مراسم نماز جمعه 28 آذر ماه 1404 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای حسن محمود زاده آغاز ، و پس از اجرای گروه سرود دانش آموزی شاهد دختران، اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای معصومی اقامه ، و خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.
ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات 4 و 5 سوره مبارکه فصّلت کلام الله مجید، فرمودند: امیدواریم که خدای رحمان توفیق فهم و درک مفاهیم قرآن را به همه ما به کرمش عطا بفرماید و آنچه را که دریافت میکنیم و می فهمیم و حق میدانیم خدای رحمان در عمل ما را پای بند و استوار بدارد. شر اشرار و عوامل استکبار را در اقصی نقاط عالم از سر مسلمین و مومنین کوتاه بفرماید به برکات صلوات بر محمد و آل محمد .
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره فصّلت کلام الله مجید فرمودند : قرآن هم بیم دهنده است و هم بشارت دهنده . یعنی اخطار می کند و بشارت هم میدهد نیکوکاران را و محسنین را. آنانی که گوش به فرمان خدا و رسول خدا و اولیاء خدا باشند وعده های خوشی برای آنها دارد. انسانهایی که رویگردان میشوند را انذار می کند.
ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند: این که سخنان پیغمبر روشن بود و آیات نورانی قرآن روشن بود ، اما باز هم در برابر پیغمبر جامعه یکدستی پیدا نکرده بود و نفاق در مدینه پدیدار شده بود و اوج هم گرفته بود. یعنی به ظاهر خود را مسلمان مینمایاندند، ولی در عمل در خدمت دشمن بودند. کما اینکه می بینیم در جامعه ما در برابر رهنمود روشن و صریح رهبری یک نغمه های نا موزون دیگری پیدا می شود و شنیده می شود. قرآن هم بشارت دهنده و هم انذار دهنده است . آنهایی که اعراض کردند ، نمیخواستند حق را بشنوند و بپذیرند و تبعیت بکنند. نمیخواستند حق را بشنوند حق را بپذیرند و حق را تبعیت بکنند. و بهانه در میآوردند و به پیغمبر میگفتند که این حرفهایی که شما میزنید به دل ما نمی چسبد ، به واسطه ی پرده ای که به دلشان بود. و مثل اینکه بگویند که گوش ما کر شده و پرده ای گرفته و نمی شنوند. در حالی که رشد و تعالی انسانیت در پیروی از قرآن و رهنمود های الهی است. قرآن دستور العمل خدای رحمان است که خالق زمین و آسمان و خالق انسان است و نقشه ی راه زندگی داد به بشر. قرآن نقشه ی راه زندگی است و در کنار دستور بندگی خود توجه به جامعه را خدای رحمان هشدار میدهد. میفرماید نماز را اقامه کنید بلافاصله به فکر نیازمندها و فقرا هم باشید ، که آنجا هم مسئولیت دارید ، چرا که آنجاهم امر خداست . اصلا انسان ها که نمی توانند به تنهایی زندگی کنند، برای داشتن رابطه مناسب با یکدیگر مخصوصا در محاورات در محاورات و رویارویی مسئولین با مردم ، میفرماید همه ی مردم ، به ویژه کارگزاران نظام اسلامی، با مردم سخن میگویید ، سخن نیکو داشته باشید و تشر نزنید به مردم. سخن حَسن یعنی پسندیده یعنی نیکو . یا جای دیگر فرمود به موسی دستور داد در برابر فرعون قول کریم یعنی قول بزرگوارانه داشته باشید. شما ادب را رعایت کنید ، حالا دشمن اگر ادب را رعایت نمی کند او فرهنگ خود را دارد ، شما فرهنگ قرآن را دارید فرهنگ اسلام را دارید . اگر لغزش و عمل بیهوده از کسی دیدید ، یعنی کار ناپسندی از کسی دیدید ، اگر میخواهید نصیحت کنید یا امر به معروف و نهی از منکر کنید ، با کرامت ؛ یعنی میتوانید هم ادب و احترام را رعایت کنید و هم سخن موثر داشته باشید. طرف را به اشتباهش تنبه بدهید. اگر لغزش و عملی بیهوده از کسی سر زد در گفتارت ملایم باش و گفتار نرم داشته باش.
خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی، ضمن نقل بیانی از رسول مکرم اسلام فرمودند: اگر کسی، جامعه ای، مردمی ، بی تفاوت باشند در برابر یک پدیده انحرافی و یک جریان غلط ،حالا هر چه که هست بی تفاوت باشند و امر به معروف نکنند، نهی از منکر و نکنند ، رسول خدا فرمود بد قومی هستند ؛ پس اگر آدم همدیگر را امر به معروف بکند خوب قومی است. این که خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو ، این خصلت ایمان نیست و خصلت انسان هم نباید باشد .خصلت انسان حق گرایی و حق محوری؛ اگر دید طرف کار خوب میکند کمکش کند. اگر برای رضای خدا حرف نزنی اگر برای رضای خدا عمل نکنی بد قومی میشوی، اما اگر در هر قضیه ای ، با یک رفیق شما کسی مشکل پیدا کرد ولی شما تشخیص دادی حق با اون طرف است ، درست این است که رفیقت را نصیحت کنی . نه این که چون رفیق است به حمایت از او برخیزی. اینها میزان و معیار های حق و باطل میشود . مستقر کردن عدالت در جامعه و قسط در جامعه با اراده عموم تحقق پیدا میکند.
امام جمعه قائم شهر فرمودند: در اداره امور کشور خود می بینید هر چهار سال انتخابات میشه چه برای شورای شهر چه برای مجلس شورای اسلامی چه برای ریاست جمهوری، از یک منظر واقعا انتخابات امر عقلایی و خوبی میتواند باشد. آحاد جامعه حضور پیدا کنند تشخیص بدهند آدم بهتر و برجسته تر و با احساس مسئولیت بیشتر را روی کار بیاورند. فلسفه انتخابات این است. اما رفته رفته متاسفانه شرایط به گونه ای شده که یک دسته به دنبال یک نفر و یک دسته دیگر دنبال یک نفر دیگر . بعد حالا یکی که رای آورد چون من رای ندادم سعی کنم تخریب کنم؟ این میشود خلاف رضای خدا .باید ببینم درست عمل می کند کمکش کنم یا خدای ناکرده اشکالی دارد تذکر بدهم اینکه رهبری میفرمود تاکید میکند که دولت اقای دکتر پزشکیان تقویت بشه یعنی کمک کنید حرف دارید حرف بزنید کمک کنید. این کمک کردن برای تقویت و برای پیشبردن است. اما متأسفانه می بینید بعضی از جریانات سیاسی قبل از انتخابات مدعی هستند اگر به ما رای بدهید ما بیاییم سر کار ، همه مشکلات را حل می کنیم. وقتی که رای گرفتند آمدند سرکار حالا می گویند که اختیار نداریماین را تازه فهمیدید؟! جلوتر قبل از انتخابات نمیفهمیدی اختیارات مثلا نماینده چه اندازه است و اختیارات شورای شهر و دیگران چه اندازه هست؟ ببینید این که بعد از آمدن یک جریان روی کار مدعی بشوند که اختیار نداریم ؛ در حالی که همین اختیار قانون اساسی پیش روی همه بود و همه سوگند یاد می کنند که به قانون اساسی پایبند باشند. خوب سبکی که دولت قبل داشت دولت بعدی باید اون موفقیت ها رو ادامه بده و اون اشکالات را سعی کنه کم کند، بله هیچ دولتی نیست که هیچ اشکالی نداشته باشد؛ ممکن است کار خوب کرده باشد ، یک جایی هم اشتباه کرده باشد . دولت بعدی باید سعی کند خوبیهای اون دولت را ادامه بدهد. نه اینکه همه اون روال را کنار بگذارد و یک طرحی نو دراندازد. و وقتی دچار مشکل شده بگه اختیار نداریم.
در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت، و در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای حسن محمودزاده اقامه شد.

















