جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 1 اردیبهشت ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 1 اردیبهشت ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای سعید طبری آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای معصومی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد..

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی  11 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان ، همه ی ما را از کینه و لجاجت و خودپسندی و خودسری محفوظ بدارد . ما ار در پیذیرش حقایق دین خود موفق بگرداند و با حُسن عمل ، همه ی ما را عاقبت به خیر بسازد ان شاءالله.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: اسلام از طرف قشرهای فقیر و بادیه نشین به سرعت مورد استقبال قرار گرفته بود در آن روزگار ؛ چرا که آنها هم منافع مادی دنیایی نداشتند که منافع خود را در خطر ببینند [برخلاف اشراف مکه که منافع خود را در خطر میدیدند]، و هم دل پاک و مغز سالمی داشتند و غرور و نخوت و خودپسندی نداشتند ، چرا که اینها خیلی اثر دارد و آدمی که یک جایگاهی دارد و امکانات مادی و منزلتی دارد ، اگر در برابر حرف حق کوتاه بیاید ، جهاد کرده است . این خیلی ارزشمند است ، چرا که سخت است قدری که از غرور و منیت کوتاه بیاید انسان و تسلیم حق بشود ، اما متقابلاً اجر بزرگی خواهد داشت .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند: مشرکین مکه وقتی نمیخواستند هدایت را بپذیرند ، متهم میکردند که این حرفها حرفهای دروغ است نعوذبالله ؛ در گذشته این ادعا ها اینچنین بود و غرور و نخوت و کوتاه نیامدن در برابر حق بوده است و هم اکنون هم در جامعه ی ما در روزگار ما ، میبینیم که هر انسان با انصاف شیر پاک خورده ی حلال زاده ای تشخیص میدهد و میفهمد که سخنان حکیمانه ی رهبر انقلاب به سود ملت و به سود نظام و به سود مسئولین اجرایی و به سود همه خواهد بود ، اما گاهی میبینیم که رهنمود های بسیار شفاف و روشن و هدایتگر از ایشان به ما میرسد ، ولی بلافصاله در فضای رسانه ای و مجازی معلوم الحال ، حرفهای نامربوط دیگری از ناحیه ی دیگران بلند میشود ، برای تضعیف کردن رهنمود رهبری ، و این شیوه در طول تاریخ بوده و هست و بعداً هم خواهد بود . اما خوشا به حال عامه ی مردم ما که به فضل الهی عموم مردم از بصیرت خوبی برخوردارند و گوش به القائات انحرافی خناسان سیاسی نمیدهند . این عظمتی که هم در 22 بهمن گذشته و هم در جمعه ی قبل ، در روز قدس ، ملت صبور ایران ، ملت فهیم ایران خلق کردند ، خود را به رُخ دوست و دشمن کشیدند در پای عَلَم نظام و در پای ولایتمداری.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن قرائت آیه شریفه 120 سوره مبارکه آل عمران کلام الله مجید فرمودند: امیدواریم خدای رحمان ، همه ی مومنین نمازگزار روزه دار و البته همه ی آنهایی که معذور بودند در اثر بیماری و کهنسالی را ثواب و جایزه ی این وظیفه عطا بفرماید.

آیت الله معلمی افزودند : این که خدای رحمان میفرماید وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا  ، این رشته ی الهی در هر جامعه در هر عصر و زمانی حجتی دارد ؛ چگونه فرمان خدا را بشناسیم و تقوا پیشه کنیم و معیارهای تقوا در مسائل اجتماعی و اخلاقی و رفتاری را چگونه بشناسیم ؟ این رشته ی الهی در روزگار رسول خدا شخص پیغمبر بود و بعد هم جانشینان پیغمبر و اوصیا و امامان معصوم در این عصر غیبت ، فقیه عادل ، نائب عام امام معصوم است . این رشته ، رشته ی الهی و مصداق حبل الله است برای در امان ماندن از شر شیطان . کید دشمن و تحریم و تهدید دشمن ، که هم تهدید نظامی میکرد و الآن از تهدید نظامی خفقان گرفتند الحمدلله و دنبال فتنه های دیگر هستند و جنگ ترکیبی بعد از یأس از برخورد نظامی شروع شد و اتفاق افتاد ؛ ولی در برابر تحریم ها و در برابر سختی معیشت ، صبر چاره ساز است و البته در پی آن راه حل را هم جستو جو کنی و بیابی ، تا مستقل بمانی و وابسته به بیگانه ی دشمن نمانی . چرا که خدا به آنچه که دشمن انجام میدهد احاطه دارد و بندگان مومنش را اگر صبور و با تقوا باشند ضایع نمیسازد و رها نمیکند . از مهمات امور است صبر و تقوا برای رسیدن به موفقیت و برای رسیدن به پیروزی .

امام جمعه قائم شهر افزودند: چه کسی احتمال میداد عربستان سعودی اینچنین در کنار جمهوری اسلامی قرار بگیرد که نشریه ی آمریکایی فوریس در عبارتی بگوید : [ تجدید روابط ناگهانی عربستان با ایران ، همه را در آمریکا گیج کرد و میانجی گری چین و کنار ماندن آمریکا ، بحث های زیادی را به راه انداخت . و مشکل اینجا است که ریاض اقداماتی را برای پذیرش مجدد دولت بشار اسد در پیش گرفته است. ] الآن وزیر خارجه ی عربستان هم به سوریه سفر کرده است . یعنی 12 سال فتنه های سنگین در سوریه به پا کردند ، که بشار اسد را ساقط کنند ؛ جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان مستشاری و با این رویکرد ، جهت کمک به مقاومت  ، در برابر اسرائیل ، بشار اسد را راهنمایی کرد و هدایت داشتند که چگونه باید مقاومت کنند . دنیا ، دوست و دشمن و همه فهمیدند که اگر جمهوری اسلامی نبود ، بشار اسد ساقط میشد . جمهوری اسلامی بشار اسد را پشتیبانی کرد و او ماندگار شده و الآنه سعودی که میخواست او را سرنگون کند ، مجدداً میخواهد با او رابطه برقرار کند . خب اینها اسناد پیروزی های سیاست های جمهوری اسلامی ایران است . این آقایانی که در فضای مجازی و رسانه های معلوم الحال ، مرتب مطلب میزنند برای تضعیف دولت و تضعیف سیاست هایی که رسماً در کشور پیگیری میشود ، اینجا در برابر این موفقیت ها خفه شدند و یک کلمه هم نمیگویند و خوشبختانه نمیتوانند انکار کنند ، وگرنه اگر میتوانستند انکار کنند علیه همین موفقیتها چیزی مینوشتند و چون چیزی نمینویسند پیداست که شرمنده  و خجالت زده هستند و اینها را به عنوان موفقیت های جمهوری اسلامی پذیرفته اند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند : در این ماه مبارک رمضان ، حتما در جریان قرار گرفته اید از دیدار های فراوانی که رهبری معظم با جامعه ی قرآنی و ذاکرین و شعرا و دانشجویان و دولتمردان و نیروهای مسلح. رهبری در یکی از این دیدار ها فرموده بودند که شعار امسال حساس و مهم است و شعارهای اقتصادی به معنای بی اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست ، بلکه به این معنا است که یک اقتصاد نابسامان بر فرهنگ جامعه هم اثر میگذارد .

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: فردا یکی از اعیاد بزرگ امت اسلام ، عید فطر است . عید فطر یعنی عید بازکردن روزه . افطار کردن یعنی روزه را باز کردن . در دعای قنوت نماز روز عید میخوانیم أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً ؛ امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه نماز عید ، در فرازی میفرماید : خدا را یاد کنید تا خدا شما را یاد کند . خدا را بخوانید و دعا کنید ، خدا اجابت میکند . در ادامه میفرماید فطریه خود را پرداخت کنید ، که آن سنت رسول خدا است ، و فریضه ی الهی است که خدا واجب کرده است . در نماز عید قربان ، مستحب است که اول نماز روز عید خوانده بشود و بعد برود قربانی کند و با گوشت قربانی افطار کند . اما در نماز عید فطر ، فردا صبح دستور به افطار است اول ، و فطریه را کنار گذاشتن و رساندن به نیازمند و یا صرف کنار گذاشتن ، و بعد هم حضور در نماز روز عید . البته نماز روز عید ، اصل و فلسفه اش اجتماع همه ی مردم در یک نقطه ، آن هم سفارش شده به صحرا و بیابان ، برای اینکه اولاً هیچ بنایی نمیتواند اجتماع بزرگ همه ی شهر را پذیرا بشود و فضیلت اقامه نماز زیر آسمان فضیلت بالایی است . حقیقتاً از ابتدا تلاش کردم برای این که به این سنت نماز روز عید برگزار بشود ، ولی خب سنت و روش این شده گویا که بعضاً در مساجد ، نماز روز عید برگزار بشود جداگانه ، و خب برقرار کردن این فلسفه ی حقیقی کار سختی به نظر می آید . در هر صورت فلسفه و ماهیت عید ، این است که همه ی مردم در یک نقطه اجتماع کنند و کنار هم و یار هم و غمخوار هم باشند .

آیت الله معلمی با اشاره به سالروز صدور فرمان امام راحل برای تأسیس سپاه پاسداران و سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در بیابان طبس فرمودند: دشمن ، همه ی احتمالات را بررسی کرده بود و راه پیشگیری از دفاع جمهوری اسلامی ایران را پیشبینی کرده بودند ، ولی فقط غافل بودند که اگر خدا بخواهد این نظام را حفظ کند ، در برابر اراده الهی چه کنند . آنجا موقع فرود آمدن گرفتار طوفان بشوند . در قصه ی جنگ احزاب ، مسلمانها حداکثر سه هزار نفر ، و داخل این سه هزار نفر ، منافقین هم حضور داشتند و منافقین کارشکنی و تضعیف روحیه میکردند و احزاب ده هزار نفر بودند.در چنان شرایطی که به قول عامیانه کارد به استخوان رسیده و از یک سمت اراده جدی پیغمبر و امیرالمومنین و یاران با ایمان و با اخلاص پیغمبر و از سوی دیگر ، اینهمه لشگر دشمن وقتی استقامت را نشان دادند ، خدای رحمان طوفان را فرستاد . عمده ی متلاشی شدن لشگر احزاب از ناحیه طوفان بود . بله ضربت امیرالمومنین ضربت کاری بود ، اما تمام کار نبود و طوفان آمد و تمام چادر های و خیمه های آنها متلاشی شد .

آیت الله معلمی افزودند: رسانه ی بی بی سی نیوز ، خودش نوشته است که بوی مرگ در شهرهای آمریکا به مشام میرسد و بر حسب آمار دقیق در طول سال 11500 نفر در خیابان و مدرسه مغازه ، در ملأ عام به وسیله گلوله کشته شدند در خیابان های آمریکا ؛ آنوقت سردمداران بی حیای آمریکا برای دیگران نسخه ی حقوق بشر میپیچند و دم از حقوق بشر میزنند . یعنی بخش عمده ای از این قتل ها را پلیس آمریکا در خیابان ، بدون این که متهم را به محکمه ببرند و محاکمه کنند و محکوم بشود ، پلیس مرتکب میشود و بخشی را هم خود اشرار آمریکایی با تیراندازی و سلاح میشکند . منظور اینکه آنجاها آشفتگی و گرفتاریهایشان بیشتر از دیگران است ، اما عنوان حقوق بشر را برای دیگران حربه میسازند و هروقتی که یکجا خوششان نیامد از اقدامات یک کشور ، متهم کنند به نقض حقوق بشر.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد.

مطالب مرتبط

آئین گرامیداشت مقام معلم ، از سوی مرکز آموزشی علیم ، با حضور آیت الله معلمی در مرکز آموزشی امام صادق «ع» شهرستان ساری ، برگزار شد + تصاویر

عصر دوشنبه مورخ 17 اردیبهشت 1403 ، آئین گرامیداشت مقام معلم ، از سوی مرکز آموزشی علیم ، با حضور آیت الله معلمی در مرکز

ادامه مطلب