جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 9 خرداد 1404 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 9 خرداد 1404 شهرستان قائم شهر ، با برپایی نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی-مذهبی و اجرای جناب آقای عمران قبادی آغاز ، و پس از سخنراین پیش از خطبه ها توسط جناب آقای بوژمهرانی«ریاست اداره دامپزشکی شهرستان قائم شهر» و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای بابکی ، خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 23 سوره مبارکه شوری کلام الله مجید، فرمودند: خدای رحمان قلب و دل و ذهن و وجودمان را به نورانیت قرآن نورانی بگرداند ان شاءلله و به همه ما توفیق پایبندی به احکام قرآن و دستورات قرآن ، که نتیجه اش عاقبت به خیری است برای انسان و  نتیجه اش رحمت و رضوان الهی است برای انسان، پروردگارا در پایبندی به موازین قرآن ما را موفق بدار  و گرفتاری از مسلمین مخصوصا مظلومان فلسطین و همچنین در اقصی نقاط عالم از همه مظلومان گرفتاری و شر عوامل استکبار کوتاه بگردان.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره شوری کلام الله مجید فرمودند : خدای رحمان بندگانش را مخیّر و آزاد خلق کرده و قرار داده است و هیچ کسی را در بندگی خود مجبور نساخته است . و هیچ کسی را در آلوده شدن به فساد و معصیت و گناه مجبور نکرده است.انا هدیناه السبیل ، اما شاکراً و اما کفورا . راه سعادت راه عاقبت به‌خیری و راه نجات از گرفتاری‌های دنیای و از عذاب آخرت را نمایاند و  پیش پای بشر گذاشت و همچنین اینکه راه انحرافی گناه و معصیت چه عواقب تلخی خواهد داشت او را هم گوش زد کرد اما آزاد گذاشت تا اون کسی که درست عمل کرد سزاوار تحسین باشد، و آن کسی که بد عمل کرده مستحق کیفر و عقاب. این‌که گاهی اگر کسی یک گرفتاری پیدا کرد آلودگی پیدا کرد متأسفانه به اشتباه و غلط گاهی دیگران میگن سرنوشت او این بود! نه خیر ،  سرنوشت خلاف نمیشود. سرنوشت ، سرنوشت درست است . قرآن نقشه ی راه زندگی انسان است . اگر انسان خود را وفق دهد به موازین قرآن ، عاقبت بخیر است و سعادت مند است و هم در دنیا عزت پیدا می کند و هم در آخرت منزلت خواهت داشت. ولی آنهایی که پشت پا می‌زنند احکام الهی را زیر پا می‌گذارند و حدود را می شکنند و حتی در پذیرفتن دین و در اطاعت از پیامبر و در اطاعت از امامان معصوم ، خدای رحمان کسی را مجبور نساخت.

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند: وقتی از مودت اهل بیت گفته میشود، خب ما نام حسن نام حسین علیهم السلام که برده بشه ابراز احساسات می کنیم یا خطاب به امام حسین که می گیم، بعضی‌ها به غلط بهانه می‌گیرند که شما خدا را رها کردید ،  به حسین چسبیدید ! نه خیر . بلکه لا مؤثّر فی الوجود الا الله.  غیر خدا اثرگذاری وجود نداره ، اینها اولیاء خدا هستند و وسیله هستند برای هدایت بندگان. پس باید بدانیم اگر حسینی هستیم باید اندیشه ی حسین و باید رفتار ابا عبدالله الحسین را و تزرع آنها به درگاه خدا برای ما سرمشق باشد و بهانه به دست دیگران ندهیم که تصور کنند ما فقط به ذکر امام حسین دل خوش کرده باشیم و ولی احکام خدا را کنار گذاشته باشیم . نه خیر نعوذ بالله.  همه عزت امامان معصوم و همه‌ی عزت اباعبدالله  الحسین در سایه بندگی خدا. چه نماز  و چه روزه چه مبارزه و جهاد ، همه برای خدا و در راه خدا بود . این عزت ماندگار نتیجه بندگی خدا . پروردگار را در مسیر عبودیت و بندگی خودت ما را یاری بفرما .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: راه نجات از همه گرفتاری‌ها مخصوصا برای اینکه راحت بمیریم، شب اول قبر راحتی داشته باشیم و در عرصه محشر شرمنده نباشیم ، باید بیشتر به خدا و دین خدا و به خدا و کتاب خدا و به خدا و اولیاء خدا روی بیاوریم. اگر خدایی زندگی کنیم نگرانی نباید داشته باشیم ؛ اما غفلت از یاد خدا و توجه نکردن به احکام الهی زمینه ساز  گرفتاری‌های فراوان می شود. تقوا یعنی پرهیز از گناه و انجام واجبات که ازجمله دستورات موکد در خطبه های نماز جمعه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند: چهارشنبه چهاردهم خرداد سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران. آن انسان وارسته و آن فقیه برجسته . آن رهبر دست از جان شسته . ببینید درجاتی که خدا می‌دهد به افراد بستگی به تناسب زحمت آنها و  کار آنها و  تحمل سختی‌های آنها در مسیر عبودیت الهی. بعد از زمانی که امام راحل وا مورد مبارزات سیاسی شده از این به بعد فقه او افزایش پیدا نکرد . بله فقیه برجسته بود، فقیه برجسته بود ، خیلی‌ها حتی شاید واقعاً به نظر خودشان دلسوزانه و خیرخواهانه می‌خواستند او را مانع بشوند از ورود به مسائل سیاسی و انقدر هم تبلیغات شده بود که به نوعی کار ناپسندی تلقی می‌شد که یک فقیه و ملای برجسته بیاد در مسائل سیاسی وارد بشود .اما مرحوم امام تأسی اش به سیره اجداد طاهرینش بود . اگر بنا بود که کاری نکند آقا موسی بن جعفر تا زندانی نشود ،  خب گویی باید گوشه ای می‌نشست هارون الرشید خیلی هم احترام گذاشت و  خلیلی هم شاید امکانات مالی و مادی در اختیارش می‌گذاشت. هم اگر اباعبدالله الحسین در برابر یزید و یزیدیان نمی ایستاد خیلی احترام میگذاشتند برای امام حسین طبعاً همان ظالمین وقت هم حتی .اما کدوم و لی خدا کدوم پیغمبر خدا آرام نشسته و راحت زندگی کنه؟  نه . دنیای اصلا دار راحتی برای مؤمنین نیست . گاهی بعضی از مومنین مثلا از گرفتاری‌هایی که پیدا می‌کنند گله‌مند می شوند که  مثلا تا کی باید این سختی ها را داشته باشیم.  این سخن مال امیر المؤمنین ع  است که : دنیا خانه و شهری است برای  ابتلا و گرفتاری. یا تعبیر دیگر که الدنیا مزرعه الآخره ، مزرعه جای کاره است و کار بکنی عرق می کنید  و کار بکنی خسته میشی . مزرعه جای استراحت نیست. مزرعه باید کار بکنی،  نتیجه کار  این بشود که بعد در زندگی ات قدری آرامش داشته باشی. دنیا و آخرت دنیا مثل مزرعه و آخرت جای استراحت . لکن استراحت دنیا ناقص است . ولی استراحت آخرت کامل است.  

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه افزودند : امام راحل تحمل کرد جفا را ، تحمل کرد دستگیر شدن زندان رفتن.  اصلا 15 خرداد که در تقویم جمهوری اسلامی با عنوان روز قیام ملی مردم ثبت شده و تعطیل رسمی است  و امام برای همیشه 15 خرداد را روز عزا اعلام کرد،  منشا این بود وقتی خبر منتشر شد که یک روز قبل امام را دستگیر کرده بودند، برای اینکه یک روز جلوتر امام در مدرسه فیضیه صحبت کرد و  همین هم دستی و همکاری شاه را آن روزگار  محکوم کرده بود . شما الان ببینید این آدمک تروریست را در سوریه ،قدرت های استکباری کمک کردند در اونجا بیاد روی کار و ادعای مسلمانی داره ولی همین الان با این شرایطی که در آمریکا در انگلستان در فرانسه، مردم نامسلمان به حمایت از فلسطینی ها راهپیمایی می‌کنند و فریاد می‌زنند ، اما این آدم جولانی در سوریه همین الان می خواد با اسرائیل روابط سیاسی دوستانه داشته باشد. اینها انحرافات بیّن و نمایان در جامعه اسلامی. حالا چه جوری عالمان سنی سوریه میخواهند تحمل بکنند . اگر تحمل کردند دیگر نمی‌توانند مدعی باشند ما عالمیم و فقه ما از پیغمبر گرفته شده و ما تابع پیامبر هستیم! نه خیر ؛ مگر پیامبر تحمل می کرد این همه جنایت را اسرائیل مرتکب بشه و بعد امت پیغمبر بیاد با این اسرائیل دست دوستی و رفاقتی بده ؟

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای بابکی اقامه شد.

مطالب مرتبط