خطبه اول:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَهُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . لا حولَ وَلا قُوَّهَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . ألصّلاهُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .
قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }}
امیدواریم خدای رحمان ، توفیق ذکر و یاد خود ، تسبیح و حمد خود را به همه ی ما ارزانی بدارد و ما را آنی و لحظه ای از یاد خود غافل نگرداند . در این مظنه ی استجابت دعا ، خدای رحمان ، همه ی ما را مشمول رحمت و مغفرت بی کران خود قرار بدهد ، گذشتگانمان را ببخشد و بیامرزد ، بیماران را شفا مرحمت بفرماید ؛ به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ؛
طبع بشر ، خطرناک است ، خطر از این منظر که اگر نعمتی به او روی آورد ، موفقیتی پیدا کرد ، به جای اینکه به یاد خدا بیشتر باشد ، به جای اینکه شکر الهی را بیشتر به جا بیاورد ، گاهی گرفتار غرور ، غفلت میشود ؛ خدای رحمان در این سوره ی مبارکه و در این آیات کریمه ، حبیبش را مخاطب میسازد ، یعنی همه ی امّتان پیغمبر را ؛ و همه ی انسان های مومن را به این اصل اساسی و مهم توجه میدهد ؛ {{ ِاذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ }}؛ اگر یاری خدا به شما رسیده است ، اگر موفقیقت و پیروزی نصیبتان گشته است ، {{ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا}} مینگرید که مردم ، دسته دسته ، وارد دین خدا میشوند ؛ {{ فَسَبِّحْ }} تسبیح بگوی خدایت را ؛ از یاد خدا غافل نباش ؛ {{ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ}} هم تسبیح ، هم حمد ؛ تسبیح ، خدا را منزّه دانستن از هر عیب و نقص ؛ حمد ، ستایش کردن خدا ، {{ وَاسْتَغْفِرْهُ}} مغفرت هم بخواه از او ؛ آمرزش بخواه از او ؛ {{ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }} ؛ او توبه پذیر ، آمرزش پذیر است خدای رحمان . چند خطبه ، راجع به تسبیح ، راجع به حمد ، راجع به ذکر ، ذکر مطلق حضرت حق ، روایاتی را تقدیم کردم . روایات خیلی فراوان است . ذکر خدا اکسیر اعظم است و حلّال مشکلات است . در ادامه ، روایات دیگری را که ارائه نشده ، خوانده نشده امروز به برخی از آنها میپردازیم. از جمله ی آنها ، امام صادق سلام الله علیه ، از پدرش و از آبا و اجدادش ، از رسول خدا خاتم انبیا ، محمد مصطفی روزی رسول خدا به اصحابش فرموده بود : « أ رأیتم لو جمعتم ما عندکم من الثیاب و الآنیه- ثم وضعتم بعضه علی بعض أ کنتم ترونه تبلغ السماء» روزی پیغمبر به اصحاب فرمود که شما هرچه در زندگی دارید ، هرچه در خانه دارید ، اثاثیه ، لوازم ، تخت ، نردبان ؛ فرض کن هرچه که دارید ، روی هم بریزید ، بچینید، چه اندازه به آسمان میتوانید بالا بروید ؟ آنها هم عرض کردند یا رسول الله ، آسمان کجا و اثاثیه و لوازم منزل ما کجا ؛ کجا میتواند به آسمان برسد؟ « قالوا لا» گفتند نه . ما نمیتوانیم به آسمان برسیم یا رسول الله . « قال: أ فَلا أدلکم على شی ء أصله فی الأرض و فرعه فی السماء ؟» آن مقدمه بود ، اصل مطلب اینجا بود: پیغمبر به اصحاب فرمود حالا که شما نمیتوانید به اسمان برسید ، دسترسی ندارید ، آیا نمیخواهید من شما را راهنمایی کنم به چیزی که ریشه اش در زمین است ، اما شاخه اش در آُسمان است؟ اصلش در زمین ، فرعش در سماء ؛ « قالوا :بلى یا رسول الله » مشتاق شدند بدانند و بشناسند ؛ « قال : یقول أحدکم إذا فرغ من صلاه الفریضه سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ»؛ فرمود هریک از شما ، بعد زا نماز واجب ، اگر سی بار تسبیحات اربعه را « سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ» اگر سی بار بعد از هر نماز واجب ، این تسبیحات را تکرار کنید ، « فإن أصلهن فی الارض» ریشه اش در زمین است ، « وفرعهن فی السماء » شاخه اش در آسمان . « وهن یدفعن الهدم» ، اگر مواظبت داشته باشید بعد از هر نماز واجب ، سی بار تسبیحات اربعه را بیان کنیم و ذکر کنید ، شما از افتادن سقف بر سرتان و زیر آوار ماندن نجات پیدا میکنید ؛ « والغرق» و از غرق شدن در دریا و در آب نجات پیدا میکنید ؛ «والحرق» از اینکه گرفتار یک حادثه ی ناگوار آتش سوزی بشوید و از دنیا بروید ، از این هم نجات پیدا میکنید ؛ « والتَرَدّی فی البئر» از افتادن در چاه و مردن در چاه ، نجات پیدا میکنید ؛ « و أکل السبع» درنده شما را ندرد و نخورد ، « و میته السوء »از مردن بد؛ یک وقتی است که خب آدم مریض احوال میشود ، یک مدتی در بستر ، کریمانه جان به جان آفرین تسلیم میکند . اما یک وقتی است که مثلا رفته سر کوچه ، دنبال انجام یک کار ، یک وسیله ی نقلیه با یک سرعت فوق العاده ، با بی احتیاطی آمده خورده به این آدم ، افتاد و مرد . آن مردن با آن مردن فرق میکند . او در بستر کنار اهل و عیال ؛ این ، داخل خیابان ، به نسبت به آن مردن ، این مردن میشود مردن سوء.میفرماید نجات پیدا میکنید از مردن بد . « و البلیه التی تنزل من السماء » بلاهای آسمانی ، رعد ، برق ، صاعقه ؛ « و هن الباقیات الصالحات» باقیات الصالحات هم هست همین تسبیحات اربعه . همین سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ؛ ساده است ، آسان است ، اما اراده میخواهد ، مواظبت میخواهد که انسان عمل کند ، ترک نکند ، عادت باشد برای انسان ؛
« کان رسول الله فی ملأٍ مِن اصحابه» در بیان دیگر در جای دیگر ، یک وقتی پیغمبر به اصحاب فرمود: « خُذوا جُنّتکم» سپرهایتان را بردارید ؛ یکی از صحابه پرسید یا رسول الله ، مگر جنگی در پیش داریم ؟مگر دشمنی سر بلند کرد که میفرمایید سپرها را بردارید؟ «قالو یا رسول الله ، حَضَرَ عَدُوٌّ؟» دشمنی دارد به سراغ ما می آید؟ «قالَ لا ، جُنَّتُکُم مِنَ النّار» سپر از آتش دوزخ ، از آتش جهنم . گفتند چیست یا رسول الله؟ «قال فقولوا : سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ» زبانتان را عادت دهید به این ذکر ؛ فراوان این ذکر را به زبان آورید . البته در این روایت بعد از تسبیحات اربعه ، جمله ای هم اضافه شده : «وَ لا حَولَ ولا قُوَّهَ إلّا بلله» ، بعد از سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لا حَولَ ولا قُوَّهَ إلّا بلله العلی العظیم ؛ « فانهن المقدمات، و هن المنجیات» این ها برای روز قیامت ، چیزهایی است که شا از پیش فرستادید ، ولی آن جا نجات بخش است ، « المعقبات و هن الباقیات الصالحات» اینها ماندگاری خواهد داشت ، باقیات الصالحات خواهد بود در پیشگاه حضرت حق ؛ در بیان دیگر هم که آخرین روایت باشد در این بحث ، « خصلتان لا یحصیهما مسلم إلا دخل الجنه» دو ویژگی است که آدم ، ثمره و برکتش را نمیتواند جمع و احصا کند و درک کند مگر بعد از مرگ . « یسبح الله فی دبرکل صلاه ثلاثاً وَ ثلاثین »پشت سر هر نماز ، سی و سه مرتبه سبحان الله ؛ «وَ یَحمَدُهُ ثلاثاً وَ ثَلاثین» الحمد لله ، سی و سه مرتبه ؛ « و یُکبِّرهُ أربَعاً وَ ثلاثین» . سی و چهار مرتبه الله اکبر ،؛ یعنی اله اکبر سی و چهار مرتبه ، احمد لله و سبحان الله سی و سه مرتبه پشت سر هر نماز.تسبیحات موسوم به تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها که پریروز گذشته سالروز ولادت باسعادت این بزرگبانوی عالم انسانیت بوده است ، این تسبیحات را آدم نمیتواند ثمره اش را احصا کند ، نمیتواند درک کند و جمع کند مگر بعد از مرگ میفهمد. و یکی دیگر هم : «وَ یُسَبِحُ عِند منامِهِ عَشرا» شب که میخواهی بخوابی ، حد اقل ده مرتبه بگو سبحان الله . « یُسَبِحُ عِند منامِهِ عَشرا» موقع خوابیدن ، ده بار سبحان الله «وِ یَحمَدُهُ عَشرا» ده بار الحمد لله ، «وَ یُکَبِّرُهُ عَشرا» ده بار هم الله اکبر را تکرار کردن موقع خواب . هم بیدار شدی خدا را شاکر باشی و حمد و تسبیح بگویی ؛ و هم میخواهی بخوابی ، بنابراین تمام حالات ، به یاد خدا و هرگز از یاد خدا غافل نشدن . خدایا آنی و لحظه ای ما را از یاد خودت غافل نگردان.
{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }} //
پایان خطبه اول-
خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.
صلوات…
قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ}} سوره ی مبارکه ی فاطر ، آیه ی نُهُم ، به مناسبت امروز ، که امروز را روز طبیعت مینامند . آغاز فصل بهار در چنین روزی سنّت قدیمی جامعه ی ما رفتن در دامن طبیعت و تماشای آثار قدرت الهی . {{والله}} خداست ، {{ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ}} خداست که باد را میفرستد ، {{ فَتُثِیرُ سَحَابًا}} حرکت میدهد ، بر می انگیزاند ابر را ، {{ فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّیِّتٍ}} میبارد ابر بر زمین مرده ، فصل زمستان ، زمین مرده است .{{ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الأَرْضَ}} زنده میسازد به وسیله ی باران ، زمین را ؛ {{ بَعْدَ مَوْتِهَا }} بعد از آنکه زمین مرده بود . {{ کَذَلِکَ النُّشُورُ}} برای اینکه توی انسان بنگری قدرت خدای خود را . درک کنی چگونه مرده ، زنده یمشود . درختی که برگ ها را ریخته بود . درختی که در فصل زمستان ، به ظاهر مثل یک درخت خشکیده خالی شده بود از مظاهر حیات ؛ نه برگ دارد و نه میوه . اما با فرا رسیدن فصل بهار ، تجدید حیات میکند ، زندگی دوباره را آغاز میکند . {{ کَذَلِکَ النُّشُورُ}} حشر داریم و نشر داریم . حشر ، جمع کردن پراکنده ها ، نشر هم منتشر ساختن ؛ نشر آدمی ، یعنی بعد از آن که رفته در قبر و پوسیده و خاک شده ، ولی مجدداً نشر پیدا میکند از همان قبرها ، از همان خاک پوسیده ، از همان استخوان پوسیده ، مجدداً به قدرت بالغه ی حضرت حق ؛ عرب نادانی استخوانی را برداشته بود ، آورد نزد پیغمبر و گفت ، کیست که ادعا میکند و یا کیست که اصلاً تصور کند که این استخوان بخواهد زنده بشود؟ {{ قالَ مَنْ یُحیِی العِظام }} کیست که زنده کند این استخوان را ؟ {{ وَهِیَ رَمِیم}} پوسیده است ، سست شده است ، دارد خاک میشود ، گَرد میشود . {{ قُلْ یُحْییها الّذی أَنْشَأَها أَوّلَ مَرّهٍ}} بگو به او ، آنکسی که اول ساخت این استخوان را ، از یک ذره آب ، و نه یک قطره آب ، که یک قطره آب شاید صد قسمت بشود ؛ نه ؛ یک ذرّه آب ، همین استخوان داخلش بوده ، پوست داخلش بوده ، مو داخلش بوده ، همه چیز انسان از آن یک ذره فراهم شد . ؛ {{ یُحْییها الّذی أَنْشَأَها أَوّلَ مَرّهٍ وَ هُوَ بِکُلّ خَلْقٍ عَلِیم }} اوست که میداند چه کند . اوست که هم دانا و هم قادر است به انجام کارها . {{ إعلمو أنّ الله یُحیِ الأرضَ بَعدَ موتِها}} بدانید خداوند زمین را بعد زا مرگ ، زنده میسازد ، {{ قد بینا لکم الآیات}} این آیات الهی را بیان کردیم برایتان ، {{ لعلکم تعقلون}} حالا امروز را اگر باران نبود ، خب نوعاً خانواده ها میرفتند صحرا و جنگل و بیابان ؛ حالا چون باران شده ، صحرا رفتن تعطیل شده ، مثل اینکه بعضی ها اوقاتشان تلخ شده نماز را هم تعطیل کردند .اگر هوا صاف بود و آفتاب بود خب بهانه ی بیرون رفتن بود . ولی حالا که بهانه ی بیرون رفتن نیست ، غیر از این تعبیر ، توجیه دیگری ندارد که مومنین نماز را ترک کنند . همین ها نشانه های غفلت آدمی است. واقعاً نشانه های غفلت . انسان ، آدمی زاد گرفتار غفلت میشود . لذا هم خود باید خود را یادآوری کند ، هم دیگران را یادآوری کند ، دیگران او را یادآوری کنند . {{فَذَکِّر فَإنَّ الذّکرَی تَنفَعُ المومنین}} ؛ {{ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنتُم تَعلَمون}} ای کسانی که ایمان آوردید ، اعلام برپایی نماز جمعه شد ، بشتابید به یاد خدا . این برای شما بهتر است ، خیر دارد برای شما . اگر آگاهی کافی داشته باشید ، خیر نمازجمعه را احساس میکنید . درک میکنید ، نه اینکه رویگردان از نمازجمعه بشوید . امیدواریم که خدای رحمان ، همه ی ما را آنی و لحظه ای از یاد خودش غافل نسازد . ما را گرفتار غفلت نگرداند .
خب فردا روز جهانی کتابِ کودک . الحمد لله الآنه کودکان در خانه نمیمانند و به سن لازم التّعلیمی که رسیدند ، به پیش دبستانی ، به دبستان فرستاده میشوند . تنها به دریافت مدرک مدرسه هم نباید اکتفا کرد و قانع شد ، بلکه باید سعی کرد زمینه ی آگاهی بیشتر نوجوانان و نوآموزان را فراهم کرد . هرقدر وادار به مطالعه ی بیشتر ، به درس خواندن بهتر بشوند ، برای تأمین سعادت آینده شان مفید خواهد بود . چهارشنبه هم روز جهانی بهداشت ، روز سلامتی ، رعایت مسائل بهداشتی ، حفظ الصحّه ، میتواند سلامتی را کمک بکند ، تأمین بکند و تداوم ببخشد . بی احتیاطی در مسائل بهداشتی ، گاهی واقعاً خطرات جبران نا پذیری به بار می آورد .
پنجشنبه سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر و خواهر مظلومه اش بنت الهدی در سال پنجاه و نُه به دست دژخیمان بعثی کافر در دوران صدام عفلقی اتفاق افتاده بود .
این ایام ، مقام معظم رهبری تأکید بر اقدام و عمل داشتند . گاهی آدم حرف میزند ، حرف زدن خوب است و نعمت بزرگ الهی است . {{عَلَّمَهُ البَیان}} خدا بیان داد به انسان . اما این بیان ، گاهی به موقع القا میشود ، گاهی بی موقع . گاهی درست ، گاهی نادرست . میگویند یک حاکمی به یکی از وزرا یا به کارگزار خود دستور داد حیوانی را بکشد و بهترین عضو حیوان را برایش بیاورد ؛ رفت و حیوان را کشت و زبان حیوان را آورد . فردا دستور داد حیوانی را بکشد و بد ترین عضو او را بیاورد . فردا هم باز حیوانی را ذبح کرد و زبان حیوان را آورد . حاکم پرسید که گفتم بهترین عضو ، شما زبان را آوردی ؛ گفتم بدترین عضو ، بازهم زبان را آوردی ؛ چرا؟ ؛ طرف برگشت و گفت : امیر ، اگر زبان منظم باشد بهترین عضو است . اگر زبان نظم نداشته باشد بدترین عضوبدن است . زبان است که گاهی آگاهی میدهد . سخن به حق دارد ، حکیمانه و منطقی ؛ شما نگاه کنید امام راحل را در طول حیات مبارکش .خَلَف صالحش را مقام معظم رهبری ؛ حکیمانه ، خیرخواهانه ، دلسوزانه ؛ گاهی انسان ، سخن میگوید شنونده را سرگرم نگه میدارد . یا احیاناً با سخن ، سرابی مینمایاند . شنونده خیال میکند که آنجا آب است ، اما در واقع از آب خبری نیست .متأسفانه این چیزها اتفاق می افتد . مقام معظم رهبری در یک مقطعی تأکید فراوان بر مبارزه ی با فساد داشت . سران قوای ما،هم رئیس مجلس ، هم رئیس دستگاه قضایی ، و هم رئیس دستگاه اجرایی کشور ، همه هم تکرار میکردند سخن رهبر را ، یا همان شعار را ؛ آخر کار به جایی رسید که خود مقام معظم رهبری ناچار بشود بفرماید کمتر حرف بزنید ، طرحی نو و اقدامی قاطع در اندازید ، برای مبارزه ی با فساد ، عمل میخواهد . نه تنها حرف زدن . همین جور در قضیه ی اقتصاد مقاومتی ، خب چند سال قبل فرموده بود . و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را خود مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرد ، به دولت ابلاغ شد ، اما متأسفانه إلی الآن ، یک مورد نیامدند بگویند این کار بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی ، مثلاً این کالا را دیگر وارد نمیکنیم ، یا آن کالا را میخواهیم صادر بکنیم ، یا چنین برنامه ای ریختیم ، چنین کارگاههایی فعال بشوند در درون ، یعنی یک مورد عملی ؛ لذا ناچار شد آقا امسال را بفرماید : اقدام و عمل .حرف تنها نباشد . حلال مشکل ، عمل است ؛ نه تنها حرف ؛ تأکید داتند مقام معظم رهبری بر مدیری جهادی و رصد عوامل نفوذ دشمن .نمیدانیم ، واعاً چرا را نمیدانیم ، اما البته گذشته را هم که نگاه میکنیم ، میبینیم تاریخ اسلام پُر است از این مسائل ؛ حالا ما تاریخ صدر اسلام را ندیده بودیم ، اما دوران حیات نورانی و با برکت امام راحل را دیدیم . امام هم تأکید میکرد و دستور میداد ، گاهی عمل وارونه بود . که خود امام میفرمود أینَ تذهبون ، کجا دارید میروید؟ ، این را به دشمن نمیفرمود کجا دارید میروید ، چه دارید میکنید . حالا که آقا فرمود اقدام و عمل ، آمده در پیامک ها ، آمده در سایت ها ، که وزرا در دیدار نوروزی رفتند پیش معاون رئیس جمهور ، جناب آقای جهانگیری ، ایشان ضمن صحبت ها میفرماید مسئولیت اجرائی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نباید تنها بر دوش دولت باشد . خب که گفته است که باید تنها بر دوش دولت باشد ؟ اما دولت باید پیش قدم باشد ، دولت باید برنامه ریزی بکند ، ملت همراهی بکنند ، همه ی دستگاه ها همراهی بکنند ؛ بله ، اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ، باید همه پای کار بیایند . دولت و ملت ، همه ی دستگاه ها ، همه ی ارکان نظام ، اما چه کسی باید جلو بیافتد؟ آیا غیر از دولت ، کسِ دیگری را داریم ؟ اجرائیات کشور به عهده ی دولت است . در منطقه ی خودمان هم میبینیم با این پیام نوروزی ، با آن تأکید در سخنان روز اول سال ، کیست که باید پیگیر اجرائی شدن رهنمود رهبر باشد در سطح کل کشور : دولت ؛ در استانها:مدیران و مسئولان و استاندار و مدیران کل. خب الآن من پیشتر عرض کردم نساجی را چراتعطیل اعلام کردند. بعضی از مسئولین آمدند توضیح دادند که بله ، تعطیل کردند تا اول اردیبهشت ماه . یک ماه تعطیل ، یعنی برای همیشه نه . خب حالا همین یک ماه هم چرا تعطیل باشد؟ و بعد هم برای پذیرفتن نیرو ، شرایط جدید گذاشتن ، و برای تعدیل کردن ؛ دولت شعارش تدبیر و امید است ، وقتی تدبیر و امید است ، مدیران باید سعی کنند تدبیر کنند ، امید را افزایش بدهند . نه ناامیدی را القا کنند.همین که گفته بشود فلان تشکیلات میخواهد چند نفر را بیرون کند ، آیا با این بیرون کردن ، امید دارد پمپاژ میشود یا نا امیدی دارد پمپاژ میشود؟پشت سر این هم ، خبر دار شدیم ه مخابرات استان هم بعضی از نیروهای شرکتی که داشت ، حالا امسال گفتند قرارداد را تمدید نمیکنیم ، تجدید نمیکنیم، اینجا هم باید تعدیل کنیم . من به خود مدیر کل مخابرات ، تلفنی صحبت کردم ، خواهش کردم، یادآوری کردم ، گفتم باید تدبیر کنید ، باید راه حل پیدا کنید ؛ خب این واگذاری بعضی از کارها به بخشهای خصوصی ، این عوارض را هم دارد . مخابرات در کل کشور واگذار شده به بخشهای خصوصی ؛ وقتی واگذار شده به بخشهای خصوصی ، میخواهند بیشتر در بیاورند و کمتر هزینه بکنند . متأسفانه به بعضی زا دستگاه های مقدس هم کشیده شد این قضایا ؛ مثلاً فرض کنید زائران اعتاب مقدسه ، عراق ، مکه ، مدینه ، میرفتند ، خب یک وقتی مدیران گروه ، زیر نظر حج و زیارت عمل میکردند ، من از نزدیک بعضی از مسائل را شاهد بودم ، و الان هم اخیراً توفیق داشتم در سفر عتبات ، واقعاً به این نتیجه رسیدم که الآن واگذار کردند به یک شرکت ، بهتر از گذشته نشد . اما مردم به تصور اینکه نظام و جمهوری اسلامی دارد از ما پول میگیرد و وعده ی خدمات میدهد . میروند آنجا میبینند که نه ، آن خدماتی که وعده شده مثلاً مناسب نبوده . از کاظمین مارا حرکت داده بودند ، فاصله ی بین کاظمین تا کربلا حداکثر یک ساعت و نیم ، نهایت دو ساعت زمان ببرد . اما نُه صبح از کاظمین حرکتمان دادند ، و یک ساعت بعد از اذان مغرب رسیدیم کربلا ؛ تمام روز را ، هفت ساعت یکجا متوقف بودیم . خب من رفتم با یک ضابط عراقی صحبت کردم که شما ویزا میدهید . اینها هم میهمان شما هستند . درست است که شما جنگ دارید ، و مشکل دارید و حوادث غیر مترقبه دارید. اما پیشبینی اینچیزها را هم بکنید ، اینهمه جمعیت هفت ساعت در بیابان بمانند ، آب و نان میخواهند ؛ گفت که ما به مسئولین ایرانی دیشب خبر دادیم که این اتفاق ممکن است امروز بیافتد ، لذا این پیشبینی را آنها میبایست میکردند و نکردند . یک وقتی حوادث غیرمترقبه است که آن حادثه غیر مترقبه هم نبود . در بغداد یک راهپیمایی میخواست اتفاق بیافتد ، دولت دستور داده بود اطراف راه ها را ببندند ، از شهرهای دیگر جمعیت نیایند آنجا . ولی مسئولین ایرانی برای نگه داری زوّار بین را ه مثلاً فکری میبایست میکردند که نکردند ؛ اینها نتیجه ی واگذاری کار به شرکتها بدون نظارت این تبعات را دارد . خلاصه باید مدیران و دولت مردان ، قدری تدبیر بیشتر کنند ، راه حل پیدا کنند و امیدواری را پمپاژ کنند درجامعه ، نه خدای نکرده یأس و ناامیدی را . کارگر یک جا مشغول کار است باید طبق ضوابط و قانون کار باشد نه اینکه یکجانبه مقررات به نفع کارفرما باشد . به مخابراتی ها گفتم که چرا سال قبل نرفتید قرارداد را امضا نکردید ، مدیر کل میگوید شما قرارداد را امضا نکردید و ما هم تجدید نمیکنیم . برگشتند و گفتند ، برخلاف قانون کار ، یک جانبه شرایطی گذاشتند که همه به نفع کارفرما است و برای آینده ی کارگر طراحی و پیشبینی در آن قرارداد نشده . دشمنان بیرونی ، توقع دارند و انتظار که در درون ، حرفهای دوگانه بلند بشود ، مثل اینکه از بعضی از مسئولین ما نقل شده که گفتند که : دنیای فردا ، دنیای گفتمان است ، نه دنیای موشک . که آقا بیایند و بفرمایند که : اگر از روی غفلت بود که غفلت است . و اگر از آگاهی بود که خیانت است . حالا پشت سر بیایند بگویند که نه ، آن صحبتی که ما کرده بودیم سایتها اشتباه کردند و عنوان را اشتباه زدند . خب اگر اشتباه زده بودند خودتان اصلاح میکردید . چرا باید کار به آنجا برسد که مقام معظم رهبری ناچار بشود ورود پیدا بکند . سعدی میگوید : اگر کمر را محکم نبستی و آماده برای دفاع نبودی ، توو سری خور هستی در دنیا .ذلیل میشوی. ملتی میتواند عزیز باشد ، میتواند مقتدر باشد که آماده برای دفاع باشد . {{وَ اَعِدّو لهم مستطعتم من قوّه و من رباط الخَیل }} همین را میگوید . میگوید ببین دشمن چه ابزاری دارد ، تو هم باید مجهز به همان ابزار بشوی. مجدداً خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید و سفارش دارم.
(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.))) همچنین خبردار شدیم متأسفانه یکی از جوانان این منطقه ، پرسنل نیروی انتظامی ، آقا محمد تقی زاده ، به دست قاچاقچیان شرور در ایرانشهر به شهادت رسیده و شاید یکشنبه تشییع پیکر این عزیز باشد . ان شاء لله مومنین حضور پیدا بکنند . نثار ارواح این عزیزان صلوات…
{{ بسم الله الرحمن الرحیم. وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم }}
پایان خطبه دوم-