جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه های نمازجمعه چهارم دی ماه نود و چهار قائم شهر – آیت الله معلمی

خطبه اوّل :

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَهُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . لا حولَ وَلا قُوَّهَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . ألصّلاهُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .قالَ الحَکیمُ  فی کِتابِهِ الکَریم : {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ؛ إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ؛  فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ؛ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ }} درود و رحمت الهی به ارواح انبیاء و اولیا ، هادیان سُبُل ، منادیان حق ؛ و به ارواح همه ی عالمان عامل ، مرشدان بندگان مومن در طول تاریخ ؛ سلام و درود الهی به ارواح طیّبه ی همه ی شهدا ، همه ی اهل ایمان ، همه ی اهل مقاومت و اهل ایثار ؛ سلام و درود الهی به شما برادران و خواهران نماز گزار ؛ امیدوارم خدای رحمان ، مواهبی را که به ما عطا فرموده است توفیق بهره گرفتن درست از این مواهب را مرحمت بفرماید .

رسیدیم به سوره ی مبارکه ی کوثر ؛ سوره ای کوتاه اما سوره ای که هم پیغمبر و هم شریعتش را ماندگار معرفی کرد ، سند ماندگاری داد خدای رحمان به حبیبش و میبینید جلوه ی حقانیت اسلام در دل ملت های عالم ، همواره رو به فزونی مینشیند ولی قدرتهای استکباری زمان ، همان گونه که در عصر رسول خدا تحمل و تمکین حق نداشتند ،  و دربرابر حق به خصومت برمیخاستند امروزه هم ادامه دهندگان همان جریان و ادامه دهندگان راه و رسم اهل ایمان مقابل هم قرار دارند ، در آن بیانی که آقا امام صادق سلام الله علیه میفرمود: «جاءَ جِبرَئیلُ بِرایَهِ الحَق؛ فَوَکَزَها بَینَ اَظهُرِنا » ، جبرئیل آمد و پرچم حق را در برابر ما بر افراشت ؛ «جاءَ اِبلیسُ بِرایَهِ الباطِل فَوَکَزَها بَینَ اَظهُرِهِم » ؛ در یک روزگاری بنی امیه و بنی هاشم سردمداران دو جریان حق و باطل بودند ، اگر امروزه به ظاهر بنی هاشم حضور ندارد ، اگر به ظاهر بنی امیه حضور ندارد ، اما وارثان این دو جریان ، این دو جریان را تداوم بخشیده اند و تداوم می بخشند تا ظهور بقیه الله ، منتقم حقیقی ، مُصلِح کُل ، وَلیُّ الله الأعظَم حُجَّهِ بن الحَسَن المَهدی؛ سوره ی مبارکه ی کوثر ؛ کلمه ی کوثر ، خود کلمه ی کوثر ، مِن الکِثره و هو الشیء الذی مِن شأنهِ ألکِثره ؛ هرچیز فراوان ، اما نه فراوان به شر ، هر چیز خیر فراوان را اطلاق میشود . ألخَیر الکَثیر ؛ خیر کثیر را اطلاق میشود. خب بعضی از مفسّرین اهل سنت گفته اند : خدا که به پیغمبر فرمود ما به تو کوثر داده ایم ، قرآن داد به پیغمبر ، یا احتمال دیگر گفته اند خدا به پیغمبر فرمود ما به تو کوثر داده ایم ، یعنی دین داده ایم و آیین و احکام الهی یا آیات الهی ؛ یا کوثر به عنوان چشمه ی بهشتی  به تو داده ایم ؛ اما با توجه به معنای لغوی و ریشه ی کلمه که خیر کثیر است ، هرگز نمیتواند در این مصادیق منحصر بشود ؛ بله دین هم خیر بوده که خدا به پیغمبر داد ؛ قرآن هم خیر کثیر است که خدا به پیغمبر داده ؛ اما منحصر به این نیست . علاوه ی بر این ها ، اصلاً تقابل بین {{إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ}} و بعدش آمدن {{شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ }} ، شانی کیست؟ مُبغِض ؛ بد خواه ؛ کسی که پیغمبر را مبغوض داشت ، خوش نداشت پیغمبر را ؛ او را أبتر معرفی میکند ، پیغمبر را کوثر عطا شده معرفی میکند ؛ پیداست که با این تقابل ، یک معنای جدیدی باید جستجو بشود که می رسیم به خواست خدا . در فضیلت این سوره از خود خاتم انبیا ، محمد مصطفی«ص» نقل شده که فرموده است : «مَن قَرَءَها» یعنی هرکه قرائت کند این سوره را ، که در پیرو این سوره ، بیانی هم از آقا امام صادق هست که فرمودند : «فی فرائضه و نَوافِلِه» ؛ در کلام رسول خدا مطلق بود قرائت این سوره ؛ اما امام صادق فرمود در فرائض و در نوافل ؛ یعنی بهتر این است که در نمازها این سوره را فراموش نکنیم و بگنجانیم . ممکن است که بفرمایید یک سوره ی دیگر هم فرموده بوده اند در نماز واجب و در نماز مستحب مؤکّد است . بله ، شما یک وقت کوثر را و یک وقت سوره ی دیگر را قرائت کنید. این یعنی این گونه نباشد که همیشه یک سوره؛سوره های گوناگونی که سفارش شده در نماز واجب و در نماز مستحب ، هریک خاصیت خاص خودش را دارد . مثل این که وارد یک باغ بشویم که انواع مختلف سردرختی را این باغ دارد . میوه جات گوناگون . ولی هر میوه ای قاعدتاً مزه ی خاص خودش را دارد و خاصیت مخصوص به خودش را . اصلاً قرآن با آنها قابل مقایسه نیست ؛ اما چاره ای نیست در تبیین فهم ، برای درست نزدیکتر کردن فهم خودمان به معنای این کلمات، ناچاریم همچین أمثالی داشته باشیم . مشابه این قضیه در عنصریات و مادیات ؛ اما بهره مندی از صُوَر مختلف قرآن بسیار بالاتر از این است که به باغ ظاهری تشبیه شود ، و به میوه ی داخل باغ تشبیه گردد  .

به هر صورت ، فرمودند : «مَن قَرَءَها» ، امام صادق هم در پیرو فرمودند «فی فرائضه و نَوافِلِه» ، «سَقَاهُ اللهُ مِنْ أَنْهَارِ الْـجَنَّهِ» ؛ آن آدم از نهر های بهشتی ، مینوشد ؛ « وَ أَعْطی مِنَ الأَجْرِ »پاداش به او داده میشود ، « بِعَدَدِ کُلِّ قُرْبَانٍ قَرَّبَهُ الْعِبَادِ فِی یَوْمِ عِیدٍ » به تعداد قربانی هایی که مومنین در روز عید انجام میدهند خدای رحمان اجر و پاداش میدهد به کسانی که این سوره ی کوچک و کوتاه را در نمازهای خودشان ، نوافل و واجب ، دخیل کنند ؛ « وَ یَقْرَبُونَ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ” الْمُشْرِکِینَ» حتّی اهل کتاب هم قربانی دارند ، حتّی مشرکین هم گاهی قربانی داشتند ، به تعداد قربانی های آنها خدای رحمان به بنده ی مومنی که با این سوره انس داشته باشد ، در نمازهای واجب و مستحبش این سوره را تلاوت کند بهره و اجر عطا میفرماید .

{{إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ}}به تو کوثر دادیم . {{ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ}} ؛ نماز غرور را میشکند ، تنزیهاً عَنِ الشّرک ، عَنِ الکِبر ؛ آمده در روایات ؛ اینجا به تو کوثر دادیم ، فرو بیاُفت در برابر خدای خودت . {{ فَصَلِّ}} نماز بگزار ، اگر خدای رحمان به کسی موهبتی و موقعیتی و نعمتی داد ، مادی و چه معنوی ، گاهی بشر کم ظرفیت ، غرور پیدا میکند ؛ برای اینکه گرفتار غرور نشود و غرور خود را بشکند ، بهترین راه در برابر مواهب و نعمت های خداوند ، سر به سجده نهادن ؛ {{ فَصَلِّ}} نماز بگزار {{ وَانْحَرْ}} ، نحر کن ، نحر ، شتر قربانی کردن . فقرا را گوشت خوراندن ؛ البته بعضی از مفسّرین هم نحر را بالا بردن دست ها موقع تکبیره الإحرام . و یا موقع هر تکبیر دیگر در نماز دست ها را تا زیر گوش بالا آوردن . خدایا در این مظنّه ی استجابت دعا ، همه ی ما را مشمول رحمت و رضوان و مغفرت بی پایان خود قرار بده ؛  گذشتگان مان را اِلها به کرَمت ببخش و بیامرز . بیماران را شفا مرحمت بفرما . پروردگارا گرفتاریهای اهل ایمان ، گرفتاری های مسلمین و مومنین را با الطاف خفیّه ات برطرف بگردان . شرّ دشمنان را از سر اهل ایمان کوتاه بگردان .

{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ  اللَّهُ الصَّمَدُ  لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ  وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ }}  //  پ خطبه 1-

قبل از ورود به خطبه ی دوم ، یک نکته ای را عرض کنم . موقعی که در خطبه ی دوم ، سلام و صلوات به اولیاء  خدا به نام ولیّ الله الأعظم حجّهِبن الحسن میرسیم ، و آن تعبیر خاص را بیان میکنیم ، مستحب است مومنین قیام بکنند همان موقع . اما شما مومنین گاهی استقبال میکنید ، جلوتر حرکت میکنید ؛ هیچ وقتی ما تشویق نکرده بودیم ، ولی بعضی از مومنین هم گاهی اعتراض میکنند ، که آقا چرا جلوتر حرکت میکنند برخی ها ؛ پاسخ ما هم این بود که ما نگفتیم جلوتر حرکت کنند ، مومنین خودشان استقبال میکردند ، و ما هم اگر مانع میشدیم ، شاید مانع شدن ، ضرورتی نداشت یا کار خوبی نبود ؛ اشتیاق مومنین برای انتظار فرج ، وادار میکرد مثلاً جلوتر حرکت کنند ؛ ما منع نکرده بودیم ؛حال ولی یک بار دیگر مسئله را تکرار میکنم . لحظه ای که نام حجّه بن الحسن ، با تعبیر مخصوص برده میشود ، آن لحظه اگر همه باهم ، همگان به یکباره قیام کنید ، شاید بهتر و زیباتر باشد ؛ اما وقتی که من سلام را شروع کردم ، میبینید حرکت کردن و برخاستن شروع میشود و تا لحظه ای که به آن نام مقدّس و مبارک میرسیم دیگر همه قیام میکنند . برای این که از این پراکندگی در بیاییم ، چه خوب میشود که همه به یکباره در همان شرایط و همان لحظه ی تعبیر خاص قیام کنید. این یک نکته ؛ نکته ی دیگر این که موقع ایراد خطبه ها ، مستحب است و أکید است و سفارش شده است که استماع بشود ، حرف زده نشود ؛با هم مشغول نشوند مومنین . گاهی برا مثال یک بنده خدایی واقعاً دلش میخواهد گوش کند ، ولی بغل دستی او را به حرف میگیرد . میخواهد بی اعتنایی کند اورا ، درست نیست ؛ میخواهد اعتنا بکند به حرف او ، از استماع خطبه باز میماند . همه التفات کنیم موقع خطبه باید گوش بدهیم . نکته ی دیگر: در همه ی نمازهای جماعت و جمعه و یومیه ، نمازهای پنج وقت چه نماز صبح و ظهر و مغرب ؛ در جماعت به کُل ، نباید در رکوع جلو بیافتیم . نباید در سجده رفتن جلو بیافتیم . یا همزمان یا پشت سر امام جماعت ؛ این سبکی که جلو بیافتیم اگر عمداً باشد  نماز باطل نمیشود ولی از جماعت بیرون رفته ، از ثواب جماعت دور شده ؛ و مخصوصاً اگر یک نفر از برادران اهل سنت سر برسد ببیند ، میگوید اینها مسأله نمیدانند یا اینها اهمیت به نماز نمیدهند ؛ اینها آداب نماز را بلد نیستند ؛ خلاصه هر کاری برای خودش یک آداب مخصوصی دارد ؛ نماز جماعت هم آداب دارد ؛ باید آداب را سعی کنیم هم بشناسیم و هم سعی کنیم رعایت کنیم و دقت .

خطبه ی دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

إخوانی و أخَواتی ، عباد الله ، برادران و خواهران ، بندگان مومن خدا ، اوصیکم و نفسی بتقوا الله ؛ مجدداً خودم و شما مومنین را به تقوای الهی ، پرهیز از گناه ، پرهیز از معصیت و انجام واجبات تأکید و سفارش دارم .

قالَ الحَکیمُ  فی کِتابِهِ الکَریم : {{ قَالَتْ أَنَّى یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَلَمْ أَکُ بَغِیًّا }}امروز سالروز ولادت عیسی بن مریم ، علی نبیِّنا وآلِه و عَلَیهِ الصلاهُ وَالسّلام است .عیسی یکی از پیامبران بزرگ . از مادری دوشیزه ، به قدرت بالغه ی حضرت حق ، پدید آمد و به دنیا آمد . خود مریم وقتی که بشارت فرزند آوردن به او داده شد ، گفت : {{أَنَّى یَکُونُ لِی غُلَامٌ}} از کجا من پسربچه به دنیا بیاورم {{ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ }}بشری دست به من نزد . {{وَلَمْ أَکُ بَغِیًّا }} بد کاره هم نبوده ام . {{قَالَ کَذَلِکَ قَالَ رَبُّکَ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ}}به او خطاب شد این وعده ی خدای توست. بر خدای تو آسان است انجام این کار ؛ {{ وَلِنَجْعَلَهُ آیَهً لِلنَّاسِ}} این مولود آیه الهی خواهد بود برای بشریت {{ وَرَحْمَهً مِّنَّا وَکَانَ أَمْرًا مَّقْضِیًّا}} قضای الهی این است . خلاصه آیات ادامه دارد تا رسیده به  {{  فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُقَالُوا یَا مَرْیَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیْئًا فَرِیًّا}} یک عده آدم های کم ظرفیت آمده بودند چیز عجیبی اتفاق افتاد ؛ {{یا أُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ }} ای خواهر هارون ، پدرت بدکاره نبود ؛ مادرت هم بدکاره نبود ؛ {{ وَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیّا}} ؛ یعنی این فرزند را از کجا آوردی ؛ {{ فَأَشَارَتْ إِلَیْهِ}} مریم اشاره کرد که از خودش بپرسید ؛ {{قَالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَن کَانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا }} گفتند بچه که در گهواره هست ما چگونه از خودش بپرسیم ؟ {{ قَالَ إِنِّی عَبْدُالله}}در همان لحظه عیسی داخل گهواره به سخن آمد {{إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ}} بنده ی خدایم . {{ آتَانِیَ الْکِتَابَ}}درگهواره هست ، اما {{ آتَانِیَ الْکِتَابَ}} ، خدا به من کتاب داد و آیین داد . {{وَجَعَلَنی نَبیّا}}و مرا پیمبر قرار داد . {{ وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ }}و مرا وصیت و سفارش به نماز و زکات کرد . نماز در همه ی ادیان آسمانی ، زکات در همه ی ادیان آسمانی ؛ عبادت دو قسم است ، مالی و بدنی ؛ در همه ی ادیان آسمانی این بود . {{وَ بَرًّا بِوالِدَتِی}} خدا سفارش کرد به والده ام ، بِرّ و احسان داشته باشم ،{{ وَلَمْ یَجْعَلْنِی جَبَّاراً شَقِیًّا}} ، ایکاش پیروان عیسی در دنیای امروز ، آموزه های عیسی را به کار میبستند ؛ شما میبینید گاهی در میان جامعه ی شیعی ما ، پیروان مکتب اهل بیت بلا نسبت همه ی مومنین و جوان ها ، آدم های رذل و آلوده ای پیدا میشوند ؛ دست به جنایات بزرگی میزنند که اصلاً سنخیتی با اسلام و ایمان و مکتب اهل بیت ندارد . به همین نسبت جامعه ی مسیحیت گرفتار انحراف است ؛ جریانی کلّی و فراگیر شده است . هرگز در دین و مشرب عیسی خوردن شراب جایز نبود ؛ اما مسیحیون پیشه کردند عالمانشان برای اینکه مردم آزرده نشوند تحمل کردند .{{ یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ }} تغییر احکام در مسیحیّت اتفاق افتاد ؛ لذا در طول تاریخ اسلام ، علمای بزرگ با رنجهای فراوان و تحمل سختی های زیاد ، برای حفظ شریعت و برای حفظ احکام برای اینکه دستخوش دگرگونی ها و تحریف و عوض شدن نشوند ، رنج های فراوان بردند تا یادگار خاتم انبیا محمد مصطفی را حفظ کنند.

فردا سالروز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی  . یعنی اگر مقرراتی را برای بنا ، مهندسین و کارشناسان پیشنهاد میدهند ، برای استحکام بنا ، رعایتش امر عُقَلایی است . در جاهایی که زمین رانش دارد ، مثلاً توصئه میشود که بنا ساخته نشود ؛ برای پیشگیری از وقوع بلایای طبیعی  که گرفتار حادثه انسان نشود . هرقدر دور اندیشی انسان بیشتر و عاقلانه تر کار کردن افزایش پیدا کند ، ارزشمند است . عقل موهبت الهی است و باید بهره گرفت از عقل .

دوشنبه سالروز شهادت یکی از عالمان مبارز در دوران نظام ستمشاهی در سال پنجاه وسه در داخل زندان ساواک ، مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین غفّاری . همچنین دوشنبه سالروز نهضت سوادآموزی در سال پنجاه و هشت به فرمان امام راحل .سه شنبه سالروز میلاد خاتم انبیا ، پیامبر عظیم الشأن اسلام محمد مصطفی و همچنین سالروز ولادت امام صادق . نقلی است که حتّی بزرگان شیعه هم نقل کرده اند . دوازدهم ربیع الاول را مرحوم صدوق در اکمال الدین آورده بود . البته هفدهم شهرت بیشتری دارد .حالا حد فاصل بین دوازدهم و  هفدهم را از بدو پیروزی انقلاب به عنوان هفته ی وحدت بین اهل ایمان ؛ وحدت بین امّتان خاتم انبیاء.شما ببینید واقعاً وحدت یک امر حیاتی و ضروری برای امّت اسلام بود . از این سمت گاهی بعضی از آدم های نادان ، تلاش میکردند برای تحریک ؛اگر نام بعضی از صحابه مثلاً برده میشد ، اگر توهین به او نشده بود  گاهی اعتراض میکردند بعضی از آدم های بلا نسبت نادان ؛ که چرا نگفتی لعنه الله ؛ خب این حرکت ها واقعاً حرکت های تنش زا ؛ بهانه درست کن ؛  استکبار جهانی را میبینید ؛ داعش را چه کسی درست کرده ؟ طالبان را که درست کرده است ؟ ؛ مطمئن باشید مومنین ، اگر فتنه ی هشتاد و هشت ، جواب داده بود به استکبار ، یعنی باب طبع آمریکا پیش رفته بود فتنه ، دیگر داعش درست نمیکردند ؛ چون در فتنه ناکام ماندند ؛ چرا ناکام ماندند ؟ برای خاطر اینکه نهم دی ، ملت ایران به صحنه آمده بودند . ملت ایران اهمیت امامت و ولایت را درک کردند . مومنین دشمن داریم و این جدی است . دشمن ما به راحتی عهد شکنی میکند . همین برجام ، برنامه ی جامع مشترکی که بین مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران و پنج بعلاوه ی یک یعنی اروپایی ها و آمریکا اتفاق افتاد ؛ مصوّبه ی اخیر کنگره ی آمریکا را خود وزیر امور خارجه ی ما فرمود که نقض برجام است . حالا پشت سر ، وزیر امور خرجه ی آمریکا آمده یک نامه داده است که نه ، شما نگران نباشید . ببینید ، دل خوش کنانه حرف زدند . بلا نسبت همه ی مسئولین ما ، مگر مسئولین جمهوری اسلامی بچه اند؟ دلخوش کُنَک ؟ ؛ قانون ، در برابر نامه مگر مُلغی میشود؟ اکثر شما کارهای اداری را آشنایید .  حتّی یک بخشنامه ی داخلی اگر یک وزارتخانه داشته باشد ؛ آیا بخشنامه میتواند قانون را نقض کند؟یا قانون حاکم بر بخشنامه است؟بخشنامه باید منطبق با قانون باشد که در مجلس تصویب میشود .طبق قانون اساسی . بخشنامه در برابر قانون ، ناتوان است.چه رسد به نامه ی وزیر امور خارجه . این ها سند عهد شکنی آمریکا . اینها سند موضع رهبر جمهوری اسلامی ایران که هرگز اعتمادی به آمریکا نداشت و خوشبین نبود نسبت به قضایای کار و نسبت به پایان قصّه.یکی بعد از دیگری دارند سند میدهند و نشان میدهند .

چرا در نیجریه قتل عام کرد دولت ؟ ؛ آیا دولت بی کفایت نیجریه خودش این اندازه جرأت داشت؟ ؛ نه به خدا . آمریکایی ها به وسیله ی عربستان سعودی جرأت دادند . الآنه خود روزنامه های آمریکایی رسماً این تعبیر را نوشتند که “خمینیون نیجریه” ؛ آمریکایی ها دارند میگویند این ها پیرو آن جریان انقلاب ایران هستند. خب این ها چه کرده بودند ؟ فقط روز اربعین اباعبدالله الحسین ، یک دسته ی نمادین سنگینی را راه انداخته بودند . برادران و خواهران ؛ دشمنی و عداوت جریان دارد . حق و باطل ، دو پرچم دارند ، ادامه دهندگان  راه حق ؛ ادامه دهندگان راه باطل . تمام نمیشوند ، نمی میرند تا انقراض عالم ؛ یعنی تا ظهور بقیه الله حد اقل این جریان ادامه دارد . چاره کار چیست؟ هشیار بودن، خود را محیا برای دفاع ؛ برای مقاومت ، چاره ی مشکل اقتصادی ، همان اقتصاد مقاومتی است . اقتصاد مقاومتی میدانید چیست؟ خیلی راحت که عرض کنیم ، مقام معظم رهبری خلق نکرد این تعبیر را ، این تعبیر برگرفته از فرهنگ اهل بیت است . امام باقر فرمود : «الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ فی الدّین وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَه وَ التَقدیرِ المَعیشَه  » . اگر میخواهیم ملت با کمال باشیم ، اگر میخواهیم ملت با رشد و آدم با کمال باشیم ؛ این دو،سه مطلب را دقت کنیم؛اولاً باید بصیرت و معرفتمان را افزایش بدهیم ، « اَلتَفَقَّهُ فی الدّین » ، آشنا بشویم ، مسائل را درک کنیم ؛ « وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَه» گرفتاری و مشکلات داریم باید مقاوم باشیم . « وَ التَقدیرِ المَعیشَه  » دخل و خرج خودمان را برآورد کنیم ، تدبیر داشته باشیم ، نه شعار ، تدبیر عملی ؛ تدبیری عملی که انسان را روی پای خود نگه بدارد . انسان را از وابسته شدن به دیگران نجات بدهد. خدا را شکر میکنیم که رهبری داریم که آموزه های او مبتنی و متّخذ از آموزه های مکتب اهل بیت پیغمبر است . و بهترین و راقی ترین راه و روش برای تکامل انسانیت و جامعه ی انسانی همان مکتب راقی اهل بیت پیغمبر خداست .

دشمن شیوه های گوناگونی را به کار گرفته . از انقلاب ، بعد از پیروزی انقلاب ، کودتای نوژه یادتان است ؟ منشأ این کودتا کجا بود؟ منشأش بیرون بود .  آمریکایی بود این کودتا. کودتا ، جنگ داخلی ، جنگ تمام عیار هشت ساله ، فتنه های پیاپی ، با استفاده از فرصت های تنش زا ؛ انتخابات را بهانه کردن ؛ در سال هشتاد و هشت هم انتخابات را بهانه کردند و فتنه به پا کردند . امسال که مقام معظم رهبری فرمود دولت ، ملت ، همدلی و همزبانی ؛ واقعاً حکیمانه ؛ ما در آستانه ی برگزاری دو انتخابات بزرگ هستیم . کسی ممکن است مستقیماً کسی را تحریک نکرده باشد . وادار نکرده باشد . اما هیچ تردیدی وجود ندارد ، با فضا سازی و با واسطه  افراد را وادار کردن برای عضویت در مجلس خبرگان که شصت و هشت نفر حد اکثر که ظرفیت نهایی مجلس خبرگان است . اما چه تعداد ثبت نام کردند ؟  قریب به هشتصد نفر. مطمئن نیستم ولی نقل شده که در مازندران هم بیست و هشت نفر ثبت نام کردند . حدّ نصاب مازندران ، چهار نفر است ، یعنی چهار نفر میخواهند انتخاب بشوند ؛ پس به جای هر یک نفر هفت نفر ثبت نام کرده اند .  اشکالی ندارد ، در هر صورت آرامش و خونسردی و صبر ، که {{إنَّ اللهَ مَعَ الصّابِرین}} ، {{إنَّ اللهَ یُحِبُّ الصّابِرین}} ؛ آرامش و صبر و متانت ؛ باید اجازه داد دستگاه های ذیربط قانونی به وظایف خودشان با عزم و اراده ی جدی عمل بکنند . آن دشمن بیرونی منتظر است که مثلاً فرض کنید از این بیست و هشت نفر ، اگر چند نفر را رد کردند بلوا کنند . خب او نمی بایست می آمد ؛ ولی حالا که آمده ناچارند طبق موازین ببینند و بسنجند آیا شرایط را دارد یا خیر . صلاحیت دارد یا ندارد . اگر طبق موازین نبود خب طبیعی است که نپذیرند ؛ حالا که نپذیرفتند شیوَن کنند که قیچی برداشتند و خنجر برداشتند و شمشیر گرفتند و  قتل عام کردند ، چند نفر را ردّ صلاحیت کردند . آن موقع دنبال این هستند . اول تحریک کردند که عده ی زیادی بیایند ؛ حالا که عده ی زیادی آمدند ، در نهایت شیوَن کنند که چه تعدادی را رد کردند . یا راجع به خود مجلس ؛ دویست و نود نفر ظرفیت حداکثر نمایندگان مجلس است . اما گفتند هشت هزار و یکصد و بیست نفر که البته تمام نشده هنوز ظاهراً ، و هنوز هم ادامه دارد . ولی هشت هزار و یکصد و بیست نفر آخرین آماری که من گرفته بودم گفتند این تعداد ثبت نام کردند . اوّلاً یک زحمتی است برای دستگاه های بررسی کننده ی صلاحیت ها ؛ دستگاه هایی که باید بررسی صلاحیت کنند ، برای مثال زمانی راجع به ده نفر میرفتند تحقیق میکردند ، اما حالا باید بروند برای بیست و هشت نفر تحقیق کنند . یعنی بار اضافه درست کردن برای مسئولین و دستگاه های ذیربط . اما چاره ای نیست ؛ دموکراسی است و باید تحمل کرد. هیچ کس را حق نداشتند بگویند نیا و ثبت نام نکن ؛ فرمانداری نمیتواند کسی را رد بکند و بگوید تو برای نمایندگی حق نداری ثبت نام بکنی . قانون میگوید هرکسی آمد و ثبت نام کرد شما باید بپذیرید . ولی دستگاههایی که مسئولند باید بررسی بکنند و اعلام نتیجه کنند . خلاصه میخواهم عرض کنم این چیز ها وجود دارد ولی باید متانت و آرامش را سرلوحه ی عمل قرار داد .  واقعاً به خواست خدای رحمان ، این انتخابات هم حضور حد اکثری مردم ، پشتوانه ی محکمی برای نظام و خاری برای چشم دشمنان است اصل حضور . انشاءالله عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد . آنها میخواستند چالش درست کنند ، ولی امیدواریم که از همین فضای استقبال حدّ بسیار بالا و فوق تصوّر برای ثبت نام ، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان رهبری زمینه ساز حضور جدّی تر عامّه ی مومنین و شهروندان پای صندوق های رأی به کوری چشم دشمنان باشد .

از جمبه مناسبت های این هفته ، همین نُه دی ؛ واقعاً روزی تاریخی است . دشمن هرگز تصور نمی کرد که ملت اینگونه مصمم به صحنه بیاید . البته قائم شهر در تاریخ روز شمار ، در هشتم دی مومنین با بی تابی و فشار آوردن ، بدون اینکه اعلام سرتاسری بشود به صحنه آمدند ؛ روز نهم اعلام سرتاسری اتفاق افتاد . یعنی در قائم شهر یک روز قبل از نهم دی ماه ، آن اجتماع سنگین شبیه به بیست و دو بهمن ، شبیه به روز جهانی قدس ، ملت و مردم به صحنه آمده بودند . حالا هرساله روز نهم دی ، اجتماعی تشکیل میشود . امسال هم به خواست خدا روز نهم دی ، یعنی چهارشنبه ، به خواست خدا ، ساعت دو و سی دقیقه ، در حسینیه ی عاشقان ثار الله ، اجتماع بزرگی تشکیل میشود که انشاءلله حضور پیدا کنید . یکی از فرماندهان و سرداران سپاه ، فرماندهی محترم سپاه کربلا  هم سخنران آن مراسم و جلسه خواهد بود .

تشکر میکنم از برادر عزیزم جناب آقای طالبی ، ریاست محترم ثبت احوال و توضیحات ایشان ؛

و حیف است که یک کلمه ی کوتاه راجع به ولادت رسول خدا گفته نشود . ؛ شب ولادت پیغمبر ، یک تحولاتی در عالم اتفاق افتاده بود . آتشکده ی فارس هزار سال سابقه داشت ولی شب ولادت پیغمبر خاموش شد . با آن که خوراک و هیزم داشت ، اما آتشکده خاموش شد . شب ولادت پیغمبر ، طاق کسری لرزید و شکاف برداشت . شب ولادت پیغمبر آسمان مکه شهاب باران شد . دو یهودی در مکه بودند که به اصطلاح اهل کتاب و تجربه و دانش بودند . یکی نامش ولید بوده و یکی هم نامش یوسف بوده . آن ولید گفته بود که امشب اگر آن ستاره هایی که راهنما هستند ، از جای خودشان حرکت کرده باشند ، آثار قیامت است ؛ ستاره هایی که با طلوع آن ستاره ها یا با غروب آن ستاره ها کاروان ها حرکت میکردند و یا راه را شناسایی میکردند  در دل شب ، را گفت که ببینید و رصد کنید . نگاه کردند دیدند که آن ها سر جایشان هستند ، دانستند که آثار قیامت پس نیست . یک امر جدیدی حادث شده است . شهاب سنگ فراوان در آسمان مکه نمایان شده بود . مردم تصور میکردند ستاره ها دارند می آیند پایین و وحشت کرده بودند . گفت بگردید که در کدام خانه فرزندی به دنیا آمده . باید یک مولود عجیبی به دنیا آمده باشد . آن یوسف هم با تعبیرات دیگر . در هر صورت ولادت پیغمبر آن شب اتفاق افتاد . ؛ شیاطین به آسمان ها نفوذ داشتند ، ولی با ولادت پیغمبر از راهیابی به آسمان ها باز ماندند ؛ شیطان بزرگ ، ابلیس ، عالم گشت  و رسید به حدود حرم ، دید حدود علم دیواری از فرشتگان بسته شد . مانع ورودش میشوند. ابلیس تلاش میکرد بکه وارد بشود . جبرئیل به او خطاب کرد «إقسَأ»سگ را میخواهند برانند ، برای مثال که ما یک تعبیراتی داریم ، ابلیس را جبرئیل خطاب کرد «إقسَأ» ، رد شو ، دور شو ؛ ابلیس گفت که باشد من دور میشوم ؛ اما به من بگو که چه اتفاقی افتاده ؟ گفت پیغمبر آخر الزمان به دنیا آمد . ابلیس گفت من در وجودش راه دارم ؟ نفوذ دارم ؟ نصیبی دارم ؟ جبرئیل فرمود : نه ، در وجود این نوزاد ، این موجود تو نصیب و راه و نفوذ نداری . گفت در دل امتانش چطور؟ جبرئیل گفت چرا ، ممکن است در امتانش نفوذ کنی . نفوذ شیطان ممکن است . میماند هشیاری و بصیرت  و عزم درست . همه بدانیم که در معرض خطریم .

خدایا عنایت کن ما را از شر شیطان و وسوسه ی او مصون و محفوظ بدار . خدایا ما را به راهی که خود میپسندی موفق بدار . خدایا در این آزمونی را که ملت بزرگ ایران پیش رو دارند ملت را موفق و عزیز و سربلند بدار.خدایا دستها و ایادی و عواملی که در کارند برای فتنه سازی جدید ، خدایا رسوایشان بگردان . {{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}} // پایان خطبه دوم-

مطالب مرتبط

دکتر یدالهی«مدیر کل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر ، با آیت الله معلمی دیدار کردند + تصاویر

پیش از ظهر چهارشنبه مورخ 17 اردیبهشت 1404 ، دکتر یدالهی«مدیر کل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور در دفتر امام جمعه قائم شهر

ادامه مطلب

کاروان زیر سایه خورشید(خادمین حرم مطهر امام رضا«ع») با در دست داشتن پرچم بارگاه مقدس ثامن الحجج«ع» و حضور دفتر امام جمعه شهرستان قائم شهر با آیت الله معلمی دیدار کردند + تصاویر

پیش از ظهر چهارشنبه مورخ 17 اردیبهشت 1404 ، کاروان زیر سایه خورشید(خادمین حرم مطهر امام رضا«ع») با در دست داشتن پرچم بارگاه مقدس ثامن

ادامه مطلب