جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نمازجمعه نهم بهمن نود و چهار قائم شهر – آیت الله معلمی

خطبه اوّل :

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجّل فرجهم ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَهُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . لا حولَ وَلا قُوَّهَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . ألصّلاهُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .

قالَ الحَکیمُ  فی کِتابِهِ الکَریم : {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ؛  لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ }}

امیدواریم که در دینداری ، خدای رحمان توفیق دهد که ثابت قدم و استوار بمانیم و به مقتضیات دینداری ، پایبند و به ارزشهای قرآنی دلبسته ، و درنتیجه ، واجبات دین خدا را به جا آورده و از محرمات آن اجتناب داشته باشیم..خدای رحمان ، در این مظنه ی استجابت دعا به لطف و کرمش همه ی ما را مشمول مغفرت بیکران خود قرار بدهد . گذشتگانمان را ببخشد و بیامرزد ، بیماران را شفا مرحمت بفرماید . گرفتاری را از کافه ی مؤمنین برطرف بسازد ، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد . در سه خطبه ی گذشته ، راجع به این سوره ی مبارکه مطالبی به عرض رسیده است . در ادامه ی مباحث ، سؤالاتی و نکته هایی در این خطبه تقدیم میشود در ارتباط با همین سوره ی کافرون .

این که خدا میفرماید و دستور میدهد به پیغمبر : {{بگو ای کفار ، بندگی و پرستش نمیکنم من آنچه را که شما میپرستید ، و شما هم بندگی و پرستش نمیکنید ، آنچه را که من میپرستم}} . اگر همین تعبیر بود ، شاید ناظر به حال بود . ولی {{ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ }} شما نیستید که آنچه را من میپرستم شما هم بپرستید ؛ یعنی حتی اشاره به گذشته دارد . آیا همه ی کفّار ایمان نیاوردند؟اگر بعضی از کفار ایمان آوردند که آوردند ، پس این تعبیر را چگونه معنا باید کرد ؟درباره ی {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} کلمه ی الکافرون «الف» و «لام» دارد . این «الف» و «لام» در ادبیات عرب ، یک وقت افاده ی عموم میکند ، یک وقت مال عهد است . یعنی اشاره به کفار خاص . آنی که قطع مُتِیَقّن است {{ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} اشاره به افراد خاصی داشت . آن افراد خاص هم تا لحظه ی مرگشان ایمان نیاورده بودند. (ولید بن مغَیره) ، عاص بن وائل .عاص بن وائل ، همان پدر عمروعاص معاویه هست . حارث بن قیس ، امَیّه بن خَلف؛ اینها آمده بودند به پیغمبر پیشنهاد میکردند ، یک سال شما بتهای ما را پرستش بکن ، بعد ، سال دیگر ، ما خدای شما را پرستش میکنیم ؛ نوبت بندی میکنیم ؛ یک سال شما با ما باش ، یک سال هم ما با شما رفاقت میکنیم. رسول خدا فرمود : پناه برخدا ، چیزی را همتای او قرار نمیدهم.گفتند حالا که بت های ما را پرستش نمیکنی ، پس حرف بت ها را نزن . یا شما هم احترام بگذار برای بت ها ، تا ما تو را تصدیق کنیم در دیانتت . در این لحظه بود که برای نجات رسول خدا از چنگال و فشار این کفّار ، سوره نازل شد ، آیه نازل شد ؛ این سوره ، این آیه مرزبندی کرد ، توحید و شرک را مجزّای از هم . دو تا برنامه ی متضاد ؛ دو تا مسیر ، دو تا مسیر جدا . مسیر توحید و خداپرستی جدا ؛ مسیر شرک و کفر ، مسیر جدا . این یک نکته ، نکته ی دیگر این که خدا به پیغمبر فرمود : {{قُل}} بگو به کفار ، حالا چرا خود پیغمبر هم کلمه ی {{قل}} را آورد ، همچنان به صوت آیه: {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} ؛ خب خدا به پیغمبر فرمود {{ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} پیغمبر میخواست صدا بزند : «أیُّها الکافِرون لا أعبُدُ ما تعبُدون» ؛ چرا کلمه ی «قُل» را رسول خدا هم در آیه آورد و قید کرد؟ . در سوره ی مبارکه ی یونس آیه ی پانزده : {{وَ إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّناتٍ قالَ الَّذینَ لایَرْجُونَ لِقاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ}} ، آنهایی که امید به رحمت الهی ندارند ، ایمان نیاورده بودند ، به پیغمبر میگفتند یک قرآن دیگر بیاور . یا بعضی از این کلمات را عوض کن ، {{أو بَدِّلهُ}} ؛ {{ قُلْ مَا یَکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ}} ، من حق ندارم ، من اجازه ندارم ، تبدیل کنم کلمات را ، جابه جا کنم ، تغییر بدهم . {{مَا یَکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاء نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا یُوحَى إِلَیَّ}} ، من متابعت میکنم آنچه را که بر من وحی میشود ، {{إِنِّیَ أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ }} ، اگر من جابه جا کنم کلمات قرآن را ، اگر تغییر بدهم ، من از عذاب روز بزرگ قیامت خوف دارم . و میترسم . لذا آنچه که بر پیغمبر نازل میشد ، تماماً ، کمالاً در قرآن مجید آمده ، یعنی رسول خدا قرائت فرمود ، کُتّاب وحی ، کتابت کردند ، و بعد ، آنچه را که پیغمبر قرائت کرده بود ثبت و ضبط شده است . خب یک جای قرآن میفرماید : {{وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ ۚ}} اگر از کفار بپرسی : چه کسی خلق کرد آسمان و زمین را ؛ میگویند:خدا ، ولی اینجا ، آیه میفرماید که شما خدا را بندگی نمیکنید ، آنچه را که من بندگی میکنم شما بندگی نمیکنید ، آنچه را که شما بندگی نمیکنید ، من بندگی نمیکنم ؛ آنوقت با آن آیه ای که میفرماید اگر از کفار بپرسید که آسمان و زمین را چه کسی آفرید ، خواهند گفت : الله ، چگونه جمع کنیم ؛کفار خالقیت خدا را قبول داشتند ، اما بندگی خدا را راه عوضی میرفتند ، بعضی از آنها میگفتند ما بت را وسیله قرار میدهیم به درگاه خدا . وسیله قرار میدهیم به درگاه خدا . برهمین مبناست که بعضی از منحرفین از وهابیون و سَلفی ها ، توسل ما را ایراد میگیرند ، . ما هرگز در توسل نمیخواهیم برای خدا شریک قائل بشویم .این اصل را یدانید : «لا مُؤثّرَ فی الوجود الا الله» ، کسی در عالم وجود اثر گذار نیست  اصالتاً و بِذّات  ، مگر ذات اقدس اله . اگر اولیاء خدا را توسل میجوییم ، اولیاء خدا چون عزیزند در پیشگاه خدا ، آبرومندند ، میگوییم «یا وَجیهاً عِندالله» ، آنوقت میگوییم خدا ، به عزت این بنده ی صالحت ، به عزت این ولی خود ، اگر ما آبرو به درگاهت نداریم ، اینها آبرومندند ؛ به خاطر آنها ما را ببخش و دعای ما را مستجاب کن . پس ببینید ، حاجت را ما از خدا میخواهیم ، نه از غیر خدا ؛ این مرزبندی ها را توجه و التفات داشته باشیم .

 

photo_2016-01-30_08-22-20

 

نکته ی دیگر هم آخرین آیه فرمود : {{ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ }}؛ شما به دین خودتان ، من به دینم . آیا جواز بت پرستی است ؟ یا به تعبیر عامیانه ی دیگر ، عیسی به دین خود ، موسی به دین خود اشکال ندارد؟یا نوعی صلح کُل بوده رسول خدا ؟ که بگوید اشکالی ندارد ، شما بت پرستی خود را بکنید ، من خدا پرستی خودم را میکنم؟ نه خیر ؛ جواب این است: این تعبیر {{ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ }} ، اصلاً این تعبیر ، تحقیر است ؛ تهدید است.هم دارد آنها را تحقیر میکند ، مذمت میکند ، هم دارد تهدید میکند:شما دینتان را داشته باشید ، آنوقت سرانجامتان را ببینید . سرانجام بت پرستی را ، هم در دنیا ، هم در آخرت ، مشاهده خواهید کرد ؛ یعنی هب زودی ، عواقب نکبت بار بت پرستی را دریافت میکنید . یا بعضی از مفسّرین فرمودند : احتمال دارد چیزی حذف شده ، نه که حذف شده باشد ، یعنی در تقدیر است : «لَکُم جزاءُ دینکم وَ لیَ جزاءُ دینی» . باری شما پاداش دینتان باشد ، برای من ، پاداش دین خودم . من خدا را پرستش میکنم و پاداش را از خدا میخواهم . شما میخواهید بت را پرستش کنید ، باید انتظار پاداش را از بت داشته باشید ، و چیزی هم عائدتان نمیشود ؛ پس جواز نیست برای بت پرستی ؛ یا صُلح کُل نیست . یا آن تعبیر عامیانه هرکسی به دین خود هم که ناشی از حس بی تفاوتی و بی تعهدی باشد ، این نیست . {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ }} ندای عمومی ،ای کسانی که الان در مقابل ، در برابر ، کفاری که در برابر پیغمبر ، پیشنهاد میکردند تو هم بت ما را پرستش کن ، ما هم می آییم با تو همراهی مکنیم ، خطاب به آنهاست .{{  لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ}}بندگی و پرستش نمیکنم آنچه را که شما پرستش میکنید . ؛ {{وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ }}  شما هم پرستش نمیکنید آنچه را که من پرستش میکنم ، {{ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ }} هرگز و برای هیچوقت نیستم پرستنده ی آنچه را که شما میپرستید ؛ و شما هم نیستید پرستش کننده ِ آنچه را که من پرستش میکنم . {{ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ }} . شما برایتان راه و رسمی اختیار کردید ، منتظر باشید ، برای من هم دین است ، من هم در انتظار پاداش الهی ، که فرمود : «وَالعاقِبهُ خَیرٌ لَکُم» ؛ {{ وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى}} . خدای رحمان وعده داد به حبیبش خاتم پیغمبران ، محمد مصطفی در همین ارتباط ، آقا امام رضا سلام الله علیه ، از او نقل شده است . به کسی فرمود : «  مالى رَاَیتُکَ عِندَ عَبدَالرَّحمنِ بنِ یَعقُوبَ؟ » چرا ، چرا میبینم که شما پیش عبد الرحمان بن یعقوب رفت و آمد دارید ؟ عبد الرحمان بن یعقوب یک آدم منحرفی بود ، مثل بعضی از همین قلم به دست های در تاریخ معاصر ما ، به خدا و پیغمبر ومعتقدات  ایراد میگرفتند ، یا به تعبیر دیگر ، بگو پیرو آیات شیطانی سلمان رشدی میشدند ، آقا امام رضا به یکی گفت که چرا پیش فلانی رفت و آمد میکنی؟این آدم جواب داد ، خودش را توجیه بکند که : «  اِنَّهُ خالى» ؛ او دایی من است . چون دایی من است من ناچار هستم و رفت و آمد میکنم . « فقال إنّه یَصِفُ الله ولا یوصَف» ؛ او در باره ی خدا حرفهایی میزند که سزاوار نیست ؛ خدا آن صفت را ندارد که او مدعی است  و خدا نباید آنگونه توصیف بشود. ؛ « فَاِمّا جَلَستَ مَعَهُ وَتَرَکتَناوَاِمّا جَلَستَ مَعَنا وَتَرَکتَهُ؟» یا با ما بنشین ، یعنی این آدم هم پیش امام رضا می آمد و میرفت ، هم پیش آن آدم منحرف می آمد و میرفت . هردوجا رفت و آمد داشت . آقا امام رضا فرمود که مسیرت را مشخص کن . یا یپش ما رفت و آمد داشته باش ، یا پیش آن آدم منحرف . این آدم باز در پاسخ گفت که : « هُوَ یَقُولُ، ماشاءَ، اَىُّ شَىءٍ عَلَىَّ مِنهُ » ، حالا او هرچه میخواهد بگوید بگوید ، چه ضرری به حال من دارد ؟ یعنی من نمیخواهم او را پیروی کنم ؛ « اِذا لَم اَقُل مایَقوُلُ؟ » آن چیزهایی را که او میگوید ، نارواست ، من نمیخواهم بگویم ، چه ضرری به حال من دارد ؟  ؛ دقت کنید ، این آدم خودش را توجیه میکرد ؛ « فَقالَ اَبُوالحَسَنِ(ع) » آقا امام رضا فرمود: «اَما تَخافُ اَن تَنزِلَ بِه نَقمَهٌ فَتُصیبَکُم جَمیعًا؟» ؛ نمیترسی که لحظه ای ممکن است عذاب الهی بخواهد نازل بشود بر او ، و تو هم که در کنارش هستی به عذاب الهی گرفتار بشوی؟ ؛ آنوقت مثال زد ، داستان آن پدر و پسر را نشنیدی ، پسر همراهی داشت با موسای کلیم ، پدر در لشگریان فرعون بود ، لحظه ای که موسی مأموریت پیدا کرد ، مومنین بنی اسرائیل را حرکت بدهد از رود نیل بگذراند ، پسر ، همراه موسی بود ، همین که رسیدند به رود نیل ، پسر تماشا کرد در میان آب ، دریا ، راه باز شده از کف دریا دارند عبور میکنند ، این پسر به فکرش رسیده که پدر خود را نصیحت بکند ، پدر خود را نجات بدهد ؛ از همراهی با موسی دست کشید ؛ نکته را دقت کنید همراهی با امامت و ولایت چقدر اثر دارد . با اینکه نیتش بد نیتی نبود ؛ نیتش نیت خوبی بود .  دردلش بوده بیاید پدر را نصیحت کند به راه بیاورد ؛ موسی و بنی اسرائیل ، جلو داخل دریا ، راه باز شده ، داشتند میرفتند ، این پسر جوان ، برگشت که پدر خود را نصیحت و دعوت به حق کند . برگشت و رفت ملحق شد در میان لشگریان فرعون ؛ فرعون رسیده به تعقیب موسی ، زده به نیل ، غرق شدند . این جوان مومنی که جلوتر با موسی بوده ، و اگر با موسی میماند نجات پیدا کرده بود ؛ اما برای دعوت پدر و برای نجات پدر برگشت ، داخل جمعیت فرعون شده ، در غرق شدن او هم غرق شد . آقا امام رضا برای این آدم ، این را به عنوان شاهد مثال بیان کرد . مرزبندی ها را . لذا ، شعر که میگوید کبوتر با کبوتر ، باز با باز ؛ سزاوار است با مومنین نشست و برخاست ؛سزاوار است با اهل کمال و فضیلت ، با اهل طاعت و بندگی خدا ، «المُجالسهُ مُؤَثّرَه» ، پناه میبریم به خدای رحمان . پروردگارا خودت ما را از وسوسه های نفسانی و ابلیسی محفوظ بدار . {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ؛  لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ؛ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم }} // پایان خطبه اول-

 

photo_2016-01-30_08-22-30

 

خطبه دوم :

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

مجدداً خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، به پرهیز از معصیت وگناه ، به انجام واجبات دینی ، تأکید و سفارش دارم .  بهترین حاصل عمر انسان ، بهترین ذخیره برا ی سفر قبر و قیامت ، تقوا ، ترس از خدا ؛ خدایا آنی و لحظه ای ما را از یاد خودت غاف مگردان ؛ هرکه از یاد خدا غاف شده خسران کرد . خدایا عمر ما را مقدّر فرما که بیهوده ، توأم با خسارت نگذرد ، بلکه همواره به یاد تو در مسیر معرفت و توکل به ذات اقدست استوار بمانیم . در این هفته ی گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران برگزاری انتخابات ، مسائل مهمی را هم در ارتباط با انتخابات ، هم در ارتباط با برجام ، مطرح فرموده بودند . در ارتباط با انتخابات ، اهمیت اصل انتخابات ، که واقعاً فرصت خوبی است انتخابات برای گزینش خدمتگزاران ، برای گزینش نمایندگان ، چه در مجلس شورای اسلامی ، وچه در خبرگان رهبری . رقابت سالم را تأکید و سفارش داشتند و حضور همگان را . هشدار دادند که دشمن می خواهد حضور مردم کاهش یابد ؛ انتخابات را سُست کنند . توقع این است مجموعه ی دست اندرکاران انتخابات ، برای تبیین مواضع رهبری در جامعه پیگیر میشدند . نه اینکه خدای نکرده بعضاً خودشان هم یک حرف های نیشداری برای تضعیف انتخابات… ؛ این فقهاء شورای نگهبان ، بعضی از این عزیزان ، همان منتخبین امام راحل هستند که هنوز حضور دارند . امام میفرمود: اعضاء فقهاءشورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم . یعنی من خودم آشنایی داشتم به اینها.شناخت داشتم به اینها ؛ و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم میدانم . اگر کسی بگوید این شورای نگهبان کذا… ؛ کلمه ی کذا  کنایه است . یعنی بگوید این شورای نگهبان بد است ، این شورای نگهبانی چیست… ؛ بخواهد تضعیف بکند ، همچو آدمی مفسد است . این را امام فرمود ها! .؛ این بیان مال امام است . البته بعضی از آن اعضا را که بار اول امام انتخاب کرده بود فوت شدند و به رحمت الهی رفتند . مثلاً مثل آیت الله خزعلی . مثلاً مثل آیت الله رضوانی. اما افرادی هم که بعد جایگزین شدند ، چه در ایام حیات امام ، چه بعد از ارتحال اام به وسیله ی مقام معضم رهبری ، با همان دقت ، و با همان ویژگی ها که باید در فقیه وجود داشته باشد گزینش شدند . حال ، بعضی ها هم میگویند که حالا وقتی که بناست همه شرکت کنند در انتخابات ، پس باید همه جور آدم هم در میان کاندیدا ها باشند . خب اگر این است ، پس اصل این قانونی که گذاشتند که آقا ، داوطلبان نمایندگی مجلس باید شرایط متعددی را داشته باشند ، و این جور و آنجور نباشند ، حالا پسباید این قانون را کنار بگذاریم؛ اگر بناست همه باشند ، پس اصل بررسی صلاحیت یعنی … مثلاً لغو ؛ خیلی از مومنین ، گاهی من میشنیدم واقعاً ؛ گاهی طعنه و کنایه میزدند ، گله میکردند و حرف میزدند که مثلاً چرا همینجوری همه را اجازه میدهند بیایند ؟ ؛ چرا یک بررسی نمیکنند ؛ حالا اگر یک وقتی بررسی دارند میکنند به موقع ، آنوقت اینجا هم مثلاً یک عده راه بیافتند که آقا چرا… ؛  البته من واقعاً چون اطلاع شخصی ندارم ، هیچ قضاوتی در باره ی این افراد ندارم .  ممکن است احیاناً فرض کنید خدای نکرده گزارشاتی که رفته ، بعضاً گزارشات ، خلاف واقع باشد ، این احتمال وجود دارد .  اما تعمّدی شورای نگهبان ندارد که این آدم نیاید ، آن آم بیاید . این را باید اصل بدانیم . خب ببینید در میان ردّ صلاحیت شده ها ، امام جمعه ی موقت تهران ؛ آقای صدیقی ، آدم سالم ، آدم درست ، آدم فاضل ؛ واقعاً آدم متدیّنی است ؛ سند و نشانه ی دیانتش هم همین است . افرادی را که ردّ صلاحیت کردند اگر مومن به خدا هستند ، باید بگویند «الهی رضاً بِرضاءک» ؛ اگر مومن نیستند ، برای انگیزه ی مفسده ای آمدند ، که مثلاً چیز دیگر…. ؛ خب عدم احراز هم معناش این نیست که طرف آدم بدی است . عدم احراز معناش این است که ما نتوانستیم برسیم .  الان ازباب مثال : در میان افرادی که ثبت نام کردند برای مجلس خبرگان ، 16 نفر زن ثبت نام کرده بودند . خب دعوت کردند همه بیایند برای امتحان ؛ از این شانزده نفر زن ، دو نفر آمده بودند برای امتحان .  خب چهارده نفر دیگر که نیامدند ، بنده ی خدا نمیخواستی امتحان بدهی چرا رفتی ثبت نام کردی ؟ از پیش هم اعلام کردند که هرکسی که میخواهد ورود پیدا کند باید امتحان بدهد . باید مرتبه ی علمی او شناسایی بشود .خب این که اعلام بوده از پیش . شما ، آقا ، خانم ، نمیخواستی در انتخابات شرکت کنی پس چرا ثبت نام کردی؟ ؛ ببینید ، حالا شاید طرف غافل بود ، نمیخواست بهانه به دست دشمن بدهد . اما ناخودآگاه بهانه به دست دشمن دادن است . این قصه را من بیشتر باز نمیکنم ، همین اندازه عبور میکنیم . فرمود مومنینی که میخواهند پای صندوق بیایند ،  با بصیرت ، با فکر وارد بشوند ، و کاندیداها تمکین قانون داشته باشد ، ولو خدای نکرده احساس کرد حقش ضایع شده و ناحق و ناروا او را کنار گذاشتند ؛ احترام بگذارد به قانون ؛ تمکین قانون بکند تا جامعه هم بیشتر به او اعتماد بکند ؛ تمکین قانون یک مسأله ای است . بعد هم کاندیداها را سفارش کرد ، وعده های غیر عملی ندهند ، اعتماد مردم را خراب نکنند . گاهی به طمع رأی گرفتن یک وعده هایی میدهند ، خودشان هم میدانند که این وعده ها شدنی نیست . یک حرفهای گزاف ، ولی در عمل میمانند ، آنوقت مردم رأی دهنده بگویند آقا چه فایده؟فلانی اینجور وعده میداد ، ما به او رأی دادیم  ،  ولی انجام نشد ، عملی نشد ؛ در قضیه ی برجام هم فرمود حادثه ی بزرگی بود ، ؛ تشکر کرد مقام معظم رهبری از دست اندر کاران ؛ زحمت کشیدند ؛ تصریح فرمود : همه ی خواسته های ما برآورده نشده ، اما به دنبال این نباشند بعضی ها به بهانه ی برجام ، چهره ی آمریکا را بزک کنند ؛ آرایش دهند . آمریکا کوتاه آمده . نه آمریکا کوتاه نیامده . هراندازه که از آمریکا بر آمده بود دشمنی کرده . در دشمنی کم نیاورد . اگر یک جا کوتاه آمد ناچار بوده . مسئولین مواظب باشند که طرف مقابل ، خدعه نکند . یعنی فریب ندهد . کلاه نگذارند سرشان را . و در مورد حرکت نیروی دریایی سپاه پاسداران ، جمله ی زیبا و بسیار تأثیرگذار ، و خدا کند که همه ی مسئولین ما مورد توجه قرار بدهند . فرمود : «حرکت سپاه در دریا و برخورد با نظامیان آمریکا امری به جا بوده و همه ی مسئولان در همه ی عرصه های جهانی همینجور عمل کنند . یعنی مقابل زیاده خواهی های آمریکا و عوامل آمریکا مقاومت کنند . نه اینکه کوتاه بیایند . این ملت عزیز و شریف ، سزاوار این معنا هستند ، لایق و شایسته ی این معنا هستند که نمایندگان این ملت ، دولتمردان این ملت ، در برابر زورگویی ها و زیاده خواهی های آمریکایی ها مقاوم و سربلند بایستند .

در این هفته ی گذشته ، نیروی انتظامی ، چند تَن از اشرار را دستگیر کرد . اشراری که از شهرهای مختلف ؛ حالا جوری که در مصاحبه ی سردار جعفری  نسب آمده بود ، از آمل ، بابل ، جویبار ، قائم شهر ،در فضای مجازی اقدام کردند به انتشار کلیپ ، که موجب رعب و وحشت مردم را فراهم کنند . خودشان درگیری های درون گروهی اشرار ، و بعد ، آن فیلم و کلیپ را در فضای مجازی به نمایش گذاشتند . بحمدلله پلیس موفق شد به دستگیری چند تَن از آنها . جای تشکر دارد . چرا اشرار رشد میکنند ؟ خود پلیس گله از چند چیز دارد . یک مرخصی دادن بی مورد به اشرار از درون زندان .  امیدواریم که دستگاه قضایی مورد توجه جدی قرار بدهد . دو ، احیاناً اگر بعضاً از این اشرار ، از ناحیه ی مسئولین یا افرادی حمایت میشود ، برای گرفتن مرخصی یا برای گرفتن بعضی از تسهیلات ، بنده شخصاً از دستگاه قضایی خواهشم این است : اگر به یک چنین موردی برخورد کردند ، آن آدم را ، آن مسئول را ، آن شخصیت را به مردم معرفی کنند ؛ چه کسی است که میخواهد آدم شرور مجال پیدا کند و فرصت بیابد و اسباب نا امنی را در جامعه فراهم نماید؟وقتی سربسته که گفته بشود ، آنوقت زمینه ی شایعه درست کردن گسترده میشود . که به فرض ، فلانی واسطه شده است.مخصوصاً در این ایام که بعضی از عناصر فعال انتخاباتی دنبال شایعه پراکنی و شایعه درست کردن هم هستند ؛ پس بنا براین ، اگر چنین چیزی اتفاق افتاد ، سزاوار است که دستگاه قضایی طرف را معرفی کند به مردم ، و اگر هم اتفاقی نیافتاد ، بگوید چنین چیزی نبوده است اصلاً . و عفو مشروط . گاهی برای اشرار ، عفو مشروط میگیرند . شرور و عفو مشروط؟! ، اصلاً سازش ندارد . حالا شاید واقعاً نیت و انگیزه خیر بوده . به امید اینکه درست بشود و اصلاح بشود ؛ اما متأسفانه در عمل میبینیم هیچ تناسبی پیدا نمیکند . درباره ی اشرار باید کیفر مناسب و سنگین که موجب عبرت دیگران بشود اعمال گردد.

سالروز ورود پیروزمندانه ی امام راحل را در پیش داریم . آغاز دهه ی مبارکه ی فجر . پیروزی انقلاب عظیم اسلامی . دوتا پایه ی اساسی داشت . پایه ی اول : اعتقاد ملت شریف ایران ، پایه ی دوم:امامت و ولایت . البته نهضت هایی در گذشته بوده . مثل نهضت ملی شدن صنعت نفت ، نهضت مشروطیت ، اما در نهضت های گذشته ، رهبری امامت و ولایت به معنای جامع کلمه نبود ولی در این انقلاب عظیم اسلامی که منجر شد به یوم الله بزرگ 22 بهمن ، نهضتی بود در سایه ی عَلَم امامت اتفاق افتاد . کار بسیار عظیم و سنگین ؛ یعنی واقعاً در تاریخ صد ساله ی اخیر دنیا ، حادثه ای بزرگتر از حادثه ی انقلاب عظیم اسلامی اتفاق نیافتاد . امانت بزرگی در اختیار نسل حاضر و نسل های آینده قرار گرفت که اداره ی امور کشور به رأی مردم ، متّکی باشد . سال 58 در مجلس خبرگان قانون اساسی ، بعضی ها میگفتند چون ولی فقیه داریم ، نیازی به انتخابات نداشته باشیم. رئیس جمهور را به عنوان مسئول اجرایی کشور ، ولی امر انتخاب بکند و او هم مسئولان استان ها و شهرستان ها را انتخاب کند ، اما خود امام فرمود نه خیر ، باید مردم دخیل باشند و نظر بدهند و حضور داشته باشند ، ؛ یعنی اصل پیروزی انقلاب با حضور مردم بود ، تداوم انقلاب با حضور مردم ؛ برای مشخص کردن مسئولان کشور ، تصمیم گیرندگان کشور ، نمایندگان مردمند که به هیأت دولت رأی اعتماد میدهند . اینها واقعاً اعتمادی بود که امام راحل به مردم داشت و کرامت والایی برای مردم قائل بود ؛ امیدواریم که خدای رحمان توفیق دهد این عزت و کرامت را پاس بداریم و حفظ نماییم . دوشنبه که 12 بهمن است سالروز برگشت امام است . فاصله هم ده روز وسط تا پیروزی انقلاب .  چهارشنبه چهاردهم بهمن 57 ، امام دولت موقت تشکیل داد ؛ و آن بیچاره ی بدبخت ، آخرین نخست وزیر شاه ، شاهپور بختیار ، میگفت در یک مملکت دو دولت نمیشود . مردم شعار میدادند که دولت شرعی و قانونی این دولت است ، شما باید بروی پی کار خودت . خلاصه این دولت و انقلاب جا افتاد ، عوامل وابسته به طاغوت و استکبار متواری شدند ؛ فرصت بسیار مبارک و زیبا برای ملت و مردم فراهم شد ، ماییم و این امانت . خدایا توفیق حفظ این امانت را مرحمت بفرما .

DSC_1925

 

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.))) نثار ارواح این عزیزان صلوات…

درباره ی پرداخت نشدن حقوق کارگران نساجی ، با آنکه واقعاً مسئولین داخل شهرستان ، مطلعند ، با تمام توان تلاش کردند و پیگیری کردند و پیگیری هم میکنند ؛ اما معذلک ، ریاست محترم قوه ی قضاییه که آمده بود اینجا ، در حضور ایشان مطرح کردم . هم قصه ی نساجی را عرض کردیم ، هم قصه ی البرز مرکزی را که بازنشستگان و مستمری بگیران ، الآن چند ماه است دچار مشکل شدند که مشکلی آنها پرداخت نمیشود ، امدیواریم که ان شاءلله در پی تأ کیدی که خود رئیس قوه ی قضاییه داشت پیگیری بفرمایند و ان شاءلله نتیجه بدهد .

{{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}} // پایان خطبه دوم-

photo_2016-01-30_08-22-59

مطالب مرتبط

مراسم گرامیداشت مقام شامخ رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش ، همراه با مراسم نمازجمعه 4 خرداد 1403 به روایت تصویر

پیش از ظهر جمعه مورخ 4 خرداد 1403 ، مراسم گرامیداشت مقام شامخ رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش ،

ادامه مطلب

پیام آیت الله علی معلمی«عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم شهر» در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی «رئیس جمهور شهید ایران اسلامی»

بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا سرمایه بزرگی را

ادامه مطلب