خطبه اول:
سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله رب العالمین الصلوه و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «و اصحاب الشِّمال ما اصحاب الشِّمال/ فی سَمومٍ و حمیمٍ / و ظلٍّ من یَحموم/ لا بارِدٍ و لا کریم/ انّهم کانوا قبل ذلک مُترَفین / و کانوا یُصِّرون علی الحِنث العظیم/ و کانوا یقولون أئِذا مِتنا و کُنّا تُراباً و عظاماً أءِنّا لُمبعوثون/ أَوَ ءاباؤنَا الاوَّلون» امیدواریم خدای رحمان ما را جزء این دسته قرار ندهد. در عرصه قیامت همه به سه دسته تقسیم میشوند که در آیات قبل آمده. دسته اول مقربین و دسته دوم اصحاب یمین که اگر من و شما مقرب نبودیم ان شاءالله حد اقل اصحاب یمین باشیم و دسته سوم اصحاب شِمال. درباره اصحاب یمین و مقربین، زمینه سازیهای اصحاب شِمال شدن را در این سوره حد اقل به تفصیل بیان نفرمود. چرا؟ بخاطر اینکه طبیعی است، آیه وحی در سایه نورانیت قرآن و رهنمودهای پیامبر عظیم الشأن اسلام علی القاعده باید همه اصحاب یمین باشند اما آنی که خطرناک است اصحاب شِمال است حالا در ادامه آن اصحاب ِ شِمال چه چیزهایی زمینه ساز میشود که انسان مردود شود و در ادامه همین آیات به آن بستر های شِمالی سازی پرداخته شده. قدری دقت داشته باشیم نسبت به این آیات. «و اصحاب الشِّمالِ ما اصحاب الشِّمال»اگر بدانی چه بدبختیای دارد اصحاب شِمال، چه کسانی؟ کسانی که نامه را به دست چپشان میدهند. مثل اینکه فرض کنید در مدرسه و دانشگاه عرف و عادت شده باشد دانش آموزی که در آن نمره قبولی گرفته است که نامه را به دست راستتش تعارف میکنند و اگر نه مردود شده کارنامه را به دست چپش تعارف کنند. در ادامه میفرماید « فی سَمومٍ و حمیمٍ » «سموم» از ماده «سَم» به معنای بادهای کشنده و سمی، گاهی در فصل بهار برخی روزها آفتاب سوزان است و زراعت را میسوزاند باد سموم سوزنده است. بادهای سوزنده و کشنده و آبهای سوزان نصیب اصحابِ شِمال خواهد شد. اصحابِ یمین «فی ظلٍّ من ممدود» هوا نه بسیار گرم و نه بسیار سرد، شبیه به بین الطلوعین بود اما اصحاب شِمال« و ظلٍّ من یَحموم » دودِ شدید و آتشزا. البته در آیه 19 سوره مبارکه حج هم فرمود: بر سر آنها آبِ سوزان ریخته میشود. پناه بر خدا. خیلی تلخ و سخت و جانکاه است که انسان به چنین شرایطی مبتلا شود پس زمینه سازی این شرایط را بشناسیم و از آنها پرهیز کنیم. فرمود : « لا بارِدٍ و لا کریم » این بادی که میوزد نه باد خنک است و نه فایده دار. بی فایده و سوزان است. سایه ای که نه برودت و نه سرما دارد و نه فایده. به اجمال رد میشوم از این مسایل، اینها گرفتارزیهای اصحاب شِمال است. چرا چنین شدند اینها؟ « انّهم کانوا قبل ذلک مُترَفین» اینها پیش از این یعین وقتی که در دنیا بودند «مُترَف» بودند. «مُترَف» یعنی چه؟ و به چه کسانی گفته میشود؟ «مُترف» سر مست قدرت و غرور. یا تعبیر دیگر به فارسی که چندتا واژه میبرای آن بیاوریم : نازپرورده و خوش گذران و بی درد. خودش در رفاه زندگی میکرد و سختیِ مشکل داران را درک نمی و نمیخواست بفهمد که در جامعه مشکلدارانی وجود دارند. این فرد «مُترَف» است. خدانکند انسان گرفتار غرورو غفلت شود. از فزونی نعمت و برتری جایگاه گاهی انسان گرفتار غرور و غفلت میشود. امیر المرمنین سلام الله علیه میفرمود:«سکر الغفله والغرور اَبعَد افاقه من سکر الخمور» غفلت و غرور مستی میآورد و مستی آن هم طولانی است. از مستی خمر هم مستیِ آن سنگینتر و طولانیتر است. « و کانوا یُصِّرون علی الحِنث العظیم» مؤمن و یا اصحاب یمین هم ممکن است که گناه بکند اما به سرعت پشیمان میشود و بدنبال توبه و جبران میرود اما کی از نشانههای اصحاب شِمال این است که بر گناه و معصیت اصرار دارند. «حِنث» به معنای گناه است اگر خلفِ قسم و عهد را تعبیر به «حِنث» کردند چون خُلفِ عهد گناه سنگینی است. « و کانوا یقولون أئِذا مِتنا و کُنّا تُراباً و عظاماً أءِنّا لُمبعوثون » در دنیا که بودند میگفتند ما که مردیم و خاک شدیم و از بین رفتیم باز زنده میشویم؟ نه تنها خودشون اعتقاد نداشتند میخواستند این اندیشه فاسد خودشان ره به بقیه سرایت بدهند. « أَوَ ءاباؤنَا الاوَّلون» آیا پدران ما هم که سالهای قبل مردند آنها هم باز زنده میشوند؟ در جامعه این اندیشه انکار معاد را میگسترانیدند تا برای خودشان در جبهه فرهنگ فاسد و منحط یار بگیرند. «قل ان الاولین والاخرین لمجموعون الی میقات یومٍ معلوم» بگو به اینها که آن روز موعود و آن قرارگاه و رستاخیز و حساب همه مردگان زنده و آنجا جمع و حاضر میشوند… خدایا به تو پناه میبریم از شرّ غفلت و غرور. خدایا در همه حال ما را از یاد خودت غافل مگردان. دعاهایمان را مستجاب بفرما. ما را در پایندی به موازین تقوا یاری بفرما.
{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر ؛الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات ؛و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر؛ صدق الله العلی العظیم}}
ــــــــــــــــــــــــ
خطبه دوم:
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.
صلوات…
قال الحکیم فی کتابه الکریم : {{بار دیگر خود و همه ی شما برادران و خواهران نمازگزار را به تقوای الهی که وسیله ی نجات است از گرفتاری های هم دنیا و هم آخرت دعوت میکنم.تقوا موجب تقرّب الی الله است و زمینه ساز آن می شود که اصحاب یمین شویم و نامه ی عمل را به دست راست ما دهند و در عرصه ی محشر روسفید باشیم که لازمه اش داشتن روحیه ی تقوا و پرهیز از گناه و انجام واجبات در این دنیا است که امیدواریم که غفلت نکنیم.
هفته ی گذشته جامعه ی ایرانی در نهایت بعد از 10 – 12 روز انتظار و چشم به راهی ، در غم جانباختگان سرنشینان کشتی نفتکش سانچی فرو رفته بود. از این جانباختگان ، عزیزی از این شهرستان بود ؛ عزیز راحل میلاد عنایتی که خدای رحمان ، او را با اولیاء خود و با شهدا محشور گرداند.
متعاقب هشدارهایی که مقام معظم رهبری بعد از این فتنه ی اخیر داشتند ، چند نکته ی کلیدی در کلمات ایشان بود ، از جمله فرموده بودند بعضی ها دوست دارند با آمریکا پیوند داشته باشند ، و امیدبستن به آمریکا را خسارت محض معرفی کرده بودند.و تأکید بر حل مشکلات جامعه از قبیل گرانی و بیکاری که فرمودند: همچون زخمی هستند که مگس بر این زخم ها می نشیند ، و باید زخم را درمان کرد تا مگس فرصت پیدا نکند.درست است که ضد انقلاب بیرونی و عوامل استکبار بنا دارند که اصل نظام را بر هم بزنند ، اما بهانه ای که درست کردند تا مردم را با خودشان همراه کنند این بود که بیکاری و گرانی را عدم موفقیت بعضی از وعده ها را مطرح کردند که یار بگیرند .پشت صحنه هدف اصلی دشمن ، زیراب اصل نظام را زدن بوده و هست.حالا بعضی ها بیایند تحلیل کنند که مردم حرف دیگری دارند و آزادی می خواهند ؛ و بعضی از مسئولین دولتی هم ناپختگی کنند و یا مغرضانه بگویند : مردم با حاکمیت حرف دارند ، نه با دولت . این حرف را یکی از مسئولین ، متأسفانه در همین مازندران زده است در یک اجتماعی که همان جا هم حاضرین پرخاش کردند و عکس العمل نشان دادند به آن آدم. مقام معظم رهبری فرموده بودند که : همه بدانند که مشکل حل نشدنی و گره باز نشدنی در کشور نداریم . این که یک کسی بگوید ما مشکلاتی داریم که قابل حل نیست.اما باید در این زمینه ها آماده تر ، پا به کارتر عمل شود . خب از این تعبیرات چه می فهمیم؟این که مسئولان باید بیشتر تلاش کنند . باید حاشیه سازی را کنار بگذارند و بروند دنبال اصل مشکلات جامعه . مقام معظم رهبری فرمود: باید در این زمینه آماده تر ، پا به کار تر ، بیشتر و دقیق تر کار و تلاش کنیم . تمرکز مسئولان اجرایی را بر مسائل کلیدی به ویژه اشتغال،تولید ، حل مشکل واردات ، ضروری خواندند و فرمودند این مسائل را بارها به مسئولان اجرایی تذکر داده ایم.حالا سخن مراجع معظم تقلید هم منتشر شد ، یعنی به تعبیر دیگر ، داد مراجع تقلید هم درآمد . آیت الله مکارم شیرازی می فرماید که : کار اصلی خود را در سه چیز خلاصه کنید ؛اول جلوگیری از گرانی ، دوم ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان ، مخصوصاً تحصیل کرده ها ؛ و اصلاح فضای مجازی ؛ از یک سمت بعضی از مسئولین یکسره به رخ می کشند که: ما نمی توانیم فضای مجازی را مسدود کنیم. خب چه کسی گفته مسدود کنید؟ ، همه میگویند مدیریت و نظارت و اصلاح بشود . در خود ایالات متحده ی آمریکای بی حیا فضای مجازی آزاد نیست و هدفمند کنترل شده است.یعنی خلاف سیاست هیئت حاکمه ی آمریکا کسی حق ندارد در فضای مجازی استفاده کند و مطلب بنویسد . و خود رئیس جمهور فرانسه هم صریحاً گفت ما نمیتوانیم فضای مجازی را آزاد بگذاریم . حالا ما در کشور خودمان اصرار داشته باشیم که فضای مجازی را نمیشود بست و باید آزاد باشد . هنر داشته باش و شبکه ی ملی بساز.فضای مجازی باشد و مفید باشد . خطرناک نباشد و سم پاشی نکند در اذهان جامعه و جوانان.
حالا برای اینکه به اصل مشکلات نپردازند ، بروند مطلب جدیدی را مطرح بکنند ، حاشیه سازی به قول معروف ، آنوقت ذهن ها به یک دعوای دیگری متمرکز بشود و اصل قضیه گم بشود.
یک روایتی را برای شما که اهل نماز و خدا و ایمان هستید بخوانم که بهره میبرید و لذت می برید از این روایت. مرحوم مجلسی که چهارصد سال قبل زندگی میکرد ، از کتابی به نام بصائر الدرجات نقل میکند ، و تعریفی که مرحوم مجلسی از صاحب این کتاب دارد ، می فرماید: شیخ ثقه ؛ شیخ یعنی بزرگ مورد اعتماد و عظیم الشأن محمد بن الحسن الصفّار. راویان خبر هم : احمدبن محمد عن محمدبن سنان ، عن ابن مسکان ، عن سُدَیر ، سدیر از اصحاب امام باقر و امام صادق بود . سدیر می گوید من به محضر امام باقر عرض کردم [تَرَکْتُ مَوَالِیَکَ مُخْتَلِفِینَ یَتَبَرَّأُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ] معنی این که: دوستان شما ، شیعیان شما اختلاف نظر و عقیده دارند ، به سر حدی که بعضی ها از بعضی دیگر ابراز برائت و تنفر میکنند. با ناراحتی این مطلب را نزد آقا امام باقر نقل کرد که چرا شیعیان شما اینجور اختلاف نظر و چند دستگی پیدا کردند؟ آقا امام باقر به او فرمود : چرا نگرانی؟ [فَقَالَ وَ مَا أَنْتَ وَ ذَاکَ] اختلاف نظر اگر دارند اشکال ندارد ؛ [إِنَّمَا کُلِّفَ النَّاسُ ثَلَاثَهً] مردم سه تکلیف دارند . اگر این سه تکلیف را درست عمل کنند ، اختلاف سلیقه و فکر ، اشکالی ندارد ، بلکه گاهی کمک میکند.این سه امر مهم کدام است؟ [مَعْرِفَهَ الْأَئِمَّهِ وَ التَّسْلِیمَ لَهُمْ فِیمَا وَرَدَ عَلَیْهِمْ وَ الرَّدَّ إِلَیْهِمْ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ ] اول اینکه بشناسیم باید دنبال چه کسی راه بیافتیم . ما هم اکنون در عصر غیبت به سر میبریم ، دسترسی به امام معصوم نداریم ؛ امام راحل میفرمود اگر فهمیده شود که معنای ولایت فقیه چیست باورش پیدا میشود که باید اینچنین باشد. در عصر غیبت ، فقیه عادل نائب امام زمان است .نمیگوییم این فقیه معصوم است ، اما نظر فقیه عادل حجت است ، همانگونه که نظر امام معصوم حجت بود. به چه دلیل؟ به آن دلیلی که امام معصوم فرمود: الرّادّ علیهم کالرّادّ علینا.اگر فقیه عادل حکمی کرد ، شما نپذیرید و رد کنید ، مثل اینکه بر ما رد کردید . امام باقر فرمود : بشناسند که از چه کسی باید پیروی کنند .این یک ، دو: [وَ التَّسْلِیمَ لَهُمْ فِیمَا وَرَدَ عَلَیْهِمْ] و از طرف آن امامی را که شناسایی کرد ، هرچه به او رسیده تسلیم باشند و چون و چرا نکنند که ما معصوم نداریم و همه قابل نقد هستند . که این حرفهای بی ربط و بی فایده هیچ ثمره ای ندارد و بلکه مضر است. [وَ الرَّدَّ إِلَیْهِمْ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ ] آحاد جامعه اگر در یک امر و مسأله ای اختلاف نظر با هم دارند ، این اختلاف نظر را ارجاع بدهند به محضر آن امام و نظر او را مطاع بدانند و فصل الخطاب که این ها راز عزت و عظمت و اقتدار شیعه است.
امروز روز هوای پاک است ، هوای پاک و هوای سالم موجب شادابی و نشاط زندگی است و هوای آلوده موجب بیماری است . تشکر میکنم از برادر عزیز ، جناب آقای دعاگو ، ریاست محترم اداره محیط زیست قائم شهر که به همین مناسبت قبل از خطبه ها مطالبی ارائه فرمودند و استفاده کردیم.
سه شنبه سالروز ولادت عقیله ی بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها ، به این مناسبت آن روز را روز پرستار و روز بهوَرز نامیدند . آری پرچم دار نهضت کربلا بعد از شهادت اباعبدالله شده زینب ؛ زینب نگه دار نه تنها بیمار کربلا حجت خدا امام زین العابدین است ؛ نگهدار این نهضت ، و نگهدار این بیمار ، و نگهدار اطفال خردسال آقا اباعبدالله الحسین ، شیرزنی که از مردان رشید و شجاع ، شجاع تر ، در عرصه ی استقامت و مقاومت چهره درخشید و در برابر استکبار زمانش که می خواست او را تحقیر کند ، که گفتند کار خدا را چگونه دیدید ، و ایشان فرمود : ما رَأَینا اِلّا جمیلا.از خدا هر چه که برسد زیباست برای ما . اگر تقدیر الهی است که ما گرفتار مصیبت و اسارت شویم و گرفتار شهادت . زیبایی دارد برای ما که خواسته ی خدا را تبعیت و اجرا کردیم . این روز را به همه ی پرستاران و بِهوَرزان تبریک عرض میکنیم.
چهارشنبه 4 بهمن سالروز اشغال نظامی فرودگاه در سال 1357 به دستور شاپور بختیار که نخست وزیر بود ، داخل ساختمان نشسته بود و مردم بیرون شعار میدادند شاپور بی اختیار ؛ او دستور داده بود که فرودگاه را ببندند تا هواپیمایی که امام راحل را می خواهد بیاورد اجازه ی فرود نداشته باشد ؛ اما اراده ی ملت بر اراده ی نه تنها او ، بر اراده ی ارباب او و بر اراده ی استکبار زمان که حمایت میکرد از نظام شاهنشاهی ، برتری پیدا کرد و به موقع امام راحل ورود پیدا کرد ؛ دیو چو بیرون رود فرشته در آید . شاه رفت ، پشت سر ، امام تصمیم به آمدن گرفت و به فضل الهی انقلاب به پیروزی کشیده شده است .
راجع به مسائل مربوط به شهر ، حرفها زیاد وجود دارد ، ولی خیلی کوتاه یک کلمه را عرض میکنم : خیلی ها تلفنی یا حضوری گلایه دارند از وضع اَسَف باری که محل نساجی شماره دو پیدا کرد .حالا من می خواهم خواهشی بکنم ، چرا اینجا میخواهم این خواهش را عرض کنم و چرا مخفیانه نگفتم به ایشان؟ خب واقعاً دیدم که مراجعات زیاد است و من به تک تک نمیتوانم پیدا کنم و خبر بدهم که آقا ، من وظیفه را عمل کردم ؛ همه از من خواستند که چرا مسئولین شهر فکری نمیکنند و حالا که تعطیل هم شده ، چرا به این وضع افتاده و اینگونه تخریب شده و اینگونه ویران شده؟ ؛ من خواهشم از جناب آقای فرماندار و دادستان محترم و فرماندهی محترم نیروی انتظامی و شهردار محترم و در نهایت اعضای تأمین شهرستان ، چند قدم پیاده و نَه داخل اتومبیل ، آن حوالی آن نقطه ، یک دور بزنند و ببینند شرایط را که آیا واقعاً درخورِ شأنِ مردم و یا در خورِ شأن مسئولین شهر این است و باید اینچنین آنجا ویران بماند؟ خب اگر بنا بود تخریب بشود ، خب تخریب که شد باید یک کاری اتفاق بیافتد . اگر بنا نبود کاری اتفاق بیافتد آنجا ، چرا اینگونه ویران و مزبله و با عرض پوزش محل تردّد افراد فاسد و معتادین شده و مزبله ای که فتنه و فساد زا بشود آنجا و چرا به این شکل در آمده است؟ ؛ و راجع به نساجی شماره یک ، من از اعضاء شورا چزی نشنیدم ، ولی سر زبان ها هست که بنا دارند برگردانند . خب یک شهردار و یک شورا ، تصمیم و تصور و اراده داشتند که میتوانیم پیش ببریم و می توانیم نگه بداریم ، رفتند و گرفتند ، که به نام شهر بماند ؛ آن نساجی شماره دو و آن شماره سه را الآن مالکش یک نفر اهل ترکیه است که هم نمی آید سرمایه گذاری کند ، و هم آن تعهداتی را که در تفاهم نامه پذیرفته بودند عمل نکردند . تعهدات این بود که تمام بدهی ها را پرداخت کنند و طلب کارگرها را پرداخت کنند و برای توسعه سرمایه گذاری کنند. نه تنها سرمایه گذاری هیچ نکردند ، آن بدهی ها را هم به تأمین اجتماعی و دارایی پرداخت نکردند و یک وضع نامعلومی دارد. همچنین از دو برادر ، نمایندگان مجلس ، جناب آقای دکتر ادیانی و جناب آقای دکتر رضیان هم خواهش میکنم حضور جدی تری پیدا کنند ؛حالا به این دو بزرگوار تماس خواهم گرفت و به این عزیزان هم عرض خواهم کرد. واقعاً اینگونه نیست که یک معضل غیرقابل حلی باشد ؛وضعیت آنجا حداقل قابل حل است . حالا نساجی شماره یک را میخواهند برگردانند هم ما نمیگوییم بر نگردانید ؛ آن دیگر قضاوت با خود مردم باید باشد ؛ حالا تصمیمی بوده برای نگهداری در مالکیت شهرداری ، ولی الآن زمزمه هست که می خواهند برگردانند.
من یک تشکری باید بکنم از برادر عزیز ، شهردار جدید جناب آقای دکتر معین پور ، که تشریف آورده بودند و من از ایشان خواهش کردم که آقای دکتر ، می خواهی حقوق بگیری در شهرداری ، سعی کن اول حقوق رفته گرها را پرداخت کرده باشی ، بعد خودت حقوق بگیری . پذیرفت و استقبال کرد و قول داد که حتماً همین باشد . حالا خواهش دیگر دارم از ایشان ؛ شنیدم که بعضی از شاغلین داخل شهرداری را میخواهند بیرون کنند . همین خواهش را قبلاً از شهردار قبلی جناب آقای رحیمی کرده بودم ؛ آقای رحیمی بار اول آمد پیش من گفت که حاج آقا دویست نفر اضافه داریم میخواهم بیرون کنم ، ممکن است بیایند پیش شما گلایه کنند ، خواستم شما بدانید. گفتم اگر آمدی به قول خودت احترام گذاشتی که ما بدانیم ، من از شما خواهش میکنم که این کار را نکن.کار بساز ، اگر آنجا کارگاه داری ، یا بلوک زنی داری ، کارخانه آسفالت داری ، یک شیفت کار میکنند دو شیفتش کن ، یا بیشتر ؛ چرا که افرادی که آمده اند آنجا مشغول شده اند ، شاید خب عَزَب بودند ، آمدند داخل شهرداری گفتند که خب ایشان شاغل شده اند در شهرداری ، و متأهل شدند ، بعد الآن فرضاً خانواده ی همسرش بشنود که ایشان را بیرون کردند از شهرداری ، خب چه میشود؟ نکنید این کار را ؛ حالا الآن هم از همین آقای شهردار خواهش میکنیم که حتّی المقدور نگه بدارد و بیرون نکند و فرصت اشتغال ایجاد بکند برای اینها که ان شاءلله این یک هنر و خیر ماندگار باشد برای ایشان.
(((((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.
{{ بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر/ ان الانسان لفی خسر/ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات/ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}
پایان خطبه دوم//