جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نماز جمعه 14 تیر ماه 1398 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 14 تیر ماه 1398 شهرستان قائم شهر با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین شهری ، ریاست و معاونین محترم اداره صنعت ، معدن و تجارت ، و ریاست محترم اتاق اصناف شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور ، سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای دکتر امام زاده«مسئول محترم دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مازندران» ، و قرائت اذان با نوای جناب آقای علیرضا بهرامی پور ، خطبه های نمازجمعه توسط خطیب این هفته قائم شهر قرائت شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم حسینی گل افشانی در آغاز خطبه ی اول با دعوت نمازگزاران ظهر جمعه به تقوای الهی و دوری از معاصی و گناهان فرمودند: تبریک و تهنیت عرض میکنم ایام دهه کرامت ، میلاد با سعادت بی بی دوعالم ، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، و همین طور پیشاپیش ولادت با سعادت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا را محضر مقدس امام زمان«عج» و حضور همه ی شما عزیزان .

ایشان ضمن تشکر از جناب آقای دکتر امام زاده به عنوان سخنران پیش از خطبه ها فرمودند: دهه ی کرامت به جهت ولادت حضرت معصومه و امام رضا به این عنوان نامگذاری شده است . البته همه ی اهل بیت کریم هستند و حضرت معصومه هم مشهور شد به کریمه ی اهل بیت . کرامت یعنی روح بزرگی که منزه از هستی و پلشتی و زشتی و دنائت باشد.هر روحی که از دنیا و تعلقات دنیا و الزامات دنیوی دور هست . در واقع کرامت معنای مقابلش اگر بخواهد معرفی بشود ، کرامت در مقابل دنائت است . دنیایی که از دنائت گرفته شده و پست و پایین است.

امام جمعه موقت شهرستان قائم شهر در ادامه با اشاره به جایگاه معنوی حضرت معصومه سلام الله علیها افزودند : انسان های برجسته ، علما ، بزرگان و مراجع ، زانوی ادب می زدند در مقابل حضرت معصومه سلام الله علیها ؛  آیت الله بهجت رحمه الله علیه ، هر روز برای زیارت حضرت معصومه وارد حرم میشد و مقابل حرم ، ایستاده زیارت حضرت معصومه را میخواند. ملاصدرای شیرازی ، فیلسوف قرن ، از کهک قم ، با پای برهنه به احترام حضرت معصومه می آمد داخل شهر قم و به زیارت حضرت معصومه میرفت .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: جا دارد تشکر کنیم از حضور آقای دکتر امام زاده و دوستانشان ، خدّام الرضا در جمع نمازگزاران جمعه ی امروز ما ، و خداوند ان شاءالله این عزیزان و همه ی ما را از خدام اهل بیت و خدام امام رضا «ع» قرار بدهند ان شاءلله. روز دوشنبه پنجم ذی القعده روز تجلیل از امام زاده ها است . فلسفه ی تجلیل از امام زاده ها و تکریم از آنها ، فقط به این جهت نیست که آنها ذریه ی اهل بیت هستند ، البته این دلیل بسیار مهمی است و ذریه ی اهل بیت باید تکریم بشوند ، بله ؛ اما این تنها دلیل نیست  و دلایل دیگری دارد . یکی از ادلّه ی مهمی که آنها باید مورد تکریم قرار بگیرند فضیلت و علم آنهاست . خیلی از این امام زاده ها دارای فضائل علمی بسیاری هستند ، فقیه و محدّث هستند . صاحبان علم ، صاحبان درجات و رتبه هایی هستند طبق کلام الله مجید .تجلیل اینها مثل سید عبدالعظیم حسنی ، که ایشان از محدثین و فقها است ، و نزدیک 355 روایت اهل بیت را ایشان نقل فرمودند . یا همین حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها که نقل کردیم ، و خیلی از امام زاده ها از این جهت که صاحبان علم هستند مورد تجلیل قرار میگیرند . یک جهت هم این است که آنها کسانی هستند که مورد مدح امامان معصوم قرار گرفتند . روایات متعددی پیرامون مدح اینها رسیده است . مثلاً همین امامزاده سید عبدالعظمی حسنی که با چهار واسطه به امام حسن مجتبی میرسد ، در روایت وارد شده که هرکسی که ایشان را زیارت کند ، انگار که امام حسین را در کربلا زیارت کرده است . و لذا شهر ری را کربلای ایران میدانند .

دکتر حسینی افزودند: یکی از این امام زاده های واجب التعظیم و واجب التکریم امام زاده یوسف رضای قائم شهر است ؛ اسناد و مدارکی وجود دارد ، که این امام زاده امام زاده بلافصل است ؛ قطعاً یکی از امام زاده های نزدیک به اما رضا است و در برخی از نقل ها به همراه امام رضا وارد ایران شد و برای تبلیغ به همراه خواهرش به مازندران و قائم شهر آمد و اینجا مأمون عباسی او را به شهادت رساند.بر اساس بعضی از نقل ها ، که مثلاً در سفرنامه ی ناصرالدین شاه قاجار آمده است : «به علی آباد رسیدیم ، آنجا امام زاده یوسف رضا واقع است . خوب ساخته اند . یک درخت بلندی در صحنش بوده است ؛ سردر مطبوعی داشت » . هم میگوید یک درخت سرو عظیمی وسط صحن و سرای حرمش وجو داشت ، و هم میگوید یک سردر مطبوعی داشته است . بر اساس بعضی از نقل ها الآن درب حرم حضرت یوسف رضا در یکی از موزه های انگلستان قرار دارد و چهارصد سال این درختی که آن زمان ناصرالدین شاه بوده همان هنوز هم هست و مردم هم به قبر حضرت یوسف رضا دسترسی ندارند ، به اشتباه این درخت را میبوسند و دروش میگردند و زیارت میکنند . شجره نامه ی امام زاده یوسف رضا را حضرت آیت الله معلمی دیده اند . روی پوست آهو ، وجود دارد الآن و جای تردیدی نیست که مثل شاه چراغ و مثل سایر امام زاده های بزرگ دیگر باید تجلیل و تقدیر بشود از این امام زاده . قدیمی ترین وقف نامه ی استان مازندران مال 525 سال قبل است ، تقریباً 914 هجری قمیری که آن وقف نامه مربوط به زمینی است در منطقه ی پرجیا اطراف تلار از فردی به نام رستم روزافزون که سپه سالار آن مرعشی ها بوده است ، یک زمینی را وقف یوسف رضا کرده بود 525 سال قبل . یک شخص دیگری هم به نام کربلایی علمدار ، یک زمینی 26هزار متر را در سال 1138 ، یعنی نزدیک 300 سال قبل ، برای امام زاده یوسف رضا وقف کرده . اصلاً همینجا میامدند برای زیارت و اینجا توقف میکردند و از اینجا به مشهد رهسپار میشدند . انقدر زائر بود که کسانی که اطراف این حرم بودند ، مجاور این حرم بودند . هنوزهم بهشتی محله که میگوییم مجاور محله بوده . اما الآن بعد از چهل سال از انقلاب چه چیزی از این حرم میبینیم که باقی مانده است؟ حالا قبل از انقلاب که آن خاندان پهلوی ، رضاخان ملعون ، حرم را خراب کرد ، برای اینکه مردم اعتراض نکنند بیمارستان جایش ساخت . حالا بیمارستان ار جای دیگر یعنی نمیتوانست بسازد ؟ زمین نبود؟ بیمارستان نیاز بود برای این شهر ، ولی درست در حرم آقا آمدند این بیمارستان را ساختند و هنوز هم در این 40 سال انقلاب کار جدی صورت نگرفته ، استاندار محترم باید پیگیری بکنند .کار باید در سطح کلان کشوری انجام بگیرد . سازمان اوقاف ، شهرداری . البته مشکل امروز جامعه ی ما علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی که مردم دارند ، یکی از مشکلات ، مشکلات فرهنگی جدی است که امامزاده ها قطب فرهنگی کشور هستند . در شهر ، شهرداری ، در شورای شهر ، فرمانداری .

ایشان افزودند: تبریک میگویم به جناب آقای یوسف پور فرماندار محترم جدید شهرستان قائم شهر که اخیراً منصوب شدند و تشکر کنم از آقای محمدی که شش سال در این شهرستان خدمت کردند و شهردار هم فعلاً نداریم ، ان شاءلله تا شهردار جدید بیاید و منصوب بشود ، و به این مراکز فرهنگی که اخیراً سازمانی در شهرداری تشکیل شده به نام سازمان فرهنگی ورزشی ، خب اینها باید مواظب باشند کارهای موازی انجام ندهند با سازمان تبلیغات ، با ارشاد اسلامی و با ستاد نمازجمعه و بیشتر باید بروند به سمت ساختمانها و عمران و آبادی فرهنگی . تا یکی از مهمترین از این ساختمان ها که حرم حضرت یوسف رضا است سامان جدی بگیرد . امیدواریم پیگیری جدی در این زمینه صورت بگیرد . دادگستری منطقه ، میراث فرهنگی استان . بالاخره ما باید در روز قیامت جوابگو باشیم که گذشته این بزرگان حرم و بارگاه داشتند و در چهل سال انقلاب ما کاری برایشان نکردیم و این یکی از نقاط ضعف جدی فرهنگی است . این شهر یک شهر معنوی و فرهنگی بوده و قبل از این خاندان پهلوی تبدیل شد به شهر کارگری ، اما نباید این شهر فرهنگی از بین میرفت . و لذا باید هم به جهات فرهنگی توجه بشود و هم به جهات اقتصادی .

در  پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم حسینی گل افشانی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد .

فایل صوتی اقامه نمازجمعه به امامت حجت الاسلام سید قاسم حسینی گل افشانی و تکبیر نماز و قرائت تعقیبات مشترکه با نوای جناب آقای سعید دهنوی:
دانلود فایل با لینک مستقیم

 

l6s4_img_1020.jpg

q91e_img_1027.jpg

3kov_img_1030.jpg

w96v_img_1036.jpg

8mgb_img_1038.jpg

2fk_img_1050.jpg

lsm1_img_1068.jpg

6cqb_img_1069.jpg

9zn1_img_1072.jpg

fe2n_img_1077.jpg

l97v_img_1080.jpg

8se8_img_1085.jpg

kssq_img_1099.jpg

0lrx_img_1111.jpg

8dvi_img_1113.jpg

hzdn_img_1122.jpg

xvx5_img_1126.jpg

q5xe_img_1138.jpg

zzfe_img_1143.jpg

zbzh_img_1150.jpg

vb51_img_1158.jpg

q839_img_1163.jpg

b0pb_img_1166.jpg

lgf_img_1174.jpg

97ok_img_1175.jpg

ldeb_img_1177.jpg

k3w7_img_1179.jpg

brbt_img_1189.jpg

ehco_img_1198.jpg

7stw_img_1220.jpg

fhi6_img_1227.jpg

t9p2_img_1233.jpg

xip_img_1242.jpg

wbav_img_1246.jpg

مطالب مرتبط