جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نمازجمعه اول مرداد هزار و سیصد و نود و پنج قائم شهر – آیت الله معلمی

IMG_4300
خطبه اول:

سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَهُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . لا حولَ وَلا قُوَّهَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم .  الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . ألصّلاهُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .
قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ  اللَّهُ الصَّمَدُ  لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ  وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم }}

مذاهب که دم از توحید می زنند ،اگر واقعاً توحید را درک کرده باشند باید هماهنگ و همدل باشند . نه پراکنده . اساس اختلافات ، نقص و اشکال درک بشر در توحید است.اگر خدا را درست شناخته باشند ، اینگونه اختلافات پدید نمی آید .

در نقلی از امیر المومنین ، آمده است که در وحدانیت خدا ، «واحد» چهار احتمال دارد ؛ دو احتمال در باره ی خدا محال است و دو احتمال دیگر ثابت است . اگر بگوییم واحد یعنی یک و قصد عدد کرده باشیم ، این واحد در باره ی خدا محال است . خدا یکی نیست که دوتا داشته باشد . لذا میگوییم خدا یکتاست یعنی یکی است که دو ندارد . لیس کمثله شیء . آیا ندیدید خدای رحمان کافر معرفی کرد آنهایی را که می گوفتند خدا یکی از سه تاست ، اَب ، اِبن ، روح القدس.؛ یکی از جنسی و یکی از نوعی ، این هم درباره ی خدا محال است . بگوییم واحدی است که در میان موجودات شریک ندارد ، بلی ، خدا این واحد است. نه در خارج قابل تقسیم است ، نه در فکر ، نه در وهم و خیال .

{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ  اللَّهُ الصَّمَدُ  لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ  وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم }}

 
خطبه دوم :

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…
بار دیگر خودم و همه ی شما را به تقوای الهی و اجتنبا از گناه و التزام به انجام واجبات تأکید و توصیه دارم که بهترین زخر و ذخیره و بهترین حاصل از دنیا همین است که یاد خدا باشد انسان و یاد خدا او را از معصیت باز بدارد و به انجام واجبات یاری رساند.

امروز سالرزو کشته شدن عَمر بن عبد ود ؛ وَد  اسم بت بوده ، و این آدم خودش را بنده ی بت می دانست . آدم هیولایی بود ، آدم عجیب و غریبی بود . در یکی از جنگ های قبیله ای ، این آدم یک تنه با هزار نفر مقابله کرده بود و همه هزار نفر را یک تنه تار و مار کرده بود . لحظه ای که در مقابل امیرالمومنین قرار گرفته بود ، با غرور گفته بود که ، پدرت را می شناسم ، حیف است که به دست من کشته بشوی ، برگرد.حضرت فرمود اگر اسلام بپذیری من برمیگردم که او گفت از محالات است . جنگ خندق بود و جنگ احزاب بود و دشمن به سرکردگی ابوسفیان پشت خندق زمین گیر شده بود، سی و سه شبانه روز مانده بودند . عَمر گفت که من کار را فردا یکسره میکنم.عمرو با یک جهش اسب از آن طرف خندق به این طرف رسید . رسول خدا فرمود که کیست که جواب این دشمن را بدهد . امیرالمومنین لبیک گفت . که رسول فرمود که تمام ایمان در برابر تمام کفر قرار گرفته . پس از بازگشت علی علیه السلام هم رسول صلی الله فرمود که: این ضربت علی بر عمر بن عبد ود ، افضل از عبادت ثقلین تا روز قیامت است.

به برکت جهادمجاهدان و ایثار ایثار گران ، همه ی این پست و مقام ها نصیب عزیزان و مسئولین شده .ولی به جای تقدیر و سپاس ، بعضاً ناسپاسی … ؛ بله طبع بشر است ، نعمت خدا را ناسپاسی میکند انسان ، چه رسد به خدمت بندگان خدا . اما حد اقل بدانیم که چه به چه و که به که است . خدا در قرآن می فرماید فضَّلَ الله مجاهدین علی القاعدین اجراً عظیما .ولی گاهی آدم برای اینکه خیال میکند ذهن عده ای را می فریبد ، رأی بیشتری را کسب بکند ، بگوید من ارتشی و سپاهی و نظامی نیستم ؛ در حالی که : در سایه ی ولایت فقیه ، نظامی بودن عزت است ، افتخار است ، شرف است ؛ به تصدیق قرآن و کلمات نورانی رسول خدا .

این روز را به عنوان روز پهلوانی و قهرمانی نامیده اند ، که امیر المومنین برای همه ی پهلوانان و قهرمانان و ورزشکاران ، مخصوصاً زورخانه ای ها ، که امام می فرمود که از قدیم ، ورزشکاران ایران به یاد خدا و علی بوده اند و این از برجستگی های آنان بوده است . یعنی اگر در معرکه بر حریف غلبه کرد ، این از عنایات خدا و استمداد از کرامات امیرالمومنین است .

در اولین جمعه ی سال 1358پنجم مرداد ، اولین نمازجمعه در جمهوری اسلامی ایران اقامه شد . چرا جلوتر نمازجمعه نداشتیم؟ همه می بینید ، این اسلحه ، یکی از آداب خطبه ی جمعه است ، که خطیب باید با تکیه بر سلاح خطبه ایراد کند .ولی وقتی که فرمانده کل قوا در یک منطقه ، در یک کشور ، یک عنصر فاسق و فاجر باشد ، نمیتواند پیشنماز با تکیه بر سلاح خطبه ایراد بکند ، و نماز جمعه اقامه بکند . اما وقتی که فرماندهی کل نیروهای مسلح ، با فقیه عادل ، با عبد صالح خدا ، با نائب امام زمان ، همچون امام راحل و امروزه خلف صالحش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است ، سزاوار است که خطیب با تکیه بر سلاح خطبه ایراد بکند و اقامه نماز جمعه داشته باشد . این فریضه فریضه ای بزرگ بوده که هیچ واجبی در قرآن با این تأکید نیامده که فاسعوا الی ذکر الله . درباره ی حج و زیارت خانه ی خدا آیه این است که : حق خداست و بر مردم است حج و زیارت خانه خدا . درباره نمازهای یومیه هم دستور آمده ولی درباره ی نمازجمعه ، فاسعو الی ذکر الله ، که بشتابید به ذکر خدا و رها کنید داد و ستد را ، که هم وقت می برد و هم سود فراوانی گاهی دارد .اولین نمازجمعه در پنج مرداد به امامت مرحوم آیت الله حاج سید محمود طالقانی ؛ درباره ی آیت الله طالقانی ، امام راحل می فرمود: آقای طالقانی عمری در جهاد و روشنگری و ارشاد ، گذراند . او یک شخصیتی بود که از حبسی به حبس و از رنجی به رنج در رفت و آمد بود و هیچگاه در جهاد جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت . رنج و شکنجه ی زندان را تحمل میکرد ، با مقاومت و هدف ؛ همین انقلاب ، خیلی از چیزها را نشان داد . تاریخ خیلی از چیزها را مکتوب کرد . خیلی ها بودند که قبل از پیروزی انقلاب حاضر نبودند در راهپیمایی ها و تظاهرات شرکت کنند در جهت انقلاب ؛ اما بعد از پیروزی انقلاب ، همواره میخواهند صدرنشین هم باشند ؛ مرحوم آیت الله طالقانی را امام فرمود که یک شخصیتی بود که از حبسی به حبس و از رنجی به رنج در رفت و آمد بود و هیچگاه در جهاد جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت .

در همین شهرستان هم خدا رحمت کند امامان جمعه پیشین ، حجج اسلام مرحوم حاج آقای روحانی زاده و مرحوم حاج آقای نواب ؛ و عزیزانی که از دنیا رفتند ف برای آنها طلب رحمت و رضوان داریم ، از نمازگزاران ، از اعضاء ستاد برگزاری نمازجمعه مرحوم حاج نقی اسلامی که مجری بود ، مرحوم سید عطاءلله عمادی ، مرحوم حاج علی داداشی ، خدای رحمان ارواح همه ی این رفتگان را قرین رحمت بفرماید ف نثار روح این عزیزان و ارواح امامان جمعه پیشین ، صلواتی هدیه فرمایید .

به نوبه ی خودم از حضور همه ی برادران  و خواهران نمازگزار ، عزیزان خدمتگزار در ستاد برگزاری نماز جمعه تشکر و تقدیر دارم ، عزیزانی که در غیاب بنده ، و جلوتر در غیاب امامان جمعه پیشین ، اقامه نمازجمعه مینمودند به صورت موقت ، از همه ی آنان کمال تشکر و تقدیر داریم ، مخصوصاً از شیخ العلما ، جناب حاج آقای دارایی ، پیرمرد و پیشکسوت ، که تکریم بزرگان و تکریم شیوخ ، و تجلیل از آنان وظیفه ی دینی و ایمانی ماست . امیدواریم خدای رحمان بر طول عمر و دوام صحتشان به لطف و کرمش بیافزاید .

پنجم مرداد همچنین سالروز عملیات افتخار آمیز مرصاد در سال 1367 است. بعد از پذیرش قطعنامه از سوی امام ، همه ی مردم دنیا ، وقتی که شنیدند امام قطعنامه را پذیرفت ، تصور همه این بود که خب آتش فتنه در منطقه خوابید و همه چیز تمام میشود . اما دنیا دید و تماشا کرد که بعد از پذیرش قطعنامه از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران ، صدام و استکبار جهانی به ظاهر منافقین را جلو انداختند و خودشان پشت سر به اصطلاح کار را میخواستند یکسره کنند . دقیقاً شبیه به جنگ احزاب و خندق ؛ آنها آمدند و عنوان و نام گذاشتند برای حرکت خودشان : فروغ جاوید ؛ ولی این سمت ، مدافعان شجاع و غیور و مظلوم ، عنوان حرکت خودشان را مرصاد نهادند {{ انّ ربّک لبلمرصاد}}.که تو اگر فعالیتت را با عنوان فروغ جاوید ، یعنی یک تعبیر زیبا با ماهیت ظالمانه و خبیثانه آغاز کردی ، خدای ما در کمین ظالمین است .

وقتی امام قطعنامه را قبول کرد یعنی پذیرفت که دیگر صلح بشود ، اما دشمن از این فرصت سوء استفاده کرد ؛ در قضیه برجام هم همین است ، سعدی میگوید : نگویم ز جنگ بد اندیش  ترس ؛ در آوازه ی صلح او بیش ترس ؛ بسا کَس به روز آیت صلح خواند ؛ چو شب شد ، سپه بر سر خفته راند . ؛

چهارشنبه هم روز کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای است ؛ و واقعاً فنی و حرفه ای را باید جوانها و خانواده ها جدی بگیرند . بعضی گله میکنند که آقا ، کارگرهای افغانی اینجا مشغول به کارند ، قاچاق آمدند ، پاسپورت هم ندارند ، گاهی هم دست به جنایت می زنند ؛ چرا اینها را بیرون نمیکنند ؛ من بارها اتفاق افتاد که کارفرماها گله میکنند که چرا اینها را بیرون میکنند ! میگویم یعنی چه که چرا اینها را بیرون میکنند . گفتند  اینها را اگر بیرون کنند کار اینها را جوانهای ایرانی انجام نمیدهند ! این عیب است . متأسفانه این باب شد که اگر جوان تحصیل کرد و فارغ التحصیل شد ، حتماً میز و اداره و پرونده و حتماً بشود کارمند ؛ اگر کشورهای دیگر پیشرفت کردند مثل ژاپن و غیره ، واقعاً تحصیلکرده هایشان هم مثل کارگر دست به کار شدند . کار ارزش است و عزت و جوهره ی مرد است ؛ فرهنگ ترویج کار متأسفانه ضعیف است در جامعه ی ما .

راجع به کشف محموله ی قاچاق در این ایام که بحث حقوق های نجومی بوده و رفته رفته دارد فروکش میکند و معلوم هم نیست که چه شده و که محاکمه شده و که خلاف کرده و یا نه اصلاً قانونی دریافت میکردند؟!متأسفانه احساس میشد دارد لاپوشانی میشود که نباید این اتفاق هم بیافتد . ولی بازهم یک خبر واقعاً تأسف بار دیگر ، کشف محموله ی بزرگ قاچاق ، هفده نفر قاچاقچی ، اما یازده نفر کارکنان گمرک ، در این قضیه دستگیر شدند . بیست و سه نفر مرتبتند ؛ یک شبکه ی عظیم . خب این کالا محموله ی سنگینی بود ؛  210 کانتینر کالا که عمده اش هم یک چیزهایی که هم در داخل پیدا میشود و هم ضرورتی نداشت برای وارد ساختن اینها.اسباب بازی ؛ خب برای اینها دلار و ارز کشور خارج میشود . متأسفانه اصلاح امور اقتصادی را به جای اینکه جدی بگیرند مسئولان ذیربط ، گرفتار دعواهای سیاسی ، نسبت به همدیگر ؛ تا بگویی این حقوق های نجومی چه؟ میگویند که در دولت قبلی فلان اختلاس اتفاق افتاد . حالا در دولت قبلی اختلاس و سوء استفاده ، یک نفر بیرونی و شاید یک نفر در درون مرتکب شد . بابا آن هم خلاف و دزدی بوده ، اما دزدی که نباید ادامه پیدا بکند ؛ ما شایسته سالاری میخواستیم .در هر صورت واقعاً تلخ است برای این ملت انقلابی و مقاوم که ملت روز جهانی قدس است ، ملت روز 22 بهمن است ؛ شأن این ملت به مراتب بالاتر از این مسائل است . این گونه مسائل هم توهین به دولت است و نظام و مردم ؛هرکسی مقصر است باید با مقصر در هرجایگاهی که باشد باید برخورد بکنند. نظام بالاتر از همه است .
{{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}

پایان خطبه دوم//

 

مطالب مرتبط

مسئولین ، مدیران ، رؤسای ادارات و اقشار مختلف مردم شریف ، با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، به مناسبت فرا رسیدن سال جدید شمسی 1403 ، با ابوالشهیدین آیت الله معلمی دیدار کردند + تصاویر

مسئولین ، مدیران ، رؤسای ادارات و اقشار مختلف مردم شریف ، با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، به مناسبت فرا رسیدن

ادامه مطلب