جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نمازجمعه 12 آذر ماه 1400 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت موازین بهداشتی] ، و آیین تجلیل و تکریم از پروفسور قربانعلی نعمت زاده به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 12 آذر ماه 1400 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با اجرای جناب آقای مهران شکری آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای برارپور «فرمانده حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر» و اقامه ی اذان ظهر به افق شرعی با نوای جناب سید سجاد ادیانی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 10 سوره مبارکه {حجرات} کلام الله مجید ، فرمودند:امیدوارم خدای رحمان به همه ی ما توفیق عملکردی را عطا نماید که استحقاق رحمت واسعه ی الهی را پیدا کنیم . استحقاق رحمت ، شرط اولیه اش همت انسان است ، پناه بردن به خدا و احکام دین خدا و کتاب خدا در سایه ی پایبندی به موازین دین و شریعت و قرآن ، انسان می تواند ، الهی شود و وجود و زندگی او با برکت شود و عاقبت به خیر از دنیا برود .

ایشان با اشاره به آیات شریفه ی  سوره ی مبارکه {حجرات} کلام الله مجید افزودند: حقوق برادران دینی نسبت به یکدیگر در یک روایتی سی مورد شمرده شده است .حقوق سی گانه که از رسول خدا نقل شده است که از این دین بیرون نمی آید ، مگر این حقوق را ادا کند ، و یا طرف مقابل او را ببخشد و عفو کند . اگر یک لغزشی از او پیش آمد ، نباید او را رها کرد وباید برای او طلب مغفرت کرد و خیلی هم به رویش نیاوری در عین حالی که نهی باید کنی ولی خیلی نباید تکرار کنی که آبروریزی برایش پیش بیاید و جسور بشود در معصیت ؛ نه ؛ باید برای او راه بازگشت را ، راه اصلاح را بگشایی . و همچنین اگر اندوهی پیدا کرد برادر دینی ات ، ترحم داشته باش به او و اسرار او را نگه بدار و اسرار او را نزد دیگران فاش نکن ، و لغزش او را جبران اشتباهات او را و کمکش را همت کن و اگر یک اشتباهی از او سر زد و عذرخواهی کرد معذرت و عذر او را بپذیر و ا گر کسی دارد از برادر دینی غیبت میکند ، تو جلویش را بگیر که بگویی پشت سر برادر دینی ات حرف نزن و مانع ادامه ی غیبت شو ، و برای نصیحت برادر دینی ات خستگی احساس نکن و ادامه بده ، همواره نصیحت کن برادر دینی ات را و برادری و رفاقت و دوستی را سعی کن حفظ کنی با او ؛ همینجور عیادت بیماری او ، و هم مرده ی او و یا مرده ی اعضای خانواده اش را در تشییع همت کن و اگر دعوت کرد بپذیر ، و خانواده ی او و همسر او و فرزندان او و همه ی حریم و حرمت او را سعی کن حفظ کنی و اگر حاجتی دارد از دست شما کاری بر میاید مضایقه نکن و اگر پیش کسی کاری دارد و از شما بر می آید که شفاعت کنی و واسطه ی به خیر بشوی و اگر عطسه نمود حتی ، در حق او دعا کنی و تحیت بگویی ، و اگر فردی با شما آشناست و مومن است ، و او با کسی رفیق است که شما با او رفیق نیستید ، اما تصادفاً به هم رسیدید ، با دوست دوست خودت ، با رفیق رفیق خودت ، با برادر دینیِ برادر دینی خودت ، با او محبت و مهربانی داشته باش و ارتباط را حفظ کن و دشمنی نکن با آن طرف ، و برادر دینی ات را ، چه ظالم باشد ، و چه مظلوم باشد کمکش کن ؛ یعنی چه؟ یعنی ظالم را باید کمک کرد و رها نکرد که از ظلمش باز بداری و همچنین مظلوم را باید کمک کنی که حقش را احیا کنی . و همچنین در برابر حوادث او را تنها نگذاری و خوار و ذلیلش نسازی و آنچه را از خیرات برای خود میپسندی ، برای برادر دینی ات هم همان را بپسندی . و آنچه که درباره ی خود نمیپسندی هم برای برادر دینی ات هم روا نداشته باشی . همین کمک های مومنانه مصداق زیبایی پیدا کرده با این بیان ، ایثار کردن و نیازمند را تنها نگذاشتن و به سراغش رفتن.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، و قرائت آیه ی شریفه ی «و لقد آتینا داودَ و سلیمان علما ، و قالا الحمدلله الذی فضلنا علی کثیر من عباده المومنین» فرمودند: چهارشنبه ی گذشته ، بنیاد نخبگان کشور ، مراسمی برای تکریم و تجلیل از یکی از شخصیت های علمی ، پژوهشی ، تحقیقاتی ، نوآوری کشور جمهوری اسلامی ایران ، عزیز خطه ی شمال ، جناب پروفسور نعمت زاده داشتند ، و به همین مناسبت در این خطبه و در جمع شما مومنین ، بنده هم به نوبه مطالبی را تقدیم میکنم و بین دو نماز هم در خدمت ایشان خواهیم بود . خدای رحمان می فرماید داود و سلیمان را دانش دادیم و گفتند الحمدلله ؛ غرور پیدا نکردند ، پناه بردند به خدا . از جمله برکات انقلاب اسلامی ایران ، نخبه پروری بوده و هست . ببینید ، قبل از پیروزی انقلاب ، دارای نبوغ بودند جوانان ما ، ولی نظام آن دوران ، آنها را ترغیب به رفتن به خارج از کشور میکرد . بعد از پیروزی انقلاب ، نظام تشویق میکند که نخبگان و برجستگان ، در همین کشور بمانند و البته برای تحصیل علم اگر خارج هم بروند اشکالی ندارد ، ولی نه اینکه هجرت کنند و آنجا بمانند ، و برگردند . ولی خناثان و عوامل استکبار ، تشویق میکنند نخبگان را به مهاجرت و خالی کردن کشور از وجود خودشان  . مقام معظم رهبری چندی قبل در دیدار با نخبگان ، تعبیر بسیار عاطفی داشتند که فرمودند نخبگان نور چشمان ملت ایران هستند . بر تمرکز جامعه ی علمی و نخبگان برای یافتن راه حل های علمی مشکلات کشور تأکید داشتند مقام معظم رهبری  .ببینید نخبه چیزی را خلق نمیکند ، بلکه اسرار نهفته در نظام هستی را سعی میکند شناسایی کند و بشناسد ، که راه درمان بیماران را پیدا میکند و راه پرورش نباتات را پیدا میکند و همینطور موارد مشابه .

آیت الله معلمی افزودند : خدمت جناب آقای پروفسور نعمت زاده برای تأمین مواد غذایی کشور ، که ایشان ، چند بذر برنج را با فناوری و نوآوری و کار طولانی متجاوز از سی سال تلاش ، به این نتیجه رسیدند که برای افزایش سطح تولید ، که یعنی اگر یک هکتار زمین ، مثلاً چه مقدار محصول میداد ، الآن با بذری که ایشان تولید کردند ، حداقل دوبرابر است و قطعاً بیشتر از دو برابر محصول میدهد با حفظ مرغوبیت و کیفیت طبخ و طعم و مزه ی آن . با همه ی این حرف ها این افزایش تولید ، یک کمک بزرگ برای رسیدن به خودکفایی است . خب سطح زیر کشت را محدودیت داریم ، یعنی زمین خالی محدودی داریم برای کِشت در مازندران ، و بنابراین باید کیفیت بذر ، مرغوبیت بذر ، موجب بشود برای افزایش راندمان تولید و این کار بزرگ را این عزیز موفق شده است . البته با توکل به خدا و اخلاص و ایمان قوی . حقیقتاً وقتی شرح حال ایشان را قدری نگاه کردم و ملاحظه کردم ، خیلی از جاها خداگواه است که اشکم آمده بود ؛ سختی های سختی را تحمل کردند . حالا به خود ایشان عرض میکنم که : شما این سختی ها را تحمل کردید و اگر نکرده بودید به این جا نمیرسیدید ، و خدای رحمان در بعضی از خطرگاه های بسیار خطرناک حفظشان کرد و نگهشان داشت ، من به یاد این آیه افتادم که «و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الأرض » . هرچیزی که موجب نفع مردم شود ، هرکسی که زمینه ی نفع مردم را فراهم کند ، خدای رحمان به او فرصت و مهلت میدهد .این اراده ی الهی است که اگر تصمیم خدمت به مردم و خیر رساندن به مردم در کارباشد ، خدای رحمان فرصت و مهلت میدهد . از جمله اساتید برجسته ی کشور ، فناور ، نو آور ، جناب استاد نعمت زاده ، که تمام خستگی هایش در عرصه ی تحقیق با به دست آوردن این فرصت برطرف و ان شاءلله این یادگار ، ماندگار خواهد بود ، تشکر و تقدیر داریم از تلاش ایشان و خدای رحمان را شاکریم که این عزیز از این منطقه حرکت کرد و به چنین توفیقاتی هم دست یافته است .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر فرمودند:امروز سالروز تصویب قانون اساسی در سال 1358 در جمهوری  اسلامی ایران است . مومنین ، قانون امر ضروری است در هر جامعه ی انسانی . امر حیاتی . اگر پایبندی به قانون باشد ، همه در آرامش خواهند بود ؛ هرکجا ناآرامی بوده ، قانون زیر پا گذاشته شده ؛ اگر کارها بر روال قانون پیش برود ، آرامش برای جامعه تضمین میشود . حتی در همین ایاب و ذهاب و ترافیک و توقف خودرو و عدم ایجاد مزاحمت برای مومنین .گاهی خیال میکنیم گناه نکردم که مثلاً اینجا پارک کردم . خب ببینید مزاحمت برای دیگری روا نیست . اگر مقررات در همه ی شئون رعایت بشود ، کار عقلایی است در هر جامعه . جامعه ی بشری از قانون شکنان خالی نمیشود،ولی اگر مومنین تعهد کنند برای خود و بنا بگذارند قانونمند باشند ، قطعاً قانون شکنان در جامعه در اقلیت قرار میگیرند و آنوقت مقابله با آن قانون شکنان کار آسانی میشود .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر با اشاره به روز جهانی معلولین فرمودند : به عزیزان معلول که رسیدی به ایشان ترحم کن و از اینکه به گرفتاری آنها دچار نیستی خدا را شاکر باش که تو را عافیت داد .فرصتی است که انسان از غفلت بیرون بیاید و از داشتن سلامتی مغرور نشود و به خدا پناه ببرد و شاکر باشد .

در قسمت پایانی خطبه دوم اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب سید سجاد ادیانی اقامه ، و در بین الصلاتین ، آیین تجلیل و تکریم از زحمات و خدمات ارزنده ی پژوهشگر و استاد برجسته  پروفسور قربانعلی نعمت زاده با اهدای الواح تقدیر و هدایا ، توسط آیت الله معلمی و مسئولین شهرستان برگزار شد.

img_8630_9hgg.jpg

img_8639_c2m4.jpg

img_8644_evad.jpg

img_8648_dsou.jpg

img_8667_0am1.jpg

img_8670_wao2.jpg

img_8684_38nk.jpg

img_8685_uf7.jpg

img_8688_0nry.jpg

img_8690_5rca.jpg

img_8694_rfg6.jpg

img_8695_kmvt.jpg

img_8704_an4e.jpg

img_8705_65yo.jpg

img_8706_kumi.jpg

img_8708_ivp.jpg

img_8711_taj2.jpg

img_8717_jitb.jpg

img_8720_395b.jpg

img_8728_0xzc.jpg

img_8744_riab.jpg

img_8748_zq02.jpg

img_8749_44e7.jpg

img_8779_hhhq.jpg

img_8799_nzmv.jpg

img_8817_jjqt.jpg

img_8822_f3vn.jpg

img_8842_qm8o.jpg

img_8844_xomn.jpg

img_8852_i4e.jpg

img_8860_h0iv.jpg

img_8865_zeij.jpg

img_8871_7vrd.jpg

img_8882_10cg.jpg

مطالب مرتبط