جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نماز جمعه هشتم بهمن هزار و سیصد و نود و پنج قائم شهر

خطبه اول:

سلام علیکم جمیعاً و رحمه اللهِ و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان رجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الّا بالله العلی العظیم. حسبنالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر. الحمدلله رب العالمین. الصلوه و السلام علی سیدالنبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد و علی عترته و اهل بیته اجمعین.

قال الحکیم فی کتابه الکریم: «بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ فِی الْأَذَلِّینَ»«کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ»

امیدواریم خدای رحمان در سایه عبوریت و بندگی اش عزت همه اهل ایمان، عزت جمع شما نمازگزاران را محفوظ بدارد انشاءالله! آنی و لحظه ای ما را از یاد خودش غافل نگرداند! دعاهایمان ار در حق خودمان، در حق والدینمان، در حق حق دارانمان مستجاب بگرداند! به برکت صلوات بر محمد و آل محمد!

صلوات

مستحضرید که سوره مبارکه مجادله بودیم و آیه قبل درباره تسلّط شیطان بر انسان «استحوظ علیهم الشیطان» آیه قبل بود. حد اقل سه هفته در سه خطبه راجع به تسلط شیطان، راه های نفوذ شیطان و نتیجه تسلّط شیطان مطالبی به عرض رسیده بود. پناه بر خدا از اینکه در دام شیطان گرفتار شویم. آیه بعد«إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ »آنانی که در دام شیطان افتادند، نفاق پیشه کردند، با آیین خدا با دین خدا با اراده خدا میخواهند بجنگند. یک وقتی آدم بلانسبت خیره سر اعلام جنگ میکند با خدا، میگوید خدا کیست؟خدا را قبول ندارم! اظهار میکند به زبان! اما یک وقتی هست که به زبان اظهار نمیکند ولی در عمل دارد دشمنی میکند با دین خدا! دشمنی میکند با آیات الهی! با اراده خدایی دارد مقابله میکند در عمل! آن هم دشمنی است با خدا! «إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ»! «یحادّون» از ماده محادّه یعنی مبارزه مسلحانه! در گذشته خصوصاً در همان دوران جاهلیت، یک کلمه حرفی که به میان می آمد بلافاصله شمشیرها از غلاف کشیده می شد! شمشیر از آهن هست و عنوان آهن: «حدید»! «مُحادّه» شمشیر به دست مقابل یکدیگر می ایستادند. رفته رفته این تعبیر کثرت استعمال پیدا کرد، حتی در موردی که مبارزه با شمشیر هم نبود مسلّحانه هم نبود، اما با زبان تنها هم بود مع ذلک بعنوان «محادّه» تعبیر میکردند! «یُحادّون» به این اعتبار!آنهایی که با دین خدا، با پیغمبر خدا، با قرآن خدا دشمنی میخواهند بکنند، یا در قل یا در عمل! سرنوشت حتمی این دسته از منافقین که در عمل با دین خدا مخالفت میکنند یا دشمنانی که پرده نفاق را برداشتند، رسماً و آشکارا با اراده الهی خصومت ابراز میکنند، اینها سرانجام کارشان شکست و نابودی حتمی است که ذلیل خواهند شد، نه تنها ذلیل، بلکه «فی الاذلّین» یعنی ذلیل تر! اسم تفصیل است «الأذل». در نهایت ذلت پایان کار آنان اتفاق خواهد افتاد. در اوایل همین سوره مبارکه مجادله فرموده بود که آنهایی که «محادّه» میکنند با خدا و دین خدا «حبطوا»! «حبطوا»: افتادن به ذلّت! امام اینجا با یک صراحت بالاتر «اولئک فی الاذلّین». شما این گردنکشان عالم را نگاه کنید، تاریخ زندگی آنها را بنگرید، در یک شرایطی قدرت داشتند، فرصت داشتند، امکانات داشتند، نیرو داشتند اما در نهایت به چه روزگار نکبت و ذلّت گرفتار شدند. پهلوی ها کجا رفتند!

رفت کجا پهلوی و زور او    خورده به سنگ آن سر پر شور او

حالا سایر شاهان هم همینطور

بارگه و قصر انوشیروان      جغد گرفتست در آن آشیان

نماند! دودمان نماند! شوکت نماند! همه چیز از بین می رود. اما آنهایی که واقعا خدا را بندگی کردند «العزّه لِلّه و لرسولِه و لِلمومنین» عزت مخصوص و مال خداست «و لرسوله» چون فرستاده خداست، مامور الهی است عزیز است «و للمومنین» مومنینی که تسلیم امر خدایند سر اطاعت فرود آوردند در برابر خدا و دین خدا اینها هم از عزت بهره میبرند، اینها هم عزّتمند خواهند شد« العزّه لِلّه و لرسولِه و لِلمومنین »سخن در این عرصه فراوان است. آیه بعد که میفرماید «کتب الله»«کتَبَ»: مقرر ساخت! تاکید است بر قطعی بودن اراده الهی. «کتَبَ الله»:ثبت کرد « َأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی » من و فرستادگانم پیروز خواهیم شد. آیات فراوانی راجع به نصرت الهی نسبت به انبیاء، رسل، مومنین «و کان حقاً علینا نصر المومنین»حق است که مومنین را یاری کنیم یا  «انَّ جندنا لهم الغالبون» «جند»ما، لشگر ما پیروزند. هر کجا مومنین شکست خوردند جایی است که گرفتار غیر خدا شدند، گرفتار دنیا شدند. شما ملاحظه بفرمایید در صحنه اُحد، سفارش کرد رسول خدا چند نفری را بر دره ای نگهبان گذاشت فرمود چه ما پیشروی کنیم چه ما عقب نشینی کنیم شما این دره را ترک نکنید، آنها که نگهبان دره بودند یک وقتی دیدند اینها در حال پیشروی اند دشمن دارد فرار میکند، غنایم در صحنه در عرصه جنگ مانده، برای اینکه اینها دست خالی نشوند دره را رها کردند به طمع غنایم آمدند از همان منفذ دشمن نفوذ کرد و از پشت سر محاصره کرد مسلمین را، «ولا تهنوا»سستی نکنید «و لا تحزنو» نگران هم نباشید « وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ » اگر واقعا انسان مومن بماند، خدا بنده مومنش را ذلیل نمیسازد. خدا بنده مومنش را عزت میدهد. ممکن است یکی بگوید که آقا این که میگویید وعده خدا نصرت است به مومنین، «کتب الله و ان جندنا لهم الغالبون و کان حق علینا نصرالمومنین» پس چرا اباعبدلله به شهادت رسید؟ منظور از پیروزی این نیست که فقط دشمن را بکشی و پیروزی کشتنش باشد. نه! منظور از پیروزی تعقیب هدف است. آقا اباعبدلله در استقامت خود در برابر دشمن هدفی داشت، دشمن هم از کشتن اباعبدلله هدفی داشت. دشمن امام حسین را کشت ولی به هدف خود نرسید! آقا اباعبدلله به شهادت رسید ولی هدفش تحقق پیدا کرد، هدفش افشای ماهیت بنی امیه، آگاهی آحاد مسلمین از خباثت باطنی بنی امیه، ماندگار شدن دین خدا در جامعه، اینها هدف بود. هدف اباعبدلله پیش رفت، هدف دشمن پیش نرفت. شما نگاه کنید در همین جنگ تحمیلی چه میخواستند؟ صدام عفلقی در درجه اول تصرف اهواز بخشی از خاک ایران و در درجه بعد ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران، برای اینکه اربابانش وعده کمک داده بودند تا بتواند نظام جمهوری اسلامی را ساقط بکند و یک نظام وابسته به قدرتهای استکباری سر کار بیاید. اینجا مردان مومن ایستادند و مقاومت کردند. شمارا به خدا نگاه کنید وسایل ابزار تجهیزاتی را که دشمن داشت مگه ما داشتیم؟ نه! ما این تجهیزات رو نداشتیم! اما خدای رحمن کمک کرد، یاری کرد! ارتشبدها و سرلشگرها و ژنرالهای ارتش عراق به دست بچه های بسیجی هفده و هجده ساله اسیر شده بودند و تخلیه شده بودند پشت جبهه! اینها مصادیق تحقق وعده های الهی است نه اینکه همینجور مثل بنی اسرائیل به موسی(ع) بگویند ما اینجا نشستیم تو برو با خدای خودت در برابر فرعون بجنگ! نه، باید اراده عمومی باشد. همیشه همینجور است، دولت، ملت!اگر دولت مردان هم همواره به یاد خدا و برای پیشبرد اهداف حقّه الهیه در نظام اسلامی استقامت بکنند با توکل به خدا قطعا خدای رحمن کمک میکند. نعوذ بالله که وعده الهی تخلف داشته باشد. باید ببینیم نقص کارکجاست؟ مشکل و گیر در کجاست؟

«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»

«إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ فِی الْأَذَلِّینَ»

آنهایی که به مبارزه با خدا و دین خدا برمیخیزند آنها نه تنها ذلیل هستند ذلیل ترین طبقات جامعه خواهند شد. «کَتَب الله» خداوند مقرر داشت. صبر کرد و نوشت.اراده حتمی الهی «لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی » غلبه و پیروزی با من و فرستادگان من! « إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ » چرا خداوند چنین نباشد. خدا هم قوی و نیرومند است و هم عزیز و شکست ناپذیر!

خدایا عزیزی، عزت اهل ایمان را در سایه نظام اسلامیمان مستدام بدار!

پروردگارا حوائج مشروعه اهل ایمان در این مظنّه استجابت برآورده بگردان!

بیماران «بیمار منظور» شفای عاجل عطا بفرما!

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ صدق الله العلی العظیم»
پایان خطبه اول//

 

خطبه دوم:

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

بار دیگر خودم و همه یش ما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، یعنی مواظبت ر ترک گناه ، مواظبت بر انجام واجبات ، تأکید و سفارش دارم . بهترین ذخیره ی عمر انسان در دنیا ، حاصل کار انسان ، عبودیت و بندگی خدا است. که لحظه ی مرگ و در عالم برزخ و عرصه ی محشر ، دستگیر انسان خواهد شد .

تشکر میکنم از برادر عزیز ، جناب دکتر شجاعی ، که قبل از خطبه ها بیاناتی داشتند ؛

دیروز برای قریب به شصت زوج جوان ، یک اردوی بیست و چهار ساعته  گذاشته بودند ، که آداب زندگی را ، کیفیت معاشرت زن و شوهر را که واقعاً مسئله ی بسیار حساسی است در آن کلاس به بحث گذاشتند . مومنین این شعار و گزافه گویی نیست . بلکه حقیقتی است که امروزه دشمن ما یعنی آمریکا و انگلیس خبیث و اسرائیل که دشمن ما هستند ، از برخورد نظامی با جمهوری اسلامی ایران ، حد اقل این است که بگوییم مطمئن نیستند و هراس دارند . وحشت دارند که چه اتفاق خواهد افتاد . نتیجه برای آنها نگران کننده است . اما چیزی که الآن دمِ دست آنهاست و محکم هم چسبیدند به این مطلب ، هدف قرار دادن بنیان خانواده در جمهوری اسلامی ایران است . اگر خانواده پاک و سالم باشد ، از آن خانواده نیروهای مقاوم برمیخیزند . ولی اگر خانواده متلاشی بشود ، سست بشود و زن و شوهر از هم جدا بشوند و کودکانِ خانواده ی طلاق ، در آن صورت است که دشمن احساس میکند به اهداف خود میرسد ؛ پیوند خانوادگی را محکم بگیریم ، آیات فراوانی در قرآن است در این مورد . یکی از محققین برجسته ، می فرمود: چهارصد  آیه در قرآن راجع به خانواده در ابعاد مختلف وجود دارد.حالا برجسته ترین آن آیات ، همین آیه که فراوان هم شنیدید ، اما عنایت بفرمایید: {{ وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا}} از آیات قدرت الهی است که از جنس خودتان ، نوع خودتان برای شما همسر آفرید خدا که در کنار او آرام بگیرید؛ یعنی فلسفه ی ازدواج در درجه ی اول ، آرامش انسان است. زن و مرد باید رد زندگی به گونه ای رفتار کنند که آرامش را حفظ کنند . ای آقایان ، ای نمازخوان ها ، نسبت به همسرانتان مهربان باشید . سفارش پیغمر من و شماست. روسل خدا میفرمود: به همسرانتان مهربان باشید ، من از همه ی شما به همسرانم مهربان ترم . مهربانی را خدا دوست دارد . خیال نکنیم معنای شوهر بودن این است که بداخلاق باشیم و اخم داشته باشیم . نه ، واقعاً اگر آن باشد ، ضعف شخصیت انسان است . {{ وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً}} بین شما خداوند مودت قرار داد . خلاصه علاقه فطری است . وقتی علاقه فطری است باید حفظ بکنیم. این علاقه را خدا می خواهد و دوست دارد . هرقدر در درون خانواده ، کانون علاقه و محبت گرم تر بود ، استجابت دعا و وسعت رزق و روزی ، طول عمر و همه ی خیرات را پشت سر خواهد داشت . اما اگر خدای نکرده خانواده بشود فضای نفرت ، برکت سلب میشود و انتظار استجابت دعا نباید برد . در هر صورت ،  خدای رحمان به همه ی دست اندرکاران و اساتیدی که زحمت میکشند و تشریف میاورند این کلاس ها را اداره میکنند جزای خیر مرحمت بفرماید ان شاءلله .

این ایام فضای ایران اسلامی ، غمبار شد . حادثه ی غمبار پلاسکوی تهران ، آتش سوزی ها همه جا تلخی داشت . اما اینجا تلخی به اوج رسیده ؛ نه از باب اینکه اموال بیشتری تلف شده . از باب اینکه انسان های ایثار گر از دست رفتند . انسان هایی که تلاش داشتند دیگران را نجات بدهند .اما هرگز فکر نمیکردند که خود را با [ فیض ایثار ] نجات بدهند.خود را در معضر خطر قرار دادند تا دیگران را نجات بدهند . این اوج ایثار و اوج فداکاری و هم ترازی با شهدا را برای این آتش نشانان رقم زده است . دل های همه ی مومنین آزرده شد از این حادثه . تنها خانواده های این عزیزان آتش نشان نبودند که آزرده شدند و مصیبت دیده شدند . بلکه واقعاً عامه ی مومنین احساس میفرمایید که در این غم طاقت فرسا  به نوعی سوختند عموم ملت . پروردگارا این عزیزان را با اولیاء خودت محشور بفرما . این حادثه ، پیام ها ، درسها و عبرت هایی هم داشت . ببینید ، یک آتش نشانی که با یک حقوق جزئی در مقام عمل  ، اینگونه فداکاری میکند ، مدیران ما خودشان را بسنجند و محاسبه کنند خودشان را . چقدر ایثار دارند ؛ چقدر از خود گذشتگی دارند؟ من شرمنده ام واقعاً ، گاهی مومنین نامه مینویسند و گله میکنند ، همین هفته ی قبل هم نامه داده بودند ، امروز هم نامه دادند ؛ از افزایش تعرفه ها گله میکنند که چرا شما نمیگویید . گله ی ما را منعکس نمیکنید ؟ . حتی یکی نوشت که شما امام جمعه ی دولتی شدید ؟! که مثلاً رعایت دولت را میکنید و درد دل ما دردمندان را مطرح نمیکنید؟ .

در کنار افزایش تعرفه ها اگر مسئولین ما بیایند سطح هزینه ها را هم یک مقدار پایین بیاورند . بگویند هزینه ی جاری را در سال آینده در لایحه ی  بودجه این اندازه کم کردیم . هزینه های تشریفاتی ، هزینه های سفرهای خارجی ، هزینه هایی که تحت عناوین مختلف ، حقوق های نجومی درست میکند ؛ ببینید ، آدم دو جور لایحه ی بودجه میتواند ببندد . یک اینکه اول هزینه ها را جمع میزنیم و میبینیم ما اینقدر هزینه داریم . حالا چگونه دریافت بکنیم ، پس آنجا را و آنجا را یک مقداری افزایش بدهیم تا بتوانیم تأمین کنیم هزینه ی خود را . این یک سبک است ، سبک دیگر اینکه  ببینیم ما چقدر امکانات داریم اول ، آنوقت بیاییم هزینه های تشریفاتی و زائد را بکاهیم . این میشود مدریت جهادی . میشود اقتصاد مقاومتی . در هرصورت گله میکنند از افزایش عوارض خدمات شهری. به این تصور که فقط کار شهردار است . حتی تشکر هم میکنند از سرعت کار شهرداری ، در عمران و آبادی که در اکثر کوچه ها و خیابان ها و گوشه و کنار شهر ، دارند مشاهده میکنند که کار دارد اتفاق می افتد ، اما باید بدانیم که این افزایش عوارض خدمات شهری ،  به دست شهردار نیست . خب یک روند قانونی و تشریفاتی دارد . در هرصورت شورا  معتمدین شهروندانند و باید مراقبت کنند ، هم در تصویب و هم در اجرا ، امیدواریم که ان شاءلله دقت بیشتری لحاظ بشود . حالا افزایش قیمت برق و گاز را گاهی گله میکنند . اما آنها هم دست مسئولین محلی نیست . باید در مجلس ، نمایندگان محترم ، موقع تصویب لایحه جایش است . کم کردن و زیاد کردن هزینه را با تذکرات و بیانات مدیریت کنند . در هر صورت ما توقعاتی که از هم داریم ، بدانیم که چه اختیاراتی داریم و در اندازه ی اختیارات هم از همدیگر توقع داشته باشیم .

در آستانه ی فرارسیدن ایام الله دهه ی فجر قرار داریم . سه شنبه دوازدهم بهمن . هرساله ماه بهمن فرصتی است برای بازنگری و مطالعه ، که بیاندیشیم ، کجا بودیم و چه اتفاقی افتاد و چه هدفی داشتیم ، و الآنه کجای کار هستیم . اینکه عرض میکنم بازنگری و فکر کردن ، این دستور خداست ، نه اینکه بنده و امثال بنده پیش خود بگوییم . ملاحظه بفرمایید : {{وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‌ بِآیاتِنا }} موسی را با نشانه های قدرت فرستادیم {{ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ }} برای چه؟ بعثت همه ی انبیا این بود که از یک فضای ظلمت ، فضای تاریک و خفقان ، فضای جهل و نادانی ، بیرون ببرند به فضای نور . {{ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ}} یادشان بیاور روزهای قدرت نمایی خدا را .بشر فراموش کار است . {{ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ }} این ها نشانه هایی دارد {{ لِکُلِّ صَبَّارٍ  شَکور}} . اگر میخواهید نتیجه بگیرید ، باید هم صابر باشید ، هم شاکر باشید . هم صابر باشید ، هم شاکر . هم ملت و هم دولت . این وظیفه تنها مال ملت نیست . در درجه ی اول مال دولتمردان . ببینند ، بنگرند ، شرایط قبل از پیروزی انقلاب چه بود . امام ، درود خدا و رحمت و رضوان و سلام الهی بر او باد . دل پاک و هدف مقدس داشت . ببینیم خواسته ی او را چه اندازه حفظ و اجرا کردیم . چه اندازه باقی مانده است . وظیفه ی خود را بشناسیم . در سوره ی مبارکه ابراهیم است ، صدر سوره می فرماید: {{ الر کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ}} این کتاب ، فقط برای خواندن نیامد . بخوانیم و ثواب ببریم . بلی ، خواند ثواب دارد ، ولی این کتاب برای به کار بستن نازل شده است . کتاب باید جامعه را حرکت بدهد و حاکمیت الهی را در جامعه رقم بزند . امیدواریم ان شاءلله خدای رحمان توفیق بدهد ؛

پنجشنبه هم روز فنّاوری فضایی است ، در فنّاوری فضایی بحمدالله پیشرفتهای نسبتاً خوبی پیدا کردیم . خلاصه رسیدیم به جایی که موجود زنده ، ماوراء جَوّ فرستادیم و موجود زنده ، زنده برگشت به زمین . واقعاً این قدرتی است ، به موازات این قدرت ، در سایر رشته های صنعتی هم میتوانیم پیشرفت داشته باشیم ، به شرطِها و شروطِها . اگر همدلی ، توکل بر خدا و اعتماد به ملت باشد و دل به بیگانه نبندیم و گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب باشیم . ای مومنین ، ای نمازگزاران ، امامت  از الطاف الهی است . در محضر علما که بحمد الله ، ماشاءلله عمّامه به سر های عزیز ، روحانیون گرانقدر ، حضور دارند بین ما . از هریک  بعد از نماز بپرسید . امامت لطف الهی است . خدا هرگز لطفش را منقطع نمیسازد .  امیرالمومنین ، 25 سال خانه نشین بود . امامت نداشت . 25 سال امامت نداشت . ولی وقتی مردم آمدند با علی بیعت کردند ، حضرت فرمود : قَد طَلَعَ طالعٌ ؛ خودش بود قبلاً ، خودش الآن طلوع نکرد . اِعمال امامت ، اِعمال ولایت ، نبود ، میفرماید طالع شد . طَلَعَ طالعٌ . حالا ان شاءلله هفته های بعد ، که داخل بهمن داریم . از همان فرازهایی از نهج البلاغه را تقدیم محضرتان خواهم کرد . ولی الآن این مدعا را از بنده داشته باشید : امامت الهی تداوم دارد . وَاعتَصِمو بِحَبلِ الله جمیعا ، فقط مال عصر نزول قرآن نبود . برای همیشه ی تاریخ است . برای همیشه ی تاریخ ، حبل الهی وجود دارد ، منتها گاهی جامعه به سراغ حبل نمیرود  و حبل را کنار میگذارد و گاهی جامعه به سراغ حبل میرود . درود خدا به امام راحل . اصل امامت و ولایت را احیا کرد امام . مصداق پیدا شد در جامعه {{ وَاعتَصِمو بِحَبلِ الله جمیعا}} . امام راحل میفرمود: ولایت فقیه ، همان ولایت رسول الله است . ولایت فقیه چیزی است که خدای رحمان درست کرد . پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند ، نه تنها در شعار ؛ در عمل . نه اینکه خدای نکرده مدریان هرکجا کم آوردند بگویند بله با نظر رهبری هم بود . به پای رهبری نوشتن . و اگر یک جا پیروزی و موفقیت بود ، بگویند بله ، فتح نمایان و خوشید تابان . ما این تدبیر و ابتکار را داشتیم . اگر دولت و ملت ، همه وقت ، پای عَلَم امامت و ولایت که مایه ی عزت است در عمل ثابت قدم بمانند قطعاً خدای رحمان لطفش را دریغ نخواهد داشت. پناه میبریم به خدا.

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که سالگرد شهادت آنان هفته ی گذشته بوده است)))

نثار ارواح این عزیزان صلوات.

{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
پایان خطبه دوم//

 

مطالب مرتبط

یادواره شهدای دانشگاه فرهنگیان استان مازندران ، با حضور و ایراد بیانات آیت الله معلمی در دانشگاه فرهنگیان مرکز حضرت فاطمه«س» قائم شهر برگزار شد+تصاویر

دوشنبه مورخ 28 آبان 1403 ، یادواره شهدای دانشگاه فرهنگیان استان مازندران ، با حضور و ایراد بیانات آیت الله معلمی در دانشگاه فرهنگیان مرکز

ادامه مطلب

آیت الله معلمی با حضور در دبیرستان دخترانه عطیه قائم شهر ضمن شرکت در جلسه گفتمان تبیین دانش آموزان ، نماز جماعت ظهر و عصر را به جماعت اقامه فرمودند + تصاویر

دوشنبه مورخ 28 آبان 1403 ، آیت الله معلمی با حضور در دبیرستان دخترانه عطیه قائم شهر ، ضمن شرکت در جلسه گفتمان تبیین دانش

ادامه مطلب