خطبه های نمازجمعه چهارم دی ماه نود و چهار قائم شهر – آیت الله معلمی

جمعه 4 دی 1394

خطبه اوّل :

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَةُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . لا حولَ وَلا قُوَّةَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . ألصّلاةُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .قالَ الحَکیمُ  فی کِتابِهِ الکَریم : {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ؛  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ؛ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ }} درود و رحمت الهی به ارواح انبیاء و اولیا ، هادیان سُبُل ، منادیان حق ؛ و به ارواح همه ی عالمان عامل ، مرشدان بندگان مومن در طول تاریخ ؛ سلام و درود الهی به ارواح طیّبه ی همه ی شهدا ، همه ی اهل ایمان ، همه ی اهل مقاومت و اهل ایثار ؛ سلام و درود الهی به شما برادران و خواهران نماز گزار ؛ امیدوارم خدای رحمان ، مواهبی را که به ما عطا فرموده است توفیق بهره گرفتن درست از این مواهب را مرحمت بفرماید .

رسیدیم به سوره ی مبارکه ی کوثر ؛ سوره ای کوتاه اما سوره ای که هم پیغمبر و هم شریعتش را ماندگار معرفی کرد ، سند ماندگاری داد خدای رحمان به حبیبش و میبینید جلوه ی حقانیت اسلام در دل ملت های عالم ، همواره رو به فزونی مینشیند ولی قدرتهای استکباری زمان ، همان گونه که در عصر رسول خدا تحمل و تمکین حق نداشتند ،  و دربرابر حق به خصومت برمیخاستند امروزه هم ادامه دهندگان همان جریان و ادامه دهندگان راه و رسم اهل ایمان مقابل هم قرار دارند ، در آن بیانی که آقا امام صادق سلام الله علیه میفرمود: «جاءَ جِبرَئیلُ بِرایَةِ الحَق؛ فَوَكَزَها بَينَ اَظهُرِنا » ، جبرئیل آمد و پرچم حق را در برابر ما بر افراشت ؛ «جاءَ اِبليسُ بِرايَةِ الباطِل فَوَكَزَها بَينَ اَظهُرِهِم » ؛ در یک روزگاری بنی امیه و بنی هاشم سردمداران دو جریان حق و باطل بودند ، اگر امروزه به ظاهر بنی هاشم حضور ندارد ، اگر به ظاهر بنی امیه حضور ندارد ، اما وارثان این دو جریان ، این دو جریان را تداوم بخشیده اند و تداوم می بخشند تا ظهور بقیة الله ، منتقم حقیقی ، مُصلِح کُل ، وَلیُّ الله الأعظَم حُجَّةِ بن الحَسَن المَهدی؛ سوره ی مبارکه ی کوثر ؛ کلمه ی کوثر ، خود کلمه ی کوثر ، مِن الکِثرة و هو الشیء الذی مِن شأنهِ ألکِثرة ؛ هرچیز فراوان ، اما نه فراوان به شر ، هر چیز خیر فراوان را اطلاق میشود . ألخَیر الکَثیر ؛ خیر کثیر را اطلاق میشود. خب بعضی از مفسّرین اهل سنت گفته اند : خدا که به پیغمبر فرمود ما به تو کوثر داده ایم ، قرآن داد به پیغمبر ، یا احتمال دیگر گفته اند خدا به پیغمبر فرمود ما به تو کوثر داده ایم ، یعنی دین داده ایم و آیین و احکام الهی یا آیات الهی ؛ یا کوثر به عنوان چشمه ی بهشتی  به تو داده ایم ؛ اما با توجه به معنای لغوی و ریشه ی کلمه که خیر کثیر است ، هرگز نمیتواند در این مصادیق منحصر بشود ؛ بله دین هم خیر بوده که خدا به پیغمبر داد ؛ قرآن هم خیر کثیر است که خدا به پیغمبر داده ؛ اما منحصر به این نیست . علاوه ی بر این ها ، اصلاً تقابل بین {{إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ}} و بعدش آمدن {{شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ }} ، شانی کیست؟ مُبغِض ؛ بد خواه ؛ کسی که پیغمبر را مبغوض داشت ، خوش نداشت پیغمبر را ؛ او را أبتر معرفی میکند ، پیغمبر را کوثر عطا شده معرفی میکند ؛ پیداست که با این تقابل ، یک معنای جدیدی باید جستجو بشود که می رسیم به خواست خدا . در فضیلت این سوره از خود خاتم انبیا ، محمد مصطفی«ص» نقل شده که فرموده است : «مَن قَرَءَها» یعنی هرکه قرائت کند این سوره را ، که در پیرو این سوره ، بیانی هم از آقا امام صادق هست که فرمودند : «فی فرائضه و نَوافِلِه» ؛ در کلام رسول خدا مطلق بود قرائت این سوره ؛ اما امام صادق فرمود در فرائض و در نوافل ؛ یعنی بهتر این است که در نمازها این سوره را فراموش نکنیم و بگنجانیم . ممکن است که بفرمایید یک سوره ی دیگر هم فرموده بوده اند در نماز واجب و در نماز مستحب مؤکّد است . بله ، شما یک وقت کوثر را و یک وقت سوره ی دیگر را قرائت کنید. این یعنی این گونه نباشد که همیشه یک سوره؛سوره های گوناگونی که سفارش شده در نماز واجب و در نماز مستحب ، هریک خاصیت خاص خودش را دارد . مثل این که وارد یک باغ بشویم که انواع مختلف سردرختی را این باغ دارد . میوه جات گوناگون . ولی هر میوه ای قاعدتاً مزه ی خاص خودش را دارد و خاصیت مخصوص به خودش را . اصلاً قرآن با آنها قابل مقایسه نیست ؛ اما چاره ای نیست در تبیین فهم ، برای درست نزدیکتر کردن فهم خودمان به معنای این کلمات، ناچاریم همچین أمثالی داشته باشیم . مشابه این قضیه در عنصریات و مادیات ؛ اما بهره مندی از صُوَر مختلف قرآن بسیار بالاتر از این است که به باغ ظاهری تشبیه شود ، و به میوه ی داخل باغ تشبیه گردد  .

به هر صورت ، فرمودند : «مَن قَرَءَها» ، امام صادق هم در پیرو فرمودند «فی فرائضه و نَوافِلِه» ، «سَقَاهُ اللهُ مِنْ أَنْهَارِ الْـجَنَّةِ» ؛ آن آدم از نهر های بهشتی ، مینوشد ؛ « وَ أَعْطي مِنَ الأَجْرِ »پاداش به او داده میشود ، « بِعَدَدِ كُلِّ قُرْبَانٍ قَرَّبَهُ الْعِبَادِ فِي يَوْمِ عِيدٍ » به تعداد قربانی هایی که مومنین در روز عید انجام میدهند خدای رحمان اجر و پاداش میدهد به کسانی که این سوره ی کوچک و کوتاه را در نمازهای خودشان ، نوافل و واجب ، دخیل کنند ؛ « وَ يَقْرَبُونَ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَ” الْمُشْرِكِينَ» حتّی اهل کتاب هم قربانی دارند ، حتّی مشرکین هم گاهی قربانی داشتند ، به تعداد قربانی های آنها خدای رحمان به بنده ی مومنی که با این سوره انس داشته باشد ، در نمازهای واجب و مستحبش این سوره را تلاوت کند بهره و اجر عطا میفرماید .

{{إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ}}به تو کوثر دادیم . {{ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ}} ؛ نماز غرور را میشکند ، تنزیهاً عَنِ الشّرک ، عَنِ الکِبر ؛ آمده در روایات ؛ اینجا به تو کوثر دادیم ، فرو بیاُفت در برابر خدای خودت . {{ فَصَلِّ}} نماز بگزار ، اگر خدای رحمان به کسی موهبتی و موقعیتی و نعمتی داد ، مادی و چه معنوی ، گاهی بشر کم ظرفیت ، غرور پیدا میکند ؛ برای اینکه گرفتار غرور نشود و غرور خود را بشکند ، بهترین راه در برابر مواهب و نعمت های خداوند ، سر به سجده نهادن ؛ {{ فَصَلِّ}} نماز بگزار {{ وَانْحَرْ}} ، نحر کن ، نحر ، شتر قربانی کردن . فقرا را گوشت خوراندن ؛ البته بعضی از مفسّرین هم نحر را بالا بردن دست ها موقع تکبیرة الإحرام . و یا موقع هر تکبیر دیگر در نماز دست ها را تا زیر گوش بالا آوردن . خدایا در این مظنّه ی استجابت دعا ، همه ی ما را مشمول رحمت و رضوان و مغفرت بی پایان خود قرار بده ؛  گذشتگان مان را اِلها به کرَمت ببخش و بیامرز . بیماران را شفا مرحمت بفرما . پروردگارا گرفتاریهای اهل ایمان ، گرفتاری های مسلمین و مومنین را با الطاف خفیّه ات برطرف بگردان . شرّ دشمنان را از سر اهل ایمان کوتاه بگردان .

{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ  اللَّهُ الصَّمَدُ  لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ  وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ }}  //  پ خطبه 1-

قبل از ورود به خطبه ی دوم ، یک نکته ای را عرض کنم . موقعی که در خطبه ی دوم ، سلام و صلوات به اولیاء  خدا به نام ولیّ الله الأعظم حجّةِبن الحسن میرسیم ، و آن تعبیر خاص را بیان میکنیم ، مستحب است مومنین قیام بکنند همان موقع . اما شما مومنین گاهی استقبال میکنید ، جلوتر حرکت میکنید ؛ هیچ وقتی ما تشویق نکرده بودیم ، ولی بعضی از مومنین هم گاهی اعتراض میکنند ، که آقا چرا جلوتر حرکت میکنند برخی ها ؛ پاسخ ما هم این بود که ما نگفتیم جلوتر حرکت کنند ، مومنین خودشان استقبال میکردند ، و ما هم اگر مانع میشدیم ، شاید مانع شدن ، ضرورتی نداشت یا کار خوبی نبود ؛ اشتیاق مومنین برای انتظار فرج ، وادار میکرد مثلاً جلوتر حرکت کنند ؛ ما منع نکرده بودیم ؛حال ولی یک بار دیگر مسئله را تکرار میکنم . لحظه ای که نام حجّة بن الحسن ، با تعبیر مخصوص برده میشود ، آن لحظه اگر همه باهم ، همگان به یکباره قیام کنید ، شاید بهتر و زیباتر باشد ؛ اما وقتی که من سلام را شروع کردم ، میبینید حرکت کردن و برخاستن شروع میشود و تا لحظه ای که به آن نام مقدّس و مبارک میرسیم دیگر همه قیام میکنند . برای این که از این پراکندگی در بیاییم ، چه خوب میشود که همه به یکباره در همان شرایط و همان لحظه ی تعبیر خاص قیام کنید. این یک نکته ؛ نکته ی دیگر این که موقع ایراد خطبه ها ، مستحب است و أکید است و سفارش شده است که استماع بشود ، حرف زده نشود ؛با هم مشغول نشوند مومنین . گاهی برا مثال یک بنده خدایی واقعاً دلش میخواهد گوش کند ، ولی بغل دستی او را به حرف میگیرد . میخواهد بی اعتنایی کند اورا ، درست نیست ؛ میخواهد اعتنا بکند به حرف او ، از استماع خطبه باز میماند . همه التفات کنیم موقع خطبه باید گوش بدهیم . نکته ی دیگر: در همه ی نمازهای جماعت و جمعه و یومیه ، نمازهای پنج وقت چه نماز صبح و ظهر و مغرب ؛ در جماعت به کُل ، نباید در رکوع جلو بیافتیم . نباید در سجده رفتن جلو بیافتیم . یا همزمان یا پشت سر امام جماعت ؛ این سبکی که جلو بیافتیم اگر عمداً باشد  نماز باطل نمیشود ولی از جماعت بیرون رفته ، از ثواب جماعت دور شده ؛ و مخصوصاً اگر یک نفر از برادران اهل سنت سر برسد ببیند ، میگوید اینها مسأله نمیدانند یا اینها اهمیت به نماز نمیدهند ؛ اینها آداب نماز را بلد نیستند ؛ خلاصه هر کاری برای خودش یک آداب مخصوصی دارد ؛ نماز جماعت هم آداب دارد ؛ باید آداب را سعی کنیم هم بشناسیم و هم سعی کنیم رعایت کنیم و دقت .

خطبه ی دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

إخوانی و أخَواتی ، عباد الله ، برادران و خواهران ، بندگان مومن خدا ، اوصیکم و نفسی بتقوا الله ؛ مجدداً خودم و شما مومنین را به تقوای الهی ، پرهیز از گناه ، پرهیز از معصیت و انجام واجبات تأکید و سفارش دارم .

قالَ الحَکیمُ  فی کِتابِهِ الکَریم : {{ قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا }}امروز سالروز ولادت عیسی بن مریم ، علی نبیِّنا وآلِه و عَلَیهِ الصلاةُ وَالسّلام است .عیسی یکی از پیامبران بزرگ . از مادری دوشیزه ، به قدرت بالغه ی حضرت حق ، پدید آمد و به دنیا آمد . خود مریم وقتی که بشارت فرزند آوردن به او داده شد ، گفت : {{أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ}} از کجا من پسربچه به دنیا بیاورم {{ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ }}بشری دست به من نزد . {{وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا }} بد کاره هم نبوده ام . {{قَالَ كَذَلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ}}به او خطاب شد این وعده ی خدای توست. بر خدای تو آسان است انجام این کار ؛ {{ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ}} این مولود آیة الهی خواهد بود برای بشریت {{ وَرَحْمَةً مِّنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَّقْضِيًّا}} قضای الهی این است . خلاصه آیات ادامه دارد تا رسیده به  {{  فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُقَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا}} یک عده آدم های کم ظرفیت آمده بودند چیز عجیبی اتفاق افتاد ؛ {{يا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ }} ای خواهر هارون ، پدرت بدکاره نبود ؛ مادرت هم بدکاره نبود ؛ {{ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيّا}} ؛ یعنی این فرزند را از کجا آوردی ؛ {{ فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ}} مریم اشاره کرد که از خودش بپرسید ؛ {{قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَن كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا }} گفتند بچه که در گهواره هست ما چگونه از خودش بپرسیم ؟ {{ قَالَ إِنِّي عَبْدُالله}}در همان لحظه عیسی داخل گهواره به سخن آمد {{إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ}} بنده ی خدایم . {{ آتَانِيَ الْكِتَابَ}}درگهواره هست ، اما {{ آتَانِيَ الْكِتَابَ}} ، خدا به من کتاب داد و آیین داد . {{وَجَعَلَني نَبيّا}}و مرا پیمبر قرار داد . {{ وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ }}و مرا وصیت و سفارش به نماز و زکات کرد . نماز در همه ی ادیان آسمانی ، زکات در همه ی ادیان آسمانی ؛ عبادت دو قسم است ، مالی و بدنی ؛ در همه ی ادیان آسمانی این بود . {{وَ بَرًّا بِوالِدَتِي}} خدا سفارش کرد به والده ام ، بِرّ و احسان داشته باشم ،{{ وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِيًّا}} ، ایکاش پیروان عیسی در دنیای امروز ، آموزه های عیسی را به کار میبستند ؛ شما میبینید گاهی در میان جامعه ی شیعی ما ، پیروان مکتب اهل بیت بلا نسبت همه ی مومنین و جوان ها ، آدم های رذل و آلوده ای پیدا میشوند ؛ دست به جنایات بزرگی میزنند که اصلاً سنخیتی با اسلام و ایمان و مکتب اهل بیت ندارد . به همین نسبت جامعه ی مسیحیت گرفتار انحراف است ؛ جریانی کلّی و فراگیر شده است . هرگز در دین و مشرب عیسی خوردن شراب جایز نبود ؛ اما مسیحیون پیشه کردند عالمانشان برای اینکه مردم آزرده نشوند تحمل کردند .{{ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ }} تغییر احکام در مسیحیّت اتفاق افتاد ؛ لذا در طول تاریخ اسلام ، علمای بزرگ با رنجهای فراوان و تحمل سختی های زیاد ، برای حفظ شریعت و برای حفظ احکام برای اینکه دستخوش دگرگونی ها و تحریف و عوض شدن نشوند ، رنج های فراوان بردند تا یادگار خاتم انبیا محمد مصطفی را حفظ کنند.

فردا سالروز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی  . یعنی اگر مقرراتی را برای بنا ، مهندسین و کارشناسان پیشنهاد میدهند ، برای استحکام بنا ، رعایتش امر عُقَلایی است . در جاهایی که زمین رانش دارد ، مثلاً توصئه میشود که بنا ساخته نشود ؛ برای پیشگیری از وقوع بلایای طبیعی  که گرفتار حادثه انسان نشود . هرقدر دور اندیشی انسان بیشتر و عاقلانه تر کار کردن افزایش پیدا کند ، ارزشمند است . عقل موهبت الهی است و باید بهره گرفت از عقل .

دوشنبه سالروز شهادت یکی از عالمان مبارز در دوران نظام ستمشاهی در سال پنجاه وسه در داخل زندان ساواک ، مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین غفّاری . همچنین دوشنبه سالروز نهضت سوادآموزی در سال پنجاه و هشت به فرمان امام راحل .سه شنبه سالروز میلاد خاتم انبیا ، پیامبر عظیم الشأن اسلام محمد مصطفی و همچنین سالروز ولادت امام صادق . نقلی است که حتّی بزرگان شیعه هم نقل کرده اند . دوازدهم ربیع الاول را مرحوم صدوق در اکمال الدین آورده بود . البته هفدهم شهرت بیشتری دارد .حالا حد فاصل بین دوازدهم و  هفدهم را از بدو پیروزی انقلاب به عنوان هفته ی وحدت بین اهل ایمان ؛ وحدت بین امّتان خاتم انبیاء.شما ببینید واقعاً وحدت یک امر حیاتی و ضروری برای امّت اسلام بود . از این سمت گاهی بعضی از آدم های نادان ، تلاش میکردند برای تحریک ؛اگر نام بعضی از صحابه مثلاً برده میشد ، اگر توهین به او نشده بود  گاهی اعتراض میکردند بعضی از آدم های بلا نسبت نادان ؛ که چرا نگفتی لعنة الله ؛ خب این حرکت ها واقعاً حرکت های تنش زا ؛ بهانه درست کن ؛  استکبار جهانی را میبینید ؛ داعش را چه کسی درست کرده ؟ طالبان را که درست کرده است ؟ ؛ مطمئن باشید مومنین ، اگر فتنه ی هشتاد و هشت ، جواب داده بود به استکبار ، یعنی باب طبع آمریکا پیش رفته بود فتنه ، دیگر داعش درست نمیکردند ؛ چون در فتنه ناکام ماندند ؛ چرا ناکام ماندند ؟ برای خاطر اینکه نهم دی ، ملت ایران به صحنه آمده بودند . ملت ایران اهمیت امامت و ولایت را درک کردند . مومنین دشمن داریم و این جدی است . دشمن ما به راحتی عهد شکنی میکند . همین برجام ، برنامه ی جامع مشترکی که بین مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران و پنج بعلاوه ی یک یعنی اروپایی ها و آمریکا اتفاق افتاد ؛ مصوّبه ی اخیر کنگره ی آمریکا را خود وزیر امور خارجه ی ما فرمود که نقض برجام است . حالا پشت سر ، وزیر امور خرجه ی آمریکا آمده یک نامه داده است که نه ، شما نگران نباشید . ببینید ، دل خوش کنانه حرف زدند . بلا نسبت همه ی مسئولین ما ، مگر مسئولین جمهوری اسلامی بچه اند؟ دلخوش کُنَک ؟ ؛ قانون ، در برابر نامه مگر مُلغی میشود؟ اکثر شما کارهای اداری را آشنایید .  حتّی یک بخشنامه ی داخلی اگر یک وزارتخانه داشته باشد ؛ آیا بخشنامه میتواند قانون را نقض کند؟یا قانون حاکم بر بخشنامه است؟بخشنامه باید منطبق با قانون باشد که در مجلس تصویب میشود .طبق قانون اساسی . بخشنامه در برابر قانون ، ناتوان است.چه رسد به نامه ی وزیر امور خارجه . این ها سند عهد شکنی آمریکا . اینها سند موضع رهبر جمهوری اسلامی ایران که هرگز اعتمادی به آمریکا نداشت و خوشبین نبود نسبت به قضایای کار و نسبت به پایان قصّه.یکی بعد از دیگری دارند سند میدهند و نشان میدهند .

چرا در نیجریه قتل عام کرد دولت ؟ ؛ آیا دولت بی کفایت نیجریه خودش این اندازه جرأت داشت؟ ؛ نه به خدا . آمریکایی ها به وسیله ی عربستان سعودی جرأت دادند . الآنه خود روزنامه های آمریکایی رسماً این تعبیر را نوشتند که “خمینیون نیجریه” ؛ آمریکایی ها دارند میگویند این ها پیرو آن جریان انقلاب ایران هستند. خب این ها چه کرده بودند ؟ فقط روز اربعین اباعبدالله الحسین ، یک دسته ی نمادین سنگینی را راه انداخته بودند . برادران و خواهران ؛ دشمنی و عداوت جریان دارد . حق و باطل ، دو پرچم دارند ، ادامه دهندگان  راه حق ؛ ادامه دهندگان راه باطل . تمام نمیشوند ، نمی میرند تا انقراض عالم ؛ یعنی تا ظهور بقیة الله حد اقل این جریان ادامه دارد . چاره کار چیست؟ هشیار بودن، خود را محیا برای دفاع ؛ برای مقاومت ، چاره ی مشکل اقتصادی ، همان اقتصاد مقاومتی است . اقتصاد مقاومتی میدانید چیست؟ خیلی راحت که عرض کنیم ، مقام معظم رهبری خلق نکرد این تعبیر را ، این تعبیر برگرفته از فرهنگ اهل بیت است . امام باقر فرمود : «الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ في الدّين وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَة وَ التَقديرِ المَعيشَة  » . اگر میخواهیم ملت با کمال باشیم ، اگر میخواهیم ملت با رشد و آدم با کمال باشیم ؛ این دو،سه مطلب را دقت کنیم؛اولاً باید بصیرت و معرفتمان را افزایش بدهیم ، « اَلتَفَقَّهُ في الدّين » ، آشنا بشویم ، مسائل را درک کنیم ؛ « وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَة» گرفتاری و مشکلات داریم باید مقاوم باشیم . « وَ التَقديرِ المَعيشَة  » دخل و خرج خودمان را برآورد کنیم ، تدبیر داشته باشیم ، نه شعار ، تدبیر عملی ؛ تدبیری عملی که انسان را روی پای خود نگه بدارد . انسان را از وابسته شدن به دیگران نجات بدهد. خدا را شکر میکنیم که رهبری داریم که آموزه های او مبتنی و متّخذ از آموزه های مکتب اهل بیت پیغمبر است . و بهترین و راقی ترین راه و روش برای تکامل انسانیت و جامعه ی انسانی همان مکتب راقی اهل بیت پیغمبر خداست .

دشمن شیوه های گوناگونی را به کار گرفته . از انقلاب ، بعد از پیروزی انقلاب ، کودتای نوژه یادتان است ؟ منشأ این کودتا کجا بود؟ منشأش بیرون بود .  آمریکایی بود این کودتا. کودتا ، جنگ داخلی ، جنگ تمام عیار هشت ساله ، فتنه های پیاپی ، با استفاده از فرصت های تنش زا ؛ انتخابات را بهانه کردن ؛ در سال هشتاد و هشت هم انتخابات را بهانه کردند و فتنه به پا کردند . امسال که مقام معظم رهبری فرمود دولت ، ملت ، همدلی و همزبانی ؛ واقعاً حکیمانه ؛ ما در آستانه ی برگزاری دو انتخابات بزرگ هستیم . کسی ممکن است مستقیماً کسی را تحریک نکرده باشد . وادار نکرده باشد . اما هیچ تردیدی وجود ندارد ، با فضا سازی و با واسطه  افراد را وادار کردن برای عضویت در مجلس خبرگان که شصت و هشت نفر حد اکثر که ظرفیت نهایی مجلس خبرگان است . اما چه تعداد ثبت نام کردند ؟  قریب به هشتصد نفر. مطمئن نیستم ولی نقل شده که در مازندران هم بیست و هشت نفر ثبت نام کردند . حدّ نصاب مازندران ، چهار نفر است ، یعنی چهار نفر میخواهند انتخاب بشوند ؛ پس به جای هر یک نفر هفت نفر ثبت نام کرده اند .  اشکالی ندارد ، در هر صورت آرامش و خونسردی و صبر ، که {{إنَّ اللهَ مَعَ الصّابِرین}} ، {{إنَّ اللهَ یُحِبُّ الصّابِرین}} ؛ آرامش و صبر و متانت ؛ باید اجازه داد دستگاه های ذیربط قانونی به وظایف خودشان با عزم و اراده ی جدی عمل بکنند . آن دشمن بیرونی منتظر است که مثلاً فرض کنید از این بیست و هشت نفر ، اگر چند نفر را رد کردند بلوا کنند . خب او نمی بایست می آمد ؛ ولی حالا که آمده ناچارند طبق موازین ببینند و بسنجند آیا شرایط را دارد یا خیر . صلاحیت دارد یا ندارد . اگر طبق موازین نبود خب طبیعی است که نپذیرند ؛ حالا که نپذیرفتند شیوَن کنند که قیچی برداشتند و خنجر برداشتند و شمشیر گرفتند و  قتل عام کردند ، چند نفر را ردّ صلاحیت کردند . آن موقع دنبال این هستند . اول تحریک کردند که عده ی زیادی بیایند ؛ حالا که عده ی زیادی آمدند ، در نهایت شیوَن کنند که چه تعدادی را رد کردند . یا راجع به خود مجلس ؛ دویست و نود نفر ظرفیت حداکثر نمایندگان مجلس است . اما گفتند هشت هزار و یکصد و بیست نفر که البته تمام نشده هنوز ظاهراً ، و هنوز هم ادامه دارد . ولی هشت هزار و یکصد و بیست نفر آخرین آماری که من گرفته بودم گفتند این تعداد ثبت نام کردند . اوّلاً یک زحمتی است برای دستگاه های بررسی کننده ی صلاحیت ها ؛ دستگاه هایی که باید بررسی صلاحیت کنند ، برای مثال زمانی راجع به ده نفر میرفتند تحقیق میکردند ، اما حالا باید بروند برای بیست و هشت نفر تحقیق کنند . یعنی بار اضافه درست کردن برای مسئولین و دستگاه های ذیربط . اما چاره ای نیست ؛ دموکراسی است و باید تحمل کرد. هیچ کس را حق نداشتند بگویند نیا و ثبت نام نکن ؛ فرمانداری نمیتواند کسی را رد بکند و بگوید تو برای نمایندگی حق نداری ثبت نام بکنی . قانون میگوید هرکسی آمد و ثبت نام کرد شما باید بپذیرید . ولی دستگاههایی که مسئولند باید بررسی بکنند و اعلام نتیجه کنند . خلاصه میخواهم عرض کنم این چیز ها وجود دارد ولی باید متانت و آرامش را سرلوحه ی عمل قرار داد .  واقعاً به خواست خدای رحمان ، این انتخابات هم حضور حد اکثری مردم ، پشتوانه ی محکمی برای نظام و خاری برای چشم دشمنان است اصل حضور . انشاءالله عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد . آنها میخواستند چالش درست کنند ، ولی امیدواریم که از همین فضای استقبال حدّ بسیار بالا و فوق تصوّر برای ثبت نام ، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان رهبری زمینه ساز حضور جدّی تر عامّه ی مومنین و شهروندان پای صندوق های رأی به کوری چشم دشمنان باشد .

از جمبه مناسبت های این هفته ، همین نُه دی ؛ واقعاً روزی تاریخی است . دشمن هرگز تصور نمی کرد که ملت اینگونه مصمم به صحنه بیاید . البته قائم شهر در تاریخ روز شمار ، در هشتم دی مومنین با بی تابی و فشار آوردن ، بدون اینکه اعلام سرتاسری بشود به صحنه آمدند ؛ روز نهم اعلام سرتاسری اتفاق افتاد . یعنی در قائم شهر یک روز قبل از نهم دی ماه ، آن اجتماع سنگین شبیه به بیست و دو بهمن ، شبیه به روز جهانی قدس ، ملت و مردم به صحنه آمده بودند . حالا هرساله روز نهم دی ، اجتماعی تشکیل میشود . امسال هم به خواست خدا روز نهم دی ، یعنی چهارشنبه ، به خواست خدا ، ساعت دو و سی دقیقه ، در حسینیه ی عاشقان ثار الله ، اجتماع بزرگی تشکیل میشود که انشاءلله حضور پیدا کنید . یکی از فرماندهان و سرداران سپاه ، فرماندهی محترم سپاه کربلا  هم سخنران آن مراسم و جلسه خواهد بود .

تشکر میکنم از برادر عزیزم جناب آقای طالبی ، ریاست محترم ثبت احوال و توضیحات ایشان ؛

و حیف است که یک کلمه ی کوتاه راجع به ولادت رسول خدا گفته نشود . ؛ شب ولادت پیغمبر ، یک تحولاتی در عالم اتفاق افتاده بود . آتشکده ی فارس هزار سال سابقه داشت ولی شب ولادت پیغمبر خاموش شد . با آن که خوراک و هیزم داشت ، اما آتشکده خاموش شد . شب ولادت پیغمبر ، طاق کسری لرزید و شکاف برداشت . شب ولادت پیغمبر آسمان مکه شهاب باران شد . دو یهودی در مکه بودند که به اصطلاح اهل کتاب و تجربه و دانش بودند . یکی نامش ولید بوده و یکی هم نامش یوسف بوده . آن ولید گفته بود که امشب اگر آن ستاره هایی که راهنما هستند ، از جای خودشان حرکت کرده باشند ، آثار قیامت است ؛ ستاره هایی که با طلوع آن ستاره ها یا با غروب آن ستاره ها کاروان ها حرکت میکردند و یا راه را شناسایی میکردند  در دل شب ، را گفت که ببینید و رصد کنید . نگاه کردند دیدند که آن ها سر جایشان هستند ، دانستند که آثار قیامت پس نیست . یک امر جدیدی حادث شده است . شهاب سنگ فراوان در آسمان مکه نمایان شده بود . مردم تصور میکردند ستاره ها دارند می آیند پایین و وحشت کرده بودند . گفت بگردید که در کدام خانه فرزندی به دنیا آمده . باید یک مولود عجیبی به دنیا آمده باشد . آن یوسف هم با تعبیرات دیگر . در هر صورت ولادت پیغمبر آن شب اتفاق افتاد . ؛ شیاطین به آسمان ها نفوذ داشتند ، ولی با ولادت پیغمبر از راهیابی به آسمان ها باز ماندند ؛ شیطان بزرگ ، ابلیس ، عالم گشت  و رسید به حدود حرم ، دید حدود علم دیواری از فرشتگان بسته شد . مانع ورودش میشوند. ابلیس تلاش میکرد بکه وارد بشود . جبرئیل به او خطاب کرد «إقسَأ»سگ را میخواهند برانند ، برای مثال که ما یک تعبیراتی داریم ، ابلیس را جبرئیل خطاب کرد «إقسَأ» ، رد شو ، دور شو ؛ ابلیس گفت که باشد من دور میشوم ؛ اما به من بگو که چه اتفاقی افتاده ؟ گفت پیغمبر آخر الزمان به دنیا آمد . ابلیس گفت من در وجودش راه دارم ؟ نفوذ دارم ؟ نصیبی دارم ؟ جبرئیل فرمود : نه ، در وجود این نوزاد ، این موجود تو نصیب و راه و نفوذ نداری . گفت در دل امتانش چطور؟ جبرئیل گفت چرا ، ممکن است در امتانش نفوذ کنی . نفوذ شیطان ممکن است . میماند هشیاری و بصیرت  و عزم درست . همه بدانیم که در معرض خطریم .

خدایا عنایت کن ما را از شر شیطان و وسوسه ی او مصون و محفوظ بدار . خدایا ما را به راهی که خود میپسندی موفق بدار . خدایا در این آزمونی را که ملت بزرگ ایران پیش رو دارند ملت را موفق و عزیز و سربلند بدار.خدایا دستها و ایادی و عواملی که در کارند برای فتنه سازی جدید ، خدایا رسوایشان بگردان . {{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}} // پایان خطبه دوم-

دیدگاه ها