متن خطبه های نمازجمعه 11 خرداد 1397 شهرستان قائم شهر – خطیب:ابوالشهیدین آیت الله معلمی + فایل صوتی

جمعه 11 خرداد 1397

9hmj_img_2818.jpg

خطبه اول
دانلود فایل با لینک مستقیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم النصیر الحمدلله رب العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته اجمعین قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «الرحمن / علّم القرآن / خلق الانسان / علّمه البیان/ الشمس و القمر بحسبان       » امیدوارم خدای رحمان در این مظنه استجابت دعا همه ما را توفیق درک مفاهیم قرآن و زندگی و روح و جانمان را به نورانیت قرآن منور بگرداند ان‌شاءالله. گذشتگانمان را قرین رحمت بفرماید ان شاءالله، بیماران را شفا مرحمت بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (ص).

مستحضرید که در هفته گذشته هم درباره همین آیات نورانی در آغاز سوره مبارکه «الرحمن» بودیم.

منظور از «رحمن»چیست؟ در سوره فرقان آیه ای نازل شده بود« فإذا قیل لهم اسجدوا للرحمن قالوا ومن الرحمن» به مردم گفته می‌شد برای رحمن سجده بنماید، می‌گفتند رحمن چیست؟ حتی نمیگفتند رحمن کیست؟! در ادبیات عرب کلمه لفظ «ما» برای غیر ذوی العقول استفاده می‌شود و به ندرت برای ذوی العقول استفاده می‌شود اما کلمه «من» مرتب درباره ذوی العقول به کاربرده می‌شود. نگفتند «منِ الرحمن» کیست رحمن؟  می‌گفتند «و من رحمن» رحمن چیست؟ تحقیر آمیز و بی ادبانه.  در  خیلی از آیات قرآن « رحمن» تعریف شده و مشخصات آن آمده.کُنه ذات خدا را نمیتوانیم بشناسیم اما آثار وجودی خدا را میشود. «الرحمن هوالذی وَسِعت رحمته کل شیء» رحمن آن موجود مقدسی است که رحمتش بر همه اشیاء گسترده است. «الذی خلق السموات والارض و مابینهما فی ستة ایام ثم استوی علی العرش رحمن» آن کسی که آفرید آسمانها و زمین و آنچه که بین آنهاست در شش دوره سپس رحمن استوی پیدا کرد «فاسئل به خبیراً » بروید از آدمهای مطلع بپرسید. در همین سوره مبارکه فرقان می‌فرماید :«تبارک الذی جعل فی السماء برجاً و جعل فیها سراجاً و قمراً منیراً» مبارک است کار آن مدیر و مدبری که در آسمان بروج(مدار حرکت ماه و خورشید و ستارگان) قرار داد.«و جعل فیا سراجاًو قمراً منیراً» در آن مدار خورشید و ماه را، یکی را چراغ و دیگری را نورانی قرار داد. اینجا باز دست بردار نبودند و مثلا می‌پرسیدند: رحمن چیست؟«الملک یومئذٍ الحق للرحمن» سلطنت در آن روز رستاخیز به حق مال رحمن است. «و کان یوماً علی الکافرین اسیراً» روز فرمانروایی واقعی در عرصه محشر مخصوص رحمن است.در ین سوره مبارکه «الرحمن» می‌فرماید: «الرحمن/ علّم القرآن» رحمن همان موجود مقدسی است که قرآن را تعلیم داد. چرا تعلیم قرآن بر خلقت انسان مقدم شده با اینکه اول انسان باید آفریده شود و آنگاه آموزش قرآن ببینید.به اعتباراینکه در میان همه نعمتهای مادی و معنوی، نعمتهای دنیا و آخرت قرآن سرآمد است و اهمیتش بیشتر است. مرحوم مجلسی از منت المرید نقل می‌کند که او از ابن عباس نقل می‌کند ذیل آیه «یؤت الحکمة من یشاء و من یؤت الحکم قفد اوتی خیراً کثیراً» خداوند حکمت را به هر کسی بخواهد عطا می‌کند، خواسته خدا هم روی حساب و کتاب و بر اساس لیاقت افراد است. اگر خدا کسی را لایق دانست حکمت را به او عطا می‌کند، یکی از ابن عباس پرسید شما که با پیامبر و علی ابن ابی طالب بیشتر مأنوس بودید بگویید «حکمت» در این آیه به چه معناست؟ ابن عباس گفت حکمت قرآن است که به خواننده فهم و بینش و بصیرت می‌دهد به خواننده و اهل قرآن. معنای «حکمت» دریافت حقایق امور است، پی بردن به حقیقت اشیاء حکمت است. شناخت صحیح و درست از عالم خلقت حکمت است و قرآن دربر دارند همه این مفاهیم است. اما صادق (ع) می‌فرماید: «ینبقی للمؤمن ان لا یموت حتی یتعلّم القرآن» سزا وار است بر مؤمن که نمیرد مگر اینکه قران را آموخته باشد «او یکون فی تعلمه» ممکن است برخی بهانه بیاورند که سعی کردیم اما نتوانستیم یاد بگیریم، باید این سعی را مومن ادامه دهد برای آموختن قرآن تا لحظه مرگ. قرآن برای همه مومنین نازل شد همه مومنین باید از قرآن سر در بیاورند و باید سعی کنند آشنا بشوند به خواندن و فهمیدن آیات نورانی قرآن. «ینبقی للمؤمن ان لا یموت حتی یتعلّم القرآن او یکون فی تعلمه» یا اینکه در مسیر یادگرفتن باشد و از دنیا برود و درباره حق اولاد پیامبر عظیم الشأن اسلام محمد مصطفی (ص) می‌فرماید: «من علم ولده القرآن» هر کس که به فرزندش قرآن بیاموزد «فکانما حج البیت» همانند آن است که زیارت خانه خدا رفت بلکه بالاتر ، رواتی متعدد است، چند حج، چند عمره. بری اینکه ممکن است کسی هزار بار به حج برود اما آن فهم لازم را دریافت نکند، چه بسا که یک نوجوان آشنا به فرهنگ قرآن شود و متحول شود و یک انسان ممتاز و برجسته از نظر فهم درک و عمل در نهایت دربیاید.خیلی سفارش شده مخصوصاً حالا که تعطیلات تابستانی در پیش است، سعی کنید خانمها و آقایان فرزندان را به مراکز و مؤسسات آموزش قرآن سوق بدهید و تشویق کنید. در سورهمبارکه نحل آیه 44 آمده: «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزّل الیهم» نازل ساختیم بر تو ذکر را، قرآن ذکر و یادآوری است برای بیان و تبیین آنچه را که بشر نیاز دارد و باید بفهمد و عمل کند، در سوره مبارکه ابراهیم: «الر کتاب انزلناه الیک» قرآن کتابی است که بر تو نازل ساختیم، «لتخرج الناس من الظلمات الی النور» قران نور است و اهل قرآن را به سوی فضای نور می‌برد.خداوند به پیامبر(ص) فرمود : قرآن را نازل کردم برای اینکه جامعه بشری را از ظلمت درآری و به سوی نور ببری به وسیله این سرمایه گرانقدر. در کتاب «عیون اخبار الرضا» نوشته شیخ صدوق، از آقا امام رضا (ع) نقل می‌کند و ایشان ز پدرشان نقل می‌کند:«ان رجلا سأا ابا عبدالله» مردی از آقا صادق (سلام الله علیه) سوال کرد: «ما بال لقرآن» چه شده قرآن را «لا یزداد عن النشر و الدرس الّا قضاضه» هرچقدر که قرآن تدریس شود شادابی و طراوت و زیبایی آن کم نمی‌شود؟کتابهای معمولی را اگر آدم یکی دوبار بخواند کنار می‌گذارد ولی اگر انسان قرآن فهم بشود علاقه بیشتری به خواندن قرآن دارد، حقیقتاً اینطور است، هر کسی کمترین درکی از ادبیات قرآن داشته باشد هر بار که می‌خواندبه یک نکته های تازه ای در قرآن دست می‌یابد. امام صادق (ع) در جواب فرمود:«لان الله لم یجعله لزمانٍ دون زمان» علت این است که خدای رحمان قرآن برا برای یک زمان دون زمانی نفرستاده است. خدای رحمان قرآن را برای بشریت و برای همه تاریخ بشریت فرستاد«و لا لناسٍ دون ناسٍ فهو فی کلّ زمانٍ جدید» در هر زمانی قرآن جدید است «و عند کل قومٍ…» بیش هر ملتی اگر قران فهمیده شود یک شادابی و طراوت و تازگی خاصی دارد«الی یوم القیامة» پروردگارا بار دیگر ملتمسانه به درگاهت عرض می‌کنیم یه همه ماتوفیق فهم قرآنی شدن و انس با قران را مرحمت بفرما! پایبندی در عمل به موازین قرآن را به همه ما مرحمت بفرما.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد

الله الصمد

لم یلد و لم یولد

و لم یکن له کفواً احد

صدق الله العلی العظیم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.صلوات…

خود و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید و سفارش دارم .  در همه وقت و در همه حال ، تقوای الهی سفارش شده است و بهترین ذخیره ی فرصت های انسان ، عمر و زندگی انسان ، تقوای الهی است ؛ مخصوصاً در این ماه مبارک رمضان. در این ماه مبارک رمضان سزاوار است بیشتر از سایر ایام در پرهیز از گناه دقت داشته باشیم . مرحوم مجلسی از دعائم الاسلام نقل می کند بی بی دوعالم  صدیقه ی اطهر فاطمه ی زهرا سلام الله علیها می فرمود : « مَا يَصْنَعُ اَلصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ» . چه بهره ای خواهد برد روزه دار ، اگر زبانش را حفظ نکند ؛ اگر گوشش را حفظ نکند . اگر چشمش را حفظ نکند . و در نهایت همه ی اعضا و جوارح خود را باید به یاد خدا نگه بدارد،چون روزه دار است . امتثال فرمان خدا تنها به نخوردن و نیاشامیدن نیست ؛ بله روزه ی عام این است . اما روزه ای که توقع داریم نجات از آتش دوزخ بشود برای ما ، آن روزه این قیود را دارد. این شرایط را دارد . اگر چشممان را ، زبانمان را ، گوشمان را از معصیت باز داشتیم ، آنوقت است که این روزه بسیار اثرگذار خواهد بود. و دیگر اینکه از خود پیغمبر خدا ، از معانی الاخبار این روایت نقل شده است که پیغمبر فرمود: « مَنْ تَأَمَّلَ خَلْفَ اِمْرَأَةٍ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُ حَجْمُعِظَامِهَا مِنْ وَرَاءِ ثِيَابِهَا وَ هُوَ صَائِمٌ فَقَدْ أَفْطَرَ » یعنی روزه دار ، اگر از پشت سر ، زنی را حتی با لباس ، نه اینکه بی حجاب باشد ، نه ، خانم پوشیده را از پشت لباس حتی ، خیره بشود که حجم بدن او را دقت کند و بیابد ، اگر روزه دار بوده ، در معنا افطار کرده و از روزه خارج شده است . اینها آموزه های دین خدا است ؛ اینها آموزه های رسول خدا است ؛ ای مومنین ، ای خانواده ها ؛ بی تفاوت نباشیم . واقعاً تهاجم فرهنگی در ابعاد مختلف از جمله ی آنها ول انگاری ، دوچرخه سواری خانم ها را راه انداختن داخل شهر، اینها چه معنایی دارد و چه تناسبی دارد با این آموزه های اولیاء خدا؟ ؛ اگر ورزش میخواهند بکنند ، خب باید همانگونه ای که آقایان فضای مناسب برای ورزش دارند ، خانم ها هم باید در فضای مناسب برای ورزش ، ورزش کنند. کسی به غلط و دروغ تهمت نزند که آقایان نسبت به ورزش بانوان مخالفت دارند ؛ خیر! ؛ ورزش باشد ، اما در جای مناسب ؛ نه در مرئا و منظر . حالا باید دید کدام دستگاه و کدام مسئول ، این شرایط را ترویج میکند . روزه داریم و ماه رمضان است ، من مقیّداً که تکرار میکنم فلان کتاب نوشته ،فلان کتاب راوی گفته ، برای اینکه جمله ای را خلاف نسبت نداده باشیم به اولیاء خدا . مطمئن باشیم ؛ این شیوه ها شیوه های ضد ارزش دینی است ؛ ضد اخلاق است . دنیای ما را هم آباد نمیکند ؛ فقط یک سرگرمی های بیهوده و بی حاصل و مضرّ است برای سرپوش نهادن بر بعضی از وعده ها و وظیفه ها که باید مسئولین ذیربط انجام بدهند .ببینید ، این جنایت فجیعی که در یکی از مدارس غرب استان تهران اتفاق افتاد ، اگر پیگیری کنید میبینید که منشأش از فضای مجازی آغاز شده است . این همه عده ای خیرخواهانه و دلسوزانه برای کنترل کردن فضای مجازی تأکید میکردند ، بعضی از مسئولین برای عوام فریبی تحت عنوان اینکه بگذاریم مردم آزاد باشند و فضای مجازی در اختیار همه باشد ؛ اینهمه فجایع و اینهمه جنایات ، از فضای مجازی تسرّی پیدا کند در جامعه ، باز نسبت به فضای مجازی و آزاد بودن و در اختیار دشمن بودن و کنترلش در اختیار داخل نبودن ، باز مسئول دفاع کند؟ آیا چنین مسئولی از غیرت دینی بهره مند است ؟

هم سالگرد ارتحال امام راحل را پیش رو داریم ، هم سالگرد ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین سلام الله علیه را ، و هم شب های بزرگ قدر را . حالا من این روایت را راجع به این ایام ، هم ماه رمضان و هم شب قدر برایتان بخوانم . از آقا امام رضا ، او از پدرش ، از پدران و آباء ، خبر میرسد به پیغمبر خدا ، در همین عیون اخبار الرضا آمده ، که پیغمبر فرمود : مَن اَدرکَ شهر رمضان ؛ حالا ماه رمضان که از نیمه گذشت و امروز شانزدهمین روز ماه رمضان  است و وارد نیمه ی دوم شدیم . پیغمبر خدا فرمود : هرکه ماه مبارک رمضان را درک کند ، «فلم یُغفر له ، فأبعده الله» ماه رمضان را درک کند و کاری نکند که خدا او را بیامرزد ، او دیگر از رحمت خدا دور است ، یعنی ماه رمضان شست و شو نشد این فرد ، کِی می خواهد شست و شو بشود . وَ مَن اَدرَک لیلة القدر و لم یغفر له ؛ از شب های قدر پیش رو بهره بگیریم ؛ از فرصت های مبارک استفاده کنیم . پیغمبر خدا فرمود هرکه شب های قدر را درک بکند ، اما کاری نکند که خدا او را بیامرزد ، او از رحمت خدا دور است ؛ فرصت خوبی است شب های قدر برای تضرّع به درگاه حضرت حق . بحمدالله الآن این سالها عمده ی کتاب دعا ترجمه ی فارسی هم دارد .هم دعا را بخوانیم ، و هم ترجمه ی فارسی اش را . برای اینکه بفهمی آن جمله ی دعا چه درخواستی از خدا دارد ؛ تحول میدهد به انسان ؛ وَ مَن حَضَرَ الجُمُعه . ببینید اول فرمود رمضان ، تمام ماه رمضان ، و بعد مخصوصاً فرمود شب های قدر را درک بکند. حالا ممکن است یک نفر ماه رمضان را درک کرد ، اما قبل از رسیدن ماه رمضان از دنیا رفت . ولی یکی ماه رمضان را درک میکند و شب های قدر را هم درک میکند.اگر جلوتر کاری نکرد از آن شب های قدر استفاده کند . سومین چیز : وَ مَن حَضَر الجمعه مع المسلمین ، یعنی نمازجمعه ، مشهد عام مومنین ، باشد ؛ شما نگاه کنید. اینهمه مومنین اجتماع کرده ایم ، آیا در میان ما یک نفر دلش بشکند و یک نفر از خدا مسألتی داشته باشد و دعایش مستجاب بشود پیدا نمیشود؟ این احتمال را باید بدهیم که در میان این جمع ، یک نفر دعایش مستجاب بشود ؛ یک نفری آمینش مستجاب بشود ؛ آنوقت همه بهره میبریم ؛ و در این شرایط است که می فرماید خیلی دور است که بخشوده نشود مومن حاضر در مراسم نمازجمعه. فلم یغفر له فابعده الله .

و من ادرک والدیه او احدهما . ممکن است یک بچه ای پدر و مادرش را درک نکرد و پدر و مادرش در طفولتش فوت شد . اما من و شما که پدر و مادرمان را درک کردیم ، در جلب رضایت پدر و مادر ، در جلب دعاء پدر و مادر ، اگر نکوشیده باشیم ، فرصت را بیهوده از دست داده ایم. پیغمبر می فرماید : و من ادرک والدیه او احدهما ، هرکه هردوی پدر و مادر ، یا یکی از ایشان را درک کرده باشد ، فلم یغفر له ، فابعده الله ؛ یعنی محضر پدر ، محضر مادر ، مظنه ی مغفرت را فراهم میکند . باید در خدمت پدرو مادر با احسان ، با اکرام ، کوشید . وَ مَن ذُکِرتُ عنده ، من پیش هرکسی یاد بشوم ، پیش هرکسی نام مرا ببرند ، و صلّی علیّ و لم یغفر له ، فابعده الله ، اگر صلوات بفرستد ، اگر آمرزیده نشود ، از رحمت خدا دور است .یکی گفت : به شما صلوات بفرستد ، باز آمرزیده نمیشود یعنی چه؟ ، نفهمیدیم یعنی چه . پیغمبر فرمود: إِنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا صَلَّى عَلَيَّ وَ لَمْ يُصَلِّ عَلَى آلِيلُفَّتْ تِلْكَ اَلصَّلاَةُ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُهُ ، فرمود اگر به من صلوات بفرستد ، ولی به آل من صلوات نفرستد ؛ خب میدانید که جمعی از مسلمان ها صلواتشان  اینگونه است: اللهم صلّ وسلّم علی النبی . تنها نبی اسلام . آل او را نمی آورند . پیغمبر فرمود اگر صلوات بر من باشد ، اما بر آل من نباشد ؛آن صلوات را برمیگردانند به چهره ی آن طرف میزنند . یعنی آن صلوات دعایی نمیشود که بالا برود . دعایی نمیشود که به عرش اله برسد . و اذا صلّی علیّ و علی آلی غُفّرَ له . فرود اگر بر من و بر آل من صلوات بفرستند ، وسیله ی مغفرت است ؛ همه باهم صلوات . شرایط ما و دنیا ؛ سازمانی در دنیا وجود دارد به نام دیده بان حقوق بشر ؛ این سازمان دیده بان حقوق بشر کجا مستقر است؟ ؛ دفترش و مرکزیتش؟ در خود آمریکا ؛ همین سازمان دیده بان حقوق بشر ، با استفاده از اطلاعات به دست آمده از سایت وزارت کشور عربستان ، یک چیزی را نقل میکند . الآن وزارتخانه ها در همه ی کشورها سایت دارند ، از سایت وزارت کشور عربستان ، مطلبی را به دست آورد سازمان دیده بان حقوق بشر ، که دوهزار و سیصد و پنج نفر در زندانهای عربستان بیش از شش ماه بدون محاکمه به سر میبرند .خود همین سازمان دیده بان حقوق بشر میگوید در حالی که طبق قوانین خود عربستان بازداشت موقت بیشتر از 5 شبانه روز نباید باشد ؛ بعد از 5 شبانه روز ، باید تعیین تکلیف کنند و اگر میخواهند در زندان نگه بدارند باید با حکم دادگاه و حکم محکمه این کار را بکنند . اما سازمان دیده بان حقوق بشر میگوید 2305 نفر بیش از شش ماه بدون محاکمه ، ولی بعضاً در مان همین 2305 نفر آدم هایی هستند که بیش از 10 سال بدون محاکمه در زندان عربستان به سر میبرند . آنوقت رئیس جمهور آمریکا میرود آنجا رقص شمشیر میکند با پادشاه سعودی ، و ما متهم هستیم از جانب ایشان به نقض حقوق بشر . این وضع دنیای امروز است . امام راحل که درآستانه ی سالروز ارتحال او قرار داریم ، هدفش از انقلاب چه بود ؟ مومنین ، دوستان ، واقعاً آنهایی که فرصت دارند و فراغت دارند ، به جای اینکه فرصت را آدم بیهوده بگذراند ، بیاییم از این فرصت ها استفاده کنیم،این وصیت نامه ی امام را حوصله کنیم بخوانیم. امام برای مقابله با استکبار جهانی قیام کرد . خدا میداند که میشود . سالروز ارتحال امام همان سالروز آغاز رهبری رهبر معظم انقلاب هم هست ؛ و این رهبر امروز ما تا به امروز در راستای خطّ امام عمل کرده الحمدلله،و واقعاً ، حقیقتاً در میان مسئولین رده ی بالای کشور ما ، هیچ کسی به اندازه ی رهبر ، پاسدار اندیشه ی امام نبوده و نیست . دو ، سه سال قبل ، در مرقد ، در سالگر ارتحال امام فرموده بود تحریف دارد میشود امام ، یعنی چه؟ ؛ یعنی سخنان امام را وارونه معنا کنند و نشنیده بگیرند و به فراموشی بسپارند . البته این هجمه و نفوذ دشمن در درون ما تنها مال الآن نیست ؛ زمان امام راحل هم بوده است . آن زمان هم ناسازگاری بوده است . همه ی دور و بری ها اگر مقلّد بودند ، مثل شهدا و رزمندگان ادامه میدادند راه را ؛ اما نه ، بعضی ها برای خودشان ، خودشان را صاحب نظر میدانند و میخواهند به نظر خودشان عمل کنند . ولی این جرأت را هم ندارند که به مردم بگویند ای مردم ، شما فقط ازما تقلید کنید . دقیقاً سخن بر این منوال است . خط امام ، راه امام ، سرمایه ی سنگینی که رزمندگان ما ، شهدا، جانبازان ، سالم برگشته های از جبهه ، چه زحماتی را متحمل شدند ، چه سختی هایی را که نکشیدند . کشیدند سختی ها را برای اینکه این راه ادامه پیدا کند . ببینید پیغمبر خدا یک روزی در مکه نتوانست دوام بیاورد ، خدا امر کرد برو بیرون . اما روز دیگر کار به جایی رسیده که آن شاعر بگوید که : ز شیر شتر خوردن و سوسمار ، عرب را رسیده ست آنجای کار ، که تاج کیانی کند آرزو . بله ، آن روزی که پیغمبر تنها بود و یار نداشت ، در محاصره ی دشمن بود . ولی وقتی که در مدینه آمد و یار پیدا کرد ، حالا تاج کیانی به قول آن شاعر ، عرب گرسنه ی پا برهنه آرزو میکرد . همینگونه هم شده بود . کاخ های سلاطین عرب و عجم ، قدرت های بزرگ شرق و غرب ، در برابر قدرت اسلام تسلیم و ذلیل شده بودند . اراده و استقامت ، توکل بر خدا ؛ ان تنصروالله ینصرکم و یثبّت اقدامکم . ملّت انقلابی ، دولت انقلابی نیاز دارد . نمایندگان مجلس سوالی را از رئیس جمهور طرح کرده بودند ؛ با فشار دولت ، با مذاکره با نمایندگان ، و اینکه سخنگوی دولت هم می آید رسماً میگوید نمایندگان مجلس به جای سوال از رئیس جمهور ، با دولت تبادل نظر کنند .  ببینید ، نمایندگان مجلس ، نمایندگان مردمند . باید حرف مردم را بزنند و باید منافع مردم را ، مصالح مردم را در نظر بگیرند . این مردم شهید دادند نه عنوان وزرا . این مردم آسیب دیده اند . 50 نفر از نمایندگانی که سوال از رئیس جمهور را اول امضا کرده بودند ، بعد رفتند امضای خودشان را پس گرفتند . وقتی 50 نفر پس گرفتند ، طبق آیین نامه ، دیگر از برنامه ی عملکرد مجلس خارج میشود آن سوال.

در نهایت سالگرد ارتحال امام و اینکه راه امام را رهبری معظم انقلاب دارد ادامه میدهد ، اما در رهبری ؛ رهبر نیاز دارد به بازوان اجرایی ؛ سه قوّه ، بازوان اجرایی باید باشند برای رهبری ، رهنمود رهبری را دولت و مجلس و قوه ی قضاییه باید اهمیت بدهد . دولت با رأی ملت انتخاب میشود . مجلس با رأی ملت انتخاب میشود ؛ هشیاری ملت در تشکیل مجلس ، در تشکیل دولت ، خیلی کارها میتواند انجام دهد. خدا میداند و شما هم باید به ما حق بدهید که اگر خودتان در دوران دبیرستان و دانشگاه ، مثلاً استادی داشتید و خاطره ی خوشی از او داشتید ، قطعاً فراموشش نمیکنید ؛ من هم تقدیر الهی شده بود ، سه سال پای بحث امام بودم، و بحث ولایت فقیه امام را درک کردم.لذا با تمام وجود در برابر این تهاجم بیرونی و عواملی که در درون درست کرد دشمن ؛ همین نفوذ ، احساس مسئولیت میکنم.نفوذ کار را به اینجاها میرساند . این نفوذ همواره در طول تاریخ بوده . همراه پیروزی انقلاب بوده که بنی صدر نفوذی آمده بود . همراه پیروزی انقلاب قطب زاده ی نفوذی آمده بود . این که امام راحل میفرمود نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد ، این خوف را داشت . دشمن دست بردار نیست . آیا ما چاره ای نداریم حالا؟! بخدا چاره داریم . چطور اصل پیروزی انقلاب اتفاق افتاد؟کاری بس دشوار ، و غیر قابل تصور بوده . به ما میگفتند شما نمیخواهید به ایران برگردید؟! یعنی مأیوس بودند اینهایی که به درس امام میرفتند ؛ شرایط آنقدر سخت بود که این تهدیدات بود . یک ذره اخلاص . آنوقت لطف خدا تماشا بشود . اِن تنصروالله ینصرکم و یثبّت اقدامکم.

شب های قدر و شهادت امیرالمومنین و اینکه ، آقا امام حسن مجتبی ، روز بیست و یکم ، بعد از دفن پدر ، آمده بود برای مردم در مسجد کوفه جمع شده بودند ، صحبت فرمود : خدا را حمد گفت ، ثنای الهی را به جا آورد . و درود و سلام و صلوات بر پیغمبر فرمود ، سپس فرمود مردی دیشب از دنیا رفت ، که پیشینیان بر او سبقت نگرفتند ؛ و آیندگان هم به پای او نمیرسند در بندگی خدا و استقامت در راه خدا . نه پیشینیان سبقت گرفتند ، نه آیندگان به پای او میرسند . مشخصه ی بارز علی ، جهاد در راه خدا ؛ علی تلاشش این بود که با جان خود پیغمبر را حفظ کند . سپر بلای پیغمبر بشود . نصرت الهی این است که علی می خواست با جان خود پیغمبر را حفظ کند ، خداوند جبرئیل را از سمت راست ، میکائیل را از سمت چپ ، برای محافظت علی فرستاد . فرمود مردم بدانید پدرم نه پول سفید گذاشت که نقره باشد ، نه پول صفرا که طلا باشد ؛ طلا و نقره ای از خودش باقی نگذاشت ،دردا که امام بت شکن را کشتند . در حال نماز بوالحسن را کشتند . میگفت علی کنار قبر زهرا ، روزی که تو را زدند من را کشتند.لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم.

ببینید عزیزان جمعه ی آینده روز جهانی قدس ، شبش هم شب قدر ، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است ؛ هم شب های مبارک قدر را  قدر بدانید و حضور پیدا کنید در اجتماعات ، و هم روز جهانی قدس امسال ، باید سنگین تر از سالهای قبل ، معنا دار تر ، یا به تعبیر مقام معظم رهبری که راجع به بیست و دوی بهمن فرموده بود تماشایی تر ، قدس امسال تماشایی و جلوه گر و خار چشم دشمنان بشود ان شاءلله.میهمان عزیزی هم داریم برای روز قدس ؛ شخصیتی که واقعاً افتخار مازندران است ، و عزت ما قائم شهری ها ، جانشین فرماندهی ناجا ، سردار رشید و با اخلاص ، سردار مؤمنی. ان شاءلله جمعه ی آینده ، هم در راهپیمایی حضور خواهد داشت ، و هم در مصلی افاضه خواهند داشت ، خدای رحمان همه ی نیروهای مسلح ما را از گزند اشرار و دشمن حفظ بگرداند .

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) ؛یادی کنیم از امامان جمعه ی راحل ، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا روحانی زاده ، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا نواب ؛ خدای رحمان همهی این عزیزان را غریق رحمت بفرماید . و همه ی بیماران را مخصوصاً بیمار منظور جناب آحجت الاسلام والمسلمین حاج آقا نوریان ، روحانی وارسته ای بودند ، پدر بزرگوار شهید ، و سال ها در دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد استان انجام وظیفه میکردند ، الآن بیمارند و بستری در بیمارستان ، خدای رحمان ایشان و همه ی بیماران بستری را شفای عاجل عطا بفرماید.به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//

مطالب مشابه
دیدگاه ها