جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراسم نمازجمعه 9 فروردین 1398 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر+ فایل صوتی

مراسم نماز جمعه نُهُم فروردین ماه 1398 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای سعید طبری آغاز و پس از تلاوتِ آیاتِ سوره مبارکه جمعه کلام الله مجید و اقامه ی اذان ظهر با نوای جناب آقای مهدی دیلمی ، خطبه های نمازجمعه توسط حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم حسینی گل  افشانی قرائت شد.

خطیب این هفته شهرستان قائم شهر ، در آغاز خطبه ی اول ضمن قرائت دعای سلامتی آقا امام زمان«عج» ، فرمودند: اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوالله ؛ خودم و همه ی شما عزیزان نمازگزار ظهر جمعه ، به تقوای الهی و دوری از معاصی و گناهان سفارش میکنم . تبریک و تهنیت عرض میکنم سال جدید 1398 هجری شمسی و همینطور پیشاپیش تریک عرض میکنم بیست و هفتم رجب المرجب ، عید بزرگ مبعث را ، خدمت شما عزیزان  . و البته روز دوشنبه بیست و پنجم رجب المرجب ، مصادف است با سالروز شهادت امام کاظم علیه السلام که در سال 183 در سن پنجاه و پنج سالگی ، بعد از 35 سال امامت ، در بغداد به شهادت رسیدند.

امام جمعه موقت شهرستان در ادامه افزودند : برای به دست آوردن نشاط و شادی ، راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه های رسیدن به شادی ، شاد کردن دیگرن است . اگر بتوانیم دیگران را شاد کنیم ، این شادی آنها به ما هم منتقل میشود و ما هم شاد میشویم . در روایات وارد شده است که اَحبّ الاعمال الی الله عزّ و جَلّ ، إدخال السرور عَلی قلب المومنین . نه افضل الاعمال ؛ بلکه فرمود احب الاعمال ، یعنی محبوب ترین اعمال نزد خداوند سبحان ، إدخال سرور در دل مومنین است  . آدم تلاش کند مومنین را شاد کند .  البته افضل الاعمال هم شاید رسیده باشد ، ولی این روایت احب الاعمال است . ظاهراً احب الاعمال یعنی محبوب ترین اعمال در نزد خداوند و از افضل الاعمال هم بالاتر است .

ایشان افزودند : راه دیگر شاد و پر نشاط زندگی کردن این است که امام کاظم علیه السلام فرمود خوش اخلاقی است ؛ اگر بخواهیم شاد و با نشاط زندگی کنیم و زندگی مان سر سبز و بهاری باشد ، باید خوش اخلاق باشیم . فرمود : انسان سخاوتمند و انسانی که اخلاقش خوب است ، در کَنَف حمایت الهی و تحت مراقبت خداوند سبحان قرار دارد . یعنی خدا چشم از او بر نمیدارد و کاملاً حواسش به این فرد است ، تا آخرش به جنّت ، یعنی بهشت ببرد . یعنی آدم سخاوتمند خوش اخلاق ، جایش در بهشت است ، و خداوند زندگی و اسلوب زندگی اش را طوری تنظیم میکند که در نهایت به بهشت برود . اما برعکس ، آدم بخیل ، آدمی که اصلاً بد اخلاق و تُرش رو باشد ، در نهایت به جهنم خواهد رفت ، حتی هزار اگر سال عبادت کند . یعنی از سوی حضرت حق ، زندگی اش طوری  تنظیم میشود که توفیق رفتن به بهشت از او سَلب شود.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی و تبریک و تهنیت مجدد بابت فرارسید عید بزرگ مبعث فرمودند : به تعبیر حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه ، در تمامی دَهر ، هیچ حادثه ای بزرگتر از حادثه ی مبعث نیست ، و لذا هیچ عیدی بزرگتر از عید مبعث نیست . مبعث ، در واقع زمان ایجاد ارتباط آسمان و زمین است . عید الله الاکبر هست و هم در در شب مبعث اعمال خاص و دعای مخصوصی وجود دارد ، و هم در روزش ، روزه گرفتن مستحب است  و از جمله ی آن چهار روزی است که ثواب بی شماری دارد . علتش وجود پیمبر اکرم و رحمتاً للعالمین است که در سن 40 سالگی به رسالت مبعوث شد . پیامبری که مَثَل الاعلی است ؛ پیامبری که در واقع این چهل سال که از او گذشت ، ویژگی هایی از خود نشان داد ، که خداند سبحان او را از میان همه ی خلائق ، برگزید ، و او را به عنوان مصطفیِ خود به مردم معرفی کرد ؛ عید مبعثی که درواقع تجلّی رسالت رسول خدا است ؛ پیامبری که خودش تجلّی اعظم خدا است . فرمود : اوّل ما خَلَق الله نوری ؛ اول چیزی که خدا خلق کرده نور رسول خدا «ص» است ؛ و در واقع ، ویژگی مهم پیامبر ، همان خُلق عظیم پیامبر بود . که خداوند از او توصیف کرد : إنّک لَعَلَی خُلقٍ عظیم . اخلاق زیبای او باعث شد که ا وبرگزیده ی خداوند شد و خداوند سبحان او را به عنوان معلم برای انسان ها فرستاد که هم آنها را تزکیه کند و هم آنها را تعلیم کند . آنچه را که نمیدانیم ، به ما بیاموزد ، و آنچه را که میدانیم فطرتاً ، ولی به غفلت رسیدیم ، ما را تذکر دهد ؛ محور حقیقی بعثت ، و در واقع فلسفه ی بعثت ، اساساً اخلاق است . خودشان هم تأکید فرمودند که انما بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مکارم الاخلاق . من مبعوث شدم که اخلاق را به کمال برسانم . نفرمود من مبعوث شدم برای جهاد ، هرچند جهاد مهم است . نفرمود من مبعوث شدم برای اقامه ی نماز ، یا مبعوث شدم برای امر به معروف . همه ی آنها بله لازم است ؛ ولی فرمود من مبعوث شدم که اخلاق را کامل کنم ؛ بعد وقتی خودشان هم به این مقام رسیدند ، خداوند سبحان به همه ی ما فرمود که : لَقَد کان لکم فی رسول الله اسوهٌ حَسَنه . از این معلم اخلاق ، یاد بگیرید . او برای همه ی شما اسوه و نمونه است . امیدواریم که خداوند همه ی ما را مشمول عنایت رسول خدا قرار بدهند .

حجت الاسلام حسینی در ادامه فرمودند : سال جدید را مقام معظم رهبری به نام رونق تولید معرفی کردند . هرساله مدت دو دهه است که مقام معظم رهبری این کار را انجام میدهند . شاید در طول این سی سالی که از رهبری ایشان میگذرد ف در آن دهه ی اول محور ها را مشخص میکردند . اما در این بیست سال اصلاً نام میبردند و محوری را به عنوان اهمیتی که باید همه به آن حور بدهند ، در آغاز سال آن را معرفی میکنند . چرا هر سال نامگذاری میکنند ؟ خب این بر اساس وظیفه ای است که قانون اساسی به عهده ی رهبری گذاشته است . تعیین آن جهت گیری های کلّی نظام . سیاست های کلی نظام به عهده ی رهبری است . و رهبری این را گاهی در قالب نامه ، گاهی در قالب پیام ، گاهی در قالب سخنرانی ها ، گاهی در قالب حکم حکومتی و  گاهی هم در قالب همین نامگذاری ها مشخص میکنند که سیاست کشور باید به چه سمتی برود . و شاید نزدیک ده سال است که الآن با توجه به این مشکلات اقتصادی مردم ، پیوسته به مسائل اقتصادی گوشزد میکنند و محور را فعالیت در زمینه ی اقتصادی میدانند . سل گذشته که حمایت از کالای ایرانی بود . سال 96 هم اقتصاد مقاومتی . سال 95 اقتصاد مقاومتی اعدام و عمل بود . 93 اقتصاد و فرهنگ . 92 حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی در کنارش . 91 تولید ملی بود . و 90 جهاد اقتصادی  . 89 همت مضاعف ، و کار مضاعف . 88 اصلاح الگوی مصرف . این نشان میدهد که جهت گیری مقام معظم رهبری در تعیین سیاست های کلی ، توجه به مشکلات اقتصادی جامعه است . و امیدواریم تمامی تلاش ها در این زمینه باشد . امسال هم که سال رونق تولید است .  و البته توجه دادن در سخنرانی خودشان که این رونق تولید با توجه به اقتصاد اسلامی است . این رونق تولید باید با توجه به داخل باشد . نه اینکه تولید زمینه ای بشود برای شرکت های بیرونی ؛ خیر ، همین تولید زمانی اشتغال ایجاد میکند و زمانی مشکلات جوانان را برطرف میکند و کار ایجاد میکند که این تولید در درون اتفاق بیافتد و عموم جامعه توجه به تولید داشته باشند .

ایشان در ادامه با اشاره به سیل اخیر در کشور افزودند : نکته ی دیگری که باید عرض کنم و لازم است ، بحث سیلی است که مردم استان های مختلف ، به ویژه استان های شمالی و مازندران و گلستان در همین آغاز سال با آن مواجه شدند و تعداد زیادی از مردم خانه هایشان را سیل برده . سیل یک جریان و یک حادثه ی طبیعی است ، و خب سالها اتفاق می افتاد . مثل زلزله است  و ما باید بدانیم که چگونه باید مقاومت بکنیم در برابر حوادث طبیعی . ما وقتی میدانیم که روی گسل های زلزله زندگی میکنیم در  ایران اسلامی ، باید ساختمان هایمان را محکم بسازیم . وقتی ما میدانیم که در منطقه هایی هستیم که از سدّ زیادی برخوردار نیست . رودخانه های فراوانی دارد و در مسیر ها زندگی میکنیم ، خب باید مراعات کنیم . من چند نکته را خیلی سریع عرض کنم . نکته اول اینکه حریم رودخانه ها را باید  حفظ کنیم . چرا باید اینچنین باشد و چه کسی باید پاسخگو باشد؟ . خیلی ازاین خانه ها را در همین حریم رودخانه ها میسازند . کانکس هایی را در اطراف رودخانه ها قرا میدهند . خب این سیل بیاید همه ی اینها را میبرد خب . گاهی اوقات در همین حریم های رودخانه ها ، میایند جاده و خیابان درست میکنند . اصلاً همین دروازه شیراز که جاده ی شیراز است ، این بستر رودخانه هست و رودخانه را آمدند جاده درست کردند . خب یک اتفاقی می افتد اینچنین و نزدیک بیست نفر از مردم آنجا تلف میشوند . ورودی شیراز هم که جاده ذیق نیست . یک وقتی جاده ذیق هست و آدم مجبور است از کنار رودخانه رد بشود ، و یا شهر قم مثلاً رودخانه از وسط شهر رد میشود و همه ی این رودخانه ی وسط شهر را گرفتند پارکینگ درست کردند . البته خب دقیق هست و هوشمند و آگاه هستند به حوادث اگر بخواهد سیل بیاید به همه میگویند خارج بشوند . اما گاهی ممکن است این فرصت را انسان نیابد . در حریم راه آهن ، در حریم رودخانه ها ، همین شهرستان قائم شهر ، نمایشگاه بین المللی را ما در حریم رودخانه داریم . آنطرف تر بیمارستان قائم را  ما در حریم رودخانه داریم . خب مجوز اینها را چه کسی میدهد و چرا پیگیری نمیشود ؟ . حتماً باید حادثه ای اتفاق بیافتد و بعد ما زرنگ بشویم و پیگیری کنیم؟ آنقدر از حریم رودخانه ها کم شده ، باز خوب است در منطقه قائم شهر ، نزدیک صد متر حریم رودخانه است و یعنی عرض رودخانه است . ولی هرچقدر که به سمت منطقه سیمرغ و کیاکلا میرویم ، عرض رودخانه کمتر و کمتر و کمتر میشود ف نهایتاً میشود سی تا چهل میتر ، و خب این آب عظیم از رودخانه بیرون میزند و خانه و جاده و زندگی را ویران میکند . ان شاءلله باید همت کنیم ، این منطقه مال منطقه خود ماست ، مردم کیاکلا هم در این شهر زندگی میکنند و اینجا هستند بستگانشان ؛ خیلی از روستاها هم خرابی زیادی دارد ، روستای رکنی کلا ، و بعضی از روستاها که ما دیدیم ، واقعاً وضعیت مردم جوری است که تأسف بر انگیز است . ان شاءلله کمک هایی که خواستند ، همت کنیم و آنها را کمک کنیم .درست . ولی حرف اینجا است که چرا باید واقعاً به اینجا برسد ؟ حالا که رسیده است ، ماباید کسانی را که مقصر هستند پیگیری بکنیم . نگذاریم همینطور رها بشوند و از بار مسئولیت فرار کنند . چرا مجوز دادند و ساختند . خب در خوزستان بنا بر تجربه ، سد را باز کردند قبل از این که سیل بیاید ، و وقتی که سیل آمد خود سیل مانع شد . اما وقتی اینجا سیل آمد ، همزمان با سیل ما برویم سد را هم باز کنیم خب این وضع را بدتر میکند . باید یک مقدای دقیق تر باشد . پیشبینی ها که از هواشناسی انجام شده ، بیشتر مراعات بشود و هوشمندانه برخورد شود.

و بالاخره مردم هم یک مقداری باید جدی بگیرند ، در اطراف رودخانه ها ، حواسشان باشد ، اینها بایدبرای همه ی ما درس باشد ؛ عبرت باشد . من پیشنهاد را بکنم که بحث بیمه ی حوادث را مردم باید جدی تر بگیرند از گذشته  . یک مبلغ اندکی پرداخت میشود در برابر آتش  سوزی و سیل و زلزله ؛ که این باید یک فرهنگ بشود بیشتر ، و اینقدر باید گفته شود که اکثراً بیایند خودشان را بیمه کنند که یک وقت اتفاق افتاد اینچنین مواجه نشویم با خلق اللهی که توان ساخت خانه های خودشان را ندارند .

حجت الاسلام حسینی در قسمت انتهایی خطبه دوم ، با تشکر از مسئولینی که در صحنه بودند فرمودند : همه ی آنهایی که واقعاً از تعطیلاتشان گذشتند ، و در کنار مردم بودند و باعث دلگرمی مردم شدند . از سپاه ، از ارتش ، از بسیجیان دلاور ، از گروه های جهادی که این ایام عید را در کنار این مردم سپری کردند ، مردم دلگرم شدند به حضور این بسیجی ها و گروه های جهادی . و تشکر هم میکنیم از اقشار مختلف مردمی که به صحنه آمدند ، یک آغاز بهار ، آغاز بهار مهرورزی شد در واقعا . همه دیدند عواطف ایرانی ها را . هر کسی در هر صنفی ، دست در دست هم دادند دارند کار میکنند . این خودش شده بهار مهرورزی و بهار انسانیت و یک بار دیگر در آغاز این بهار مردم عواطف انسانی خود را نشان دادند.

در  پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم حسینی گل افشانی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای مهدی دیلمی اقامه شد.

f43m_img_9910.jpg

bbmu_img_9920.jpg

hu82_img_9931.jpg

0tas_img_9933.jpg

5mkq_img_9967.jpg

ew34_img_9975.jpg

bqc8_img_9985.jpg

kvdc_img_9998.jpg

sm4v_img_9989.jpg

gkp_img_0009.jpg

j8io_img_0001.jpg

xjvg_img_0002.jpg

s5k5_img_0003.jpg

comp_img_0004.jpg

4wa3_img_0012.jpg

puar_img_0018.jpg

vrvq_img_0020.jpg

daoi_img_0023.jpg

6hkd_img_0024.jpg

xhxw_img_0031.jpg

ks0_img_0039.jpg

qemn_img_0040.jpg

مطالب مرتبط