مراسم نماز جمعه 19 اردیبهشت 1404 شهرستان قائم شهر ، با استقرار ایستگاه سنجش سلامت و میزخدمت و پاسخگویی مسئولین کانون های خدمت رضوی شهرستان به نمازگزاران جمعه آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای جواد اکبری و سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای نوربخش « دبیر کانون های خدمت رضوی قائم شهر » ، گروه سرود شهید چمانی به اجرای مولودی خوانی جمعیِ ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا«ع» پرداختند.
در ادامه ضمن تقدیر از مسئولین مدارس فعال در برنامه چهارشنبه های امام رضایی ، ذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای مطهری تبار اقامه ، و خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.
ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 19 و 20 سوره مبارکه شوری کلام الله مجید، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان قلب و دلمان را همواره به آیات نورانی خود متوجه و علاقه مند و پی گیر فرامین قرآنی ، ما را موفق بدارد انشاءالله . خدا رحمان است، خدا رحیم است . به همین کلمه و به این تعبیر که در هر کاری میگوییم بسم الله الرحمن الرحیم اگر توجه و التفات کنیم، خدا بهترین رحمان بخشنده مهربان و بهترین رحیم است. یعنی به غیر او دل نبندیم. نه به دنیا و نه به شغل و نه به پست و نه به مقام . بلکه اگر به خدا انسان دل ببندد خدای رحمان هم دنیای او را کفایت می کند و هم آخرت او را تامین می کند. نشانه ی دل بستن به خدا این است که انسان ببیند در همه شئونات زندگی امر الهی چیست و تکلیف او در برابر خدا کدام است. تکلیف را بشناسد و بر اساس اون موازین تکلیف عمل بکند و خود پسند و خود خواه و فریفته دنیا یا فریفته مقام نباشد .اگر اینچنین بود پیوست به بندگان صالح خدا.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره شوری کلام الله مجید فرمودند : کلام الله مجید و دستورالعملهای کریمانه ی آن مظهر لطف خداست به بندگان . او عالم به خفیات امور است و او به ما عقل داده است ، ولی عقل انسان کامل نیست و ناقص است و باید از کتاب خدا بهره بگیرد و از رهنمود اولیاء خدا بهره مند بشود تا عقلش تکمیل بشود. وگرنه منهای کتاب و منهای حجت خدا ، عقل انسان هم ناقص است ، با اینکه عقل ودیعه الهی هم هست . هر که را بخواهد بیشتر بدهد می دهد و هر که را بخواهد کمتر بدهد کمتر می دهد . نه کسی را که خدا بیشتر داد دلیل بر آن است که او پیش خدا عزیزتر باشد ، و نه کسی را که کمتر داد دلیل بر آن باشد که خدا او را نمیخواهد. نه ، نه ، نعوذبالله ، اینجوری نیست.بلکه اگر به کسی می دهد امتحانش می کند چگونه عمل می کند و به کسی که نمیدهد هم امتحانش می کند که آیا صبوری پیشه می کند یا مثلا تنگدستی را بهانه دست برد به زندگی دیگران قرار میدهد و یا دست به خلافکاری و خیانت و سرقت و انواع مفاسد مالی و اقتصادی خدای ناکرده بزند یا تقوا پیشه کند.
ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند: انسان گاهی تصور میکند باید یک پناهگاهی داشته باشیم ؛ در حالی که پناهگاه حقیقی درگاه خدای رحمان است . او هم نیرومند است و هم عزیز است . به غیر خدا به هر چه انسان تکیه کند ، که گاهی آدم به مال خودش تکیه می کند و گاهی به عنوان و مقام خودش مینازد و گاهی هم در سایه وابستگی به یک شخص دیگر برای خودش میخواهد شخصیت درست کند، همه اینها خیال باطل و فاسد است. آنکه که سزاوار است انسان به او متصل بشه تا عزت پیدا کند و قوت پیدا کند و قدرت پیدا کند خداست .
خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید دارم. توجه به آفریدگار متعال و توجه به پایان کار دنیا؛ اینها زمینه ساز یک توجه و التفات و یک شعور برای مراقبت کردن از اعمال و رفتار خویش است که اگر درست عمل کند پرهیز از معصیت داشته باشد ، انجام واجبات می شود مصداق تقوا. ملاحظه خدا را در طول زندگی خود داشتن . مستحضرید که امروز روز مبارکیست . یازده ذیقعده ، سالروز ولادت ثامن الحجج علی ابن موسی، خورشید ولایت در سرزمین ایران. مأمون خبیث با یک حیله و تدبیر خبیثانه تصمیم گرفت که آقا امام رضا را بیاورد . العبد یدبّر والله یُقدر اینجاست .
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه فرمودند : ببینید ، در مقام مثال تفسیر این فرموده ، مرحوم امام را ابتدا تبعید کرده بودند به ترکیه. یک سال گذشت بعد چرا فرستادن به نجف؟ هدف آنها برای اینکه امام در یک فضای علمی و کنار قبر امیرالمؤمنین و برای او بهتر زندگی بگذرد هدف تبعیداین نبود . اونها هدفشان این بود که نجف که حوزه بزرگ علمی است و بزرگان برجسته ای دارد و او که برود اون جا ، تحت الشعاع قرار می گیرد مثلاً . دشمن هدفش یک چیزی بود اما عدو شود سبب خیر. کور خوانده بود دشمن. بلکه بر عکس فرصت حوزه نجف برای امام راحل این امکان را فراهم کرد که پیام اسلام ناب را به گوش همه ی اقوام و مسلمانان و مخصوصا شیعیان در اقصی نقاط عالم برساند. مأمون هم خبیثانه اقدام کرد که امام رضا ع از مدینه بیاورد خراسان؛ انگیزه اش چه بود؟ بود میترسید که در حجاز یعنی عربستان امروز که شامل مکه و مدینه سایر شهرها میشود ، احساس کرد مردم به آقا امام رضا توجه دارند و برای اینکه امام را محدود کند و ارتباط مردم را با او قطع کند و ارتباط او را هم با مردم قطع کند فرستاد امام را آورد در خراسان. نتیجه اما برکتی شد برای شیعیان ایران و برای مومنین و اهل ایمان.
رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند: ببینید قدرت های استکباری و همین الان دنیا را نگاه کنید آمریکا انگلیس فرانسه، اینها میخواهند رهبران مذهبی مثل پاپ باشند و اون جا بنشینند و این همه جنایات صهیونیستها را ببینند ، اما دخالتی نکنند. اما اگر رهبری صاحب اندیشه الهی باشد، ولی بی تفاوت نباشد و فعال باشد و به جامعه آگاهی بدهد و ظلم را افشا کند، تحمل نمیکنند . قبل از پیروزی انقلاب ، وقتی که میخواستند یک روحانی دلسوز و خیرخواه برای جامعه و برای دین خدا را از انظار بیندازند ، در اولین اتهام میپراکندند که این آقا شیخ حالا سیاسی شده . این سیاسی شدن را به صورت یک عیب و یک تلقی منفی از یک آدم عنوان میکردند . امام را به نجف فرستادند ، می خواستند کوچکش کنند آنجا ، ولی خدا او را بزرگ کرد. مأمون امام رضا ع را آورد و جلسه بزرگی تشکیل داد برا فریب مردم . در جمع گفت که من می خواهم خودم را از خلافت کنار بکشم خلافت را به شما تفویض کنم . آقا امام رضا فرمود: خلافت امر الهی است و اگر این جایگاه از طرف خدا به شما واگذار شد حق نداری به دیگری واگذار کنی و اگر از طرف خدا به شما واگذار نشده ، حق و مال چه کسی را میخواهی ببخشی؟ یعنی تو باید خودت را کنار بکشی. اما خبیث نگذاشت حرف امام کامل بشود و برای اینکه مغلطه بکند جمعیت پیام امام را نگیرند ، هنوز جمله امام تمام نشده ، درآمد و گفت که حالا که خلافت را نمی پذیرید باید ولایت عهدی مرا بپذیری . آقا امام رضا هم فرمود که ولی عهد باید کسی باشد که بعد از شما بماند، ولی من قبل از شما از دنیا میروم.
در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.
در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای محمدمهدی قربانی اقامه شد.























