مراسم نماز جمعه 18 آذر 1401 شهرستان قائم شهر با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید با نوای جناب آقای مهدی محمدعلی تبار آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای سعید طبری و اقامه اذان ظهر با نوای جناب آقای امیرحسین واحدی ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه موقت شهرستان قائم شهر قرائت شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید قاسم حسینی گل افشانی در آغاز خطبه ی اول با دعوت مستمعین به تقوای الهی و دوری از معاصی و گناهان فرمودند: تسلیت و تعزیت عرض میکنم محضر مقدس و ملکوتی حضرت امام عصر«عج» ایام شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا«س» را و همچنین حضور شما عزیزان. ان شاءلله خدای سبحان همه ی ما را مشمول عنایت و الطاف حضرت زهرا«س» قرار بدهند.
خطیب موقت جمعه قائم شهر افزودند: اصل محبت ، یک اصل بسیار اساسی در تربیت انسان ها است ، به ویژه جوانان و نوجوان ها و بیشتر برای کودکان . زبان تربیت اساساً زبان محبت و علاقه و عشق است . لذا معلم باید با عشق و محبت به تعلیم و تربیت بپردازد . در سیره ی پیامبر اکرم «ص» ، با نوجوان ها و جوان ها و مردم و به ویژه با کودکان خود و دیگران با محبت برخورد میکردند. خیلی آنها را دوست میداشتند و آنها را به همراه خود به مسجد میبردند. سیره ی پیامبر اسلام«ص» محبت به جوان و نوجوان و دیگران است . بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا«س» را پیامبر یک محبت ویژه ای داشتند . در روایت است که وقتی حضرت فاطمه «س» به محضر رسول خدا وارد میشد ، پیامبر نه تنها از جای خود برمیخاست ، بلکه به سوی ایشان حرکت میکردند ، و دست دختر خودشان را میبوسیدند ، در زمانی که مردم دختران خود را زنده به گور میکردند ، و جاهلیت بود هنوز در بخشی جامعه.
خطیب موقت نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: پیرامون تحلیل مسائلی که در این ایام در کشور اسلامی ایران اتفاق افتاده ، بیشتر از دو ماه و نزدیک سه ماه است که مسائل مختلفی در این کشور اتفاق افتاده است . برای تحلیل این مسائل ، یک نگاهی باید به گذشته های دورتر داشته باشیم . در قرون گذشته ، مردم در کشورهای مختلف ، تقریباً از لحاظ قدرت در یک سطحی بودند و با هم میجنگیدند ، با شمشیر و نیزه ها و امثال این وسائل . مثلاً در جنگهای صلیبی که 200 سال هم طول کشید ، گاهی مسلمان ها پیروز میشدند بر مسیحی ها و گاهی اروپایی ها بر مسلمان ها پیروز میشدند و 200 سال این جنگ طول کشید . اما بعد از دوران قرن شانزدهم و انقلاب صنعتی که در غرب اتفاق افتاد ، و بعد از پیشرفتهایی که آنها در صنعت کردند و موفق شدند اسلحه و توپ و تانک و اینها پیدا کردند ، درواقع در دنیا دو قدرت موجود بود که آنهایی که دارای این اسلحه ها بودند و سطح بالایی از قدرت نظامی داشتند و سایر کشورها که اینها را نداشتند . لذا اینها از همان زمان شروع کردند به استعمار آشکار و عریان کشورهای مختلف . و کشورهای زیادی را مورد استعمار قرار دادند . مثلاً هندوستان 105 سال مستعمره ی انگلستان بود . حاکمان آنها را انگلیسی ها انتخاب میکردند . یا در منطقه ی شمال آفریقا و تونس و مراکش و لجزایر ، اینها مستعمره های فرانسه بودند . حاکم برایشان انتخاب میکردند . اصلاً مستعمره ی علنی بودند و مشمردند که این کشور مستعمره ی ما است مثلاً . حتی کتابهایی که مینوشتند ، مثلاً زبان فرانسه برای کشورهای مستعمره . ابایی نداشتند که بگویند اینها کشورهای تحت استعمارشان هستند . یعنی چیز آشکاری بوده است . تا بعد از جنگ جهانی اول ، و همینطور بعد از جنگ جهانی دوم ، که این سلاح ها به کشورهای دیگر هم رسید و مردم آگاهی های بیشتری پیدا کردند ، آنها به این نتیجه رسیدند که باید نوع استعمرشان را عوض کنند و استعمار عریان و علنی ظاهری نمیتوانند داشته باشند . به سمت استعمار نو پیش رفتند که در ظاهر استعمار نباشد ، اما حقیقتش همان استعمار باشد . در ظاهر به کشورها استقلال دادند و قانون اساسی و پرچم برای کشورها قرار دادند و سرود ملی برایشان ساختند و حرفهای زیبایی مثل صلح و آزادی و اینها را گفتند و آنها فریب خوردند که خیلی عالی است . اما اینها ظاهر بود و اصل موضوع عوض نشده بود و آنها همچنان این کشورها را مورد استعمار داشتند . همه ی این طول تاریخ را در یک جمله ی آن رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی ترامپ میشود خلاصه کرد که این عربستان گاو شیرده ما است ؛ ولی واقعاً استعمار یعنی همه ی کشورها باید منفعت بدهند و گاو شیرده باشند . اما این اتفاق ، یکباره در دنیا افتاد که یک کشوری برخاست مقابل استعمار ، با توکل به خدا ، با توکل به عنایات الهی و با رهبری حضرت امام رضوان الله علیه ، با حضور مردم در صحنه ها ، در مقابل این فرهنگ ایستاد . در مقابل این استعمار ایستاد. آن هم نه یک کشوری با چهار افسر که مثلاً کودتایی بکند ، نه خیر . این کودتاها در کشورهای مستعمره فراوان اتفاق می افتاد . بلکه کشوری که انقلاب و فکر و تمدنی و اندیشه و یک فرهنگ مبارزه با استعمار و ظلم ستیزی را ایجاد کرد . طبیعی بود که آنها با این کشور مقابله کنند تا این کشور الگو نشود. مقابله هایشان را از همان آغاز انقلاب شروع کردند و دردسرهایی در همین ترکمن صحرا و کردستان و خوزستان شروع کردند تا به 8 سال جنگ تحمیلی ، ولی دیدند نه خیر موفق نمیشوند . بعد هم تهاجم های فرهنگی و شبیخونهای فرهنگی و تحریم ها به ویژه این 10 سال اخیر تحریم های بسیار سنگین و تلاش میکردند جلوی این حاکمیت و نظامی که در مقابل استعمار ایستاده را بگیرند . ولی روز به روز شکست میخوردند و میدیدند که منطقه دارد از دستشن در میرود و اسرائیل که یک روزی چند ساعته میتوانست خود را به بیروت برساند و بیروت را میگرفت ، در جنگ 33 روزه نتوانست چند کیلومتر از لبنان را بگیرد . دیدند این کشورها مثل یمن و عراق و 20 سال در افغانستان و سال ها در سوریه ، این کشورها از دستشان در آمده . دیدند اگر اینگونه ادامه پیدا کند منافعشان در خطر شدید است . تا اینکه این ایام دیدند یک دولتی روی کار آمده و یک مجلسی روی کار آمده با یک قوه ی قضائیه که اینها با هم هماهنگ و هم سو هستند و اگر اینگونه پیش بروند دیگر از دام تحریم هم نجات پیدا میکنند و لذا هرچه نیرو داشتند در جنگ ترکیبی یعنی جنگ فرهنگی ، نظامی ، اقتصادی ، اغتشاشات و رسانه ، هرچه در دست داشتند شروع کردند تا جلوی این نظامی که در مقابلشان ایستاده را بگیرند . فکر میکردند و دنبال بهانه بودند تا این دختر کرد که از دنیا رفت را بهانه کردند و به بهانه ی او اغتشاشاتی ایجاد کردند و در آغاز هم که یک عده مردم نمیدانستند و دنبال اعتراض بودند و اما اغتشاشات گسترش پیدا کرد و با کشتن 50 نفر از نیروهای انتظامی و بسیج که به شهادت رسیدند و عده ای از مردم بی گناه که در این اغتشاشات تیر خوردند و نزدیک 200 نفر کشته و کشته سازی هایی که خود بی بی سی و رسانه هایی که در اختیار آنها بوده و با دروغگویی آنها فکر میکردند دارند پیش میروند ، ولی در مقابل با حضور مردم در صحنه ها دیدند که دارند شکست میخورند .تا در این ایام گذشته که دیدند هرچه فراخوان میدهند خبری نیست . نظام مقدس جمهوری اسلامی یک فرخوان میدهد و فراخوان نداده هم حتی مثل 13 آبان مردم حضور پیدا میکنند . در همین هفته ی گذشته شما مردم شهرستان قائم شهر در تشییع پیکر شهید بزرگوار صالحی خودجوش جمعیت عظیمی آمد و در همین مصلی جا نبود برای تشییع پیکر این شهید عزیز و دیروز در بابل برای هیئت حضرت زهرا «س» دیدید که مردم چگونه حضور پیدا کردند و به سمت دانشگاه صنعتی نوشیروانی رفتند . این حضور را که میبینند ، در حالی که برای روز دانشجو فراخوان دادند ولی خبری نشد ؛ اینگونه فهمیدند که اینجا هم دارند شکست میخورند . البته این شکست با حضور مردم بود و باید همواره هم مسئولین دقت بیشتری کنند و وظایف خود را انجام بدهند و مردم هم مثل همیشه در صحنه هستند . آنها دست بردار نیستند چون ما داریم در برابر منافع دنیایی آنها می ایستیم . آنها تحریم میکنند و میخواهند تضعیف کنند و قطعاً تحریف میکنند و دروغ میزنند و تحریک میکنند جوان ها را . ما باید یادمان باشد که صحنه ی اعتراضات به حق مردم را جدا کنیم از صحنه های اغتشاشات و زمینه را فراهم کنیم برای رفع مشکلات مردم . مردم در آسایش باید باشند. این مردمی که همیشه حقیقتاً با حضور در صحنه های مختلف مشت محکمی در دهان استکبار جهانی زدند و هر وقت هم که نیاز بشود و احساس بشود نیاز است ، همواره در نیاز هستند ، حقشان هست که به مسائل مربوط به آنها توجه بشود .
امام جمعه موقت قائم شهر فرمودند : زمان اغتشاشات که سپری شد ، مردم و اینهایی که اعتراض میکردند هم دیدند که استکبار جهانی دروغ میگوید . دَم از مبارزه با دیکتاتوری میزنند و خودشان دیکتاتوری میکردند که با زور بگویند مغازه ها را ببندید . رئیس جمهور که به کردستان سفر کردند پیرمردی از مغازه بیرون آمد و شیرینی و شکلات به رئیس جمهور داد و این مغازه دار را تهدید کردند اغتشاشگران . خب این دیکتاتوری نیست ؟ مردم و حتی معترضین فهمیدند که هرچه زمان میگذرد دروغ استکبار بیشتر نمایان میشود و لذا صف خود را از آنها جدا کردند .
حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزودند: در همینجا تشکر میکنیم که بالاخره بعد از مدت ها مدیریت آموزش و پرورش قائم شهر هم مشخص شد و تبریک عرض میکنیم به جناب آقای عموزاده و برای ایشان هم رزوی موفقیت داریم و تشکر میکنیم . اما خطابم به آقای استاندار است که در بقیه ی موارد هم پیگیری و نظارت جواب میدهد . نظارت باید باشد . نامه نوشتند نماینده های محترم مردم مازندران ، برای حمایت از کشاورزها که قیمت مرکبات و برنج باید بالا برود ؛ خب اگر به فرض بالاتر برود مشکل حل میشود؟ نه خیر ، این قیمت بالاتر باز دست واسطه ها می افتد . همین مرکبات که اگر واقعاً کشاورز بفروشد برایش خوب است ، اما از کشاورز سه هزار تومان میخرند و میبرند واسطه ها در بازار 20 هزار تومان میفروشند . مشکل اینجا است .این که جناب آقای فرماندار گزارش که برایشان می آید بخوانند صرفاً کافی نیست ، بلکه باید ببینند ناظرانشان و بازرسانشان چه کار میکنند . برای بازرس باید بازرس قرار بدهند و برای ناظر باید ناظر قرار بدهند و واسطه ها و دلال ها باید حذف بشوند . البته تشکر میکنیم از نماینده ها و دیگرانی که این نامه را به نماینده ی رئیس جمهور جناب آقای مخبر دادند که پیگیری کنند که با این قیمت ها به کشاورز ظلم نشود . قطعاً به صدرات میشود پرداخت و با خرید تضمینی . ولی حرف ما این است که مسئولین باید نظارت بیشتری داشته باشند واقعاً.
ایشان افزودند: اولاً تشکر میکنیم از شهردار محترم به خاطر آسفالت مناطق و لکه گیری هایی که میکنند ، ولی بعضی از جاها مردم مدت های زیادی است که درخواست میدهند ولی فراموش میشود و بی توجهی میشود . بعضی کوچه ها و مناطق پشت راه آهن ، مردم میخواهند بدانند و توضیح داده بشود برایشان که چرا در اولویت قرار ندارند . تشکر داریم باز هم از آقای شهردار محترم به خاطر همین فضای شعائر فاطمی در سطح شهر و پرچم های سیاه و شعائر فاطمی که حفظ میشود ، ولی بالاخره باید بیشتر توجه بشود به ویژه مناطق کمتر برخوردار . در همین منطقه ی پشت راه آهن خب این منطقه ی پل سه تیر ، سال گذشته قول داده شد که میدانش را ردیف کنند ، یک سال از آن زمان گذشته و هیچ خبری نشده است . میدان هایی که آن طرف تر دارد ، حد اقل یک نامگذاری درستی هم نشده است . به موارد جزئی نمیخواهیم بپردازیم که این یا آن منطقه ، سخن در این است که باید توجه بیشتری در عمل اتفاق بیافتد ، ضمن اینکه از همه ی خدماتشان صمیمانه تشکر میکنیم.
در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط حجت الاسلام والمسلمین حسینی قرائت شد.
در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت حجت الاسلام والمسلمین حسینی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی اقامه شد.
ضمناً در بین الصلاتین جمعه و عصر جناب آقای محمدرضا نبی زاده ، بعنوان نماینده بسیج دانشجویی به ایراد بیاناتی بمناسبت روز دانشجو پرداختند.