متن خطبه های نمازجمعه 4 اسفندماه 1396 شهرستان قائم شهر – خطیب: ابوالشهیدین آیت الله معلمی + فایل صوتی

جمعه 23 فوریه 2018

5pj7_img_1842.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
سلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم  حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر قولی الحمد لله رب العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهّرهم تطهیرا. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «افرأیتم ما تحرثون/ ءانتم تزرعونه ام نحن الزّارعون/ لو نشاء لجعلناه حطاماً فظلتُم تَفَکَّهون/ انّا لمُغرمون/ بل نحن محرومون» امیدواریم خدای رحمان همه ما را از رحمت بی پایان و غفران بی انهتای خود محروم نسازد. ما را در مظنه استجابت دعا که استغفار به درگاه او داریم بیامرزد. گذشتگانمان را قرین رحمت بفرماید. توان فهم و درک آیات خود و عمل به مقتضای موازین دین همه ما را عطا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (ص).

در آیات پیش‌تر سوره واقعه خدای رحمان ملامت و سرزنش داشت که چرا وعده معاد را تصدیق نمی‌کنید؟ «نحن قدّرنا بینکم الموت و ما نحن بمسبوقین» کسی اراده‌اش بر اراده ما پیشی نمی‌گیرد و قدرتش بر قدرت ما چیره نمی‌شود. وعده هایی که دادیم عملی می‌شود. چرا باورتان نیامد؟ دلایلی ذکر شده است در این سوره از جمله درباره خلقت خود انسان که چرا نمی‌اندیشی؟ از کجا خلقتت آغاز شده؟ از خاک به نبات و به مواد غذایی و نطفه و علقه و مضغه و تا آنجا که به انسان کامل رسیده بیان شده بود. اما امروز رسیدیم به این آیه «افرأیتم ما تحرثون» آیا ندیدید؟ این دیدن به معنای اندیشیدن و تأمل کردن است. آیا در مورد آنچه کشت می‌کنید اندیشیده‌اید؟ نکته ای دارد «حرث» به معنای کشت و کار است . «زرع» به معنای رویاندن است. اگر ما به کسی بگوییم او «زارع» است، معنای حقیقیِ زارع نیست. زارع یعنی رشد و نمو دهنده. رشد دهنده خداست. زرع کار خداست اما آماده سازی زمین «حرث» است. زیر و رو کردن، کشت و کار کردن و بذر افشاندن کار کشاورز است اما نمو و رشد ،دانه جوانه بزند و ریشه ضعیفی به سمت زمین فرورود و حتی گاهی با آن ظرافت سنگ را می‌شکافد و آن جوانه سبز خاکی که زیر آن پنهان بود را کنار می‌زند و سر برمی‌آورد. این کارِ کشاورز نیست کار دستگاه خلقت خدای رحمان است. می‌خواهد بفرماید شما که زنده شدن پس از مرگ را باور ندارید چرا به اینجا فکر نمی‌کنید. شاید یک دانه گندم 7-8 ساقه هم بدهد و بالا بیاید و هر یک برای خودش خوشه ای و هر خوشه ای برای خودش چندین دانه. «افرأیتم ما تحرثون» آنچه را که خودتان کشت و کار می‌کنید، به آن فکرکردید؟ « ءانتم تزرعونه ام نحن الزّارعون » آیا شما رویاندید یا رشد دهنده ما هستیم؟« لو نشاء لجعلناه حطاماً »اگر بخواهیم آن را به کاِ در هم کوبیده می‌کنیم. یعنی می‌توانیم زراعت شما را بی حاصل و و بی خوشه و بی دانه کنیم و پَرِ کاه می‌خشکد و از بین می‌رود. گاهی بصورت طبیعی یا توسط باد «سام» همان باد مسموم کننده و سوزاننده یا بوسیله گله ای از ملخ  یا بوسیله صاعقه. « فظلتُم تَفَکَّهون » به گونه ای تعجب می‌کنید شما از رشد این گیاه ولی برای تحقق وعده معاد غافل می‌مانید، اینجا که قدرت خدا را می‌بینید باورتان بیاید که بعد از مرگ زنده می‌شوید. به گونه ای تعجب می‌کنید و می‌گویید ما زیان کردیم ، از دنیا با دست خالی به اخرت آمدیم. پایبندی به صداقت، صله ارحام، احترام به پدر و مادر، احترام به همسر، همه اینها آداب دین خداست. بندگی فقط سر به سجده گذاشتن نیست. سر به سجده گذاشتن یکی از مظاهر بندگی خدای رحمان است و بسیار هم با ارزش و زیباست اما در همه شئونات باید تابع فرمان خدا بود. چه در زندگی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی، همه رفتارها را با موازین دین خدا تطبیق بدهیم. اگر این نشد سر آخر احساس می‌کنیم که محروم از دنیا می‌رویم. ارکان اساسی زندگی انسان سه چیز است، مواد غذایی، آب، آتش. هر سه مسئله را خدای رحمان در این سوره پشت سر هم آورد. در این آیات راجع به مواد غذایی و در آیات بعد راجع به آب و آتش که ادامه حیات انسان نیازمند به این چیزهاست. این نکته بسیار حائض اهمیت است که فکر کنیم « ءانتم تزرعونه ام نحن الزّارعون ».می‌گویند در میان اقوام بنی اسرائیل عده ای پیشِ یکی از انبیاء آمده بودند و گِله کرده بودند و گفتند که شما واسطه فیض بین ما و خدا هستید به درگاه خدا پیغام ما را برسان، گاهی که ما می‌خواهیم باران ببارد اما نمی‌بارد اما گاهی هم نمی‌خواهیم که باران ببارد اما می‌بارد. خدا محبت کند آن وقتی که ما می‌خواهیم باران ببارد و زمانی که آفتاب می‌خواهیم آفتابی باشد. خیال می‌کردند اگر به دلخواه آنها باران ببارد و یا آفتابی باشد زراعت پر محصول‌تر می‌شود. آن پیامبر به درگاه خداوند نالید .قوم بنی اسرائیل به بهانه جویی و زیاده خواهی معروفند. خدای رحمان اجابت فرمود. اینها به اراده خودشان آفتاب و باران خواستند. باران و آفتاب به اراده آنها آمد و زراعت هم رشد کرد و بالا آمد و به مراتب از سالهای قبل بالاتر امد اما خالی بود و خوشه دانه نگرفت. موقع فصل درو که رسیده دیدند بوته زراعت چندبرابر سال قبل بالا رفته ولی حاصلی ندارد. دادشان به عرش رفت. آمدند پیش آن نبی خدا و گفتند ما خواستیم آفتاب و باران به اراده ما باشد تا زراعت ما پر پشت تر و سنگینتر باشد.اما چرا اینطور برعکس شده. آن پیامبر به درگاه خدا نالید، خطاب آمد: خب اینها از من باران و آفتاب خواستند، روزی و محصول را که از من نخواستند. «افرأیتم ما تحرثون» ان چیزی را که کشت می‌کنید در آن فکر کردید؟ « ءانتم تزرعونه ام نحن الزّارعون» شما رشد می‌‌دهید زراعت را یا زارع ماییم؟ « لو نشاء لجعلناه حطاماً فظلتُم تَفَکَّهون» اگر بخواهیم فقط کاه تحویل می‌دهیم (مثل همان قضیه بنی اسرائیل) تعجب می‌کنید. «انّا لمُغرمون» آن وقت می‌گویید ما خسارت کردیم « بل نحن محرومون» بلکه بالاتر از خسارت محروم ازهر فیضی مانده‌اید. برای اینکه انسان گرفتار خسارت نشود باید ببیند وظیفه ای که از سوی خدای رحمان به او محول شده چیست؟ تکلیف او در مسیر زندگی و عبودیت و بندگی و هم در روابط خانوادگی و اجتماعی و … چیست؟ اگر خدا لحاظ شود ، آنگاه انسان موفق است و موقع رفتن  از دنیا با دست پر می‌رود وگرنه خسارت می‌بیند و خسارت او قابل اجرا نیست. در پایان یک روایت از رسول خدا(ص) عرض کنم که می‌فرمایند: کسی از شما نگوید من زراعت کردم، بگوید من کشت و کار کردم، همانا زارع خداست. بنابراین روزی را باید از خداخواست و تلاش خود را باید بموقع انجام داد. حالا که روزی از خداست، پس ما بنشینیم منتظر باشیم خدا برساند؟نه! باید مقدمات کار را آنچه که در توان داریم عمل کنیم، بقیه ضعف و نارساییهایمان را از خدا مدد بخواهیم. در مسیر عبودیت و بندگی خداوند همه ما را یاری بفرماید. به زیور تقوا مزین بسازد.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قل هو الله احد ؛ الله الصمد ؛لم یلد و لم یولد ؛  لم یکن له کفواً احد ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه اول//

 

 

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

روایتی معتبر را مرحوم صدوق آورد  ، از آقا امام حسن مجتبی نقل شده ، امام حسن مجتبی از پدرش امیرالمومنین که ایشان نقل فرمودند برای فرزندانشان که روزی جمعی از یهودی ها آمده بودند نزد پیغمبر ؛ بارها یهودی ها می آمدند سوالات مختلف می کردند ، به قول خودشان می آمدند شناسایی کنند که آیا آن پیغمبر آخر الزمان همین است یا خیر . داناترین یهود از پیغمبر چیزهایی را پرسید . در میان چیزهایی که سوال کرده بود یکی این بود که ما را باخبر کن هفت خصلتی را که خدای رحمان به پیغمبر آخر الزمان عطا میکند چیست . خواست ببیند آنچه را که در تورات خواندند ، آنچه را که پیغمبر جواب میدهد مطابقت با تورات دارد یا خیر . رسول خدا در پاسخ فرمود خدای رحمان به من عطا کرد فاتحة الکتاب را .تورات برای موسی نازل شد و انجیل برای عیسی نازل شد ولی آیاتی مشابه آیات سوره ی مبارکه ی فاتحة الکتاب نه در تورات است و نه در انجیل . انقدر مهم است که در خود اعتقادات و باور ما به عنوان ام الکتاب ، ریشه و اساس و مادر قرآن فاتحة الکتاب است . آنقدر اهمیت دارد  که نماز بدون فاتحة الکتاب نماز نمیشود. کمتر به مفهومش ما فکر میکنیم.و واقعاً سزاوار است که به مفهومش بیشتر دقت و التفات داشته باشیم . ؛ دوم اذان را فرمود از آن هفت چیز . اذان را نه یهودی ها و نه مسیحی ها ندارند . آنها چه کار میکنند ؟ آیا شنیدید که ناقوس میزنند؟ ؛ اذان مخصوص پیغمبر آخر الزمان است  و از امتیازات امت آخر الزمان است.سوم نماز به جماعت در مسجد . البته یهودی ها و مسیحی ها هم نماز و عبادت و دعا دارند ؛ اما نه به این شکل  ما ؛ که نماز و جماعتی را که ما داریم مخصوص پیغمبر اسلام است. اجتماع بزرگ روز جمعه مخصوص اسلام و پیغمبر اسلام است  . همچنین نمازمیت خواندن هم مخصوص پیغمبر اسلام و دین اسلام است . همین یکی دو ساعت قبل پدر بزرگوار دو شهید دوران دفاع ؛ اهل جمنان ، مرحوم حاج آقای سیفی دار فانی را وداع گفتند . نثار ارواح همه ی شهدا و همه ی پدران و مادران شهدا و حاج آقای سیفی صلواتی هدیه بفرمایید؛ بر جنازه ی میت نماز خواندن مخصوص اسلام و پیغمبر اسلام است . آنها دعا دارند ، اما نه به شکل اجتماع و اقامه ی نماز اینچنینی. در سه تا نماز حمد و سوره را با صدای بلند خواندن (نمازهای مغرب و عشا و نماز صبح) هم مخصوص اسلام است. و احکام سفر و مریضی ، در قضیه ی روزه ی ماه رمضان ، این هم مخصوص پیغمبر اسلام است .هفتمین چیزی که مخصوص پیغمبر اسلام است شفاعت از امّتان است . حالا ببینید مومنین این چیزها که نشانه های پیغمبر آخر الزمان است ، و از ویژگی های دین اسلام و امت خاتم الانبیا است. چقدر جامعه ی دینی ما به این امتیازات اهمیت میدهد؟ حالا فکر کنید اگر کسی اصلاً اهل جماعت و جمعه در مسجد نباشد ، چگونه میخواهد در صف امتان خاتم الانبیا جای بگیرد؟ باید این نشانه ها را احیا کرد و زنده نگه داشت و پیوستگی پیدا کرد به این نشانه هایی که مربوط به پیغمبر آخر الزمان و امتان خاتم انبیا میشود.امیدواریم که ان شاءلله مومنین و خانواده ها اهمیت بیشتر، هم به نماز جماعت یومیه در مساجد محل ، و هم به نمازجمعه . شهر به این بزرگی با این جمعیت ؛ نمازگزاران کجا هستند؟ بهانه های کوچکی نظیر اینکه هوس کردیم امروز برویم میهمانی و ییلاق و اینها . عیب ندارد . اما به موقع باید منظم باشد انسان  . هرکجا میهمانی رفت ، نزدیکترین مسجد محل اقامه ی نمازجماعت و جمعه است ، برود حضور پیدا کند . بی اعتنا به این ارزش ها ی بزرگ دینی که از امتیازات پیامبر عظیم الشأن اسلام خاتم الانبیا محمد مصطفی است ، و نماز جمعه که موعظه دارد و آیات قرآن دارد نباشد. ؛حالا عزیزانی که تشریف می آورید ما حداکثر از آغاز خطبه ها تا پایان نماز یک ساعت بیشتر طول نمیکشد.بنا براین اگر منظم مخصوصاً خطبه های اول ، که آیه ی قرآن و کلام خدای رحمان  ، کلام وحی ترجمه میشود ، و قطعاً برکت خطبه ی اول بیشتر از خطبه ی دوم است . در خطبه ی دوم هم دعوت به تقوا و نصیحت و موعظه و ضمناً آنچه را که مصالح جامعه است مطرح میشود ؛ که باید زمینه سازی امر به معروف و نهی از منکر بلا انقطاع باشد ؛ که اگر امر به معروف و نهی از منکر تعطیل بشود همه چیز از دست می رود که به تعبیر امام راحل در تحریر الوسیله (بها تقام الفرائض) امر به معروف فراموش اگر بشود ، بقیه ی واجبات دینی هم از دست میرود . همه ی احکام دین در سایه ی امر به معروف است. واقعاً سزاوار است همه همدیگر را امر به معروف و یاد آوری و تذکر داشته باشیم .

بعضی از مسائل اتفاق می افتد که آدم میبینید واجب و لازم و ضروری است که آدم یادآوری بکند دولتمردان بیشتر به هوش باشند . صریحاً یک روزنامه ی آمریکایی نوشت که واشنگتن در حال تنگ تر کردن حلقه ی محاصره علیه ایران است ؛ اینکه آمریکا را راضی نگه بداریم ، معنایش این است که نعوذ بالله اسلام را دفن کنیم و کنار بگذاریم .اما اگر پیرو خطّ امام باشیم ، امام قرص و محکم مقابل آمریکا ایستاد و بعد از امام ، جانشین او هم قرص و محکم ایستاد ، ولی متأسفانه بعضی از دستگاه های اجرایی ما کم می آورند . شما ببینید حالا آن جمله ی روزنامه ی آمریکایی که میگفت «واشنگتن در حال تنگ تر کردن حلقه ی محاصره علیه ایران است ،انتقال دلار آمریکا از کشورهای منطقه به ایران را دچار اخلال میکنیم.» خب در یک همچین شرایطی به جای اینکه دولت در صدد کنترل بازار ارز بیافتد ، سه وزیر و یک معاون رئیس جمهور را مأمور بکنند ، شما بروید پیگیری کنید این جاسوسی که در زندان خودکشی کرد آیا جاسوس بود یا نبود؟! ؛ واقعاً حکمتی داشت که امام از روز اول فرمود : هم ارتش باشد و هم سپاه ؛ دستگاه اطلاعات ، یک وزارت شده ، وزیر در اختیار دولت قرار گرفته ، پیشنهادی به مجلس داده شد و مجلس مصوب کرد ، قانونی شد که در درون سپاه هم اطلاعات تشکیل بشود و ضابط قانونی برای دستگاه قضائی باشد . اطلاعات سپاه جاسوسان را دستگیر کرد و اعتراف گرفت از آنها . آن جاسوس بی حیا وقتی که دید اسناد و مدارک رو شده و جاسوسی آنها ثابت شده ، رفته که زودتر خودش را خلاص کند و خودکشی کرد . حالا برای خودکشی یک جاسوس درداخل زندان ، سه وزیر و یک معاون رئیس جمهور مأمور بشوند کمیته تشکیل بدهند بروند تحقیق بکنند! درحالی که وظیفه ی آنها نیست ، وظیفه ی قانونی آن دستگاه اطلاعاتی بوده و دستگاه قضائی هم جایگاه قانونی برای رسیدگی دارد و دارند عمل میکنند .اما اینهمه برای برجام پُز داده شد ، خیلی از شماها شاید یادتان باشد ، من بارها همان ایام عرض میکردم که اینقدر ذوق زده نباشیم نسبت به برجام که این فتح الفتوح است و شقّ القمر کردیم و برجام میدرخشد! ؛ خب نتیجه این شد که دشمن هم فکرش را میکرد که چگونه آسیب بزند ؛ هرقدر روی برجام بیشتر شعار داده شد و مانور شد آنها جَری تر شدند. حالا کار به کجا رسید؟ خود دبیر شورای امنیت ملی داخل این هفته گفت که اتحادیه ی اروپا تحرک لازم را برای حفظ برجام ندارد . مقام معظم رهبری که بارها تلویحاً میفرمودند و اخیراً فرمودند: «در قضیه ی مذاکرات هسته ای ، به خارجی ها اعتماد کردیم ، و از اعتمادمان سودی نبردیم» . این بیان مقام معظم رهبری است. وقتی که مقام معظم رهبری میفرماید ما اعتماد کردیم به خارجی ها . یعنی مذاکره کنندگان ما اعتماد کردند . خواسته ی دولت بود . مقام معظم رهبری هم آن موقع فرموده بودند:«خوشبین نیستم ، ولی مخالفت هم نمیکنم» .حالا شما که مدعی هستید امیدوارید که همه ی مشکلات حل میشود ، خب بروید عمل کنید ؛ رفتید اعتماد کردید ، سودی هم نبردید . همه میفهمند که اگر مدیر دستگاه های ما روحیات جهادی داشته باشد و بسیجی باشد و اهل تشریفات نباشد و علاقه به خدمت و کار داشته باشد ، تحول بهتر ایجاد میشود.

این قضیه ای که در شب شهادت بی بی دوعالم ، عصر دوشنبه ی گذشته در خیابان پاسداران تهران اتفاق افتاد ؛ اینها همینجور خلق الساعة و تصادفاً همدیگر را پیدا کردند؟ قطعاً خیر . اینها طراحی های قبلی داشتند ؛ سربازان گمنام آقا امام زمان چرا طراحی های اینها را کشف نکردند؟ گاهی عناوین پوشش است ؛ اینکه میگویند اینها درویش یا صوفی بودند ! این حرف ها چیست؟! هر کسی بودند ، فرب خورده ، مزدور عوامل استکبار شدند. آنوقت گفته شود که نیروی انتظامی ما با دست خالی برود با اینها مذاکره کند؟! . واقعاً جای تعجب دارد ، این چه تدبیری است؟ نیوی انتظامی که میخواهد به سراغ اغتشاش گران قمه به دست برود ، دست خالی برود؟! این عاقلانه است اصلاً؟! ؛ مأموری که میخواهد برای دیگران تأمین امنیت کند ، خودش نباید امنیت داشته باشد؟!در جایگاه نماز و خطبه ایستادم ، مقابل شما مومنین ؛ من به چشم خودم در عربستان دیدم ، راننده ای   در عربستان داشت عبور میکرد ، تخلف کرده بود ، پلیس عربستان با آن باتوم سنگینی که داشت ، اول زده بود به کاپوت ماشین آن آدم و واقعاً کاپوت فرو رفت ، بعد آدم پیاده شد ، گذاشت زیر گوش آن راننده و بعد رفت دنبال جریمه کردن! آنجا نقض حقوق بشر نیست و رئیس جمهور آمریکا میرود رقص شمشیر میکند ، اما نیروی انتظامی ما باید دست خالی برود داخل خیابان که اگر دست خالی نرفته و مسلح بوده نقض حقوق بشر میشود و ما را محکوم میکنند . این کوتاه آمدن در برابر شرارت و اشرار ، نه به نفع دولت است و نه به نفع ملت . خب این راننده ای که میبیند و هدف میگیرد آدم را زیر بگیرد ، بعد فردا وکیل بگیرند بگویند که آقا «او قصد قتل نداشت ! حالا با ماشین تصادف کرد ، در تصادف اگر کسی فوت شده قانون میگوید دیه!» ؛ آقا این آدم مفسد فی الأرض است ؛ این آدم محارب است. اینها را میگویند بصیرت و فهم. این آدم برای ایجاد ناامنی ، اینگونه عمل کرده . خب دوتا افسر ، یک سرباز ، یک بسیجی ، ناحق و ناروا آسیب ببینند. واقعاً خیلی جای تأسف است . ببینید ، مدافعان حرم از ایران رفتند داعشی ها را خلصه فرو نشاندند در سوریه . اما الآن آدم شرور بیاید برود دم در پاسگاه نیروی انتظامی مهلت تعیین کند برادرم را تا نیم ساعت دیگر آزاد کنید و تهدید بکند اینگونه نیروی انتظامی را؟! . اینها از کجا این جرأت را پیدا کردند؟ این سوال که اینها آیا از ثمرات و برکات برخاسته از منشور حقوق شهروندی است؟ ؛ میدان دادن و روحیه دادن به اشرار برای ایجاد این ناامنی ها ؛ چه را میخواهند سرپوش بگذارند؟! خلاصه وعده شده بود که گرانی مهار میشود ، وعده شده بود که دلار پایین میاید و بالا نمیرود ؛ ولی دلار برود به مرز 5000 تومان . باز هم همچنان ما بر برجام بنازیم و افتخار بکنیم؟! حالا این حوادثی که هم در مسیر قطار و هم در مسیر هواپیما ظرف این چهار سال حوادث تلخ و ناگواری بود ؛ آن حادثه ی قطار در حوالی دامغان آن تعداد آدم ها . و اخیراً هم باز 25 واگن در حوالی نیشابور واژگون شده ، هواپیما اینچنین شده ؛ آقای وزیر راه و شهرسازی؛ شما خیلی هم استاد و خیلی هم دانا و خیلی هم هنرمند و خیلی هم فنّی ؛ اما حالا رها کن این جایگاه را تا دیگری در این جایگاه بنشیند ، شاید ان شاءالله این حوادث و خسارتهای سنگین تلفات قطار و تلفات هواپیما کاسته بشود ؛ خب حالا آن روزنامه های کذایی هم بنویسند که دلواپسان نگذاشتند هواپیمای نو بیاید . خب وقتی که برجام امضا شد ، پُز داده شد که هواپیمای جدید می آید ؛ هواپیمای جدید پس چرا نیامد؟! مگر قطار هم بنا بود که از خارج بیاید؟ ؛ نمیدانیم واقعاً چه سرّی است! ؛ خدایا به خودت پناه می آوریم ؛ خدایا به مقرّبین درگاهت سوگندت میدهیم این گرفتاری ها را از این ملت و نظام دور بگردان . ذخیره ی نافع انسان برای گذشتن از دنیا جز تقوا و پرهیزکاری نیست .توجه به خدا ؛ عدم دلبستگی به دنیا ؛ خدا را لحاظ کنیم.تا میتوانیم برای عائله ی تحت تکفّل خودمان ؛ و اگر مدیر و مسئولین برای آن جایگاه مسئولیتی که داریم به خدا پناه ببریم تا بتوانیم خدمت شایسته ای برای جامعه مان داشته باشیم.

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر/ ان الانسان لفی خسر/ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات/ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//

مطالب مشابه
دیدگاه ها