جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متن خطبه های نمازجمعه 21 اردیبهشت 1397 شهرستان قائم شهر – خطیب : آیت الله معلمی + فایل صوتی

3lj1_img_0866.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم الحمدلله رب العالمین الصلوه و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهّرهم تطهیراً. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «وَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّالِّینَ/ فَنُزُلٌ مِنْ حَمِیمٍ / وَتَصْلِیَهُ جَحِیمٍ / إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ / فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ » امیدوارم خدای رحمان به همه ما توفیق درک مفاهیم قرآن را بهتر از گذشته عطا بفرماید در مسیر پایبندی به همه دستورات دینی خدای رحمان موفقمان بدارد. دعاهایمان را در این مظنه استجابت مستجاب، بیماران را شفا، گذشتگان را غریق رحمت بگرداند. تقدیم به پیشگاه خاتم انبیاء نثار ارواح طیبه همه شهدا بویژه عزیزان شهدا مدافعان حرم و همچنین شهدای مظلوم منا همه با هم صلوات بر محمد و آل محمد(ص).

قسمت پایانی سوره مبارکه واقعه است. این سوره از آغاز تا انتها سرنوشت بندگان خدا را در نهایت به سه دسته تقسیم فرموده است. دسته ای سابقین یا مقربین، دسته ای هم اصحاب یمین و دسته دیگر هم اصحاب شمال که در آغاز سوره تعبیر به اصحاب شِمال بوده و در قسمت پایانی سوره««وَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّالِّینَ» از همان دسته ای که اصحاب شِمال هستند تعبیر به « مُکَذّبین الضّالّلین» تکذیب کنندگانِ گمراه. ببینید گمراهی دو قِسم است. یک وقتی انسان گمراه است اما عِناد و لِجاج هم ندارد، خیلی از مسیحی‌ها همین حالت را ممکن است داشته باشند، ممکن است حقایق بر آ«ها روشن نشده باشد یا بعضاً برخی از سنی‌ها هم همینطور، واقعاً قصور دارند و مقصر نیستند. آناه را نمی‌فرماید که اصحاب جحیم هستند «نُزُل حمیم » به سراغشان می‌آید. آن که «مکذّب» است با تعمد! یعنی در عین حال که گمراه است با تعمد تکذیب می‌کند. گمراهی را پیشه نموده و بر گمراهی تداوم می‌بخشد و اصرار دارد. این می‌شود مقصر. تعبیر قرآن هم همین است. «وَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّالِّینَ» با وجود آنکه در مسیر ضلالت و گمراهی است اما مع ذلک  در مسیر ضلالت طغیانگر و تکذیبگر است. تکذیب چه؟ تکذیب وحی، تکذیب رسالت انبیاء، تکذیب وعده های الهی، تکذیب برپایی قیامت، «وَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّالِّینَ/ فَنُزُلٌ مِنْ حَمِیمٍ » «نُزُل» جمع نازل، به چیزی گفته می‌شود که سر سفره گذاشته شود و از آن تعبیر به «نزل» می‌شود. اگر خوردنی برای مهمان آوردند می‌گویند نِزِلی برای او آوردند. «فنزلٌ من حمیم» این آدمی که تکذی کننده گمراه است در نهایت از حمیم پذیرایی می‌شود.«حمیم » یعنی آتش جوشان و سوزان. «وَتَصْلِیَهُ جَحِیمٍ» افکنده می‌شود در جهنم. این دو ظاهرا دوتا مرحله را می‌نمایاند. یکی مرحله اول «نزل من حمیم» مربوط به عالم برزخ است. مرحله بعد عرصه قیامت، بهشت و جهنم «و تصلیه جحیم» مربوط به عرصه قیامت است. کلمه «برزخ» حد فاصل بین دو شیء گفته می‌شود. آیه قرآن که می‌فرماید «و بینهما برزخ لا یبقیان» دو تا دریا که بینشان برزخی وجود دارد که  یکی بر دیگری تفوق پیدا نکند. ما یک دنیا و یک آخرتی داریم و یک برزخِ میانه. این برزخِ میانه یک دنیای وسیعی است. خوشی و نا خوشی انسان آنجا معنا دارد. یعنی یک بخش از پاداش عملکرد انسان در عالم برزخ به سراغ انسان می‌آید و یک بخش دیگر می‌ماند برای قیامت. « إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ » «هذا» اشاره دارد به همه وعده ها، چه در مورد مقربین وسابقین و چه در باره اصحاب یمین و چه در مورد اصحاب شِمال. همه این وعده ها حق است و قطعی، و هم واقع شدنی. « إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ / فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ» حال که امر این است به نام پروردگار عظیمت تسبیح بگوی. بعد از نازل شدن همین تعبیر رسول خدا دستور داد در رکوع «سبحان ربی العظیم و بحمده» گفته شود. آنجا که «سبح اسم ربک الاعلی» برای سجده استفاده شد «سبحان ربی الاعلی و بحمده» پس ما برای قیامت  یک عالم برزخی را در وسط داریم.  مهم نحوه جان دادن و عالم برزخ است. اگر کسی راحت جان بدهد و اگر برزخ راحتی داشته باشد در عرصه محشر هم راحت خواهد بود و اما اگر جان دادنِ او مثل جان دادنِ مومنین مخلص نباشد، نعوذ بالله، پناه بر خدا اگر عالم برزخ او «فنزلٌ من حمیم» باشد او در قیامت هم گرفتار است. در کتاب شریف کافی به نقل از سوید ابن غفله آمده است: قال امیرالمومنین «ان ابن آدم اذ کان فی ءاخر یوم من ایام دنیا » فرزندان آدم در آخرین روز از عمر دنیای خودشان «و اول یومٍ من ایام الاخره» و اولین روز از روز آخرت ، یعنی همان لحظه مرگ، روز آخر دنیا و روز اول آخرتش شروع می‌شود «مُثِّلَ له ماله و ولده» ممکن است چشمش بسته شود و دیگر باز نباشد اما همه تلاش دنیای او در برابر دیدگان او به نمایش گذاشته می‌شوند یعنی گذشته خود را می‌نگرد، تمثل پیدا می‌کند برای او مال و فرزند و عملش. «فیلتفت الی عمله» این آدم به عملش التفات و توجه می‌کند. «فیقول: والله انی کنتُ فیه لزاهد» تأسف دارد و به عمل خود که نگاه می‌کند با حسرت به خدا می‌گوید:من کم اعتنا و کم رغبت بودم به تو. ای نماز ای روزه  ای زکات ای حج و… من به شما کم اعتنا بودم «و ان کنت علی  لثقیلاً» و گویا شما بر من سنگینی می‌کردید که من به شما توجه نمیکردم «فماذا عندک» حالا چه می‌کنید با من؟ چه فایده ای بحال من خواهید داشت. «فیقول ان قرینک فی قبرک و یوم نشرک» عمل می‌گوید من همراه تو خواهم بود، هم در قبر و هم در قیامت «حتی اعرض انا و انت علی ربک» تا اینکه من و شما در پیشگاه خدای خالق مهربان عرضه و ظاهر شویم. «قال و ان کان لله ولیاً عطاه اطیب الناس ریحاً» اگر صاحب عمل ولی خدا بود، ولی خدا کیست؟ یک روایت بسیار زیبا و نسبتاً طولانی است و ان شاءالله اگر عمری باقی بود عرض کنم که پیغمبر خدا به فردی می‌گوید که دوستی و دشمنی‌ات در راه خدا باشد، پیوستگی‌ات با اولیا خدا باشد. آن آدم می‌گوید من چکار کنم که اینطور باشد؟ فرمود با ولی خدا دوست باش حتی اگر قاتل پدرت بوده اما با کسانی  که با اولیاء خدا دشمنی دارند دشمن باش حتی اگر پدرت و برادرت باشد. بعد این فرد گفت یا رسول الله من چطور راه و مسیر را بشناسم؟ که دوستی و دشمنی‌ام برای خدا باشد؟ رسول خدا اشاره کرد به سمت امیرالمومنین، فرمود شاخص برای دوستی و دشمنی در راه خدا اوست. خب این علی (ع) شاخص است برای آن آدمی شاخص بود که در زمان ایشان زندگی می‌کرد اما الان ظالم و مظلوم هر دو مدعی هستند ما دوستدار علی (ع) هستیم، فراوان می‌بینیم که فاسق و مومن و ظالم و مظلوم هر دو دم از علی می‌زندد! اشکال کار کجاست؟ علی (ع) نماد بود که پیغمبر علی (ع) را اشاره کرد. یعنی در هر عصری نیاز به حجت الهی داری. این حجت الهی یک یوقتی امام معصوم است اما یک وقتی هم خیر، نائب امام هست. در عصر غیبت صغری چهارت نائب امام زمان داشت. چهار نفر به نوبه مشخص بودند که اینها نائب امام زمان هستند و غیبت، غیبتِ صغری بود اما در عصر غیبت کبری نائب، عام است. فقیه عادل. حالا فقها زیاد هستند و در جمع فقهای عادل وقتی که یک دسته 75 نفر از فقیهان عادل فردی را  برای تصدی رهبری امت در جایگاه نیابت از امام زمان (عج) به جامعه معرفی می‌کنند این می‌شود حجت خدا. حجتی که غیر معصوم است. یعنی اگر بخواهیم راه بندگی خدا را درست بپیماییم باید گوش به فرمان و چشم به اشاره رهبری رابشیم. «فإن کان لله ولیّاً» اگر این آدم محتضر ولی خدا باشد آن عمل در چهره یک رفیق، یک انسان همراه او می‌شود و بوی خوشی دارد «و احسنهم منظرا»چهره زیبایی دارد «و احسنهم ریاشاً» لباس نظیف  و تمیز و زیبا دارد «فیقول ابشر بروح و ریحان و جنت نعیم» بشارت باد بر تو به نعمت به راحتی و آسایش «و مقدمک خیر مقدم» مقدمت بهترین آمدن. این آدمی که در حال جان دادن است و جان داد و در برزخ است از او می‌پرسد «فیقول انا عملک الصالح» می‌گوید من عمل صالح و پاکیزه تو هستم. «ارتحل من الدنیا الی الجنه» از این دنیا رحلت کن به سوی بهشت و رحمت الهی اللهم الرزقنا!

خدایا ما اگر گرفتاریم خودت یاری و مدد کن و لطفت شامل حال ما شود بتوانیم راه بهشت را در پیش بگیریم و بپیماییم.

پروردگارا در مسیر عبودیت و بندگی در پیمودن راه تقوا و پرهیز از گناه و انجام واجبات یاریمان بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر ؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات ؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه اول//

____________
____________

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

مجدداً خود و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، به ذخیره برداشتن از فرصت زندگی ، برای آخرت سفارش میکنم. ما برای دنیای خودمان در فکر آتیه ، ایام پیری ، یا به تعبیر دیگر ، ذخیره سازی برای ایام ناتوانی هستیم ؛ اگر هشیار باشیم ، مهم تر از هر امری ، ذخیره سازی برای آخرت ، پایان کار ،لحظه ی پس دادن حساب است. قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ ؛ مرگی که کسی نمیخواهد بمیرد ، اما مرگ به سراغ انسان می آید ، سپس میبرد انسان را . بدن از خاک است ، جسم از خاک است و به خاک بر میگردد . اما روح انسان به محضر حضرت حق مراجعت میکند . فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ؛ می آگاهند شما را به آنچه که عمل کردید . یعنی انسان در گروِ عمل خویش است ، اگر عمل نیکو ، خداپسندانه باشد ، انسان هم از پاداش الهی خوشنود میشود .اما اگر عمل زشت و ناپسند باشد ، از کیفر آن عمل ، انسان ناخوشایندی خواهد داشت . پناه بر خدا .

مهمترین مناسبت این هفته ، در آستانه ی ماه مبارک رمضان ، ماه ضیافت الله هستیم ؛ مقدّمتاً این هفته را باید مومنین ، نظافت مساجد ، تکریم مساجد ، آماده سازی برای ضیافت الهی را در برنامه داشته باشند . البته و صد البته مسجد تنها برای ماه مبارک رمضان نیست ؛ مسجد برای همیشه است . اما چه کنیم که این نقص را داریم . ماه رمضان ، حالا هفته ی بعد میبینید که جمعیت ماشاءلله هم بیرون و هم شبستان بیرونی هم پُر خواهد شد و جا  کم خواهیم داشت . این یک نقص است واقعاً برای جامعه ی ما .یک نقص دینی . برای خاطر اینکه بندگی خدا که فصلی نیست . بندگی خدا مستمر است . در طول هر بیست و چهار ساعت ، پنج بار ، سفارش حضور در مساجد شاهد بر این امر است .  از آقا امام صادق سلام الله علیه ، راوی خبر میگوید من شنیدم: امام صادق میفرمود: شکت المساجد الی الله تعالی الذین لا یشهدونها من جیرآنها. شکایت میکند مسجد نزد خدا از آنهایی که حاضر نمیشوند در او ، مخصوصاً از همسایگان مسجد . تا جایی که صدای اذان را میشنوند . فاوحی الله الیها و عزتی و جلالی؛ خدای رحمان آرامش میدهد به زمین مسجد ، و به فضای مسجد . تسلّی خاطر او سوگند یاد میکند که  لا قبلت لهم صلاه واحده؛ آنهایی که اهل مسجد نباشند ، اگر در خانه نماز بخوانند ، نماز مقبولی ندارند . و لا اظهرتُ لهم فی الناس  . این روایت را امالی شیخ طوسی دارد ، هزار سال قبل . کافی دارد بیشتر از هزار سال قبل . اینها چیزی نیست که تازه درست کرده باشد کسی . اینها کلمات نورانی معصومین است . و لا اظهرتُ لهم فی الناس عداله و لا نالتهم رحمتی و لا جارونی فی جنتی ؛ به رحمت من نخواهند رسید ، و توقع مجاورت ، و نه ورود. یک وقتی آدم وارد بهشت میشود . یک وقتی همسایه ی بهشت میشود . حتی توقع همسایگی بهشت را هم نباید داشته باشد کسی که ادعای ایمان و مسلمانی دارد ، اما بی اعتنای به نماز و مسجد است . خیر ، باید جدی گرفت ، هم امر اقامه ی نماز را باید جدی گرفت و هم امر حضور در مساجد را .

ازجمله مناسبت هایی که این هفته سزاوار مطرح شدن است ، خوشبختانه در این هفته در لبنان انتخاباتی برگزار شد ، این خاندان پلید سعودی ، که پول نفت مفت دارند و خیلی هم خرج کردند در آنجا ؛ خیال میکردند دلارشان رأی میسازد . اما خوشبختانه نتیجه ی انتخابات این شد که اکثریت غالب کرسی ، یعنی بالای به اصطلاخ نصف بعلاوه ی یک ، از آنِ حزب الله و هم پیمانان حزب الله شده است. تاجایی که رئیس جمهور مسیحی لبنان از انتخابات این تعبیر را داشت : برگزاری انتخابات سالم و بدون حاشیه را به مردم لبنان تبریک میگویم . انتخابات سالم ، بدون حاشیه ، و نتیجه ی بسیار مبارک . و خود آن سعد حریری که به نوعی عامل آل سعود است در لبنان ، خودش هم شکست را پذیرفت . گفت به آننتیجه ی مطلوبی که مورد نظر بود نرسیدیم در این انتخابات . یعنی غلبه ی قدرت ایمان بر پول خرج کردن عوامل استکبار نمایان شد.یکی از زمینه های عصبانیت آمریکایی ها هم همینجاست . آنها میخواستند حزب الله را به قول خودشان نابود و ریشه کن کنند . اما مردم لبنان با صدای رسای رأی که از صندوق ها در آمده است به دنیا و به چشم آمریکایی ها کشیدند که ما حزب الله را میخواهیم ؛ علیرغم و به کوری چشم بدخواهان حزب الله ، حزب الله محبوب ملت لبنان است و مایه ی عزت و افتخار است . خب این حزب الله ، جان گرفتنش در لبنان ، به برکت انقلاب اسلامی ایران بوده است .

در جریان قرار گرفتید که رئیس جمهور آمریکا ، رفته داخل کنگره ی آمریکا ، آنجا یک صحبت طولانی که نبود ،  کوتاه بود ، اما در این سخنان واقعاً سخیف و پست و زشتی که هیچکسی در دنیایی که همپیمانان زیادی داشت آمریکا ، اما از همپیمانانش ، آنهایی که محرمانه با او همراهی میکنند ، رویشان نشده و جرأت نکردند حمایت کنند از این موضع ترامپ . بله ممکن است پشت پرده هماهنگی داشته باشند . کسی که آشکار کرد حمایتش را از سخنان ترامپ ، اسرائیل بود و آل سعود . اینها آمدند حمایت کردند از ترامپ که او ملت ایران را تحدید کرد . مثل اینکه این بدبخت بیچاره ، در جریان کار نبوده که آمریکا لشگر کشیده بود در صحرای طبس و چه نتیجه ای دریافت کرد . این بدبخت بیچاره نمیداند که این انقلاب پشتوانه ی الهی دارد و این پشتوانه ی الهی بود که کمر استکبار را در جنگ هشت ساله شکست ؛ همه ی توان استکبار تمرکز پیدا کرده بود برای شکستن جمهوری اسلامی ایران ؛ ولی به فضل الهی به عقب نشستند همه ی عوامل استکبار ، نه ذره ای از خاک ایران و نه ذره ای از اعتبار و حیثیت نظام ایران لطمه ندیده ، بلکه عزت مضاعفی در عالَم پیدا کرده است . این آدم نادان خرفت ، خب یک خیره سری دارد ، ولی تردید نکنید که عنقریبٍ به فضل الهی سرش به سنگ خواهد خورد در برابر اراده ی ملت مومن و انقلابی ایران.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در ادامه افزودند: خروج آمریکا از برجام خب یک بار دیگر برای بعضی ها تجربه بوده است . البته خب خیلی ها از پیش میدانستند که نیازی به تجربه نداریم . مَثَل معروفی است که میگویند : کور در چاه فتَد معذور است ، عذرش این است که چشمش کور است . اگر یک نابینایی واقعاً در مسیر راه به چاله بیافتد ، هرکسی میبیند ترحَم میکند ، میرود دستش را میگیرد بلندش میکند و نوازشش میدهد ، برای اینکه مشکل داشت ، و پیش پایش را نمیدیدی و افتاد . ولی اگر آدم بینا و توانمند که میتواند ببیند ، او اگر سر به هوا حرکت کند و پیش پای خودش را نبیند و برود بیافتد در چاله ، هر عاقلی هم حق دارد ملامت کند ؛ ولی الآن من عرض میکنم که مومنین ، جای ملامت کردن و بگو مگو کردن هم نیست .حتماً خیلی از شما شنیدید پریروز  مقام معظم رهبری چه بیانات روشنگر که واقعاً بیّنات و حجت است ؛ یعنی اگر به قدرت خدا آقا امام زمان سلام الله علیه الآن ظاهر بشود ، بگوییم حجت خدا ، ولی خدا ؛ تکلیف ما الآن چیست ؛ آیا غیر از همین رهنمود ها تکلیف دیگری برای ما مشخص میکند که به فضل الهی نایب به حقّش رهنمودهای لازم را به موقع ادا میکند . خب معذلک یک خوشبینی داشتند که آقا فرموده بودند ابتدای کار بعضی از مسئولین و معاریف آمده بودند پیش من و اصرار داشتند که شما از هسته ای صرف نظر کنید تا آمریکا از خباثت و شیطنتش دست بردارد ؛ آقا فرمود من به آنها گفتم آمریکا هسته ای را بهانه میکند ؛ اگر امروز از هسته ای دست برداریم و کوتاه بیاییم ، فردا بهانه ی دیگر پیش میکشد . آقا فرمود به من میگفتند: نه این طور نیست . شما اگر هسته ای را رها کنید آنها کوتاه می آیند . خب دیدید که ما از بیست درصد غنی سازی هسته ای کوتاه آمدیم ؛ آمدیم پایین سه و نیم درصد که همه ی اهل عالم میدانند سه و نیم درصد و  پنج درصد ، هرگز نمیتواند بمب اتم بسازد . دیدند که ما در دانش هسته ای کوتاه آمدیم و فقط به صنایع هسته ای اکتفا خواستیم بکنیم . اما همین را هم الآن تحمل نکردند زا ما و بهانه می آورند . مسأله ی خصومت آمریکا را هم فرمود امر جدی و مهمی است و نباید احساساتی برخورد کنیم . دشمنی آمریکا مستمر و عمیق است . این که آقا میفرماید احساساتی برخورد نکنیم یعنی لحظه ای نباشد ، بدانیم که دشمن داریم و مستمراً دشمن در صدد آسیب زدن به ماست . پس ما هم باید طراحی و برنامه ریزی  و هشیاری مداوم را برای مقابله با چنین دشمنی داشته باشیم . مومنین وعده ی خدا حق است . خدا وعده داد مومن آماده باش برای دفاع ، لازم نیست درگیر هم بشوی . {{ وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ }} تو مهیا و آماده برای دفاع باش ، خداوند هراس به دل دشمن می افکند و دشمن را سر جایش می نشاند . اراده . نه اینکه ذلّت نشان دادن در برابر دشمن .و نه اینکه خود را ضعیف شمردن در برابر دشمن . نه . باید در برابر دشمن قد عَلَم کرد و مقاوم ایستاد ؛ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم.آنهایی که با پیغمبر هستند ، آنهایی که با قرآنند ؛ آنهایی که با دین خدا هستند بر دشمنان خودشان سخت و محکم هستند.

خیلی از جاها متأسفانه ، تلخ هم هست ابراز کنیم ، اما متأسفانه چه کنیم که واقعیات تلخی در جامعه ما وجود دارد . راجع به این تلگرام ، از 4 سال قبل  ، 5 سال قبل مقام معظم رهبری نگرانی داشت و تأکید داشت که باید شبکه ی اطلاعرسانی ما ملی بشود . امامسئولین ما جدی نگرفته بودند ، الآن این داعشی های دستگیرشده ، این کارهای تروریستی که در صحن مجلس انجام دادند ، در حرم امام راحل انجام دادند ، یک تیمی خوشبختانه دستگیر شد از اینها ، در جریان محاکمه ، خودشان ابراز کردند ، که لحظه به لحظه دستور را به وسیله ی تلگرام از خارج دریافت میکردند . الآن چه کار کنیم ، کجا برویم ، چگونه عمل کنیم را از آنجا خط میگرفتند .آشوب های خیابانی هم در دی ماه گذشته لحظه به لحظه به وسیله ی تلگرام هدایت میشد . آنوقت به هوای اینکه در جریان انتخابات ریاست جمهوری تلگرام کمک و خدمت کرده بود به کاندیدا ، پس ما هم باید هوایش را داشته باشیم ؟اینها میشود بیرون رفتن از ریل و خط . اگر وسیله ی نقلیه از خط و ریل جدا بشود ، سر انجامش به کجا میخواهد منتهی بشود ؟ رسماً الآن دادستان اعلام کرد اینها در اظهارات خودشان که منتظر هم شده و میشود ، گفتند که دستورات را مورد به مورد از طریق تلگرام دریافت میکردند.حالا علاوه بر آنکه چندهزار شکایت در دادگستری علیه یکدیگر افراد کردند ، به وسیله ی جرمهایی که از طریق تلگرام اتفاق افتاده بود ؛ در تأسیس شبکه ی ملی اطلاعرسانی کوتاهی شده بود . ولی جلوی ضرر را هروقت بگیرد آدم منفعت است .

مقام معظم رهبری فرمود : دشمنیِ آمریکا مستمر ، عمیق است .براندازانه آمریکا دشمنی دارد با ما . با مجموعه ی نظام و ملتی که این نظام را برپا نمودند ؛ و ملتی که میخواهند این نظام را نگه بدارند ؛آمریکا با این مخالف است نه با یک شخص . بعد هم حالا میگفتند که شما نیاز به انرژی هسته ای ندارید ، شما نفت دارید . خب نفت تمام میشود ؛و دیگر اینکه یک روزی روزگاری پدربزرگ من و شما ، مادربزرگ من و شما ، با استفاده از هیزم غذا طبخ میکردند ، یک کسی به ما بگوید آقا شما جنگل دارید ، پس چرا از گاز دارید استفاده میکنید ؟ جنگل را بروید بتراشید و بیاورید و مصرف کنید . اینجور است انگار . به ما بگویند شما نفت دارید نیاز به انرژی هسته ای ندارید . مقام معظم رهبری فرمود که : این چنین نیست ، هم ما نیاز به انرژی داریم ، و هم آمریکایی ها بهانه میکنند ، آنها هم میگفتند نه بهانه نیست و اگر از انرژی هسته ای دست برداریم آنها کوتاه می آیند . فرمودند که حالا دیدید که اینگونه که آنها میگفتند نبود؟ حالا سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان به ظاهر می گویند که ما بر برجام ایستاده ایم . اما همینها بودند که میرفتند به آمریکایی ها میگفتند که اجازه بده مذاکره کنیم با ایران که از توان موشکی صرف نظر کند ؛ حالا سابق میگفتند انرژی هسته ای . الآن میگویند که فعالیت موشکی . فعالیت موشکی را باید صرف نظر کنید . خب ببینید عزیزان اگر بدن من و شما در برابر بیماری مقاومتی نداشه باشد دارو هم اثر نمیکند . دارو زمانی اثر میکند که بدن بنیه ی مقاومتی داشته باشد و آن دارو کمک میکند بدن را برای دفع بیماری . اگر دشمن همه ی ابزار را داشته باشد ، ولی به ما بگوید که شما هسته ای نباید داشته باشید ، شما هسته ای صلح آمیز که هیچ ، موشکی تدافعی هم نداشته باشید . شما را به خدا دشمنی و عداوت از این بالاتر؟ در چنین شرایطی آدم بخواهد ادامه ی زندگی بدهد ، اما ننگ و ذلت را بپذیرد؟ اینها بود که آقا اباعبدالله می فرمود : هیهات مناالذله . لا أرَى المَوتَ إلا سَعادهً . میفرمود در چنین شرایطی مرگ شرف دارد بر ماندن . انسان از ترس اینکه دشمن ممکن است به ما حمله بکند خودش با دستان خودش خودکشی بکند ؟

خدا رحمت کند شهید مدرس را . میفرمود که چرا با دست خودمان خودمان را نابود کنیم؟ بگذارید اگر دشمن میخواهد ما را نابود کند مردانه نابود بشویم ، نه ذلیلانه . الآن هم مقام معظم رهبری فرمود که بعید میدانم آنها تضمین عملی به شما بدهند که پایبند باشند . مشکل میدانید فقط چیست؟ خسارت ما این شده که 4 سال ، 5 سال فرصت را از دست دادیم . الآن داریم برمیگردیم به همان قدم اول قبل از 4 سال. میبایست اقتصاد مقاومتی را جدی میگرفتیم . من همه ی اشکال را متوجه این دولت نمیدانم.این که مقام معظم رهبری از دَه سال قبل ، از دوره ی دوم دولت قبلی ، تأکید داشت ، نامگذاری سالها را اگر دقت داشته باشید همه برای تقویت بنیه ی اقتصادی کشور بود . ولی جدی نگرفتند و خیال میکردند با مذاکره به قول خودشان حل میکنند مشکلات را . اینجور هم نیست که بگوییم هیچ چاره یا نداشتیم غیر از مذاکره. نه چاره داشتیم . توقعاتمان را یک قدری پایین بیاوریم و تشریفات زندگی را کمتر کنیم ، مصمم باشیم برای روی پا ایستادن . یک قدری بسیجی ، یک قدری جهادی ، هم زندگی کنیم و هم عمل کنیم و هم مدیریت . نیاز به این چیزها داشت . حالا شرکت های غربی هم گفتند که برای همکاری با ایران تابع دستور العمل های آمریکا هستیم . خب این هم باز یک هشداری است برای ما که جدی تر باید خود را مهیا داشته باشیم . امام راحل می فرمود : جهالت است تصور کنیم آمریکا به صلاح ما یک قدم بر میدارد . ببینید ، شما را به خدا نگاه کنید ، چه دید عمیقی داشت امام . چه صراحت لهجه . چه روشن آینده را میدید.امام می فرمود جهالت است تصور کنیم آمریکا به صلاح ما یک قدم بر میدارد . مقام معظم رهبری هم فرموده بودند : حق را باید با ایستادگی از دشمن گرفت . نه با التماس؛

بعد از پایان نماز هم همه با هم راه می افتیم ، دشمن بداند که حاضر در صحنه ایم ، دشمن بداند که شهدای ما غریب نیستند ، رهبر ما تنها نیست ،  رهبر از زبان ملت فریاد زد آمریکا غلط میکند ، به توان ملت مومن ، به توان ملت در صحنه ؛ هم راهپیمایی بعد از نماز ، و هم امشب در مراسم دومین سالگرد شهادت شهید بلباسی حضور همه جانبه ی شما مومنین معنادار خواهد بود . از پانزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه هفته ی هلال احمر بوده است ، از خدمات این عزیزان ، از خدمات نیروی انتظامی و از خدمات بسیج در عرصه های مختلف تشکر میکنیم.

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) ؛ نثار ارواح این عزیزان ، همه باهم صلوات.

{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ؛ وَطُورِ سِینِینَ ؛ وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ؛ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ؛ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ؛ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ؛ فَمَا یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ؛ أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ؛صَدَقَ اللهُ العَلیُ العَظیم }}

پایان خطبه دوم//

مطالب مرتبط