جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نمازجمعه بیست و هشتم خرداد نود و پنج شهرستان قائم شهر – آیت الله معلمی

khazarnam-28-3-95-15

 

 

خطبه اول:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَهُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . لا حولَ وَلا قُوَّهَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . ألصّلاهُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .

قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ ؛ اللهُ الصَّمَدُ ؛ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ؛ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ؛ أو ؛ کُفوًا اَحَد ؛ صدق الله العلیّ العظیم }} امیدواریم خدای رحمان دراین مظنه ی استجابت دعا ، همه ی ما را مشمول رحمت و رضوان و مغفرت بی پایان خود قرار بدهد . گذشتگانمان را ببخشد و بیامرزد ،ما را برای آنچه که خود می پسندد موفق بدارد.  از برادر عزیزمان جناب دکتر رضیان تشکر میکنیم.صحبت های بسیار متین ، صریح ، صادقانه ؛ خب به حمدلله با سابقه ی ایثارگری و اهل جبهه و جنگ و آسیب دیدگی در دوران دفاع مقدس ، من هم واقعاً همین ایام ، شناختی که پیدا کردیم ، توفیقی که پیدا کردیم چند جلسه با ایشان نشستم ، این دریافت را پیدا کردم و خدا را شاکریم که از جمله نمایندگان متدین و متعهد و ولایی و مصمم و جدی ؛ گاهی حرف است ، شعار است ، فریب است ، بلانسبت نعوذبللّه ؛ اما واقعاً در رفتار ایشان ، کردار ایشان ، صداقت ، صراحت ، اخلاص ، عزم جدی ، برای پیگیری مسائل و رفع مشکلات ؛ امیدواریم که خدای رحمان بر توفیقات ایشان و نماینده ی محترم دیگر ، جناب آقای دکتر ادیانی بیافزاید ان شاءلله . با هماهنگی و همدلی ، بتوانند بخش هایی و گوشه هایی از مشکلات حوزه ی انتخابایه را برطرف بنمایند . بعد از پایان و فراغت از سوره ی مسد قرآن ، سوره ی ابولهب ، رسیدیم به سوره ی توحید ؛ سوره ی اخلاص ؛ سوره ی {{ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ}} را سوره ی اخلاص می نامند ، سوره ی توحید می نامند ؛ چرا توحید می نامند ؟ پیداست ؛ {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ}} بگو ، بگو الله یکتاست ؛ توحید ؛ اما چرا سوره ی اخلاصش نامیده اند؟ ««سُمّیَت سورَهُ التوحید ، لِأنَّهُ لَیسَ فیها إلّا التوحید»» . در این سوره ، غیر از وحدانیت خدا مطالب دیگری وجود ندارد ؛ این سوره تنها در باره ی وحدانیت خداست ؛ یکتایی خدا ؛ حالا یکتایی یعنی چه؟ بعد می رسیم به او . ««وَ کَلِمه التوحید ، تُسَمّی کَلِمَه الإخلاص»» کلمه ی توحید را اخلاص هم می نامند . ««إنّما سُمِّیَت بذلک»»چرا سوره ی توحید را سوره ی اخلاص می نامند ، ««لِأنَّ مَن تَمَسَّکَ بِما فیها»» هرکه تمسک بجوید به محتوای این سوره ، پایبند بماند ، {{ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ}} را با اعتقاد بگوید و باور داشته باشد ، {{ اللهُ الصَّمَدُ}} خدا سید مطاع ، بی نیاز ، و همه ی بندگان و مخلوق به او نیازمندند. صمد چنین معنایی دارد ؛ {{ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ }} او نه میزاید و از کسی هم زاییده نشده ست ؛ {{ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ؛ أو ؛ کُفوًا اَحَد}} همدوش ندارد . همتا ندارد ؛ {{لَیسَ کَمثلِهِ شَیء}} .  ««سُمِّیت بذلک لأنَّ مَن تَمَسَّکَ بما فیها اعتقاداً و اقراراً کانَ مومناً خالصا»» . هر که این سوره باورش بیاید و پایبند و مومن به این سوره باشد ، آن هم ایمان مخلص و با اخلاص ، لذا سوره را سوره ی اخلاص نامیدند . ««وَ قیل لأنَّ من قرَأَها عَلَی سبیل التعظیم»» گفته شد هرکه این سوره را بر سبیل تعظیم ذات اقدس اله ، یعنی با انگیزه ی عظیم شمردن خدای رحمان بخواند ، ««أخلَصَهُ الله من النّار»» این در روایات ما آمده که خدای رحمان او را از آتش جهنم نجات می بخشد ، خلاص میکند ، لذا این سوره را فرمودند سوره ی اخلاص ؛ حالا چه به آن اعتبار ، چه به این اعتبار ؛ هیچ منافاتی با همدیگر ندارد ؛ «« أخلَصَهُ الله من النّار أی أنجاهُ مِنها»» نجات میبخشد او را خدا زا آتش جهنم . ««وَ فی الحدیث»» آمد در روایات ، ««لِکُلِّ شَیءٍ نِسبه وَ نِسبَت الرَّب سوره الإخلاص »» هرچیزی برای خودش یک تعریفی دارد ، یا هر آدمی برای خود یک شناسنامه ای دارد ، شناسنامه معرف آدم است که اسم این آدم چیست و پدرش کیست و کجا به دنیا آمده ؛ این معرفی نامه کجا تنظیم شده و در چه تاریخی ، این ها نسبت است؛هرچیزی برای خود تعریفی دارد و نسبتی دارد . ««نسبت الرَّب سوره الإخلاص»»اگر شناسنامه ی خدا را خواستند ، سوره ی اخلاص شناسنامه ی حضرت حق است . ببینید: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ}} بگو ؛ این بگو به چه مناسبت بگوید؟ اتفاقی افتاده بود؟چیزی پیش آمده بود که خدابه پیغمبر میگوید : بگو ؛ نقلی شده که رسول خدا وقتی که مردم را دعوت میکرد و میفرمود : {{قولو لاإله إلّا الله تُفلِحوا}} بگویید خدایی غیر از الله وجود ندارد تا رستگار بشوید ؛ مشرکین مکه میگفتند خب به ما میگویی بگویید لاإله إلّا الله ، این اله کیست؟ اله چیست؟آن وقت مسخره هم می کردند ؛ به پیغمبر میگفتند :این اله شما جنسش از طلاست؟از نقره است؟چوب است؟ آهن است؟ چیست؟مشرکین مکه ، بلانسبت ،آدم های بی ادب ، آدم های خیره سر ، در برابر دعوت رسول خدا که قولو لاإله إلا الله،با خیره سری اینگونه برخورد میکردند.میگفتند خدا چیست؟ طلایی است؟نقره ای است؟آهن است؟چوب است؟ سوره آمد:{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ}} به این ها بگو: {{ هُوَ اللهُ أَحَدٌ }} او اله یکتاست . {{؛ اللهُ الصَّمَدُ}} الهی که نیازی به غیر ندارد ، همه به او نیازمندند ؛ الهی که سزاوار است مُطاع باشد ، مطاع یعنی چه؟ یعنی دیگران از او اطاعت بکنند ؛ همه سزاوار است از او اطاعت کنند .در بعضی از روایات دیگر ، نقل شده که جمعی از یهودی ها ، آمده بودند پیش پیغمبر ؛ اینها اهل کتاب بودند دیگر ؛ میخواستند شناسایی کنند پیغمبر را ؛ آمدند مردی به نام عبدالله بن صوریا از یهودی ها پرسید از پیغمبر : ««صِف لنا ربّک»» خدایت را توصیف کن خدایت را بشناسیم ؛ اینها چون آوازه ی پیغمبر را شنیده بودند از بیرون هم آمده بودند ، رسول خدا برحسب آن نقل سه روز سکوت کرد ، تا جبرئیل آمد این سوره را آورد : {{بسم الله الرحمن الرحیم }} بگو در پاسخ یهودی ها .  یا در نقل دیگر آمد نصارای نجران آمده بودند پرسیده بودند . هیچ منافاتی ندارد . برای خاطر اینکه ماهیت اله برای همه   جای سوال بود . هم برای نصارا ، هم برای یهود ، هم مشرکین هم . حالا یا جدی سوال میکردند یا از روی مسخره سوال میکردند ، جای سوال داشت . سوال کردند ، فرصت خوبی هم شد پاسخ دریافت کنند .ببینید اگر کسی چیزی را بپرسد ، پاسخ بشنود ، طبعاً برای او ماندنی میشود .  اما اگر بدون اینکه شما بپرسید ، بنده یک مسئله ای بگم ، یک مطلبی را القا کنم ، یا هرکس دیگر ، برای شما یک مطلبی القا کند ، گاهی میگیرید ، گاهی هم فراموش میشود ؛ التفات و توجه نمیشود ، اما همینکه سوال بکند طرف و بعد پاسخ دریافت بکند ، برای او جلب توجه جدی خواهد داشت ؛ و اما در فضیلت این سوره ، روایات فراوانی است که به بعضی ها بعد ها میرسیم ؛ حالا امروز یکی دوتا را عرض میکنم ؛ از رسول خدا خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) ، که فرمود :«« أ یعجز أحدکم أن یقرا ثلث القرآن فی لیلهٍ»» آیا یکی زا شما ، کسی از شما عاجز است یک سوم قرآن را شب بخواند ؟  پیغمبر خطاب به اصحاب ، فرمود آیا کسی از شما عاجز است که یک سوم قرآن ، یک ثلث قرآن را در شب بخواند ؟ یکی از اصحاب رسول خدا برگشت و گفت :  «« وَ مَن یُطیعُ ذلک یا رسول الله؟ »» چه کسی توان دارد که هرشب ، یک سوم قرآن که میشود ده جزء از سی جزء قرآن را بخواند؟ ؛ رسول خدا برگشت و گفت : ««إقرءوا قل هوالله احد»» قل هو الله احد را بخوانید ، مثل اینکه یک سوم قرآن را خواندید . ببینید عمده ی مباحث قرآن ، توحید است و نبوت است و اگر در قرآن از موسی ، عیسی ، هود ، صالح ، نوح ، همه ی اینها بحث های نبوت است ؛ توحید است و نبوت است و معاد ؛ عمده ی مباحث قرآن . لذا توحید را یک سوم قرآن ، ثلث قرآن معرفی کردند . روایتی را ابوبصیر از امام صادق نقل میکند که امام صادق از پدرانش از رسول خدا ، که روزی پیغمبر  خدا در جمع اصحاب فرموده بود : ««أَیُّکُمْ یَصُومُ الدَّهْرَ»» کدامیک از شما میتواند تمام سال را روزه دار باشد؟ کدامیک از شما میتواند روزه ی تمام سال را برسد؟  سلمان فارسی نشسته بود عرض کرد بنده این کار را میکنم یا رسول الله .  باز پیغمب جمله ی دوم ، سوال دوم : «« أَیُّکُمْ یُحْیِی اللَّیْلَ »» کدامیک از شما میتواند شب زنده داری پیشه کند ، شب زنده دار باشد ؟ ؛ سلمان گفت : من .  باز فرمود : ««أیُّکُم یَختِمُ القرآنَ فی کُلِّ یَومٍ وَ لیله؟»»  کدامیک از شما میتواند در هر شب  و روز به منزله ی ختم قرآن داشته باشد؟ یعنی بهره و ثواب ختم قرآن را ببرد .  باز هم سلمان گفت من ؛ ««فَغَضِبَ بَعْضُ صحَابِهِ»» بعضی از اصحاب پیغمبر عصبانی شدند ، خشمگین شدند ؛ برگشتند گفتند : ««إِنَّ سَلْمَانَ رَجُلٌ مِنَ الْفُرْسِ»» سلمان مردی از فارس است ، از ایران است ؛ ««یُرِیدُ أَنْ یَفْتَخِرَ عَلَیْنَا مَعَاشِرَ قُرَیْشٍ »» میخواهد  بر ما فخر بفروشد ،  و حال اینکه نه ، اینجور نیست ؛ نسبت دادند گفتند او دروغ میگوید .  وقتی گفتند او دروغ میگوید رسول خدا نگران شد ، فرمود : ««مَهْ یَا فُلَانُ »» آرام باش ؛ سلمان به منزله ی لقمان حکیم است ، «« فَقَالَ النَّبِیُّ ص مَهْ یَا فُلَانُ أَنَّى لَکَ بِمِثْلِ لُقْمَانَ الْحَکِیمِ »»شما کجا مثل لقمان حکیم پیدا میکنید؟ سلمان مثلش مثل لقمان حکیم است . ««سَلْهُ»» حالا آن آدم گفته بود که : ««یا نبی الله»» او میگوید که من تمام سال روزه دارم ؛ من بعضی از روز ها دیدم که او داشت غذا میخورد ؛ او میگوید که من تمام شب ها بیدارم ، من بعضی از شبها خودم دیدم که او خوابیده بود ؛ او میگوید که من در هر شبانه روز ختم قرآن میکنم ، من خیلی از اوقات دیدم او ساکت بود ؛ نشسته بود فکر میکرد حتّی . نشسته بود صامت و فکر میکرد ؛  رسول خدا فرمود : «« مَهْ یَا فُلَانُ »» آرام باش ، «« أَنَّى لَکَ بِمِثْلِ لُقْمَانَ الْحَکِیمِ  سَلْهُ فَإِنَّهُ یُنَبِّئُکَ»» بپرس از سلمان تا پاسخ را دریافت کنی .  این آدم به سلمان رو کرد ، گفت : سلمان من ندیدم تو را بعضی از روزها غذا میخوردی؟ سلمان برگشت و گفت چرا شما بعضی از روزها من را میدیدی من غذا میخوردم ؛ اما «« إِنِّی أَصُومُ الثَّلَاثَهَ فِی الشَّهْرِ»»من در هر ماه سه روز روزه میگیرم ، و خدای رحمان وعده کرد : «« مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»» هرکه یک حسنه به جا بیاورد برای او ده برابر آن حسنه مزد هست .  روزه ی ماه رمضان  دِین است ، تکلیف است ؛ اما روزه ی ماه رجب  حسنه است ؛ روزه ی ماه شعبان حسنه است ؛ روزه ی ماه شوال ، روزه ی ماه ذی قعده ذی الحجه ، محرم ، صفر ، ربیع ، همه حسنه است ؛ هرکه یک حسنه به جا بیاورد ، خدا وعده کرد که ده برابر جزا بدهد .  من در هر ماه سه روز روزه میگیرم ، سه تا ده تا ، سی تا بهره دارد ؛ سلمان گفت ؛  بعد هم به او گفت که : تو گفتی که من تمام شب ها بیدارم ،  من بعضی از شبها دیدم که تو خوابیده بودی ؛  برگشت و گفت : «« سَمِعْتُ‏ حَبِیبِی رَسُولَ اللَّهِ»» حالا این روایت ، جان کلام در آن قسمت آخر است ؛  اینجا گفت که شنیدم از حبیبم رسول خدا که فرمود : «« مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ»» هرکه شب با طهارت بخوابد ، یعنی حالت عادی است ، برود وضو بگیرد بخوابد ؛ مشکل دارد برای وضو ، تیمم بکند بخوابد ؛ اگر جُنُب است برود غسل بکند و بخوابد ؛ «« مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ»» به منزله ی شب زنده داری است با طهارت خوابیدن . ممکن است بگویید خیلی آسان است که . بله خب خیلی آسان است ، اما واقعاً توفیق کم حاصل میشود . و اما راجع به قرآن ، این آدم به سلمان گفت که خیلی از اوقات تو ساکت نشستی ؛ و چیزی نمیخوانی ، لبت حرکت نمیکند ؛ چگونه میگویی من در هر شبانه روز یک ختم قرآن دارم؟ برگشت و فرمود : من از رسول خدا شنیدم که خطاب به علی فرمود : «« مَثَلُکَ فِی أُمَّتِی مَثَلُ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»» پیغمبر به علی خطاب کرد : مَثل تو در میان امتان من  مَثل  قل هو الله احد است در قرآن ؛بعد فرمود هرکه قل هو الله احد را یکبار بخواند ، به منزله ی آن است که ثلث قرآن را تلاوت کرد .  هرکه دوبار بخواند به منزله ی دو سوم قرآن ؛ هرکه سه بار بخواند به منزله ی تمام قرآن . آن وقت پیغمبر به علی خطاب  کرد : «« فَمَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ»» هرکه تو را در زبان دوست داشته باشد ، یک سوم ایمان ، هرکه به زبان و قلب ، یار تو باشد ، دوسوم ایمان ، هرکه به زبان و قلب و ««نَصَرَک»» حرکت کند و یاری و کمکت کند ، اقدام و عمل داشته باشد ایمانش کامل است . دیدید که جناب دکتر رضیان فرمود که آقا سال گذشته هم اقتصاد مقاومتی را تأکید داشتند. بله سال گذشته اقتصاد مقاومتی در پیام مقام معظم رهبری جدی بود .  ولی واقعاً  تأسف دارد ؛ حالا من نمیدانم ؛ولله بِلله ، دهان روزه ایم ؛ حبّ و بغضی ندارم نسبت به فردی نظر بد داشته باشم ، نسبت به فردی نظر خوش داشته باشم ، نسبت به دولتی نظر بد داشته باشم ، نه ، نه ، اما واقعاً حیف است ، این رهبری را که این ملت دارند کجا ی دنیا چنین رهبری دارند؟آیا رهبری تکلیف بما لا یطاق میکند؟ یعنی یک چیزی از دولت میخواهد که نشدنی است ؟ هرگز . او از همه نسبت به دولت دلسوز تر است .  در همین صحبت ها ، حقایق موجود جامعه ، حقایق دنیا ، وظیفه ی دولت ، همه را تبیین کرد ، اما بسیار محتاطانه که مبادا کسی آتویی بگیرد برای کوبیدن دولت .  نه ، نه ، میخواهند دولت کمک بشود . ای دولت مردان ، اینقدر رهبری دلسوز ، شفاف ، صریح ، حکیمانه ،  واقعاً حیف است که رهنمودش زمین بماند . حیف است که اجرا نشود ؛ حیف است که کمر همت بسته نشود .
فرمود : هرکه به زبان و دل و ««نَصَرَک»» ، یا به تعبیر دیگر به دست کمک کند ، یعنی دست قدرت کمک بکند ، تمام ایمان ؛ سلمان دارد نقل میکند که پیغمبر ادامه داده بود:«« وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ یَا عَلِیُّ لَوْ أَحَبَّکَ أَهْلُ الْأَرْضِ کَمَحَبَّهِ أَهْلِ السَّمَاءِ لَکَ لَمَا عُذِّبَ أَحَدٌ بِالنَّارِ »»قسم به کسی که مرا به رسالت مبعوث کرد ، اگر اهل زمین ، اهل نفس امّاره ، آنگونه که اهل آسمان یعنی فرشتگانی که شهوت ندارند و عقل محض هستند تو را دوست دارند دوست بدارند ، هیچکس عذاب نمیشد. آنهایی که شهوت ندارند و عقل محضند علی را خالصانه دوست دارند ، ولی آنهایی که اهل نفس اماره هستند ، اینها مشکل پیدا میکنند ؛ اگر آنگونه بود ، همه به سوی رحمت واسعه ی حضرت حق میرفتند .  انسان در میان همه ی مخلوقات و موجودات، بر اساس استعداد ها ، هم بر اساس لیاقت ها و هم بر اساس نفسانیاتی که دارند ، میتواند و نمیکند ؛ نباید بکند ، ولی میکند ، مخیّر است انسان ؛ پناه بر تو ای خدا منّان. نعوذ بللّه مِن شرور انفسنا و من سیِّئات اعمالنا ، به درگاهت استغفار داریم ، استغفرالله ربی و اتوب الیه ؛ میخواهیم تو را بنده باشیم ، خدایا در مسیر عبودیت و بندگی یاریمان بفرما .

{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ ؛ اللهُ الصَّمَدُ ؛ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ؛ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ}}

پایان خطبه اول //

khazarnam-28-3-95-9

خطبه دوم:

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی عطرته و اهل بیته ، سیّما علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…
khazarnam-28-3-95-17

خودم و هم هی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، بهترین زاد و دریافتی انسان ؛ آنچه که انسان تلاش میکند در دنیا ، حاصل تلاشش میگذرد ، میرود از دست ، یا برای دیگران میماند ؛ اما اگر در مسیر بندگی ، در مسیر پرهیز از گناه ، انجام واجبات ، تقوای الهی تلاش کند ، ذخیره سازی برای رشد و تعالی و در نهایت تقرّب الی الله پیدا میکند این انسان ؛ پروردگارا در این مسیر ، همه ی ما را یاری بفرما . بیماران را شفا عطا بفرما .  حوائج حاجتمندان الها روا بگردان . داخل این هفته ، یکی از مهمترین جلسات سران قوا ؛ سران سه قوه ، و اعضاء دولت و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، مدیران دستگاه های اجرایی در محضر  رهبر معظم انقلاب ، هر ساله اتفاق می افتد ؛ یکی از آن جلسات مهم ، همین جلسه ی عصر سه شنبه که منتهی به نماز جماعت مغرب و عشا شده بود . عناصر فعال سیاسی حضور داشتند ؛ عناسر اجتماعی ، مذهبی هم حضور داشتند ؛ مقام معظم رهبری ، حکیمانه ، ولی شفاف روشن ، رهنمودهایی که برای دولت ، برای ملت ، واقعاً برای همه کارگشا ؛ به بخشهایی جناب دکتر رضیان اشاره فرمودند ؛ عمده توجه داد همه را به دشمنی دشمن که دشمن چه میخواهد ؛ هدف دشمن چیست . هدف دشمن را کاستن از توانمندی ملت ایران . یعنی دشمن می خواهد ما در پیشرفت های علمی موفق نباشیم ، جلوی ما را سد کنند ؛ در پیشرفت ها ی دفاعی ، جلوی ما را بگیرند ، سد کنند ،بهانه بگیرند ؛ فرمود : راه چاره ، نقطه ی مقابل ، افزایش توانمندی ها ؛ خب خیلی شفاف فرموده بود ، جلوتر هم فرموده بود که  همین اندازه حاضر شدند آمریکایی ها بیایند پای مذاکره ی هسته ای بنشینند ، نتیجه ی پیشرفت ما در قضیه ی هسته ای تا بیست درصد ، در غنی سازی ، که تا بیست در صدر پیش رفته بود ؛ دیگر از بیست درصد تا به صد در صد رسیدن غنی سازی کار روی روال افتاده بود ؛ حالا ناچار شدند پیشنهاد مذاکره دادند ، خواستند با تهدید اگر پیش نبردند ، با مذاکره ، با لبخند ، با دست دادن ؛ سعدی خیلی زیبا گفته که : من نمیگویم از دشمن بترس ، در جنگ تو را از دشمن نمیتراسنم ؛ اما در صلح ، تو را از فریب دشمن می ترسانم ؛ در صلح مبادا گرفتار فریب دشمن بشوی ؛ دشمن دشمن است ، اگر با جنگ پیش نبرد ، میخواهد با صلح به هدف خود برسد ؛  البته ، مذاکره کنندگان ما  آدم های مخلص ، همانجور که خود آقا بارها تأیید فرمود ، به اندازه ی توان خودشان هم واقعاً تلاش کردند ، زحمت کشیدند ؛ اما طرف بسیار خبیث است ، بسیار پلید و پیچیده است ؛ لذا فرمود چاره ی کار ، افزایش توانمندی های اساسی، موجب مصونیت و اقتدار کشور میشود . چیزی که موجب بشود دشمن نتواند به ما آسیب بزند ،ما بنیه ی علمی مان را ، بنیه ی دفاعی مان را بالا ببریم و همچنین اقتصاد ؛ حل دو مشکل رکود و بیکاری را تأکید داشتند ؛ شتاب حرکت برای اقتصاد مقاومتی را تأکید داشتند ؛ حالا آقا اینجور میفرماید ، ولی همین امروز صبح واقعاً در خبرها دیدم ، در گزارش ها دیدم که جای تعجب هم هست ؛ در ظرف یک سال گذشته ، واردات از آمریکا به ایران بیست برابر افزایش پیدا کرد .  گویا مثلاً افتخار هم میکنیم که بیست برابر بیشتر شده واردات ما از آمریکا .  یعنی اگر یک تن کالا وارد میشد از آمریکا ، حالا شده بیست تُن کالا از آمریکا وارد میشود .  باید هدف ملت ، هدف دولت ، اینکه هدف را فراموش نکنیم ، باید برسیم به جایی که روی پای خود بایستیم . به آن نقطه رسیدن . و آن واردات را به حد اقل رساندن . به حداقل ، یعنی اگر چیزهایی واقعاً ضروری است ، واقعاً در داخل یافت نمی شود ، این را بیاوریم ، نه اینکه ریل قطار را هم الآنه از خارج وارد کنیم ، در حالی که داخلی ها گله میکنند که چرا به ما سفارش نمیدهند ؛ ما کارگرهای مان دارند بیکار میشوند ؛ اینها درد است ؛البته ابتدا در آغاز سخن نصیحت فرمود ، بهره گیری از فضای رمضان و اشاره به بعضی از ادعیه که در آن دعاها در این ماه رمضان ، اولیاء خدا از خدا درخواست نجات از بعضی از گناهانی که اگر آن گناه اتفاق بیافتد ضررش تنها مال گناه کار نیست ؛ ضررش به جامعه بر میگردد .  مخصوصاً مدیران و مسئولان باید از آنها پرهیز داشته باشند ، بی انگیزگی ، غفلت داشتن ، بیخیال بودن ، گرفتار غرور بودن ؛ یک وقتی یک فرد گرفتار غرور است ، اما یک وقتی یک مدیر گرفتار غرور است ؛  یک وقتی یک رئیس گرفتار غرور میشود ؛  یک وقتی یک فرد بی انگیزه است برای کار ، بلانسبت تنبل است و احساس مسئولیت نمیکند ،  اما خدا نکند که اگر یک مدیر بخواهد بی انگیزه باشد ، احساس مسئولیت نداشته باشد ؛  دنبال رفاه و اشرافیگری باشد ؛  او به درد مدیریت در نظام انقلابی ، در نظام جمهوری اسلامی نمیخورد . بعد اینکه بعضی ها تصور میکنند با آمریکا کنار بیاییم مشکل ما حل میشود ، فرمود کنار آمدن با آمریکا تصور غلط است . چرا؟ به خاطر اینکه لبّ سخن ، لبّ کلام ، آمریکا میگوید برگردید ، اگر شدید آدم سال پنجاه و شش ، من شما را قبول دارم ؛ آدم سال پنجاه و شش یعنی چه؟ یعنی نوکر دست به سینه در برابر آمریکایی ها.لذا آقا فرمود که آنها میخواهند ما تنزّل کنیم . اما چه اندازه تنزّل کنیم ؛ قبلاً یک وقتی فرموده بود ، حدّ یقف ندارند . امروز گفته بودند در مذاکرات که شما فعالیت هسته ای را از مثلاً پنج درصد افزایش ندهید ؛  خیلی خب . این را پذیرفتیم ، الآن تحریم ها را برداشتند؟ آقا فرمود نه ، تحریم ها را برنداشتند ؛  واقعا این است که در نوشته برداشته شده ، در زبان برداشته شده .  اما در عمل ، تحریم ها برداشته نشده ؛ آنوقت الان می آیند میگویند شما نباید آزمایش موشکی داشته باشید . فرمود اگر موشک مثلاً حل بشود ، فردا میگویند که آقا نقض حقوق بشر است که اگر در جمهوری اسلامی تجاوز به عنفی صورت گرفت و متجاوز را اعدام کردن از نظر آمریکا نقض حقوق بشر است .  نعوذ بللّه ؛ اگر یک خبیثی ، یک رذل و پستی به نوامیس مردم  ، به عنف ، یعنی به زور تعدی بکند ، بر اساس حکم قرآن باید نابود بشود ، تا جامعه آرامش پیدا بکند ؛ آسایش و امنیت پیدا بکند ؛ میگویند شما اگر این کار را بکنید نقض حقوق بشر کردید .  فرمود اگر آن هم خلاص بشود ، بحث شورای نگهبان که شما چرا شورای نگهبان دارید.حالا خودشان مجلس و سنا دارند برای خودشان و در مسیر شیطنت خودشان ، در نهایت هم خود رئیس جمهور آمریکاست که باید حرف آخر را بزند ؛ اما میگویند اینجا نه ، شما شورای نگهبان نداشته باشید . آن هم اگر مثلاً یک جوری حل بشود ، بعد فردا میگویند  که آقا ولایت فقیه چیست ، ولایت فقیه نباید باشد ؛ بله ول بکن نیستند ؛ پس بنا براین این سگ هار تعقیب میکند شما را ، شما هرچه بدوی او میخواهد پشت سر بیاید ؛ اما اگر قرص و محکم بایستی ، او هم برمیگردد ، فرار میکند ؛  لذا آقا فرمود که چاره ی کار ، افزایش توانمندی ها ؛ سعی کنیم توانمندی خودمان ار بالا ببریم ؛ خودمان را دست کم نگیریم ، کوچ نگیریم ؛ بعد هم موافقان و مخالفان برجام را فرمود که هردو مبالغه میکنند ؛ یعنی آنهایی که از برجام تعریف میکنند خیلی تعریف را از حد بیرون میبرند ، آنهایی هم که میخواهند تکذیب کنند ، خیلی هم از حد متعارفش پایین تر می آورند ، بله ، یک محسّناتی داشت ، به اعتبار همان محسّنات فرمود ما مذاکره را پذیرفتیم ، اما یک خلل و فُرَج   یعنی در این برجام ، در این پایان نامه ی مذاکرات ، در او یک عباراتی به کار برده شد ، آمریکایی ها به سود خودشان تفسیر میکنند ؛  ما یک تفسیر دیگری داریم ، آنها میگویند نه ، تفسیر این عبارات این است .  این خلل و فُرَجی که آقا فرموده بود ، اینجا ها را می فرمود . حالا راجع به بعضی از تخلفات در پرداخت حقوق و مزایا و پاداش ها ، من پیشتر یک چیزی گفتم ، بعضی از عزیزان رسانه ای نمیدانم چگونه نقل کردند که موجب گله ی بعضی از دستگاه ها شد . عزیزان ، دست اندرکاران قلم و رسانه ، دقت کنید ، امانتدار باشید . من عرض کرده بودم سازمان بازرسی باید پاسخگو باشد ، نه نسبت به اصل تخلف ، تخلف را دستگاه دیگری  کرده بود ، گفتم باید پاسخگو باشد که چه کار میکند ، چه کار کرده ؛ باید تا آخر کار برود ، گزارش را تکمیل بکند ، کرده بدهد به دستگاه قضایی ،  از دستگاه قضایی هم بخواهد تا به نتیجه برسد ، پاسخگویی برای برخورد با تخلفات ؛ نه اینکه پاسخگویی در اصل تخلفات؛ گویا بعضی ها نقل کردند که فلانی گفته سازمان بازرسی باید پاسخگوی این تخلفات باشد ؛ تخلفات مربوط به سازمان بازرسی نبود ، تخلفات مربوط به بعضی از بانک ها ، تخلفات مربوط به دستگاه های دیگر بود . حالایی که سازمان بازرسی ورود کرد ، بیاید و پاسخگو باشد که چه کار کرد ؛ آیا میتواند نقره داغ بکند ؟ واقعاً این نظامی که بر خون بچه های مردم استوار است ، این نظامی که مردم در طول سی و هفت سال روز قدس به صحنه آمدند ، بیست و دوی بهمن به صحنه آمدند ، هر سال پر شور تر می آیند ؛ سزاوار این ملت نیست ، آنچنان اختلاف طبقاتی و اشرافی گری ؛ آن حقوق و مزایا مال دولت عثمانی است ، نه مال دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ نه مال نظام و دولتی که در سایه ی امامت و ولایت . باید دستگاه های مسئول ، برخورد جدی داشته باشند ، پاکسازی بکنند و خود دولت ، مخصوصاً نمایندگان محترم مجلس هم باید برای برقراری توازن تلاش کنند . الآن خود جناب آقای دکتر رضیان ؛ خب دارای مدرک علمی دکتراست . از او اگر سوال کنی که آقا شما در دستگاه محترم قضایی بودی چقدر  حقوق میگرفتی ؛ ولی اگر همین دکتر ، در مثلاً فلان بانک  بوده ، یا نمیدانم فلان وزارتخانه بوده چقدر حقوق میگرفت؟ خب این اختلاف طبقاتی از همین جاها ناشی میشود ؛  اینها یک قدری دردناک است . حالا آقای جهانگیری هم خواسته که مدیران فهرستی از مجموعه ی دریافتی متوسط مدیران ارشد دستگاه ها را ارائه بکنند . رئیس جمهور هم دستور داد موارد تخلف شناسایی ، وجوه دریافتی اضافه مسترد بشود ؛ مدیران متخلف عزل بشوند ، خب این دستور . حالا پس جامعه باید انتظار بکشد ببیند نتیجه چه شد . من حرفم این است ، مردم توقع نتیجه دارند . نه تنها گفتن ؛

و درنهایت در صحبت های مقام معظم رهبری ، جمله ی بسیار زیبای و شیرینی بود که ایراد میگیرند که چرا نسبت به جوانها من تشویقشان میکنم ، تأییدشان میکنم ، فرموده بود که به جوانان انقلابیِ متدین ارادت دارم . حق هم این است . امام هم به جوانان متدین انقلابی مینازید .  مقام معظم رهبری هم همین . جوانان متدین هستند که اهل دفاع و مقاومت میشوند . کاری را که شهید محمد بلباسی کرد از هر جوانی که ساخته نیست اینگونه عمل کند .  سه تا بچه دارد ، یک بچه در راه دارد ، زن و بچه را رها کند برود ؛ امشب هم مراسم اربعین او در حسینیه عاشقان ثارالله برگزار میشود ، فرصت کنید شرکت کنید ، جلسات قرآنی عصرها اینجا برگزار است ؛ واقعاً از یک معنویت خاصی برخوردار است ، انس با قرآن ، نگاه کردن ، دقت کردن ، قاریان دارند میخوانند ، آدم نگاه کند ، اگر اشتباهی دارد ، اگر غلطی دارد ، تصییح کند .

امروز روز بیابان زدایی ، بیابان زدایی امر ممکنی است ، اینگونه نیست که امر ممکنی نباشد ، اما استکبار و عوامل استکبار ، کشورهای منطقه را آنچنان درگیر جنگهای داخلی کردند که از این مسائل نه تنها غافلند ، هیچ امکان عمل ندارند ؛ حالا این بیابان زدایی برای چه؟ میگویند آقا ، ریزگردهایی که می آید ، غبار می آورد ، خاک می آورد و فضا را آلوده میکند ، شبیه به باران و سیل ، اگر واقعاً در مسیر سد بسته بشود ، خیلی از اوقات از وقوع سیلاب های تخریب کننده ، ویران کننده جلوگیری میکند ، اگر سد داشته باشیم روی رودخانه ها ، مهار آب میشود ، کمک به کشاورزی میشود ، و از تخریب سیلاب هم جلوگیری میشود ؛ بیابان زدایی هم معنایش همین است ؛ در مناطق کویری اگر درختکاری بشود ، اگر چند سال آبیاری بشود ، قطعاً از حرکت شن و از پدید آمدن آن ریزگرد ها میتواند جلوگیری کند ، ولی کشورهایی که مشکل دارند ، گرفتار مشکل دیگری هستند .

دوشنبه سالروز شهادت سردار شهید دکتر مصطفی چمران ، به مناسبت سالروز شهادت او روز بسیج اساتید نام گرفت . و همچنین سالروز تصویب عدم کفایت رئیس جمهور وقت ، در سال شصت ، بنی صدر خائن ؛

سه شنبه سالروز میلاد کریم اهل بیت  ، امام حسن مجتبی ، روز اکرام ، اکرام ایتام ، اکرام فقرا ، ای مومنین ، {{ لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ}} اگر میخواهیم در دسته ی ابرار ، که اهل بهشتند جای بگیریم ، باید این آیه را دقت داشته باشیم ، نمیرسید به برّ و نیکی و مقام ابرار ، مگر آنچه را خودتان دوست دارید نگه بدارید ، همان را هم انفاق کنید ؛ خدای رحمان به شما داد ، بخشی مال شما ، بخشی هم مال فقرا ؛ ای کاش همه فرصت میکردند ، یک سری میزدند ، کمیته ی امداد ، بعضی از روزها ، بعضی از مومنین خیّر را صدا میزنند ، مسئولین را صدا میزنند ، برای دیدار خانواده های تحت پوشش ؛ خب من اینجا در دفتر هر روز مراجعاتی داریم ، اما خدا میداند این برنامه که میرویم دیدار خانواده های تحت پوشش امداد ، میبینم چه قدر خانواده های گرفتاری هستند که اصلاً رو ندارند بیایند بیرون سوال کنند ؛ هیچ وقتی ما آنها را اینجا نمیبینیم.با ناداری میسازند ؛  بهزیستی هم همینجور.  بهزیستی هم افرادی را تحت پوشش دارد ؛ آدمهای گرفتار ، آدمهای معلول ؛ گرفتاران تحت پوشش بهزیستی خب عمدتاً از نظر مال هم گرفتارند . حالا مشکل عقب افتادگی ذهنی ، عقب افتادگی جسمی ، عقب افتادگی بضاعت مالی هم دارند ؛ لذا سزاوار است ، بروید به سراغ بهزیستی ، کمیته ی امداد ، به وسیله ی این دو دستگاه امین ، شناسایی کنید نیازمندان را ؛ در حد توان خودتان کمک بکنید ؛ و همچنین سه شنبه روز تبلیغ و اطلاع رسانی ، سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال شصت به فرمان امام راحل ؛ و البته حق بود که برادر عزیزمان جناب حجت الاسلام آقای ذاکری مسئول اداره ی تبلیغات اسلامی گزارش کاری میدادند امروز ، ولی خب چون برنامه این بود که  جناب آقای دکتر رضیان صحبت کنند ، ان شاءلله هفته ی بعد بین ایشان و کمیته ی امداد تقسیم میشود و استفاده میکنیم ؛ البته یک گزارشی را هم برای من فرستادند ؛ گزارش نسبتاً خوبیه واقعاً تلاش میکنند زحمت میشکند ، خدا جزای خیر بدهد . و همچنین سه شنبه آغاز هفته ی قوه ی قضاییه .  صرفه جویی در مصرف آب ، صرفه جویی در مصرف برق فراموش نشود مومنین . و همچنین روز اصناف ؛ اصناف متدین ؛ کاسب باشد و متدین باشد ، حبیب خدا و دوست خداست . نشانه ی ایمان در صداقت ، درستکاری ، امانت و ان شاءلله کسبه ی متدین ما رعایت میکنند ؛

(((««به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.»»ناصر شیر اوژَن ، شیر اوژن یعنی چه؟ یعنی شیر افکن.))) نثار ارواح این عزیزان صلوات .

إنَّ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ أَبْلَغُ الْمَوْعِظَهِ کتاب الله العزیزالحکیم {{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}

پایان خطبه دوم//

khazarnam-28-3-95-7

مطالب مرتبط

دکتر یدالهی«مدیر کل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، با آیت الله معلمی دیدار کردند + تصاویر

پیش از ظهر چهارشنبه مورخ 17 اردیبهشت 1404 ، دکتر یدالهی«مدیر کل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر

ادامه مطلب

کاروان زیر سایه خورشید(خادمین حرم مطهر امام رضا«ع») با در دست داشتن پرچم بارگاه مقدس ثامن الحجج«ع» و حضور دفتر امام جمعه شهرستان قائم شهر با آیت الله معلمی دیدار کردند + تصاویر

پیش از ظهر چهارشنبه مورخ 17 اردیبهشت 1404 ، کاروان زیر سایه خورشید(خادمین حرم مطهر امام رضا«ع») با در دست داشتن پرچم بارگاه مقدس ثامن

ادامه مطلب