خطبه های نمازجمعه دهم اردیبهشت نود و پنج قائم شهر-آیت الله معلمی

جمعه 10 اردیبهشت 1395

IMG_1004

خطبه اول:

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عجّل فَرَجَهُم ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَةُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . لا حولَ وَلا قُوَّةَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . ألصّلاةُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .

قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }}

امیدوارم خدای رحمان ، توفیق شکر و سپاس به درگاه خودش را در برابر نعمت های مادی و معنوی اش و همچنین توفیق استغفار را در برابر کاستی ها ، قصور و تقصیرمان به همه ی ما مرحمت بفرماید . پروردگار متعال در این مظنه ی استجابت دعا ، همه ی ما رامشمول رحمت و رضوان و مغفرت بی پایان خود قرار بدهد . گذشته گانمان را ببخشد و بیامرزد ، بیماران را شفا مرحمت بفرماید ، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

ماه رجب است و در قسمت نیمه ی دوم ماه قرار داریم . ماه استغفار است .  بحث ما هم درباره ی این سوره ی مبارکه ی نصر ، به همین بحث استغفار رسیده بود . هفته ی قبل ، روایاتی تقدیم محضر گشت.هم استغفار و اطاعت و بندگی خدا موجب خیر و برکت ، فراوانی روزی ، طول عمر ، و موجب خشنودی خدای رحمان میشود . همان گونه ای که کفر و گناه ، موجب گرفتاری دنیای انسان ، و حتی کوتاهی عمر میگردد ؛ متقابلاً مغفرت ، استغفار ، این ثمره و برکت را دارد ، انواع مختلف گرفتاری ها را برطرف ، و زمینه ساز فراوانی نعمت و برکت در عمر بشود . امیرالمومنین سلام الله علیه در یک بیانی میفرمود : «الإستغفارُ یَزیدُ فِ الرِّزق» استغفار ، روزی را افزایش میدهد . و در جای دیگر فرموده بود:« أکثِرُ الإستغفار»فراوان استغفار کنید ؛ «تَجلِبُ الرِّزق» روزی را جلب نمایید ؛ یعنی روزی را فراهم کنید و به دست آورید به وسیله ی استغفار.استغفار به درگاه خدا ، روزی را افزایش میدهد ، ریشه ی قرآنی دارد.در آیات فراوان ، سوره های مختلف ، مخصوصاً درسوره ی مبارکه ی هود و نوح ؛ امروز روایتی را در ذیل آیاتی از سوره ی مبارکه ی نوح میخواهم تقدیم کنم. سوره ی نوح را ترجمه ی آیاتش را از اول عنایت کنید عرض کنم؛آغاز سوره ی نوح : {{ بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى قَوْمِهِ }} ما نوح را به سوی قومش فرستادیم ، مأموریت دادیم . یعنی خودسر نرفته بود نوح ؛ {{ أَنْ أَنذِرْ قَوْمَكَ }}هشدار بده قومت را؛ إنذار را به فارسی ترجمه کنیم ، معنایش هشدار است . {{ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ }}قبل از آنی که عذاب دردناک به سراغشان بیاید هشدارشان بده و اخطارشان بنما . {{  قَالَ يَا قَوْمِ }} نوح هم آمد ، به قومش ، به ملتش ، به مردمش فرمود: {{ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ }} . من برای شما هشدار دهنده ام . آشکارا به شما میگویم عواقب تلخ نافرمانی و معصیت و گناهی که دارید متوجه شما میشود . {{  أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ }} هشدار میدهم بیایید خدا را بندگی کنید ، {{وَاتَّقوه}} پروا داشته باشید ؛ ملاحظهه ی خدا را نمایید . تقوا پیشه کردن ، تعبیر عامیانه اش میشود: از خدا بترسید ؛ ولی در واقع ملاحظه ی خداست . خدا چیز مخوفی نیست که انسان از او بترسد.پدر ، مهربان است . اما فرزند از مخالفت فرمان پدر مهربان ، باید خوفناک باشد .  باید بترسد ، بر حذر باشد مبادا از فرمان پدر سرپیچی کند.نعوذ بلله که خدا را به پدر تشبیه کنیم . پدر خلق است و خدا خالق . ملاحظه ی خدا بالاترین ملاحظه ها باید باشد . فرمود:{{أن اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ }} و اطاعت کنید خدا را . اگر این اتفاق بیافتد ، بندگی خدا ، اطاعت خدا ، تقوا و پروای الهی داشتن ، {{ يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ}} می آمرزد . می بخشد . صرف نظر میکند از بعضی از گناهانتان . نه همه ی گناه . گناهی که حقّ الناس باشد ، با استغفار محو نمیشود . باید حقّ الناس ادا گردد ، یا استرضا شود . رضایت مردم ، تحصیل و فراهم گردد . ولی آن گناه و معصیتی که بین انسان و خداست ، آنها با استغفار آمرزیده میشود . {{ يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ}} مِن را بعضی از مفسّرین ، به همین مبنا که حق الناس نباشد بعضی از گناهان یا به تعبیر دیگر ، بعضی از مفسرین فرمودند: گناهان قبل از ایمان . گناهان قبل زا استغفار ، نه بعد از استغفار باز هم گناه کند به امید مغفرت . {{ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى}} أجَل شما را تأخیر می اندازد . یعنی عمر شما را افزایش میدهد . تا رسیدن اجل نهایی و حتمی که از او تعبیر به اجل مسمّی میشود .مُسَمّی اجل حتمی است و اجل دیگر معلّق است بسته ی به اسباب ؛ گاهی گناه ، معصیت ، موجب زودرس شدن مرگ انسان میشود . {{ إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاء}} اجل الهی اگر رسیده باشد ، {{  لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ }}تأخیرتان نمی اندازد ، اگر بدانید . دعوت کرد مردم را نوح ، آنگاه به درگاه خدا نالید و گفت : {{  قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلاً وَنَهَاراً }}  خدا ، من این قومم را ، ملّتم را شب و روز خواندم ؛ شب و روز نصیحت و دعوت کردم ، {{  فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَاراً }} چیزی حاصلم نشد . چیزی دستم را نگرفت ، مگر نفرت بیشتر آنان . فرارکردن از من . الله اکبر . حالا گاهی من و شما توقع داریم اگر یک آدمی که در مسیر غلط و خطا و اشتباه است نصیحتش بکنیم ، توقع ما این است که بلافاصله به سرعت بپذیرد . طبع بشر را نگاه کنید ؛ نوح نبی میگوید خدا ، من اینها را شب و روز خواندم {{ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي}} دَعَوتُ یعنی دعوت کردم و خواندم . {{ لَيْلاً وَنَهَاراً }} شب و روز نشناختم و دعوت کردم و کار کردم . {{  فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَاراً }}اینها میگریختند از من . آمده در تاریخ و تفاسیر که نوح ، نهصد و پنجاه سال دوران پیَمبری اش بوده . اما در طول این نهصد و پنجاه سال بیشتر زا هشتاد نفر به او ایمان نیاورده بودند . {{وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ }} و به درستی که من آنقدر خواندم{{كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ }} برای اینکه تو آنها را بیامرزی ؛ میگوید من آنها را بخوانم و بیارم به سوی بندگی تو ، ای خدا ، که تو آنها را بیامرزی . {{جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ }} انگشتها را به گوش میگرفتند که حرف من را نشنوند. {{وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ }} گلیم را به خود میپیچیدند ، یا ردایی که داشتند به سر و گردن خود میپیچیدند که حرف من را نشوند.{{ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَاراً}} اصرار داشتند در خلافکاری خودشان. در نافرمانی خودشان . در سرپیچی ، گردنکشی . استکبار یعنی گردنکشی . {{ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَاراً}} آنگاه مأیوس نشدم .بازهم آشکار دعوتشان کرذم . {{ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَاراً}} هم آشکارا ، هم پنهان . {{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا}} حالا در ارتباط با بحث استغفار ؛ در ارتباط با استغفاری که درسوره ی نصر آمده . {{ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }} طلب مغفرت از خدا داشتن ؛ حالا نوح میگوید خدا : {{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ}} من به اینها گفتم از خدایاتان آمرزش بخواهید ، {{ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً }}خدا هم آمرزنده است ؛ در ادامه : {{ يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً }} نوح به قومش میگفت: شما اهل استغفار باشید ، باران فراوان از آسمان بر شما خواهد بارید .{{ وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ }} مال فراوان ، اولاد فراوان ؛ {{ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ }} باغ های شما خرّم ، سرسبز ، {{ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً }}نهرهای آب شما فراوان و پر از آب خواهد بود . در ذیل این آیه یک روایتی است که نقل از حسن ، که بعضی ها فرمودند امام حسن مجتبی، بعضی ها گفتند نه ، حسن بصری ، در آن روایت سه مورد ذکر میشود ، اما یک روایت دیگری در تفسیر شریف مِنهَج الصادقین ، مرحوم ملّا فتح الله کاشانی ، او از قلانسی که یکی از علماء بزرگ اهل سنت است ، تفسیری دارد که یا چاپ نشده ، یا اگر چاپ شده ما ندیدیم و به دست ما نرسیده . من سعی کردم متن  عبارت قلانسی را پیدا کنم ولی موفق نشدم . اما آنچه را که الآن نقل میکنم از تفسیر منهج الصادقین است. در تفسیر منهج الصادقین از قلانسی نثل میکند ، راوی خبر هم ابن عباس است . میگوید: بودم ، دیدم یک آدمی آمد پیش امیرالمومنین علی بن ابی طالب. عرض کرد یا أبالحسن ، بسیار گنه دارم . صحیفه ام ، یعنی نامه ی عملم سیاه است . شرمنده ام ، شما دعا کنید ، خدا مرا بیامرزد . امیرالمونین به این آدم فرمود که برو استغفار کن . ابن عباس میگوید این آدم رفت و یک آدم دیگر آمد ، آدم دیگر عرض کرد یا ابالحسن . فقیرم ، بی چیزم ، نادارم . از ناداری بی طاقت شدم . دعا کن تا خدا از لطف امین خود ، انعامی فرماید و مرا از این گرفتاری نجات دهد . بی نیازم کند.امیرالمونین به این آدم هم فرمود:برو استغفار کن . اولی آمد گفت گناه دارم . حضرت فرمود برو استغفار کن . دومی آمد گفت فقر دارم . حضرت فرمود برو استغفار کن . ابن عباس نشسته بود ، ادامه داد حضورش را . این آدم رفت و نفر سوم آمد . گفت یا ابالحسن ، یا امیرالمومنین ، من از ناداری ناله ندارم . من به حمد الله مال فراوان دارم . اما متأسفانه مدتی است که ازدواج کردم اولاد ندارم . میترسم اگر بمیرم وارث نداشته باشم .شما دعا کنید که خداوند به من فرزندی عطا کند.ابن عباس میگوید امیرالمومنین به این آدم هم فرمود برو استغفار کن  .برو استغفار کن ، اگر طالب فرزندی ؛ ابن عباس در درونش تعجب کرد که اینها مشکلات متعددی را نقل میکنند ؛ اما امیرالمومنین به همه میگوید برو استغفار کن . این آدم رفت ، نفر بعدی آمد ، این نفر بعدی که آمد گفت یا ابالحسن یا امیرالمومنین ، باغم به جهت کمی آب ، زراعتم خشکیده ، دعا کن که خداوند باران رحمتش را نازل کند . امیرالمومنین به این آدم هم فرمود برو استغفار کن . این آدم هم رفت ، آدم دیگر آمد ، گفت کم روزی ام ، زراعت دارم ، اما محصول من هر ساله کم است و ولی دیگران که زراعت میکنند محصول بیشتری دارند . شما دعا کنید که محصول من افزایش پیدا کند . حضرت به او فرمود : برو استغفار کن . یکی دیگر آمد و گفت یا ابالحسن در ناحیه ی ما چشمه ها خشکیده ، قنات ها از آب خالی شده ؛ شما دعا کنید ؛ حضرت فرمود برو استغفار کن . این آدم رفت ، ابن عباس حوصله اش سر رفت  . ابن عباس عرض کرد ، یا ابالحسن ، یا امیرالمومنین ، پنج شش نفر آمدند ، هرکسی یک جور مشکل مطرح کرد ، شما به همه فرمودید برو استغفار کن ؛ سرّ قضیه چیست ؟ امیرالمومنین به ابن عباس فرمود: ««یا بن عَمّ»» ای پس عمو ««أ ما سَمِعتَ قول الله»» آیا نشنیدی کلام خدا را ؟ . {{فَقل تستغفروا ربُکُم إنَّهُ کانَ غَفّارا}} امیرالمونین این آیه ی سوره ی نوح را خواند . فرمود از زبان نوح که نوح به قومش گفت استغفار کنید {{ يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً }} برکت و ثمره ی استغفار ، باران میشود ، {{ وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ}} از جمله ثمرات استغفار ، مال ، اولاد ، {{ وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً}}هم نهرها پرآب بشود ، قنات ها پر آب بشود ، باغ ها خرّم و سرسبز بشود ، برکت در مال ، برکت در عمر ، همه ی این چیزها ثمره و نتیجه ی استغفار ؛ خیلی راحت ، اگر انسان خدا را بنده باشد ، به خدا پناه ببرد ، توکل به خدای خود داشته باشد ، خدای رحمان بنده اش را ضایع نمیسازد ، ذلیل نمیگرداند ؛ {{ العزّةُ لِلّه وَ لِرَسولهِ وَ لِلمؤمنین}}پس مومنین ، برادران و خواهران ؛ سعی کنیم زیور تقوا را در وجودمان ، در زندگی مان آراسته تر نگه بداریم ، پرهیز از گناه و انجام واجبات ، مصداق روشن و زیبای تقوای الهی خواهد بود ؛ خدایا ما را موفق بدار . {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم }} //

//

پایان خطبه اول-

 

 

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمهدی . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

مجدداً خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، به پرهیز از گناه و معصیت و به انجام واجبات ، سفارش و تأکید دارم. امیدوارم خدای رحمان ، همه ی ما را آنی و لحظه ای از یاد خود غافل نسازد . ما را از آلودگی به گناه ، معصیت ، حفظ بفرماید . عواقب امور ما را خدای رحمان ختم به خیر بگرداند . به برکت صلوات برمحمد و آل محمد .

خب مستحضرید برادران و خواهران ، امروز مرحله ی دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ، البته در شهرهایی که طبق قانون و رأی مردم به مرحله ی دوم کشیده شد . چون در قانون پیشبینی شد مرحله ی اول انتخابات ، کسی که رأی اول را آورد ، رأی دوم را آورد ، اگر به نسبت به مجموع آراء ، یک چهارم کلّ رأی را هم داشته باشد ، خب او را همان مرحله ی اول به اصطلاح پیروز انتخابات معرفی میکنند . منتخب اول ، دوم ، اما اگر رأیش رأی اول بود ، یا رأی دوم بود ، ولی به نسبت به مجموع آراء ، یک چهارم را کسب نکرده بود ، طبق قانون ، باید در مرحله ی بعدی ، دور دوم ، بین او و نفر بعدی ، انتخباات برگزار بشود . البته در مازندران ، چند شهر این حالت را پیدا کرد ، بابل همین است ، قائم شهر هم همین است ، نفر اول در مرحله ی اول به مجلس راه پیدا کرد ، نفر دوم با نفر سوم به دور دوم کشیده شدند. ان شاءلله عزیزانی که تا این لحظه حضور پیدا نکردند و رأی ندادند غفلت نکنند . واقعاً آن حضور و حماسه ی هفتم اسفند با حضور امروز تکمیل می شود . به قول عامیانه که کار را آن کس کرد که تمام کرد . آدم ، کاری را که آغاز کرده ، تا پایان کار همراهی کند و پیش ببرد.حضور در پای صندوق رأی ، استقبال از انتخابات ، واقعاً مایه ی عزت و اقتدار . در مرحله ی اول بحمدلله با آرامش ، با متانت برگزار شد ، این مرحله هم همینجور به خواست خدا . از همه ی دست اندرکاران ، اعزای اجرایی ، هیأت نظارت ، ستاد مرکزی انتخابات ، فرمانداران محترم تشکر و تقدیر داریم . نیروی انتظامی ، برادران عزیز بسیجی  و سپاهی ؛ همه ی کسانی که دخیلند ، خدای رحمان به همه جزای خیر مرحمت بفرماید . و انتخابات ، واقعاً حرف دل آحاد جامعه باید باشد . امروز ساعت ده بود موفق شدیم ، در معیّت فرماندار محترم رفتیم برای رأی دادن؛ نه آنها متوجه شدند بنده به چه کسی رأی دادم و نه من متوجه شدم آنها به چه کسی رأی دادند . خب رأی دادن باید با همین آرامش ، با همین متانت اتفاق بیافتد .

امروز مناسبت هایی که وجود دارد ، روز ملی خلیج فارس . این خلیج فارس از زمانی که تاریخ نوشتن و کتابتش باب شده بود ، این دریا ، این خلیج به نام خلیج فارس بوده تا اینکه اخیراً در پی یک تحرّکات خبیثانه ی شیطنت آمیز استکباری ، حاشیه نشینان خلیج تحریک شدند . واقعاً مصیبت بزرگ امت اسلام است که برخی و بخشی از جهان اسلام پناه ببرد زیر چتر استکبار جهانی؛ اسلام عزیز در برابر قدرت استکباری زمانش سربلند کرده بود . انقلاب عظیم اسلامی هم به تأسّی از ماهیت اسلام ، از روز اول پیروزی ، در برابر استکبار ، علم مقاومت را برافراشت و بلند کرد . ولی رؤسای کشورهای کوچک حاشیه ی خلیج ، یا در پی ضعف و ناتوانی خودشان ، از خروش مردم ، از بیداری مردم در هراسند ، پناه میبرند به استکبرا جهانی تا زیر پَرِ آمریکا شیطان بزرگ دوام بیاورند ؛ آنها وسوسه شدند که نام این خلیج را بعنوان خلیج عربی یا خلیج مطلق بگذارند .اما همه ی بدخواهان و بیمار دلان باید بدانند خلیج ، خلیجِ فارس است ، هم در گذشته بود و هم حال و هم آینده خلیج فارس ، جاودانه خواهد بود .

و همچنین امروز سالروز آغاز عملیات بیت المقدس  در سال شصت و یک ؛تجلیل و تکریم داریم از فداکاری و ایثار همه ی رزمندگان ، چه شهدا ، چه جانبازان ، چه سالم برگشته های از جبهه ، که از معرکه ی خون ، از معرکه ی فداکاری و ایثار ، بعضاً جان سالم به در بردند و سالم برگشتند ؛اما حقّاً هستند کسانی از ایثارگران و رزمندگان که هم تراز شهدا عمل کردند و هم تراز شهدا ان شاءلله مأجورند .

فردا روز جهانی کار و کارگر است . البته هر ساله به همین مناسبت ، نماینده ی کارگران در جمع شما نمازگزاران صحبتی داشته و امسال هم برادر عزیزمان جناب حاج آقای دریابیگی به نمایندگی از این قشر زحمتکش صحبتی داشتند که تشکر داریم .

باید چند کلمه یا در این ارتباط عرض کنم . دولت و ملّت باید کار و کارگری را اهمیت بدهند . مخصوصاً امسال را که مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نام نهادند . اولین قدمش حمایت از کار و کارگری در داخل ؛ اقتصاد مقاومتی ، یعنی اقتصادی که ما را نگه بدارد. در برابر تهاجم و هجمه ی اقتصادی دشمن ، ما بتوانیم مقاومت بکنیم . این نمی شود مگر با بالابردن سطح تولید . مگر با تقویت قشر شریف کار  و کارگر . اصلاً همانگونه ای که مقام معظم رهبری در دیدار کارگران شریف ، دیروز نه پریروز ، چهارشنبه ، فرموده بودند : جامعه ی کارگری ، یک جامعه ی وفادار به انقلاب و نظام که در همه ی حوادث مهم انقلاب و بعد از انقلاب حضور داشت . من پریروز در جمع عزیزانی که در معیت آقای دریابیگی تشریف آورده بودند ، در خدمتشان عرض کردم که اگر مدیری ، مسئولی ، فرد دولتیی ، احیاناً به حقوق کارگرها بی اعتنا باشد ، به مشکلات آنها بی اعتنا باشد ، او در تفکر انقلابی اش باید مشکل را پیدا کرد . برای خاطر اینکه انقلاب اسلامی در ماهیت و ذات خود ، حامی کار و کارگر است . کما اینکه امام راحل اینهمه عنایت داشت . مقام معظم رهبری اینهمه عنایت دارد واقعاً به تقویت کار در جامعه ، به تقویت کارگران در جامعه . در چنین شرایطی اصلاً مناسب نیست که انسان بشنود یک کارگاهی چند نفر کارگران را بیرون کرده یا میخواهد بیرون بکند . ای مدیران ذیربط ، مدیر کل کار ، مدیر کلّ تأمین اجتماعی ؛ نگذارید ، اجازه ندهید تعطیلی نساجی ادامه پیدا کند . اجازه ندهید کارگران را اخراج کنند به بهانه های مختلف . سال عمل است ، سال اقدام است ، باید کمر همّت را ببندید ؛ وارد صحنه بشوید ، ببینید چیست . اگر واقعاً کارفرما یک حرف حسابی جدی دارد پیگیری و کمکش کنید ، وگرنه ،اگر دنبال بهانه است برای بیرون کردن کارگرها ، عالم و آدم میفهمند که اگر نساجی اعلام ورشکستگی بکند یک پنجم سرمایه ی نساجی بدهی کارگرها را پرداخت میکند. آن آدمی که آمده بود میگفتند آقا سرمایه گذار خارجی میخواهد بیاید اینجا توسعه بدهد و چه کار بکند . سرمایه گذار نبود ، سرمایه بَر بود ؛ سرمایه خور بود ، چه چیزی آورد ؟ واقعاً شرمندگی دارد ، جای تأسّف است ، کسی از مسئولین نمی آید بگوید این سرمایه گذار چه چیزی گذاشت اینجا . اگر سرمایه گذاری کرد کو؟سوله ساختند ، آن هم پولش را ندادند به پیمانکار ؛ پیمانکار بیچاره چندین بار می آمد اینجا پیش ما ناله میکرد.میگفت از زندگی ساقط شدم . میگفت هرچه داشتم آنجا هزینه کردم ، اما چیزی به من پرداخت نمیکنند در حالی که سوله ساخته شد . اینکه بیایند بهانه بکنند بعضی ها بگویند برنامه ی ثریّا سبب شد اینها لَج کردند . برنامه ی ثریّا چه گفت؟ برنامه ی ثریّا همین وضع نگران کننده را بیان کرد . اگر پاسخ قانع کننده ای داشتند ، ما خواهش میکنیم از صدا و سیما ، از دست اندرکاران همان برنامه ی ثریّا ، اگر واقعاً کسی احساس میکند پاسخ قانع کننده ای وجود دارد ، بیایند برنامه بگیرند ، منتشر کنند ، پخش کنند ، پاسخ را هم جامعه بشنود و دریافت کند ، وگرنه اخراج کارگرها به هیچ وجه به مصلحت نیست ، و اینکه تأخیر در پرداخت حقوق کارگران ، و همچنین متأسفانه اخیراً بازنشستگان شرکت زغال سنگ البرز مرکزی ، چند ماه است بیچاره ها حقوقشان را نگرفتند ؛ نمیدانم چرا . این واگذاری ها به بخش های خصوصی موجب زمینه سازی این گرفتاری ها شده یا نه .

و دیگر اینکه خواهش جدی از همه ی مدیران و مسئولان مخصوصاً مسئولان رده ی بالا ، برای اینکه ذهن جامعه از یک مشکل اصلی منصرف نشود ، حرف و حدیث دست چندم ساختگی درست نکنند . در قضیه ی پسابرجام ؛ پیشابرجام و پسابرجامش چه تفاوتی کرد برای جامعه و ملت ما ؟ اینکه بگوییم سی سال نگذشت ، سه ماه گذشته . خب از اول چه کسی مگر وعده داده بود؟وعده را عذر میخواهم ائمه ی جمعه نیامدند وعده بدهند که اگر توافق صورت بگیرد ، اگر امضا شده این جور میشود ، آنجور میشود . خب این وعده ها را خودتان مطرح کردید ، و بعد از امضای قرارداد ، خودتان وعده دادید که یکی پس از دیگری مشکلات برطرف میشود . حالا نشده؟ ، الآن هم باید صادقانه ، صریح ، صمیمانه ، با ملت درمیان بگذارید . ملت هم با شما همراهی و پشتیبانی خواهند کرد ؛ ولی به جای اینکه از ملت ، از افکار عمومی کمک بگیرید برای مطالبه ی حق به حق خودتان … ؛ خب اینکه الآن دو میلیارد دلار را آمریکا آنجا مصادره کرده ؛ و نه تنها بلوکه ، بلوکه که بوده ،  بلکه دریافت کرد ، برداشت کرد . حالا خوشبختانه خودِ رئیس جمهور محترم هم تعبیر خوبی داشت ، فرمود توقیف دارایی ایران در آمریکا ، دزدیِ آشکار و رسوایی بزرگ حقوقی است .  این حرف خود رئیس جمهور است . خب آمریکایی که ماهیتش این است ، با شما اینگونه عمل کرد ، با شما اینگونه برخورد میکند ، بیایید بقیه ی مطالب را هم صادقانه با ملت در میان بگذارید و از ملت کمک بخواهید که ملت کمر همت را ببندد اقتصاد مقاومتی را چرا باید کار به اینجا برسد که رهبر معظم انقلاب الآنه بیاید ناچار بشود بگوید کالاهایی که مشابه داخلی دارد وارد کردنش مثلاً تحریم و قدغن . این کار را واقعاً مجلس یک سال قبل میتوانست بکند . دولت دو سال قبل میتوانست بکند . الآن سه سال را دولت جدید دارد میگذراند ؛ ولی یک قدم در اجرای اقتصاد مقاومتی ، که قدم اولش همین است که کالاهایی که مشابه داخلی دارد اجازه ندهیم از خارج وارد بشود ؛ خب کالا از خارج وارد میشود؛ از آنجا هم قاچاق می آید ، اینجا هم قاچاق وارد میشود ، حقوق دولتی در مبدأ و مقصد پرداخت نمیشود ، لذا به ظاهر ارزان به دست مصرف کننده میرسد ، مصرف کننده هم روی می آورد به کالا. و آنوقت کارخانجات داخلی باید تعطیل بشود . چرا؟ برای اینکه به ورشکستگی می افتند ؛ اینها را چه کسی باید مدیریت بکند؟اینها را که دیگر نه شمای نمازگزار باید مدیریت کنید و نه بنده ی طلبه . اینها را باید دولت ، مدیران ، دست اندرکاران ، مدریت بکنند ؛ شوخی نداریم ، واقعاً جنگ داریم با آمریکا ؛ حالا جنگ یک وقتی نظامی است ، یک وقتی اقتصادی است . الآن آمریکای خبیث به این نتیجه رسید در بُعد نظامی نمیتواند این ملت را بشکند ؛ روی آورد به جنگ اقتصادی با ملت بزرگ ایران .

و همچنین مسائل فرهنگی ؛ واقعاً دو مسئله ی بزرگ ، امر به معروف و نهی از منکر ، متأسفانه در نظام جمهوری اسلامی خیلی مظلومیت پیدا کردند ؛ برای خاطر اینکه قانون مصوب مجلس ، در مورد امر به معروف و نهی از منکر ؛ نیامد دولت برای اجرای قانون امر به معروف ، تشکیلاتی درست بکند ، اعتباری بگذارد که هیچ ، بلکه همان تشکیلاتی که ستاد اجرایی امر به معروف داشت ، مثلاً کمکش بکند ؛ نقد منصفانه و نصیحت مسئولان ، اگر انجام بشود ، تعبیر به تند روی ؛ آقا فلان کس تند روی میکند . اگر خواهان این بشویم که موازین دین به عمل بیاید … ؛ آقا در جامعه متأسفانه شرارت دارد رشد میکند . حالا محدود کردند که آمار شرارت ها را به ائمه ی جمعه مثلاً ندهید ؛ در یک مقطعی آمار شرارت ها را میدادند ؛ ولی گفتند ندهید که مثلاً ائمه ی جمعه نقل نکنند . خب ائمه ی جمعه نقل نکنند ، مردم دارند میبینند جامعه چه وضعیتی دارد پیدا میکند؛ همین که امر به معروف ، نهی از منکر ، بی اعتنایی بشود به او ، نتیجه اش زورگیری ها ، نتیجه اش تعرض به نوامیس مردم ، نتیجه اش تجاوزات به عنف ، نتیجه اش انواع مختلف مردم آزاری ، کلاه برداری در جامعه . از پیامبران عظیم الشأن اسلام این بیان را بشنوید که میفرمود : ««کَیفَ بِکُم إذا فَسَدَ نِساءُکُم »» چگونه خواهد بود حال شما روزگاری و زمانی که زنان ، خدای نکرده بعضاً فاسد بشوند ، ««وَ فَسَقَ شُبّانُکُم»» جوانها خدای نکرده گرفتار فسق ، فجور ؛ ««وَ لَم تَأمُروا بلمَعروف وَ لَم تَنهوا عَن المُنکَر»» در چنان شرایط ، شما ساکت بمانید ، امر به معروف نکنید ، نهی از منکر نکنید ؛ ««فَقیلَ لَه:»» به پیغمبر گفته شد از جانب کسی که عرض کرد: «« فَقیلَ لَهُ یَکونُ ذلک یا رسول الله؟»»آیا چنین چیزی میشود؟ ؛ ««قال نعم وَ شَرٌّ مِن ذلک»» میشود ، بدتر هم میشود . ««شَرٌّ مِن ذلک ، کیفَ بِکُم إذا أمَرتُم بِلمُنکَر؟»»گاهی امر به منکر . میگویید آقا کار نداشته باشد . منکر را کار نداشته باش ، ««وَ نَهَیتُم عَنِ المعروف»»و از معروف به جای منکر جلوگیری میکنید . ««فَقیلَ لهُ یا رسول الله یَکونُ ذلک؟»» طرف با تعجب گفت پیغمبر خدا ، آیا چنین چیزی هم اتفاق می افتد؟««قالَ نعم وَ شَرٌّ مِن ذلک ، کَیفَ بِکُم إذا رَأیتُم المعروف منکرا و المنکر معروفا؟»» خانم کاندید شده ، رفته بیرون با اجنبی ، بیگانه دست داده ، آنوقت این خانم میتواند وارث خانه ی ملت انقلابی ایران باشد ؟ اگر شورای نگهبان آمد صلاحیت او را ، ولو حین برگزاری انتخابات رد کرده . این حق قانونی شورای نگهبان است . که اگر این کار را نکند طبق وظیفه عمل نکرده ؛ آنوقت مسئولی بیاید بگوید که نه ، در برابر رأی مردم ، کسی حق ندارد رأی مردم را بشکند . شما کار خودت را درست انجام بده .این کار که مرجع دیگر دارد ورود پیدا نکن . دعواهای ساختگی در جامعه از همینجا ها شروع میشود که ذهن از مشکل اصلی منصرف بشود ، و به سوی مباحث بی اهمیت و کم اهمیت انتقال پیدا بکند . واقعاً یکی از گرفتاری های ما این است . ما شرایط خوبی داریم ؛ شرایط خوب امامت ، ولایت ، شما را به خدا نگاه کنید ، باسواد ، بی سواد ، همه ؛ هم حرف امام را جامعه خوب میفهمید ، و هم حرف رهبری معظم انقلاب را خوب میفهمد . اما متأسفانه آنهایی که باید صادقانه ، خالصانه ، صمیمانه  بدون قید و شرط اجرا و تبعیت کنند ، متأسفانه آنجاها مشکل داریم .
یکشنبه سالروز شهادت علامه شهید مطهری ؛ ما شخصیت های غیر روحانی سیاسی ، مذهبی فراوان داشتیم. خدمت کردند ، کار فرهنگی کردند ، زحمت کشیدند ؛ از همان ها هم امام راحل تقدیر و تجلیل میکرد . ولی نسبت به شهید مطهری و امثال او نوشته های شهید مطهری را بلا استثناء مفید خواند . مومنین ، ما در شهری داریم زندگی میکنیم که نامگذاری اش را به نام آقا امام زمان سلام الله علیه نهادند . الآن تابلوهای جدید را که آدم میبیند ، به نام بعضی از شخصیت های غیر روحانی ، شخصیت های سیاسی ، تابلوی خیابان ، کوچه ، آدم میبیند ، ولی من برخورد نکردم تابلویی به نام شهید مطهری . شاید هم باشد ، اما ظاهراً در جاهای چشمگیر نبوده یا حداقل آنجاهایی که بنده عبور میکردم متأسفانه ندیدم .

هم اقتصاد مقاومتی را باید مطالبه ی جدی داشته باشیم از دولت ، و هم از مسئولین بخواهیم فرافکنی نکنند ، مشکل جدی را جدی بگیرند و مشکلات فرعی را هم فرعی بدانند ؛ و اذهان عمومی را از مشکل اصلی به چیزهای کم اهمیت مصروف نسازند . عزت و اعتلایی که انقلاب ، امام ، شهدا ، برای این ملت آوردند خدایا به مظلومیت و عزت خود شهدا ، این عزت را مستدام بدار . خدایا مسئولان ما را برای درست عمل کردن ، بهتر عمل کردن موفق بدار . خدایا این هماهنگی ها ، این عزت ها را برای اعتلاء اسلام ، برای اعتلاء ملت بزرگ ایران اسلامی که واقعاً خیلی از کشور ها دارند الگو میگیرند از بیداری ملت بزرگ ایران  ، از مقاومت ملت بزرگ ایران ، این حرکتی را که امام راحل آغاز کرد ، این ملت را برای ادامه ی این حرکت موفق بدار .

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.))) همه باهم صلوات . خیلی از مومنین ، تلفنی ، حضوری ، در هفته ی گذشته گله میکردند ، انتقاد میکردند ، سالگرد وفات عقیله ی بنی هاشم در شهر یک بنری ، یک پارچه ای دیده مثلاً نشده ، یا خیلی کم . همچنین سالروز ولادت امیرالمومنین ، تبلیغاتی نشده ، حالا من هم خواهش میکنم از تشکیلات اداره ی تبلیغات اسلامی ، و از شورای هماهنگی تبلیغات ، که کمک بگیرند از شورای اسلامی شهر ، ازشهرداری ، برای اینکه این مناسبت ها از این کمرنگی بیرون بیاید و ان شاءلله پررنگ تر مراسمات مذهبی در جامعه نمایان شود .

{{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
پایان خطبه دوم-

 

مطالب مشابه
دیدگاه ها