مراسم نماز جمعه 22 شهریور ماه 1398 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای محمد آرام آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط حجت الاسلام آقایی با محوریت فرائض امر به معروف و نهی از منکر ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.
ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه 29 سوره مبارکه نجم کلام الله مجید ، فرمودند:امیدواریم خدای رحمان همواره ما را برای یاد خود ، ذکر خود ، توجه به خود موفق بدارد.آنی و لحظه ای ما را از یاد خودش غافل نسازد . غفلت از یاد خدا ، اساس سقوط انسان است . اگر انسان همواره به یاد خدا باشد ، لحظه ی معصیت و گناه ، در ابعاد مختلف ، خیانت ، مردم آزاری ، شهادت ناحق ، و هرچه که باشد ، همان لحظه اگر انسان به یاد خدا باشد ، شرم پیدا میکند . یاد خدا بازدارندگی می آورد ، ولی اگر غفلت از یاد خدا داشته باشد ، گرفتار آن معصیت و گناه میشود.
ایشان در ادامه با اشاره به آیات سوره ی مبارکه نجم افزودند:ذکر و یاد خدا در برابر غفلت است ؛ همیشه و همواره یاد خدا بودن ، میشود یاد خدا و مقابل غفلت . در حقیقت ، مفهوم گسترده ای دارد ذکر ؛ هم یاد خدا ، دین خدا ، کتاب خدا ، هر چیز که ما را کمک میکند برای بندگی خدا . هر آنچیزی که ما را باز میدارد از معصیت و گناه ، میشود ذکر و یاد خدای رحمان . رابطه ی بین غفلت از یاد خدا و اقبال به مادیات دنیا را در همین آیه ملاحظه کنیم که میفرماید روی بگردان و توجه نکن کسی را که روی گرداند از ذکر خدا، که کسی است که هیچ چیزی نمیخواهد غیر از زندگی و مال دنیا و آسایش دنیا و زن و فرزند دنیا و تمام همّش میشود دنیا.
خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به یاد خدا تأکید دارم . به انجام واجبات اهتمام داشتن ، و به ترک گناه و معصیت جدی بودن ، راه نجات انسان از گرفتاری ها و عذاب لحظه ی جان دادن و شب اول قبر و برزخ و قیامت است.
آیت الله معلمی افزودند : تشکر میکنیم از برادر فاضلمان جناب حجت الاسلام آقای آقایی که درزمینه ی امر به معروف و نهی از منکر مطالبی ایراد داشتند قبل از خطبه ها. دهه ی عاشورا عموماً ، به ویژه تاسوعا و عاشورا ، با حضور حماسی ملت در سرتاسر کشور بحمدلله مواجهیم ، و حکایت از روحیات مقاومتی مردم ، مخصوصاً در شرایطی که شیطان بزرگ ، استکبار جهانی ، سراسیمه شده ، و نشان میدهد که شرارتی طرح ریزی دارد ، الحمدلله ، ملتها به جای ترسیدن و جاخالی کردن ، در عرصه ی مقاومت وارد میشوند . اصلاً انقلاب عظیم اسلامی ما ، با خمیرمایه ی مقاومتی که از نهضت عاشورای اباعبدالله الحسین داشت ، توانست مقاومت را به پیروزی برساند ، و اگر ما عاشورا را پشتوانه نداشته بودیم ، قطعاً در جنگ آسیب بیشتری میدیدم ، و یا خدای ناکرده نعوذبالله شکست ما حتمی میشد ؛ این عاشورا بود ، این سربند کربلا ما می آییم بود و این یا حسین لبیک بود ، مقاومت ایجاد کرد و این مقاومت سلطه ی استکبار را شکست ؛ مردان و زنان و پیر و جوان ، همه دست از کار کشیده بودند ، تاسوعا و عاشورا آمدند ، اما چهره های معدودی از زنان بعضاً گرفتار غفلت هستند . این جور نیست که هر زنی حجابش را رعایت نکرد و بد حجاب بود و آمد در عزاداری ، ضد انقلاب و نامسلمان باشد ؛ نه خیر ، بعضی ها واقعاً گرفتار غفلت هستند . اگر این نباشد که امر به معروف اینهمه تأکید نمیشد. وظیفه داریم امر به معروف کنیم ، برای این است که طرف از غفلت بیرون بیاید و بداند که این وضع درست نیست و باید حجاب اسلامی را حفظ کند . بعضاً گرفتار غفلت ، و بعضی ها هم شاید از روی عمد و اهانت ، خود را می نمایانند در عزاداری ها . این برای مومنین عزادار بسیار ناگوار است . ولی بدانیم ، انحراف تدریجی الوجود است و یکباره نمی آید . وقتی که در یکی از جلسات رسمی کشور ، در حضور مسئولان ارشد اجرایی کشور ، آنجا زنان ، با بدحجابی و بی حجابی ظاهر میشوند ، خب پیدا است که آن شیوه سرایت کند در سایر اجتماعات . حالا چه اجتماع عزاداری باشد ، و چه اجتماعات معمولی باشد . اگر واقعاً در طول این مدت ، که تنها اختصاص به این دولت و دولت قبل هم ندارد ، اگر در طول این مدت ، مدیران و هیئت دولت و رؤسای جمهور ، جدی میگرفتند ، واقعاً جدی میگرفتند ارزش قرآن و دین خدا را ، قطعاً شرایط ما بهتر از این بود . این وضعیت نامناسب ، نباید تحمل بشود. افراد سست ایمان و یا مزدبگیران بیگانه ، جرأت پیدا میکنند قدم به قدم برای تخریب ارزشهای دینی و قرآنی جلو می آیند . آنوقت حالا من میدیدم آنجا در جایگاه ، برادر نیروی انتظامی ، خواهر نیروی انتظامی ، خیلی مؤدبانه و خیلی محترمانه تذکر میدادند ؛ ولی بعضی از این خانم های بدحجاب هم ، سماجت داشتند و گویا واقعاً یک مأموریتی از یکجا داشتند که آنجا در کنار جایگاه بایستند و خود را بنمایانند ، با یک وضعیت ناهنجار . ببینید ، خیلی ها برداشت غلطی از آزادی میکنند . این بیان که اقلیت های دینی در کشور آزاد هستند هم ، یعنی در خانه ی خودشان و زندگی شخصی خودشان ، هرکاری کنند که به دیگری آسیب و آزاری نرسد ، کسی حق ندارد متعرض ایشان بشود . در زندگی شخصی خودشان . اما وقتی می آیند داخل اجتماع ، باید مقررات قانونی را رعایت کنند . ولو طرف مسیحی است و اعتقادی به حجاب نداشته باشد ؛ ولی در جامعه ی اسلامی ، حق ندارد بی حجاب ظاهر بشود. چه رسد به یک مسلمان ؛ اقلیت های دینی ، همواره و در طول تاریخ ، اصلاً لازمه ی در امان بودن آنها این بود که مقررات جامعه را رعایت کنند . و برای ظاهر شدن در اجتماع تابع مقررات فرهنگی و قانونی آن جامعه باشند .
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه فزمودند:در طول سال ، بارها اتفاق می افتد پسری ، دختری ، حالا در اثر ناکامی ها ، مشکلات روحی ، لجبازی ها با پدر و مادر ، خواسته ای دارد و انجام نمیشود ، تهدید میکند که مثلاً من خودم را میکشم و خودکشی میکنم ، و میرود و دست به خودکشی هم میزند.آیا اگر کسی یک جوانی ، یک دختری ، پسری ، در خانه ی خودش خودکشی کرد ، برای او نباید متأسف بود ، و برای اویی که آمد در ملأ عام این اقدام را کرد صرفاً باید تأسف خورد؟ ؛ و چه بسا که تحریک و شست وشوی مغزی شده باشند از ناحیه ی دشمنان برای ایجاد بلوا در جامعه ؛ حالا یک دختری آمده آنجا مثلاً مقابل دستگاه قضایی یا نیروی انتظامی ، اقدام به خودکشی کرد. آنجا باید انعطاف به خرج داد؟! . اینهمه مقام معظم رهبری تأکید کردند که به حاشیه نپردازید . شما مشکلات اصلی جامعه را مشکل بدانید و برای حلش اقدام کنید . نه اینکه به جای پرداختن به مشکلات اصلی ، مشغول کردن و سرگرم کردن مردم ، که یک دسته طرفدار بشوند یک دسته طرفدار نشوند ، برای اینکه پاسخگوی آن مسئولیت اصلی خودشان نباشند ، این حاشیه ها به وجود بیاید . باید هوشیار باشیم. واقعاً حیف است ، و نباید این اتفاقات باشد ، ولی متأسفانه گاهی میبینیم که پیش می آید .
رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر در ادامه افزودند : فردا آغاز هفته ی ارتباطات ، و میراث فرهنگی است . ملت بزرگ ایران ، دارای سابقه ی کهن است. میراث فرهنگی بزرگ ، و میراث فرهنگی و آثار را باید حفظ کرد . بعضی از مقرراتی که در میراث فرهنگی فعلاً وجود دارد ، افراد را میترساند ، بعضی ها گاهی تلفنی و گاهی حضوری سوال میکنند و ما در جریان قرار میگیریم . چیزی از آثار نفیسه ی گذشتگان را تصادفاً پیدا میکند طرف ، میخواهد بیاورد و به میراث فرهنگی هم تحویل بدهد میترسد . میگوید میترسیم که مبادا ما را متهم کنند به حفاری و گنج کنی . خب این قانون واقعاً نیاز به یک متممی دارد و باید زمینه های تشویق تحویل آثار کشف شده ی احتمالی را تدبیری کنند. اگر وجود دارد زمینه های تشویق یابنده های میراث فرهنگی کمتر مطرح میشود و بیشتر آن ترس و تهدید مطرح میشود که اگر کسی حفاری غیر مجاز داشت ، مورد بازخواست قرار بگیرد. حالا فرد مثلاً حفاری را برای کار کشاورزی داشت ، یا برای کار بنایی ، ولی تصادفاً به یک چیزی بر خورد ، میترسد متهم بشود به حفاری غیرمجاز .
عضو مجلس خبرگان رهبری در قسمت انتهایی خطبه دوم ضمن ذکر مصیبت سالار شهیدان و اهل بیت عصمت و طهارت فرمودند : در واقعه ی کربلا هم ، دشمن نگفت که من بی دین هستم و قرآن را و دین خدا را قبول ندارم ؛ دشمن هم با منطق دین جلو می آمد ؛ این که عرض کردیم انحراف تدریجی است ، و این که گفته میشود نفوذ فرهنگی ؛ جامعه ی کوفه جامعه ی دینی بود ، و عبیدالله بن زیاد خبیث هم تعبیرات مذهبی به کار میبرد . مصیبت سنگین این است . کشتن اباعبدالله یک مصیبت ، و دین را وارونه جلوه دادن مصیبت بزرگی است. مردم را جمع کرد ،و شروع کرد به خطبه خواندن برای مردم میگوید: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی أَظْهَرَ اَلْحَقَّ وَ أَهْلَهُ ؛ عبیدالله میگوید! . این مردم کوفه همه نشستند در مسجد کوفه این همه جمعیت ، عبیدالله بگوید : شکر خدا را که حق را ظاهر ساخت و اهل حق را پیروز کرد . حالا خودش هیچ اعتقادی ندارد ، ولی میخواهم بگویم که از حربه دین ، از تعبیرات دین ، و از کلمات دین دارد استفاده میکند ، در حضور مردم ، و مردم هم ساکتند و دارند نگاه میکنند و گوش میکنند . ما الآن لعنتشان میکنیم چرا عکس العمل جدی نشان ندادند ؛ آنها هم ممکن است بعد بگویند که در روزگار شما هم گاهی حقایق را وارونه جلوه میدادند ؛ حقیقت را منقلب میکردند ، شما چرا حرف نمیزدد و عکس العمل نشان نمیدادید ؛ عبیدالله میگوید: وَ نَصَرَ أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ ، امیرالمومنین کیست؟ او نام میبرد به یزید ، میگوید خدا نصرت داد امیرالمومنین یزید را! وَ حِزْبَهُ ؛ نعوذبالله ، نستجیر بالله ، فقط برای خاطر اینکه عمق جنایت بنی امیه را شما بدانید ناچارم من عبارت را بخوانم ، وگرنه واقعاً آدم و زبان شرم دارد بگوید و گوش شرم دارد بشنود و چشم شرم دارد ببیند ؛ عبیدالله این را گفت و گفت : وَ قَتَلَ اَلْکَذَّابَ اِبْنَ اَلْکَذَّابِ … ؛ هیچکسی انکار نکرد و فریاد بر نیاورد ، الا یک نفر از آن جمع ، که چشمش هم درست نمیدید ، وقتی این جمله را شنید ، دلش آتش گرفت ؛ برخاست و گفت یابن مرجانه ؛ یعنی پدرت معلوم نیست کیست . گفت: إِنَّ اَلْکَذَّابَ اِبْنَ اَلْکَذَّابِ أَنْتَ وَ أَبُوکَ ؛ کذاب و فرزند کذاب ، تو و پدرت هستید ، وَ اَلَّذِی وَلاَّکَ وَ أَبُوهُ ، و کسی که تو را بر ما امیر ساخت ، او و پدر او دروغگو است . یَا اِبْنَ مَرْجَانَهَ أَ تَقْتُلُونَ أَبْنَاءَ اَلنَّبِیِّینَ ، فرزندان پیغمبر را کشتید ؛ تَتَکَلَّمُونَ بِکَلاَمِ اَلصِّدِّیقِینَ! ، حالا می آیی و میگویی الحمدلله؟ حرف خدا را به زبان می آوری؟ ! ؛ ابن زیاد فریاد زد کیست این آدم؟ هیچ کسی حرف نزد ، خود ابن عفیف فریاد زد : منم ، منم ؛ ای دشمن خدا ، ذریه ی پاک پیغمبر را کشتی ، آن ذریه ای که آیه ی تطهیر در حقشان نازل شد . آن ذریه را به قتل رساندی ، و خیال میکنی که هنوز مسلمان هستی؟ تو از اسلام بیرون رفتی.
در پایان خطبه ها نمازجمعه به امامت آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی اقامه شد.