعاً آدم لذت میبرد نشستن در کنارش را . همراهی با اورا. هم در جامعه ، هم در جبهه و جنگ ؛ چقدر مخلصانه رزمندگان را همراهی میکرد ، موجبات تشویق نیروهای ایثارگر را فراهم میکرد ؛ پروردگارا او و همه ی عالمان عامل و همه ی شهداء گرانقدر را با اولیاء خودت محشور بفرما . همین جمعه ی آینده شب جمعه لیله الرغائب است . شبی را که میتواند انسان امیدوار باشد درِ توبه و مغفرت را بکوبد و خدای رحمان او را بیامرزد.
و ثبت نام حوزه های علمیه هم برای برادران ، هم برای خواهران . سالهای گذشته ، بعد از آنی که مهلت ثبت نام منقضی میشد گاهی مراجعه میکردند و اصرار هم داشتند ؛ ولی نمیشد کاری کرد ، مثل ثبت نام کنکور دانشگاه ها است الآن.باید به موقع و سر فرصت مراجعه و ثبت نام کرد ؛ نکته ای را هم عرض کنم خیلی کوتاه ؛ اخیراً همین دیروز و پریروز ، چند نفر آمده بودند و گِله مند بودند از تغییر بعضی از نام ها و اسامی کوچه ها و خیابان ها . بعضی از کوچه ها به نام شهدا بوده ، نام شهید را برداشتن و شقایق گذاشتن؛من نمیدانم واقعاً سلیقه ی کیست و تصمیم کیست و بعضاً به ذهن میرسد که انگیزه های سیاسی در کار باشد . اصلاً نام گذاری باید واقعاً برای جامعه قابل تحمل باشد ؛ مثلاً از باب مثال ، خیابان جویبار خوب الآن شصت سال هفتاد سال است به نام خیابان جوبار است ؛ عنوان خیابان جویبار را برداشتن ، به نام مثلاً یک متوفی ؛ حالا به نام یک شخصیت ، به نام یک کس دیگر کردن ؛ جامعه ی ما شهدا را تحمل دارند ؛ الحمدلله ؛ عزیزانی که دست اندر کارند ، افکار عمومی را ملاحظه کنند ، واقعاً خانواده ها آمده بودند و گله مند بودند ؛ ما هم هم خبر نداشتیم از ماهیت قضیه و هم اینکه واقعاً جوابی نتوانستیم قانع کننده و توجیه گر داشته باشم . و بعد هم یک زیر گذری است که مقابل خیابان نیما ، این سمت برای راه آهن ، خیلی وقت است متأسفانه معطّل مانده ، و اخیراً دو سه تا تصادفات سختی هم داشت . یک جوانی متأسفانه آنجا از دست رفت ؛ یک جوان دیگر آنجا آسیب دیده . باید شهرداری ؛ اعضای محترم شورای اسلامی شهر ، یک قدری مراقبت بیشتری داشته باشند ؛ پیمانکار مماطله نکند ، و دفع الوقت نکند ؛ کار شروع شده به سرعت انجام بشود ، نه اینکه بماند ؛ خیلی وقت است آن کار آنجا مانده و اسباب گله مندی ساکنین و مجاورین است . امیدواریم که ان شاءلله مورد توجه قرار بگیرد .
(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.))) نثار ارواح این عزیزان صلوات…
{{ بسم الله الرحمن الرحیم. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم }}
پایان خطبه دوم-