جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نمازجمعه بیست و سوم مهرماه هزار وسیصد و نود و پنج قائم شهر-خطیب: آیت الله معلمی

IMG_4656
خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقواالله . بار دیگر خودم وهمه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، به ملاحظه ی احکام و فرامین دینی تأکید و سفارش دارم . راه نجات بشریت ، در سایه ی عبودیت و بندگی حضرت حق است ؛ خلاف فرمان خدا ، موجب نکبت و ذلت ، هم در دنیا و هم در آخرت میشود . خدا رحمان است و رحیم است . ولی انسان غافل و انسان جاهل ، از کانون کرم ، روی برمیگرداند از روی عصیان و نافرمانی ، خود را گرفتار میسازد . خدایا به تو پناه می آوریم و از پیشگاه با عظمتت طلب مغفرت داریم . استغفرالله ربی و اتوب الیه . خدایا میخواهیم تقوا داشته باشیم ، پرهیز از گناه و انجام واجبات ، در این مسیر یاری مان بفرما . مجدداً تشکر میکنم از حضور برادر عزیزمان جناب سردار نقدی ، و از صحبت های بسیار حکیمانه و قرآنی ایشان که قرآن برای همیشه ی تاریخ ، آیات روز دارد . دستورالعمل دارد . ثواب قرآن ، هرقدر با درک بیشتری همراه باشد بیشتر خواهد بود . اگر انسان قرآن را بخواند و نفهمد ، این دستور معاویه بود ، معاویه به ابن عباس میگفت: شما حق نداری قرآن را تفسیر کنی ؛ ابن عباس گفت: یعنی قرآن نخوانیم؟ ، گفت نه ، قرآن بخوان ، اما تفسیر نکن . گفت قرآن فقط برای خواندن بود؟ نباید قرآن را فهمید؟ ؛ گفت آنگونه ای که دیگران میفهمند شما بگو . حق نداری با رأی خودت بگویی . گفت من از پیش خودم چیزی نمیگویم . آنچه را که از پیغمبر شنیدیم ،آنچه را که از ولی خدا شنیدیم نقل میکنیم.  میگفت نه ، برای اینکه جامعه را به انحراف ببرد . اگر قرآن را غلط معنا نکرده بودند ، اگر کلمات پیغمبر را غلط معنا نکرده بودند ، کار به آنجا نمیرسید که مردم کوفه آماده بشوند برای کشتن پسر دخترِ پیغمبر ؛ اگر سخنان امام راحل را غلط معنا نکنند ، انقلاب به انحراف کشیده نمیشود . تحریف امام و تحریف کلام امام ، یعنی غلط معنا کردن . چه کسی باید درست معنا کند؟ چه کسی سزاوارتر از کسی که امام راحل ، برای جانشینی خود اورا اشاره کرده بود . و او را مورد عنایت قرار داده بود؟ ؛ حالا بعضی از همان هایی که در جلسه حضور داشتند و بعدها اداء شهادت کردند  متأسفانه زاویه پیدا میکنند . که اینها هم واقعاً به ضرر خودشان و به ضرر جامعه است . هرقدر صادقانه انسان رو به خدا بیاورد ؛ هرقدر در این شرایط زمانی ، صادقانه ، خالصانه با وصیت نامه ی امام برخورد کنیم ، عزتمان را بهتر حفظ میکنیم . اقتدارمان را بهتر حفظ میکنیم .

مناسبت های این ایام ، امروز بر حسب نقلی سالروز شهادت آقا امام زین العابدین است .البته بیست و پنجم  محرم هم نقل دارد . در هرصورت داخل ماه محرم است . سالروز ورود اسرا به کوفه است . عاشورا کانونی از درسهای عزت ، آزادگی ، سربلندی  برای بشریت دارد .عاشورا یک مخزن و گنجینه ی تمام نشدنی و یک چشمه ی همیشه جوشان برای هدایت بشریت است . در آن شرایط زمانی ، آقا اباعبدالله مرگ را سعادت میداند . خدا میداند  جمله ای که امام در نجف میفرمود ، همین الآن مثل اینکه در گوشم طنین دارد . امام میفرمود : این چه زندگی است که ما داریم؟ . این اوضاع اسف بار را ببینیم و ساکت و خاموش باشیم؟ . مثل یک میّت متحرک ؟! ؛ با این ادبیات امام سخن میگفت . برگرفته از فرهنگ عاشورا ؛ یعنی اگر فرزند عاشورایی نبود امام ، آنگونه عمل نمیکرد. زندگی با ظالمین ، جز هلاکت و نابودی چیز دیگری نیست. اباعبدالله تلاش برای احیاء ارزشهای از دست رفته ی اسلام در سایه ی امر به معروف و نهی از منکر داشت. جنگ نرم دشمن در صدد خشکاندن ریشه های اعتقادی و باور های دینی جامعه ی ما مخصوصاً نسل جوان است . عزاداری را زیر سوال میبرند . پول خرج کردن را زیر سوال میبرند . احیاناً خدای نکرده حوادث جنبی در دسته روی ها ، عزاداری ها اتفاق مبافتد ، این ها را عَلَم کنند ، بزرگ کنند ، برای تضعیف اعتقادات . این همان معنای نفوذ دشمن است.نفوذ دشمن در همه جا در صدد است که این ملت را از مقاومت بیاندازد . دشمن خیلی از جاها را نفوذکرد ؛ در همین تیم مذاکره ی هسته ای که آدمی به نام دُرّی اصفهانی دستگیر شده ، خب جاسوس آمریکا در آمد . دوتابعیتی بود .یعنی تابعیت ایرانی و آمریکایی . واقعاً یک خسارت بزرگی است پذیرفتن دو تا بعیتی ها در مدیریت ها ، در دستگاه های دولتی .

خب ما در قضیه ی برجام ، دیدیم ؛ الآن بعد از چند ماه از اجرایی شدن ، وزارت خزانه داری آمریکا رسماً اعلام میکند تحریم ها به قوت خود باقی است . ولی از یک سمت میشنویم که گفته میشود آمریکا کوتاه آمده . این طرف گفته میشود آمریکا کوتاه آمده ، آن سمت وزارت خزانه داری آمریکا اعلام میکند تحریم ها به قوت خود باقی است . خب این آمریکا کوتاه آمده ،کو؟! معاملات دلاری با ایران آزاد شد ، تیتر بعضی از روزنامه ها بوده . قفل دلار باز شده ، تیتر بعضی از روزنامه ها بوده . قفل تجارت دلاری شکست ، تیتر بعضی از روزنامه ها داخل. لغو محدودیت معاملات دلاری ، یا میلیاردها دلار سرمایه ی خارجی در راه ایران است ، کو؟؛ مدیرعامل بانک ملی ما هم گفتند:هنوز محدودیت معاملات وجوددارد .این شیوه ی دشمن است.

دشمن به دشمنی خود ادامه میدهد ؛ دست از دشمنی برنمیدارد . خوشبینی ما نتیجه نداده است ؛ باید کمر همت را محکم بست.

این ایام چندین مورد ، چندین فقره ، آتش سوزی ها در پالایشگاه های نفت و پتروشیمی و شهرهای مختلف به گوش میرسد . اخیراً هم در شاهرود . حالا یا به بخش خصوصی واگذار شده بود یا دولتی بود ، دچار آتش سوزی میشوند ، چرا؟
آیا همه ی اینها واقعاً تصادفی است؟خیلی بعید است که آدم باور کند که همه تصادفی باشد ،سخت است . گفتند صد و ده هزار لیتر فراورده های سوختی از بین رفت . گفتند مهار شده ، خاموش شده ؛ خب وقتی که مواد سوختی بسوزد تمام بشود طبعاً آتش خاموش میشود دیگر.پس مهار کردنی در کار نبوده.
سخن این است: ببینید اگر یک کسی دارد راه میرود ، زمین لغزنده است ، یک کسی بگوید آقا مواظب باش نیافتی ، این آدمی که گفت مواظب باش ، این آدم تخریب کننده است؟ مأیوس کننده است ، یا خیرخواه است ، دارد دلسوزی میکند ، . میگوید بابا مواظب با نیافتی ؛ اگر به دولتمردان عرض میکنیم ، از باب دلسوزی ، از باب خیرخواهی . دولت عزیز ، یک بار هم که شده بعضی از این تأسیسات را در اختیار بسیج سازندگی ، در اختیار سپاه بگذار ؛ شش ماه ، یک سال ؛ امتحان کن . اینهمه ورود کالای قاچاق به کشور موجب رکود ، توقف تولیدات داخلی گشته ، چه اشکال دارد ؟ شش ماه به صورت امتحانی یا یک سال به صورت آزمایشی ، گمرک کشور را در اختیار بسیج بگذارند ، بعد از شش ماه ، بعد از یک سال ، ببینند آمار چه میگوید . آیا تقویت بنیه ی کشور میشود یا نه ، خدای نکرده تضعیف ادامه پیدا میکند. قطعاً در بعضی از بخش ها بی تدبیری موجب خسارت هایی شده . پتروشیمی ، یا بیمارستان رازی ، بندر امام ؛ حالا ما افتخار کنیم که دستاوردهای پسابرجام ، گردشگری است . که مسئول مربوطه بگوید که گردشگری در پسابرجام ، جنبه ی اجرایی گرفت ، ورد چهل کشور خارجی به بازار گردشگری ایران . خب واقعاً خبر در صورتی که حکایت از به حرکت درآمدن چرخ تولید کشور داشته باشد ، امیدوارکننده تر ، لذت بخش . مخالف گردشگری هم نیستیم ؛ اما چیزی نیست که آدم به او بنازد ، یا به او افتخار بکند . افتخار ، عزت ، استقلال در سایه ی افزایش تولید است . اگر تولیدات افزایش پیدا بکنند ، ازرکود در بیایند ، آن وقت است که واقعاً دشمن هم حساب جدی تر میکند . آن ها اگر بدانند ما داریم روی پای خود می ایستیم ، برای برقراری روال عادی هم کوتاه می آیند .  خب این قصه ی عرضه و تقاضا یک امر عادی و طبیعی است ؛ اگر بدانند ما محتاجیم ناز میفروشند ، قیمت را هم افزایش میدهند ، اما اگر ببینند ما میتوانیم نیاز خودمان را برطرف بکنیم ، آنجاست که ناز ما را میخرند ؛

امروز همچنین سالروز شهادت آیت الله  اشرفی اصفهانی ، پنجمین شهید محراب ، امام جمعه ی کرمانشاه و نماینده ی امام بود . در سال شصت و یک هجری . و همچنین روز جهانی استاندارد . استاندارد امر پسندیده ای است ، هر قدر تولیدات از مرغوبیت برخوردار باشند ، هم باعث عزت است ، هم باعث رونق تجارت  و فرهنگ و همه چیز .فردا روز پیوند اولیاء و مربیان . خانواده ها دست در دست هم ، برای زمینه سازی رشد داشن آموزان .مخصوصاً سوق دادن دانش آموزان عزیز به پیوستن به بسیج دانش آموزی؛بسیح دانش آموزی فضای مبارکی است ، که هم تقویت بنیه ی علمی داتش آموزان ، و هم بُعد اخلاق و فضائل نفسانی دانش آموزان را مورد توجه قرار میدهد . همچنین سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان در سال پنجاه و هفت به دست مأموران دژخیم ستم شاهی.آغاز هفته ی بهداشت روانی ، روز جهانی نابینایان ، روز عصای سفید که در جامعه باید مورد تکریم قرار بگیرند . روز ملی پارا المپیک که ما هم در شهرمان یکی از اعضای تیم والیبال پارا المپیک را که برادر عزیز ، جناب لشگری هستند ، بحمدالله موفق شدند ، مدال کسب کردند ، افتخار آفریدند ، تشکر میکنیم از آنها .

یکشنبه روز غذا . دوشنبه تربیت بدنی و ورزش ؛ هم غذا را باید مراقبت کرد ، مومنین ، دوستان ، سعی کنیم یک قدم برای اجرای فرمان خدا بهتر برداریم ؛یک قدم در مسیر پرعیز از اصراف ؛ پرهیز از تبذیر .مستحب است وقتی که دعوت شدی ، اگر عذر داری به صاحب خانه بگویی که من معذورم ؛صاحب خانه بداند که برای چند نفر میخواهد تهیه بگیرد . غذا اصراف نشود ، نعمت الهی است ، باید استفاده بشود ، باید خورده بشود .

خب پنجشنبه سالروز تغییر قبله در سال دوم هجرت ، کنار مدینه مسجدی به نام ذوقبلتین ، که رسول خدا مشغول نماز بود ، امین وحی ، جبرئیل آمد و پیامبر را از سمت بیت المقدس به سمت کعبه توجه داد.

تغییر قبله ؛پیامبر که به سمت بیت المقدس نماز اقامه میکرد ، سوژه ای بود از پیش برای یهودی ها که اگر او صاحب دین است چرا معبد ما را در مقام عبادت و بندگی خدا روی می آورد؟فرمان الهی رسید و رسول خدا صورت به سوی کعبه برگردانید .

سالروز ورود اسرای کربلا به کوفه هم هست.

صلیّ الله علیک یا اباعبدالله.
(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که سالگرد شهادت آنان هفته ی پیش رو است))) ،

نثار ارواح این عزیزان ، صلوات. اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ.

مومنین ، قصهی سرشماری را جدی بگیرید ؛ قصه ی سرشماری واقعاً کمک میکند مدیران و مسئولان را برای برنامه ریزی ، برای داشتن اطلاعات درست از جامعه ؛ اگر گزارش اموال را دادیم چیزی را از ما نمیخواهند . اگر خدای نکرده اظهار فقر کردیم هم معلوم نیست چیزی به ما بدهند ؛ صداقت راه نجات است ؛ صادقانه انسان سوالات را پاسخ بدهد ؛ حالا چه به صورت اینترنتی ، و چه به صورت شفاهی و کتبی ؛ به هر شکل ممکن ، جمع آوری اطلاعات عمومی از کلّ کشور ، کار پسندیده ای است ، و سزاوار است که مومنین همکاری صادقانه و صمیمانه داشته باشند .
{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}

پایان خطبه دوم//

 

 

مطالب مرتبط

آقای قاضی زاده هاشمی«معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، با آیت الله معلمی دیدار کردند + تصاویر

عصر چهارشنبه مورخ 12 اردیبهشت ، آقای قاضی زاده هاشمی«معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران» با حضور در دفتر امام جمعه

ادامه مطلب

سرهنگ غفارپور«مسئول بسیج ورزشکاران استان مازندران» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، با آیت الله معلمی دیدار کردند+ تصاویر

پیش از ظهر چهارشنبه مورخ 12 اردیبهشت 1403 ، سرهنگ غفارپور«مسئول بسیج ورزشکاران استان مازندران» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، با

ادامه مطلب