خطبه اول:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته،اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم اله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم حسبنالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله رب العالمین الصلوه و السلام علی سیدالنبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد(ص) و علی عترته و اهل بیته الطیّبین الطّاهرین. قال الحکیم فی کتابه الکریم « لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس و لیعلمن الله من ینصره و رسله بالقید ان الله قوی عزیز» امیدوارم خدای رحمان همه ما را برای درک مفاهیم قرآن موفق بدارد و در عمل پایبندیمان را به موازین ارزش های قرآنی و احکام نورانی قرآن، ما را در این مسیر نصرت عطا بفرماید. خدای رحمان امروزی را که روز دَحو الارض است یعنی آغاز پیدایش خشکی زمین از زیر آب ، حکایت از این معنا دارد که در آغاز خلقت تمام کره زمین را آب پوشانده بود و به قدرت بالغه حضرت حق اولین نقطه که نمایان گشت از زیر آب، مکه و بویژه مسجدالحرام و محل کعبه شریف بود امروز هم روز با فضیلتی است و فراوان سفارش شده برای روزه داری ، مظنّه استجابت دعاست. پروردگارا به لطف و کرمت همه ما را ببخش و بیامرز. ما برای استغفار به درگاهت روی آوردیم، خدایا همه ما را مشمول مغفرت و رضوان بی پایان خود قرار بده. گذشتگانمان را به کرمی ببخش و بیامرز. بیماران بویژه بیماران منظور، التماس دعا گویندگان شفای عاجل عطا بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد!
(صلوات)
در این سوره مبارکه حدید در آیاتی که هفته های قبل تلاوت شده بود، خدای رحمان تاکید و امر داشت برای بدست آوردن اسباب مغفرت. «سابقوا الی مغفره من ربّکم» زمینه سازی برای جلب مغفرت را به تشخیص چه کسی انجام بدهیم؟به تشخیص خودمان؟ یا اینکه خدای رحمان هادی و راهنما برای ما فرستاده. چگونه خدا را بندگی کنیم و چگونه راه صحیح زندگی را بشناسیم. در این آیه شریفه میبینید «لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات» رسولان را با دلایل روشن فرستادیم، با دستمایه محکم و سند از طرف خدای رمان آمدند. «لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان» دست خالی نیامدند و بدون سند و دلیل نیامدند. کتاب آسمانی آوردند و برای تشخیص حق و باطل میزان آوردند و آن میزان را به جامعه معرفی کردند. آیات الهی را برای بندگان تفسیر کردند. این سرمایه بزرگ در اختیار همگان و این انسان فاعلِ مختار است و مکلفِ آزاد است و میتواند خدا را بندگی کند و میتواند معصیت کند. اگر این «میتواند» نبود؛ دیگر انسان در ازای اعمال نیکو استحقاق اجر و پاداش را پیدا نمیکرد. در قبال اعمال ناپسند سزاوار تنبه و توبیخ نبود. برای انجام اعمال خوب و بد اگر خوب را اختیار کرد سزاوار تحسین و تشویق باشد که امیرالمومنین (سلام الله علیه) به مالک اشتر میفرمود: مبادا نیکوکار و بدکار نزد تو یکسان باشد. گاهی متاسفانه در جامعه دیده میشود یک ناروایی را اگر یک فرد معمولی و گمنام داشته باشد با او برخورد تندی میشود اگر آن عمل را یک فرد صاحب نام داشته باشد آنجا قدری کوتاه میآیند و جای ملاحظات است. من نمیدانم چرا بعضی از مسائل را هم مسئولین انتشار میدهند و انتشار برخی مسائل اسباب رنجیدگی عدهای میشود. بعضی از افرادی که در فتنه 88 نقش موثر داشتند حالا وزیری به عیادتش برود و بعد هم قضیه را خبری کند و بگوید به دستور رئیس جمهور رفتم. حالا اگر واقعا یک رزمنده، بسیجی، سپاهی و یا یک نیروی ایثارگر اگر مشکل داشته باشد و در بیمارستان خوابیده باشد آنجا هم به دستور رئیس جمهور وزیر بهداشت و درمان به عیادتش میرود؟ خوب او که آنجا نمیرود و یا اگر که رفته، مطرح نمیشود؛ چرا جای دیگر که سرزرده مطرح شود و اسباب آزردگی فراهم شود؟ خیلی از چیزها از نظر دین و قرآن و ارزشهای اسلامی روشن است ولی در عمل متاسفانه ما گاهی به گونهی دیگر عمل میکنیم. در هر صورت «لقد ارسلنا رسلنا» به تحقیق فرستادیم رسولان را «بالبیّنات» با دلیل روشن که دلیل روشن انبیاء معجزاتشان و دلایل عقلی برای بعثت و آیات الهی تورات و انجیل و در نهایت قرآن خاتم انبیاء محمد (ص) « و انزلنا معهم الکتاب» کتاب نازل ساختیم. ببینید ابزار پیشبرد دین خدا کتاب است.اولین آیه هم خطاب به پیغمبر «بسم الله الرحمن الرحیم/ اقرأ» بخوان! کار فرهنگی و آگاهی بخشی. «اقرأ بسم ربّک الّذی خلق» به نام خدایت. یعنی به سوی خدایت و به دین خدایت و به آیین الهی بخوان بندگان را و دعوت کن. حالا اگر پیمبر دعوت کرد ولی قدرتهای مستکبر زمان مثل همین ایام نظامی و مملکتی و حکومتی و ملتی به نام اسلام سر بلند کرد که عَلَم اسلام را برافراشته نگه بدارد قدرتهای استکباری تحمل نمیکنند و میخواهند سرکوب کنند. حالا اینجا در برابر قدرتهای استکباری تسلیم بشویم؟ و خود روزگار بعثت خاتم انبیاء اگر قدرتهای استکباری زمان به مخالفت ودشمنی با خاتم پیغمبران برخواسته بودند اگر ما آنجا بودیم به پیغمبر میگفتیم یا رسول الله حالا که نمیگذارند دست بردار و تسلیم شو؟ اینجوری میگفتیم یا میگفتیم یا رسول الله مقاومت کن، ما هم در کنارت ایستادهایم؟ ببینید آیه قرآن اول میفرماید کتاب و میزان دادیم «لیقوم الناس بالقسط» در سایه کتاب و میزان جامعه باید حرکت و طلب کند، اگر جامعه حضورپیدا نکند و نخواهد حجت خدا منزوی میماند، امام معصوم خانه نشین میشودو پیغمبر خدا هم نمیتواند کاری از پیش ببرد. این نکته قرآنی رادقت کنید:«لیقوم الناس بالقسط» خداوند به پیغمبر نفرمود که به تو کتاب و آیات و بینات دادم که تو اقامه قسط و عدل کنی، پیغمبر به تنهایی نمیتواند، جامعه باید اقامه عدل کند، یعنی خواست و اراده و حضور جامعه برای تحقق این فرمان الهی موثر است. «لیقوم الناس بالقسط» الناس فاعل است، ناس باید اینکار را بکند و با حمایت از حجت الهی، با حمایت از پیغمبر در روزگارش و حمایت از امام معصوم در روزگارش و با حمایت از فقه عادل در روزگار غیبت امام معصوم. « و انزلنا الحدید» اگر مخالفت کردند دست نکش و به خانه برنگرد و ننشین وحرکت کن و قیام کن و آهن فرستادیم، اسلحه بردار در برابر قدرت طاغوتی که میخواهد راه بندگی خدا را ببندد. «و انزلنا الحدید فیه بأس شدید» آهن هم فوائدی دارد و هم شدت و قوتی دارد و کارساز است در معرکه و عرصه. « و منافع للناس» غیر از اینکه پشتوانهی پیشبرد اهداف انبیا باشد فواید فراوان دیگری دارد. در معیشت در ابزار کار کشاورزی، ریسندگی و… آهن بکار میآید و در خدمت نسل بشر اسعت. اینکه فرمود : «و انزلنا الحدید» معنای «انزال» در اینجا «خلق» است نه اینکه آهن را از آسمان نازل کرده باشد. انزلنا به معنای خلق و آفریدن هم در قرآن کریم، فراوان اطلاق شده است. بحث های دیگری هم در این آیه وجود دارد که میگذارم برای هفته آینده. اگر خواستیم گرایش به تقوا، باید در سایه راهنمایی دین خدا و کتاب خدا و حجت الهی مسیر تقوا و پرهیزکاری را بپیماییم. پرهیزکاری یعنی ترک گناه و انجام واجبات. گناه و واجبات را از طریق دین بشناسیم، با هدایت حجت خدا و کتاب خدا.
پروردگارا این دو نعمت بزرگ را برای امت مومن و مسلمان مستدام بدار و ما را در مسیر تقوا و پرهیز از گناه و انجام واجبات یاری بفرما.
{{بسم الله الرحمن الرحین ؛ قل هوالله احد ؛ الله الصمد ؛ لم یلد و لم یولد ؛ و لم یکن له کفواً احد ؛ صدق الله العلی العظیم}}
پایان خطبه اول//
______________________
______________________
خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.
صلوات…
بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران نمازگزار را به تقوای الهی تأکید دارم . تقوا بهترین ذخیره از عمر ؛ از فرصت ؛ از امکاناتی که انسان در اختیار دارد ولی هیمشه برای انسان نمی ماند . همانگونه ای که عمر و سلامتی و امکانات نمی ماند .همه در معرض تلفند . عاقل آن است که از فرصت موجود بهره بگیرد . « ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیکَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَهَ بَینَ العَدَمَین» . الآن که میتوانی به یاد خدا برخیز . به یاد خدا عمل کن ، به یاد خدا ترک گناه و به یاد خدا انجام واجبات ، مصداق برجسته ی تقوا است .خدای رحمان همه ی ما را یاری بفرماید ان شاءلله.
تشکر میکنم از برادر آزاده ، آقا مفید اسماعیلی ، که قبل از خطبه ها بیاناتی داشتند ؛استفاده شده است .و همچنین از برادر عزیز مداح ، آقای رامشگر ؛
میبینید این ایام ، فضای جامعه در سرتاسر کشور ، یک تأثّری پیدا کرد . هم تأسف و تأثر ، هم توأم با احساس غیرت و غرور . استقامت ؛ حقیقتاً با این جنایتی که داعشی های خبیث انجام دادند ، ماهیت خودشان را روشن ساختند ، و ماهیت ما شیعیان را هم معرفی کردند . فقط در تاریخ میخواندیم و میگفتیم و میگریستیم که آقا اباعبدالله الحسین را تشنه سر بریدند . و البته این نکته هم در تاریخ بود که هرقدر روز عاشورا به زمان شهادت اباعبدالله نزدیک تر میشد ، چهره ی اباعبدالله مصمّم تر … ؛ یعنی دشمن می خواست بترساند ، دشمن می خواست او تسلیم شود . دشمن می خواست او ذلیلانه در برابر دشمن ظاهر بشود ، ولی آقا اباعبدالله ، سرو بلندقامت استقامت ، کوه پایداری در تاریخ بشریت ماندگار شد . این شهید مظلوم ، شهید حاج محسن حُججی ؛ با آنکه بیست و پنج سالش است . سن بیست و پنج سال ، یعنی او دوران دفاع نبود . پایان دفاع به دنیا آمده بود . او امام راحل را درک نکرده بود ؛ اما واقعاً چه وصیت نامه ی سنگین ، متین ، در وصیت نامه گویا الهام الهی پیدا کرده بود ، لحظه ی شهادتش را گویا در وصیت نامه می دید ، و صحنه را ترسیم کرده بود ، اینها انتشار پیدا کرد . در بخشی از وصیت نامه ی خودش به فرزند خردسال شیرخور خودش خطاب میکند :علی ، جانِ بابا ، من از تو و مادرت دل کندم تا بتوانم ، نوکری حضرت زینب را بنمایم.میگوید: پسرم ، سعی کن جوری زندگی کنی که خدا عاشقت شود .به همسرش خطاب میکند : پسرم را جوری تربیت کن تا سرباز امام زمان شود . حالا همسرش ، خانمش ، او در همین بعد از رسیدن خبر شهادت ، یک بیانیه ای منتشر میکند ، میگوید: محسن سرش رفت تا روسری نرود . اُف بر زنان و مردان بی اعتقاد به حجاب . مردان بی غیرتی که اجازه میدهند زنانشان با بدحجابی و بی حجابی در جامعه ظاهر بشوند . حجاب اصل دین است و اصل قرآن است ؛ یعنی از اصول قرآنی است . اینجور نیست که حجاب را ما بگوییم سنی ها نگویند و یا سنی ها بگویند ، ما نگوییم . حجاب هم در مذهب شیعه ، و هم در مذهب سنی .چرا ؟ چون ریشه ی قرآنی دارد . همسرش میگوید: محسن سرش رفت تا روسری نرود . دشمن منتظر یک نشانه از ماست که شاد شود . یعنی ذلت در ما ببیند ؛ من دلم نمیخواهد دشمن اشک مرا ببیند . اگر اشکی بریزم برای حضرت زینب است . من یک داغ دیدم ، اما امان از دل زینب .شاعر جوان یک شعر بسیار زیبایی سروده . چون این شهید را آنچه که واقعاً به او عظمت داد این است که اسیر شده ؛ همه ی ادیان و مذاهب و کشور ها ، اسیر را گرفتند ، خب نگه میدارند تا از آن دولت یک امتیازی بگیرند ، اسیر را سپس مثلاً آزاد کنند ؛ اسیر را کشتن ، آن هم چگونه؟ دست بسته ، سر از تن جدا بکنند . حالا مهم این است که حُججی را جلّاد خنجر برداشته ، او را دارد می برد به سمت قتلگاه ، این آقا محسن حُججی چهره ی مصمّم ؛ اصلاً دلهره ، اضطراب و وحشت در چهره ی او نمیبینید . عکس را اگر دقت کنید چهره ای مصمم را نظاره میکنید . یعنی اعتقاد دارد : {{ وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا}} راست است و باورش آمده . واقعاً گویا آینده ی بعد از سر بریده شدن را می دید ؛ لذا این شاعر ، سر را نوازش میدهد ، میگوید:
به نام نامیِ سَر ، باسمه تعالی سَر بلندمرتبه پیکر ، بلندبالا سَر
فقط به تربت اعلات سجده خواهم کرد
خطاب به خدا ، خدا ، خاک معمولی داری ، خاک اعلا هم داری . آن خاک اعلا ، تربتِ کربلای اباعبدالله الحسین است .
فقط به تربت اعلات سجده خواهم کرد که بنده ی تو نخواهد گذاشت هرجا سَر
اگر کسی بنده ی خداست در برابر قدرت های استکباری سر فرود نمی آورد .هرکجا سر نمیگذارد ؛ سر را پای دین ، پای قرآن ؛ پای ارزش های مکتب اهل بیت میگذارد .
قسم به معنیِ لاِمکن الفرار از عشق
اگر کسی عاشق باشد ، فرار ندارد ، عبارت عربی اش (لا یُمکن الفرار) است .
قسم به معنیِ لایُمکِن الفرار از عشق که پُر شده است جهان از حسین ، سرتاسَر
حسین رهرو دارد ، هنوز هم تنها نمانده است ، هنوز هم یار دارد ، که حسین وار جان میدهد ، درحالی که دشمن، او را سر از تن جدا میسازد .
نگاه کن به زمین ، ما رَأیتُ إلّا تَن
میگوید اگر زمین را نگاه میکردی تَن مانده بود . سَر را برداشتند.
نگاه کن به زمین ، ما رَأیتُ إلّا تَن به آسمان بنگر ، ما رَأیتُ إلّا سَر
سری که گفت من از اشتیاق بر زیرم به سرسرای خداوند میروم با سَر
برای لقاء خدا میگوید من با سر میروم.سر میدهم و به لقای خدا میرسم . ببینید ، دشمن ما ماهیتش این است . این دشمن را چه کسی پرورش داد ؟ چه کسی حمایتش کرد؟ ببینید ، هروقتی داعشی ها در سوریه،در محاصره قرار گرفتند ، یا در عراق در محاصره ی نیروهای شعبی قرار گرفتند ، آمریکایی ها آمدند از بالا ، نیروهای عراقی و نیروهای سوری را بمباران کردند . که اینها نجات پیدا کنند . خب اینها را دیگر همه ی عالم و آدم در جریان است . یعنی آمریکایی ها اینها را ساختند ، میخواهند اینها را کنترل شده در اختیار خود داشته باشند . ببینید ، خطبه های نماز ، هم تقوا ، هم مسائل جاری جامعه ، داخل و خارج ، تبیین مواضع رهبری است .این از موازین حتمی است . این از وظیفه ای است که لازم و واجب است . مقام معظم رهبری فرموده بود : امام راحل ، سی سال قبل ، آمریکا را غیر قابل اعتماد دانست و امروز اروپا به همین نتیجه رسیده است . حقیقتاً آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند . ما در یک مقطعی وادادگی پیدا کرده بودیم . خودباختگی پیدا کرده بودیم ، خیال میکردیم اگر ما جلو برویم ، سر فرود بیاوریم ، آنها به ما رحم میکنند . اما موضع امام ، یک موضع آدم معمولی نبود. بینی و بین الله ، امام ، انسان استثنایی بود . المؤمن ینظر بنورالله . و خدا را شاکریم تا به امروز ، مقام معظم رهبری بر مواضع امام پافشاری دارد . مقام معظم رهبری میفرمایند: برخی عقلانیت را در این میبینند که ایستادگی در برابر قدرت ها هزینه دارد .بعضی ها میگویند ما با اعتدال و عقلانیت رفتار کنیم ، اگر بخواهیم انقلابی عمل کنیم باید هزینه بپردازیم . مقام معظم رهبری فرمود : بلی ، هزینه دارد ، اما سازش هم هزینه دارد .هزینه ی سازش را چرا فکر نمیکنید . تا کجا باید کوتاه بیایی در برابر دشمن ؟ . عقلانیت ، تکیه بر مردم است ، و توکل بر خدا . عقل حکم میکند به ملت خود متکی باش ، تشریفات را رها کن و هزینه های زائد را کنار بگذار ، سعی کن معیشت مردم رو به راه بشود ؛ این ملت با تو خواهند بود ، اگر آمریکا و همه ی اروپا مقابلت بایستند ، تو خدا داری ، خدا قوی است و خدا قهّار است و عزیز است و مقتدر است . مقام معظم رهبری میفرمود: «امام خمینی«ره» میراث فرهنگی نیست» ؛ یعنی چه؟ میراث فرهنگی چه را میگویند؟ متاع ارزشی ، اما باید آنجا باشد ، ما برویم تماشا بکنیم ؛ متاع قیمتی ، فقط برای دیدن و تماشا . این میشود میراث فرهنگی دیگر. مقام معظم رهبری فرمود: امام میراث فرهنگ نیست که فقط تماشا کنیم ، قبر او را ، بارگاه او را ، کتاب او را تماشا بکنیم ؛ امام همچنان زنده و پیشوای ماست . وصیت نامه اش را بخوانید ؛ مواضع امام را در صحیفه ی نور ، که همه ی سخنان امام را دارد ، و همه ی پیام ها و همه ی بیانیه ها و اطلاعیه های امام را دارد ، اینها سرمشق است برای ما . مقام معظم رهبری فرمود : رئیس جمهور آمریکا در کنار تروریست ها ، همین داعشی ها ، و قاتلان مردم یمن می ایستد ، یعنی از آنها دارد حمایت میکند ، و دم از حقوق بشر هم میزند ؛ چقدر سعودی ها سه سال آزگار بر سر مردم بی دفاع و بی پناه یمن آتش ریختند . اگر این آتش ها همه را بر سر نیروهای مسلّح یمن فقط ریخته بودند ، دیگر نیروی مسلّحی باقی نمیماند . خود این ادامه ی کار پیداست که از مردم بی دفاع ینها قربانی گرفتند . در ادامه مقام معظم رهبری فرمود: پس از رحلت امام ، عده ای امیدوار شدند راه ایشان را منحرف کنند و انقلاب را به شکست بکشانند ، اما نتوانستند ، ؛ ببینید ، مقام معظم رهبری نمی فرماید من نگذاشتم ، بلکه می فرماید: زیرا جاذبه های امام و روح آن بزرگوار ، هنوز برای ملت ما زنده و راهگشاست.در تحقق برخی شعارها ، نظیر عدالت اجتماعی و برخی مبانی اسلامی عقب ماندگی داریم . توزیع ثروت ، عادلانه اگر باشد ، دیگر فیش های نجومی پیدا نیمشود . رانت خواری ها خبرش نمیرسد . دیگر وابستگان به بعضی از مسئولین به دادگاه احضار نمیشوند که بهانه بیاورند مریضیم و از بیمارستان سر در بیاورند . مقام معظم رهبری فرمود: «مسئولان باید از قدرت بسیج انقلاب ، برای تحقق اهداف و آرمان ها استفاده بکنند .» ؛ حالا بحث رأی اعتماد مجلس به وزرا مطرح است . خب نوع این کابینه ، افراد قدیمی هستند عمدتاً در وزارت خانه های مؤثّر و کارساز.اوّلاً واقعاً به نظر میرسد که نیاز به اینهمه معطل کردن نبود در مجلس ، به جهت خاطر این که مجلس ، هر ساعت ، چند ده میلیارد تومان هزینه دارد . یعنی اگر هزینه ی مجلس را تقسیم کنند به ساعات کار ، آنوقت میفهمند . خب این وزرا در طول چهار سال ، دیگر الآن بیایند حرف بزنند ، حرف فایده ندارد ؛ عمل کردند چهار سال ، نمایندگان اگر میخواهند به همان سابقه رأی بدهند ، میتوانند رأی بدهند . وگرنه الآن چهار روز ، شش روز ، ده روز هم صحبت کنند ، همان آدمند دیگر . آدم که عوض نمیشود . منتها در صحبت کردن ، یک حرف ها و ادعاهایی مطرح میشود، ولی بهترین سند برای عمل ، همان عملکرد سابقه هست. در هر صورت ، مقام معظم رهبری ، مطالبه ای داشت ؛ مقام معظم رهبری فرمود: معیشت مردم را باید در این چهار سال به یک نقطه ی قابل قبولی برسانید ، یعنی دولتی که تعیین میشود ، هیئت دولت ، وزرایی که انتخاب میشوند ، باید این توان کاری را داشته باشند ، معیشت مردم را در این چهار سال به یک نقطه ی مطلوب برسانند ؛حالا ما هم امیدواریم که خدای رحمان موفقشان بدارد . خدا میداند خوشحال میشویم از توفیقات دولت خبر برسد . اما اگر نه ، حرف باشد ، در عمل ضعف باشد ، در برابر این فداکاری ها و از جان گذشتگی ها . اگر این مقاومت نبود ؛ اگر مدافعان حرم به سوریه نرفته بودند ، داعشی ها داخل کشور به سراغ مسئولین ما می آمدند . دیگر الآن فرصتی برای مسئولین نبود که در این جایگاه بمانند . گاهی آدم مثل همانی که سعدی حکیم گفته بود: یکی بر سرِ شاخ و بُن می برید ، یکی بر سر شاخه نشسته ، حالا بُنِ شاخه را دارد قطع میکند . بر علیه نیروهای مسلّح حرف زدن ، بر علیه سپاه و بسیج حرف زدن ، بر علیه فعالیت های موشکی حرف زدن ، اینها مصداق یکی بر سرِ شاخ و بُن میبرید است . ای کاش همین الآن هم به هوش بیایند ، سر عقل بیایند ، بدانند که راه صحیح زندگی ، راه استقامت و پایداری است . راه کنار گذاشتن تشریفات زائد ، هزینه های زائد را کنار گذاشتن ، اعتبارات عمرانی جامعه را افزایش دادن است .
مناسبت هایی که این ایام دارد ، امروز را عرض کردم که دحو الأرض بود ، بگذرم . فردا ، 28 مرداد ، سالروز کودتای انگلیسی –آمریکایی در سال 1332 است . یعنی در دولت مصدق ، حالا دولت صددرصد ملی هم نبود ، اما واقعاً مورد حمایت ملت قرار گرفته بود . و ملی شدن صنعت نفت ، سبب شد که یک وجهه ای پیدا بکند دولت مصدق. همین اندازه را طاقت نیاوردند . شاه عصبانی شد قهر کرد رفت . بلافاصله عوامل انگلیس و آمریکا با استفاده از خودفروخته های داخل ایران ، کودتایی را به پا کردند ، برای ساقط کردن دولت ملی مصدق . و او را در خانه حبس کردند و شاه را مجدداً برگرداندند . در سال 1332 . دوشنبه روز بزرگداشت علّامه مجلسی که خدمت بسیار بزرگی کرد به عالم تشیّع در جمع آوری آثار امامان معصوم . همچنین سالروز آتش سوزی مسجد الأقصی در سال 1969 ، یعنی 48 سال قبل ، که اسرائیلی های پلید برای تصرف مسجدالأقصی بخشی و قسمتی از این مسجد را به آتش کشیده بودند . به این مناسبت روز جهانی مسجد این روز اعلام شده . سه شنبه آخر ماه ذی القعده ، سالروز شهادت امام محمد تقی بر حسب نقلی است . چهارشنبه اول ذی الحجّه ، سالروز ازدواج فرخنده ی امیرالمومنین با صدیقه ی اطهر فاطمه ی زهرا سلام الله علیهاو همچنین روز بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک است . امیدورایم که خدای رحمان ، عزت ملت بزرگ ایران را در سایه ی امامت و ولایت مستدام بدارد . شرّ اشرار و اجانب را به خودشان برگرداند .
(((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدایی است که این هفته و هفته ی پیش سالگرد شهادت آنها بوده است))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان ، همه با هم صلواتی هدیه بفرمایید.
{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر ؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات ؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر}}
پایان خطبه دوم//