جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 6 مهر ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 6 مهر ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور آغاز ، و پس از اجرای گروه سرود مسجد امام موسی بن جعفر «ع» اسلام آباد قائم شهر و سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای سرهنگ هاشمی «از یادگاران دوران هشت سال دفاع مقدس » ، خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد .

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 46 و 47 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان همه‌ی ما را  از گرفتار شدن به خواب غفلت  مصون و محفوظ بدارد  همواره به ما هوشیاری عطا کند  که آینده را فکر کنیم گذشته را از یاد نبریم . نبودیم خلق شدیم ،  می‌میریم کجا می‌رویم ، برای پس دادن حساب می‌رویم  . تن امانت خاک است و به خاک برمی‌گردد و روح از تن جدا می شود. روح باید شرایط برزخ را درک کند . پروردگارا به همه ما در لحظه مرگ و جان دادن و در عالم برزخ  رحمتت را مغفرتت را نازل بگردان . الها پروردگار را در این مظنه استجابت دعا  گرفتاری از کافه‌ مومنین و مسلمین مخصوصاً دور کردن شرّ یهود عنود و باند تبهکار اسرائیلی صهیونیستی از سر مسلمین غزه فلسطین و لبنان دور بگردان . پروردگارا ما را در مسیر عبودیت و بندگی ثابت قدم و استوار بدار ، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : در صور متعدد قرآن کریم  و آیات فراوان در و قرآن گوشه هایی از دوران موسی و فرعون و هم سویی شرایط و لجبازی مردم در عصر موسی و فرعون  و مشابه آن در عصر خاتم انبیاء پیامبر عظیم‌الشأن اسلام اتفاق افتاده بود . یعنی بهانه هایی که بنی اسرائیل نسبت به موسی داشتند و لجبازی‌هایی که داشتند ، مشابه همان لجبازی‌ها را مشرکین مکه نسبت به پیامبر اسلام داشتند. مشرکین  مکه میگفتند اگر خدا می‌خواست پیغمبری مبعوث کنه چرا از این بزرگان مکه و بزرگان طائف کسی را مبعوث نکرد .  هدف آنها از بزرگان افراد متمول و افراد به اصطلاح پولدار و دست و بالشان باز و اسم و رسم دار و اینها رو می‌گفتند. کما اینکه زمان موسی هم  که فرعون موسی را دیدار کرد  که لباس پشمینه ای دارد و زیورآلات ندارد او را مسخره می کرد و ملامت می کرد با داشتن شرایطی اینچنینی ؛ لباس پشمینه ای و نداشتن زیورآلات طلا جات.  آیه حالا می فرماید برای تسلای خاطر پیغمبر  و برای توجه خود همان مشرکین صدر اسلام ، نقطه عطفی را به رخ می‌کشد.  این بهانه ها سابقه دارد  جلوتر هم فرستاده‌ی خدا بود موسی ، و قوم فرعون و خود فرعون بهانه هایی که داشتن اون بهانه ها زمان خاتم انبیاء از سوی مشرکین مکه دارد تکرار می شود. میفرماید موسی را با نشانه های قدرتمان  فرستادیم.  آیات چه بوده؟ نشانه یا آیات اینکه، خدا آیه میدهد و نشانه قدرت می دهد. عصای موسی و  چند چیز نشانه های قدرت الهی  در زمان موسی و فرعون  تحقق پیدا کرد اتفاق افتاد و ازجمله اون ها یا می شود گفت اول اونها عصای موسی. چوب دستی بود این عصا را از مدیَن آورده بود زمانی که پیش شعیب پیغمبر  قرار داشت و گوسفند چرانی می‌کرد برای شعیب با همون چوب دستی با همون عصا آمده بود. این نشانه ها و آیات که موسی از طرف خدا ارائه می‌کرد یکی از دیگری بزرگتر. حالا ازجمله آنها ید بیضا و درخشیدن دست موسی و طوفان سخت .

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند : در ادوار تاریخ در همه زمان ها دیده میشود که شما یک کسی را نصیحت می کنی موعظه می کنید ، به ظاهر تحمل می کنه پذیرا مییشه همراه شما شاید مسجد هم بیاید اما دو روز بعد چهار روز بعد می بینید که باز با کسانی می‌رود که نباید برود و جایی می‌نشیند که نباید بنشیند . اگر انسان هوشیاری داشته باشد باید مسیر زندگیش را درست بشناسد و نقشه راهی که خدای رحمان پیش روی او نهاد طبق همین نقشه پیش برود و به انحراف کشیده نشود . غافل از اینکه این آیه در سوره هود قرآن آیه 15 ، که میفرماید: آنهایی که تلاش دارند به مال دنیا برسند ، می دهیم به آنها،  و در سوره اسراء فرمود هرکه برای رسیدن به دنیا عجله دارد ما هم عجله اش را به نتیجه می رسانیم ، او غافل است از این که دارد جهنم برای خود تهیه می کند از انباشت ساختن مال دنیا با حرص و آز با طمع. آنهایی که مال می‌اندوزند  ، ذخیره و جمع می کنند ، ولی در راه خدا انفاق ندارند ، نه واجبات مالی و خمس را زکات را و نه دستگیری از نیازمندان و فقرا را ندارند . البته همیشه در ادوار تاریخی بوده اند مومنینی که برای مثال من عرض کردم که دو سه تا خانواده هستند از ابتدای جنگ یمن و بعد هم جنگ اسرائیل علیه فلسطینی ها مرتب  مخصوصا همین دو سه روز قبل یک خانواده  ، آقا با همسرش پنجاه میلیون تومان آوردند برای مردم مظلوم فلسطین و برای مردم مظلوم لبنان . خب این جور آدمها واقعا شریک ثواب مجاهدین فی سبیل الله هستند ، و مجاهدین را یاری می کنند کمک می کنند . واقعا از اخلاص اینها آدم لذت می‌برد . بسیار با اخلاص بسیار مومنانه مشتاقانه . از مال دنیا گذشتن خیلی آسان نیست.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: تقوا زمینه ساز نجات انسان از گرفتاری‌های دنیا و آخرت است. بی تقوایی هم در دنیا ذلت می‌آورد و هم در آخرت رنج و عذاب برای انسان خواهد داشت . پروردگارا از دل و وجود و قلب بندگانت با خبری. دلمان می‌خواهد پایبند به به تقوا باشیم. در این عرصه در این مسیر یاری مان بفرما .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر فرمودند: مستحضرید که در قسمت پایانی هفته دفاع مقدس قرار داریم.  حقیقتا دفاع امر مقدسی بود و امر ساده‌ای نبود و امر بسیار مهمی بود . حالا عزیزان با استفاده از این ایام در اجتماعات بخش‌هایی و گوشه هایی از اوضاع دوران دفاع مطرح می کنند. ولی واقعا سزاوار است که در متون درسی دانش آموزان ما در مدارس و در دانشگاه ، بیشتر گنجانیده بشود. می‌خواهیم ادبیات فارسی بیاموزیم متنی را مثلا گاهی از گلستان سعدی سابق می‌گرفتند و گاهی از کتابهای دیگر یا مهم تر و سنگین تر،  از کلیله و دمنه می‌گرفتند تا در متون درسی می گنجاندند ،  خوب است که هم  ادبیات زیبای فارسی در کتب درسی باشد و هم محتوا از قصه یا دفاع که هدف دشمن چه بود و شرایط ایام چه بود و پشت دشمن که ها بودند و ما شرایطمان چگونه بود و واقعا آن شرایط تبیین بشه همه تعجب می‌کنند چه جوری پس دفاع تحقق پیدا کرد . دشمن که اون همه امکانات داشت پیشرفته ترین هواپیما‌های جنگی  و پیشرفته ترین موشک ها در آن  ایام در اختیار صدام گذاشته بودند. اما چرا نتوانست یک سانتی متر از خاک جمهوری اسلامی ایران را در اختیار خود نگه بدارد . چیزی که اینجا اتفاق افتاد اخلاص ایمان جهاد مومنانه جهاد مخلصانه  . حالا شاید بعضا بعضی‌ها تا خط اول جبهه رفته باشند و برگشته باشند ، اما آنها که ایستادند مقاومت کردن اونها وجودشون سرشار از ایمان سرشار از اخلاص. من سنگر بعثی ها را دیدم به چشمم موقعی که بستان آزاد شده بود شاید کمتر از بیست و چهار ساعت به منطقه ای که  محل استقرار نیروهای بعثی بود رسیده بودیم . آنها دیگه فرار کرده بودند یا کشته شدند یا فرار کرده بودند . بستان آزاد شده بود . سنگر بعثی ها نشانه‌های فساد داشت . شیشه مسکرات و اسباب قمارو  انواع مختلف مظاهر فساد در سنگر بعثی ها بود ولی در سنگر رزمندگان شما ملت غیور ایران  مهر بود و تسبیح بود و مفاتیح بود و قرآن بود . شب به نماز می ایستاندو  ضمن نگهبانی دادن مشغول ذکر بودند . از همین جاها بفهمیم که  یک حقیقتی وجود داره ، توسل به اهل بیت  و عبادت و بندگی خدا چه نتیجه روشنی داد  . هیچ کسی احتمال نمیداد ایران بتواند مقابل آن هجمه سنگین استکبار بایستد. دو تا بلوک شرق و غرب کمونیسم و امپریالیسم آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، اینها در برابر هم مثل موش و گربه بودند و دعوا داشتند با هم ، ولی علیه جمهوری اسلامی و برای حمایت از صدام هر دو کنار هم ایستاده بودند . لذا اون ایام شعار می‌دادیم می گفتیم مرگ بر آمریکا بلا فاصله مرگ بر شوروی می گفتیم. دوتا قدرت بزرگ پشت صدام ایستاده بودند. عظمت دفاع از این جاها پیدا می‌شود.

آیت الله معلمی فرمودند: خیلی فرصت بحث و میدان گفت و گو دارد دفاع مقدس ، و بنیاد حفظ آثار زحماتی کشیده و  کارهایی می کند ؛ ولی آنهایی که مراجعه می‌کنند به این کتابها و انتشارات محدودند . عزیزان بنیادی  ، سعی کنید به جای این جور حفظ آثار و چاپ کردن و منتشر کردن و کمتر خواندنها ورود پیدا بکنید به وزارت آموزش و پرورش و به کتب درسی تا این مفاد را و این محتوا را بیشتر در کتب درسی دانش آموزان بگنجانید، که جوانان ما آشنا بشوند به سابقه درخشان ملت خود و مملکت خود. چه بسا که عموم دانش آموزان از خانواده های شهدا یا جانبازان و آزادگان یا سالم برگشته های از جبهه هستند. این اغتشاشات اخیر ، بخشی از از دانش آموزان ما را که متاسفانه آلوده و به انحراف کشانده بود به لحاظ اینکه ذهنیتی نداشتن نسبت به این سابقه روشن و درخشان ، که اگر ذهنیت درستی می‌داشتند و مفاهیم توحید و مفاهیم نبوت و مفاهیم ولایت و امامت و انقلاب عظیم اسلامی و بعد هم تجاوز و تعدی دشمن و دفاع جانانه و مظلومانه ، اینها اگر در کتب درسی بهتر و بیشتر تدوین می‌شد و آگاهی پیدا می‌کردند ذهن‌شان واکسینه میشددر برابر انحرافات و همان تعداد اندک هم نمی پذیرفتند انحرافات را بلکه پاسخ می‌دادند به انحرافات و مقاومت می‌کردند.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای اباالفضل توکلی اقامه شد.

گفتنی است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، از گروه سرود دختران زهرایی و پسران علوی توسط آیت الله معلمی تجلیل بعمل آمد .

در پایان مراسم ، نمازگزاران جمعه شهرستان قائم شهر ، ضمن راهپیمایی در اعلام انزجار از جنایات سبُعانه رژیم غاصب صهیونیستی ، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین و حزب الله لبنان اعلام داشتند.

مطالب مرتبط