جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نمازجمعه 6 اردیبهشت ماه 1398 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 6 اردیبهشت ماه 1398 شهرستان قائم شهر با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین شهری ، اعضای شورای شهر ، و شهردار محترم  قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای سعید طبری و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای دکتر گران«ریاست محترم مرکز بهداشت شهرستان» و جناب آقای دکتر معین پور«شهردار محترم قائم شهر» ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه 22 سوره مبارکه قَمَر کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان ، توفیق درک و فهم آیات نورانی خود را به ما عطا بفرماید و ما را در پایبندی به موازین دین موفق بدارد ، و ما را در مسیر پیمودن راه تقوا یاری بگرداند .

ایشان در ادامه با اشاره به آیات سوره ی مبارکه قمر فرمودند: خواندن و فهمیدن قرآن آسان و راحت است و پیچیدگی ندارد . یعنی اگر آدم بخواهد ، راحت میتواند از نوجوانی و جوانی آموزش ببیند . بله ، سن اگر بالا برود ، آموختن سخت است و طبیعی است . اما به کُل خواندن و فهمیدن قرآن آسان است چه برای عرب و چه برای فارس و چه برای هر قوم دیگر. نعوذ بالله که بخواهیم تشبیه کنیم ، ولی برای فهم درست ، بگویم که هر متن عربی دیگر را آدم بخواند ، و لو جذاب ، ولی آدم به قرآن که برسد ، میبیند که قرآن در عرش است و سایر متون در فرش.آنچه لازمه ی تأثیرگذاری است ، در قرآن وجود دارد ، ولی چرا در وجود برخی اثر نمیگذارد؟ خب برمیگردد به اینکه زمین شوره ، سُنبل برنیارد ، در او تُخم و عمل ضایع نگردان . حالا ممکن است بعضی بگویند اینکه زمین شوره سنبل برنیارد ، پس آدمی که قرآن در او اثر نمیکند  و اثر نمیگذارد، مثل زمین شوره است و پس گناه ندارد و نمیتواند بفهمد . نه خیر . ببینید ، زمین را دیگری شور آفرید ، ولی دل انسان به واسطه ی گناه ، زمین شوره میشود . به واسطه ی ظلم و ستم به دیگران ، دل آدم سخت و سنگ و قسی میشود و دیگر نمیشود چیزی به دل انسان وارد بشود و اثر کند . یعنی خود آدم است که دل خودش را زمین شوره میسازد . وگرنه اگر آلوده به خلاف نشود ، قرآن در وجود او اثر میگذارد .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند:  باردیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، پرهیز از گناه و انجام واجبات ، تأکید و سفارش دارم .

ایشان در ادامه افزودند :  امروز ، آغاز دهه ی تکریم مساجد ، غبار روبی مساجد است که کار شریف و ارزشمندی است . در سوره ی مبارکه ی بقره ی قرآن ، آیه ی 129 میفرماید : {{ وَ عَهِدْنا إِلى‌ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ  لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ}} فرمان دادیم به ابراهیم و اسماعیل ، خانه ر تمیز کنند ، نظیف کنند ، پاکیزه .برای کسانی که بیایند طواف کنند و نماز بخوانند و معتکف بشوند . حالا ماه مبارک رمضان ، ماه ضیافت الله ، ماه میهمانی خدا . مسجد خانه ی خدا است . بنابراین هرکه در نظافت مسجد کمک کند ، دستیاری میکند خلیل خدا ابراهیم و اسماعیل را . کار بسیار شریف . آیه ی قرآن در سوره ی مبارکه ی اعراف آیه ی 31 میفرماید: {{ یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ }} ای فرزندان آدم ، میخواهید به مسجد بروید ، لباس شما تمیز باشد . نمیخواهد لباس قیمتی بپوشی . هرچه میپوشی تمیز و نظیف باشد . النظافه من الایمان . آیه میفرماید : {{ یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ }} . آن لباسی را که میخواهی به مجلس میهمانی بروی میپوشی ، همان لباس را بپوش بیا مسجد . آقا امام صادق سلام الله علیه میفرمود : ««عَلَیْکُمْ بِإِتْیَانِ الْمَسَاجِدِ»» بر شما باد توجه داشتن و غفلت نکردن و روی آوردن به سمت مساجد . «« فَإِنَّهَا بُیُوتُ اللَّهِ فِی الْأَرْضِ »»مساجد خانه ی خدا هستند در روی زمین . ««و مَنْ اتاها مُتَطِّهِرا طَهَّرَهُ اللّهُ مِنْ ذُنُوبِهِ»»هرکه در منزل خود تطهیرکند ، وضو بسازد و با لباس تمیز وارد مسجد بشود ، امیدوار باشد که خدا گناهان او را هم شست و شو بدهد . یعنی او خودش را تمیز ساخت برای وارد شدن به خانه ی خدا ؛ خدا هم او را میهمان کند به آمرزش از گناهان.«« فَأکثِرُوا فیها مِن الصَّلاهِ و الدُّعاءِ»»پس در مسجد فراوان نماز بخوانید و دعا داشته باشید به درگاه خدا . کار ارزشمندی است . ان شاءلله این فرصت پیش رو را تا فرارسیدن ماه مبارک رمضان ، برای نظافت مساجد استفاده میکنید .

امام جمعه ی قائم شهر در ادامه با اشاره  به روز ایمنی حمل و نقل افزودند :در هر کاری انسان باید رعایت احتیاط را داشته باشد و عاقلانه عمل کند ، بی احتیاطی نداشته باشد ، تا هم برای خود و هم برای دیگران درد سر نیافریند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر در ادامه با اشاره به مناسبت دوشنبه به عنوان روز شوراها فرمودند: شوراها از بیست سال قبل شروع به کار کردند . در قانون اساسی آمده بود از ابتدای پیروزی انقلاب ، تشکیل شوراها ؛ ولی خب دولت های قبل اقدام نکرده بودند  . ولی از دولت اصلاحات اقدام شده به تشکیل شورا . طرح شورا طرح بدی نیست . طرح شورا طرح خوبی است .معتمدین مردم. مردم با شناخت ، و آگاهی ، سعی کنند آدمهایی که مورد اعتمادشان هست را رأی بدهند ؛ آنها واسطه ی بین مردم و مسئولین در انجام کارهای عمرانی برای داخل شهر یا روستاها حتی هستند.خب به همین مناسبت هم امروز میز خدمت شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار بود در مصلی ، عزیزان اعضای شورای شهر و شهردار محترم حضور داشتند و شهردار محترم هم صحبت فرمودند قبل از نماز . تشکر میکنیم از خدماتشان . اما واقعاً کار سنگین هم هست . خود عزیزان باید به خدا پناه ببرند .مومنین به آنها اعتماد کردند . درست است الآن آقای شهردار محترم بخشی از خدمات و کارها را فرمودند ، دستشان درد نکند . همه ی دست اندرکاران دستشان درد نکند . اما کارهای به زمین مانده متأسفانه زیاد هست داخل قائم شهر . از جمله ی آنها همین پارکینگ مقابل مسجد جامع ، چند سال است که نیمه کاره و ناقص مانده است . نوعی تضییع سرمایه است . اگر بنا بود که راه اندازی و درست نشود ؛ خب چقدر ترافیک داخل شهر وجود دارد ، پارک خودرو به صورت نامناسب و جای نامناسب به این ترافیک دامن میزند . خب اگر واقعاً پارکینگ های مناسب تعبیه میشد ، یا چهار راه ها نیاز به ساماندهی دارد واقعاً . حالا در یک مقطعی بعضی از حاشیه ی خیابان را نرده کشیده بودند .یک قدری محدودیت ایجاد بشود ، خب اگر نباشد ، همه داخل خیابان ، پیاده و دوچرخه و موتور ؛ خب طبیعی است که دامن میزند به افزوده شدن ترافیک داخل خیابان ها . ساماندهی تقاطع ها یکی از کارهای اساسی است که باید واقعاً با برنامه ریزی درست صورت بپذیرد . یکی از مشکلاتی که واقعاً شهرداری و شورا و شهروندان همه با او الآن روبه رو شدند ، این است که یک طرحی را در دوره ی قبل ، طراحی اش را با یک شرکتی قرار بستند ، ولی خب معوق مانده است و معلوم نیست که سرنوشتش به کجا منتهی بشود ؛ اگر اجرا نشود ، یک تبعاتی دارد .حالا بعضی ها هم معتقدند ما میتوانیم رد کنیم و این تبعات متوجه ما نشود . خب اگر آن تبعات متوجه بشود ، معنایش این میشود که چند ده میلیارد شهرداری به آن شرکت بدهکار بشود . خدا کند آن اتفاق نیافتد . من هیچ سمتی ، چه موافق این طرح و چه مخالف این طرح را خودم به عهده نمیگیرم. و نمیخواهم بگویم اگر اجرا میشد خوب بود و اگر اجرا نشود خوب است . نه . کار من نیست و من تخصص ندارم . اما این حقیقت هست که یک معضلی است برای شهروندان ، باید واقعاً هرچه زودتر روی آن کار کارشناسی کنند و فکر کنند ببینند پذیرفتنش به نفع است یا نپذیرفتنش . خلاصه با مماطله و امروز و فردا کردن ، برای آیندگان مشکل را افزایش ندهیم .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان در ادامه با اشاره به مناسبت چهارشنبه به عنوان روز کارگر فرمودند:  مقام معظم رهبری سالهاست که از اقتصاد مقاومتی سخن میگویند . بخشی از اقتصاد مقاومتی جدی گرفتن کار ، جدی گرفتن حمایت از محصولات داخلی است . پیامبر عظیم الشأن اسلام میفرمود : ««  مَنْ طَلَبَ الدُّنْیا اسْتِعْفافاً عَنِ النّاسِ، وَ سَعْیاً عَلى أهْلِهِ، وَ تَعَطُّفاً عَلى جارِهِ، لَقَى اللهَ عَزَّ وَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَهِوَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَیْلَهَ الْبَدْرِ»» . هرکه برود به دنبال کار . برود به دنبال کاری . هرکار حلال و مباح و مشروعی شده ، برای اینکه گرفتار درخواست از این و آن نشود . یعنی روی پای خود بایستد . مستقل باشد . و برای اینکه عائله اش را آبرومندانه اداره کند و برای اینکه دستش باز بشود حتی به همسایه ی نیازمند کمک کند . پیغمبر خدا فرمود این آدم فردای قیامت ظاهر میشود در عرصه ی محشر ، چهره اش مثل ماه شب چهارده نورانی و نمایان خواهد بود . کار سالم و حلال ، عبادت است . هم کارگر باید به کارش اهمیت بدهد ، تولیداتش رونق داشته باشد و کیفیت داشته باشد . هم کارفرما باید دل بسوزاند برای کارگر . دولت باید دل بسوزاند برای کارگر . اگر واقعاً دسوت داریم مستقل باشیم ، دوست داریم با تولیدات داخل زندگی کنیم ، باید کار را و کارگر را اهمیت بدهیم . نباید کارگر دغدغه ی معیشت داشته باشد . باید تأمین بشود و آبرومندانه هم تأمین بشود .ببینید ، اینجور نیست که فقط یک سمت تعریف بشود از سوی پیغمبر ، نه . پیغمبر فرمود : وای به حال آن صنعت گری ، از امتان من ، که کار را امروز و فردا کند . مشتری را سر بدواند . مماطله داشته باشد . فرصت ارزش دارد ، هم از فرصت خودت استفاده کن ، و هم فرصت دیگری را تلف نکن . مخصوصاً صنعت گران . اینهایی که تعمیرات اتومبیل دارند . کار ساختمان سازی دارند و انواع مختلف کارهایی که با مشتری و ارباب رجوع سر و کار دارند را معطل نکردن .

ایشان در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزودند : بیان مقام معظم رهبری است که کار جهادی و بی وقفه از شرایط مهم رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی است . اگر میخواهیم واقعاً تولید ما رونق داشته باشد ، کار ما هم باید کار جهادی باشد . رهبری توقع دارد مدیر ، جهادی عمل کند  . اما نه اینکه زیر دست هم غیر جهادی عمل کند . کارفرما هم جهادی عمل کند ، کارگر هم جهادی عمل کند و همه هم سر آخر قدر همدیگر را بدانند . در دیدار مقام معظم رهبری با عزیزان کارگران که جناب دریابیگی و بعضی از عزیزان قائمشهری هم حضور داشتند ، از جمله فرمودند : رونق تولید یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است . اگر اقتصاد مقاومتی محقق شود ، تصمیم های سردمداران آمریکایی و صهیونیستی در باره ی نفت ، دیگر تأثیرگذار نخواهد بود . یعنی اگر واقعاً تولید را در داخل جدی بگیریم ، ما راحت روی پای خود می ایستیم . رونق تولید ، حمایت از کالای ایرانی ، تحرک کاری ، اقتصاد مقاومتی ، زمینه ساز عزت ملی است . زمینه ساز اقتدار ملی است . و نفوذ ناپذیری در برابر تصمیم های بیگانگان . ببینید عزیزان ، تا الآن یک عده فشار میآوردند که این لایحه ی مربوط به کمک مالی به تروریست ها را فشار می آوردند که مجلس تصویب کند . FATF . خب دشمن ما را خداوند احمق قرار داد . قبل از آنی که سرونشت این لایحه در ایران تمام بشود ، آمدند سپاه پاسداران را تروریست معرفی کردند . پس ببینید . اگر این را تصویب کرده بودیم و فرستاده بودیم ، فردا بر ما میخواستند فشار بیاورند که شما باید سپاه را منحل کنید . حتماً این کار را میکردند . اینکه مقام معظم رهبری چهار سال پنج سال قبل میفرمود که فعالیت هسته ای را بهانه میکنند . اگر ما در فعالیت هسته ای کوتاه بیاییم ، فردا بهانه ی دیگر علیه ما درست میکنند ، حالا تماشا کنید . شیره و عصاره ی خواسته ی امریکایی ها ، این است که چرا انقلاب کردید و اگر میخواهید مسلمان باشید ، مثل عربستان سعودی . شما را به خدا نگاه کنید ، سی و هفت نفر جوان را به جرم اینکه اینها عزاداری در دهه ی محرم و عاشورا حسین حسین میگفتند و به جرم ابراز اعتقادات ، گردن میزنند ، وگرنه آنجا نمیتوانند کار سیاسی فعالی داشته باشند . و آمریکای بی حیا و این اروپایی هایی که اگر یک نفر جاسوس در ایران دستگیر و زندانی میشد فریاد میزنند که نقض حقوق بشر است . چرا بازداشت کردید و مزاحم آزادی مردم شدید . همین ها اما الآن روزنامه ها و رسانه های اروپا و آمریکا را نگاه کنید ، آیا محکوم کردند؟ابدا . اصلاً صریحاً ترامپ گفت :«ما باید عربستان را بدوشیم ، کاری نداریم چه کار میکند » . چه کار میکند با ملت خود ، با مردمی که وارد آنجا میشوند . در طول همین یک سال گذشته ، 149 نفر را در عربستان گردن زدند ، عمدتاً هم کارگران خارجی بودند . چرا؟ برای اینکه از خود شهروندان خودشان چشم  زهره بگیرند که مبادا کسی نطق بکشد و مخالفتی داشته باشد .

ایشان افزودند : این بی حیاها به ما که رسیدند دم از حقوق بشر میزنند . ما هم قدم به قدم کوتاه آمدیم . الآن واقعاً وقت آن است که خیلی قرص و محکم همین لایحه ی FATF را رد کنیم . برای اینکه دستش رو شده است . سپاه را هم تروریست میخوانند ، و خب تروریست را که نمی آیند بگذارند ما معنا کنیم که . تروریست را خودشان معنا میکنند . چاره ایستادن مردانه است و مقاومت . خدا رحمت کند شهید مدرس را . همه هم حالا شعار مدرس را میدهند . به خدا همین اوضاع بوده آن ایام . مدرس در آمد و از پیرمردی دستش میلرزید ، با دست لرزان ، اما سخن محکم ، فرمود : اگر بنا است نابود بشویم ، چرا ذلیلانه نابود بشویم؟ چرا مردانه نابود نشویم؟ بعضی ها میگویند اگر این لایحه را ما تصویب نکنیم ، آمریکایی ها باز بهانه میگیرند علیه ما . خب بهانه که پشت سر هم تکرار میشود . آنها که دست بردار نیستند از بهانه گرفتن علیه ما . باید قرص و محکم در برابر شیطان و شیطان صفتان ایستاد . متأسفانه تسامح و کوتاه آمدن به جاهایی رسیده که عوامل بیگانه در خیلی از مراکز حسسا ما نفوذ کردند . این که مقام معظم رهبری تأکید دارد و گاهی هم خود رئیس جمهور هم میگوید و عمل نمیشود ، داخل وزارتخانه ها وداخل دستگاه ها ، نفوذی های دشمن ، آنها در صدد هستند که اقتصاد مقاومتی شکل نگیرد و تولید داخلی رونق پیدا نکند .

در  پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد ، و بعد از نمازجمعه ، جناب آقای دریابیگی ، دبیر محترم خانه کارگر استان مازندران ، به عنوان سخنران بین الصلاتین به ایراد بیانات پرداختند.

rjd_img_4627.jpg

uw17_img_4628.jpg

u5q_img_4630.jpg

tna_img_4634.jpg

60ql_img_4683.jpg

sg23_img_4715.jpg

vd3o_img_4737.jpg

5m1l_img_4747.jpg

7in7_img_4752.jpg

o3bh_img_4754.jpg

b3po_img_4757.jpg

ipn_img_4759.jpg

6lzh_img_4760.jpg

ggfj_img_4764.jpg

qg8o_img_4765.jpg

qvm2_img_4768.jpg

bvky_img_4771.jpg

by8x_img_4774.jpg

w6xt_img_4804.jpg

o6xt_img_4811.jpg

7yw2_img_4813.jpg

gdpy_img_4822.jpg

asc9_img_4839.jpg

b0xr_img_4850.jpg

2etp_img_4863.jpg

o5cv_img_4866.jpg

z13j_img_4873.jpg

h4q7_img_4879.jpg

مطالب مرتبط